Eesti Vabariigi Ülemkohtu 1990. aasta tegevusest
Juhataja (Ü. Nugis)
"Tere päevast, lugupeetud Ülemnõukogu! Kontrollime kohalolekut! Kohal on 82 rahvasaadikut, puudub 22. Lugupeetud kolleegid, alustame tänast istungit 3. päevakorrapunktiga "Eesti Vabariigi Ülemkohtu 1990. aasta tegevusest". Ja palume ettekandeks kõnetooli Ülemkohtu esimehe hr. Jaak Kirikali."
J. Kirikal
Lugupeetud juhataja, lugupeetavad Ülemnõukogu saadikud! Aasta tagasi saime teie käest kolmanda võimu – kohtuvõimu. Nabavööt on lahti lõigatud ja nüüd me oleme aasta otsa omapead tegutsenud. Selle kohta me esitasime ametliku ülevaate Ülemnõukogu Presiidiumile ja teile. Dokument on 28. märtsil laiali jagatud ja seoses sellega ma võib-olla kommenteeriksin ainult mõnda lõiku meie tegevusest. Ma kordan, et Ülemkohus ei esine teie ees aruandega, vaid ametliku ülevaatega, sest me oleme rippumatu kõrgem kohtuorgan vabariigis. Ja meil on hea meel tõdeda, et õigusorganitest kohtud tegutsevad vast kõige toimekamalt ja mitte seepärast, et meil on paremad inimesed ja parem tegevusstruktuur, vaid seepärast, et kohtute tegevusse on kodeeritud üks põhimõte – kohus peab asjas tegema otsuse. Meie puudused ja tegemata jätmised seisnevadki selles, et asjad ei laabu nii, nagu me tahaksime, ja asju ei otsusteta nii kiiresti, kui seadus seda nõuab.
Töö sisulisest küljest. 16. mail me järsku tunnetasime, et muutusime kõrgemaks kohtuorganiks vabariigis, sest sellest päevast katkestasime asjade saatmise NSV Liidu Ülemkohtu jurisdiktsiooni alla. Meid kritiseeriti kahelt poolt ja just inimõiguste rikkumise pärast. Seda tegi NSV Liidu Ülemkohtu esimees Smolentsev, kuna meie rikkuvat NSV Liidu konstitutsiooni ja ei saada NSV Liidu kodanike asju NSV Liidu kõrgemale kohtuorganile, ja kritiseerisid meid ka kohalikud ajakirjanikud ja kodanikud, kuna nüüd kadus Eesti Vabariigi Ülemkohtu tegevusele edasikaebamise võimalus ära. Meie tegime üheainsa mõeldava otsuse, täiustasime järelevalvet ja muutusime hästi kriitiliseks oma ja esimese astme kohtute töö suhtes. Meie arvates suuri kohtuskandaale, mis on seotud esimese astme kohtute või Ülemkohtu tegevusega möödunud aastal, ei olnud. 7. veebruaril andis Ülemnõukogu Presiidium meile täie volituse vaadata ümber ka Ülemkohtu pleenumi ja NSV Liidu kohtute lahendeid, mis puudutavad Eesti Vabariigi kodanikke või Eesti Vabariigi territooriumil toimepandud tegusid.
Töö on sisuliselt muutunud keerukamaks. Kõige suuremat pinget me tunneme seadusandluse puudulikkuse pärast. Kõikides uutes seadustes allutatakse vaidlused kohtule. Enamikel juhtudel ei ole selle vaidluse lahendamise mehhanismi olemas ega seaduses endas ei ole viiteid vastava mehhanismi väljatöötamiseks, seepärast asju uute seaduste järgi kohtutes peaaegu ei ole. Siit seadusandjale kohe esimene sisuline probleem: kui võetakse vastu materiaalõiguse norm, siis tuleb selle ellurakendamiseks ette näha vastav protseduur.
Meie arvates on tõsiseid puudusi kodaniku õiguslikul kaitsmisel riigi omavoli eest. Administratiivvastutust järsult karmistati, kuid inimeste kohtuliku kaitse õigust ei muudetud. Ja selle tagajärjeks on minu arvates vangide inimõiguste oluline piiramine. Inimene saadetakse kinnipidamiskohta kohtuotsuse alusel ja ta vabastatakse ennetähtaegselt kohtumääruse alusel, kuid vangil ei ole õigust kaevata režiimi rikkumiste eest määratud karistuste või muid tema õigusi kitsendavate otsuste suhtes kohtutele. Kõikides teistes riikides on see administratiivkohtu jurisdiktsioon. Meil tuleb selle küsimuse üle mõelda!
