Tere, hea istungi juhataja! Head kolleegid, Riigikogu liikmed ja head inimesed, kes vaatavad meid ekraani vahendusel! Minu jaoks tuli see umbusalduse avaldus üllatusena. Ja üllatusena mitte sellepärast, et teemad oleksid kuidagi väheolulised, vaid eelkõige sellepärast, et mulle tunduvad need siinsamaski ette loetud probleemid sellised, mida tuleks arutada teisi meetodeid kasutades. Umbusaldus on siiski midagi suurt, midagi mõjuvat. Ja minu hinnangul see praegune teemade püstitus devalveerib umbusaldust.
Me kõik teame, et meil on keerulised ajad, meil on suured kulud, on Ukraina ja Venemaa vaheline sõda, mis on mõjutanud kogu majandust Euroopas, mitte ainult Eestis ja nii edasi ja nii edasi. Ja tuleb teha raskeid otsuseid. Kui ma teen järgmise raske otsuse, ma saan aru, et siis tuleb kohe jälle umbusaldusavaldus. See on hästi huvitav fenomen. Ma ei ole seda varem Eesti riigis tähele pannud, et nii asjad käiksid. Aga eks Riigikogu on see, kes otsustab, kuidas asjad edasi käivad, ja see on teie valida.
Huvitav on see lõplik järeldus, et ma ei saa oma tööga hakkama. Ma lugesin täna kokku, et täna on minu ameti 240. päev, umbes kaheksa kuud. Võib-olla ma eksisin arvutamisega, ma olin võib-olla ka väsinud, aga ma sain kokku 240 päeva. Ja siis selle natuke vähem, kuus päeva kaheksa kuuni, selle ajaga ma olen suutnud siis kõik ära rikkuda. Väga võimekaks peate mind. Tegelikult ma olin olnud ametis vaid mõned kuud, kui te mulle eelmine kord umbusaldust avaldasite, paar kuud tagasi. Siis te süüdistasite mine, et ma olen Tervisekassa rahastuse täiesti, ma ei tea, tuksi keeranud, kui rääkida kõnekeeles.
Ehk kui me mõtleme sellele, kus Eesti on olnud ja kuhu ta on jõudnud, neid valitsusi on olnud palju. Kõik erakonnad, kes on mulle umbusaldust avaldanud, on olnud valitsuses. Näiteks Martin Helme oli rahandusminister. Kas oli kerge? Nii tore oli riigieelarvet kokku saada, terve miljard oli vaja juurde laenata. Täna me maksame seda miljardit koos intressidega tagasi. See on üks põhjus, miks meil on keeruline.
Aga see ei ole süüdistus. Minu poolt kindlasti mitte. Ma ei ole rahandusinimene ja ma ei ole see inimene, kes peaks ütlema, kas see miljardi laenamine oli õige või mitte. Aga ma tahan välja tuua selle, et igaüks meist on teinud otsuseid selles olukorras, kus me parasjagu oleme, nende teadmistega, mis parasjagu on, ja nende väärtustega, mis meil parasjagu on.
Näiteks Keskerakonnal oli terviseministri portfell ja vahepeal ka kõrvuti sotsiaal- ja terviseministri portfell. Minister Tanel Kiik – ma arvan, et ta oli hea minister, valdkonnale ta väga meeldis, mulle arstina ka meeldis. Temaga oli lihtne asju ajada. Aga mõistlikud inimesed on tänaseks Keskerakonnast lahkunud, nagu ma aru saan. Tanel leidis raha Tervisekassale juurde. Tema on ka nüüd mind süüdistanud selles, et ma Tervisekassale ei ole raha juurde leidnud, justkui see lahendaks kõik Tervisekassa probleemid. Ta tõi Tervisekassale juurde raha riigieelarvest pensionäride eest. Aga kas pensionärid on saanud kuidagi kasu? Kas ravijärjekord on lühenenud? Kas arstide koolitustellimust on piisavalt täidetud, nii et meil on praegu piisavalt arste ja õdesid? Me teame, et arstide ja õdede keskmine vanus järjest suureneb, õdede puudus on drastiline. Kas äkki oleks võinud neid otsuseid teha toona? See raha on läinud arstide ja õdede ja teiste tervishoiutöötajate palkadesse. Nad on oma palka väärt, absoluutselt, ma olen nõus sellega, aga on läinud ka ravikuludesse. Analüüse ja uuringuid on rohkem tehtud. Miks? Kas keegi oskab öelda? Mina ei oska öelda, Tanel ka ei oska. Aga põhisõnum on, et palun raha juurde. Aga kuhu me paneme selle ja mida me saame selle raha eest? Mitte keegi ei küsi seda. Aastakümneid tervishoius ei ole seda küsimust esitatud.
