14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Me alustame Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 8. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt on mul teile palve, et teeme kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on end registreerinud 77 Riigikogu liiget, puudub 24.
Järgnevalt päevakorra täpsustamine ja kinnitamine. Teatavaks tehtud päevakorras on toimunud üks muudatus. Arupärijad on teinud ettepaneku arvata tänase istungi päevakorrast välja kuues päevakorrapunkt, milleks on Riigikogu liikmete Tanel Kiige, Züleyxa Izmailova, Helmen Küti, Heljo Pikhofi, Jaak Aabi, Riina Sikkuti, Andre Hanimäe, Madis Kallase, Anti Allase, Tiit Marani, Reili Ranna, Lauri Läänemetsa, Ester Karuse ja Raimond Kaljulaidi esitatud arupärimine nr 830.
Meil on nüüd üks protseduuriline küsimus ja kaks ettepanekut päevakorraga seoses. Ma võtan kõigepealt ettepanekud seoses päevakorraga. Martin Helme, palun!
15:01 Martin Helme
Aitäh! Mul on ettepanek algatajate poolt: võtta tänasest päevakorrast välja kaheksas punkt, arupärimine nr 843, mis puudutab rannakalurite püügiõiguse vähendamist. Nimelt, tänu sellele, et EKRE tegi arupärimise ja hakkas lärmi lööma, jäeti see plaan katki. Juba ongi poliitiline võit kõhu all! Me esitame pärast paberi, et me võtame selle üldse tagasi, aga võtame ta praegu siis päevakorrast välja.
15:02 Esimees Lauri Hussar
Võtate praegu päevakorrast välja? Selge! Nii, EKRE fraktsiooni ettepanek on tänane kaheksas päevakorrapunkt päevakorrast välja arvata. Vadim Belobrovtsev, palun!
15:02 Vadim Belobrovtsev
Aitäh! Kui asi juba läks nii kaugele, siis meie ettepanek on võtta päevakorrast välja punkt nr 7 ehk arupärimine nr 824. Suur tänu!
15:02 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! See ka siis päevakorrast välja? Selge! Keskerakonna fraktsiooni ettepanek on arvata tänasest päevakorrast välja päevakorrapunkt nr 7. Lauri Läänemets, palun!
15:02 Lauri Läänemets
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma vabandan ette, mul on protseduuriline või päevakorrapunkti puudutav küsimus – ma ei tea, kumb see on lõppkokkuvõttes, aga ta puudutab punkti nr 3, kus arupärimisele vastab Kristen Michal. Lihtsalt, et laiemalt seda teemat [arutada], see on nüüd pigem küsimus juhatusele, ehk te oskate mulle vastata. Meil, Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonil, on tekkinud peaministriga [suheldes] – mitte teiste ministritega, vaid eelkõige peaministriga – see probleem, et peaminister ei vasta kirjalikele küsimustele. Me oleme saatnud erinevaid arupärimisi, mis puudutavad looduskaitseteemasid, mingeid Riigikantselei poolkahtlaseid uuringuid, mis on tellitud väga suure raha eest.
