Päevakorravälised avaldused
Juhataja (V. Andrejev)
Tere hommikust, lugupeetud saadikud! Palun asuda oma töökohtadele. Kohaloleku kontroll! Kohal on 66 rahvasaadikut, puudub 38.
Lugupeetud Ülemnõukogu, meil on täna üks sünnipäevalaps. Õnnitleme härra Sovetnikovi juubeli puhul ja soovime talle palju õnne ja tugevat tervist! (Aplaus.)
S. Sovetnikov
"Kallid kolleegid, sõbrad! Juhtus nii, et mind õnnitletakse juubeli puhul juba teist aastat järjest. Ma ei tea, kas see on hea või halb, kuid arvatavasti elan ma kaua. Ma ei ole mitte kunagi armees teeninud, kuid ma ütlen: "Teenin Eesti Vabariiki!" Tänan südamlike õnnitluste eest ja püüan õigustada teie usaldust! Suur tänu!"
Juhataja
Lugupeetud Ülemnõukogu, reglemendi järgi on meil täna vaba mikrofon. Kas on sõna soovijaid? Jüri Liim, palun!
J. Liim
Austatud saadikud! Ma puudutan täna Eesti Metsaameti teemat, kuna see ametkond vajab abi. Loen teile eelinfoks ette ühe väikese dokumendi. See puudutab raiete peatamist õigusvastaselt võõrandatud maadel. Selles dokumendis on öeldud, et tuleb annulleerida vastavad raiepiletid, lõpetada uute valgustuslankide eraldamine ja väljaandmine. Metsakasutus, mis on vastuolus Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsusega omandireformi aluste seaduse rakendamise kohta ja käesoleva määrusega, loetakse ebaseaduslikuks. 29. augustil k.a. võttis Ülemnõukogu vastu otsuse asutustest, ettevõtetest ja organisatsioonidest, mis asuvad Eesti Vabariigi pinnal ja hakkavad alluma Eesti Vabariigile. Tuginedes sellele, võeti Eesti Metsaameti direktoraadi istungil 30. augustil, s.t. päev hiljem, vastu omapoolne otsus. Eesmärgiga alustada Nõukogude Liidu armee ja laevastiku valduses olevate metsade, metsamaade ja metsamajandusliku kinnisvara ülevõtmist Eesti Vabariigi alluvusse, otsustati moodustada komisjon. Komisjonile tehti ülesandeks määrata dokumentaalselt kindlaks Eesti Vabariigi territooriumil asuvate sõjaväeüksuste käsutuses olevad metsamaad ja metsamajanduslik kinnisvara, määratleda metsade majandamiseks ülevõetavad funktsioonid ja tagada meiepoolne kontroll metsade majandamise üle, määratleda edasised tööetapid, metsade majandamise kord ja režiimid. Peale selle tehti komisjonile veel ülesandeks kahepoolse protokolli vormistamine ja sõjaväe valduses olevate metsamajanduslikku tähtsust omavate alade fikseerimine.
2. septembril käesoleval aastal võttis komisjoni esimees telefoniühenduse sõjaväe metskonnaga nr. 241. Metsaülem Frolov vastas, et temal ei ole volitusi ja tal tuleb pöörduda admiral Belovi poole. Komisjoni esimees paluski seda teha ning tulla 6. septembril Eesti Metsaametisse, et kirjutada alla vastavale protokollile edaspidiseks tööks. 2. septembril saadi ühendus ka Pavlovski sõjaväe metsamajandi metsaülema Lepiliniga. Lubati tulla 6. septembril Eesti Metsaametisse. Sel päeval aga Frolov Eesti Metsaametisse ei ilmunud, kuid tuli Lepilin ning teatas, et temal puuduvad igasugused volitused nimetatud küsimuste lahendamiseks. Talle tehti ettepanek võtta ühendust oma kõrgemalseisva organiga ning hankida vajalikud volitused, mida lubati ka teha. 9. septembril saatis komisjon tähitud kirjaga kutse nimetatud organisatsioonidele kohtumiseks Eesti Metsaametis 16. septembril, et kirjutada alla edaspidiseks tööks vajalikule protokollile. Sel päeval taheti teha sõjaväe metsamajandile ettepanek valmistada üleandmise dokumentatsioon ja lõpetada kõik raied ja metsamaterjalide realiseerimine ning anda kogu maa ja varandus üle Eesti Metsaametile.