Või räägime sotsiaalvaldkonnast. Isamaal oli suurepärane minister Kaia Iva. Ma tundsin teda isiklikult ja ka minu südamesse jäi tohutu auk, kui ta lahkus. Ma tean, et ta tegi häid otsuseid ka sotsiaalvaldkonna heaks. Aga kas täna on sotsiaalvaldkonnas kõik korras? Kas perepoliitikas on kõik korras?
Meil on olnud palju suurepäraseid ministreid, kes igaüks on teinud oma otsused ja omad valikud, on teinud selles poliitilises olukorras, mis on Eestis parasjagu, selles geopoliitilises olukorras ja selle raha juures, mis on olemas olnud, ja selle usaldusega, mille valijad on andnud. Ja kui tulevad rasked otsused, siis see pole see koht, kus on vaja hakata umbusaldust avaldama. See on minu hinnang. Aga teie teete, teie tegutsete, see on loomulikult jälle teie valik.
Ehk mulle väga meeldiks, kui me selliseid küsimusi saaksime arutada konstruktiivselt ja palju sisulisemalt. Kutsuge mind fraktsioonidesse, öelge, mis teile muret teeb, ma tulen. Me võime ka leppida kokku regulaarsed kohtumised fraktsioonides. Arutame neid asju, sest kõigele sellele on seletus.
Te olete esitanud valefakte – valefakt on vale sõna isegi, te olete esitanud lihtsalt valet – isegi ajakirjanduses ümber lükatud asju. Ma hakkasin küsima, miks siis on vaja sellist protseduuri läbi viia. Keskerakond, kas see on teie mure äkki Bessediniga? Ma tean, et te täna arutasite seda korruptsioonikomisjonis, kuigi komisjoni juht ei olnud just vaimustuses, et seda teemat arutati. Üks komisjoni liikmetest on avaldanud arvamust, et kahju võis olla lausa 6 miljonit eurot Tallinna linnakassast. Kas see võis olla see põhjus? Või oli äkki EKRE-l mõni põhjus? Ma ei tea. Igaühel on omad poliitilised põhjused. Aga minule meeldiks teha sisulist tööd, selle asemel et kaks päeva valmistuda tänaseks.
Ma tahaksin neidsamu probleeme lahendada ja ma tahaksin neid arutada teiega nii, et see arutelu oleks päriselt konstruktiivne. Minu käest te saate sisulised vastused.
Nii palju, kui mul nüüd on aega, ma vastan neile, aga ma usun, et kui ma ei jõua siin vastata kõigele, siis te esitate küsimusi, ja kui te ei jõua ka küsimusi täna esitada, siis kutsute mind fraktsiooni. Ainult öelge, et ma tulen. Tõesti tulen.
