Suur tänu! Austatud Riigikogu! Mul on hea meel tutvustada teile kolme Eesti edulugu. Esimesest eduloost rääkides alustagem sellest, et tegelikult ju vaid mõned aastad tagasi oli Eestis vähemalt üks mõrv päevas. Kuritegude [arv] oli meil sellisel tasemel, et see oli ohuks meie inimeste elule ja tervisele, majandusele, terve ühiskonna toimimisele. See oli mäletatavasti aeg, kui Eestisse hakati planeerima uusi kinnipidamisasutusi. Koos planeerimisega võtab ühe vangla ehitus keskmiselt 10–15 aastat, ehitamiseni jõutigi järk-järgult, mõnevõrra hiljem. Ent edulugu on see, et me oleme rahva ja riigina sellisest kuritegevuse [olukorrast] välja tulnud. See on olnud väga paljude politseinike, prokuröride, kohtunike ja vanglateenistujate töö tulemus, see on olnud väga paljude justiits‑ ja siseministrite pingutuse tulemus.
See edulugu, [mille tunnistajaks] me nüüd oleme, et kuritegevuse tase on madal, on pälvinud väga positiivset rahvusvahelist tähelepanu. Aga tsiteerigem Peeter Näksi, vanglareformi eksperti ja Eesti vanglasüsteemi juhti 1999–2005, nendel pöördelistel aegadel, kes 26. juunil Postimehes kirjutas meie teisest eduloost ehk vanglasüsteemi enda reformimisest: "Selle tulemusena on praeguseks Eestis saavutatud midagi sellist, mida pole suudetud teha mitte üheski teises riigis – kogu vanglasüsteem on täielikult uuendatud nii füüsiliselt kui ka sisuliselt. [---] Meie vanglateenistujad on oma ala absoluutsed tipud. Eesti vanglaametnikud, kellest enamik on koolitatud Sisekaitseakadeemias, on oma ala absoluutsed tipud nii Euroopa kui ka maailma mastaabis. Seda ressurssi on mõistlik kasutada, mitte koondada ja lasta neil sisejulgeolekusüsteemist kaduda." Ehk see Eesti teine edulugu – see, et meie vanglasüsteem kuulub maailma absoluutsesse tippklassi – on ka osa sellest turvalisusest, mis meil on, tal on suur osa selles, et kuritegevuse tase on meil madal.
Kolmas edulugu, hea Riigikogu, on väga hästi ettevalmistatud, Eestile väga kasulik ja hea vanglarendileping, mis on praegu teie ees arutelul. Võtame kokku selle lepingu peamised punktid. Meie punane joon on olnud see, et turvalisus peab Eestis olema absoluutselt, selgelt ja kindlalt tagatud. See, et meie kaks edulugu – kuritegevuse taseme [alanemine] ja maailma tippklassi vanglasüsteem – on andnud tulemuseks selle, et pooled vanglakohad on tühjad, on teada olnud mõnda aega. Kui üks minu eelkäijaid Lea Danilson-Järg enne eelmisi Riigikogu valimisi tutvustas Eesti Rahvusringhäälingus Isamaa Erakonna esindajana plaane järgmiseks valimisperioodiks, siis tõi temagi välja, et tühjad vanglakohad plaanitakse rentida mõnele välisriigile. See on väga mõistlik plaan. Selle plaaniga, mille Isamaa justiitsminister välja tõi, oleme meie jätkanud.
Me oleme sellega jätkanud, [järgides järgmisi] printsiipe. [Esiteks,] Eesti inimeste turvalisus, Tartu inimeste turvalisus peab olema väga kindlalt tagatud. Meie punane joon on esiteks see, et mitte ükski kinnipeetav ei vabane Eestis, kõik kinnipeetavad vabanevad Rootsis. Nad liiguvad Eestist ära vähemalt pool aastat enne kinnipidamisaja lõppu ja nende sotsialiseerimine taasühiskonnastamiseks toimub Rootsis. [Teiseks,] me ei võta vastu mitte ühtegi kinnipeetavat, kellel oleks võimalus saada linnaluba. See tähendab, et kõik kinnipeetavad on täiesti turvaliselt ja kindlalt Tartu vanglas kinni, täpselt nii, nagu seal on praegu kinni välisvangid, kes on eelmiste valitsuste otsustega Tartu vanglasse võetud. Kolmas väga oluline punkt on see, et me täidame Eesti Vabariigi põhiseadust. Eesti Vabariigi põhiseaduse kohaselt kehtib Eesti territooriumil Eesti õigus, kehtivad meie reeglid, meie seadused.
