Eesti NSV valitsuse esimehe (peaministri) ametisse nimetamine
Juhataja (Ü. Nugis)
Alustame kaheksanda istungiga. Kontrollime kohalolekut. Kohal on 94 saadikut. Ülemnõukogu on otsustusvõimeline. Lugupeetud Ülemnõukogu! Meil ei ole tänini veel lõplikult kinnitatud päevakorda. Lähtudes sellest, et me oleme jäänud ajahätta, palun teie käest luba Ülemnõukogu Presiidiumi nimel, et me järgmiseks päevakorrapunktiks kinnitaksime Eesti NSV valitsuse esimehe nimetamise.
Kes on selle ettepaneku poolt? Palun hääletada! Selle päevakorrapunkti poolt on 93 saadikut, vastu ja erapooletuid ei ole. Sõna Eesti NSV valitsuse esimehe kandidatuuri kohta on Ülemnõukogu esimehel Arnold Rüütlil.
A. Rüütel
Austatud rahvasaadikud! Lõunavaheajal toimus Ülemnõukogu Presiidiumi koosolek, päevakorras oli ka valitsusjuhi kandidaadi arutamine. Tehti mitmeid põhimõttelisi märkusi, ühelt poolt leiti, et meie tulevane valitsus peaks olema depolitiseeritud. Teiselt poolt märgiti, et meie majandus on praegu kriisiseisundis ja selle tõttu tuleb uue valitsuse formeerimisel väga tähelepanelikult läbi vaadata kõik võimalikud ministrikandidaadid. Räägiti valitsusjuhi isikulistest omadustest, et võimalikult kollektiivselt kõiki neid probleeme lahendada. Hommikusel vaheajal kohtusin kõikide meie poliitiliste liikumiste ja saadikugruppide esimeestega. Arutasime nendega võimalikke kandidaate, ma palusin eranditult kõikidel saadikugrupi juhtidel avaldada oma isikliku arvamuse ja oma saadikugrupi arvamuse. Andsin nende seisukohad edasi Ülemnõukogu Presiidiumile. Juba varem oli mul olnud isiklik mõttevahetus Indrek Toomega sellelsamal teemal, kas poleks võimalik, et tema kandideeriks sellele ametikohale. Indrek Toome arvas, et ta ei pea seda praegu õigeks, ja palus oma kandidatuuriga mitte arvestada. Kui me arutasime eespool nimetatutega seda küsimust, siis kõige rohkem jäi kõlama Edgar Savisaare nimi. Mitte üks kord nimetati ka Tiit Vähit. Mõlemat, see tähendab nii Edgar Savisaart kui ka Tiit Vähit, iseloomustati inimestena, iseloomustati nende seni tehtud tööd ja poliitilisi seisukohti. Lõpuks jäime me ühiselt peatuma Edgar Savisaare kandidatuuril, ja seda mitmel põhjusel. Edgar Savisaar on üks IME autoritest, ta on töötanud Plaanikomitee esimehena, tõsi küll, lühikest aega, ja majandusministrina, mis peaaegu kattusid oma tööiseloomult, kahtlemata on ta andnud oma panuse meie majanduse arengusse. Kuid oli ka kriitilisi väljaütlemisi.
Ülemnõukogu osa kogu meie majanduse, kultuuri, sotsiaalarengus on praegu palju suurem kui kunagi varem, seepärast lasub igal saadikul, aga samuti ka Ülemnõukogu Presiidiumi liikmel, palju suurem vastutus kui kunagi varem. Me oleme nii majanduslikult kui poliitiliselt küllaltki keerulises situatsioonis. Kõike seda kokku võttes ma esitaksin valitsuse juhi kohale Edgar Savisaare kandidatuuri.
Lihtsalt teile teadmiseks seda, minult küsiti, miks ei ole alternatiivset kandidaati. Tähendab, alternatiivne kandidaat, nagu ma ütlesin, ka esitati, kuid ma esitan siiski ühe kandidaadi. See oli ka Ülemnõukogu Presiidiumi arvamus.
Nagu te teate, kui olete läbi lugenud reglemendi, ja seda on arutatud ka saadikute poolt, et järgnevalt on vaja korraldada meie tööd selliselt, et valitsus annaks oma tegevusest regulaarselt aru. Muidugi, kui tihedalt just täpselt, selles tuleb veel järgnevalt kokku leppida.
"Ja kui te lubate, siis ma loeksin ette Edgar Savisaare autobiograafilised andmed. Edgar Savisaar on sündinud 31. mail 1950. aastal, rahvus – eestlane, haridus – kõrgem, eriala hariduse järgi – ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja. 1982. aastast filosoofiakandidaat, lõpetanud Tartu Riikliku Ülikooli 1972. aastal. Töökäik: 1966–1969 Tartu Vabariikliku Kliinilise Haigla asjaajaja; 1969–1970 ELKNÜ Tartu Rajoonikomitee instruktor; 1970–1973 Eesti NSV Riikliku Ajaloo Keskarhiivi arhivaar Tartus; 1973–1976 Põlva rajooni Ahja keskkooli ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja; 1976–1977 Eesti Õpilasmaleva komandöri asetäitja; 1977–1979 Eesti NSV Teaduste Akadeemia Ajaloo Instituudi aspirant; 1979–1982 Tallinna linna Mererajooni Täitevkomitee plaanikomisjoni esimees; 1982–1985 Tallinna Linna Mererajooni Täitevkomitee esimehe asetäitja, plaanikomisjoni esimees; 1985–1988 Eesti NSV Plaanikomitee perspektiivse planeerimise ja tootlike jõudude paigutuse osakonna juhataja; 1988–1989 Eesti NSV Kergetööstusministeeriumi juhtimissüsteemide projekteerimis- ja konstrueerimisbüroo "Mainor" direktori asetäitja teaduse alal; 1989. aastal Eesti NSV Ministrite Nõukogu esimehe asetäitja, Eesti NSV Plaanikomitee esimees. Ja alates 1989. aastast Eesti NSV majandusminister. Niisugused on tema autobiograafilised andmed."