Nii, võtame esimese teema. Esimene teema oli erihoolekande omaosalustasud. Hiljuti ma andsin siinsamas aru sellel teemal, miks on meil erihoolekandes nii vähe kohti. Erihoolekanne on selline teenus, mis on mõeldud vaimse puudega inimestele, kes ei saa oma igapäevaeluga ise hakkama. Need teenused jagunevad kaheks. Ühed on sellised, millele osutatakse ööpäevaringselt, inimene elab spetsiaalses asutuses, ja teised on sellised, et inimene käib päeval kuskil või tullakse tema juurde koju mingit teenust osutama. Need on erinevad teenused. Omaosalus on vajalik selleks, et katta selle teenusega seotud toitlustus- ja majutuskulud. Riik katab teenuse osutamise kulud. Ehk näiteks needsamad inimesed, kes töötavad seal, saavad palka sellest rahast, mille riik maksab. Seda raha, mis riik maksab, on selle valitsuse otsusega järgmisest aastast 4,2 miljonit eurot rohkem. Ma loodan, et te võtate vastu riigieelarve, kus see kirjas on.
10%-line erihoolekande tõus, toidu ja majutuse hindade tõus oli vajalik sellepärast, et me kõik teame, et toidu ja majutuse hinnad on tõusnud. Kui me soovime, et meil jätkuks teenusekohti kas või nii palju, et need inimesed, kes praegu on teenusel, saaksid seda jätkuvalt, et neid kohti ei hakataks kinni panema, sest toidu ja majutuse hinnad on tõusnud, siis on vaja, et me tõstame omaosalustasu. See ei ole kohustus, see on ettevõtjatele võimalus, see on lubatud piir. Ja kui ettevõtjad saavad kokkuleppele teenuse saajaga, siis tegelikult seda omaosalust võib veel tõsta. Näiteks kui on inimene, kelle lähedased on suutelised tasuma mingi eraldi teenuse eest, mida muidu ei ole, ja ettevõtja on valmis seda pakkuma, siis lepitakse kokku, SKA kontrollib üle ja tegelikult on võimalik see, et inimene saab selle teenuse. Aga miinimumnõuded peavad olema tagatud. See on see põhiline.
Kui me täna võtaksime selle eelarve ja paneksime näiteks niimoodi, et omaosaluse oleks 0%, siis teenuskoha kaotaks tõenäoliselt umbes 2000 inimest. Sama palju on järjekorras ka hetkel, seal on tohutu puudus. Kui me aga otsiksime raha selleks, et see omaosalus katta, siis see on umbes 31 miljonit eurot. Kust me selle võtame? Kas me võtame õpetajate palkadest? Ma lihtsalt mõtlen neid asju, mida riigieelarves sellel aastal juurde tuli. Politseinike ja päästjate palkadest? Ma ei tahaks seda teha. Kui me selle raha leiame, siis see tähendab, et kuskilt me peame ära võtma. Aga kus see koht on? See on võib-olla see küsimus.
Teine küsimus oli eraravikindlustus. Ei, meil ei ole plaanis võtta kasutusele suuremas mahus eraravikindlustust. Ma isegi ei saa aru, kust see narratiiv on tulnud. Oli see vist eelmisel nädalal, kui avaldati Arenguseire Keskuse raport, kus on antud väga head nõuanded Eesti tervishoiurahastuse parandamiseks. Ma ei oska hetkel öelda, millised need teed on, mida me poliitiliselt läheme, aga minu majas mu kolleegid praegu – okei, praegu nad on kodus – igapäevasel tööl arvutavad ja hindavad, mis oleksid parimad variandid. Ma tulen sellega valitsusse järgmise aasta esimeses kvartalis ja kindlasti hoian jõudumööda kursis ka teid. Kui mul on mingid otsused olemas, siis ma saan tulla avalikuks.
Aga kõige tähtsam on see, et alles jääks solidaarne ravikindlustus, mis tähendab, et kõigil ravikindlustusega inimestel peab olema võrdne alus saada arsti juurde, õe juurde, kuhu iganes neil on vaja. Lisaks peab see olema õigel ajal õiges kohas, nagu ma olen siinsamaski saalis väga palju rääkinud.
Kolmandaks, minister Joller ei ole võtnud kuulda ettepanekut vabastada puudega inimesi automaksust. Olen küll võtnud. Need arvutused ja arutlused on meil tegelikult käimas ja hetkel me otsime tehnilisi võimalusi selle rakendamiseks. Aga kuidas see täpselt käib, seda me Rahandusministeeriumiga arutame. Teine küsimus on selles, et ühe korra on president selle juba tagasi lükanud, mistõttu me sooviksime tulla välja sellise eelnõuga, mis on ka presidendile vastuvõetav.
