Tere! Hea istungi juhataja! Head Riigikogu liikmed! Head Eesti inimesed! Ma pean ütlema, et ma tahaks tunda ennast meelitatuna, et mulle osutatakse sellist tähelepanu. Ma olen olnud mõned kuud minister, ometigi olen ma suutnud ära rikkuda Tervisekassa eelarve ja väidetavalt suutnud rikkuda ka ära kahepoolsed suhted ühe meie suure liitlasega. Paraku ma ei saa tunda ennast meelitatuna, sest ma tean, et on valimiseelne aeg ja siis on ju igasugune tähelepanu poliitikute meelest ilmselt, nagu ma olen aru saanud, vajalik. Kuulsime erinevaid süüdistusi ja ma vastan nendele.
Nagu te teate, ma olen perearst. Ma olen tänaseks olnud perearst umbes 20 aastat. Ma tulen süsteemist seest ja ma olen näinud, kuidas toimib meie tervishoid. Ma tean, millise kvaliteediga teevad tööd meie arstid ja õed – see on suurepärane, see on maailma tasemel, see on tippkvaliteet. Ma olen näinud, kuidas nad põlevad läbi ülekoormuse tõttu ja halva töökorralduse tõttu. Ma olen näinud seda, kuidas tervishoiust lahkutakse, sest ei suudeta taluda seda, et me ei saa patsienti aidata, või hoopis selle pärast, et suhted asutuses on olnud halvad. Õnneks viimasel ajal lahkumisi palga tõttu on olnud vähem, sest minu eelkäijad ministrid on tõstnud tervishoiutöötajate palka. Suur tänu neile selle eest!
Aga lähme süüdistuste juurde. Esimene süüdistus: suvepäevad Tervisekassas, luksuslik kontor, mulliveekraanid. Ma täiesti nõustun: ka minu õiglustunnet see riivas väga. Nagu ma ütlesin, et tervishoiutöötajad on kuldaväärt, samamoodi kuldaväärt on ka Tervisekassa töötajad ja nad on väärt, et neid hoida ja neid poputada. Aga kas just niimoodi? Meie tervishoiuasutused ei ole olnud suutelised selliseid suvepäevi pakkuma, ma arvan, aastaid, mitte kunagi.
Mul on hea meel, kui Tervisekassa suudab hoida oma töötajaid, ja ma kindlasti ei taha öelda, et nad ei ole selleks sobilikud või seda väärt. Aga ma tahan öelda, et hoidmist vajab ka meie, Eesti inimene, meie patsient. Seetõttu tundus mulle eriti küüniline, kui Tervisekassa juht ütles, et ta avastas seitsmeaastase ametiaja järel, et ta ei juhigi eraettevõtet. Aga ta on toonud Tervisekassasse ka palju häid asju: ta on toonud innovatsiooni, ta on toonud partnerlussuhted, ta on toonud ennetuse ja veel palju häid asju. Ükski asi ei ole läbinisti halb.
Küll aga saan ma öelda, et see, millised olid Tervisekassa suvepäevad, on ainult sümptom, mis iseloomustab raha kulutamist kogu valdkonnas. Haiglad ja perearstikeskused kulutavad seda raha, mida nad saavad, nii nagu nad oskavad, aga nad ei saa tagasisidet, kas see raha oli ka hästi kulutatud. Arstid näevad, et siin ja seal võiks olla paremini, ja tegelikult ka tervishoiuasutused ise on rajanud omale kvaliteedisüsteemi, mis muu hulgas ka rahakasutust optimeerib. Aga see võiks olla ka riiklikul tasemel oluliselt paremini reguleeritud. Ja minu põhiline mure seoses Tervisekassaga ongi olnud see, et me kulutame raha, aga me tegelikult ei tea, kas me selle eest vastu saame seda, mida me oleme tahtnud osta.
Mind süüdistati selles, et ma ei astunud tagasi. Ma tõesti pean ütlema, et ma ei pea ennast nii võimekaks inimeseks, et ma suudan kõigest mõne kuuga terve Tervisekassa eelarve tuksi keerata. Ja ma tulin ministriks just nendesamade probleemide pärast ja ma plaanin astuda edasi ja need probleemid lahendada.
Mure on selles, et varasemad ministrid, kes on teinud oma tööd hästi, aga nemad ei ole tulnud selle pilguga, nagu on minul, ehk tervishoiusüsteemi seest ja nad ei ole võib-olla suutnud ka täpselt sõnastada seda, mis on ootus. Igatahes on raha juurde antud Tervisekassale viimase viie aasta jooksul umbes 765 miljonit eurot. Maksulaekumistest on tulnud juurde umbes nagu tõusu võrra, umbes 200 miljonit eurot. Ehk Tervisekassa on saanud umbes miljardi rohkem kui viis aastat tagasi. Kuhu see raha täpselt on läinud, seda tegelikult ei osata öelda.
