Istungjärgu päevakorra kinnitamine
Juhataja
Lugupeetud Ülemnõukogu! Kell on 16.10, alustagem õhtuse istungiga. Kontrolligem kõigepealt kohalolekut. Kohal on 82 saadikut, puudub 23. Rein Veidemann soovib sõna.
R. Veidemann
Härra juhataja! Redaktsioonikomisjoni liikmena jälgisin tähelepanelikult enne lõunat toimunud sõnavõtte ja enesekriitiliselt võtan omaks, et väga paljuski on vaja täiendada siiski projekti, mis meie ees on. Mulle tundub, et siin on natuke propagandistlikku maiku juurde jäänud ja ka ebasoliidsust, tõesti enesekriitiliselt tunnistan seda. Sellega seoses mul on ettepanek täiendada redaktsioonikomisjoni Tiit Käbini ja Ignar Fjukiga, et tuua lisaks veel jõudu selle projekti lõplikuks viimistlemiseks. Tänan!
Juhataja
Lugupeetud Ülemnõukogu, võib-olla te lubate mõne minupoolse pakkumise ära kuulata. Nagu te panite tähele, mitme saadiku sõnavõtust jäi kõlama mõte, et enne, kui me ühte või teist resolutsiooni hakkame hääletamisega otsustama, peaks ära kuulama ka Ülemnõukogu esimehe Arnold Rüütli ja peaministri Edgar Savisaare seisukohad. Olid ka mõned teistsugused arvamused. Ülemnõukogu juhatusel jäi selline mulje, et siiski enamuses peetakse vajalikuks kuulata ära nende kahe kõrge ametimehe seisukohad. Töö korras oleme me jõudnud niikaugele, et nii Arnold Rüütel kui Edgar Savisaar palusid teatud aega selle küsimuse läbiarutamiseks ja ettekandmiseks.
Mul on teile ettepanek, lugupeetud Ülemnõukogu, mida arvatakse päevakorra mõningatest muudatustest? Kõigepealt punkt 1. Mida arvatakse sellest, kui me homse istungi, mis on kavandatud õhtuks algusega kell 15, tooksime hommikuks algusega kell 10. Ja õhtune istung jääks ära. Esimene ettepanek Ülemnõukogule, kes on selle poolt, et homme istung algaks kell 10 ja lõpeks kell 14? Palun hääletage! Selle ettepaneku poolt on 57 saadikut, vastu 15 ja erapooletuks jäi 7.
Kas ollakse nõus, et kuna Ülemnõukogu esimehe ja peaministri seisukohad saavad teatavaks homme, et me jätaksime praegu 4. päevakorrapunkti pooleli ja jätkaksime seda homme, vastavalt sellele vaataksime uuesti läbi ka redaktsioonikomisjoni koosseisu. Kuna tegemist on kahe alternatiivse variandiga, on võimalik, et redaktsioonikomisjoni tuleb veelgi täiendada. Samas ma annan teile teada, et kõik vajalikud dokumendid on tõlkimisel ja paljundamisel.
Lugupeetud Ülemnõukogu, kas ollakse sellega nõus, et me jätame 4. päevakorrapunkti pooleli ja alustame sellega homme kell 10? Kes on selle poolt? Palun hääletada! Poolt on 73 saadikut, vastu 4 ja erapooletuks jäi 2.
Lugupeetud Ülemnõukogu, mul on teile veel kolmas ettepanek. Kas ollakse nõus sellega, et meil kinnitatud päevakorras oleks võimalik teha muudatus selliselt, et me vahetaksime omavahel 5. ja 6. päevakorrapunkti, see tähendab, et Eesti NSV riigikontrolli seaduseelnõu saaks olema 6. päevakorrapunkt ja Ülemnõukogu Presiidiumi 1990. aasta 26. märtsi seadlus õiguskaitseorganite depolitiseerimisest oleks 5. päevakorrapunkt. Lugu on siin nimelt selline, et väga vajalik inimene, kes on seotud riigikontrolli seaduseelnõuga, töögrupi liige Heinrich Schneider on Tartus.
"Lugupeetud Ülemnõukogu, ma panen hääletamisele. Kes on selle poolt, et 5. päevakorrapunkt oleks Eesti NSV Ülemnõukogu Presiidiumi 1990. aasta 26. märtsi seadluse "Eesti NSV õiguskaitseorganite osalisest depolitiseerimisest" kinnitamine ja 6. punkt oleks Eesti NSV riigikontrolli seaduseelnõu esimene lugemine? Palun hääletada! Poolt 68 saadikut, vastu 8, erapooletuks jäi 8."
