Päevakorravälised avaldused
Juhataja (Ü. Nugis)
Asume töökohtadele, istungjärgu töö jätkub. Kontrollime kohalolekut. Kohal on 67 saadikut, puudub 38.
Lugupeetud Ülemnõukogu! Vastavalt meie reglemendi paragrahvile 15 on iga istungjärgu teise istungi alguses võimalus esineda igal saadikul päevakorraväliste teemadega 5 minuti jooksul. Palume kõnetooli Toomas Korgi.
T. Kork
Lugupeetud eesistujad, lugupeetud kolleegid! 21. septembril 1944. aastal toimus Virumaal Tamsalu ja Porkuni vahel, Loksa ja Sauevälja külades, Teise maailmasõja üks viimaseid lahinguid Mandri-Eestis. Saatus tahtis, et vastamisi olid sundkorras mobiliseeritud eestlased. Ühelt poolt Eesti Laskurkorpuse 249. laskurdiviis, teiselt piirikaitse rügement ning vabatahtlikud 20-ndast SS-diviisist.
249. laskurdiviis kaotas 69 vene mundris sõjameest, kolme vennashauda on maetud vähemalt 279 umbes niisama noort meest, kellel olid seljas Saksa mundrid. Möödunud aastal, lahingu 45. aastapäeval tähistati Saksa vägede koosseisus langenute ühishaud umbes kahe meetri kõrguste vaskristidega. Eestvõtjaks oli Väike-Maarja Muinsuskaitseselts. Leinatalituse käigus pandi teiste hulgas pärjad ka Rakvere rajooni täitevkomitee ja kompartei Rakvere rajoonikomitee poolt. Sama ürituse käigus mälestati Eesti Laskurkorpuses langenuid varem paigaldatud mälestuskivi juures metsalised nn. interliikujate seast, kelle esindajad viibivad ka siin saalis meie hulgas, nõretasid tookord vihast. Metsalised sellepärast, et tsiviliseeritud inimene ei pea sõda surnutega. Metsalised sellepärast, et tsiviliseeritud inimesele peaks selge olema, et üks asi on sõdurite hauad, teine asi, näiteks, mälestussamba püstitamine Hitlerile. Üks asi on suhtumine stalinismi, hoopis teine asi on aga suhtumine nendesse, kes sellesama Stalini juhtimisel oma kohust täites langesid. Lihtsalt mõistmatu on, et tsiviliseeritud inimeste hulgast lasi ennast välja arvata maailma ühe võimsama relvajõu juht Dmitri Jazov, kes oma 28. novembri teleesinemises andis korralduse haudade rüvetamiseks. Kohe leidus ka truusid korraldusetäitjaid, kes tegid seda kõrgelt organiseeritult. Kuidas muidu kvalifitseerida vähemalt üheksat praktiliselt üheaegset plahvatust Eestis ja Lätis. Üheksat plahvatust, millest vähemalt neljas kohas jäid maha Nõukogude armee relvastuses olevate detonaatorite jäänused. Üheksa hauarüvetamist ajal, mil Saksamaal on käimas aktiivne tegevus Venemaa näljahädaliste abistamiseks. Üheksa barbaarsust, vaatamata sellele, et Nõukogude Liidu ja Saksamaa vahel on sõlmitud kokkulepe sõjaohvrite haudade korrastamiseks. Kokkulepe, mida Saksamaa pool väga hoolikalt täidab. Hauarüvetused jätkuvad hoolimata sellest, et Nõukogude Liidu marssali Kulikovi (kes teatavasti oli Varssavi pakti vägede üks juhte) üsna hiljutine kohtumine Saksamaal härra Weberiga lõppes kinnitusega, et Nõukogude Liit asub nimetatud lepet täitma. Härra Weber on Volksound Deutsche Kriegsgräber Fürsorge organisatsiooni juht. See organisatsioon tegeleb Saksa sõjaohvrite haudade korrastamisega ja korrashoidmisega. Nii Saksa sõjaväelaste kui sõdades langenud eraisikute ja Saksamaal hukkunud välismaalaste, sealhulgas venelaste haudadega. Organisatsioon loodi peale I Maailmasõda ja ta on asunud taastama saksa haudu ka Venemaal. Muuseas, ettepanek seda teha tuli Volgogradi (sõjaaegse Stalingradi) täitevkomiteelt. Kui sakslaste esindajad paar nädalat tagasi Eestis viibisid, said nad korraliku šoki, sest nii metsikut ümberkäimist matusepaikadega poldud nähtud. Häbi neile, kes me oleme Idast tulnud metsikustel sündida lasknud. 