Juhataja
Suur tänu! Kas on küsimusi Arnold Rüütlile? Lugupeetud Ülemnõukogu liikmed, kes te olete sõna soovinud, kas jutt tuleb ikka selle teema kohta? Valitsuse esimehe kandidaadi kohta tulevad veel küsimused. Sergei Sovetnikov, kas teil on küsimus Arnold Rüütlile? Ei ole. Aleksandr Gussev, kas teil on küsimus Arnold Rüütlile? Ei ole. Aleksei Zõbin, teil on küsimus Arnold Rüütlile? Ei ole. Petinov? Ei ole Arnold Rüütlile. Suur tänu! Üks hetk, Genik Israeljanil on küsimus Arnold Rüütlile.
G. Israeljan
Lugupeetud president, öelge palun, kas teid ei häiri see fakt, et teie esitatud kandidaat pole kunagi majandusjuhina töötanud? Ma pean silmas, et majandusjuht on majandusega seotud. Tänan vastuse eest!
A. Rüütel
Võib-olla ma ei hakkaks avaldama niivõrd oma isiklikku arvamust, me arutasime küsimust erinevatel tasanditel kõigi poliitiliste liikumiste esindajate ja kõigi Presiidiumi liikmetega, eranditult igaüks ütles välja oma arvamuse ja sellepärast ma avaldasin teile kollegiaalse arvamuse. Ma usun, et me ka vastutame selle otsuse eest kollegiaalselt, nii me leppisime kokku. Kui rahvasaadikud valivad Edgar Savisaare, siis ma usun, et meil kõigil on ühine vastutus kogu vabariigi elanikkonna ja meie vabariigi ees, ja me püüame igapidi kaasa aidata, et majandusasjad läheksid võimalikult ladusalt. Selline on minu isiklik seisukoht. Aga muidugi siia juurde ma võin öelda veel seda, et oma arvamust avaldati väga avameelselt, ma rõhutan seda, toodi välja kõikide isikute puudusi, ja muidugi ka Edgar Savisaare puudusi. Kuid ma usun, et Edgar Savisaart vabariigis tuntakse, ka siin saalis olevad rahvasaadikud tunnevad teda hästi, ja ma arvan, sellest ma ei hakanud rääkimagi, nii nagu meil on kõigil puudusi, nii kahtlemata on neid ka eespool nimetatud kandidaatidel. Nii et selline on minu seisukoht.
Juhataja
Ma saan aru, et Arnold Rüütlile ei ole rohkem küsimusi. Suur tänu!
Lugupeetud Ülemnõukogu, ärge pidage minu ettepanekut väga ebademokraatlikuks, kuid ma teen teile sellise ettepaneku, et me annaksime peaministri kandidaadile aega sõnavõtuks ja siis pool tundi küsimustele vastamiseks. Kas ollakse sellega nõus? Peale seda me hakkame otsustama hääletamise küsimust. Peaministri kandidaadi sõnavõtt ja küsimustele vastamiseks pool tundi, sellest peaks meile piisama. Ollakse sellega nõus? Ma palun hääletada! Poolt 80, vastu 4, 10 erapooletut.
Lugupeetud Ülemnõukogu liikmed! Ma ei saa võtta väga tõsiselt seda, et kõne- ja sõnasoovijatest on pidevalt valvejärjekord. Lubage enne ikkagi probleem avada ja siis võtame sõna ja peame kõnesid. Annan sõna Edgar Savisaarele. Palun!
E. Savisaar
Lugupeetud esimees ja Ülemnõukogu juhataja, austatud kolleegid! Ma tänan kõigepealt Ülemnõukogu Presiidiumi ettepaneku eest usaldada mulle valitsuse moodustamine.
Ma arvan, et kõik selles saalis mõistavad, kui komplitseeritud see ülesanne praegu on. Olukord on tõepoolest erakorraline, valitsus on määratud toimima üleminekuajal, mil peab muutuma Eesti staatus, taastuma Eesti Vabariik ja selles mõttes võtab ta endale ülesande, millele ei ole ei analooge ega ka mitte valmis lahendusi.
Valitsus peab hakkama tegutsema kriisitingimustes, mis oluliselt piiravad tema manööverdamisvõimalusi. Seda kriisi iseloomustavad esiteks süvenevad laguprotsessid majanduses ja juhtimissüsteemis. Direktiivne juhtimismehhanism on viimseni läbiroostetanud ja laguneb kiiresti. Teistsugust majanduslikku regulatsiooni ja juhtimise süsteemi, see on siis iseregulatsiooni, mis looks ladususe uuel turumajanduslikul alusel, meil aga ei ole. Märgata on üldist loidust. Rahvas on väsinud. Sellele lisanduvad finantsummik, pankade sõda, taas lähenevad streigid Liidus, seekord naftatööstuses, ning võib vaid ette kujutada nende mõju majandusele. Näiteks seda, kui Liidus kevadkülvi ajal ei ole järsku kütust. Vana laguneb, uuega oleme aga küllalt julgelt peale hakanud, osa inimeste jaoks on selles liiga palju ebakindlust ja riski. Nii laienebki eikellegimaa vana ja uue vahel. Sellel eikellegimaal on kiiresti hakanud lokkama spekulatsioon ja kuritegevus. Kriis majanduses teravneb, ja kui keegi arvab, et sügavamale enam langeda ei saa, siis igaüks, kes on näinud, kuidas elatakse Vologdas ja Varssavis, teab, et saab küll.
Teiseks. Kriis on haaranud ka avaliku arvamuse, enam ei leidu kindlaid seisukohti. Kõik on muutunud suhteliseks ja ebamääraseks ning arvamused tuginevad üha enam identifitseerimata allikatest pärit muutustele. Levib ärevus ja umbusk, äärmuslik naiivne optimism ning lootus peatsele vabanemisele on kõrvuti täieliku skepsise, pessimismi ja hirmuga tuleviku ees.
