14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Me alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu 18. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, mul on teile alustuseks palve: kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 72 Riigikogu liiget, puudub 29.
Järgnevalt päevakorra kinnitamine. Lauri Läänemets, palun! Ma võtan kõigepealt ettepanekud ja siis Tanel Kiige protseduurilise küsimuse. Lauri Läänemets, palun!
15:01 Lauri Läänemets
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Mul on üks ettepanek päevakorra kohta seoses tänase Eesti Ekspressi artikliga, mis räägib konkurentsiseadusest. Minu arvates avab see päris ausalt neid tagamaid, kuidas konkurentsiseadus siia saali on jõudnud, ja [räägib] sellest, et selle taga võivad olla väga kitsad ärihuvid. Lugesin Ekspressist seda tervikvaadet ja ütleksin, et sellel asjal on ka selline korruptsiooni maitse juures.
Sellega seoses on mul ettepanek, et me võtaks teisipäevasest päevakorrast esimese punkti välja. Minu arvates ei ole parlamendil väärikas sellises olukorras selle menetlusega edasi minna. Tegelikult tuleks anda aega, et parlamendiliikmed saaksid selle eelnõuga seonduvaga tutvuda, ja lõppkokkuvõttes peaks [parlament] üldse jõudma järeldusele, et oleks vaja uut eelnõu. Parlament peaks olema mitte kitsaste ärihuvide esindamise koht, vaid avaliku huvi esindamise [koht].
15:02 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma võtan nüüd ette meie kodu- ja töökorra seaduse § 54 lõike 4. See ütleb väga selgelt, et pärast päevakorra teatavaks tegemist arvatakse eelnõu päevakorrast välja eelnõu algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel. Ma ei saa seda ettepanekut praegu kuidagi arvestada, sellepärast et see ei vasta meie kodu- ja töökorra seadusele.
Küll aga on võimalik see konkreetne eelnõu Riigikogu päevakorras ümber tõsta ja selle kohta ettepanek teha. Aga see on võimalik ainult juhul, kui ükski fraktsioonidest ei ole sellele vastu. Selliseid asju on võimalik teha. Aga praegu ei ole võimalik seda enam sellisel kujul [päevakorrast välja arvata], kuna algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjon ei ole vastavat taotlust teinud.
Lauri Laats, ettepanek päevakorra kohta.
15:03 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Teen Eesti Keskerakonna fraktsiooni poolt ettepaneku tänasest, esmaspäevasest päeva[korrast] välja võtta arupärimine nr 776.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Selge. Aitäh! See on arupärimine taristuminister Kuldar Leisile, nr 776. Aitäh!
Lauri Laats, teine ettepanek päevakorra kohta.
15:03 Lauri Laats
Jaa, aitäh! Teine ettepanek on ka. Nimelt sooviks kolmapäevasest päeva[korrast] välja võtta 20. [päevakorrapunkti] ehk 631 SE, 21. [päevakorrapunkti] – 625 SE – ja 22. [päevakorrapunkti] – 626 SE.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Selge pilt. Aitäh! Keskerakonna fraktsiooni ettepanek on, et tänasest päevakorrast jääks välja kuues päevakorrapunkt, milleks on arupärimine taristuminister Kuldar Leisile, ja kolmapäevasest päevakorrast 20., 21. ja 22. päevakorrapunkt.
Raimond Kaljulaid, ka ettepanek päevakorra kohta.
15:05 Raimond Kaljulaid
Tõepoolest, ma tegelikult sooviksin samuti tõstatada sellesama konkurentsiseaduse küsimuse. Tänases Eesti Ekspressi artiklis oli muu hulgas mainitud selle [eelnõu] menetlusega seoses seda, et endine peaminister Kaja Kallas Reformierakonnast on lausa pöördunud selle seaduseelnõu menetlemisel avaldatud surve tõttu Eesti õiguskaitseorganite poole. (Saalis räägitakse.)
15:05 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid! Ma ei kuule Raimond Kaljulaiu konkreetset ettepanekut, saalis on lärm. Raimond Kaljulaid, palun jätkake!
15:05 Raimond Kaljulaid
Ma arvan, et see on oluline ettepanek. Kas ma alustan uuesti?