1991. aastal võtavad sakslased ette alustada Viljandi ja Tartu matusepaikade korrastamisega. Tsiviliseeritud maailma mõistes ei tähenda matusepaikade korrastamine samba panekut sajale või tuhandele või kümnele tuhandele mehele, vaid tähendab igale langenule plaati. Kui ei õnnestu kindlaks teha, kes selles hauas puhkab, jäädvustatakse ikkagi kõikide nimed ühisel tahvlil. Tsiviliseeritud maailmas on sõjasurnuaiad tähtajatud, see tähendab, seal ei toimu pealematmist või hauaplatside ümberjaotamist, nagu seda tsiviilsurnuaedades tehakse kas 50 aasta järel või mõnel muul puhul. Eelnevast tulenevalt teen kaks tungivat ettepanekut valitsusele. Esiteks, selgitada välja, kes tegeleb Eesti Vabariigis hauarüvetamisega. Teiseks. Selgitada kiires korras välja, kes korraldab Eesti Vabariigi territooriumil provokatsioone sõbraliku naaberriigi vastu, sest teisiti ei oska nimetada 5. detsembril toimunut, perioodil, mil Saksamaa on seda riiki tõsiselt abistama hakanud. Eelnevast tulenevalt teen ettepaneku Eestist valitud Nõukogude Liidu kongressi saadikutele, eelkõige pean silmas kaitse- ja julgeolekukomitee liiget härra Vello Varet, välja selgitada, kas Dmitri Jazovi korraldus on ka Nõukogude Liidu valitsuse ja Kaitseministeeriumi seisukoht, või on Jazov sattunud juhtkonnaga opositsiooni ning annab sellepärast riigile kahjutekitavaid korraldusi. Tänan tähelepanu eest!
T. Made
Austatud eesistujad, lugupeetud kolleegid! Lugupeetud ajakirjanikud ja külalised!
28. detsembril 1989. aastal võttis Eesti NSV Ülemnõukogu vastu maksukorralduse seaduse. Seal on kindlaks määratud kehtivad maksud, maksustamise objektid ja subjektid. Räägime käibemaksu kohta käivatest paragrahvidest. § 11 on öeldud: käibemaksu maksavad juriidilised isikud nende poolt müüdud kaupade, toodete, teenuste käibelt. Käibemaksu arvutatakse müüdud kauba müügihinnast, millest on maha avatud: 1) teiste juriidiliste ja üksikisikute poolt tehtud tööde ja osutatud teenuste maksumus, materiaalsed ja nendega võrdsustatud kulud, 2) amortisatsiooni eraldised ja sotsiaalmaks. Selle seaduse paragrahviga 11 määratakse ka, et ettevõtted maksavad käibemaksu müüdud kauba maksumuselt, millest on maha võetud loetletud kulutused. § 13 annab käibemaksu kogumise valitsuse pädevusse ja selle seaduse 4. peatükk kehtestab seaduse rikkujatele vastutamise korra.
Nüüd sellest, mida ma tahan teile öelda. 10. oktoobril 1990. aastal kinnitas Eesti Vabariigi Valitsus oma määrusega nr. 209 käibemaksuga maksustamise korra. Kui nüüd analüüsida neid kahte dokumenti, selgub, et valitsuse määrus ei vasta maksukorralduse seaduse sätetele. Valitsus on ületanud oma võimu piirid ning tal pole ka Ülemnõukogu suhtes olnud lugupidamist, et paluks meil vastavate paranduste sisseviimist maksukorralduse seadustesse. Paranduste tegemine seadusesse kuulub Ülemnõukogu, mitte valitsuse kompetentsi. Valitsuse määruses öeldakse: käibemaksu objektidele on lisatud ka kaupade import ja seda ei ole maksukorralduse seaduses ära märgitud. Impordi käibemaksuga maksustamisel ei ole midagi valesti, kuid valitsusel tarvitsenuks viia baasseadusse Ülemnõukogu vahendusel vastav parandus sisse. Teiseks, kui seaduse § 11 kehtestab käibemaksu arvutamise põhimõtte: müüdud kauba maksumus miinus samas paragrahvis loetletud kulud, siis valitsuse määruses see ei kajastu. Määrus nr. 209 punkt 12 kehtestab käibemaksu määraks 6% ja selline kehtestamine on baasseadusega vastuolus.
