Lugupeetud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Aasta on möödas ja aeg teha järjekordne ettekanne kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta. Ma traditsiooniliselt annan kõigepealt ülevaate kohtusüsteemist numbrites, mis meil on, räägin arengutest, muredest ja lõpuks ka muudest ettepanekutest seadusandjale.
Kõigepealt tagasivaade. Alati ma olen kinnitanud ja võin jätkuvalt kinnitada, et kohtusüsteem toimib jätkuvalt korrakohaselt: tagatud on sõltumatu ja erapooletu õigusemõistmine ja kohtuasjade lahendamine vähemalt enamasti ka mõistliku aja jooksul. Tõsi on aga see, et süsteemi tõhusus on jätkuvas languses, mis seab meid eriti eelarve kärpimise tingimustes keeruliste valikute ette.
Kõigepealt numbritest. Ma ei hakka ükshaaval ette lugema, teil on olemas tekstid, ma katsun siit lihtsalt järeldusi ja kokkuvõtlikult teha.
Rahvusvaheline vaade. Meil ei ole võrreldes eelmise aastaga uut justice scoreboard'i veel tulnud, kus me seal edetabelis olime, see peaks varsti tulema. Me olime eelmine aasta veel Euroopa paremate hulgas. On kahtlusi, et me vaikselt langeme selles edetabelis sel aastal. Eks me näe.
Tuleb tõdeda tervikuna, et uute kohtuasjade arv on üldiselt jäänud samaks või valdkonniti süüteomenetluses isegi vähenenud, kuid kohtute jõudlus kahjuks sellest paranenud ei ole. Vastupidi, menetlustähtajad on võrreldes eelmise aastaga reeglina pikenenud.
Tsiviilasju on põhimõtteliselt sama palju. Aastal 2024 tulnud 2023 0,3% vahet. Kuid juba viiendat aastat järjest menetlusajad pikenevad. Kahjuks on nii, et eelmisel aastal hüpe oli eriti suur. Kui muidu oli paari päeva kaupa, siis nüüd on see pikenemine olnud 107 päevalt 123-le. Kui aga võtta need asjad, kus ka mõlemad pooled on aktiivsed ehk ka kostja vastab hagile, mida ei lahenda tagaselja otsusega, siis keskmine tsiviilasja menetlusaeg on 372 päeva ehk enam kui aasta tuleb arvestada ühe kohtuasja lahendamisel esimeses kohtuastmes.
Iseenesest on positiivne, et süüteoasjade arv on juba 2019. aastast kogu aeg vähenenud. Öeldakse, et inimesed teevad vähem kurja, vähem uuritakse, vähem kohtuasju, aga nii ta on igatahes. Eelmine aasta oli langus kriminaalmenetluses 3,1% ja väärteomenetluses 3,6%. Ei ole suur, aga siiski, igal aastal väike vähenemine. Võiks ju eeldada, et ka menetlusaeg läheb paremaks. Tõesti, üldmenetluses ongi läinud menetlusaeg paremaks või lühemaks: 310 päevalt 299-le. Tõsi, 2022 oli 245 päeva, sinna me ikkagi jõudnud ei ole ja on põhjust ka siin muretseda. See-eest on olemas hästi suuri kriminaalasju, mida on menetluses kokku 10 ja nende menetlusaeg on olnud üldiselt 803 päeva. Lihtsaid asju lahendame mõnekümne päevaga.
Eriti murelikuks teeb haldusasjade arvu kasv. Põhimõtteliselt võib öelda niimoodi, et 2023 oli tõus 11% protsenti peaaegu, 2024 on veel 10% juurde tulnud. Seega on kahe aastaga 20%, viiendik tööd juurde tulnud asjade arvu osas, mis on väga suur number, olgem ausad. Samas tuleb tunnustada halduskohtunikke – ma ei taha öelda, et ainsana, aga siiski –, nemad on menetlusaega suutnud lühendada 162 päevalt 153-ni.