Väga palju tuli meil eelmisel aastal tegelda massirepressioonidega tekitatud kahjude hüvitamisega. Meie ülevaates on toodud vastav statistika. See näitab, et kohtupraktika ei ole kuigi stabiilne. Ja üks häiriv moment on, et kohtuväliselt represseeritud isikutele kahju hüvitamise korda on maa- ja linnaomavalitsustes omavoliliselt rakendatud kõikidele juhtudele ja kui käivitub omandireformi seadus, siis selgub, et riik on juba praegu alusetult kandnud märkimisväärset kahju.
"Kriminaalkohtust. Selle kaudu me anname kaudse hinnangu kuritegevusele. Kohtutes mõisteti süüdi vähem kui viiendik aasta jooksul kriminaalkuritegusid toime pannud isikutest ja see juba ei sõltu kohtutest, vaid uurimis- ja juurdlusorganitest ning toimikud näitavad, et juurdluses ja uurimises valitseb suur ebaprofessionaalsus kuritöö jälgede fikseerimisel ja uurimistoimingute läbiviimisel. Hiljaaegu ilmus vabariigi prokuratuuri poolt väljatöötatud eelnõu, seda tutvustas ka eile "Rahva Hääles" Siseministeeriumi ametnik Ando Leps. Eelnõu idee seisneb selles, et vastloodud uurimistalitus asub tööle siis, kui kriminaalpolitsei on talle üle andnud süüdlase koos tõenditega. See tähendab seda, et härra uurijale, kes siis toimetab valgetes kinnastes, tuleb kurjategija ette kanda hõbekandikul."
Kohtutes me ei näe organiseeritud kuritegevuse asju, kuid tallinlasena ja Eesti Vabariigi kodanikuna ma näen ja kuulen, mis toimub praegu allilmas. Võitlus majanduskuritegevusega on praktiliselt soikunud, tassitakse laiali riigivara ja ka kriminaalkorras karistatavate tegudega. Minu arvates on Prokuratuuri järelevalve ja politsei vastavate struktuuriüksuste töö selles nullilähedane.
Oma ülevaates me näitasime ka kohtu vigade iseloomu ja põhjusi ning peamine põhjus seisneb ikkagi selles, et kui loobub kurjategija nii kohtu kui ka uurimise jaoks ootamatult süüd omaksvõtvatest seletustest, siis selguvadki uurimise puudujäägid ja tegematajäämised. Seetõttu on meil olnud nii alusetult õigeksmõistmisi, kuid mis veel hullem, ka alusetuid süüdimõistmisi, kuid need süüdimõistmised ei ole olnud drastiliste tagajärgedega. Kõige raskem vast seisnes selles, et ühes koloonias karistust kandev vang mõisteti süüdi selle eest, et ta öösel kahelt kaaslaselt varastas kummaltki ära 700–800 grammi šerbetti, kokku poolteist kilo, ja selle eest mõisteti talle 3 aastat vabadusekaotust. Kuid ta karistust selle kohtuotsuse järgi kandma ei hakanud, sest ta kandis karistust ka varasemate kuritegude eest.
Nüüd rehabiliteerimistest. Arvud on niisugused, nagu nad on. Meie oleme 10 kuu jooksul rehabiliteerinud 400 inimest rohkem kui prokuratuur kogu aasta jooksul. See näitab, et meie töö efektiivsus ja töövormid on paremad. Kuid, mis kõige tähtsam, nende asjade massilisel läbivaatamisel tuli üle saada stalinismist meis endis. Kui ma möödunud aasta märtsis ja aprillis vaatasin läbi umbes 40 toimikut ja nägin, kus valdade kaupa inimesi mõisteti süüdi formaalsetel põhjustel ilma kuriteo tunnusteta tegude eest, siis veendusin, et tõepoolest 1940. aastatel leidis Eestis aset organiseeritud genotsiid.
Kuid vaatamata kõigele me ei ole nüüd tänaseks päevaks rehabiliteerinud umbes 300 inimest. Need on aktiivsed omakaitse tegelased, kes 1940. aastal ja sõja ajal omavolitsesid kaaskodanike ja sõjavangide kallal. Need on tõelised aktiivsed metsavennad, need on ka sõjakurjategijad. Aga neid on vähem kui kümnendik, umbes 8% kõikidest läbivaadatud asjadest. Ülemkohtus on sisse seatud selline kord, et rehabiliteerimist eitavale teatele kirjutan alla ainult mina ja see ei välista inimesel või tema lähedastel taotleda asja läbivaatamist järelevalve korras. Kui me leiame toimikus vähegi andmeid selle kohta, et süüdistus on tõendamata või kunstlikult esitatud, siis järelevalve protestid teeme juba ise.