16. septembril saatis Lepilin kirja, mis jõudis kohale 23-ndal. Selles oli öeldud, et mainitud küsimuses pöördus ta Moskvas asuvate kõrgemalseisvate juhtorganite poole. Sealt teatati, et kaitseministeeriumi käskude puudumise tõttu esialgu mingisugust tegevust antud küsimuses ette ei võeta. 23. septembril saabus Pavlovski sõjaväe metsamajandi esindaja Lepilin ka ise kohale. Ta informeeris, et korraldus Moskvast jõuab nendeni tavaliselt poole aasta jooksul.
Eesti Metsaameti moodustatud komisjon jõudis järeldusele, et Eesti Metsaameti käskkirja ei ole võimalik täita, kuna puuduvad läbirääkimiste partnerid, ning tegi ettepaneku pöörduda antud küsimuses Eesti Vabariigi Valitsuse poole palvega lülitada see läbirääkimiste küsimustikku NSV Liidu Kaitseministeeriumiga nende halduses olevate metsamaade ja metsamajandusliku vara üleandmiseks Eesti Vabariigi haldusesse.
Arvatavasti kõik ei teagi, kui huvitavad nimetused on sõjaväe metsamajanditel Eestimaal. Pavlovi metsamajand hõivab 59 500 hektarit ja kannab järgmisi nimetusi: Ostrovnoje, Primorskoje, Pavlovskoje, Dubrovskoje, Višnjovskoje. Ja kõik need nimetused on Eestis. Esitatud on üksnes sõjaväe metskondade halduses olevad maad. Eesti Maa-ametiga käib koostöö ülejäänud metsa ja metsamaade väljaselgitamiseks, mis on otseselt erinevate sõjaväeosade käsutuses, kuid nende kohta puuduvad tegelikult täpsemad andmed. Paistab, et olukord ei allu kontrollile, kuna ei tunnistata Eesti Vabariiki.
Metsaamet tegutseb peaaegu salaja, et saada ülevaadet. Sellise luurega on suudetud kindlaks teha, et Eestist on viimasel ajal välja viidud 6213 tihumeetrit metsamaterjali. Väga raske on kontrollida saematerjali liikumist, kuna sõjaväelased kinnitavad, et palgid on toodud Venemaalt. Minule teadaolevatel andmetel on lauakoormatele antud ka litsentse. Oleks huvitav teada saada, milliste sõpruslepingute alusel. Metsarikkused on Eestilt praktiliselt ära võetud ja neid viiakse välja nagu sõjaväe pärusomandit. Sellisele röövimisele tuleks ometi lõpp teha! Kuigi oleme nüüd vabad, liigub endiselt võõras sõjavägi meie linnades ja teedel. Endiselt käib polügoonil tihe paugutamine ja ka lennukid loobivad jätkuvalt pomme. Alles eile liikus Aegviidu kandis 30 soomusmasinat ja sama palju veoautosid, hiljem veel 10-masinaline üksus. Ja mida sellelt armeelt siis minu arvates ikka loota on, kui peamees on Šapošnikov ja asetäitja Baranov? Millal kõik see lõpeb?
Ilmselt tuleb vastavad otsused, mis puudutavad sõjaväe liikumist, õppusi, eritsoone, maaeraldusi jne., siin saalis paika panna. Juhul, kui Nõukogude Liidu armee ei allu Eesti Vabariigi korraldustele, jääb meil üle pöörduda abi saamiseks rahvusvaheliste organisatsioonide ja ka ÜRO poole.
"Eile oli ajalehes "Rahva Hääl" avaldatud artikkel pealkirjaga "Tuumareaktori demontaaž valitsuse kontrolli all". Kardan, et see pealkiri on tugevalt üle pakutud. Tundes Paldiski situatsiooni, olen sellise teate üle hämmingus. Siin on sõjaväelased meie valitsusele puhunud hambasse või nagu vene keeles öeldakse "вешать лапшу на уши". Minu arusaamise järgi riputavad sõjavägi ja valitsusmehed ühiselt lapšaad ka saadikute ja rahva kõrvadele. Aitäh!"