Aga nende muudatustega ma olen juba alustanud. Oleme efektiivistanud Tervisekassa nõukogu tööd. Nõukogu liikmed on olnud motiveeritud, sõnakad ja avaldanud väga konstruktiivset arvamust.
Mind süüdistatakse, et ma keskendun ainult tervishoiu teemadele. See on huvitav, sellepärast et ka see umbusaldusavaldus keskendus 90% tervishoiu teemadele, ja siis süüdistatakse mind, et ma keskendun sellele. Ma arvan, et tervishoiu teemadele peabki keskenduma, aga ega siis sotsiaalteemad ja rahvastikupoliitika ei ole olnud vähem tähtsad. Ma arvan, et need kaks valdkonda on võtnud minult isegi rohkem aega ja energiat kui terviseteemad. Ma olen ennast viinud põhjalikult kurssi mõlema valdkonnaga. Samas ma näen, kuivõrd head on eksperdid ja ametnikud, kes meie juures töötavad. Ma saan toetuda ka nendele.
Ja mida ma olen teinud sotsiaalvaldkonna heaks? Ma viisin valitsusse selle teadmise, mis meil valitseb, ma arvan, siin Riigikogus ühtemoodi, et vaja on tõsta toimetulekutoetust. Seda me arutame. Ma arvan, et selle toetuse tõstmiseks leitakse ka võimalus, sest ka valitsus mõistab inimeste praegust keerulist olukorda.
Ma olen allkirjastanud määruse, mis seob lahti abivahendid puude määramisest. Varasemalt, kui inimene vajas abivahendit, siis see küll õnneks ei olnud enam viimastel aastatel kõikide abivahenditega nii, aga päris paljudega oli, et inimene pidi läbima bürokraatliku puude määramise protsessi, et saada igapäevaseks toimetulekuks vajalikku abivahendit. See ei ole mõttekas, see on ressursi raiskamine.
Lisaks, kui me räägime juba puudest, siis on ajakirjandussegi jõudnud päris kurvad lood sellest, kui kuivõrd ebaühtlaselt hinnatakse puude raskusastet. Olen kohtunud ekspertarstidega, me oleme arutanud ja ma puudutan seda teemat natuke ka hiljem.
Ja sotsiaalteemat puudutab tugevalt ka integratsioonireform, kus me tahame omavahel paremini panna toimima ja suhtlema tervishoiu ja sotsiaalvaldkonna. See reform on välja antud väljatöötamiskavatsusena, mis tähendab, et see ongi esialgne plaan. Me oleme saanud palju positiivset ja negatiivset tagasisidet ja me läheme samm-sammult sellega edasi, kaasates kõiki osapooli.
Mulle on pandud süüks, et ma ei ole lahendanud rahapuudust tervishoiusüsteemis. Tuletan meelde, et reserve kasutati juba eelmise ministri ajal ja see oli Riigikogu ühine otsus. Tuletan meelde, et pikalt oli teada, et Tervisekassa jõuab praegusesse olukorda, ma ütleksin aastaid, võib-olla isegi aastakümneid. Seal on erinevaid põhjuseid. Ja tegelikult siiamaani ei olegi väga uuritud, et kuhu see raha päriselt kaob. Ühelt poolt on arusaadav, et rahvastik vananeb ja me tulevikus vajame kindlasti suuremat investeeringut selleks, et tervishoid püsti püsiks. Teisalt, jah, nagu ma mainisin, on tõusnud tervishoiutöötajate palgad, mis samuti annab suure panuse. Kolmandaks on palju räägitud sellest, et Euroopa Liidu keskmine tervishoiukulu riikidel on 9% sisemajanduse kogutoodangust, meil on 7%. Ehk kui me teeme nii-öelda laia labidaga arvutuse, siis oleks ühte miljardit juurde vaja. Kust see tuleb ja kust see võtta?
Küll aga, kui vaadata, kuhu see raha on tegelikult läinud. Arenguseire Keskus andis hiljuti välja lühiraporti, kus ta juba minu mainitud põhjuste kõrval tõi välja veel ühe põhjuse, mida ei ole tegelikult varasemad ministrid eriti adresseerinud ja mida on ka püüdnud ignoreerida Tervisekassa, kui ma olen seda neilt küsinud: kuidas on lood uuringute, analüüside, visiitide, protseduuridega? Selgub, et 40% tervishoiukulude kasvust moodustabki just see osa. Neid ühikuid on järjest rohkem ja analüüse, visiite, uuringuid, protseduure tehakse järjest rohkematele inimestele. Aga miks? Kas on muutunud teaduslik konsensus? Kas on muutunud meditsiinis harjumused? Võib-olla on kättesaadavus paranenud ja tehakse uuringud kergekäelisemalt või äkki on hoopis inimesed nii palju haigemaks jäänud?