15:05 Esimees Lauri Hussar
[Sissejuhatust] me kuulsime, võite jätkata.
15:05 Raimond Kaljulaid
Ühesõnaga, kes ei kuulnud, siis selles täna ilmunud artiklis on kirjas, et peaminister Kaja Kallas oli lausa sunnitud konkurentsiseaduse menetlemise küsimuses pöörduma Eesti õiguskaitseorganite poole. Aga loomulikult me ei tea, mis selle tulemus oli. Nii et minu ettepanek on, et enne kui me [hakkame] täiskogus seda [eelnõu] menetlema, peaksime me vähemalt välja selgitama, kasvõi näiteks julgeolekuasutuste järelevalve komisjoni erakorralisel istungil, mis sellest peaministri pöördumisest on saanud. Eestis ei saa ju olla nii, et kui peaminister näeb seaduserikkumist ja pöördub sellega seoses politseisse, siis lahkuma ei pea mitte seaduserikkujad, vaid hoopis peaminister. See on ikkagi kurioosne lugu. Ma kutsun juhatust üles selle eelnõu menetlemise siin majas peatama, kuni asjaolud on välja selgitatud, näiteks julgeolekuasutuste järelevalve komisjoni poolt.
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Sellist kaalutlusõigust meil ei ole. Antud juhul ma ju tõin ka välja § 54 lõike 4, mis ütleb, kuidas on võimalik teatavaks tehtud päevakorrast eelnõusid välja arvata. Ehk siis, [eelnõusid] saab välja arvata eelnõu algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel. Kuna neid taotlusi ei ole laekunud, ei saa ma seda [eelnõu] praegu [päevakorrast välja arvata]. Ma tõin ka välja, mida selle eelnõuga on võimalik selle päevakorra raames teha. Ka see võimalus on olemas.
Ma saan aru, et teil, Kalle Grünthal, on ka ettepanek päevakorra kohta. Enne kui ma lähen protseduuriliste küsimuste juurde, Kalle Grünthal, ettepanek päevakorra kohta. Palun!
15:07 Kalle Grünthal
Aitäh! Tegelikult on Lauri Läänemetsa ja Raimond Kaljulaidi ettepanek väga tõsine. Ma tuletan meelde, et sellel aastal on õiguskantsler juba kolmel korral käinud meile siin märkust tegemas, et me oleme halba tööd teinud.
Kui seda [eelnõu] ei saa välja arvata, siis äkki on seda võimalik tõsta või mingite teiste hoobade abil [liigutada], kasvõi edasi lükata. Meil on väga piinlik, kui jälle tuleb välja, et seadus millegipärast ei vasta põhiseadusele.
15:07 Esimees Lauri Hussar
Kuhu see tuleks teie ettepanekul tõsta? (Kalle Grünthal vastab saalist.) Järgmisse nädalasse? Sellist võimalust meil ei ole, RKKTS seda ei paku. Te saate teha ettepaneku selle nädala [päevakorra] kohta, aga [päevakorrast] välja tõsta ei ole võimalik. Ei ole võimalik!
Kalle Grünthal, ma kuulan teie ettepaneku siinkohal veel ära. Siis ma võtan protseduurilised. Üks hetk. Kalle Grünthal, palun!
15:08 Kalle Grünthal
Aitäh! Ma teen ettepaneku tõsta see neljapäevase päevakorra viimaseks punktiks.
15:08 Esimees Lauri Hussar
Neljapäeval kolmandaks. Aitäh! Kui keegi selle vastu ei ole, siis on võimalik see sinna tõsta.
Õnne Pillak, palun ettepanek päevakorra kohta!
15:08 Õnne Pillak
Reformierakond ei toeta teisipäevaste [päevakorrapunktide] tõstmist kolmapäevale.
15:08 Esimees Lauri Hussar
Selge, aitäh teile! Võtan nüüd protseduurilised küsimused. Tanel Kiik, palun!