"Ja viimane asi, millest ma tahan rääkida, on seadusandlik blokk. Oma ülevaate 8. alajaotuses me tahtsime anda pildi seadusandluse ja seadusandliku tehnika vigadest ja neid oli üllatavalt palju. Ja meie arvates takistab edasiminekut see, et me ei kodifitseeri ega võta seisukohti mitmete liiduliste aktide muudatuste suhtes, sest need aktid ise meil põhimõtteliselt kehtivad. Muudatuste sisseviimata jätmise tõttu on meil kaitseõigus kitsamalt reguleeritud kui näiteks Vene Föderatsioonis. Siis on täiesti reguleerimata lugupidamatuse avaldamise juhtumid kohtu suhtes, täiendused kooperatsiooniseaduse kohaldamise kohta. Aga ometi on need ettepanekud seadusandluse selgitamiseks või ratifitseerimiseks esitatud Ülemnõukogu Presiidiumi aparaadile, möödunud sügisel kas valitsuse või Ülemkohtu poolt üle antud ning meil ei ole andmeid nende ettepanekute liikumise kohta Ülemnõukogu Presiidiumis. Rahul ei saa olla ka Ülemnõukogu aktide avaldamisega. "Teataja" ilmub suure hilinemisega ja nagu te ülevaatest näete, mitmetel juhtudel on jäänud mõni akt isegi avaldamata."
Ja mis meil on vaja? Meil on vaja toetust. Nii seadusandja kui ka ajakirjanduse poolt. Ajakirjanduse reageeringud meie probleemidele on üldiselt negatiivse alatooniga. Tuleval esmaspäeval on valitsusel kohtuseaduse ja kohtuniku staatuse seaduse lugemine ning arvatavasti jõuavad need dokumendid teie kätte juba aprilli lõpul või mai alguses ja kohtureformi sujuvaks läbiviimiseks ma palun Ülemnõukogul leida meie seaduste jaoks piisavalt aega ja need asjad võtta päevakorda. Aitäh tähelepanu eest! Ma arvan, et ülevaade on tekitanud teis ka küsimusi.
Juhataja
Tõepoolest, hr. ülemkohtunik on tekitanud soovi küsida.
Ü. Uluots
Hr. Kirikal, kas teile ei tundu, et teil on tegemata jäänud üks suur töö, eriti see, mis puudutab meid siin Ülemnõukogus? Meil puudub absoluutselt konstitutsiooniline kontroll! Ma tean, et kohus ei saa ise endale luua seadusi, aga millised on teie kui kodaniku ja juristi mõtted? Kas see on vajalik ja mida selleks teha, et meie saaksime lõppude lõpuks omale organi, mis seisab meist kõrgemal ja on sõltumatu?
J. Kirikal
Tänan, see on väga huvitav küsimus! Ja kui te mäletate, siis 3. aprillil möödunud aastal ma vastasin sisemise veendumusega, et konstitutsioonilise järelevalve kohut on meile vaja ja teda oleks õige pea vaja. Ja praegu, kui seadusandlik protsess on ülepolitiseeritud, kui seadusandlike projektide pärast käib vaidlus erakondade, Ülemnõukogu ja valitsuse vahel, siis oleks vaja tõepoolest seadusandja ja valitsuse kõrvale konstitutsioonilise kohtu võimu, aga see saab juhtuda ainult kahel tingimusel.
Esimeseks tingimuseks on see, et Ülemnõukogu peab ise tunnistama seaduse ülimuslikkust enda üle täpselt nii, nagu seda kohus on tunnistanud.
Ja teiseks, Ülemnõukogu kui seadusandja peab olema valmis seedima ka ebapopulaarseid otsuseid konstitutsioonilise kohtu poolt. Ja ma püüan teile näidata, et siin on teil mõtlemisainet küllaga ning mind kui kohtunikku häirib see, et 1979. aasta konstitutsioon on ära kadunud. Ta on kehtetuks tunnistamata, ta on tühistamata, aga seda dokumenti justkui ei ole. Kuhu ta kadus? 23. veebruaril viidi ju §-desse 6 ja 7 vastavad täiendused sisse. Tõepoolest, 30. märtsil, 8. mail, 16. mail, 7. augustil ja hiljem on siin Ülemnõukogus võetud vastu riigiõiguslikke seisukohti, mis muudavad või peatavad mõne konstitutsioonisätte kehtivuse või muudavad selle sisu.