Kolmandaks, maksukorralduse seadus kasutab põhimõtet müüdud kauba maksumus müügihinnast. See tähendab, et kaup peab kõigepealt olema maha müüdud ja siis alles ta maksustatakse käibemaksuga. Valitsus seda põhimõtet ei aktsepteeri. Valitsuse määrus nimetab käibe toimumise ajaks ka kauba lähetamist ostjale. Aga see kaup võib jääda lattu seisma ja mitte leida ostjat. See tähendab, et mitte tarbija, vaid tootja maksab käibemaksu. Ka see ettevõtmine on vastuolus maksuseaduse põhimõtetega. Eelöeldust lähtudes väidan, et Eesti Vabariigi Valitsuse poolt kinnitatud käibemaksuga maksustamise kord on teadlikult seatud vastuollu baasseadusega ja sellega on valitsus oma volitusi ületanud ning Ülemnõukogu ignoreerinud. On kehtestatud kehtivale raamseadusele mittevastavad normatiivaktid.
Kuna maksukorralduse seaduses iseenesest ei ole öeldud, et valitsus ei pea selle seaduse rikkumise eest vastutust kandma, siis teen kompetentsetele organitele ettepaneku kutsuda valitsus seadusandlikus korras korrale.
Teen ka Ülemnõukogu Presiidiumile ettepaneku anda valitsusele korraldus viia otsekohe oma määrus nr. 209 vastavusse maksukorralduse seadusega. Aitäh!
H. Kostabi
Lugupeetud härra Ülemnõukogu juhataja, austatud kolleegid! Eile tähistati rahvusvahelist inimõiguste päeva. Kuna 1948. aasta 10. detsembril võeti Ühinenud Rahvaste Organisatsioonis vastu inimõiguste ülddeklaratsioon, oleme ka meie hakanud rääkima inimõigustest, eeskätt üksikisiku õigustest. Vähem aga kodanikkonna, etnose õigustest kasutada oma kultuuri, tunnistada oma usku, täita selle rituaale ning tarvitada emakeelt. Samuti õigust moodustada iseseisev riik, õigust vabaneda koloniaalikkest ja okupatsioonist. Aastakümneid Nõukogude Liidus kestnud poliitilise, majanduslik ja füüsiline vägivald lõid rahvaste Paabeli segaduse, mille sasipundart tuleb kahjuks nüüd meil kõigil hakata lahti harutama. Momendil on tekkinud jälle vabam võimalus soovijail oma isaisade maale tagasipöördumiseks, kuna suguvendade keskel tuntakse end ikka turvalisemana kui võõrsil. Kujukaks näiteks siin on ümberasujad sakslased ja juudid. Ka idanaabrid venelased, kes on samuti ilmalaande laiali paisatud, mõtlevad paljud oma põlistele asustusaladele ja endisesse kodukohta tagasi pöörduda, kui selleks vastavad tingimused luuakse. Samad mõtted mõlguvad meeles ka paljudel Nõukogude Liidus elavatel eestlastel. Seepärast – üheks peabki Eesti välispoliitika suunaks lähitulevikus saama, nii nagu see oli iseseisva Eesti Vabariigi perioodilgi, ka nn. Venemaa eestlaste küsimus. Sellel probleemil on oma ajalugu. Vabadussõja lõpul jäi ligikaudu 190 tuhat eestlast Nõukogude Venemaale, Ukrainasse, Gruusiasse ja mujale. 