15:08 Tanel Kiik
Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Ma usun, et siin saalis on domineeriv, valdav osa liikmetest ausad [inimesed, kes] seisavad Eesti riigi huvide eest, Eesti rahva huvide eest. Ma arvan, et meie kõigi jaoks oli see täna hommikul loetud Eesti Ekspressi [artikkel] muret tekitav. Ma olen täiesti veendunud, et inimesed mõtlevad ja mõistavad, et parlament ei saa olla kummitempel, mis kiirkorras kiidab heaks seaduseelnõu, mille puhul on väga tõsised kahtlused, sealhulgas endisel peaministril, konkurentsiõiguse eksperdil, et tegemist on nii-öelda lobitöö ja kitsaste ärihuvide tagajärjel sündinud üllitisega.
Nii et minu protseduuriline küsimus teile, austatud Riigikogu esimees, on: kas Vabariigi Valitsus on juba teinud ettepaneku eelnõu homsest päevakorrast tagasi võtta, et asjaolud välja selgitada? See on esimene küsimus.
Aja kokkuhoiu mõttes esitan kohe ka teise küsimuse: kas teie Riigikogu esimehena, kelle roll ja vastutus on tagada Riigikogu hea maine koostöös meie kõigiga, olete pöördunud Vabariigi Valitsuse poole selgituste saamiseks selle kohta, kuidas on võimalik, et selline kitsaid ärihuvisid teeniv eelnõu on jõudnud kolmandale lugemisele? See ilmselgelt ei ole kooskõlas demokraatlike põhimõtetega, õigusriigi normaalse toimimisega.
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Vabariigi Valitsus ei ole pöördunud, ei ole ka mina pöördunud Vabariigi Valitsuse poole. Ma pean ütlema, et see artikkel ei ole väga palju avanud selliseid tahke, mille puhul Riigikogu esimees peaks pöörduma Vabariigi Valitsuse poole. Homme toimub selle konkreetse eelnõu hääletus ja kõik saavad veel kuni homseni kaaluda, kuidas konkreetse eelnõuga toimetada. Riigikogu liikmetel on võimalik teha väga selge ja kaalutletud otsus.
Andrei Korobeinik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:10 Andrei Korobeinik
Siin toimub arutelu väga põneva Ekspressi artikli üle, mida ka mina lugesin. See räägib sellest, et on võimalik, et vahepeal toimus seadustega kauplemine. Ma praegu panin tähele, et hea kolleeg Lauri Läänemets seda kõike justkui ei mäletanud, kui oli esimene lugemine ja teine lugemine, aga pärast Ekspressi artikli ilmumist on ta mälu järsku selginenud.
Kas te ei pea seda ohuks Eesti parlamentaarsele demokraatiale, et inimesel on selline valikuline mälu? Ta ärkab hommikul üles, loeb enda kohta Ekspressist ja [leiab], et see on väga suur probleem, aga vahepeal ta seda absoluutselt ei mäleta. Kas te ei ole kaalunud, et see on tegelikult päris ohtlik?
15:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Kui te lubate, siis ma ei vasta sellele küsimusele, sest see [ei ole] küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Loomulikult, iga Riigikogu liige on oma mandaadis vaba ja saab ennast väljendada viisil, nagu ta õigeks peab, või mäletada asju viisil, nagu ta õigeks peab. See on Riigikogu liikme õigus.
Raimond Kaljulaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:11 Raimond Kaljulaid
Austatud Riigikogu esimees! Nendes protseduurilistes küsimustes on alati mingil määral poliitilist mängu, aga antud juhul ma kinnitan, et ei ole. Kujutame ette, et see peaministri pöördumine õiguskaitseorganite poole on siiski saanud ka nende tähelepanu ja selles küsimuses on praegu näiteks käimas menetlus, mille kohta avalikkusel infot ei ole ega saagi olla, ja see menetlus kulmineerub sellega, et tuvastatakse, et selle seaduse puhul ongi toimunud väga olulisi rikkumisi. Te saate ju aru, et see kahjustab oluliselt Riigikogu mainet, et Riigikogu juhatus [suunas] selle eelnõu kolmandale lugemisele, [kuigi] teadis seda infot, teadis, et peaminister isiklikult … Saate aru? See ei olnud tavakodanik, eks ole, tädi Maali tänavalt, vaid peaminister, kes pöördus Eesti õiguskaitseorganite poole tõsise kahtlusega. Ta kindlasti ei teinud seda kergel käel. Selle teadmisega on selle [eelnõu] lõpphääletusele laskmine kindlasti viga.