Nüüd edasi. Kõikides riikides tehakse selget vahet konstitutsioonilise ja lihtseadusandluse vahel ja mulle tundub, et see Ülemnõukogu ei ole seda seadusandlikku aabitsatõde endale selgeks teinud, sest konstitutsiooni, konstitutsioonilisi seadusi, ma mõtlen sätteid Ülemnõukogu, Ülemnõukogu Presiidiumi kohta viiakse sisse reglemendi töö sisekorra tasemel konstitutsiooni ennast muutmata. Ja see seab nüüd osava juristi käes kahtluse alla nii mõnegi vajaliku riigiõigusliku dokumendi sellepärast, et seadusandja ei ole kinni pidanud konstitutsioonilise seadusandluse protseduurist 2/3 häälteenamusest ühe või teise küsimuse lahendamisel.
See on väga hell küsimus! Kui Ülemnõukogu leiab, et talle on vaja tuge ja toetust kohtu näol, siis selle konstitutsioonilise kohtu moodustab Ülemnõukogu ise. Ja ma olen isegi mõelnud tema funktsioonide üle. Näiteks, me tegime Justiitsministeeriumile ettepaneku kohtuseaduses fikseerida järgmised põhimõtted: põhiseadusliku järelevalve kolleegium tõlgendab põhiseadust, vaatab läbi valitsuse esimehe, peaministri, peaprokuröri, õiguskantsleri, teatud arvu Ülemnõukogu saadikute või mõne omavalitsusliku esinduskogu esildisi seaduste ja kõigi teiste normatiivse iseloomuga aktide vastavusest põhiseadusele, vaatab läbi kohtute ja kohtu liikmete järelepärimisi seaduste vastavusest põhiseadusele, vaatab läbi kaebusi põhiseaduslike õiguste ja vabaduste rikkumise kohta, vaatab läbi põhiseaduse alusel moodustatud organite omavahelisi vaidlusi, arutamata nende organite jurisdiktsiooni ja võimkonna küsimusi, vaatab läbi esimese ja teise astme omavalitsuslike esindusorganite omavahelisi vaidlusi ja arvamusi seaduseelnõude vastavusest põhiseadusele. Te näete, sellel kohtul oleks väga lai tööpiirkond ja ta tõepoolest vähendaks nende küsimuste politiseeritust, muudaks nad õiguslikeks.
T. Mets
Härra Ülemkohtu esimees, päevakorda on kerkinud nii maaseadus kui ka denatsionaliseerimine. Sellega on muutunud aktuaalseks enne 23. juulit 1940 koostatud ja säilinud testamentide legaliseerimine. Nimetatud testamentide legaliseerimine peatselt vastuvõetavate omandiseaduste taustal päästaks kohtud arvukatest protsessidest. Siiani kohus lähtub mitte omariikluse aegsetest dokumentidest, vaid sõjajärgsetest Vene NFSV tsiviilprotsessi vastavatest paragrahvidest. See loob teatud kindla segaduse kohtukorralduses. Härra Ülemkohtu esimees, kas piisab Ülemkohtu vastavast pleenumist, mis legaliseeriks enne 23. juulit 1940 koostatud testamendi või peab Ülemnõukogu õiguskomisjon andma algatuse selle küsimuse lahendamiseks. Mis on teie nõu?
J. Kirikal
Me vastan kahes osas. Esiteks, me nägime sedasama probleemi omandireformi seaduse projektis ja tegime märkuse Justiitsministeeriumile. Ma ei tea nüüd selle lõplikku lahendust.
Teiseks me tunnistame Eesti Vabariigi perioodil tehtud testamente. Meie mure on hoopis see, kas need kõik on säilinud ja kuidas arhiivides nende jälgi leida, vaat see on tõsisem mure. Põhimõtteliselt me tunnistame Eesti Vabariigi aegseid kirjalikke testamente. Kui õigussuhe saab alguse enne 23. juulit 1940, siis me tunnistame ka ühe prejuditsiaalse faktina tolleaegset testamenti ja arvestame õigussuhte arengus, aga küsimusele on vaja vastust omandireformiseaduses, aga see tuleb teil lähemas tulevikus endal arutamisele.
E. Leisson
Lugupeetud Ülemkohtu esimees! Ma tahaksin kuulda teie kui ülemkohtuniku seisukohta suhtumisest ÜRO inimõiguste harta ratifitseerimise perspektiivi Eesti Vabariigis.
