Aitäh! Austatud Riigikogu! Mul on hea meel alustada selle punkti ettekandmist kiitusega Eesti politseinikele, kes just äsja lõpetasid eduka koostöö Läti politseinikega. Nimelt, rahvusvaheline politseioperatsioon SIMCARTEL lammutas kelmide võrgustiku, mis müüs sisuliselt erinevates riikides registreeritud telefoninumbreid. Nende telefoninumbrite kaudu tehti küberpettuseid, investeerimispettuseid ja ka eraisikute vastu suunatud pettuseid. PPA on tunnistanud, et ainuüksi suvel rööviti Eesti inimestelt küberpettustega vähemalt 4 miljonit eurot. Ja markantne on see, et Lätis toimunud operatsiooni käigus võeti kinni ka üks Eestis tagaotsitavaks kuulutatud inimene. Ühtlasi konfiskeeriti 40 000 aktiivset SIM-kaarti. Platvormi abil oli loodud ligi 50 miljonit sotsiaalmeedia libakontot. Ehk see 50 miljonit libakontot sotsiaalmeedias ja 40 000 hetkel aktiivset SIM-kaarti näitab vast väga lihtsustatult seda, kuivõrd suure küsimusega me tegeleme, kui me räägime küberturvalisuse vajalikkusest.
Ka meil oli just äsja küberrünne ühe Eesti haigla vastu. Haiglast saadi kätte kuue kasutaja paroolid ehk kuus inimest sellest haiglast läks õnge ja nende paroolide kaudu üritati vaid paar päeva hiljem siseneda haigla süsteemidesse. Tänu küberkaitse meetmetele see ebaõnnestus. Kuus inimest olid läinud haneks, aga tänu küberturvalisuse meetmetele, mida Eesti tervishoiusektor juba kasutab, see rünnak ebaõnnestus. Nagu te näete, on need küsimused piiriülesed. See on ka põhjus, miks Euroopa Liit tegeleb tervikuna küberturvalisuse küsimuste lahendamisega.
Rünnak [võib ka olla] suunatud ainult ühe riigi vastu. Meenutame äsjast suurt näidet, kus Inglismaal olid kuu aega maas kõik Land Roveri tehased. See [tähendas] nädalas kaotust 50 miljonit naela ja tööta istusid üle 100 000 inimese. Või siis võib-olla ka teid, head Riigikogu liikmed, puudutanud küberrünnak lennujaamade vastu, mis pööras segi Euroopa lennuliikluse.
Oleme näinud, et küberründed Eesti vastu on sisuliselt kahekordistunud igal aastal alates Venemaa täiemahulise sõja algusest Ukraina vastu. Küberrünnete arvu väga kiire kasv sunnib meid võtma küberturvalisust äärmiselt tõsiselt. Ja veel kord: need ründed ei ole peaaegu mitte kunagi ainult ühe riigi vastu suunatud, vaid sageli mitme riigi vastu korraga. Ühes riigis alanud küberrünne võib kergesti üle kasvada küberrünnakuks ka teise riigi vastu.
Ühtlasi oleme näinud tehnoloogia kiiret arengut. Võrgu infosüsteemid on [muutunud] oluliselt keerukamaks ja see on suunanud Euroopa Liitu vastu võtma niinimetatud küberturvalisuse teist direktiivi, [mis on] tuntud ka NIS2 direktiivina. Sisuliselt nende kahe õigusakti ülevõtmisega – see ning ka Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus, mis puudutab piiriüleste elektrivoogude küberturvalisust – me täna tegeleme.
Mis on kõige olulisemad punktid lisaks selle vajalikkusele? Uute küberturvalisuse nõuetega suurendatakse nende organisatsioonide ringi, kellel on karmimad küberturvalisuse nõuded ja [rangem] rünnetest teavitamise kohustus. Need nõuded ja kohustused tulenevad sellest, et tegemist on elutähtsa teenuse osutajatega või organisatsioonidega, kelle vastu suunatud küberrünne – me nägime Land Roveri tehaste puhul, [mis saab], kui ikkagi keset talve võetakse näiteks kas sideteenuse osutaja või jäätmeettevõte kuuks ajaks maha – [tekitab] inimestele päris keerulise olukorra, rääkimata sellest, kui võetakse maha kohalik soojatootja. Eelnõu suurendab Eestis umbes 3000 ettevõtte võrra subjekte, kelle kohta karmimad küberturvalisuse nõuded hakkavad kehtima.