Ma olen ka seda seadust lugenud, ma tean, kuidas see käib. Te saate ju aru, et Riigikogu esimehena on teil alati võimalus valitsusele öelda, et olge palun nii kenad ja tehke teistsugune otsus, või rääkida Reformierakonna fraktsiooniga, kes mingil põhjusel üritab praegu kinni mätsida nende enda endise esimehe võitlust selle nimel, et Eestis ei saaks seadusi osta. Tegelikult on see väga tõsine risk kogu Riigikogu mainele, kui me teadlikult, neid asjaolusid teades, [teades], et peaminister on pöördunud õiguskaitseorganite poole, selle otsuse siin siiski homme koalitsiooni häälteenamusega [vastu võtame].
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg, selles küsimuses oli väga palju oletuslikku. Mina saan lähtuda sellest, mida ütleb Riigikogu kodu- ja töökorra seadus. See ütleb väga selgelt, mida ja kuidas on võimalik juba teatavaks tehtud päevakorrast välja arvata. Antud juhul minul seda kaalutlusõigust ei ole.
Peeter Ernits, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:13 Peeter Ernits
Hea juhataja! Me mõlemad oleme olnud ajakirjandus[väljaannete] juhid. Praegu on Eesti Ekspressi tsiteeritud juba kuuel korral. Ma arvan, [et tsiteeritakse] veel, kaheksa korda vähemalt. Kas sulle ei tundu, et see on natuke ebaproportsionaalne, kuidas üks meediaväljaanne õigel ajal avaldatud artikliga nii-öelda juhib Eesti riiki? Kas seda on varem ka olnud ja kas sellele peaks järgi andma?
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Mul on väga hea meel, et Eestis on vaba ajakirjandus ja ajakirjandus saab väljendada oma seisukohti. Loomulikult, ajakirjandus peab kuulama ära kõik osapooled ja ajakirjandus peab olema faktipõhine. Siis me saame rääkida usaldusväärsest ajakirjandusest.
Kuna see [küsimus] väljub istungi rakendamise protseduuri raamest, siis hea meelega jätkaksin teiega seda diskussiooni pärast seda, kui ma olen siit istungi juhataja alalt lahkunud. See [teema] ei ole kindlasti istungi läbiviimise protseduuri raames käsiteldav.
Nii. Lauri Läänemets, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:14 Lauri Läänemets
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mul on teile üks küsimus ja üks küsimuse vormis ettepanek, kui soovite. Esimene küsimus lähtub kolleeg Korobeiniku sõnavõtust, kus ta arvas, et Läänemets pole sellel teemal enne siin saalis sõna võtnud ja rääkinud. Ma lihtsalt meenutan, et teisel lugemisel ma väga selgesõnaliselt – muidugi saab selle kohta ka meie sotsiaalmeediakontolt [lugeda] – küsisin, mis põhjusel Reformierakond vahepeal sada protsenti ümber mõtles. Kaja Kallas ajas ühte poliitikat, aga kui Kristen Michal tuli, loobus kõigepealt Michal ise sellel teemal asjade ajamisest ja siis mõtlesid ükshaaval ümber need Reformierakonna liikmed, kes majanduskomisjonis olid. Kui alguses Reformierakond arvas, et see eelnõu sellisel kujul on halb, siis nüüd ta arvab, et on hea. Sellest kõigest ma siin puldis rääkisin ja olen tegelikult selle kohta päris palju sõna võtnud.
Aga mul on küsimus. Kui kolleeg Korobeinik ei ole juhuslikult istungite ajal kohapeal viibinud ja ei ole kursis sellega, millega Lauri Läänemets on saadikuna tegelenud, siis nüüd läheb protokolli kirja jutt, et Läänemets pole oma tööga hakkama saanud. See on natukene ebaõiglane. Sellest tulenevalt küsimus: mismoodi ma saadikuna [saan] selliseid valeväiteid ümber lükata või kas ma saan lasta need stenogrammist ära kustutada?