Kriitiline on seis aga ringkonnakohtutes, kus on ka koormust tulnud jällegi erinevalt. Kui süüteoasjades kriminaalmenetluses on 8% vähem kaebusi, väärteoasjas 4,8% vähem kaebusi, siis tsiviilasjas 4,6% kaebusi rohkem ja haldusasjades 23% kaebusi rohkem. Ühe aastaga enam kui viiendik on juurde tulnud ja see kajastub kindlasti ka menetlusaegades. Halduses lahendatakse ringkonnakohtus kaebusi, apellatsioonkaebusi keskmiselt 322 päevaga, aastaga on üks kuu juurde tulnud. Kriminaalmenetluses, jah, 90 päevaga, aga seal on viis päeva juurde tulnud, vaatamata sellele, et asjad on vähenenud, tsiviilasju lahendatakse ringkonnakohtus 249 päevaga, 10 päeva on juurde tulnud aastal.
Riigikohtu … Aa, mis veel öelda? On ka erinev edasikaebeprotsent asjades ja see on olnud tegelikult läbivalt meil niimoodi enam-vähem. Tsiviilasjades maakohtu otsuses vaidlustas ainult 5%, ainult 5%, 95 jääb alles. Süüteoasjades on 10, aga haldusasjades 35%. Iga kolmas asi läheb edasikaebamisele, see väärib mõtlemist.
Riigikohtus on ka tõusnud 10% menetlustaotluste arv. Menetlusaeg on natukene lühenenud ja menetlusse võetakse 12% kaebusi, mida on 2% rohkem kui 2023.
Kokkuvõttes vaadata viie aasta perspektiivis, siis on menetlustempo ja jõudlus halvenemas. Kriitiline on seis apellatsioonimenetluses. Viie aasta lõikes on maakohtutes keskmiselt olnud menetlusajad pikemad 11% läinud, tsiviilasjades 27%, halduskohtutes 21%, ringkonnakohtutes 44%. Sealhulgas haldusasjades viie aasta lõikes koguni 62%. Aeglustamine on olnud suur.
On erinevused kohtute koormuses jätkuvalt arvestatavad. Samas, ressurss, mida riik on siia rahaliselt sisse pannud, seda on olnud. Kohtuasi on läinud, ütleme, inimressursi mõttes 2020. aastast võrreldes 85% kallimaks iseenesest. Mis need põhjused on? Ega keegi lõpuni seda ei tea. Asjad on mahukamaks ja keerulisemaks muutunud. Põlvkonnavahetus on. On valdkonnad, kus on kohtud hakanud põhjalikumalt asju käsitlema, millest ma räägin veel, tarbijakrediidiasjadest näiteks, kus on kohtupraktika muutunud ja ka töökorralduse teema on.
Meil siis kohtunikkonnast vastu vaatab? Eestis on kohtunike ametikohti 249 põhimõtteliselt ja neist on täidetud 244, ajutised kõikumised siia-sinna. Eelmine aasta maikuust alates on pensioneerunud 16 kohtunikku, üks lahkus ametist pärast peaaegu kolmeaastast teenistust, kaks on samamoodi lahkumas. Rõhutan seda, sest varem ei ole meilt kohtunikud ära läinud noorelt, aga nüüd on kolm tükki põhimõtteliselt ühe aastaga otsustanud, et see amet ei sobi neile või nad ei soovi jätkata. Sealhulgas üks ……. riigikohtunik. Üks kohtunik tagandati ametist. Juurde on tulnud 10 uut kohtunikku, vahetunud on esimehed Tallinna Ringkonnakohtus, Tartus, Harjus, Viru Maakohtus.
Eesti kohtuniku portree vaatab vastu sellisena, et keskmine vanus on temal 48,5 aastat, mis on pisut langenud võrreldes varasemaga. Põlvkonnavahetus meil jätkub, meil on 15 pensioniõigusega kohtunikku ametis sellel aastal, eelduslikult 9 inimest pensioneerub ja 29 võiks veel pensioneeruda 2030. aastaks. Üle pooltel kohtunikest ei ole enam kohtunikupensioni õigust.