Tegelikult on nii hirmud kui lootused rajatud vaid tühjadele oletustele, sest keegi ei tea, kui kaugele läheb meie suhtes ida, kui kaugele lääs.
Inimeste ootused on aga nõnda üles kruvitud, et igasugune kaine poliitika, mis saab toetuda vaid kindlalt olemasolevatele võimalustele, osutub üha vähem teostatavaks, kuna osa ühiskonnast hindab seda liiga vähepakkuvaks.
Ometigi on selge, et kui me ei suuda kohe otsustavalt algust teha praktiliste ettevalmistustega iseseisvumiseks, kui me ei suuda oma ideaale tõlkida reaalpoliitika keelde, siis haarab avalikkust mõne aja möödudes apaatia ja sügav pettumus, mida loodavad nii Moskva kui ka tema kohalikud toetajad.
Kolmandaks ähvardavad Eesti ühiskonda tõsised sisemised konfliktid sotsiaalsel pinnal. Me kõneleme harva oma sisevastuoludest. Massimeediumis käsitletakse põhiliselt neid vaidlusküsimusi, mis tulenevad meie vahekorrast Moskvaga. Neist räägitakse päevast päeva. Aga te olete juba näinud, milliseid keerulisi juriidilisi, psühholoogilisi ja majanduslikke probleeme on vaja olnud ületada talude taastamisel, milliseid erimeelsusi kutsus esile väikeettevõtete ja kooperatiivide sünd. Tõsiseid vaidlusi on olnud seni veel vastuvõtmata omandiseaduse pärast. Prognoosida võib sotsiaalsete vastuolude teravnemist haldusreformi käigus, kui me praktiliselt hakkame valdu moodustama ja kohapeal võimu looma. Need vastuolud avalduvad just nüüd, kui me püüame jalgadele tagasi seada sõda, mis 50 aasta jooksul pea peale oli pööratud. Stagnaaeg surus need reaalsed vastuolud tihedasti kokku justkui miiniketta. Seal on seda plahvatusohtlikku materjali aina kogunenud ning me ei tea, kui kaugel me oleme selle kriitilise massi piirist, mille ületamise järel toimub plahvatus. Praktikas tuleb teha kõik meist olenev, et vähemalt peatada selle kriitilise massi kasvu. Sotsiaalsed konfliktid on kui viitsütikuga pomm, mis meile endistest aegadest päranduseks jäetud.
"Ma saan aru, et me tahame Eestit viia tagasi normaalsesse elurütmi, taastada lõhutud struktuurid, anda talle uued arenguimpulsid. Aga ei tohi idealiseerida Eesti praeguse ühiskonna võimalusi; tema organism on võrdlemisi nõrk ja ta ei omasta korraga kaugeltki kõiki neid ravimeid, mida me tahame talle pakkuda. Kõigepealt vajab Eesti ühiskond reanimatsiooni, mille mõte on selles, et teha ta üldse ravimiskõlblikuks. Vastasel juhul võime me kasu asemel tuua kahju ja lõhkuda needki struktuurid, mis meid tulevikuski võiksid teenida."
Ma nimetasin praegu sotsiaalsete konfliktide teravnemise ohtu. Ma ei rääkinud teadlikult rahvuskonfliktidest, kuna ma pean neid sotsiaalse konflikti erivormiks. Sest mõelge ise, mis spetsiaalset konflikti, mis spetsiifilist rahvuslikku konflikti saab mul olla Pavel Panfiloviga sellepärast, et tema on venelane ja mina eestlane. Meil on lihtsalt mitmetes asjades erinevad poliitilised taotlused ja arusaamised. Selles on kogu küsimus. Või võtame Lembit Annuse, kes on eestlane. Ometigi on asju, millest me saame väga erinevalt aru. Samal ajal ma ei näe, miks me ei saaks koos töötada nii ühe kui ka teisega, kui me peame lahendama konkreetseid majanduslikke ja sotsiaalseid ülesandeid.
Üldse ma kujutan ette, et seni on rakendamata elanikkonna kahe suure grupi potentsiaal. Need on noored, kes kaasatulekuks vajavad selget poliitilist perspektiivi, ja see on ka vene intelligents, eriti vene tehniline intelligents, kes vajab usaldust rahvuslikul pinnal ning vajab arusaamist, et suhted idaga tõepoolest säilivad ka tulevikus. Rahvusprobleeme õnnestub väga harva lahendada vaidlustega, märksa sagedamini aga majandusliku koostööga.
Ajakirjanduses on viimasel ajal väljendatud mitmeid mõtteid prioriteetide kohta, millest uus valitsus peaks lähtuma. Ühed arvavad, et piisab sellest, kui see valitsus püüab säilitada status quo'd ega võta majanduse ümberkorraldamiseks midagi ette enne, kuni poliitiline iseseisvus on saavutatud. Teised on seisukohal, et valitsus peaks üldse hoiduma poliitikast, olema väljaspool erakondi ning tegelema vaid rahvale igapäevase leiva ja leivakõrvase kindlustamisega, jättes poliitilised küsimused Ülemnõukogu lahendada. Ma ei saa nõustuda ei ühtede ega teistega.
Eelmine valitsus ja Ülemnõukogu eelmine koosseis on juba reformid välja kuulutanud ja me ei oleks järjekindlad, kui me ei läheks edasi. Alanud on haldusreform, ja kui me ei vii teda läbi formaalselt, vaid sisuliselt, see tähendab põhimõttelisi ümberkorraldusi eelarvesuhetes, siis see tähendab põhimõttelisi ümberkorraldusi maa- ja omandisuhetes.
Loodetavasti on peatselt algamas üleminek oma rahale, mis toob kaasa ümberkorraldused raharingluses.
Enamik rahvasaadikuid tuli ju siia reformikavadega, seda ka majanduse vallas. Ärgem unustagem, et kohalik võim on reformidega juba alustanud ja oleks mõistetamatu, kui need vabariigi tasemel seiskuksid.