Nüüd, selle arupärimisega seoses oli ju tegelikult peaministril kohustus tulla siia hiljemalt 20. oktoobril. Meil on põhimõtteliselt peaaegu kuu aega hiljem peaminister siin arupärimisele vastamas. Esiteks, kas te saate öelda, mismoodi seda probleemi lahendada? Teiseks, ma saan aru, et see peaks olema Riigikogu juhatuse ülesanne – mitte fraktsiooni, kes on siin arupärimise üle andnud – vaadata, et seadust täidetakse. See on seaduse täitmine ja tegelikult ei anna ju minu teada seadus võimalust mitte kohale ilmuda, parlament on ikkagi valitsuse tööandja. Äkki te saate selgitada, miks see punkt on nüüd [päevakorras], mitte siis, kui viimane vastamise tähtaeg oli? Ma küsiksin, mida me peaksime tegema selles olukorras, kus peaminister enam üldse näole ei anna ja informatsiooni kätte ei saa.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Peaminister vastab täna sellele arupärimisele. Ma võin teile kinnitada, et Riigikogu juhatus on kõik õigeaegselt edastanud. Aga samal ajal, kui on mingid probleemid kirjalikele küsimustele vastamisega, siis ma soovitan teil selle küsimusega pöörduda peaministri poole, aga te võite ka Riigikogu juhatuse poole selles küsimuses pöörduda. Riigikogu juhatus saab seda küsimust arutada ja saab oma seisukoha kujundada, mis puudutab peaministrit ja peaministri vastamist kirjalikele küsimustele.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:05 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Eelmine nädal me menetlesime seaduseelnõu, mis seondus Rootsist vangide siia Eestisse toomisega, täpsemalt Tartu linna. Selle istungi menetluse käigus selgus, et ohuhinnangu aluseks on üks salapärane kapo raport. Kui see asjaolu teatavaks sai, siis tekkis väga tõsine [küsimus] saalis: mispärast meile raportis sisalduvat ei näidata? Tollal istungit juhatanud Toomas Kivimägi ütles, et jätab kõik kaebused ja protestid rahuldamata, kuna kõigil Riigikogu liikmetel oli eelnevalt võimalus tutvuda selle ohuhinnanguga, mille kapo oli andnud. Pärast tuli veel soovitus – ma ei mäleta, kelle poolt – pöörduda õiguskomisjoni poole, et tutvuda raportiga selle kohta, millist ohtu kujutab endast vangide Eestisse toomine kapo hinnangul.
Täna ma käisin õiguskomisjonis ja õiguskomisjoni töötajad ütlesid, et nemad ei ole seda raportit eluilmaski näinud. Samuti öeldi seda, et ka teised komisjonid ei ole seda näinud. Kõigepealt ma sooviksin teada, miks Toomas Kivimägi annab sellist informatsiooni, et meil on võimalus sellega tutvuda, aga seda võimalust tegelikult ei ole. Palju olulisem moment on asja juures see, kuidas me saaksime tutvuda selle ohuhinnanguga, mis on ülioluline selle seaduseelnõu menetlusel.
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Kui te jälgisite eelmise nädala diskussiooni lõpuni, siis [te teate], et kui Arvo Aller, kes juhatas istungit ka pärast seda, kui ta oli juhataja vaheaja võtnud ja me olime seda teemat juhatuses arutanud, siis me leidsime väga selgelt, et see on õiguskomisjoni küsimus. Õiguskomisjonil on õigus küsida need ohuhinnangud välja ja siis saab õiguskomisjoni kaudu nende teemadega tutvuda. See on väga selgelt komisjoni pädevuses ja seda saate komisjoni kaudu küsida. Riigikogu juhatus kindlasti siin sellesse menetlusprotsessi moel või teisel ei sekku.
Peeter Ernits, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:07 Peeter Ernits
Hea juhataja! Täna on jälle esmaspäev. Ühesõnaga, lähtepunkt on see, et võiks olla, et Riigikogu juhatus on adekvaatne ega eksita saadikuid. Nädal aega tagasi juhatas istungit kolleeg Toomas Kivimägi ja ta ütles otse välja – jutt oli riigikontrolöri esinemisest –, et ei ole vähimatki põhjust kahtlustada teda või teisi juhatuse liikmeid lugupidamatuses riigikontrolöri suhtes seoses tema ööseks pandud ettekandega. Ta ütleb: veel kord, kolleegid, ma ütlen, et ei ole mitte mingit põhjust arvata, et see läheb öötundidesse. Me alustame kolmapäeval kell kaks ja ma arvan, et kella kuuest-seitsmest-kaheksast on meil kõik need punktid ees. Tõepoolest, ma ei kahtle selles. See ei lähe nii pikaks, kui teie praegu arvate.