R. Veidemann
"Kallid kolleegid, hetkel ma olen siin selleks, et meelde tuletada üht ebameeldivat kohustust. Nimelt seda, et saadikutena me oleme mingil määral ka poliitilise kultuuri esireas ning peaksime seda esindama ja ka kandma. Ometi võisin ma lugeda "Päevalehest" rahvakoosolekute ülevaadet, kusjuures nendel koosolekutel esinesid meie kristlikud demokraadid, härra Hallaste ja härra Jürjo. Rahva ees esitati niisuguseid väiteid, millel polnud mingit katet, mis lihtsalt teenisid võib-olla reklaami, kuigi seda tuleb alati võtta teatud mööndustega. Kuidas suhtuda nendesse teadetesse, mis ütlevad, et härra Hallaste väidab, justkui oleksid 11 vene saadikut ära ostetud Rahvarinde poolt autoostulubadega ja härra Siim Kallas, kes kinnitati Eesti Panga presidendiks, oleks vandunud truudust peaminister Savisaarele? Niisugused väited, peale selle, et need vajavad tõestamist, on lihtsalt puhtemotsionaalselt orienteeritud tasemele, mida minu meelest üks rahvasaadik endale lubada mitte mingil juhul ei või."
Kurb on see, et niisugust lahmimist, odava populaarsuse teenimist pean ma siin meelde tuletama meie kristlastest saadikutele. Ma saan aru küll, et siin on ajakirjanduski vahendanud mitmesuguste poliitikute üleskutset küll kodusõjale, pingete üleskruvimisele ja arveteõiendamisele, aga et sellesse seltskonda on sattunud ka kristlased, see on tõepoolest ebameeldiv ja kurb. Ma loodan, et niisugused avaldused jäävad edaspidi olemata, isegi siis, kui me siit laiali läheme. Mingil määral me võiksime tõesti esindada poliitilises kultuuris juba siiski uut taset. Tänan teid!
I. Toome
"Lugupeetud juhataja, kolleegid! Viimasel ajal teeb mulle muret see läbimõtlematus, mis on ilmnenud mitmel pool välispoliitilises tegevuses. Alustan sellest teadaandest, mille tunnistajateks me kõik olime eile õhtul, kui me jälgisime uudiste programmi. See leiab kajastust ka tänases "Päevalehes" ja "Rahva Hääles". Ma loen selle teile ette. Eesti Vabariigi Välisministeeriumi pressiesindaja Tiit Pruuli teatel tunnustas Eesti Vabariik kolmapäeval Sloveenia iseseisvust. Sloveenia valitsusele saadetud vastavas noodis teatatakse, et Eesti valitsus on valmis sisse seadma diplomaatilised suhted Sloveeniaga. Eesti kutsub Jugoslaaviat ja teisi maailma riike üles tunnustama Sloveenia iseseisvust."
See on liialt tähtis otsustus, et seda võiks võtta vastu Eesti Vabariigi Ülemnõukogu või tema presiidiumi seljataga. Eesti Vabariigi Ülemnõukogu Presiidium ei tea sellisest otsustusest midagi. Samuti ei tea sellest ka Eesti Vabariigi Ülemnõukogu väliskomisjon. Kes oli see organ, kes Eesti Vabariigi nimel tunnustas Sloveeniat? Kas me oleme Ülemnõukogu poolt andnud kellelegi õiguse selliseid otsustusi vastu võtta Eesti Vabariigi nimel? Ma usun, et minu poolt saab kindlasti see küsimus esitatud valitsuse infotunnis valitsuse juhile, sest see on liialt skandaalihõnguline otsus.
Muide, me oleme nähtavasti esimene ÜRO riik, kes on tunnustanud Sloveenia iseseisvust. Ma ei vaidlustagi seda. Võib-olla me võtame selle otsuse vastu, kui me ühiselt arutame, läbi mõtleme ja kaalume selle otsuse vajalikkust, kuid seda tehakse alles siis, kui see protsess on läbinud taolise tee, mida tehakse riikides, kus ühiskonnaelu korraldus vastab normaalsetele demokraatliku elu nõuetele.