Me peame iseseisvuseks ka majanduslikult valmis olema. Ütleme niimoodi, et see mees, kes alles pärast naisevõttu hakkab mõtlema, kus elada ja millest elada, see on tegelikult vilets peigmees. Õige mees muretseb enne maja või korteri, nii kuidas tal jõukohane on, või vähemalt mõtleb selle peale juba ette. Nii peame olema ka meie. Majanduslik valmisolek iseseisvuseks eeldab põhimõttelisi ümberkorraldusi ja reforme, millega tuleb jätkata. Kui me kujutame valitsust ainult jooksvate majandusasjade ajajana, siis taandub ministrite kabinet oma mõjukuselt ja rollilt linna-või vallavalitsuse tasemele. Muidugi, asja võib ka nii käsitleda, ainult sellisel juhul tekib küsimus, kuhu koondub siis täidesaatev riigivõim, nii palju kui meil seda on. Ülemnõukogu võtab vastu poliitilisi otsuseid. Väga hea. Kes hakkab neid ellu viima? Kui valitsus väldib seoseid poliitikaga, siis peab Ülemnõukogu võtma enda peale terve rea täitevvõimu funktsioone. Kui seda joont lõpuni ajada, loogilise lõpuni ajada, siis tuleks kõik, millel poliitika hõng juures, viia üle Ülemnõukogu alluvusse.
Maailmapraktikas on tõepoolest olemas ka niisugune mõiste nagu ametnike kabinet. Ametnike kabinet ei võta vastu poliitilisi otsuseid ja tema ülesandeks on vaid olemasoleva seisundi säilitamine. Aga meid olemasolev seisund ei rahulda. Ei poliitiliselt ega ka majanduslikus mõttes. Ja seetõttu ajaks ka esimesel pilgul neutraalne ministrite kabinet või ametnike kabinet meie oludes paratamatult teatud poliitilist joont. Iseasi, kas seda tehakse varjatult või avalikult. Niisiis on olukord valitsuse moodustamisel veel mitmeski mõttes ebasoodus ega tõota tulevastele ministritele kerget elu. Ometigi on ka neid faktoreid, millele loota ja mida ma järgnevalt tahaksin teile nimetada.
Kõigepealt ma loodan Eesti poliitikute vastutustundele, loodan arusaamisele sellest, kui haruldane on meile praegu ajaloo poolt antud võimalus. See arusaamine peab meid põhiküsimustes aitama ühte hoida ja panema ka ühiselt tegutsema. Oht jääda ajaloo veskikivide vahele ähvardab mitte ainult uut moodustatavat valitsust, vaid kogu maad ja rahvast, meidki siin saalis kaasa arvatud. Ükskõik, kas meie kaasabil või meist sõltuvalt, aga käivitunud on niisugused protsessid, et kui me neid ei suuda suunata, siis võib see kaasa tuua üleüldise varingu, mille alla me võime jääda. Lootes, et me kõik eelöeldust ühtemoodi aru saame, olen ma seisukohal, et moodustatav valitsus ei saa tulla mitte ainult Rahvarinde valitsus, sest sel juhul kujuneks see tahes-tahtmatult vähemusvalitsuseks, millel meie kriitilises riiklikus situatsioonis ei saa olla pikka iga. See tähendab, et kui ma osutun teie poolt valituks ja kui seejärel ei õnnestu luua tegusat koostööd teiste poliitiliste ja huvigruppidega Ülemnõukogus, nii Töökollektiivide Liidu kui Töökollektiivide Ühendnõukoguga, nii vabariiklastega kui ka õigusliku järjepidevuse saadikugrupiga, nii maasaadikutega kui ka EKP-d esindavate saadikutega, teiste sõnadega, kui ei õnnestu luua laiapõhjalist ja kindlal parlamendienamusel baseeruvat valitsust, siis tuleb teile läbiarutamiseks pakkuda peagi uus peaministri kandidaat. Võimalik, et Plaanikomitee, nüüdse Majandusministeeriumi nõrk külg selles avalduski, et me töötasime liiga kitsas ringis, mistõttu meie püüdlused ei olnud igakord üldsusele mõistetavad. Loodan aga, et seda viga me ei korda ning uus ja laiapõhjaline koalitsioonivalitsus, mis viib ellu Ülemnõukogu tahet, suudab otsuste tagamisele kaasa tõmmata rohkem erinevate majanduslike huvidega poliitilisi jõude. Majandijuhte ühelt poolt ja talunikke teiselt poolt, sotsiaal- ja kultuurisfääri inimesi, aga samamoodi ka ettevõtteid jne. Samuti ma loodan, et meil õnnestub stabiliseerida eestlaste ja venelaste suhted Eestimaal ning sellest ei kujune pidevate konfliktide allikat. Venelased peavad mõistma, et iseseisev Eesti Vabariik tuleb, varem või hiljem, õigusliku järjepidevuse korras või uue Eesti Vabariigina, aga ta tuleb ja ta tuleb iseseisvana. Meie lugupeetud vene kolleegidel on valida, kas viimase hetkeni vastu ajada ning tuua Eesti Vabariiki kaasa mineviku vastuolud, tehes sellega karuteene kogu siinsele venekeelsele elanikkonnale, või siis aegsasti hakata otsima teid ühistööks, sest selle inimese jaoks, kes Eesti ehitamisest osa on võtnud, on Eesti kodu. Kes aga tahab tulla valmisehitatud majja, see on ainult üürnik.