S. Petinov
Lugupeetud juhataja, lugupeetud kolleegid! Küsimusest, mis puutub meie resolutsiooni.
Mul on ettepanek – kuna me Andrejevi poolt pakutud kandidatuuride suhtes ei võtnud vastu seda otsust, peame me ilmselt kokku leppima. Ma sain spiikeri sõnavõtust nii aru, et redaktsioonikomisjon hakkab üheaegselt arutama kahte varianti. See aga tähendab, et me peame endale protseduuri suhtes selgeks tegema, kuidas see kõik homme välja näeb. Ma tahan vaid, et spiiker kinnitaks seda, mida ma praegu ütlen, või annaks vastuse. Arvatavasti jääb pärast arutelu üks variant, kas nii tuleb seda mõista? Või arutatakse homme mõlemat? Ma tahaksin selgust saada protseduuri seisukohalt. Edasi huvitab mind järgmine moment. Siin kõlas NSV Liidu rahvasaadiku H. Aasmäe ettepanek. Ma ei tea, kuidas hindavad seda teised saadikud, kuid mulle tundub, et poleks liigne ka seda arutada, see on küllaltki mõistlik. Ta tahab kõige järgi otsustades viia Leedu küsimuse väga tõsisele, väga kõrgele orbiidile, kus seda otsustada. Ma arvan, et seda küsimust tuleb arutada.
Juhataja
Kui te lubate, ma püüan seda küsimust mingil moel kommenteerida. Ma ei oska ära arvata kuidas Ülemnõukogu otsustab homme, kuid mina panen arutamisele kaks resolutsiooniprojekti, luuakse vastavad redaktsioonikomisjonid ja töö korras arutatakse mõlemat varianti. Ja selle põhjal otsustatakse, kas töö jätkub ühega või mõlemaga. Kuid mina panen arutamisele mõlemad.
P. Panfilov
Ma tahaksin täpsustada, kuidas meie Ülemnõukogu hakkab lahendama konflikti peaministriga. Täna me nägime palju vaeva, arutades küsimust, mis oli seotud ministri kinnitamisega. Kuid meil ei ole kinnitatud veel üks minister. Me lükkasime Roose tagasi, ei kinnitanud teda. Kolm päeva, see reglemendikohane tärmin, on möödas, ettepanekuid ei ole. Mida me teeme peaministriga?
Juhataja
Kuna minul vahepeal ei olnud võimalik peaministriga isiklikult kontakti võtta seoses tema suure hõivatusega, siis ma oletan, et homme hommikuks me saame selles küsimuses selgust, kuna ta võtab homme hommikusest istungist osa.
V. Lebedev
Lugupeetud juhataja, lugupeetud kolleegid! Ma ei saanud õieti aru, kuidas lõppes meie hiljutine päevakorra hääletamine. Tegelikult see on päevakorra muutmise küsimus ja vastavalt meie reglemendile ja töökorraldusele tuleb see erakorraline muudatus päevakorda võtta 2/3 häältega.
Juhataja
Lugupeetud Ülemnõukogu, me ei muutnud päevakorda sisuliselt, vaid küsimuste järjekorda. Kas see on põhimõtteline küsimus? Me ei pannud juurde ühtegi päevakorrapunkti ja ei võtnud ühtegi päevakorrapunkti ära, me muutsime järjekorda. Kui see on põhimõtteline küsimus, siis sellisel juhul otsustagem, kas see nõuab kvalifitseeritud häälteenamust. Selles küsimuses me palume selgitust Arno Almanni poolt.
A. Almann
Kuigi mul ei ole praegu kohe momendil käe all reglementi, võin ma mälu järgi anda sellise tõlgenduse, et päevakord ei ole muutunud. Kõik küsimused, mis päevakorda hääletati, ka päevakorda jäid. Järelikult ei ole tegemist päevakorra sisulise muutusega. Nüüd on mul siin ees reglemendi punkt 5, mis sätestab, et istungjärgu jooksul ei tohi päevakorda muuta. Küsimuste istungjärgul arutamise järjekord määratakse esimesel istungil lihthäälteenamusega. Erandkorras on võimalik päevakorda täiendada vähemalt ühe saadikurühma ettepanekul, see on antud täiendusena. Tähendab, siin ei ole tegemist ei täiendusega ega päevakorra muutmisega, vaid küsimuste arutamise järjekorraga ja seda hääletatakse lihthäälteenamusega.