Vananemine on siiski umbes 3% sellest muudatusest. Haigestumine, meie eluiga on tegelikult kasvanud. Tervena elatud ja elada jäänud aastad on olnud enam-vähem stabiilne. Me soovime, et see kasvaks. Võib-olla jääb siin ikkagi küsimus selles, et uuringud ja analüüsid on paremini kättesaadavad ja ka eriarstid inimestele ja ka arstidele ja võib-olla ka kasutamispraktika on muutunud – sellesse tuleb sisse vaadata. Kui me mõõdutundetult raha juurde valame tervishoiusüsteemi, siis me probleeme tegelikult ei lahenda. Meil on vaja teada, kuhu minna.
OSKA raport mõned aastad tagasi tõi välja, et tervishoiusüsteemis on suur ülekoormus ja personalipuudus, ja tõi välja ka selle, miks inimesed lahkuvad tervishoiusüsteemist. Nad lahkuvad selle pärast, et töökorraldus ei taga seda tunnet, et ma olen inimest aidanud, ja nad lahkuvad selle pärast, mida noored arstid on nimetanud ajakirjanduses "toksiliseks töökeskkonnaks". Lisaraha ei too juurde arste ja õdesid ja lisaraha ei paranda toksilist töökeskkonda. Seal on vaja teisi meetmeid.
Mulle on pandud süüks, et ma toetan erameditsiini. Loomulikult toetan, see on üks väga oluline sektor meie tervishoius. Erameditsiini toel me läksime läbi COVID-i ja erameditsiin on väga vääriline partner. Küll aga olen ma öelnud juba oma päris ametiaja esimestel päevadel, et ma nõustun WHO-ga, kes ütleb, et solidaarne tervishoiusüsteem on see, mis tagab inimestele parema tervise, pikema eluea ja kvaliteetsema eluea. Seetõttu ma alati seisan solidaarse tervishoiusüsteemi eest.
Arenguseire Keskus Riigikogu toel on koostamas analüüsi, mis peaks juba üsna varsti valmis olema, mis näitab, kuidas on just Eesti tervishoidu võimalik integreerida erameditsiin niimoodi, et solidaarne tervishoiusüsteem jääks alles. Ja kui see analüüs valmib, siis meie maja inimesed, me juba ootame ja meie maja inimesed on ka seal töögrupis, siis me plaanime tulla välja mõne kuu pärast ettepanekutega, kuidas eraraha kaasata või mitte kaasata. Maailmas on palju näiteid, kuidas eraraha kaasamine tegelikult on kogu riigi, kõikide maksumaksjate jaoks teinud tervishoiu kallimaks.
Pannakse mulle süüks, et teenuste hinnakiri on muutumatu. Tegelikult Tervisekassa on muutnud oma hinnakirja päris palju. Ma olen ise olnud selle tunnistajaks arstina. Aga jaa, mõnede teenuste hinnad on muutmata ja ka see on praegu plaanis, vaadatakse üle erinevaid laborianalüüse, radioloogilisi teenuseid ja nii edasi.
Kui ma mainisin enne seda, et meedikud tunnevad, et nad ei saa inimest aidata, siis see tähendab seda, et nende juurde satub inimene näiteks, kes ei peaks nende juures olema, et on suunatud vale eriarsti juurde või valele uuringule. Ja hinnanguliselt umbes 33% inimestest satuvad vale eriarsti juurde. Kuulge, see on kolmandik inimesi! See on umbes 330 000 inimest igal aastal. Kui me muudaksime ära suunamise süsteemi ja see ei ole väga raske tegelikult – ma loodan selle ellu viia aasta, võib-olla kahega, vähemalt alustada juba uuest aastast. Kui me ära muudame, siis umbes 330 000 inimest jõuavad õigesse kohta, õige spetsialiste juurde.
Muuta tuleks rahastussüsteemi. Praegu ongi rahastussüsteem orienteeritud rohkematele uuringutele, rohkematele protseduuridele, rohkematele analüüsidele. Aga mida inimene tegelikult tervishoiult ootab? See on ju tervis! See on see, et mul läheb paremaks. Ja seetõttu oleme me vaatamas ümber rahastust, et panna tervishoiutöötajad ja tervishoiuasutused, et nad osa tulust saavadki siis, kui inimene on hästi ravitud.
