09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere hommikust, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame täiskogu teisipäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
10:00 Kohaloleku kontroll
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 68 Riigikogu liiget, puudub 33.
Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Yoko Alender, palun!
10:01 Yoko Alender
Tervist, austatud juhataja! Head kolleegid! Annan keskkonnakomisjoni nimel üle jahiseaduse ja looduskaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu. Pikalt on olnud probleemiks kahjud, mille on tekitanud suurulukid. On selline väljend nagu nuhtlusisend, see on loom, kes on tekitanud kahju erinevatele karjapidajatele. Me näeme, et neid riske tuleb siiski maandada. Oleme pidanud palju arutelusid erinevate osapooltega. Eestis on väga hea koostöö ka jahiseltsidega. Keskkonna- ja maaelukomisjoni ühisistungil otsustasime algatada eelnõu, mis lubab nuhtlusisendi küttimise puhul Keskkonnaameti eriloaga kasutada öösihikut. Tegelikult on see teatud mõttes ka loomade kaitseks, sest see tagab täpsuse ja selle, et tõepoolest tabatakse seda looma, keda tabada vaja on. Samuti on mõned muudatused sigade Aafrika katku tõrjumiseks just looduskaitsealadel, et vältida ja ennetada tulevikus haiguste levikut. Keskkonnakomisjon on eelnõu algatamise otsustanud ja me menetleksime seda hea meelega koos maaelukomisjoniga. Aitäh!
10:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Olen vastu võtnud ühe seaduseelnõu. Ja nagu tavaks on saanud – mitte just kõige meeldivam –, nüüd on protseduurilised küsimused. Kalle Grünthal, palun!
10:03 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Eelmine nädal me menetlesime Rootsi vanglate seadust, mis lubab Rootsist tuua osa vange siia. Siis tekitas probleemi see kapo raport ja te ütlesite puldist, et kõigil oli võimalik sellega tutvuda. Ja nii see esialgu jäigi. Mina siis otsustasin ka eile selle raportiga tutvuda. Läksin õiguskomisjoni ja sealsed ametnikud ütlesid, et raport ei ole siia majja jõudnud. Ehk siis see teie öeldu, et kõigil oli võimalik sellega tutvuda, jääb minule arusaamatuks. Kus kohas me oleksime pidanud sellega tutvuma ja millisele allikale viidates te tahate väita, et see raport oli meile kõigile kättesaadav?
10:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Me oleme sellest päris palju rääkinud. Tõepoolest, ka juhatus arutas seda. Me mööname, et AK-märkega dokumentide saamine nende kasutamiseks või lugemiseks vajab võib-olla täiendavat õiguslikku regulatsiooni. Ent ma ei eksinud selle väitega, mille ma eelmine kord [välja ütlesin]. Juhatus jõudis seisukohale, et põhimõtteliselt on Riigikogu liikmetel kaks võimalust AK-märkega dokumendiga tutvuda.
Üks on pöörduda sellesama info valdaja poole, kelleks antud juhul on Kaitsepolitseiamet. Igal Riigikogu liikmel on õigus teha Kaitsepolitseiametile vastav taotlus sooviga tutvuda teie viidatud dokumendiga. Seda, kas kaitsepolitsei annab selle nõusoleku või mitte, ei saa mina Kaitsepolitseiameti nimel teile [öelda].
Teiseks, me leidsime, et oleks igati loogiline ja põhjendatud, et tõepoolest [saab sellega tutvuda] vastava juhtivkomisjoni kaudu. Ma olen jätkuvalt seda meelt, et see võimalus oli kõigil olemas. Aga selleks on vaja väljendada tahet. Kuni selle eelnõu lugemiseni tol päeval, mil see parlamendis aset leidis, ei olnud mitte keegi pöördunud õiguskomisjoni poole. AK-märkega dokumendid ei jõua automaatselt vastavasse juhtivkomisjoni, vaid neile tekib juurdepääs sellisel juhul, kui keegi on sellist soovi avaldanud. Riigikogu juhatus on seisukohal, et vastav komisjon peaks seejärel pöörduma selle info valdaja poole ja siis info valdaja juba otsustab, kas, mil määral ja kuidas on võimalik selle dokumendiga tutvuda.
Me oleme jätkuvalt seda meelt, et ka edaspidi saate te sarnastel juhtudel, kui selline soov on olemas, seda soovi igal juhul väljendada. Aga veel kord: mina ei saa Kaitsepolitseiameti nimel näiteks antud juhtumi puhul kinnitada, kas nad nõustuvad selle sooviga või mitte.