1920. aasta Tartu rahulepingu 4. artikli järgi võisid Venemaa territooriumil elavad eesti soost isikud opteeruda Eestisse ühe aasta jooksul, alates ratifitseerimise päevast. Samasugune õigus tagati Eesti Vabariigi territooriumil elavaile mitte-eesti päritoluga isikuile Vene kodakondsusse astumiseks. Vastava palve esitanud 106 tuhandest isikust pääses Eestisse aga ainult 37,5 tuhat. Nõukogude Liitu jäänud eestlaste arvukust mõjutasid järgnevail aastakümnetel sundkollektiviseerimine ja 30-ndate aastate massirepressioonid ning ka Teine maailmasõda. Aastatel 1940, 1941 ja 1949 lisandusid Venemaa eestlastele kümned tuhanded küüditatud ja vangistatud eestlased. Ja nii 1989. aasta rahvaloenduse järgi elas Vene Föderatsioonis 54 000, Ukrainas 4000, Gruusias 2200, Kasahhi territooriumil 2000 eestlast. Viimaste aastate Eesti iseseisvuse püüdluste hoogustumine on avaldanud mõju ka nn. Venemaa eestlaste rahvusliku eneseteadvuse taassünnile ja arengule ning nende organiseerumisele. Seda kinnitavad nii rahvuslike seltside tekkimine Moskvas ja Leningradis kui ka esimeste eestikeelsete koolide avamine Moskvas ja Riias ning eesti keele õpetamise alustamise püüded Baškiirias ja Lõuna-Siberis. Märkimisväärne osa on Venemaa eestlaste tegevuse elavdamisel olnud Liidueestlaste Seltsil, kelle senise tegevuse kogemus ja tihedad kontaktid ida asualal eestlastega juhivad meie tähelepanu vähemalt kolmele aspektile. Esiteks, kasvab nende idaeestlaste arv, kes soovivad tagasi pöörduda oma esiisade maale ja on astunud selleks ka energilisi samme. Teiseks, idas asuvate eesti vähemusgruppide kultuurilise teenindamise ja emakeelse hariduse saamise võimalused. Selle küsimuse lahendamiseks tuleks kasutada Eesti, Vene Föderatsiooni ja ka teiste riikidega sõlmitavaid kultuuri- ja hariduskonventsioone. Kolmandaks, tõsiselt tuleb suhtuda idaeestlaste kõlbelise ja eetilise kasvatusega seotud küsimustesse. Silmas pidades emakeelse usuelu taastamise soove Venemaal ja teistes idahajale eestlaste asupaikades. Iseseisvusaegse Eesti Vabariigi poliitika meil elavate vähemusrahvuste suhtes oli rahvusvaheliselt tunnustatud, kuid sealjuures ei unustatud ka oma rahva hajakildude huve. Nii näiteks Eesti-Läti koolikorraldus 1934. aastal määras kindlaks, et kumbki alla kirjutanud pool kohustub avama oma territooriumil teise osalise rahvuskeelse algkooli, kui 8–15-aastaste õpilaste arv, kes peavad käima koolis, on ühe omavalitsuse piirkonnas vähemalt 15 inimest jne. 1924. aastal loodi valitsuseväline Piirimaade Selts. Hiljem moodustati selle seltsi tegevuse edasiarendusena 8. detsembril 1938 Piirimaade Komitee, mille eesotsas oli peaminister. Nüüd majanduspiiri taha jäänud eestlaste probleemid on olnud arutlusel ka maaelukomisjoni juurde moodustatud Eestimaa äärealade ajutises komisjonis, mille tööst on osa võtnud nii Eesti Komitee kui ka Liidueestlaste Seltsi esindajad. Püüdkem siis ühiselt nendele probleemidele leida lahendus. Aitäh!