Me oleme maailmas esimene riik, kes plaanib vanglarenti selliselt, et me mitte ei rendi välja tühja hoonet, vaid me võtame väliskinnipeetavad vastu nii, et me säilitame Eestis töökohad teise riigi rahastuse eest ja rakendame [selle kõige juures] Eesti õigust täies ulatuses. See sai võimalikuks muu hulgas tänu sellele, et Eesti ja Rootsi õiguses on vanglateenistuse osad üsna sarnased. Ainukene põhimõtteline erinevus, mis meil on, on nikotiini kui uimastava narkootilise aine lubatavus vangla territooriumil. Eesti on üks nendest kolmest maailma riigist, kes on keelustanud nikotiini tarbimise vangla territooriumil. Muuseas, just täna peaks tulema Euroopa Inimõiguste Kohtu otsus selle kohta, kas see on lubatav. Nagu ikka, kui kuskil seada keeld, siis tekib sellele vastujõud. Eesti on selle keelu tõttu kaevatud inimõiguste kohtusse, et [selguks,] kas me ikka tohime vanglas inimeste tervist hoida või ei tohi. Ootame otsuse ära, vastavalt sellele vaatame asju edasi.
Punane joon on olnud ka see, et me peame hoidma seda maailma tippklassi taset, mis meie vanglateenistusel siseturvalisuses pakkuda on. Teatavasti on vanglateenistus ametiabi andja Politsei‑ ja Piirivalveametile ning seda võimalust on politsei korduvalt kasutanud. Vanglateenistujad on väga hea väljaõppega, nad on Sisekaitseakadeemia haridusega professionaalid, kelle jaoks on mis tahes pahalase rajalt mahavõtmine käkitegu. Nad on selleks treenitud, välja õpetatud, nad on absoluutsed maailma tippklassi professionaalid.
Tartu vanglast ei ole mitte keegi põgenenud, seda tüüpi moodsast vanglast ei ole mitte keegi põgenenud. Kõik need hirmud, mis Tartusse vangla ehitamise ajal olid, ei ole kuskilt otsast realiseerunud, seda seetõttu, et kõikide riskide maandamisega on tegeletud, väga tõsiselt tegeletud. Ka sellesama vanglarendilepingu ettevalmistamisel oli meie põhieesmärk maandada kõik teoreetilisedki riskid. Selleks andsid oma tõhusa panuse kaitsepolitsei, politsei ja kõik Eestis siseturvalisusega tegelevad inimesed, kes mõtlesid läbi kõikvõimalikud stsenaariumid ja leevendusmeetmed [probleemide] ärahoidmiseks. Kaitsepolitsei ja politsei saavad Rootsi raha eest lisaks töökohti, et tagada täisturvalisus.
Ka majanduslikult on see leping Eestile kasulik. Me räägime kokku umbes 400 töökohast, 250 töökohta on otseselt vanglateenistuses, ülejäänud töökohad lisanduvad täiendavalt, sest kinnipeetav ju sööb, vajab puhast pesu ja nii edasi. Kohalik ettevõtlus on nendest võimalustest tegelikult igati huvitatud. Me räägime sisuliselt Eesti ekspordi [suurendamisest]. Äärmiselt oluline on ka see, et mitte ükski kulu selle lepingu kohaselt ei jää Eesti maksumaksja õlule. Kõik kulud tasub Rootsi maksumaksja ja riskimarginaal on märkimisväärne. Rootsi avalikkus on ette heitnud, et [Rootsi] on sõlminud liiga kasuliku lepingu Eestile. See on rootslaste õigus nii arvata. Aga tõsi on, et leping on ette valmistatud selliselt, et absoluutselt kõik kulud, mis tekivad ja mis võivad tekkida, katab Rootsi maksumaksja.
Me võtame vastu üksnes selliseid kinnipeetavaid, kes ei ole radikaliseerunud ja kes ei ole seotud grupiviisilise kuritegevusega, gängidega ja nii edasi. Selleks, et seda tagada, viib põhjaliku taustakontrolli läbi Rootsi ja täiendavalt teeb seda Eesti. Me kontrollime kõikide vastuvõetavate kinnipeetavate tausta. Kui hiljem peaks ilmnema midagi, mis on Eestile kuidagigi ebasobiv, siis on lepingu järgi õigus see kinnipeetav tagasi saata. Samuti on õigus tagasi saata kinnipeetav, kellel võiks esineda – vaatamata sellele, et kinnipeetavate tervist on eelnevalt põhjalikult kontrollitud – mõni tõsisem haigus või kellel võiks olla mingisuguseid psühhiaatrilisi probleeme. Psühhiaatriline abi tuleb Rootsi maksumaksja raha eest otse Rootsist, seda kohalikud psühhiaatrid ei paku.