Ja teiseks. Teatavasti kuritegevus muutub järjest jõhkramaks ja karistused järjest leebemaks. Kurjategijad, tunnetades kohtusüsteemi liberaliseerumist, apelleerivad kohtutes uurijate vägivallale neilt süütõendite hankimisel. Kas kohtud on tuvastanud vägivallategusid kohtualuste suhtes uurimise käigus? Tänan!
J. Kirikal
Esimesele küsimusele vastan niimoodi. Kui me saavutame riikliku õiguse, tähendab riiklikud õigused täies mahus ja me saame liituda ÜRO-ga, siis me ratifitseerime ka kõik ÜRO dokumendid. Kuid teiselt poolt, mitte miski ei takista meid inimõiguste dokumente täies mahus rakendamast siseriiklikus praktikas. Ja praegu, tähendab aprilli lõpus, toimub Pärnus üks väga huvitav konverents, kus see on põhiküsimus. Siin me püüame koolitada oma juriste.
Kuritegevus ja karistus. Hiljaaegu olid korrelatiivses sõltuvuses kuritegevuse kasv ja karistuse kohene karmistamine. Aga praegu enam ohtlikud kuriteod, välja arvatud tapmised, kohtulaua ette praktiliselt ei jõua. Enamus, see on 2/3 süüdimõistetutest on süüdi mõistetud varavastaste kuritegude eest. Kusjuures see tekitatud kahju sõltub mõnesajast rublast mõnekümne tuhandeni. Seoses sellega on tõepoolest kriminaalkaristus muutunud leebemaks. Aga me ei saa uurimis- ja juurdlusorganite tegematajätmist nuhelda tabatud kurjategijate kätte. Tähendab, me ei saa muuta karistuspoliitikat repressiivseks. Sellega me pöörduksime tagasi stalinismiperioodi.
Tõepoolest, kurjategija tüüpiline väide seisneb selles, et kui ta muudab oma eeluurimisel antud seletusi, siis ta kurdab seda, et teda kuulati üle väga karmilt, võib-olla isegi kohaldati vägivalda. On toimunud erijuurdlusi, ja mõned üksikud miilitsatöötajad on vastutusele võetud ametiseisundi kuritarvitamise pärast. Aga põhiliselt räägib see sellest, et uurija ei oska fikseerida seletusi ja muid tõendeid, mis kinnitavad kohtualuse süü omaksvõttu. See on meie uurimise ja kohtulike tõendite põhiprobleem tänapäeval! Aga ma usun, et me mõne aastaga saame sellest üle ja praktika kujuneb siin täpselt samasuguseks nagu kõikides teistes tsiviliseeritud riikides.
Juhataja
Suur tänu! Ahti Kõo!
A. Kõo
Lugupeetud Ülemkohtu esimees! Ma tahaksin esitada kaks küsimust.
Esiteks, kas Ülemkohus endiselt praktiseerib arutamisel olnud kuriteo asjades ilmnenud kuritegu soodustanud asjaoludele reageerimist erimäärustega või mingil muul viisil? Kuivõrd neid reageerimisi arvestatakse? Kuivõrd nendest üldse tänapäeval kasu on? Teie hinnang sellele?
"Ja teine küsimus. Te puudutate oma kirjaliku ülevaate lõpus ka õigusemõistmist ja Ülemkohut puudutava informatsiooni analüüsi ajakirjanduses ja väidate siin niimoodi, et mitmes loos on näiteks "Rahva Hääl" ja "Maaleht" asutud seisukohale, et Ülemkohtus valitseb samasugune seadusetus nagu teistes õiguskaitseorganites. Siin ei ole küll ühest hinnangut, kuidas asi tegelikult on, kas on samasugune või ei, aga ma loen sellest tekstist välja, et tegelikult niimoodi ei ole ja Ülemkohtus valitseb parem seaduslikkus kui teistes õiguskaitseorganites. Sellest tulenevalt oleks huvitav ja ühtlasi kasulik võib-olla kuulda ka, millega Ülemkohus on saavutanud, et ühe ja sama õigussüsteemi lülina on ta teistest parem, on seadustjärgivam kui teised õiguskaitseorganid, kui see on nii. Aga võib-olla ma ka eksin? Aitäh!"
J. Kirikal
Erimäärused on kohtute statistikast välja jäetud, ta ei ole profülaktiline eesmärk, nagu ta mõni aeg tagasi oli. Kuid kui 1. või 2. astme kohtuorgan tuleb asja arutamise juures niisugustele õigusrikkumistele, mis nõuavad vastavate ametiisikute või ametiorganite üleviimist, siis erimääruse vormi kasutatakse ka praegu.