J. Liim
Austatud saadikud! Seda teemat juba puudutati. 5. detsembri öösel kõlasid Eestimaal plahvatused. Ja need kõlasid mitte ainult meil. Leedus oli purustusi ja lõhati ka mitmes kohas Lätis. See operatsioon oli kavandatud ja läbi viidud üheaegselt. Siin on tunda armee kätt. Kahtlemata on selle aktsiooni aluseks Nõukogude punavägede ülemjuhataja Jazovi eelnenud kõne. Selles kuulutati likvideerimist vajavateks kõik sotsialismi vaenlastele ja SS-lastele püstitatud mälestusmärgid Baltikumis. Nõuti kohest korterite ja sissekirjutuste andmist Nõukogude ohvitseridele ja nende perekonnaliikmetele, siin viibivate punavägede mittenimetamist õige nimega jne. Vastasel juhul ... Unustatakse, kui ebanormaalsetes oludes elavad paljud põlised eestimaalased. Selliste järjest suurenevate nõudmiste korral ei ole olukorra paranemist lootagi. Tegelikult tuleb ilmselt tänada Euroopat, sealt pühitakse armeesodi minema meie ukse ette, tegelikult siiski mitte ukse ette, otse tuppa. Unustatakse, et ka Baltikum on Euroopa ja siin sees olev järjest suurenev Nõukogude armee isikkoosseis ja relvastus mitte kuidagi küll ei saa tagada Euroopa julgeolekut. Kõik need korterihõivamiste ja muud ähvardused, provokatsioonid on meile tuttavad juba 39-ndast, 40-ndatest aastatest. Ring on täis ja läheme aga uuele keerule. Ja maailm hakkab abistama seda toidu- ja rahahädas olevat talupoegade ja tööliste riiki. Maailm annab süüa ja Nõukogude Liit täiendab aga usinalt oma tapariistade arsenali. Jah. Toitu on vaja, kuna rahvas ei ole siiski veel õppinud tanke ja pommikesi nosima. Maailm ei suuda mõista, et pruugib sel riigil vaid oluliselt kärpida oma majanduskulutusi relvastusele ja ei ole enam toidupuudust. On olemas selline ütlus: taome mõõgad sahkadeks. Nõukogude Liidus käib see veidi teisiti: taome mõõgad labidateks. Oma rahva ja anastatud rahvuste vastu. Kui ei ole välisvaenlast, siis minnakse oma riigi inimeste vastu, peaasi, et saaks minna ja kindralite olemasolu õigustada. Nüüd siis mälestusmärkidest. Kautlas lõhati Kautla lahingute mälestusmärk ja viidi sealt ära veel üks memoriaali tahvel. Ma tahaksin teile öelda, Kautlas on lõhutud juba kolm korda. Seal on tarvitatud väga tugevajõulist lõhkeainet. Sellist lõhkeainet ja sütikuid on kasutusel ainult armee liinis, pealegi on selles töös näha absoluutselt professionaalset kätt. Sama võib öelda ka Porkuni ristide kohta. Meid süüdistati fašismis. Paraku see ei ole nii. Valede ratas veereb jätkuvalt Göbelsi stiilis, mida suurem vale, seda paremini usutakse.
Nii sai sellise propagandavalguses Kautla talust Eestimaa linn. Üks talu muutus linnaks!? Asjaosalistest aga kord natside käsilased ja samas KGB kaastöölised. Porkunis on maetud eestlased, sundsõdurid, kes pidid II maailmasõjast osa võtma Saksa poolel. Nad on Eestimaa ohvrid ja ka Saksamaa sõdurid. Nende haudadele püstitati kaks vaskristi, mis nüüd on lõhatud. Rüvetatud on ohvrite hauad ja seega ka saksa sõdurite hauad. Kuidas aga näeb välja see vandalismiakt Nõukogude Liidu ja Saksamaa lepingu alusel, et austatakse, hoitakse vastaspoole sõdurite haudu. Ikkagi kestab see vihkamine. Ja siiski on Eestis olemas monument, mis on püstitatud SS-laste haudadele. Matmispaiga kohale on rajatud Maarjamäe memoriaal. Meremeeste auks, kelle asemel maeti kirstud saepuru ja laastudega. Nendele SS-laste hauaplatsidele on isiklikult lilli viinud ka värske Nobeli rahupreemia laureaat, Nõukogude Liidu president härra Gorbatšov. Ärgu siis lõhkujad jätku kahe silma vahele ka Maarjamäed, nende formuleeringu järgi ainukest õiget lõhkumist väärivat monumenti. Miks ma nimetan lõhkujaks sõjaväge? On olemas pealtnägijate tähelepanekud. Loomulikult ei saa mainimata jätta ka kaasalöönud aktiviste, suunajaid. Ja täna ma ei taha siin saalis kuulda ühegi kindrali vastuväiteid. Avaldan absoluutset protesti taoliste terroriaktide suhtes. Me peame välja ütlema oma arvamuse, kuna kõik võib edasi minna, sest vaenlaste, valgekaartlaste auks olevat püstitatud ka vabadussõja mälestusmärgid.
