Tänan, hea aseesimees! Head kolleegid siin saalis ja need, kes on oma tubades! Minister tõi selle seaduse müügikõnes välja mitu korda, et seadus vähendab märkimisväärselt erinevaid väärkasutuse riske, süsteem muutub selgemaks ja läbipaistvamaks ning lihtsustab inimese elu. No väga tore!
Aga kui me vaatame sisusse, siis [tekib küsimus,] kuidas teenindajakaardilt pildi ärakaotamine vastab kirjeldusele, mille minister reklaamtekstis välja tõi? Vähendab väärkasutuse riske, [süsteem] muutub kuidagi selgemaks, läbipaistvamaks kliendi jaoks ja lihtsustab inimese elu? No ma ei tea! Pärast seda, kui me arutasime seda [eelnõu] majanduskomisjonis, olen ma hulga inimestega rääkinud kontrollküsimuste teemal [ja küsinud], kas neile tundub kuidagi turvalisem, selgem ja lihtsam, kui taksoga sõites nad ei näe enam teenindajakaardi pealt juhi pilti. Tõtt-öelda ei leidnud ma kümne inimese seast mitte ühtegi, kes arvas, et see kuidagi oleks tore, kui see pilt sealt ära kaob. Pigem oli just sama argument, et nad tahaks näha, kas seesama juht on ka päriselt see, kes on vastavad nõuded täitnud, ja kas on pildi peal sama inimene, kes on autoroolis.
Siis kiireloomulisus, mis on selle seaduseelnõu menetluses välja toodud. No mitte kuskilt ei paista välja, et menetlemine peaks olema päriselt ka nii kiireloomuline, nagu menetlejad meile ette pannud on. Ja see, et meil registreid on vaja korrastada, ei ole põhjus, miks peaks see olema nii kiireloomuline. Seda saaks rahulikult menetleda ka nii, et võtta arvesse ettepanekuid, mida on menetlemise käigus tehtud.
Näiteks seesama linnade ja valdade liidu tehtud ettepanek, et kohaliku omavalitsuse korrakaitseüksused peaksid saama kontrolltehingute tegemise õiguse platvormiteenuse osutajate tegevuse suhtes, ja palve lisada järelevalve peatükki selline täiendav säte juurde. See lükati tagasi eelnõu siia toojate poolt jutuga, et see on nii kiireloomuline, et seda ei ole võimalik rakendada. No, sõbrad, päriselt, see on näide sellest, kuidas me kaasame lihtsalt selle jaoks, et öelda, et me kaasame. Siis, kui kaasatavad tegid päris ettepaneku, mis on aastaid olnud teemaks, mida on arutatud, siis öeldi, et kahju küll, aga ei ole võimalik teie ettepanekutega arvestada, sellepärast et meil on nii kiire sellega, et lihtsalt ei ole võimalik. Tehti päris ettepanek, päris sisuline ettepanek, mis on elust enesest tingitud – on vaja kontrollida ka platvormiteenuse osutajaid –, aga seda ettepanekut arvesse ei võetud ja rong sõidab edasi.
See on jälle väga halb seadusloome praktika, et me toome välja kiireloomulisuse [ja ütleme], et ei ole võimalik [ettepanekutega] arvestada. Tegelikult tuleks rahulikult aeg maha võtta ja selline asi [eelnõusse] sisse panna. Ja seesama fotode teema ka. Kindlasti ma loodan, et see saab siia seadus[eelnõusse] sisse pandud. Ma teen omalt poolt, EKRE poolt ka muudatusettepaneku selle kohta, et teenindajakaardi peale ikkagi kindlasti pilt jääks. See jutt, et see on kuidagi väga koormav riigile, ei vasta tõele, sellepärast et me kõik [avaldame] oma fotosid, küll ID-kaardi, küll passi taotlemise juures – need on kõik registris olemas. See on seesama vana [asi], et me korjame tohutult andmeid, aga siis, kui meil andmeid päriselt vaja on, me ei suuda neid oma registritest kätte saada. Ehk siis need andmed, need pildid, mida kasutada, on registris olemas ja neid on võimalik kasutada. Nii et see ei ole probleem.
Minu sõnum ministrile ja ministeeriumile on see, et kui te tulete eelnõuga, siis töötage see läbi, rääkige läbi ka inimestega, kelle jaoks te seaduse vastu võtate, ja tehke see seadus ikka selline, et see päriselt ka teeks asja paremaks, mitte [ei oleks] lihtsalt eelarve vaates mingisugune kiire kokkuhoiukoht, ja siis peame kiiresti menetlema. See ei ole okei. Aga eks vajalikud muudatused me EKRE poolt sinna seadus[eelnõusse] ka teeme.