Kuna küberturvalisuse nõuete laienemist me loeme siiski halduskoormuse kasvuks, siis vastavalt Vabariigi Valitsuse muudetud eelnõude ettevalmistamise korrale peab iga eelnõu puhul, mis toob kaasa halduskoormuse kasvu, ühtlasi tegema midagi selle heaks, et halduskoormus kuskil mujal [väheneks]. Seda teie ees ei ole, aga sellele on seletuskirjas viidatud. Ehk rõhutan ära, et juba 1. oktoobrist on jõustunud Vabariigi Valitsuse määrus nr 121, millega vähendati küberturvalisuse nõudeid, vähendati nõudeid väikestele asutustele ja ettevõtetele.
Lühidalt öeldes oli enne nii, et sõltumata ettevõtte või organisatsiooni suurusest, kehtisid kõikidele ühesugused küberturvalisuse nõuded, aga me muutsime seda. Me muutsime seda niimoodi, et väikestele ettevõtetele ja asutustele, sealhulgas näiteks kohaliku omavalitsuse asutustele, on need nõuded leebemad, vähem koormavad. Mõte oli selles, et kui sa oled pisike, siis ka sinu mõju, juhul kui küberrünnaku tõttu sinu tegevus peatatakse või lõpetatakse, on oluliselt väiksem. Loomulikult [teen] üleskutse, et kõik organisatsioonid ja ka eraisikud võtaksid küberturvalisust äärmiselt tõsiselt. Aga otsesed riigipoolsed nõuded on väikestele organisatsioonidele [leebemad]. Ja see on juba jõustunud.
Teine suur muudatus selles eelnõus lisaks ettevõtete hulga kasvule on see, et küberturvalisuse eest vastutab terve organisatsioon. Varasemalt oli niimoodi, et kui organisatsioon [pakkus] elutähtsat teenust, siis tuli küberturvalisusega tegeleda üksnes selle teenuse ulatuses. Aga nagu me nägime selle äsjase haigla näite pealt Eestis, kui küberkurjategija saab ikkagi kätte organisatsiooni mõne töötaja parooli, siis on tal tegelikult võimalus siseneda ka selle teenusega [seotud võrku], isegi kui see inimene ei ole sellega seotud. Seetõttu on oluline, et me ei räägi ainult teenusest, vaid me räägime tervest organisatsioonist. Me kehtestame lihtsustatult öeldes sellise korra, et ikkagi asutuse või ettevõtte juht vastutab küberturvalisuse nõuete täitmise eest.
Ette on nähtud üleminekuaeg, üldreeglina kolm aastat. Ja ettevalmistamisel on ka küberturvalisuse taseme tõstmise toetus, mis on just mõeldud sellele umbes 3000 uuele küberturvalisuse rangemate nõuete alla sattuvale organisatsioonile. See on vast hästi lühidalt kokku võttes kõige olulisem selles eelnõus.
Nüüd mõned asjad veel, millele ma sooviksin Riigikogu tähelepanu pöörata. Selle eelnõu [menetlusel], kuna ta siiski puudutab väga paljusid organisatsioone, oli väga palju kaasamisringe ja arutelusid. Ma väga tänan kõiki, kes nendes osalesid, sest tegelikult me muutsime seda eelnõu nende arutelude põhjal väga märkimisväärsel määral.
Kõige lihtsam näide: üksikule perearstile maapiirkonnas need nõuded on nüüd oluliselt [leebemad]. Tõesti, me ei pea teda võrdsustama näiteks suure soojatootmisettevõttega, kes südatalvel varustab toasoojusega tervet Lasnamäge. Teine oluline muudatus on see, et me oleme need nõuded ikkagi samm-sammult läbi käinud ja rakendanud neid üksnes minimaalsel määral.
Head Riigikogu liikmed, see eelnõu sisaldab valgusfooriga tabelit. Selgitan sellele juurde, et kõikidel Euroopa Liidu õigust ülevõtvatel eelnõudel on alati juures tabel, kus on näha Euroopa Liidu õigusakti säte ja teises tulbas seda konkreetset sätet ülevõttev Eesti õiguse säte. Kõikidel Riigikogu liikmetel on võimalik neid kahte sätet võrrelda ja vaadata, kas me võtame Euroopa Liidu õigust üle ülekuldavalt või teeme seda ikkagi õigesti ehk siis nii nagu vaja, ilma ülekuldamiseta.