Ja mul on teile ka ettepanek. Kui meie siin mingit muudatust teha ei saa, siis teil Riigikogu istungi juhatajana on võimalus võtta nii pikk vaheaeg kui vajalik, et koalitsioonis korra aru pidada, vajaduse korral näiteks komisjoni istung kokku kutsuda või valitsusega suhelda, ja siis langetada otsus selle [eelnõu] päevakorrast välja võtmise kohta. Seda me tegelikult tehniliselt saame teha. Praegu on kõik nii-öelda teie ainuotsustada, te peate ise isikliku seisukoha võtma. Aga minu ettepanek teile on: võtke vaheaeg, kasvõi tund või kaks, ja arutage need asjad läbi. Selle ettepaneku saab teha.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nii. See esimene teema jälle ei [puuduta] protseduuri. Te lahendasite selle olukorra enda jaoks mitteprotseduuriliselt, te kasutasite sisuliselt vastusõnavõtu võimalust. See on praegu stenogrammis kirjas. (Naerab.) Lauri, see on stenogrammis kirjas! Ja edaspidi ma ei võta neid mitteprotseduurilisi küsimusi, mis väljuvad protseduurika raamest.
Sellest, mis puudutab teist ettepanekut. Kui Vabariigi Valitsus tahab selle [eelnõu] välja võtta, siis tal on võimalik seda teha kuni homseni. Ma arvan, et selleks ei ole vaja meil siin vaheaega võtta. Või kui komisjon, juhtivkomisjon, soovib seda teha. Täpselt samamoodi. Selleks me küll ei pea kahetunnist vaheaega võtma, et seda olukorda lahendada. Nad saavad iga kell selle [eelnõu] päevakorrast välja võtta. Nii et selles mõttes, head kolleegid, ma ei saa seda ettepanekut arvestada. Väga selge päevakorraprojekt on esitatud ja me asume seda hääletama.
Tanel Kiik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:17 Tanel Kiik
Lugupeetud Riigikogu esimees! Ma olen teie vastustest ausalt öeldes natuke hämmeldunud. Väga suure meediaväljaande veergudel ilmusid äärmiselt tõsised kahtlustused, millele viitasid minu hea kolleeg Lauri Läänemets, hea kolleeg Raimond Kaljulaid ja teised asjaosalised. Aga teie [väidate], et seal polnud midagi sellist, mille alusel peaks Riigikogu esimees Vabariigi Valitsusega suhtlema.
Ma [küsin] teilt kui Riigikogu esimehelt sellise küsimuse: aga mis on need kaalutlused? Kui see, et on selgelt fikseeritud ärimeeste lobi, on selgelt fikseeritud endise peaministri pöördumine õiguskaitseorganite poole selle lobiga toimetulekul, ei ole piisav selleks, et hinnata, kas see seadus ikka teenib Eesti rahva, riigi huve, kas see on vastu võetud õigusriigi põhimõttest lähtuvalt või mõne kitsa ettevõtte ärihuvidest lähtuvalt, siis mis on? Millistel juhtudel teie Riigikogu esimehena peate vajalikuks sekkuda ja vaadata, et Vabariigi Valitsuse poolt siia parlamenti kärutatavad eelnõud ei oleks pelgalt üksikute ettevõtete ärihuvides, otse öeldes kas ostetud või survestatud, ma ei tea, läbi parema meediakajastuse, võib-olla ka läbi rahaliste annetuste? Mul pole selle kohta infot. Mis hetkel te peate vajalikuks sekkuda?
15:18 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg! Ma juba juhtisin tähelepanu päris mitmele asjale. Esiteks, lõpphääletust ei ole toimunud. Teiseks on ju väga selge kontroll põhiseaduslikkuse järelevalve näol nendele eelnõudele olemas. Kolmandaks, praegu ei ole tulnud välja mingisuguseid asjaolusid, mis sunniks mind Riigikogu esimehena võtma kahetunnist vaheaega [või vastu otsust], et me tänasel istungil ei aruta seda konkreetset küsimust. Ma ei näe mitte mingisugust põhjust, miks me peaksime teatavaks tehtud päevakorrast eelnõu kuidagi ebaseaduslikult eemaldama. Kui eelnõu esitaja, juhtivkomisjon või eelnõu algataja ei ole vastavat taotlust teinud, siis on see eelnõu selles päevakorras sees. Küll aga on võimalik tekitada istungil näiteks arutelu võimatus – neid variante on igasuguseid, mida saab tekitada. Tõsi, [see eelnõu] läheb lõpphääletusele ja seal seda varianti ei ole, aga siis on teil võimalik tagasilükkamise ettepanek teha ehk siis hääletada selle konkreetse [eelnõu] vastu. See õigus on igal Riigikogu liikmel.