Minu küsimus on, kas Riigikogu juhatus ja aseesimees Kivimägi käitusid adekvaatselt või [aseesimees] eksitas saadikuid esmapäeval.
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Riigikogul oli tööaeg. Rääkisin ka ise riigikontrolöriga üle, kes leidis, et see on täiesti arusaadav. Riigikogul on praegu, sügisistungjärgul, väga palju tööd. Kui see [küsimus] puudutab seda, kas riigikontrolör on kunagi varem veel hilisematel kellaaegadel tulnud Riigikogu ette oma ettekannet pidama, siis [vastus on, et] jah, on küll. Näiteks 2019. aastal jõudis ta alles kell pool kaksteist Riigikogu kõnetooli. Nii et mul on väga hea meel, et see oli sisukas arutelu, väga suur hulk Riigikogu liikmeid oli kohal ja toimus tõesti väga oluline arutelu.
Lauri Läänemets, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:09 Lauri Läänemets
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma vabandan, ma korra tulen veel tagasi kolmanda päevakorrapunkti juurde, mis puudutab peaministri vastamist. Te ütlesite mulle lohutuseks, et jah, peaminister nüüd tuleb, aga minu mure oli selles, et ta tuleb kolm nädalat hiljem.
Kui nüüd rääkida sisust, siis sisuliselt on probleem selles, et see puudutab ühte parlamendi menetluses olevat eelnõu. Tegelikult Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon ei ole saanud peaministriga parlamentaarset debatti pidada selle eelnõu puhul, et oma seisukohta paremini kujundada. Me leiame, et see ei ole just ilus asi. See on tore, et me saame täna peaministriga rääkida.
Minu küsimus teile on see. Kui meil on seaduses tähtajad – te ise olete ka rõhutanud, et parlament on ikka number üks ja siis tuleb valitsus ja valitsus peaks parlamendi ees käima, siis kui parlament seda soovib, meil on seadus olemas –, siis öelge mulle, kas Riigikogu juhatus on see, kes järgib seda, et ministrid ka tegelikult kohale tuleks, ja kas Riigikogu juhatus on see, kes tagab selle, et ministrid kohale tulevad. Kui teie vastus on see, et Riigikogu juhatus sellega ei tegele, siis ma küsin, aga kes Eesti Vabariigis sellega tegeleb, et valitsus üldse parlamendi ette suvatseks tulla. Muidu ongi meil niimoodi, et me siin mängime parlamenti, aga Vabariigi Valitsus teeb, mis tahab.
15:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kui nüüd pisut täpsustada ja võtta ette Riigikogu kodu- ja töökorra seadus, siis arupärimistele vastamise lepivad kokku valdavalt arupärija ja arupäritav. Kui seda kokkulepet on olnud keeruline saavutada, siis võib olla tekkinud hetki, kus arupärimisele vastamine on viibinud. Me üritame kõik omalt poolt teha, et seda ei oleks. Aga ma toon lihtsalt näite teie enda fraktsioonist. Näiteks sügisistungjärgul on Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni palvel jäetud arupärimisi päevakorrast välja neljal korral, kuigi need olid varasemalt kokku lepitud. Sellisel juhul võiks kokkulepe olla laiem. Kindlasti teeb juhatus kõik selleks, et arupärimised toimuksid õigeaegselt. Aga täna ma rõhutan veel kord, et peaminister tuleb vastab teie arupärimisele, ja ma usun, et te saate kõik soovitud vastused. Ma küll sellel teemal rohkem protseduurilisi küsimusi ei võta.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:12 Kalle Grünthal
Aitäh! Ma tulen selle raporti juurde tagasi. Ma ütlen, et ma käisin õiguskomisjonis ja nad olid seal väga üllatunud ja ütlesid, et äkki sa pead ise pöörduma kaposse selle raporti saamiseks. Ma arvan, et see nüüd vist väga õige käik ei ole. Kas on võimalik, et te annate esimehele Madis Timpsonile mingisuguse ülesande või korralduse seoses sellega, et see raport jõuaks õiguskomisjoni? Küsimus ei ole pelgalt selles, kes selle siia toob, vaid küsimus on seaduseelnõus, mille puhul meil, Riigikogu liikmetel, peaks olema absoluutne ülevaade selle eelnõu menetluse käigust ja selles sisalduvatest ohtudest. Kuidas see probleem ikkagi lahendada?
