Aitäh! Austatud Riigikogu! Me oleme Euroopa Liidu otsekohalduva määruse ülevõtmisel jõudnud selle osani, et kes Eesti ametkondadest poliitreklaami teemaga tegeleb. Hästi lühidalt kokku võttes on eelnõu sisu see, et Euroopa Liidu otsekohalduvas määruses [sätestatuga] hakkab Eesti Vabariigis tegelema Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, samuti sobib juba olemasolevate ülesannete raames selleks institutsiooniks Andmekaitse Inspektsioon. Eelnõu ei tegele muude poliitreklaami määrust puudutavate küsimustega, kuna poliitreklaami määrus on, nagu juba öeldud, otsekohalduv.
Meedias on seda küsimust kajastatud ja praegu tundub, et meie kohalike omavalitsuste valimised läksid vähemalt selles konkreetses küsimuses rahulikult, vaatamata sellele, et poliitreklaami määrus jõustus kõikides liikmesriikides ühel ajal ehk 10. oktoobril. Ma soovin ka omalt poolt tänada kõiki erakondi, kes nägid vaeva ja läbipaistvusteadetega pingutasid. Samuti soovin tänada Eesti meediamaju, kes küllaltki ebaselges olukorras pingutusi tegid. Kokkuvõttes võiks öelda, et kõik õnnestus väga hästi.
Tutvustuseks peatun korraks määrusel endal, kuigi me selle määruse sisu siin ei aruta. Määruse sisu arutas Riigikogu siis, kui määrus oli Euroopa Liidus ettevalmistamisel ja Eesti jäi nende kolme riigi hulka, kes seda määrust ei toetanud. Me ei toetanud seda seetõttu, et me leidsime, et see määrus ei ole piisavalt õigusselge, eriti selles osas, mis asi see poliitreklaam üldse on.
Vahepeal on selgunud, et see ebaselgus on tabanud kõiki liikmesriike. Kohtumistel on ilmnenud, et küsimusi on väga palju kõikidel liikmesriikidel. Vahepeal, 8. oktoobril on [avaldatud] Euroopa Komisjoni juhend selle kohta, mis asi on poliitreklaam ja kuidas seda tuleks rakendada. See on komisjoni teatis "Suunised määruse (EL) 2024/900 (poliitreklaami läbipaistvuse ja suunamise kohta) rakendamise toetamiseks". Selle lehekülgedel 11–26 seletatakse, mis asi on poliitreklaam. Kui te nüüd ette kujutate juba seda lehekülgede hulka, mille jooksul selgitatakse, mis asi on poliitreklaam, siis saame me aru, et vaidlused selle üle on kerged tulema.
Hästi lihtsustatult öeldes reguleerib see määrus selliseid reklaame, mille eest on moel või teisel tasutud, ja [sõnumeid,] millega on mitterahalisel moel toetust avaldatud ja mida on [levitatud] poliitikas osaleja poolt, jaoks või nimel. Teine suundumus, mida poliitreklaamiks peetakse, on soov mõjutada õigusloomet, eeskätt seadusandlikke protsesse.
Toon juhisest mõned üksikud näited. Kui näiteks poliitikul on pastakas ja sellel pastakal on üksnes poliitiku nimi ehk see ei sisalda poliitilist sõnumit, siis sellisel juhul ei ole tegemist poliitreklaamiga, aga kui pastakal on poliitiku nimi ja mingi hüüdlause, mis juba on poliitiline sõnum, siis sellisel juhul on tegemist poliitilise reklaamiga. Sest nii nagu juhend ütleb, kõikidest nendest kriteeriumidest, mis poliitreklaami võiks kirjeldada, peab olema täidetud ainult üksainus.
Või kui kaubandus-tööstuskoda [esitab] näiteks mingisuguse seaduseelnõu kohta seisukoha ja jagab oma sotsiaalmeediakontol selle kohta mõtteid, et kutsuda liikmeid oma seisukohaga kas ühinema või seda täiendama, siis kuigi sellise tegevusega soovitakse kokkuvõttes mõjutada käimasolevat seadusandlikku protsessi, on tegemist asutusesisese tegevusega, mistõttu läbipaistvusteadet vaja ei ole. Aga juhul, kui seesama ühendus palkaks konsultatsioonifirma, kes kujundab sotsiaalmeediapostituse, milles rõhutatakse kaubandus-tööstuskoja seisukohta mingi kavandatava poliitikameetme kohta, siis see juba on poliitreklaam.
