13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 76 Riigikogu liiget, puudub 25.
Nüüd on aeg ja võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Lauri Laats, palun!
14:01 Lauri Laats
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna soovin Eesti Keskerakonna fraktsiooni nimel üle anda Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele töötada kiirkorras välja e-hääletamise peatamine" eelnõu.
OSCE on esitanud meile raporti – täna seda ka tutvustati, arutati korruptsioonikomisjonis – ja sellest raportist võib välja lugeda järgmist. Raportis tunnustatakse edusamme, kuid osutatakse ka tõsistele puudustele, mis ohustavad süsteemi usaldusväärsust, läbipaistvust ja valijate usaldust. Leitakse, et praegusel kujul ei taga süsteem täielikult demokraatliku valimisprotsessi aluspõhimõtteid, nagu valimissaladus, valimiste üldsus ja võrdsus, läbipaistvus, auditeeritavus, usaldusväärne haldus ja sõltumatu järelevalve.
Eesti Keskerakonna fraktsioon on kindlasti arvamusel, et nii kauaks, kuni need puudused ei ole likvideeritud, peab Vabariigi Valitsus e-hääletuse peatama. Aitäh!
14:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Andre Hanimägi, palun!
14:02 Andre Hanimägi
Lugupeetud aseesimees! Head kolleegid! Täna mõned tunnid tagasi toimus Rootsis – praegu toimub – meie vangide toomise allkirjastamise leping. Seetõttu ei küsi me küsimusi mitte justiitsministrilt, vaid kuna selle lepingu ja kogu selle temaatika põhiküsimus on siiski turvalisus, on meil üle anda arupärimine härra Igor Tarole, siseministrile.
Tunneme muret. Nii nagu mitmed siseturvalisuse eksperdid, õiguskaitseorganid ja peaprokurör, tunneme ka meie muret ja küsime, milline on olnud Siseministeeriumi, PPA ja kaitsepolitsei hinnang sellele lepingule. Kas nende ametitega konsulteeriti? Kui konsulteeriti, siis mida nad ohtudest ja riskidest rääkisid? Kui palju on PPA-s tegelikult praegu töötajaid puudu? Ja kas konkurents PPA ja vanglateenistuse vahel saab probleemiks, võimaluseks, lahenduseks? Mida see toob kaasa Eesti inimeste turvalisusele? Selle kõige kohta meie arupärimine on. Loodetavasti sügisel – kui mitte varem – oleme kõik targemad. Aitäh!
14:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Härra Lauri Laats, teil on olnud nii kiire selle otsuse eelnõu [esitamisega], et kuupäev on jäänud panemata. Mul on palve, et saaks siia kuupäeva ka. Urmas Reinsalu, palun!
(Kõneleja küsib juhatajalt, kas ta võib esitada korraga mitu eelnõu.) Jah, aga siis ühekaupa, kõigepealt üks ja siis teine.
14:04 Urmas Reinsalu
Oleme kokku leppinud. Lugupeetud parlament! Meie istungjärk läheneb lõpule. Vastavalt kodukorra protseduurile annan ma parlamendile üle riigieelarve kontrolli erikomisjoni selle aasta tööaruanded. Tööd on tehtud. Teemasid on olnud [palju]. Ma tänan kõiki komisjoni liikmeid, kes on heauskselt sellesse töösse panustanud.
Nüüd teine eelnõu. 1. juulil ootab Eestit ees käibemaksu tõus, lisaks mitmete muude kaudsete maksude, näiteks kütuseaktsiisi tõus. See toob kaasa täiendava hinnatõususpiraali. Pole ka ime, sest kui me võrdleme Eesti prognoositavat hinnatõusu teiste Balti riikide või ka Soomega, siis on olukord millegipärast selline, et pankade ekspertiisi järgi on Läti, Leedu ja Soome inflatsioonimäär prognoosi järgi kaks kuni kolm korda väiksem.
Vähe sellest, et valitsusel ei ole poliitilist käsitlust, kuidas inflatsioonisurvet leevendada, on valitsus ise selle keskne esilekutsuja. Selles kontekstis teeb Isamaa viimase ja viivitamatu nõudlikkusega katse enne eelseisvat, 1. juulil [jõustuvat] uut käibemaksu tõusu, mille parlamendi enamus kavatseb muuta täna menetletava seaduseelnõuga püsivaks, tühistada ees seisev käibemaksu tõus ning kehtestada maksurahu – mitte valitsuse esitatud deklaratiivne, vaid tegelik maksurahu – nii selle aasta kui ka järgmise aasta valitsuse kavandatud maksutõusudele. Kokku teeb [valitsuse otsustatu] – kõigil Eesti inimestel on hea see meelde jätta – 26 tõusu 2026. aastal.
14:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh!
14:05 Urmas Reinsalu
Nii et, härra parlamendi juhataja, ma loodan, et seda eelnõu menetletakse rahanduskomisjonis venitusteta.
14:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Selles pole vaja kahelda.
14:07 Urmas Reinsalu
Sellepärast, et see on Eesti majanduse ja ühiskonna huvides. Võime ka erakorralised teha.
14:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jah. Aitäh! Anti Allas, palun!
14:08 Anti Allas
Hea eesistuja! Austatud kolleegid! Annan üle Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni kolme liikme arupärimise Hendrik Johannes Terrasele, regionaal‑ ja põllumajandusministrile. [Arupärimise] sisu on kohaliku omavalitsuse tulubaas.
Konkreetseks ajendiks on rahvusringhäälingu 13. juuni uudislugu "Tartu linn kavatseb järgmisel kolmel aastal tõsta maamaksu" ja seal esitatud väited, kui palju on nõndanimetatud Robin Hoodi meede toonud kaasa lisakulusid. Sellest lähtuvalt küsimegi, kas vastav väide on tõene. Lisaks sellele tahame üldiselt aru saada, milline on omavalitsuste rahastamise seis. Kuidas see Robin Hoodi meede on käivitunud? Kes on võitjad ja millises [ulatuses]? Millised plaanid on üldse omavalitsuste tulubaasiga? Kuidas on [omavalitsuste] võimekusega pakkuda võrdseid teenuseid ning mis tegevusi on [omavalitsuste tulubaasi erinevuste vähendamiseks kavandatud]? See ongi kõik. Aitäh!
14:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu ühe otsuse eelnõu, kaks arupärimist, ühe aruande ja ühe seaduseelnõu.
Saame minna päevakorra täpsustamise juurde. Nimelt, tänase 19. päevakorrapunkti, Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele" eelnõu 630 esimese lugemise juures teeb esitajate nimel ettekande Riigikogu liige Anti Allas. Teiseks, tänase 21. päevakorrapunkti, eelnõu 670 esimese lugemise juures teeb algatajate nimel ettekande Riigikogu liige Anti Haugas.