Detsembrikuu päevad kuni jõuludeni on advendipäevad. Kes nendel päevadel teevad kurja, saavad ristiusu järgi karmilt karistada. Ilmselt ainult Jumala karistusele saamegi loota, sest siiani on avastamata Kautla eelmise aasta lõhkujad. Kas neid nüüdseidki lõhkujaid suudetakse, tahetakse või lastakse avastada. Tänan!
K. Sergij
"Lugupeetud eesistuja, austatud rahvasaadikud! Ma käisin kohtumas Rummu asulas. Seal olid koos Suure Isamaasõja veteranid, nad andsid minu kätte pöördumise nii Ülemnõukogu kui ka valitsuse poole. Kes aitab vaest endist sõjameest? "Meie, Eesti Vabariigis elavad Suurest Isamaasõjast osavõtnud, oleme läbi teinud sõja. Meie sõduriverega on niisutatud Nõukogudemaa ja kogu Euroopa. Meie veri on voolanud mitte jõgedena, vaid meredena. Teeninud NSV Liidu relvajõududes 7, 8, 9 aastat, me demobiliseerusime ning hakkasime taastama laostatud rahvamajandust. Paljud meist olid värvatud või töötasid vabatahtlikult Tallinna gaasijuhtme ehitusel, rajasid kaevandusi ja töötasid seal, osalesid vabrikute ning tehaste taastamises, elamuehituses, töötasid karjäärides. Pole töid, milles endine sõjamees poleks kaasa löönud. Töötasime koos eesti töömeestega nagu lihased vennad, jagasime leiba ja tubakat ning mingeid pretensioone eesti rahvale meil polnud, pole ega ole edaspidi. Meie seas on praegugi 15% eestlasi. Kõik nad on ühel nõul ja solidaarsed meiega. Meie ühise vere ja higiga on kastetud Eestimaa pind. Mis aga on juhtunud nüüd? Kõik me oleme kõrges eas, pensionil, meie keskmine iga on 71 aastat. Sõjas on kaotatud tervis. Meie jõuvarud on otsas ja nüüd pole kellelgi meid vaja. Eestist lahkumiseks ja uue elu alustamiseks (mida nähtavasti püüavad saavutada härrased Toompealt) pole meil enam ei jõudu ega ka raha. Ja nagu laulusõnagi ütleb "Vaenlane on maha põletanud kodutare ja koduküla, kuhu peab nüüd sõdur oma sammud seadma?" Me kuuleme raadios, televisioonis, loeme ajalehtedest Toompea härrastelt solvanguid, selliseid nagu "okupandid", "migrandid" jms. Meilt on võetud soodustused. Mõned Isamaasõjast osavõtnud töötavad veel, ent praegu käib ettevõtetes tööliste ja esmajoones pensionäride, sealhulgas ka Suurest Isamaasõjast osavõtnute koondamine. Vallandatakse ilma kahekuise vallandustoetuseta. Vastavalt fašismi üle saavutatud võidu 45. aastapäeva auks vastu võetud üleliidulisele õigusaktile on ette nähtud Suurest Isamaasõjast osavõtnutele pensionilisa 17 rbl. 50 kop. kuus ja nende pensionide korrigeerimine 1990. aasta 1. oktoobrist. Härrased Toompealt seda kõike ei arvesta. K.a. 15. oktoobril me kuulutasime välja näljastreigi, nii et ei ole vajadust ametlikult deklareerida – see algas seoses hinnatõusuga. Aga kui juba nälgida, siis, nagu see praegu moes, peab midagi ka nõudma. Meil on kombeks kirjutada ning raadios ja TV-s rääkida, et Suurest Isamaasõjast osavõtjatest "pole kedagi kusagil ega kunagi unustatud". See käib surnute kohta, meid, elavaid, on valitsus unustanud. Alustanud 15. oktoobrist pealesunnitud näljastreiki, mille on põhjustanud Eesti Vabariigi Valitsus, nõuame meie, Harju rajooni Rummu asulas elavad Suurest Isamaasõjast osavõtnud: taastada Suurest Isamaasõjast osavõtnutele kõik Liidu õigusaktidega ettenähtud soodustused, 1. oktoobrist korrigeerida meie pensionid ning maksta välja pensionilisa 17 rbl. 50 kop. Kõik ülalnimetatu tuleb täita 1991. aasta 1. jaanuariks. Teeme Eesti Vabariigi Valitsusele ettepaneku mõelda järele, kaaluda tekkinud olukorras kõik läbi, selleks et vältida ettearvamatuid tagajärgi. Me kinnitame, et kui meie nõudmisi ei täideta, tuleme kõik nagu üks mees koos oma mõttekaaslastega Toompeale ja pigem langeme kui et lahkume oma nõudmiste täitmist saavutamata. See oleks teie poolt, härrased, parandamatu ajalooline viga. Meie kannatus on läbi." Vastu võetud Rummu asula Suurest Isamaasõjast osavõtnute koosolekul ühehäälselt 23.10.1990. aastal. Protokoll nr. 3. Allkirjad."