Analüüsid on näidanud, et väga suur osa tervishoiukulust tekib inimesele tema viimasel eluaastal, mis näitab, kui suur vajadus on palliatiivravi järele, mis just nimelt raskete ja krooniliste haigustega, aga ka surmavate haigustega inimeste igapäevaelu muudavad kergemaks. See hõlmab muide ka sedasama sotsiaalsüsteemi, mida ma just mainisin. Me arendame nii palliatiivravi kui ka tervishoiu- ja sotsiaalsüsteemi kokkuviimist.
Mulle on ette heidetud, et omaosalus tervishoius on suur – 25%. Tõepoolest, see on olnud juba aastaid niimoodi. Ma ei tunne, et ma olen selles süüdi, paraku või õnneks, aga ma leian, et jah, see on probleem. WHO soovitus on, et tervishoius võiks olla omaosalus 15%. Omaosalus on Eestis jaotunud väga ebaühtlaselt. Ülikalli haiglaravi eest maksab inimene kümneid eurosid, samas hambaravi eest me maksame teinekord sadu eurosid, mõnikord isegi tuhandeid. Siin võib-olla tuleks vaadata, kuidas see omaosalus jaotub.
On öeldud, et järjekorrad on liiga pikad ja [arstiabi] kättesaadavus on halb. Ma ütlen teile sellise võib-olla natuke väljakutsuva lause, et järjekorrad ei ole tähtsad, järjekorra pikkus ei ole tähtis, tähtis on see, et järjekord oleks õige pikkusega. Ta võib olla lühike, aga võib olla pikk. Inimene peab jõudma [abini] õigel ajal: kes on väga haige, see kiiresti, kellel on aega oodata, võib oodata. Ja inimesed peavad arvestama, et jah, järjekorrad on, aga kui neil on vaja arsti abi või õe abi, siis nad satuvad õige spetsialisti juurde õigel ajal. Ja see on tegelikult ainult üks osa kvaliteedist.
Mina seisan kvaliteetse tervishoiu eest, millest ravijärjekord on ainult üks väike osa. Sinna kuulub ka patsiendi rahulolu. On teilt küsitud, kas te olete rahul tervishoiuteenusega? Kui on küsitud, siis see näitab, et te olete kokku puutunud hea kvaliteediga tervishoiuasutusega. Lisaks kuulub sinna seesama mainitud ravi tulemus, töökorraldus, kõik, millest ma olen rääkinud, aga ka dokumenteerimine.
Mainisin puudeid. Puudeid hinnatakse sageli valesti just seepärast, et tervishoiutöötajal pole kas olnud aega või energiat dokumenteerida kvaliteetselt, aga seda ei ole neilt ka ju nõutud ja küsitud. Tervisekassa või Terviseamet või mis iganes, süsteem peaks tegelikult riigi tasemel nõudma, et tervishoiutöötaja teeks oma tööd kvaliteetselt, ja võimaldama ka ressursid selleks, kas või abilised. Õnneks peremeditsiinis on meil olemas erinevad spetsialistid, füsioterapeudid, ämmaemandad ja nii edasi, aga ka teistes valdkondades on seda vaja. Seetõttu oleme alustanud, ka eelmise ministri eestvedamisel, üleriigilise tervishoiu kvaliteedi süsteemi loomisega. See on minu jaoks üllatus, aga terve taasiseseisvuse aja meil ei ole seda olnud.
Ja viimaks väidetakse, et ma olen solvanud Ameerika Ühendriikide terviseministrit. Ei ole! Ameerika Ühendriikide terviseministrit ma ei ole kunagi nimetanud selle nimetusega, mida te mainisite. Ta ei olnud siis veel minister, mina ei olnud siis veel minister. Jah, ma ütlesin ühe nimetuse, mida ma kahetsen, ja see ei ole ilus ja ma kasutan väga harva seda sõna, mida ma praegu välja ei ütle. Aga on laialt teada, et mina toetun teadusele, et mina ei jaga ebateaduslikke, ebameditsiinilisi põhimõtteid. Ja loomulikult Ameerika Ühendriikide inimestel on õigus valida enda etteotsa see, keda nad soovivad, ja ma absoluutselt ei sea kahtluse alla seda, kes on valitud seal presidendiks või ministriks või kelleks iganes. See on nende rahva tahe, see on demokraatia väljendus ja see on miski, mis meil on Ameerika Ühendriikidega väga ühine. Tänu demokraatiale saate teie mind siin nõiaks nimetada. Tänu demokraatiale olete te saanud sotsiaalmeedias ka mind solvata nii, et ma olen EKRE kohtusse kaevanud ja võitnud. Moonika Helme kandis 1000 eurot ... (Lärm saalis. Helle-Moonika Helme hüüab saalist: "Vale! Vale! Vale! Vale!")