Nii et, head sõbrad, segadust on siin palju, aga me Eestina oleme toetanud – ja ka Riigikogu on toetanud – määruse üldist eesmärki. Määruse üldine eesmärk on see, et inimesed saaksid aru, kelle raha eest neid mõjutada soovitakse. See on ju kaasajal igati õiguspärane ja asjakohane ootus. Me oleme ka Eestis mures selle pärast, et näiteks Venemaa [võib soovida] rahastada mingisuguseid protsesse, mis meie seadusandlust mõjutavad. Ja kui ta seda moel või teisel teeb, [siis on oluline,] et see oleks läbipaistvalt tehtud ja inimesed teaksid, et seda või teist asja rahastab hoopis keegi kolmandatest riikidest. See üldine eesmärk on olnud Eestile meelepärane. Aga veel kord kordan, et meie senine seisukoht on olnud see, et siin on palju ebaselgust ja küsimusi, kas need meetmed on proportsionaalsed.
Kui me vaatame, milliste kanalite puhul poliitreklaam rakendub, siis see rakendub kõikide võimalike kanalite puhul. Ka raadioreklaamid peaksid hakkama sisaldama nii-öelda audiomärgist, mis ütleb, et see on poliitreklaam, kes selle eest maksis ja milliselt veebilehelt leiab rohkem informatsiooni. Veel kord: eesmärk on, et see kõik aitaks inimestel teha ausalt otsuseid, kas ühte või teist asja toetada või mitte. Me loodame, et täiendavad selgitused Euroopa Liidu üleselt teevad selle asja selgemaks.
Teisest küljest tekib olukordi või selliseid põnevaid vaidlusi, mida on meil Eestiski teada. 2005. aasta niinimetatud K‑kohukese juhtum, mida vaieldi Riigikohtuni välja. Või siis 2015. aasta niinimetatud kass Arturi juhtum. On äärmiselt põnev mõelda, kuidas see poliitreklaami läbipaistvusteade sinna kohukese peale oleks pidanud pandama ja kas see oleks pidanud sinna pandama.
Niisiis: see eelnõu ei tegele poliitreklaami mõtte sisustamisega, kuna see on määrus, mis sellega tegeleb, ja see määrus on otsekohalduv. See eelnõu, mis teie ees on, ei tegele nendele küsimustele vastamisega, millest ma teile just rääkisin. Eelnõu otsekohalduva määruse ülevõtmiseks tegeleb üksnes sellega, kes Eestist vastava asja üle järelevalvet teeb ja kuidas on trahvimäärad sätestatud.
Trahvimäärade puhul oleme me teinud ühe pisut erandliku sammu, millele soovin teie tähelepanu juhtida. Selle kohta küsiti ka komisjonis. Nimelt ei ole Eestis tavaks, et kui üks seadus juba kehtib, siis selle seaduse tekst kirjutatakse teise seadusesse ümber. Meie õigusruum on loodud ikkagi niimoodi, et ühes seaduses on selle seaduse tekst ja sellest täiesti piisab. Nüüd me oleme siin pakkunud välja erandliku lahenduse. Eelnõu § 2, isikuandmete kaitse seaduse esimesse punkti, kus on trahvidest juttu, on väärteomenetluse seadustikust [üle kantud] selline põhimõte, et isegi juhul, kui väärteotunnused ilmnevad, ei ole kohustust väärteomenetlust alustada ja läbi viia, kui saab anda hinnangu, et see rikkumine ei ole ränk, vaid on suhteliselt vähetähtis.
See on oluline sellepärast, et kas või möödunud kohalike omavalitsuste valimiste puhul inimesed saavad üldiselt aru, et kui keegi kandideerib kohalikku omavalitsusse konkreetse erakonna kandidaadina, siis on tõenäoline, et see erakond on tema reklaami eest tasunud. Kui läbipaistvusteade tõesti puudub, siis saab seda rikkumist Eesti kodaniku vaates pidada vähetähtsaks ja sellisel juhul ei ole vaja väärteomenetlust alustada. Nii et see ebatavaline tähelepanu juhtimine näitab meie hoiakut sellesse, et kaalutlusõigust tuleks väga ratsionaalselt rakendada.
See on mõneti oluline ka seetõttu, et Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet eelnõu kohaselt lisaressursse juurde ei saa. Me eeldame, et läbipaistvusteated on kõikide poliitiliste erakondade ja seadusandlust mõjutavate organisatsioonide endi huvides. Eesti inimesi tuleb veenda, et käitutakse läbipaistvalt, ausalt ja avalikes huvides.
Eelnõu ei ole pikk. Nende reservatsioonidega, mille ma siin välja tõin, et Eesti ei toetanud selle määruse ülevõtmist, me siiski võtame selle üle, kuna enamik riike seda toetas. Me oleme ka seda üle võttes tähelepanu juhtinud, et katsume nende asjade menetlemisel jääda terve mõistuse juurde. Sellega ma oma lühikese kokkuvõtte siin lõpetaksin. Aitäh!