Viimasel ajal levitatakse väidet, nagu tähendaks kontrolli kehtestamine Eesti piiril seda, et siinne vene elanikkond kaotab igasuguse suhtlemisvõimaluse Vene Föderatsiooniga. See pole tõsine jutt. Euroopaliku mõttelaadi ja kaasaegse ühiskonnakorralduse puhul on täiesti loomulik iga inimese vaba suhtlemine oma emamaaga, nii nagu me tahaksime, et see oleks väliseestlastel kodu-Eestiga. Loodan ka, et minu kolleegid Eesti Komiteest ja selle juhatusest kasutavad oma võimalusi valitsuse kursi toetamiseks anneksiooni lõpetamisel. Pean väga tähtsaks, et Eesti kodanike ja nende järeltulijate huvid oleks selgelt ning ühemõtteliselt kaitstud. Selle seisukoha aluseks on Ülemnõukogu poolt eelmisel reedel vastu võetud deklaratsioon.
Lugupeetud Ülemnõukogu liikmed! Te saate ise aru, et meie olukorras, kus on palju ebamäärasust ja toimib mitmeid meist sõltumata faktoreid, ei saa keegi lubada asjade kiiret paranemist, kiiret vabanemist ja kiiret jõukust. Ma ei tahaks täna rääkida ka valitsuse programmist, sest selle koostab ja esitab teile valitsus ning selles võivad teiste valitsusliikmete poolt olla korrigeeritud ka minu arusaamad majandusliku ja sotsiaalse arengu korraldamise põhimõtete kohta, ning kui see programm on olemas, on juba teie otsustada, kas te avaldate sellele valitsusprogrammile ja sellele valitsusele usaldust või mitte.
Aga mida ma saan teile siin ja praegu lubada, on kõigepealt see, et me otsime koostööd ja kompromissi põhieesmärkide realiseerimise nimel, kuid mitte põhieesmärkidest loobumise hinnaga, mitte nende arvel. Samuti saan ma lubada, et me ei püüa teis luua illusioone. Kui asi ei lähe, kui on vaja teisi mehi, teistsuguseid ideid, siis seda me ka ütleme ja valitsus lahkub.
Ning lõpuks pean ma tähtsaks seda, et me ei kordaks 1939. aasta viga, siis tehti Eesti rahvale saatuslik otsus väga kitsa rühma inimeste poolt. Meie otsused peavad olema demokraatlikud ning põhimõttelisi küsimusi saab otsustada ainult avalikkuse, Ülemnõukogu ja üldsuse koostöös. Tänan!
Juhataja
Kas on küsimusi Edgar Savisaarele?
V. Kuznetsov
Lugupeetud valitsuse esimehe kandidaat, tahan esitada teile kaks väikest küsimust. Missugune on teie suhtumine 2. aprilli, s.o. esmaspäevast kehtivasse hindade tõusu? See on
esimene küsimus.
Ja teine. Arvestades sellega, et Narva linn asub ökoloogilise katastroofi piirkonnas, millised on teie sammud, mida võtate ette toiduainetega varustamise parandamiseks Narvas, sest praegu ei jätku seal isegi piimatooteid, lihatoodetest rääkimata.
E. Savisaar
Kõigepealt hindade tõusu kohta. See, et põllumajandustoodete hinnad on pikka aega olnud kinni külmutatud, see on muidugi meie põllumajandusele mõjunud laostavalt. Kaks põhimist majandusharu, mis on alla käinud, on just ehitusmaterjalide tööstus ja põllumajandus. Ehitusmaterjalide tööstuses on see juba selgelt näha, põllumajanduses saab näha olema lähiaegadel. Ma arvan, et põllumajandustoodete hinnad peavad ühes osas muutuma puhtturuhindadeks, teises osas peavad nad muutuma riiklikult kooskõlastatavateks hindadeks, ja kui panite tähele hinnaseadust ja määrusi, mis on hindade kohta vastu võetud, siis see põhimõte ongi sisse viidud. S.t. et järgmisest aastast alates kooskõlastatakse igal aastal põllumajandussaaduste hinnad siseturu jaoks uuesti, kooskõlastatakse riigi ja tootja vahel, iseküsimus, et siin esindavad tootjat ilmselt need tootjate liidud, mis praegu on hakanud tekkima.
Nüüd, mis puutub sellesse konkreetsesse hindade tõusu ja sugugi mitte ainult aiandussaaduste osas, sest see kompensatsioon, mis seal tuleks maksta, on üsna väike. Aasta peale oli see kusagil 20 rubla, s.t. et kuus natuke üle rubla majanduslike arvestuste järgi. Aga see ei ole ju ainus, samasugused hinnatõusud olid ka karusnahkade osas, osade jalatsite lõikes, talvemütside osas jne. Meie majanduspoliitikas oli ette nähtud, et nendega peab kaasnema kompensatsioon, selle kohta tegi Hinnaamet esimest korda valitsusele ettepaneku jaanuaris, teist korda tõstis selle asja üles 23. veebruari valitsuse istungil ja kolmas kord 18. märtsil eraldi kirjaga siia Toompeale. Kahjuks ma isegi ei tea, mis põhjustel selle hindade tõusuga ei kaasnenud kompensatsiooni. Võimalik, et need, kes pidid selle välja töötama, ei jõudnud tootjatele järele, järelikult oleks pidanud nende hinnatõusudega ootama. Mina olin erapooletu siis, kui see küsimus viidi Ülemnõukogu päevakorda, lihtsalt sellepärast, et see on valitsuse küsimus. Tähendab, selle peab ka valitsus ise ära klaarima. See, et toimusid ainult hinnatõusud, hoolimata sellest, et spetsialistid Hinnaametist korduvalt hoiatasid konkreetselt Ministrite Nõukogu rahandusnõunikku kirjalikult selle eest. Ma ei hakanud üles otsima, aga mul on need paberid kaasas, kuna ma olin veendunud, et see küsimus üles tõstetakse. Korduvalt ma hoiatasin, et seda ei tohi teha ilma kompensatsioonideta, aga see jäeti tähelepanemata, see oli poolik otsus.