Teine küsimus on samuti skandaalihõnguline. Te olete kõik lugenud ajakirjandusest, kuulnud raadio ja televisiooni vahendusel, et meil justkui oleksid juba määratud väga mitmed suursaadikud ja seda eeskätt Põhjamaadesse. Ma spetsiaalselt, just diplomaatilistel kaalutlustel ei nimeta nende inimeste nimesid, sest nad on niigi pandud väga piinlikku olukorda. Mul oli hiljaaegu võimalus olla välismaal. Ma võin öelda, et need inimesed on sattunud väga piinlikku olukorda. Nagu te teate, on tõepoolest vormikohaselt nimetatud suursaadikuna ametisse härra Jaakson, kuid teised, kelle nimed on pidevalt läbi jooksnud ajakirjandusest, ei ole vormikohaselt ametisse nimetatud. Kuidas käib vormikohane ametisse nimetamine? Maailma praktika näeb ette, et riigi parlamendi välispoliitikaga tegelevad ringkonnad ja valitsuse ringkonnad arutavad kõigepealt ühiselt kandidatuurid läbi, seejärel valitakse välja kandidaat, keda ei avalikustata, vaid kooskõlastatakse vastava maa välispoliitilise juhtkonnaga, kuhu tahetakse diplomaat akrediteerida, ja siis, kui on saadud aktsept, tehakse avalik käik. Nüüd ma tahangi öelda, et Eesti Vabariigi puhul on kõik need sammud jäänud tegemata. Ma arvan, et härra Lennart Meri on püüdnud kuidagi taastada vana vaimu ja viinud selle väga tähtsa toimingu mingisuguse salatehingu või sobingu tasemele. See on väga piinlik ja ma usun, et väliskomisjon esitab ka vastava arupärimise välisministeeriumile.
Ma usun, et kõiki teid on üsna tõsiselt pannud mõtlema fakt, mis avalikustati mõni päev tagasi vabariigi ajakirjanduses. Me saime kõik teada, et valitsuse esimehe korraldusega on loodud väga huvitav struktuurilüli: juurdlusbüroo otsealluvusega Eesti Vabariigi Valitsusele. Ma arvan, et me ei tohi mitte mingil juhul jätta seda teemat ainuüksi ajakirjanike arutada. Millise Eesti Vabariigis kehtiva seaduse alusel loodi selline struktuuriüksus ja kes andis selleks volitused vabariigi valitsuse esimehele?
Ma arvan, et me peaksime kutsuma vabariigi valitsuse juhi järgmiseks infotunniks andma selgitusi selles küsimuses.
V. Lebedev
Lugupeetud eesistuja, lugupeetud kolleegid! Nagu me eelnevast diskussioonist aru saime, ei saa suurem osa venekeelsest elanikkonnast Eesti Vabariigi kodakondsust. Ma arvan, et vabariik põrkab kokku ÜRO konventsiooniga kodakondsuseta isikute vähendamise kohta, kuna Nõukogude Liitu ei eksisteeri enam ja ka meil ei ole kodakondsust. Venemaa parlamendis töötatakse praegu välja kodakondsusseadust ja meil võib kujuneda ning ilmselt kujunebki huvitav olukord, kus terved rajoonid hakkavad koosnema Venemaa kodanikest ja see saab olema suureks probleemiks.