Andrei Korobeinik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta! Aga, tõesti, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Me läheme väga laiali selle aruteluga.
15:20 Andrei Korobeinik
Mul on sügav mure. Siin vahepeal kõlas täiesti siiras ettepanek kustutada stenogrammist asju. Ja teie kui istungi juhataja seisukoht oli üsna leebe: "No ja mis siin ikka, juhtub, no kustutame ära." Meil, hea Lauri, on parlamentaarne demokraatia. Hea kolleeg Lauri Läänemets ei kustuta asju, mis on stenogrammis. Ma tuletan meelde, et tegemist on selle erakonna [liikmega], kes tahab igale poole Eestis panna politseikaamerad, mis hakkavad inimesi jälgima – näotuvastus ja kõik see. Nüüd läheb ta stenogrammi kallale. See on seesama inimene, kes unustab ära, et temaga toimus seaduse üle kauplemine. Ja teie lihtsalt vaatate pealt – no tuleb saalist ettepanek stenogrammist asju kustutada, mis siis ikka.
Mul on teile kui istungi juhatajale küsimus: kas teie arvates ei pea rangelt [sekkuma] ja ütlema, et sellist asja Eesti parlamendis ei juhtu?
15:21 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg Andrei! Väga osav! Aga ma pean ütlema, et minu väga selge seisukoht Lauri Läänemetsa [küsimuse puhul] oli, et ta sai oma vastulause väga selgelt sõnastada. Lauri Läänemets ei saa teha ettepanekut stenogrammist midagi kustutada, stenogrammi sellisel kujul ei muudeta. Nii et neid muudatusi ei ole võimalik sinna sisse viia. Ma usun, et kui te olete suutnud oma vastulaused siin protseduuriliste [küsimustena] ära öelda, siis peaks see olukord olema lahenenud, vähemalt selle konkreetse küsimuse raames.
Züleyxa Izmailova, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:22 Züleyxa Izmailova
Aitäh, hea istungi juhataja! Te eelnevalt mainisite oma sõnavõtus, et on olemas teisi võimalusi, kuidas kolmandat lugemist kas peatada või katkestada, ja mainisite ka arutelu võimatust. Kas te saaksite palun täpsustada, kuidas täpsemalt …
15:22 Esimees Lauri Hussar
Ma parandasin ennast.
15:22 Züleyxa Izmailova
… ja mis võimalusi veel on?
15:22 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma parandasin ennast. Riigikogu liikmetel on võimalik võtta oma seisukoht ajakirjanduses avaldatud materjalide põhjal. Kui palju nad seda usaldavad või ei usalda, see on juba nende endi [otsustada]. Nad saavad [võtta] väga selge seisukoha ja hääletada homme konkreetselt kas eelnõu poolt või vastu.
Võtan veel kaks protseduurilist. Siis on Lauri Läänemetsal veel üks ettepanek ja siis läheks päevakorra kinnitamise juurde. Jaak Aab, palun!
15:22 Jaak Aab
Austatud Riigikogu esimees! Jah, siin on üritatud kahtluse alla seada, mis selles artiklis kirjas on ja mis mitte. Kuidas seda võtta, eks ju, ja kuidas seda hinnata? Arvestades selle küsimuse väga põhimõttelist laadi, on ajakirjandusväljaanded selle tõenäoliselt juriidiliselt väga täpselt läbi mõelnud, sest neid kindlasti ähvardab kohtusse andmine, kui nad väidavad valefakte. Nii et ma ei kahtleks nendes faktides, mis selles [artiklis] kirjas on.
Aga minu ettepanek, mis puudutab protseduurikat. Riigikogu esimees on valitsuskoalitsiooni üks juhtfiguure, me teame seda kindlalt. Kas te võtaksite vaevaks – te ütlesite, et enne homset ju midagi juhtuda ei saa – pöörduda teie erakonda kuuluva majanduskomisjoni esimehe poole või Reformierakonda kuuluva peaministri poole [ettepanekuga] neid asjaolusid põhjalikult kaaluda ja otsustada, kas on mõistlik selle eelnõuga edasi minna, kui sellised kahtlused selle menetlemise suhtes üleval on?