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Mina ei pea Madis Timpsonile mingisuguseid korraldusi andma. Meie Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 22 ütleb väga selgelt, et Riigikogu komisjonil on õigus nõuda täidesaatva riigivõimu asutustelt oma tööks vajalikke andmeid. See õigus on komisjonil olemas, meie ei pea millekski komisjoni kohustama.
Rene Kokk, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:13 Rene Kokk
Aitäh! Ma pean sellesama teemaga edasi minema, mida just Kalle Grünthal siin käsitles. Te ütlesite just nimelt, et on õigus [nõuda teavet]. Minister siin puldis olles ütles väga selgelt, et kõigil Riigikogu liikmetel on olnud võimalus sellega tutvuda, mis ilmselgelt ei vasta tõele. See ei vasta tõele! Nüüd on [küsimus] selles, millal see raport kättesaadavaks saab. Kui näiteks õiguskomisjon või ükskõik mis muu komisjon tulevikus seda taotlust ei tee, kas siis hakkabki niimoodi olema, et me menetleme eelnõusid pooliku informatsiooni pealt, sellepärast et komisjon ei teinud taotlust selle info kättesaadavaks tegemiseks?
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Teil on esindaja olemas õiguskomisjonis, te saate kindlasti selle küsimuse lasta õiguskomisjoni istungil tõstatada.
Peeter Ernits, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:14 Peeter Ernits
Hea juhataja! Ma tuletan meelde, et ma küsisin sinult otse ja ilma igasuguse [jututa sellest], kas meil on palju tööd ja kas riigikontrolör on rahul. Ma küsin, kas kolleeg Toomas Kivimägi käitus eelmisel esmaspäeval adekvaatselt või ei käitunud adekvaatselt. Kas ta eksitas kolleege või ei eksitanud?
15:14 Esimees Lauri Hussar
Ma vastan, et minu hinnangul käitus Toomas Kivimägi täiesti adekvaatselt, sellepärast et keegi meist ei ole selgeltnägija ja keegi meist ei tea, kui kaua üks või teine arutelu võib aega võtta. Aga nii nagu me nägime eelmise nädala päevakorrast, see oli Riigikogule täiesti jõukohane ja mingisugust massiivset või väga pikka ööistungit siin ei toimunud. Nii et sellepärast ma olen kindlasti seisukohal, et Toomas Kivimägi istungi juhatajana käitus täiesti korrektselt.
Nii, head kolleegid, aga nüüd me asume saalikutsungi juurde, selleks et kinnitada ära käesoleva töönädala päevakord.
Austatud Riigikogu! Arupärijad on teinud ettepaneku arvata selle töönädala päevakorrast välja tänase istungi kuues, seitsmes ja kaheksas päevakorrapunkt, arupärimistele nr 830, 824 ja 843 vastamine. Koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 8. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:17 Hääletustulemused
15:18 Esimees Lauri Hussar
Ettepaneku poolt on 83 Riigikogu liiget, vastu ei ole keegi, erapooletuid 1. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Palun kõigepealt siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:18 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kaks seaduseelnõu. Esimene on liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust taristuminister. Teiseks, autoriõiguse seaduse muutmise seaduse (erakopeerimise tasu jaotuskava koostamine) eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust justiits- ja digiminister. Mõlemad eelnõud on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:19 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kaks eelnõu ja juhatus otsustab nende edasise menetlemise seaduses ette nähtud korras. Asume nüüd tänase päevakorra juurde.