Töötajate voolavus on tõusnud üle 10% 2024. aastal. Halvasti on olnud kohtunikueksamiga. Kui 2023 soovis kohtunikueksamit teha 33 inimest, 2024 oli neid 13. Mitte ükski inimene eksamit ära ei teinud. Ka see on näitaja.
Et halbadest uudistest veel mitte lõpetada, siis kohtute usaldusväärsus, mis on tõusnud siin eelmine, 2023 jõudis 71%-ni, väga kõrge, on aastaga langenud 65%-le, väike langus siingi. Ilmselt on see menetlusaegade pikenemine kui ka üldise avalikkuse negatiivne tähelepanu mõne kohtuasja suhtes. See ei tähenda seda, et me ei tegeleks oma probleemidega. Tegeleme vajaduse korral ka distsiplinaarmenetlusega ja seda käsitleti ka värskel kohtunike täiskogul ühe keskse teemana. Viimasel ajal on oluliselt kasvanud kaebuste arv, mis kohtunike peale esitatakse, eriti seoses menetluse venimisega. Teine grupp on kohtunike käitumine ….kohtuistungil.
Riigikohtusse laekus eelmine aasta rahulolematuse kohta kohtunike tegevusega kuskil 50 kaebust, millest 31 saab pidada taotluseks algatada distsiplinaarasi. Kõikide kohtute esimeeste peale kokku tuli selliseid taotlusi üle 200, mida on märkimisväärselt palju. Enam kui pooltes väljendati rahulolematust menetluse kestvusega. Distsiplinaarkolleegium arutas eelmine aasta kahte väga tõsist süüasja, mõlemal juhul mõisteti kohtunikud süüdi, ühel juhul tagandati menetlusest, teisel juhul karistati kohtunikku palga vähendamisega.
Oleme üritanud samas kohtumenetlust ka avalikkuse ette tuua rohkem ja mugavamalt. Riigikohtus oleme ka midagi positiivset öelda, teinud avalikest istungitest ülekandeid, eelmine aasta koguni 12 istungilt ja huvi nende istungite vastu oli väga suur. Jätkame loodetavasti nende projektidega ka edasi.
Nüüd osa Riigikohtu enda tegevusest seaduste kohaldamisel, mille kohta on mul ettekande lisas antud kolleegiumide esimeeste põhjalik ülevaade. Ma katsun siinkohal sellest väga lühidalt öelda, seal on kirjas, millega me kõik tegelenud oleme.
Eelmine aasta oli meil põhiseaduslikkuse järelevalve asjadest alustades 27 põhiseaduslikkuse järelevalve asja menetluses, mida kaks vaadati läbi Riigikohtu üldkogus. Kahel juhul tuvastas Riigikohus seaduse või normi põhiseadusvastasuse. Üks oli Vabariigi Presidendi taotlus maamaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse kohta, sidumine usaldushääletusega Riigikogus. Ja teine oli kohtu taotlus tunnistada põhiseadusvastaseks elektrituruseaduse regulatsioon, mis nägi võrguga liitumise tagatise rakendamiseks ette üheksast kuust lühema üleminekuperioodi. Meil oli valimiste aasta, palju oli valimiskaebusi. Oli ka Riigikogu töökorralduse peale kaebusi ja otsuste peale. Ja uus trend on ilmselgelt omavalitsuste kaebused, mida on tulnud, omavalitsused riigi vastu. Meil on ka praegu menetluses Saue ja Kiili valla taotlused, üks planeerimise korralduse ja teine rahajaotuse peale. Lahendasime eelmine aasta üldhooldusteenuse rahastamise teemalist kaebust väga põhimõttelistes õigusküsimustes.
Nii. Jah, kohtutest tuli meil ainult kolm taotlust tegelikult. Ma pean õiendama ühe ………… õiguskantsler ei esitanud ühtegi taotlust. Tegelikult ta ikkagi ühe esitas aasta lõpus, ta võttis selle tagasi. Õiendan selle täpsustuse siin ära.