Viimase repliigina ütlen, et see kõik on natukene ülemüstifitseeritud. Ma olen päris veendunud, et seletuskirjas on valdav enamus neid kaitsepolitsei riske ja märkusi kajastamist leidnud. Aga jah, otse loomulikult ei ole seal juures märkust, et see on Kaitsepolitseiameti [raportist] või mida iganes. Juba siis, kui täitevvõim selle seaduseelnõu siia saatis, oli ta kindlasti arvestanud lõviosaga nendest Kaitsepolitseiameti tehtud märkustest.
Peeter Ernits, palun!
10:06 Peeter Ernits
Hea juhataja! Poliitiku kapital on usaldusväärsus. Eelmisel esmaspäeval sa juhatasid istungit, kui arutati nädala päevakorda. Sa ütlesid, tsiteerin: "Veel kord: kolleegid, ma ütlen, et ei ole küll põhjust arvata, et see läheb öötundidesse. Me alustame kolmapäevast istungit kell kaks ja ma arvan, et kella kuuest, seitsmest või kaheksast on meil need punktid ees […]" Juttu oli riigikontrolöri esinemisest. Tegelikult toimus see veidi enne südaööd. Ja sa veel kordasid seda: "Ma tõepoolest selles ei kahtle." [Sa ütlesid], et see ei lähe nii pikaks, kui võib-olla meile tundub. Minu küsimus: kas sa tunnistad praegu, et sa tegelikult ei olnud adekvaatne seda väites ja eksitasid meid?
10:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ma olin kindlasti adekvaatne ja ma kindlasti ei eksitanud teid. Ma lihtsalt ei osanud ette näha seda lusti, mis oli teisipäeval ühe eelnõu menetlemisel. Me menetlesime seda eelnõu tavapärase paari tunni asemel, ma ei tea, vist viis ja pool tundi, nii et üks päevakorrapunkt kandus teisipäevalt üle kolmapäevasesse päevakorda. See oli üks põhjus, mille tõttu meil oli kolmapäevase päevakorra menetlemiseks poolteist kuni kaks tundi nii-öelda vähem aega. Ma ei mõõtnud küll stopperiga ära, aga ma väitsin, muide – seda sa ei taha öelda –, et mis puudutab neid missioonieelnõusid, siis esimesed lugemised võtsid umbes tund aega, ja ma arvan, et umbes sama palju võtsid need [punktid aega] ka seekord. Kartsite selle päevakorra pikkust. Aga veel kord, teisipäevane eelnõu [läks kolmapäevale], pluss lust mootorsõidukimaksu eelnõu puhul – neid oli ju lausa kaks tükki, sai kohe mitu korda käia esinemas. Nii et eks te aitasite ise sellele ka päris palju kaasa, et riigikontrolöri punkt jõudis alles kella 23 paiku [arutlusele].
Kalle Grünthal, palun! Võtan kaks viimast protseduurilist, siis läheme päevakorra juurde.
10:08 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma osaliselt võin nõustuda sellega, mida te mulle selgituseks andsite selle kapo raporti kohta. Küll ei nõustu ma kõigepealt sellega, et kui meie töö on seadusloome, siis me peame ise hakkama otsima täiendavaid materjale kuskilt erinevatest ametitest ja nii edasi. See peaks olema täielikult välistatud. Siin peaksid olema kõik dokumendid, mis puudutavad antud eelnõu, kindlasti meile kättesaadavad, nii nagu te ütlesite. Sellest tulenevalt ei saa ma ka nõustuda sellega, et see dokument, kapo raport, oli kõigile kättesaadav. Te ise ütlesite hetk tagasi, et kas kapo annab selle või ei anna, on juba nende otsustada. See tähendab tegelikult seda, et see ei olnud meile kättesaadav.
Teiseks tahan ma öelda, et küsimus on praegu selles, et sellesama Tartu Vangla seaduse eelnõu kohta me langetame otsuse, millega riik võtab endale varalised kohustused. See on lepingus fikseeritud ja ma arvan, et selle üle vaidlust ei saa olla. Minu hinnangul on täiesti lubamatu, et me tegutseme siin Eesti rahva nimel, aga me ei tea kõiki neid [ohte], mis võivad kaasneda vangide toomisega Eestisse. See peaks olema primaarne, esmane. Aga äkki on võimalik, ütleme niimoodi, teil kohustada või sundida Madis Timpsonit, et ta õiguskomisjoni esimehena tagaks selle dokumendi Riigikogusse jõudmise? Minule teadaolevalt on ka teised rahvasaadikud esitanud selle kohta arupärimisi ja saatnud kirju ning nad on samuti jäänud põhimõtteliselt pika ninaga.
10:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! See [tähendab] minu jaoks ikka väga palju ja päev on kenasti alanud, kui te lausa osaliselt minuga nõustute. Seda on rohkem, kui ma lootsin ja ootasin. Aga ma jään jätkuvalt selle juurde, mida ma olen vististi ka varem öelnud. Need AK-märkega dokumendid – head kolleegid, te ju kujutate ette, et kui neid jagatakse 101 tükki siia laudadele laiali, siis see ei ole AK-märkega [kooskõlas], siis see on avalik dokument. Selles mõttes on täiesti põhjendatud, [et neid siin ei ole], sest sellel on oma märge.
Kui te tahate seda märget vaidlustada, siis see on teine teema – kas see peaks olema AK-dokument või mitte. Aga ma arvan, et päris kindlasti ei saa mitte kunagi olema – võib-olla küll ei maksa nii absoluutseid väiteid kasutada –, vähemalt selle koosseisu ajal kindlasti ei saa olema seda, et AK-märkega dokumente jagatakse 101 tükki laiali siia teie laudade peale. Siis ei ole see AK-märkega dokument enam [piiratud ligipääsuga].
Veel kord, ma ei saa täna kinnitada ega ümber lükata, kas te oleks saanud sellega tutvuda või mitte. Kuna te ei ole seda taotlust varem teinud, siis sellisel juhul ma ei saa öelda, kas kapo oleks selle nõusoleku andnud või mitte.
Aga veel kord, juhatuse seisukoht on jätkuvalt – mina ei ole loomulikult see, kes annab Madis Timpsonile või komisjoni esimeestele korraldusi – küll selline, et kui keegi Riigikogu liikmetest pöördub sooviga tutvuda mõne AK-märkega dokumendiga, siis komisjoni esimees peaks pöörduma vastava info valdaja poole, viidates, kes soovivad sellega tutvuda, ja peaks võib-olla ka selgitama, millega seoses nad soovivad sellega tutvuda. Seejärel selle info valdaja, antud juhul Kaitsepolitseiamet, otsustab, kas ta saadab selle dokumendi õiguskomisjoni. Ja eks ta määrab siis ka selle korra, mismoodi ja kus on võimalik selle dokumendiga tutvuda.
Ja viimane küsimus, Peeter Tali, palun!
10:11 Peeter Tali
Austatud juhataja! Kurvameelsushoog tuleb peale, kui ma kuulan, kuidas suure haamriga siin suures saalis aega surnuks lüüakse. Ma saan ühtepidi aru teie poliitilisest mängulustist, aga mul on konkreetne protseduuriline küsimus. Kuidas see poliitiline pingpong on seotud tänase otsuse rakendamisega, seaduseelnõuga nuhtlusisenditest – noh, sellega võib-olla isegi on – või siis Riigikohtu esimehe Villu Kõve esitatud otsusega Martin Triipani Riigikohtu liikmeks nimetamise kohta?
10:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma lähen nüüd appi küsijatele, kes sinust eespool küsisid. Võib-olla nad tahavadki, et tulevane Riigikohtu liige kuuleks seda arutelu, debatti, siis kunagi äkki Riigikohtus arutatakse selle asja üle. Seda palun mitte liiga tõsiselt võtta. Aga teie märkus on igati asjakohane. Samas, ütleme, hea kolleeg, protseduurilised küsimused ei pea ilmtingimata olema päevakorra kohta, võivad olla ka põhimõttelised aruteluküsimused, nii et printsiibis võib olla ka erisusi. Aga olen teiega nõus, et neid küsimusi on küsitud juba vähemalt kolm korda, nii et ma oleksin võinud öelda, et eile juba vastati sellele küsimusele. Nii et märkus on õige.
Nüüd, head kolleegid, saame minna tänase päevakorra juurde. Aga enne päevakorra täpsustamine. Nimelt, tänases teises päevakorrapunktis, milleks on Isamaa fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele sulgeda Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni ajutine kontrolljoon" eelnõu 722 esimene lugemine, teeb algatajate nimel ettekande Riigikogu liige Helir-Valdor Seeder.
Ja head kolleegid, üks teade ka: pärast täiskogu istungi lõppu toimub siin istungisaalis lähisuhtevägivalla ja naistevastase vägivalla lõpetamise toetusrühma moodustamise koosolek, kokkukutsuja on Timo Suslov.
Nüüd, head kolleegid, tänase päevakorra juurde.