"Kuid mina tahaksin hoopiski rääkida, mida praegu tehakse hariduse valdkonnas. Eesti Vabariigi Haridusministeeriumis on vastu võetud otsus, mille alusel kirjanduse programmist vene koolides lülitatakse välja ühed või teised kirjanikud. Juba praegu toimub seega pealetung vene kultuurile ja koolidele. Vabandage, kuid kes andis haridusministeeriumile õiguse määrata kindlaks, milliseid vene ja nõukogude klassikute teoseid peavad õppima meie lapsed? Ma toon teile näiteid, millised teosed lülitatakse välja kirjanduse programmist Eesti Vabariigi venekeelsetes koolides. Viies klass: Maksim Gorki "Laul tormilinnust"; Arkadi Gaidar "Timur ja tema meeskond", "Sõjasaladus", "Suits metsas", "Trummilööja saatus"; Krupskaja, Bontš-Brujevitš, Kržižanovski "Mälestusi Leninist ja tema võitluskaaslastest"; Konstantin Simonov "Suurtükiväelase poeg"; Mussa Jalil "Minu laulud"; Valentin Katajev "Polgu poeg". Kuues klass: Valentin Katajev "Valendab üksik puri"; Paustovski "Vanamees kirjus sinelis"; Boriss Polevoi "Jutustus tõelisest inimesest" – raamat, mis on tõlgitud rohkem kui seitsmesse maailma keelde, tunnustatud kogu tsivilisatsiooni poolt, lülitatakse Eesti Vabariigis vene koolide kirjanduse programmist välja! Seitsmes klass: Arkadi Gaidar "Kool". Kaheksas klass: Aleksandr Fadejev "Noor Kaardivägi". Üheksas klass: Ostrovski "Kuidas karastus teras". Ma ei saa aru, milles on süüdi 19. sajandi vene revolutsiooniline demokraat Tšernõševski, kelle teos "Mida teha?" on keelatud Eesti Vabariigi venekeelsetes koolides. Milles on süüdi see demokraat suure Eesti valitsuse ees? Ja muide, mulle tundub, et on täiesti ebakorrektne, kui lülitatakse välja Läti rahva kirjanik Lācis. Kas see on demokraatia? Tänan!"
A. Käärma
Lugupeetud juhataja, auväärsed kolleegid! Viimasel ajal hakkab kujunema arvamus, mis põhineb kahele, teineteist täiendavale seisukohale põllumajanduse ja seega ka maaelu suhtes. Pärast pikka ootamist on nüüd lõpuks ilmunud põllumajanduskontseptsiooni tekst, mis põhjendab põllumajanduse sisulist kahjulikkust meie vabariigile, kuna liiga palju kulutatakse ressursse ja vähe toodetakse ning seetõttu on hulga kasulikum kulutada pool miljardit dollarit ja osta kogu toit sisse.
See idee on iseenesest väga kena, kuid seda segavad kaks pisikest asja. Üks on see, et poolt miljardit dollarit ei ole ja kusagilt ei paista ka, et seda oleks võimalik teenida. Ja teine: mida teha siis nende 80 000 põllumajandustöötajaga ja 20 000–25 000 inimesega, kes on seotud põllumajandussaaduste töötlemisega. Sellele probleemile pole veel lahendust leitud. Meil on liikunud viis või kuus projekti põllumajandusliku omandireformi seaduse kohta. Kõike seda on teinud neljast mehest koosnev grupp, kes muide süüdistab meid, et me pole suutnud ühtki projekti vastu võtta. Ainult et nad ei ole neid siiamaani korralikult ka esitanud. Viimased projektid sisaldavad endas ka käsitlust, mis sisuliselt jätab maarahva ilma kõikidest nendest varadest, mida nad praegu kasutavad ja mille abil toodavad siiski toitu meie vabariigi inimestele. Nüüd tahetakse sisuliselt kogu see vara natsionaliseerida, välja arvatud muidugi see osa, mis tagastatakse endistele omanikele.
"Seoses sellega ma tahaksin teile ette lugeda kolme Järvamaa majandi juhi kirja Ülemnõukogule ja kui te soovite tähelepanelikult kuulata, siis ehk saate ka aru nende murest. Kirja sisu on järgmine: "Seoses omandireformi läbiviimisega Eesti Vabariigis on alates 1990. aasta algusest välja töötatud ja majanditele edastatud mitu põllumajanduse omandireformi seaduse projekti. Kõigis neis on lähtutud põhimõttest, et tulevasteks eraomanikeks maal saavad kolhooside moodustamisel ühistatud vara endised omanikud, nende pärijad. Ei arvestata aga nende inimestega, kes on praeguseks ajaks juba aastakümneid maal töötanud, uusi väärtusi loonud ja rahvast toitnud. Omandireformi läbiviimisel ei saa arvestamata jätta ka seda, et üle 40 aasta ei olnud kolhoosi astunutel võimalust vara, mis kolhooside loomisel ühistati, vallata, kasutada ja käsutada. Maaelu viisid aga edasi ühismajandite töötajad, kusjuures ebaõiglaste kokkuostuhindade tõttu jäi suures osas nende töö tasustamata."