Nüüd, mis puutub seaduslikkusesse ja õiguskorrasse, siis ma tahan öelda seda, et kohtus püütakse protsessinormistikust täpselt kinni pidada. Ja kui me seda ei riku, siis me ei riku ka seaduslikkust ja õiguskorda. Ja minu arvates, kui me vaatame nüüd kaebuste üldtooni, siis oleme teatud edu selles osas saavutanud. Vähemalt meie lahendid ja meie vastused kohtualustele ja teistele asjaosalistele on paremini arusaadavad.
A. Maarend
Lugupeetud juhataja! Lugupeetud Ülemkohtu esimees! Ma pöörduksin veel kord tagasi hr. Uluotsa poolt esitatud küsimuse juurde. Mis praegu takistab näiteks seda, et Ülemkohus võiks hakata juba praktiseerima konstitutsioonilise kohtu rolli, no näiteks nii, nagu seda praktiseerib USA Ülemkohus, kes ei tühista seadusandja akte või valitsuse akte, vaid kuulutab neid juriidiliselt kehtetuks ja sellega teostab juriidilist kontrolli. Kas seda meie Ülemkohus ei ole praegu võimeline tegema?
J. Kirikal
On küll! Ma tahaksin tuletada meelde, et 16. novembril 1988 konstitutsiooni paranduses §-s 4 ja deklaratsioonis kehtestati meil kodanike ja juriidiliste isikute konstitutsiooniliste õiguste kohtulik kaitse. Aga sellelaadseid pöördumisi kohtusse ei olnud, kohus ise seda liiki asju, asju üldse algatada ei saa. Ja kui nüüd mõni hagi oleks tulnud kas 1. astme kohtusse või meile, ma arvan, me oleksime kohustatud selle vastu võtma ja kui on protseduurilisi takistusi, mis nõuavad seadusandluse muutmist, siis tegema seadusandjale vastavad ettepanekud. Aga praegu ei ole ei seadusandlikku initsiatiivi ega ka praktilisi pöördumisi olnud. Kuid kohtud põhimõtteliselt on valmis konstitutsiooni kaitsma, oleks ainult konstitutsioon sellisel kujul, mis ärataks kõikides meis ühesugust usaldust.
V. Lebedev
Lugupeetud ülemkohtunik! Te ütlesite, et põhiseaduse puudumine takistab tõsiselt kõrgeima kohtuvõimu tööd. Sellega on seotud minu esimene küsimus. Kas teie meelest ei olnud see viga, et vabariigi Ülemnõukogu tunnistas Eesti NSV põhiseaduse kehtetuks ja kas te ei arva, et kohtuorganite edukaks tööks on vaja Eesti NSV põhiseaduse juurde tagasi pöörduda? Siis on vähemalt mingisugunegi alus olemas.
Teiseks. Kuritegevus kasvab, seda näitavad nii teie kui ka Siseministeeriumi esitatud arvud. Ühe põhjusena nimetatakse õiguskaitseorganite lagunemist. Minu meelest võib juba igaüks iseenda kogemuste najal tõdeda, et seaduslikkust ja korda pole enam olemas.
Kas teie kui ülemkohtunik ei arva, et tehti viga, kui Siseministeerium toodi liidulis-vabariikliku alluvuse süsteemist ära? Kas oli mõtet võtta kiires korras vastu valitsuse otsus saata miilits laiali ja moodustada politsei? Tänan!
J. Kirikal
Mul on väga kahju, aga ma ei saa kui kohtunik nendele küsimustele vastata sellepärast, et kohtuvõim ei saa tungida seadusandja ja valitsuse tegevusse. See on mulle konstitutsiooniliselt võõras. Aga see, mis puudutab konstitutsiooni kehtetuks tunnistamist, siis ma püüdsin teile, lugupeetud saadikud, mõista anda, et konstitutsioon on kehtetuks tunnistamata, ta on füüsiliselt ja juriidiliselt olemas. Teisiti ei oleks teid kui seadusandjat, ei oleks mind kui kohtuorgani esindajat, ei oleks teisi võimu- ja valitsemise struktuure.
Juhataja
Kommentaarid tulevad pärast. Vladimir Lebedev!
V. Lebedev
Kas ma sain õigesti aru, et te juhindute oma tegevuses Eesti NSV konstitutsioonist?
J. Kirikal
Mitte täielikult, kuid põhimõtteliselt küll.
Juhataja
Läbirääkimised järgnevad, praegu esitame küsimusi. Ignar Fjuk!