15:23 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma usun, et nii komisjoni esimees kui ka peaministri büroo jälgivad tähelepanelikult seda arutelu, mis siin saalis toimub, ja ettepanek on juba nendeni jõudnud. Neil on alati võimalus seda ettepanekut kaaluda.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:24 Kalle Grünthal
Aitäh! Riigikogu kodu‑ ja töökorra [seaduse] § 13 lõike 2 punkt 20 ütleb: "Riigikogu juhatus kutsub vajadusel kokku fraktsioonide esindajad, et kuulata ära nende seisukohad Riigikogu töö korraldamisega seonduvates küsimustes." Praegu on väga oluline küsimus ja teie sisuliselt võtate selle eest ainuvastutuse, [otsustate], et te ei tee mitte midagi, kuna midagi teha ei saa. Ma olen praegu natukene mures selle pärast, et te võtate vastutuse enda peale selles osas, et te ei [võta] selle kahtlase väärtusega seaduse suhtes midagi ette.
Mul on teile ettepanek: sedasama paragrahvi ja [selles nimetatud] vajadust [aluseks võttes] oleks praegu ikkagi mõistlik juhatuse poolt kokku kutsuda fraktsioonide esindajad ja seda küsimust arutada. Mina küll ei näe mingit põhjust, [miks seda ei peaks tegema], ja ma ei pea ka õigeks seda, et sellise kahtlusega seadus läheb kolmandale [lugemisele]. Selle [küsimuse puhul] on, ütleme, puudutatud teemad ka Riigikogu töö, hea tava – sellised asjad, millest te ise sealt puldist kogu aeg olete rääkinud.
Nii et ma ikkagi palun, et te [kutsuksite] fraktsioonide esindajad kokku ja arutaksite seda küsimust. Siis kaoksid need pinged ära. Need hoovad on teil olemas. Kui te neid ei kasuta, siis minu [arvates] te üldse ei tahagi Riigikogu head tava ja tööd tunnustada, ainult sõnades.
15:25 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Riigikogu vanematekogu on juhatusele nõu andev organ, aga selles protsessis juhatus küll osapool ei ole. Me räägime ju päevakorra kinnitamisest ja sellest, et pärast päevakorra teatavaks tegemist arvatakse eelnõu päevakorrast välja eelnõu algataja, eelnõu esitaja või juhtivkomisjoni taotlusel. Juhatus seda teha ei saa. Me võime juhatusega ja juhatuse nõuandva organiga, Riigikogu vanematekoguga, koguneda, aga see ei muuda olukorda. Selles mõttes, et see praegune RKKTS‑i § 54 säte ütleb meile väga selgelt ette, mida me saame teha.
Anti Haugas, see on nüüd viimane protseduuriline küsimus, siis saab Lauri Läänemets veel võimaluse ettepaneku teha. Palun!
15:26 Anti Haugas
Aitäh teile! Minu küsimus puudutab võimalust esitada katkestamise [ettepanek]. Aga Jaak Aabi küsimusest lähtudes [lisan, et] süüdi on peamiselt ikkagi see, kellel on artiklis rõhuasetus. Mina lugesin [artiklit] ja mulle tundus, et rõhuasetus on sotsidel.
Kui sotsid tahavad katkestada, siis millal on neil õige hetk seda teha? Kas homme, kui seda menetletakse?
15:27 Esimees Lauri Hussar
Ma veel kord täpsustan üle. Homme on lõpphääletus. Te saate hääletada kas eelnõu poolt või vastu, katkestada enam ei saa.
Lauri Läänemets, teil on ettepanek päevakorra kohta. Palun!
15:27 Lauri Läänemets
Jaa, aitäh! Mul on tõesti ettepanek päevakorra kohta. Ma vaatan, et saalis on palju teadmatust. Kasvõi [meenutades] härra Korobeiniku sõnavõttu selles osas, et ta tõesti ei tea, mida sotsid soovivad, rääkis siin valet nende kaamerate kohta. (Saalis on sumin.)