Keegi neist ei eita ühistatud vara omanike õigust neilt õigusvastaselt võõrandatud varale ning seetõttu alustasime ühistatud vara väärtuste hindamist ammu enne omandireformi seaduse vastuvõtmist. Samas aga palume äärmiselt tõsiselt kaaluda põllumajanduse omandireformi seaduse vastuvõtmisel praeguste maatöötajate saatust. Meie majandites on loodud oma töötajate kvalifitseeritud kaader, kes armastavad maatööd, teevad seda kohusetundlikult ning on loonud siia oma kodu.
"Arvestades eeltoodut, palume lugupeetud saadikuid suhtuda põllumajanduse omandireformi seaduse vastuvõtmisse äärmiselt tähelepanelikult ja tõsiselt, näha siin ette alternatiivseid võimalusi ning mitte rakendada maatöötajate suhtes sundi, et mitte korrata 1949. aastal kollektiviseerimisel tehtud vigu.""
"Alla on kirjutanud Aravete ühismajandi esimees Ainomäe, "Estonia" ühismajandi esimees Kibe, "9. Mai" ühismajandi esimees Lieberg. Võib arvata, et tuntud punaparunid, aga ma usun, et need mehed on töötanud igaüks üle 30 aasta põllumajanduses, seda korraldanud ja nende töö on olnud korralik. Sellepärast me nähtavasti võiksime nende häält kuulda võtta. Aitäh!"
N. Aksinin
Lugupeetud kolleegid! Ma pöördun teie poole kogu südamest ja eeskätt nende saadikute poole, kes esindavad kunsti- ja kultuurisfääri. Ma palun Enn Põldroosi, Teet Kallast ja teisi võtta tarvitusele vastavad abinõud Tõnismäel igavese tule juures asuva Aljoša mälestussamba rüvetamise vandalismiaktide vastu. See Aljoša ei puutu ju üldse asjasse. Ta ei osale ja arvatavasti ka ei ole osalenud poliitikas, ta täitis sõduri vandetõotust, nii nagu on kohane igale normaalsele inimesele. Peale selle eesti rahva kultuuritase ei sobigi kokku nende aktsioonidega. Eriti solvavad on taolised aktsioonid veteranidele ja ei saa ju püstitada küsimust selliselt, et panna seda mälestussammast valvama keegi vanamees. Nähtavasti ei tasu meil võtta eeskuju Venemaast, kus isegi surnutelt on munder seljast võetud. Ehkki Venemaal lõhuti puid juba ammust ajast ja laastud lendasid hästi. 22. septembril me otsustasime asetada mälestussamba jalamile lilli, sest sel päeval vabastati Tallinn. Ja te võite arvata, kui kohutav oli astuda mälestussamba juurde: nagu kiuste oli enne seda kõik üle kallatud punase värviga ja sõdurile oli joonistatud mehe uhkus. Te mõistate, millest ma räägin – teistmoodi ei saa seda väljendada.
Asi on selles, et ajalugu on täpne teadus ja selle mis tahes võltsimine teeb ta väljamõeldiseks. Soovime me seda või ei, kuid nii see oli. Kuidas me seda ka ei nimetaks, kas okupatsiooniks või vabastamiseks, kuid Aljoša ei puutu asjasse. Peale kõige muu ma tean, et seoses Eesti Vabariigi iseseisvumisega kavatsevad paljud inimesed, kelle sugulaste nimed on igavese tule juures raiutud kivisse, pöörduda teie poole siia sõidu loa saamiseks. Lihtsalt häbi on vaadata, mis praegu toimub ja millises seisukorras on mälestussammas. Ma arvan, et meil on õigus nõuda kas või linnavõimudelt ja pöörduda nende inimeste poole, kes vastutavad selle eest. Mul on olnud võimalus viibida paljudes Euroopa riikides. Kujutage endale ette, et paljudes Saksamaa linnades seisavad vaenlaste monumendid ja kui inimesed lähevad nende juurde, siis nad mõtlevad millestki ja tuletavad meelde möödunut, kuid mitte mingil juhul ei sülita nad sinna ega viska värvi. Meil veteranidel on väga valus. Ma tahaksin pöörduda teie poole, et võtta tarvitusele selles plaanis mingid abinõud. Tänan tähelepanu eest!