I. Fjuk
Lugupeetud ettekandja, minu küsimus johtub teie poolt mainitud 300-st, keda ei saa rehabiliteerida kui tõelisi metsavendi. Mis oleks kohtu poolt vaadatuna vaja teha, et siiski need rehabiliteerimisaktid saaksid realiseeritud või mingis muus vormis need inimesed saaksid kõik õigused tagasi, sest tegu oli ikkagi vastuhakuga punasele terrorile, mis võis omandada tõesti erinevaid vorme, kuid põhimõtteliselt oli tegu ikkagi vastuhakuga võõra riigi okupatsioonile ja okupantidele?
J. Kirikal
Kohus täidab seadust. Ja kui rehabiliteerimise korraldus on pandud Ülemkohtu peale, siis selle õiguslikuks aluseks on 1990. aasta 19. veebruari seadlus ja seal on öeldud, mis puhul inimesed rehabiliteerimisele ei kuulu. Ja ei kuulu kodanike tapmise, sõjavangide tapmise, piinamise, diversiooniaktide, spionaaži eest ja veel mitu koosseisu. Ja meie õiendi 8. leheküljel on öeldud, kes jäid rehabiliteerimata, sest siin on andmed 258 kohta. See on 1. jaanuari seis. 124 olid süüdi tsiviilelanike või sõjavangide tapmises, see on igal juhul olnud omavoli, ilma kohtuotsuseta on see toimunud, 123 röövimises või terroristlikus aktis. Need on enamalt jaolt metsavennad, kes on, relv käes, tapnud, piinanud nõukogude aktiviste, röövinud meiereisid ja kauplusi ja teisi rahvamajandusobjekte, 7 spionaažis ja diversioonis. Kahjuks ka need paragrahvid ei kuulu rehabiliteerimisele, kuid peale 7. veebruari seadlust need toimikud me võtame uuesti järelevalvesse ja vaatame, kas need asjad on tõendatud või mitte. Ma ei oska praegu rohkem selle kohta midagi öelda, sest seaduslikku alust nende inimeste rehabiliteerimiseks praegu kohtul ei ole.
А. Käärma
Lugupeetud härra Kirikal! Kohtulahenditele esitatud protestide läbivaatamisel on kõrgeim instants Ülemkohtu pleenum, kelle määrus on lõplik ja muutmatu. Seda ei ole võimalik protestida isegi kui ta võib-olla ei ole päris mittevaieldav. Selline kord on pärit NSV Liidu kohtusüsteemist, millest Eesti Vabariigi kohtusüsteem on siis nüüd eraldunud. Kas peate selles osas seadusandluse täiustamist vajalikuks Ülemkohtu pleenumi volituste ja määruse osas? Kui jah, siis kas sellega ka tegeldakse? Aitäh!
J. Kirikal
Kahtlemata me tegeleme. 1991. aasta 7. veebruari seadlusega anti Ülemkohtu pleenumile õigus läbi vaadata vabariigi prokuröri ja Ülemkohtu esimehe esildised kõikidele kuni 1990. aasta 16. maini pleenumil otsustatud asjadest tehtud määrustele. See on küllaltki suur asjade ring.
Teiseks me tegime ka ettepaneku ja see on õiendis kajastatud, et ka pleenumi enda vahendite ülevaatamise protseduuriline kord peab olema tulevases protsessiseadusandluses. Kuidas ta täpselt tuleb, sellega praegu teadlased tegelevad, kuid põhimõtteliselt peab ta olema, sest kui kohus on teinud vea ja see selgub kas või 7 või 70 aastat hiljem, siis see viga tuleb parandada.
Juhataja
Suur tänu! Jüri Põld!
J. Põld
Aitäh! Härra Ülemkohtu esimees, ma soovinuks teie käest teada saada, millistest maksuseadustest te lähtuksite, kui tühistasite Eesti Vabariigi Ülemkohtu otsuse, mis puudutas ühe majaomaniku võitlust oma Eesti Vabariigi seaduste eest? Aitäh!
J. Kirikal
Siin me juhindusime Eesti NSV ja Eesti Vabariigi seadustest. Asi oli selles, et 1989. aasta 29. detsembril võttis Ülemnõukogu vastu maksukorralduse seaduse, aga selle seaduse jõustumise päevaks, 8. jaanuaril 1990 ei olnud Eesti NSV Ülemnõukogu ega Eesti NSV Ministrite Nõukogu poolt kehtestatud Ühtegi oma vabariiklikku maksu. 29. detsembri järgmise toiminguna Ülemnõukogu kinnitas 1990. aasta riigieelarve ja see riigieelarve oli puhtal kujul formeeritud NSV Liidu seadusandlikel aktidel põhinevatel maksudel ja maksmise korral. Lähtudes seadusandluse analüüsist, asusin seisukohale, et majaomanik Ploompuu osas tehtud kohtulahend oleks kuulunud tühistamisele ja Ülemkohtu Presiidium toetas minu protesti, ning protest läks läbi.