Ja me lahutasime need kaks, lastega pered ja puuetega inimesed, selle tõttu, et meil oleks võimalik kiiresti edasi minna lastega perede eelnõuga ning et lastega pered juba saaksid sellest kasu. Ma loodan, et te siis võtate vastu. Ja kui me puuetega inimestega edasi läheme, siis ka see oleks kvaliteetselt tehtud, nii et kellelgi ei tekiks mõtetki tagasi lükata seda eelnõu. Ja ma väga loodan ka presidendi mõistmisele, sest tegelikult tõepoolest, see on inimrühm, kes väga vajab leevendust. Ja te olete minuga nõus, seda ma tean.
Nii. Minister Joller ei ole siis ka ... Ahaa, ma olen lõpetanud regulaarselt toimunud kohtumised Eesti Puuetega Inimeste Kojaga. Tõepoolest, ma regulaarselt ei ole kohtunud. Meil oli kalendris kaks kohtumist aastas, ma olen kohtunud nendega, ma arvan, kokku võib-olla neli-viis korda. Ma ei ole neid kordi lugenud tegelikult. Ma olen käinud nende üritustel, ma olen käinud külastamas erinevaid asutusi ja organisatsioone. Homme kohtun nendega ühel nende väga pidulikul ilusal üritusel.
Ja kui oli siin etteheide, et nad kuulevad meediast, siis ei, tegelikult ma kohtusin isiklikult Eesti Puuetega Inimeste Koja juhiga ja rääkisin sellest, et omaosalustasud tõusevad. Lisaks kohtusid meie maja töötajad laiemalt sellesama organisatsiooniga. Miks info ei levinud, ma ei tea. Aga see on ka meile õppetund, püüame ise edaspidi võib-olla laiemalt seda infot levitada. Kindlasti need otsused ei sündinud kabinetivaikuses.
Rääkides järgmisest etteheitest, me arutasime ka nendel kohtumistel neidsamu rahvatervishoiu seaduse juurde käivaid nõudeid, mis puudutasid ruumide suurust, kui palju on tualette ja nii edasi. Me arutasime seda ka EPIKojaga. Neil olid omad soovid, me kõigele vastu tulla ei saanud, osale saime. Kuna me pidime läbi rääkima ka teenuseosutajatega, siis see võttis kaua aega, sest me kaasasime inimesi. Ja see on põhjus, miks see määrus hilines. See sai allkirja eelmisel nädalal ja jõustus üleeile. Nende asutustega, mille avamine ootas selle määruse taga, õnneks on kõik selles mõttes korras, et ei ole enam takistusi.
Ja etteheide, et ma kaasan liiga palju – see on mulle täielik üllatus. Siin infotunnis ma olen tegelikult sellele küsimusele korra vastanud. See on kummaline, et te uuesti sellega välja tulete. See on süüdistus: Sotsiaalministeerium kulutab erivajadustega laste teenuste arendamiseks suunatud raha reisidele ja konverentsidele. Kui huvitav teemapüstitus. Jutt käib rahast, mis ei ole sotsiaalteenusteks mõeldud raha, vaid tegemist on välisrahastusega, Euroopa Liidu programmiga. Euroopa Liidu programmidest pärinevat raha ei saa rakendada üle terve riigi selleks, et mingeid teenuseid osutada, vaid seda raha saab osutada nendeks teenusteks, mida me välja töötame. Ja me oleme ka siin rääkinud, et meil on väga suur vajadus autistlike laste teenuste järele. Autistlike laste vanematel ei ole oma lapsi praegu kuhugi saata ja neid teenuseid me püüame välja arendada. Kuna neid ei ole Eestis olemas, siis selleks oleme me kaasanud väliseksperte. Meie töötajad on käinud ise välismaal õppimas, et aru saada, kuidas peaks käima. Ja siis on nad siinsamas Eesti hotellides, erinevates piirkondades korraldanud üritusi, kaasanud valdkonda, teenuseosutajaid, puuetega inimesi, nende lähedasi, et see teenus tuleks selline, nagu neile vaja. Ehk nüüd me saime siis süüdistuse, et ma olen liiga palju kaasanud. Nagu siis seda ei peaks. Aga milleks seda euroraha peaks siis … Seda ei saa kasutada selleks, et ma lihtsalt jagan näiteks toetusena välja kellelegi üle Eesti. Me saame seda võib-olla kasutada pilootprogrammiks, aga mingist hetkest peab riik selle toetuse üle võtma.