Juhataja
Suur tänu! Lugupeetud Ülemnõukogu, ma teen ettepaneku, et viimane, kes kasutab täna vaba mikrofoni, oleks Kalju Koha. Olete nõus? Suur tänu! Sõna saab Arvo Junti.
A. Junti
Austatud juhataja, lugupeetud kolleegid! Ma tahaksin avaldada toetust siin kõnelenud härra Toomele ja tema mõtetele selle kohta, et meie riiklus on väga raskes seisundis ja vajab tõsiseid arupidamisi, selleks et me suudaksime tervikuna korrastada oma võimustruktuuri, saaksime vastu võtta selliseid otsuseid, mis oleksid aktsepteeritavad nii seadusandjate kui ka valitsusvõimude poolt.
Samal ajal ma tahaksin öelda, et see mure tuleneb sellest, et meie vana õigussüsteem on tõepoolest äärmiselt lünklik, meil ei ole olemas regulatiivset akti Ülemnõukogu kohta. Me rahuldume ja piirdume siiamaani Ülemnõukogu reglemendiga, mis asendab kohati põhiseadust. Meil ei ole olemas kõikehaaravat dokumenti valitsuse ja tema tegevuse reglementeerimise kohta. Meil puuduvad väga paljud muudki seadusandlikud ja normatiivsed aktid, mis on normaalse õigusriigi poole pürgiva ühiskonna jaoks tarvilikud.
Sloveenia tunnustamise kohta esitas härra Toome küsimuse, millises normatiivses aktis on antud valitsusele õigus sellisteks sammudeks. Ma tahaksin esitada samasuguse küsimuse vastu: aga öelge palun, millises normatiivses aktis on öeldud, et valitsus seda teha ei või?
Lugupeetud kolleegid, ma tahan veel kord meelde tuletada kõigile, et meil ei tuleks võib-olla mitte nii palju kritiseerida ja ette heita nendele, kes midagi teevad ja püüavad Eesti riiklust kuhugi viia, et mitte tagantjärgi iriseda ja viriseda. Meie kui seadusandjate ülesanne oleks just algatada regulatiivsete ja normatiivsete aktide vastuvõtmist, mis peaksid sätestama nii seadusandliku kui ka täidesaatva võimu vahekorra. Probleem ei ole ju selles, et keegi oma võimuvolitusi ületab. Meil lihtsalt ei ole kõik need küsimused reguleeritud. See on asja üks külg. Asja teine külg on meie jaoks võib-olla kurvem ja etteheitvam. Te mäletate väga hästi meie poolt arutlusele pandud valimisseaduse eelnõu, riigiõiguslike aluste dokumendi eelnõu, samuti mitmeid teisi riigiõiguslikku tähendust omavate dokumentide eelnõude arutamist siinsamas saalis mõned kuud tagasi. Ma mäletan väga hästi kõige selle ümber puhkenud ažiotaaži. Siinsamas saalis me ise võtsime need küsimused isegi arutluselt maha.
Lugupeetud kolleegid, me esitame etteheiteid nendele, kes teevad või tahavad midagi teha, kuid kõigepealt vaadakem, kas me ise seadusandjatena oleme püüdnud luua üldse seda situatsiooni, kus meil oleksid õigustatud etteheited nendele, kes tõepoolest Eesti riiklust taastada tahavad. Aitäh!
A. Paju
Lugupeetud juhataja, lugupeetud kolleegid! Vaba mikrofon on üks ahvatlev, huvitav ja hästi sügava tagamaaga punkt meie reglemendis. Siin saab saadik välja öelda selle, mis temasse on kogunenud. Ma tahaksin pöörduda kolleeg Lebedevi poole. Kui ma teda kuulasin, siis tuli mulle meelde üks tõsimeelne lugu ühest mehest, kes oli paljaks röövitud ja kes selle peale naeris. Ta käest küsiti, mis sa, hull, naerad? Ta ütles, et nad röövisid temalt kõik, aga väga hea, et seda oli nii vähe. Nad röövisid ta paljaks, kuid tal on hea meel, et tema ei ole röövel, nad võtsid talt raha ära, aga tal on hea meel, et nad jätsid elu alles. Sellest tuleneb üks arusaam: kui me oleme võitlejad, näiteks inimõiguste ja demokraatia eest ja nimetame siin kirjandusteoseid, mis on keelatud, siis tekib küsimus, kas see on ikka kõige õigem koht ja kõige õigem sõnastus. Võib-olla Eestimaal elav vene keelt kõnelev ja koolis käiv laps tahaks midagi muud lähemalt teada saada ja võib-olla on see kõige humaansem, sest ta elab ju Eestimaal. Ehk on selle pööranguga temaski võimalik luua hoopiski teistmoodi mõtlemine, vaatamata sellele, et ta kõneleb teist keelt.