Tänan tähelepanu eest!
Juhataja
Üks teadaanne vahepeal. Härra Sovetnikov palub meelde tuletada, et ärasõit Narva on kell 11 Lossi platsilt. Oli planeeritud, et sõidavad härrad Sovetnikov, Paju, Tamm ja ka Toome. Kas Toome on asjadega kursis, seda ma ei oska öelda. Ilmselt asjaosalised juba sõiduks valmistumas. Aitäh! Jätkame sõnavõttudega. Mart Laar.
M. Laar
Austatud härra spiiker, austatud Ülemnõukogu! Ma puudutaksin sedasama teemat, millest siin mitu kolleegi juba rääkinud on. Kuna ma ise tegelesin Saksa Sõjaväekalmistute Korrastamise Seltsi ametliku esinduse vastuvõtuga Eestis, siis tahaksin veel kord rõhutada seda meeldivat koostööd ja kokkulepet, mis saavutati Eesti poole ja Saksa Liitvabariiki antud küsimuses ametlikult esindava organisatsiooni vahel Eestis asuvate Saksa sõjaväekalmistute korrastamise suhtes. Me rääkisime pikemalt just Porkunist ja sellest, et me olime esimesed, kes taastasid saksa sõdurite hauaplatsi ja avasid seal mälestusmärgid – ristid. See leidis väga sooja vastuvõttu ja väljendati veendumust, et on täiesti kindel, et need ristid jäävad püsima. Sest kokkulepe selliste mälestusmärkide taastamiseks on saavutatud mitte ainult Eestiga, vaid ka Nõukogude Liiduga ja Nõukogude armee esindajatega. Paraku tõestas elu siin konkreetselt Eestimaal siiski midagi muud ning seetõttu on kristlik-demokraatlikul fraktsioonil välja pakkuda konkreetne dokument, millega me teeksime ettepaneku Ülemnõukogu Presiidiumil pöörduda otseselt Saksamaa Liitvabariiki antud küsimuses esindava organisatsiooni poole. See kõlaks järgmiselt:
""Saksa Sõjaväekalmistute Korrastamise Seltsile."
"Eesti Vabariigi Ülemnõukogu Presiidium peab oma kohuseks kahetsusega teatada, et 5. detsembri öösel k.a. õhiti ristid Porkuni lahinguväljal asuvatel II Maailmasõjas langenud Saksa sõjaväes võidelnud sõdurite haudadel. Sündmuskohal on leitud Nõukogude armee kasutuses olevate detonaatorite jäänused. Vastutus nimetatud barbaarse akti eest langeb eeskätt NSV Liidu marssalile Dmitri Jazovile, kes oma 28. novembri teleesinemises kutsus üles hävitama fašistlikke monumente. Eesti Vabariigi Ülemnõukogu Presiidium avaldab kahetsust Eestis asuvate saksa sõjaväekalmistute taasrüvetamise puhul. Selliste aktsioonide ärahoidmine osutub võimalikuks alles seejärel, kui Eesti on saavutanud kontrolli tema territooriumil endiselt paiknevate Nõukogude armee üksuste üle. Ometi loodame, et Saksa Sõjaväekalmistute Korrastamise Seltsi ja Eesti Muinsuskaitse Seltsi ja omavalitsuste vahel alanud koostöö jätkub selleks, et igal Eesti pinnal puhkaval sõduril oleks õigus viimsele puhkepaigale"."