15:27 Esimees Lauri Hussar
Vabandust, üks hetk! Ma ei kuule Lauri Läänemetsa küsimust ja ettepanekut. Lauri Läänemets, palun!
15:27 Lauri Läänemets
Anti, ära veel ära mine! Oota! Kuna ka härra Haugas polnud artiklit läbi lugenud ja oli valesti mõistnud, siis selleks, et oleks aega asjaga tutvuda ja järgi mõelda – ja kuna mul ei õnnestunud palvele, et te vaheaja teeksite, vastust saada –, palun mina küll enne hääletamist kümme minutit vaheaega.
15:27 Esimees Lauri Hussar
Selge! See oli konkreetne ettepanek. Enne seda, kui me hääletusele läheme, on kümme minutit vaheaega. Enne kui me asume selle töönädala päevakorra kinnitamise hääletuse juurde, on Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel palutud kümneminutiline vaheaeg. Kümme minutit vaheaega.
V a h e a e g
15:38 Esimees Lauri Hussar
Austatud ametikaaslased! Algataja ettepanekul jäävad käesoleva nädala päevakorrast välja tänane 6. päevakorrapunkt, milleks on arupärimine nr 776, ning kolmapäevane 20., 21. ja 22. päevakorrapunkt, milleks on eelnõude 631, 625 ja 626 esimesed lugemised. Koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu V istungjärgu 18. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:39 Hääletustulemused
15:39 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 62 Riigikogu liiget, vastu 13, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Palun siia Riigikogu kõnetooli kõigepealt Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:39 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna jäätmeseaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust taristuminister. See eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:40 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun siia kõnetooli kolleeg Annely Akkermanni, palun!
15:40 Annely Akkermann
Tere päevast, austatud esimees! Head kolleegid! Rahanduskomisjon on ühehäälselt otsustanud algatada mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu, mida mul on hea meel üle anda. Eelnõuga luuakse alus mootorsõidukimaksu maksustamisperioodi lühendamiseks olukordades, kus sõidukit ei ole enam võimalik kasutada, näiteks hävimise ja varguse korral. Samuti peatatakse maksukohustus sõiduki ajutisel kustutamisel ajaks, mil see on varguse tõttu Politsei‑ ja Piirivalveameti poolt tagaotsitavaks kuulutatud. Sellega viiakse mootorsõidukimaksu seadus kooskõlla põhiseadusega ja tagatakse omandipõhiõiguse piirangu proportsionaalsus. Aitäh! Eelnõu on juba saadetud virtuaalselt.
15:41 Esimees Lauri Hussar
Elektrooniliselt. Aitäh! Järgnevalt kolleeg Arvo Aller, palun!
15:41 Arvo Aller
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mul on natukene maisemad ja inimestele lähedasemad teemad – regionaalteemad. Üks arupärimine on regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terrasele ja teema on Lääne-Virumaal rändavad punahirved, kes on rahvale väga vastukarva. Rändavatel punahirvedel on Läti kõrvamärgid. See näitab seda, et Läti hirved on jõudnud Kunda ja Viru-Nigula kanti. Kohalikud on selle pärast mures. Kohalik omavalitsus [ei ole saanud] konkreetseid juhiseid. Seda on kajastanud Lääne-Virumaal Virumaa Teataja mitmes erinevas artiklis.
Kuna tegemist on koduloomadega, siis neid jahtida ei tohi ja see peaks olema Põllumajandus- ja Toiduameti teema. Aga kuna [need loomad] on metsas, peaks see olema Keskkonnaameti teema. Nii et üks igavene tohuvabohu ja pundar.
See [sai alguse] juba selle aasta kevadel, märtsikuus ja võib-olla nüüd sügisel saavad asjad selgeks, [saab selgeks], kes vastutab, kust farmist need punahirved toodi, millises Läti farmis nad olid. [Seda selleks,] et ametnikud ja kaks riigiasutust – nii Põllumajandus- ja Toiduamet kui ka Keskkonnaamet – oma koostööd jätkaksid ning kaasaksid nii kohalikud ettevõtjad kui ka kohaliku omavalitsuse. Aitäh!
15:43 Esimees Lauri Hussar
Rohkem kõnesoove ei ole. Ma olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kaks eelnõu ja ühe arupärimise. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise seaduses ettenähtud korras.