Ravijärjekorrad. Esiteks, ravijärjekord ei ole mingisugune näitaja. Meil on vaja, et inimesed jõuaksid õigel ajal õige arsti juurde. Kui sa jõud liiga ruttu vale arsti juurde, siis see on sama hea, kui sa poleks arsti juures käinud. Me peame looma süsteemi, et jõuda õigel ajal õige arsti juurde. Kõige lihtsam selleks on rakendada e-konsultatsiooni, millega ma olen edasi läinud. Teenus on kasutusel Eestis kümme aastat või rohkem, 11 aastat, varsti 12. Seda ei ole rakendatud, vaid 11% saatekirjadest on e-konsultatsioonid. See tähendab, et 90% inimestest läheb tavasaatekirjaga, mille tõttu nad peavad ise otsima arstiaega, olema telefoni otsas või surfama internetis ja leidma vaba aja. Samas, kui e-konsultatsiooniga inimesele helistatakse või kirjutatakse ja pakutakse aega selle arsti juurde, kuhu ta peab minema, ta ei satu valearsti juurde. Tavasaatekirjaga satub umbes kolmandik inimestest ehk umbes pool miljonit inimest aastas valearsti juurde.
Ja viimane. Ma ei ole näidanud üles mingit huvi ega initsiatiivi, et lahendada naiste varjupaikade kroonilist alarahastust. Tegelikult on õige öelda naiste tugikeskused. Ma olen siin viimastel päevadelgi nende inimestega suhelnud. Ja mind hämmastab, et selle süüdistuse esitab ka EKRE, kes hiljuti ütles, et Istanbuli konventsioonist peaks väljuma. Ometi on see väga vajalik.
Meil on järgmisel aastal plaanis üle vaadata naiste tugikeskuste kulumudel, vaadata, kas see vastab reaalsusele ja kuidas me neid toetada saame, mis teenused võiksid seal olla veel saadaval jne. Naiste tugikeskused on teinud suurepärast tööd. Täna rääkisin ühe Eesti väga eduka tugikeskusega, kes on väga palju naisi aidanud. Nemad ütlesid, et riiklik rahastus moodustab umbes 60%, aga nad teevad ka ise tööd, leiavad toetajaid ja nii edasi, neil on omad vahendid, kuidas nad saavad rahastuse. Ma väga hindan seda tööd. Kodanikuaktiivsus on siin üks tükk see, mida kindlasti on vaja arvestada ja mille eest on vaja inimesi ka tunnustada.
See siis lühidalt kõik. Ma olen valmis vastama küsimustele. Ja veel kord: kui teil on teinekord küsimusi, siis võib-olla lihtsam on mind kutsuda külla. Tulen, kõigile. Ja ma tean, et sotsiaal- ja tervishoiuvaldkond on meie kõigi jaoks üsnagi ühine mure. Aga siin ei ole isegi see, et meie väärtushinnangud, need sageli ei mõjuta, vaid siin on meil väga suur ühisosa. Teeme palun koostööd ja teeme siis need asjad korda! Vaadake, kust me oleme tulnud ja kuhu me oleme jõudnud. Meil on palju tööd ees, aga meil on väga palju ka tehtud. Ärme mõtleme, et kõik on halvasti. Aitäh!