Ma pean selle dokumendi arutamist ja ka vastuvõtmist meile välispoliitiliselt erakordselt oluliseks, kuna nende haudade rüvetamine pole mitte üksnes meie sisepoliitiline, vaid kõige otsemas mõttes välispoliitiline probleem. Tänan tähelepanu eest!
U. Anton
Lugupeetud kolleegid! Mind hämmastas eilne terav diskussioon toiduabi küsimustes. Ma ei tea, kui palju on meie hulgas neid saadikuid, kellel on isiklikke kogemusi Eesti külast peale suurt sõda, kuid põgus pilk saali näitab, et neid üle veerandi ei ole. Tuletame seda aega lühidalt meelde. Küla oli meestest tühi, kes langenud, kes võõrsil, kes vangis. Nii oli see ka minu vanemate talus, kust lühemat või pikemat aega oli ära kolm täiskasvanud meest, nendest üks jäädavalt. Sellele vaatamata ei olnud külas nälga. Toiduta ei jäänud ka linn. Veel enam, iga päev ujutati Eestimaa küla üle kotipoiste armeega. Ja vähemalt meie talust ei tulnud kellelgi tühja kõhuga ära minna. Kas me nüüd oleme halvemas olukorras? Usun, et ei ole. Parem on ikkagi oma must leib ja koorega kartul kui võõrsilt tulnud maiuspalad. Olukord toiduga meil tõesti halveneb ja valitsuse abinõud ei ole alati olnud efektiivsed. Kuid valitsus siiski tegutseb, vähemalt nn. riskigruppide elatusmiinimumi kindlustamisel. Ka meil, lugupeetud saadikud, on võimalus käesoleval istungjärgul eelarve läbiarutamise ja vastuvõtmise käigus oluliselt parandada toitlustamise olukorda Eestimaal. Maaelukomisjon on teinud oma ettepanekud majanduskomisjonile ja need tulevad arutamisele. Kui sellest ei piisa, on veel ka teisi võimalusi. Näiteks, iga maapere võtab oma šefluse alla mõne linnapere jne. Muidugi tsiviliseeritud riigi jaoks on need äärmuslikud abinõud, kuid ma usun, et ka almuste vastuvõtmine ei ole kohane tsiviliseeritud riigi elanikele. Nii et meil on, mille üle mõelda, enne kui sirutame käe võõra leivapalukese järele. Meil on abi vaja hoopiski teistes valdkondades. Sellest oli siin eile mõne sõnaga juttu ja läheks praegu pikale seda arutama hakata. Leian, et eilne arutelu katkestamine oli põhjendatud, kuna küsimus ei olnud piisavalt ette valmistatud. Usun, et need seltsimehed, kellele see ülesandeks tehti, kaaluvad põhjalikult kõiki poolt ja vastu probleeme, enne kui asi tuleb uuesti täiskogus arutusele. Tänan tähelepanu eest!
S. Sovetnikov
Lugupeetud juhataja, austatud kolleegid! Mul on mõningaid märkusi meie istungjärgu läbiviimise kohta. 5.–6. detsembril, nõupidamisel NSV Liidu Ülemnõukogus ajasin ma pikalt juttu minu kolleegi Andris Pantelejeviga. Ta on Läti Vabariigi Ülemnõukogu inimõiguste ja rahvussuhete alatise komisjoni esimees. Ta mainis, et juba kolmandat nädalat töötab Läti Vabariigi parlament 5 päeva nädalas, kusjuures arutatakse ainult majandusküsimusi ja vabariigi eelarve projekti, kusjuures poliitilistele diskussioonidele on pandud veto. Mulle tundub, et me plenaaristungitel katastroofiliselt vähe töötame. Kõigest kümme tundi nädalas. Minu meelest me peaksime praegu töötama vähemalt 20 tundi nädalas, poliitilised diskussioonid aga (kuigi ka väga tähtsad) peaksid jääma istungjärguvälisele ajale, pärast kella kuut või pärast kella seitset õhtul. Me oleme kohustatud võtma vastu 1991. aasta eelarveprojekti. Tänan!
Juhataja
Kui Ülemnõukogu toetab kolleeg Sovetnikovi arvamust, siis palun see vastavalt vormistatuna esitada juhatusele, et me saaksime selle hääletamisele panna kui reglemendi muudatus või ajutine muudatus.