Ja sellepärast, võttes kokku need mõtted, mis mul täna sündisid, kuulates kolleege, on mul üks huvitav südameseisund hinges. Liikudes ringi, tajud, et sinusse suhtutakse, sinu ees kummardatakse, õnnitletakse, ja kui kuuled oma kolleege mõtteid vahetamas, siis saad aru, et kutsutakse barrikaadidele, justkui polekski midagi muutunud. Mis on soodumus selleks, et me selle haprakese, mis on veel nõnda kaitsetu, kinnistaks tõeliselt kaardile? Kellest see kõigepealt oleneb? Kas meist siin saalis või otsustavad need, kes kuuluvad ja vaatavad meid? Üleeile ma püüdsin siin kõnelda sellest, mis on julgus. Selle julgusega me võitsime maailma. Aga millega me säilitame elu siin Eestimaal? Mõistame me seda alati või kaitseme ennast mingi huvitava oreooliga – me oleme vabadusvõitlejad, määratlemata ära, mis on see vabadus.
K. Koha
Lugupeetud juhataja, lugupeetud kolleegid! Ma kasutan ka ükskord vaba mikrofoni võimalust ja tahan teile meelde tuletada, et varsti saabub 1. november, mil vabariigi valitsus peab meile esitama uue riigieelarve. Eelarve on see põhidokument, mille alusel me tegelikult riiki juhime. Meil on väga suur osakaal riiklikel organisatsioonidel, kes kulutavad maksumaksjate raha eelarve kaudu. Kahjuks on aga meie maksuseaduste vastuvõtmise protsess jällegi aeglustunud. Paar nädalat tagasi me arutasime õlleaktsiisi maksu eelnõu, see ei leidnud aga vajalikku häälteenamust ja sisuliselt lükati Ülemnõukogu poolt tagasi.
Probleem on selles, et nii majanduskomisjon kui ka valitsuse esindajad, kes selle seaduseelnõu esitasid, ei oska asjale anda sisulist tähendust, miks see tagasi lükati, sest selles saalis ei esinenud ükski saadik, fraktsioon ega komisjon vastuväitega, et seaduseelnõu tuleb tagasi lükata. Selle kohta ei ole ka esitatud ühtegi motiveeritud põhjust. Võib-olla siiski, kui me ühte või teist seaduseelnõu siin arutame ja võtame vastu mingid otsused, siis me peame neid ka motiveerima. Antud hetkel on see seaduseelnõu tagasi lükatud, motivatsiooni ei ole ning tekib küsimus: mis saab edasi? Me peaksime endale siiski selgelt aru andma, et maksuseadused on need dokumendid, millega reguleeritakse tulude laekumist eelarvesse. Eelarve on väga oluline dokument, minu meelest meie võimu ja valitsemise kõige põhilisem atribuut. Tänan tähelepanu eest!
V. Lebedev
Lugupeetud eesistuja, lugupeetud kolleegid! Lubage mul informatsiooni korras üht-teist selgitada. Ma tahaksin vabandada oma keelevääratuse pärast ja palun teha protokolli parandus. Teosed ei ole mitte keelatud, vaid välja lülitatud kirjanduse kursusest. See on muidugi formaalne külg, kuid tegelikult ma loen, et see on omavoli. Neid küsimusi peavad lahendama õppealajuhatajad, õpetajad ja lapsevanemad, mitte aga Eesti Vabariigi Haridusministeeriumi ametnikud, kes siiamaani suhtuvad negatiivselt vene ülikoolide asutamise ideesse. Tänan!