Tsiviilasjades võib välja tuua ………… ise on välja toonud täpsemalt korteriomandit puudutavad vaidlused jätkuvalt, mida on väga palju, igapäevavaidlused maja juures parkimise kord. On täpsustatud hüvitiste maksmist sotsiaalmeedia kommentaaride eest, töövõtulepingust tulenevat ehitaja tasu nõuet, spordivaidlusi, ühisvara jagamist ja üldse perekonnaasjadega seotud küsimusi. Eriti aga tegeldi tarbijakrediidi probleemidega, kus tarbijad on jäänud võlgu liigkasuvõtjalike laenude tagastamisel.
Süüteoasjades. Riigikohtu kriminaalkolleegium lahendas mitu avalikkuse tähelepanu all olnud süüasja, süüteo asja. Nagu kahes kohtuastmes vägistamises õigeksmõistmise süüdistamine, seitsmekümnendatel toimepandud kuritegudes rehabiliteerimine, toimingupiirangute rikkumine, autojuhi vastutus kaassõitja vigastamise eest, mittevaralise kahju hüvituse suurus kuriteos kannatanule, riigihangete reeglite rikkumine, rahapesu ja pankrotimenetluses. Ülevaade on põhjalikult antud seal lisas, igaüks detailselt seda lugeda. Ja eriti pikk on ta veel haldusasjades, kus on tehtud väga olulisi lahendeid keskkonnaõiguses. Just nimelt on see meil tõusev teema küll ehitamise …….., rohevõrgustike, kaevandamise, veelubade osas on mitmeid olulisi lahendeid, kinnipeetavate raviga seoses, maksuõiguses, andmekaitses. Ka viimased koroonakaebused on ilmselt loodetavasti Riigikohtusse jõudnud. Omavalitsuse avalike teenuste osutamine, võrguteenus, teemad, struktuuritoetused, mida iganes Riigikohtu halduskolleegiumi eelmine aasta kõike ei käsitlenud. Pikk, põhjalik ülevaade on olemas.
Kaks kaebust oli kohtunike distsiplinaarasjades Riigikohtu üldkogus, tegeledi ka kohtunikueksamikomisjoni otsuse peale esitatud kaebusega.
Väline vaade inimõiguste kohtust on selline positiivne. Positiivne on see, et Euroopa Inimõiguste Kohus eelmine aasta 5 sisuliselt läbi vaadatud asjas Eestist mitte ühtegi rikkumist ei leidnud. Tunnustame meie riiki. Samas kaebuste hulk – 97 – on ka vähem, see on 6 kaebust vähem kui 2023, trend on vähenemise osas. Siiski võib öelda, et 10 000 elaniku kohta oleme kaebajatest Euroopa keskmisest kaks korda üle praktiliselt, meil inimeste kaebamise komme on jätkuvalt väga tugev. Pooleli on praegu, aasta alguses oli pooleli 12 asja.
Euroopa Kohtusse esitati 2024 Eestis, tähendab tegi Euroopa Kohus eelotsuse kolmes asjas: põllumajandustoetuste maksmise, keskkonnateabe direktiivi tõlgendamise, investeerimisprojektide kulude kohta. Sel aastal on tehtud sularahavahetuskursi kohta Euroopa Kohtus otsus. Pooleli on menetlus 7 asjas: keskkonnaasjade üle, sidevõrgu, kohtualluvuse kokkulepete, valimiskautsjoni ja isikuandmete üle muu hulgas. See on esimene osa.