Kui vaadata kinnipidamise sisu, siis jällegi, jättes nikotiini kõrvale, kõik muud kinnipidamise asjaolud jäävad samasuguseks, nagu on Eestist pärit kinnipeetavatel. Samamoodi ei ole ette näha mingit plahvatuslikku külastatavuse kasvu. Kahjuks tuleb öelda, et ka pikaajaliselt kinnipeetavatel Eesti vangidel ei käi külastajaid. Üle maailma kipub olema ikkagi niimoodi, et raske karistuse saab inimene, kellel ei ole lähedasi perekonnasidemeid ega turvalist võrgustikku, inimene, kes on selles ühiskonnas üsna üksinda.
Nagu öeldud, gängikuritegevusega, grupiviisilise kuritegevusega [seotud inimesi] me vastu ei võta. Kui keegi selles kahtleb, siis ütlen veel kord: meie politsei ja kaitsepolitsei teevad põhjaliku taustakontrolli, me näeme juba karistuse põhjal, mille eest on [inimene süüdi mõistetud]. Veelgi enam, Rootsi uurimisasutused on ju väga huvitatud sellest, et saada kõik grupiviisilise kuritegevusega seotud inimesed kätte Rootsis, neil ei ole mitte mingisugust huvi selliseid kinnipeetavaid Eestisse saata. Me räägime ikkagi üksnes nendest inimestest, kes on tegutsenud üksi ja kes on ühiskonnas üksi ning keda ka siis, kui neile oleks karistus mõistetud, paraku [keegi vaatama ei tule]. Kõik külastajad, kes vanglasse tulevad, läbivad juba praegu Eestis põhjaliku taustakontrolli. Me oleme maailmas üks väheseid riike, kes seda teeb, ja me teeme seda üldise turvalisuse huvides. Kõik, kes soovivad Eestis vangi külastada, ent keelduvad taustakontrollist, juba nüüd külastusluba ei saa.
Kui ma alguses rääkisin kolmest eduloost, siis lõpetada lubage mul neljandaga, mis on palju laiem kui kriminaalpoliitika või vanglateenistuse edulugu. Me oleme maailmas tuntud väikese vahva digirahvana. Tõsi see on, et meie vanglateenistus paistab silma ka selle poolest, et Eestis on vanglas kasutuses tahvlid, mitte need kivitahvlid, vaid ikka digitahvlid. See on võimaldanud mitut ühiskonna vaates väga positiivset arengut. Näiteks on võimalik võtta lähedasega ühendust ekraani vahendusel. Samuti saavad kinnipeetavad kasutada tahvlis tõlkerakendusi või muid rakendusi, mis on läbinud põhjalikud turvatestid ja on ühiskonna vaates vajalikud ning mis vähendavad mis tahes võimalikku ohtu kogu ühiskonnas ja samas tagavad kinnipeetavate inimõiguste kaitse.
Keeleküsimus on üks teema, mida on mitu korda tõstatatud. Hea Riigikogu, tuletan teile meelde, et Eestis vanglas olevatest inimestest enam kui pooled ei räägi juba nüüd sama keelt, mida räägib vanglateenistus. Ka see on üsna rahvusvaheline mudel.
Niisiis, hea Riigikogu, see, et vanglarendileping tekitab küsimusi, on täiesti loomulik. Vanglad tegelevad inimestega, kelle puhul kogu ülejäänud ühiskond on ebaõnnestunud. Vanglad tegelevad inimestega, kes on ilmselgelt probleemsed ja kõik meie ülejäänud siin maailmas oleme nende suhtes ebaõnnestunud. Ent selliste kinnipeetavatega on Tartu linnas tegeletud väga edukalt pikki aastaid. Veel kord: ühiskonna turvatundele ei ole see mingisugust ohtu kujutanud.
Nüüd me rakendame väga suures ulatuses täiendavat jõudu Rootsi maksumaksja raha eest, et tugevdada meie siseturvalisust, meie siseturvalisusega töötavate inimeste ridu. Tuleb tagada, et meil oleks Eestis olemas väljaõppinud ja hästi töötav, piisava arvukusega vanglateenistus, kes suudaks meie siseturvalisust kaitsta mis tahes kriisis, mis tahes olukorras, isegi sõjalise kriisi korral. Sõjalise kriisi korral viiakse Rootsi kinnipeetavad lepingu järgi tagasi. Meil on olemas väljaõppinud personal, kes saab siis tegeleda sõjavangide kinnipidamisega. Nagu me Ukrainas oleme näinud, võib see tähendada seda, et väljavahetatav sõjavang on, head Riigikogu liikmed, mõni teie lähedastest või pereliikmetest. Hea meelega vastan küsimustele. Aitäh!