Me oleme seda tabelit täiendanud kahe tulbaga. Kolmandas tulbas on selgitused ja neljandas tulbas valgusfoor. Kui on roheline, siis on ülevõtmine täpne, ilma igasuguste liialdusteta, aga ilma ka vähendusteta. Kui on punane, siis on üle võetud rohkem, kui Euroopa Liidu õigus ette näeb. Paari koha peal seda tõesti niimoodi tehtud on, sest me oleme pidanud seda otstarbekaks. [Näiteks] selle asemel, et mitu teadet esitada, piisab ühe teate esitamisest, aga [seda tuleb teha] kohe korralikult. Formaalses mõttes on see pisut üle piiri minek, aga te saate arutada ja otsustada, kas see on õige.
Sinine värv tähistab seda, et me oleme võtnud Euroopa Liidu õigust üle vähem, kui Euroopa Liit ette näeb. Ja selles aktis on üks temaatika, mida jällegi Riigikogu liikmed saavad arutada ja otsustada. Meie oleme valitsuse poolt pakkunud sellise variandi, et alkoholi hulgimüüjate jaoks me Euroopa Liidu õigust üle ei võta. See nipp seisneb [järgmises]. Kuna toit on eluks tähtis, siis selleks, et toiduainete hulgimüük toimiks, on toiduainete hulgimüüjatele ette nähtud karmimad küberturvalisuse nõuded. Eestis [käib] alkohol toidu alla, aga me oleme [eelnõust] ikkagi alkoholi hulgimüüjad välja arvanud. Me leiame, et see ei ole elutähtis teenus.
See tabel on saanud palju head tagasisidet, ka erasektorist. Selle tabeli mõtles välja advokaadibüroo WIDEN, kes aitas meil seda eelnõu viia selliseks, et võtta Euroopa Liidu õigus üle minimaalselt. Erasektor on palunud ja pakkunud, et sellist tabelit koos valgusfooriga võiks kasutada kõikide Euroopa Liidu õigust ülevõtvate eelnõude puhul. Nii et ma väga loodan, et see praktikas tõesti hakkab ka selliselt rakenduma.
Teine asi, millele ma sooviksin teie tähelepanu juhtida ja mida te saate arutada: Euroopa Liidu õigus ei näe ette ennetavat järelevalvet, aga meie küberturvalisusega tegelevad ametnikud pidasid seda siiski oluliseks. Kuna minu eesmärgiks oli tuua Riigikogu ette [eelnõu, millega] võetakse Euroopa Liidu õigus minimaalselt üle ja kus ei ole ülekuldamist, siis eelnõus seda punkti ei ole. Ehk ametnike soovi teha ennetavat järelevalvet ma tõmbasin maha ja ütlesin, et te saate alati tegeleda ennetava nõustamisega. Aga Riigikogu [võib] otsustada teistmoodi. Mina olen ametkonna soovi teile edastanud.
Nii et mõni otsustuskoht siin on, aga kokkuvõttes võtab see eelnõu Euroopa Liidu õiguse üle täiesti kitsalt. Mingit erilist revolutsiooni ta Eesti jaoks ei tähenda, kuna Eesti on juba maailmas üks kõige kõrgema küberturvalisuse tasemega riike. Esimese küberturvalisuse direktiivi võtsime me üle palju laiemalt, kui Euroopa Liit seda ette nägi. See on osutunud meile kasulikuks ja heaks. Me oleme suutnud valdava osa küberründeid tõrjuda, Eesti inimesed on saanud elutähtsaid teenuseid ja ettevõtted on saanud töötada. Vaatamata sellele, et küberrünnete arv on kogu aeg kahekordistunud – nüüdseks on jõudnud ainuüksi tänavuste mõjuga küberintsidentide arv juba ligi 8000-ni – "mõjuga" tähendab seda, et küberrünne on kahjuks õnnestunud, ehk juba 8000 korral on sellel aastal küberrünne õnnestunud –, on ikkagi meie tase maailma mastaabis väga kõrge ja [küberturvalisus] väga hea. Ma tänan kõiki Eesti inimesi ja Eesti ettevõtteid, kes küberturvalisuse eest on hoolitsenud. Sellega lõpetan eelnõu tutvustuse. Aitäh!