Teiseks: arengud kohtusüsteemis. Kõigepealt jah, kokkuvõte sellest, millest ma rääkisin, on siis see halb pool. Ma kinnitan, et tegelikult see olukord täna, õigusemõistmine toimib, aga tendents on halb. Sellest tuleb vastu astuda, kui me ei taha mõne aasta pärast, et tegelikult oleks ka olukord halb. Keeruline aeg on. Ühiskondlikud ootused meil kohtule, eriti asjade lahendamise kiiruse osas üha tõusevad, samas õigusemõistmise teenus läheb üha aeglasemaks ja kulukamaks, seda tuleb tunnistada. Seda saab põhjendada muu hulgas asjade keerukamaks muutumise, kohtunike põlvkonnavahetusega. Ega see menetlusosalisi ei lohuta loomulikult. Samas ei tohi asju teha ka ülejala, eks ole, kohus peab leidma sobiva tasakaalu kvaliteedi ja menetlusaja vahel.
Me oleme maha jäämas kohtumenetluse digiteerimise uue etapiga tehisintellektipõhiselt. Paljud riigid on meist ette läinud või minemas. Meie suur digiriigi kuvand käib alla, seda võib ilmselgelt praeguse seisuga öelda. Aastat on varjutanud eelarve kärpimine, kohtumajade sulgemine, sulgemise plaan, inimeste koondamise oht kokkuhoiumeetmena, palkade indekseerimine, jätkuv pidurdamine vastuolus varasemate lubadustega on põhjustanud meelepaha, kohtuvaidlusi, kohtusüsteemi reformikavad, esmajoones kohtute ühendamise plaan on kohtunikkonda lõhestanud, usaldusväärsus süsteemis on vähenenud, kohtunikud on stressis, nagu on ka meediasse jõudnud, menetlusosalised on rahulolematud, rohked distsiplinaarasja algatamise avaldusi, on kolleege asunud süsteemist lahkuma, kuna neile ei sobi töökorraldus või -õhkkond, kohtunike koormused on ikkagi ebavõrdsed sama palga juures. Võiks veel lõpmata jätkata. ….. rohkem ….. halba, aga tendentsid ei ole head. See kõik ei ole tekkinud üleöö, on pikemaajaline suundumus. Põlvkonnavahetus on ilmselt oluline märk.
Mis on head? Me lahendame asju kohtus ja teeme seda jätkuvalt suure pühendumise ja ma arvan, et ka kõrge kvaliteediga, mida kinnitavad üldiselt madalad edasikaebenumbrid. Jah, mõnevõrra aeglasemalt, aga uued noored kohtunikud entusiastlikult lahendavad asju põhjalikult, seda ma võin küll kinnitada. Võib-olla nad on liiga põhjalikud kohati, aga igal juhul võetakse asju väga tõsiselt enamasti.
Me kinnitasime uue kohtute arengukava, mis võiks ideaalis meid viia organisatsioonina uuele tasemele. See on ambitsioonikas dokument. Ja kokkuvõttes võiks see olla aluseks, et õigusemõistmine oleks inimeste jaoks kiirem ja kvaliteetsem. Nüüd tuleb seda kava rakendama hakata, mis on kindlasti oluliselt raskem kui seda kokku kirjutada. Seesama räägitud tehisintellektist, me panime kokku ambitsioonika lähteülesande, mida me võiks kohtus kasutada dokumentide läbitöötamisel, esmajoones nüüd tuleks see käima lükata, see on osutunud praegu raskeks.
Kohtute haldamise nõukoda hoidis ära Jõhvi ja Rapla kohtumaja sulgemise ja inimeste koondamise ja saime viimasel hetkel ka rahalist tuge valitsuselt. Ja ehk siis lõpuks suudab seadusandja muuta kriminaalmenetluse
üldmenetluse regulatsiooni, millest ma juba 4, kui mitte 5 aastat siin rääkinud olen, see ikkagi ei sobi, ja panna piirid võimalustele menetlust kohati lõputult venitada, ressurssi pillata.
Kuidas edasi minna, et trende pöörata, töörahu taastuks, inimesed süsteemist ei lahkuks ja oleksid motiveeritud? Minu arust on vaja mitmeid erinevaid meetmeid, mida võiks minu poolest ka reformiks nimetada, aga vaja on mitmeid asju.