Nüüd, mis puutub Narva varustamisse toiduainetega, siis mulle tundub, et ühe sammu juures selles suhtes ma olin tund aega tagasi. Olime maaelu saadikugrupis, kui meie juurde tulid siin tööstust esindava saadikugrupi inimesed, et kokku leppida selles, kuidas saaksid nemad osutada kaasabi põllumajandusele Eestis. Mulle tundub, et see ongi niisugune küsimus, kus olemasolevalt tehniliselt baasilt meie põllumajandusest rohkem kätte ei saa. See on lootusetu. Ma arvan pigem vastupidi, peame siin järele andma nende ülesforsseeritud tempodega. Järelikult me peame põllumajanduse tehnilist baasi hakkama moderniseerima. Seda on võimalik teha meie oma jõududega, kuid ma kujutan ette, et ka väliskapitaliga. Kirde-Eesti on veel omaette probleem, kuna saastumise foon on nii kõrge ja ka maa-alade saastatus on võrdlemisi kõrge, kardan, et seal me peame tulevikus hoopis rohkem orienteeruma tehnilistele kultuuridele, mitte niivõrd sellele, et seal inimtoiduks valmistatavaid põllumajandussaadusi toota.
Juhataja
"Minule esitab küsimuse Sergei Petinov. "Kas poleks õigem kõik küsimused ära kuulata ja siis alustada vastamist?" Ma arvan, et praegusel juhtumil oleks vist õige igale küsimusele kohe vastata, sest vastavalt meie poolt vastuvõetud otsusele on meil jäänud veel 10 minutit küsimustele vastamiseks."
A. Zõbin
Lugupeetud esimees! Minul on kandidaadile kaks küsimust. ENSV Ülemnõukogu valimisseadus reglementeerib kandidaadina balloteerima üksnes valimisringkonna elanikke. Tähendab, liidrikandidaat kasutas ametikohta elukoha muutmiseks oma kandidatuuri ülesseadmise eesmärgil. Inimesed hindavad seda pehmelt öeldes kui ebaeetilist tegu. Kuidas teie sellesse suhtute?
Ja teine küsimus: Te olite eelmise Ülemnõukogu poolt majandusministri kohalt tagandatud. Nähtavasti on IME puudustes ka teie süüd. Millele te siis loodate, saades maa esimeseks majandusleheks?
E. Savisaar
Esimesele küsimusele, ja millegipärast just nimelt lugupeetud vene saadikute käest, olen ma siit tribüünilt vist juba kahel korral vastanud. See vabastab mind praegu pikemast kommentaarist, ma ütlen ainult niipalju, et eetilise hinnangu andsid tegelikult need inimesed, kes hääletasid minu poolt või hääletasid minu vastu. Sest võimalusi valida oli neil ju küll.
Ja teine moment. Ma tahaksin siiski täpsustada, et mind ei võetud ministri kohalt maha, nagu te ütlesite, vaid mind ei kinnitatud sinna uuesti, see on minu arvates oluline vahe.
Edasi, mis tehtud on? Kõigepealt, IME majandusregulatsioon või uue majandusmehhanismi luustik on olemas, see on eelmises valitsuses põhiliselt läbi vaadatud ja Ülemnõukogust samuti läbi käinud, mõned dokumendid maha arvatud, aga eks need tuleb siis meil läbi vaadata. Kuid arvestades seda, et ühe riigi majanduselu vajab kümneid ja sadu seadusandlikke akte, suure töö tegid ära nii eelmine valitsus kui Ülemnõukogu. Seda esiteks. Teiseks. Möödunud aasta lõpul sai tehtud või koostatud uus majanduspoliitika. Need on konkreetsed majandussuunad 1990. aastaks koos uue eelarvega, aga kuna Ülemnõukogu eelmine koosseis otsustas, et siiski minnakse praegu vana eelarvega välja, siis tegelikult mõne kuu pärast seisab teil ees tõepoolest sellele hinnang anda ja otsustada, kas me selle järgi hakkame elama või ei.
Kolmandaks. On peetud väga raskeid läbirääkimisi Moskvaga. Ja see, et me nii ühekanalilise eelarve suhtes üht-teist saavutasime, see, et praegu Moskvas käivad välismajanduse suhtes läbirääkimised, see, ma loodan, et varem või hiljem on Moskva kõigi kaubanduslepingute ja horisontaalsete majandussuhete osas sunnitud järele andma, varem on oldud üsna tõrjuv, on ka üks selle poolaasta töövili.
Mis me veel oleme selle ajaga teinud, loodud on Balti turu alused. On üks põhimõttelisi küsimusi, kas me suudame ise ennast varustada või ei, kui silmas pidada, et aastakümneid on toetatud niisugust majanduspoliitikat, mis tegi meid võrdlemisi sõltuvaks. Ma ei räägi ainult naftast ja gaasist, ma räägin kõigest, alates nendestsamadest jänesenahkadest ja lõpetades paljude muude kaupadega, mida me ise oleks saanud toota, kuid millest me oleme nüüd loobunud. Nii et Balti turu peamine pluss peaks olemagi isevarustamine, teadlastel on selline arvamus, või õigemini on see meie kaubandusministeeriumi poolt välja öeldud, et kolm Balti vabariiki koos suudavad tööstuskaupade osas varustada ennast 70% ja põllumajandussaaduste osas 90%. Teine pluss on konkurentsi tekitamises, sest olgem ausad, me oleme võrdlemisi ühetüübilised oma majanduses, ja kui me vabariigisiseselt monopolide lõhkumisega nii kiiresti hakkama ei saa, ja võib-olla seda nii kiiresti ei olegi vaja teha, siis teatud konkurents tekib just nimelt kolme vabariigi vahel. Balti turu kokkulepe on valmis. Eesti ja Läti poolt oleks võinud ammu alla kirjutada. Leedu endine valitsus ei suutnud selliseid põhimõttelisi samme astuda, uus, ma arvan, suudab. Edasi. Järgmine küsimus, millega me tegelesime see pool aastat, see on materiaalsete reservide loomine. See on ka enesevarustamise küsimus. Tegelikult on ju Eestis reservid paberi peal praegugi olemas, ka tsiviilkaitse raames. Aga kui ma ütleksin, et need on meie käsutuses ja me saame, kui meil tekib raske olukord, neid kasutada, siis ma ei räägiks õigust. Selles suhtes olid tähtsad ka nende meestega peetud läbirääkimised. Edasi ma nimetaksin Majandusministeeriumi, tähendab Plaanikomitee reorganiseerimist Majandusministeeriumiks. Ma nimetaks seda palkade ülempiiri kõrvaldamist, millega võrdsetesse oludesse sattusid kooperatiivid ja väikeettevõtted. Aga ma ei taha öelda, et kõik need asjad oleks ainult Majandusministeeriumi töö. See oli ikkagi paljude majandusametkondade koostöö tulemus.