Aga siin ma tahan juhtida tähelepanu ka seadusandluse puudusele, sest 1989. aastal võeti vastu riigieelarve seadus, maksukorralduse seadus, kuid kummaski polnud rakendamise aluseid. Tol korral räägiti isemajandavast Eestist ja mõeldi, et need seadused hakkavad toimima siis, kui Eestis kohaldatakse täielik isemajandamine. Aga me alles nüüd, 1991. aasta rahandusaastal jõuame sinna.
H. Eller
Lugupeetud ülemkohtunik! Ettekandes te ütlesite, et Ülemnõukogu, võttes vastu seadusi ja otsuseid, jätab mõnikord lahendamata protsessuaalsed küsimused, mis takistavad oluliselt kohtute tööd. Minu mäletamist mööda on praegu kehtivas Eesti NSV konstitutsioonis fikseeritud, et Ülemkohtul on seadusandliku initsiatiivi õigus. Siit küsimus: kas te olete pöördunud seadusandliku initsiatiivi korras Ülemnõukogu poole, et lahendada neid probleeme, mida te oma igapäevases töös näete? Mida seadusandja on jätnud tegemata, et lahendada neid probleeme positiivselt?
J. Kirikal
Jah oleme. Oleme kasutanud mõlemat vormi, nii järelepärimise kui seadusandliku initsiatiivi vormi. Näiteks, möödunud aasta augustis tegin ma ettepaneku vastutuse kehtestamiseks lugupidamatuse avaldamise eest kohtuniku suhtes. Kui kohtunikku avalikult ajakirjanduses solvatakse ja laimatakse, siis tal ei ole võimalust isegi kohtusse pöörduda. Ma ei ole sellele kirjale siiani isegi vastust saanud, rääkimata muust.
I. Fjuk
Lugupeetud ettekandja! Nüüd ma pöördun juba selle 128 röövimises süüdistatava poole, keda praegu ei ole võimalik rehabiliteerida. Vähemalt minule kui saadikule on ühe valija kaudu teada juhtum, kus see röövimine toimus meierei suhtes, mis oli ebaseaduslikult natsionaliseeritud. Ka meie otsused ja seadused on tunnistanud need natsionaliseerimised ebaseaduslikuks. Järelikult puudub ka alus, mille puhul röövimist üldse tunnistada kehtivaks. Kas sellest tulenevalt, veel enam, kui nüüd toimub nende objektide tagasiandmine, ei saa seda kuriteo koosseisu pidada lõppenuks?
J. Kirikal
Igal konkreetsel juhul me oleme soovitanud inimesel järelevalvekaebusega pöörduda meie poole sellepärast, et meie ei ole kohustatud toimikuid sisuliselt kontrollima, kuid elu näitab, et kui toimik on arhiivist välja võetud, siis me heidame talle ikka pilgu peale, et kas seal on midagi niivõrd viltu või selliseid asjaolusid, mis tingivad protesti esitamise, aga paljudel juhtudel vajab toimik tõsist õiguslikku analüüsi. Me hoiame umbes 6 kuud peale rehabiliteerimisteate saatmist toimikuid enda käes, et inimestel oleks võimalik ise toimikuga tutvuda või lasta toimikuga advokaadil tutvuda, et järelevalvekaebuses teha põhjendatud motiveeritud analüüs. Meil ei jätku praegu tööjõudu ja võimalusi niisuguseks süvaanalüüsiks kõikides asjades. Ja sellel juhtumil ma soovitan, kui ta on teie valija, pöörduda meie poole ja me võtame selle toimiku uuesti käsile ja vaatame, mis teha annab.
Juhataja
Suur tänu, hr. Kirikal! Ülemnõukogu liikmetel rohkem küsimusi ei ole. Kolleegid, kui te olete materjalidega tutvunud, siis te näete, et peale mahuka ülevaate tuleks meil vastu võtta veel otsus. Ei, see on presiidiumi otsus, mis siin juures on. Meil on lihtsalt vaja võtta Ülemkohtu esimehe informatsioon teadmiseks. Suur tänu, kolleegid, võtame teadmiseks!