Juba Riigikogu menetluses on kohtuhalduse ülevõtmine kohtusüsteemile, kuid selle eelduseks on piisav finantsgarantii süsteemi käivitamiseks ja paindlikud võimalused ressursikasutust ka ise otsustada, muu hulgas kohtunike palgaraha kasutamiseks, mis täna on piiratud. Kontroll ka kohtute infosüsteemi üle oleks vajalik lisaks.
Seesama tehisintellektil baseeruva kohtute infosüsteemi rajamine. Uue infosüsteemi rajamine tuleks käivitada, mille funktsionaalsuste seas oleks muu hulgas eelmenetluse toetamine, seisukohtade ja tõendite läbitöötamine ja neist järelduste tegemine, samuti abi õiguse analüüsimisel ja kohaldamisel ja miks mitte ka vaidluse tulemuse ennustamise süsteem vaidluste ärahoidmiseks.
Tagada tuleks asjade jagamine, koormuse keerukate kompensatsioonimehhanismideta ühtne
jagunemine sama kohtuastme piires, kõige paremini sama astme kohtute ühendamisega
üleriigilisteks kohtuteks, kus kehtiks ühtne tööjaotusplaan, suurem spetsialiseerimine
ja tööjaotus.
Muuta kohtute juhtimismudelit, mis täna sarnaneb, vabandust, natukene kolhoosile ja korteriühistule, kus väga väike õigus on kohtu esimehel. On pakkumine, et kohtujuhi pädevust tuleks suurendada, kohtunikest moodustada eestseisus tema kõrvale.
Senise kohtunik – personaalne kohtujurist – personaalne sekretär meeskonnamudel peaks saama muudetud
sellisel viisil, et me katsetaks suuremaid menetlusgruppe, kus tööjaotus oleks olemas.
Me peame leidma lahenduse ajutise töökoormuse tõusu maandamiseks, kui kohtunikud on eemal näiteks.
Rahvakohtunike teema – on täna palju selles juba jõutud ühisele arusaamale, et sellisel kujul nad ei sobi süsteemi enam.
Kohtust tuleks välja viia asjad, mis ei peaks seal olema, tuleks rakendada tõhusalt kohtuväliseid
lepitusmenetlusi, näiteks perekonnaasjade ja naabrivaidluste lahendamiseks.
Kohtumenetlusi saab ka lihtsustada ja tõhustada, ka piirata vaidlustamise võimalusi. Olen arvamusel, et halduskohtus 25 euroga tehase kinnipanemise vaidluse algatamise võimalus ilma igasuguse kulude kandmise riskita on liigne luksus, isegi kui sa kaotad selle. Seda võiks ette võtta ja mõelda selle peale.
Ja kohtunike vastutust tuleks täpsustada, muu hulgas ka distsiplinaarvastutust. Praegu tundub, et olemasolevas süsteemis me ei suuda neid distsiplinaarkaebusi enam ära menetleda, neid on lihtsalt nii palju ja selleks on vaja täiskohaga inimese tööd, kes teostaks järelevalvet ja analüüsiks ja vast ka siis esitaks need avaldused. Ehk teisisõnu tuleks minu meelest süsteemi luua spetsialiseeritud ametikandja, kelle ülesanne ongi sellega tegeleda, sest muidu me lihtsalt ei jõua sellega muu töö kõrvalt hakkama saada.
Kui kohtusüsteem tuleks kõikide nende reformidega kaasa, siis täitevvõim ja seadusandja võiks meid toetada sellega, et arvaks kohtud koos muu sisejulgeolekusüsteemiga välja edasisest riigieelarve kärbetest ja lubaks seda säästetud raha kasutada süsteemi arenguks. Kui sealt raha välja veel võtta, nagu praegu on kavas järgmisel aastal, siis tegelikult ega midagi paremaks meil ei lähe, kõik läheb hullemaks. Selleks, et pikemas perspektiivis me suudaks midagi kokku hoida, tuleb praegu sinna raha panna sisse, muidu lihtsalt see asi ei lähe edasi. Ehk siis kohtunikud ootavad kindlasti oma palgaindeksi taastamist 2026. aastast, nii nagu eelmine valitsus neile reformide vastu seda lubas. Kohtunikkond ootaks töövõimetushüvitise taastamist kui riigipoolset kindlustust, roteerumise toetamist, ametikitsenduste leevendamist ja ka võimalust tööandjapensioni makseteks.