Miks siis IME ikkagi 1. jaanuarist ei käivitunud? Ma ütleksin seda eriti nendele Ülemnõukogu saadikutele, kes ka eelmises koosseisus olid. Kui 7. detsembril 1989, vabandust 1988, ei oleks vastu võetud otsust, et IME-t üldse ei vaadatagi, ja seda poole tunniga kõrvale lükatud, kui mais 1989 oleks selle asjaga põhjalikumalt tegeldud ja mitte ainult seadus vastu võetud, vaid oleks kohe antud suund määrustega, tähendab, kui ei oleks mitut üksteisele järgnevat venitavat protsessi, nii et me oleksime saanud tegelike ettevalmistustöödega alustada õigeaegselt, varem kui alles septembris 1989, siis me oleksime muidugi praegu juba uues majandusregulatsiooni süsteemis.
S. Petinov
Lugupeetud juhataja, mul on valitsuse juhi kandidaadile mitmeid küsimusi. Kui aega ei jätku, valib kandidaat ise, millele ta vastab.
"Just äsja kuulutati, et tulevane valitsus tuleb koalitsioonivalitsus. Sellega seoses esimene küsimus: keda Töökollektiivide Ühendnõukogu liidritest te näete ENSV Ministrite Nõukogu kabinetis? Teine küsimus on niisugune: te olete üks Rahvarinde liidritest ja organisaatoritest. Te nähtavasti teate, et Rahvarinde alternatiiviks oli Interliikumine. Seega võib teid teatud määral ka selle liikumise ristiisaks pidada. Öelge, kas te näete võimalust suunata need polaarsed jõud mingil moel majandusküsimuste lahendamisele? Kolmas küsimus: just äsja rääkis lugupeetud Ülemnõukogu esimees valitsuse depolitiseerimisest. Kas teie olete sellega seoses valmis Rahvarinde poliitilisest juhtimisest loobuma. Viimane küsimus tuleb nähtavasti selline: vastavalt vastuvõetud määrusele "Eesti riiklikust staatusest" on meil välja kuulutatud üleminekuperiood. Sellega seoses saab selgeks, et IME kontseptsioon, mis oli mõeldud küsimuste lahendamiseks mitte vabariigi poliitilise, vaid majandusliku iseseisvuse tingimustes, ei sobi üleminekuperioodi majandusküsimuste lahendamiseks. Kas on olemas mingi üleminekuperioodi majanduskontseptsioon ja kui on, siis milles see seisneb? Tähendab see nüüd tunnistamist, et IME-ga on nüüd lõpp? Ja viimaseks: alles te rääkisite sellest, et IME oli valmis septembris ja kui mais ei oleks olnud viivitust, saaksime talle täna kaasa aidata. Mul oli IME detsembribülletään, milles olid trükitud kõik IME seadused, neid oli üle 200. Nii palju, kui mulle teada on, olid selleks ajaks vaevalt pooled nendest seadustest Ülemnõukogus arutamiseks valmis. Ülemnõukogus on läbi arutatud ja kinnitatud veelgi vähem seadusi. Mil moel viia see, mis te praegu rääkisite, kokku sellega, mida ütlesin praegu mina?"
E. Savisaar
Alustan viimasest küsimusest. IME elluviimine on paratamatult etapiviisiline protsess. Kui me räägiksime sellest, et me võime oma käsumajandusest ühel hoobil üle minna turumajandusse ja veel arenenud turumajandusse, siis see oleks muinasjutt. Seetõttu on kaks ise asja, IME seaduste kogu pakett, mis tõepoolest hõlmab sadu seadusi, see hõlmab ikkagi kogu majanduselu reguleerimist, ja teiselt poolt käivituspakett, selleks piisab ilmselt märksa väiksemast arvust seadustest. Teine moment, kuidas me püüdsime seda asja lahendada Ülemnõukogu eelmises koosseisus. Osa asju me ei võtnudki vastu seadustena, eriti need, mille suhtes me kindlad ei olnud, vaid võtsime vastu määrustena, et neid proovida kolm kuud, kuus kuud või aasta, ja pärast seda, kui me näeme, kas see asi töötab ja kas ta töötab meile soodsas suunas, alles pärast seda oli plaanis vastu võtta nad seadustena.
Teine küsimus. Depolitiseerida valitsus. Ma proovisin oma sissejuhatavas ettekandes teile just sellest märku anda, minu arvates lootus depolitiseerida valitsus on liivale rajatud. Teiste sõnadega, valitsus paratamatult võtab poliitikast osa, isegi kui ta oleks puhas ametnike kabinet.
Kas ma olen valmis loobuma seoses sellega Rahvarinde juhtimisest? See on väga tõsine küsimus. Ma arvan, et Rahvarindel on täita väga oluline funktsioon. Nimelt, kui ei jää tugevaid rahvaliikumisi, siis poole aasta või aasta pärast on ka need, kes praegu on tulnud riigitööle, kas Ülemnõukogusse või valitsusse või kuskile mujale, üsna ära bürokratiseerunud, uskuge mind, siis tekivad uued vastuolud. Teiste sõnadega, selline rahva kontroll peab kindlasti jääma ja minu arvates mitte ainult Rahvarinne, vaid ka rahvaliikumised niisugust kontrolli ka teostavad. Aga samal ajal ma ei usu, et mul õnnestuks leida aega ja võimalust, et Rahvarinde juhtimise ja vabariigi valitsuse juhtimise kõrval veel teha midagi muud tööd, praeguses olukorras eriti, võib-olla 10 aasta pärast oleks see võimalik.