Mul paluti ka öelda seadusandjale mõte, et kui me praegu ressursinappuse või ressursi ebaefektiivse kasutamise tõttu laseme tekkida suuri kohtujääke või kohtuasjade jääke, siis nende kõrvaldamiseks kulub rohkem aega ja ressursse kui nende tekkimise vältimiseks. Me praegu võtame süsteemist välja, pärast tuleb sinna rohkem panna, oli selle jutu mõte.
Kohtute ühendamine. Ma olen siin mitu korda seda rääkinud ja toetan seda mõtet. Kohtunikkonnas on see leidnud kohati väga tugevat vastuseisu, mis on ka ilmselt paratamatu. Ka kõikide muude struktuuride puhul ei ole see põhinenud konsensusel, tõenäoliselt nii haiglad, koolid kui kohalikud omavalitsused oleks jäänud liitmata, kui oleks inimeste enda teha olnud see kõik. Kohtute ühendamine ei saa olla eesmärk, vaid vahend, vahend töökoormuse ühtlustamiseks, ressursi tõhusamaks kasutamiseks. On otsitud erinevaid mehhanisme selleks, kuid need on alati jäänud poolikuks.
Mõte ongi tekitada paindlik kohtuasjade üle riigi jagamise süsteem, võimalik ühtlustada töökoormust, vältida asjade kuhjumist kuskil, näiteks kohtunike eemalviibimisel või isegi haiguse puhul, võimaldada tõhusamat koostööd kohtunikel ja spetsialiseeruda keerulisemate asjade üle riigi. Minu arvates võiks see spetsialiseerumine aidata kaasa kiiremini ja professionaalsemate asjade lahendamisele. Territoriaalset juhtimist arendaks valdkondlik juhtimine, säiliksid kohtumajade kohtunikud, saaksid töötada neile sobivamates kohtades. Ja inimesed ka õigusemõistmist peaksid saama võimalikult elukoha lähedal.
Ühtse kohtu efektiivse töö aluseks oleks ühtne tööjaotusplaan, mis võimaldaks asjade jagamist intelligentselt juhtida. Selle peaks kehtestama seesama kohus ise, mitte keegi väljastpoolt seda tegema ei pea. Hirmud kohtunike seas ringi sõitmisest ja millestki muust ei ole minu arvates põhjendatud.
Lisaks soovin lisada ka julgeoleku argumendi. Kõige mustema stsenaariumi korral, kui Eestit peaks tabama agressioon või kohtumajade blokeerimine, saaks maakohus ühtse juhtimise all, üks maakohus edasi töötada ja teha lahendeid vajalikes kohtuasjades, muu hulgas anda nõusolekuid võtta isikuid vahi alla, karistada, korraldada esialgset õiguskaitset ka Eesti viimases vabas kohtumajas, ilma et oleks vaja struktuuri muuta, kedagi üle viia kuskile või asju ümber jagada. See väike nüanss on ka selle asja juures olemas. Ühtne maakohus saaks suuremate ümberkorraldusteta tegutseda ka sõjaaja kohtuna, palju paremini kui praegune maatriks, risti-rästi juhtimisega kohus.
Kõik need mõtted nii eesmärkide kui ka vahendite osas sisalduvad üldjoontes ka kohtute arengukavas. Esimese astme kohtute ühendamine või tegutsemine ei oleks maailmas ainulaadne, näiteks on ühe kohtuasutusena organiseeritud Iirimaa District Court juba ammu.
Loomulikult võib kõike seda analüüsida, võib pikemalt analüüsida, aga ilmselt see ei aita meid väga.
Ma küsiksin, kas ma võin saada aega pärast juurde natukene. Palju te võite anda mulle?