Küsimus sellest, et uus programm ja IME ei sobi üleminekuperioodiks. Ma olen teiega nõus selles mõttes, et kahlemata peab valitsus olema ise uute ideede kandjaks, need ei tohi tulla väljast, selles mõttes peab ta ise olema oma programmi kandjaks. Ma leian ka, et kui mulle usaldatakse valitsuse moodustamine, siis see tähendab, et moodustatakse valitsus, kes siis töötab ise välja selle programmi, mida ta tahaks ellu viima hakata, ja alles siis tuuakse see siia teie ette, ja teie ütlete, kas see programm tuleb Eestimaale kasuks või mitte. Võib-olla eelmise valitsuse kõige nõrgem külg oligi see, et ta oma programmi suures osas võttis väljastpoolt ja mitte kõigile ei saanud see päriselt omaks. Teine moment, mida siin tuleb arvestada, on vanus. Teate, meil Majandusministeeriumis on all fuajees majandusministrite nimed ja pildid ning elulood. Ja vaadake huvi pärast sealt mõnda asja. Tähendab, Nikolai Köstner sai Eesti Vabariigi majandusministriks, kui ta oli 30-aastane. Tema lõpetas oma elupäevad muide Nasseri peamise majandusnõuandjana Egiptuses. Edasi, Aleksander Oinas sai Eesti delegatsiooni peanõuandjaks majandusküsimustes Tartu läbirääkimistel, kui ta oli 32-aastane.
Leo Sepp hakkas rahareformi läbi viima, kui ta oli 35-aastane. Härra Lutt ei lase mul valetada, ta on ise samast kandist pärit, aga niipalju kui ma mäletan, Theodor Pool oli 29-aastane, kui ta hakkas läbi viima Eesti maareformi.
"Nii et siin loeb ka vanus. Ja 39-aastane Savisaar on kahtlemata vanahärra võrreldes nendega, keda ma praegu teile nimetasin. IME vajab ümbertöötamist selles mõttes, et sinna on vaja sisse viia terve rida küsimusi: privatiseerimise küsimus, majandusstruktuuri küsimused. Ma võin teile öelda, et sellega Majandusministeerium tegeleb nüüd kuu aega ja me loodame, et Majandusministeerium esitab selle läbiarutamiseks mõne nädala pärast. See on majanduspoliitiline programm, mille osad on: suund integreerumisele maailma majandusega, s.o. siis pööre läände; majandussuhted Nõukogude Liiduga, kuidas neid arendada üleminekuperioodi erinevate variantide puhul; edasi horisontaalsuhted teiste liiduvabariikidega, mitte keskusega, vaid vabariikidega eraldi; majanduse struktuuripoliitika, majandusreformi siseloogika eelseisvate etappide ülesanded; kompensatsioonimehhanismid jne."
Aga ma ütleks IME kohta niimoodi. IME-l on kaks telge, üks on see, et oleks majanduslik iseseisvus mitte ainult ida suhtes, praegu me siin oleme probleemi ees Liidu ettevõtetega, vaid samasugune iseseisvus ka lääne suhtes. Teine eesmärk või telg on üleminek turumajandusele. Kumbagi nendest eesmärkidest me saavutanud ei ole ja seepärast meil ei ole mingit põhjust öelda, et IME on üleelatud või möödaläinud etapp.
Edasi. Suhted Töökollektiivide Ühendnõukoguga. Ma kujutan ette niimoodi, et kahtlemata valitsuse töö põhisuundade ja valitsuse koosseisu suhtes tuleb läbirääkimisi pidada ka Töökollektiivide Ühendnõukoguga, nagu kõigi teiste poliitiliste jõududega vabariigis, ja mul on tõsine palve, kui Töökollektiivide Ühendnõukogu 1988. aasta lõpus loodi ja härra Jarovoi esines ajakirjanduses sellega, et Liidu tehased on valmis abistama vabariigi majandust ja põllumajandust, siis tookord Plaanikomitee töötas välja 20-l lehel üsna korraliku programmi alates sellest, kuidasmoodi Töökollektiivide Ühendnõukogu võiks haakuda vabariigi majandusse, kuidas koostööd teha. Kahjuks seda programmi ei ole veel arutusele võetud, kuigi nüüd on juba hulk aega sellest möödas. Ma usun, et kui me hakkame Töökollektiivide Ühendnõukoguga läbirääkimisi pidama, siis sellest me just nimelt alustamegi. Meie poolt on kõik tehtud.
Juhataja
Aitäh! Lugupeetud Ülemnõukogu, vastavalt meie poolt vastuvõetud otsusele on küsimused ja sõnavõtud lõppenud. Asume hääletama. Juhatus arvab, et valitsusjuhi kandidatuuri hääletamiseks sobib seesama meetod, mida me kasutasime komisjoni esimeeste puhul, kompuutriga salajane hääletamine. Ei ole vastuväiteid. Ei ole. Ei ole tarvis vist hääletada. Lugupeetud Ülemnõukogu, et asi oleks lõplikult kindel, ma küsin teie käest üle. Kas ollakse nõus sellega, et valitsusjuhi kandidaat hääletatakse salajasel hääletamisel kompuutri abil? Kes on selle poolt? Palun hääletada! Selle ettepaneku poolt on 77 saadikut, vastu on 4 ja erapooletuks jäid 13. Ja nüüd asugem salajasele hääletamisele. Lugupeetud Ülemnõukogu, kes on selle poolt, et Eesti NSV valitsuse esimees võiks olla Edgar Savisaar? Palun hääletada! Selle ettepaneku poolt on 54 saadikut, vastu 32, erapooletuid 5.