14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu 17. töönädala esmaspäevase istungiga. Ja head kolleegid, kõigepealt palun teeme kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll, palun!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohale on end registreerinud 71 Riigikogu liiget, puudub 30.
Järgnevalt, head kolleegid, päevakorra kinnitamine. Ja siin on nüüd ridamisi ettepanekuid. Helle-Moonika Helme, palun!
15:01 Helle-Moonika Helme
Jaa, aitäh! Mul ei ole küll ettepanekut, aga mul on küsimus selle nädala päevakorra kohta. Kolmapäevane 19. päevakorrapunkt on töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu esimene lugemine. See on tegelikult väga oluline teema, mis on praegu ühiskonnas tekitanud palju selliseid vastakaid arvamusi, ja kriitilist häält on teinud juba väga paljud. See on ühiskondlikult tõesti väga oluline teema, siin on vist isegi mingi meeleavaldus plaanis. Miks see on pandud … No ma kujutan ette, et see tuleb lugemisele kuskil võib-olla öösel kell üks-kaks. Inimesed, kes tahaksid seda arutelu jälgida – tõenäoliselt on liiga hiline aeg. Miks see on pandud selles päevakorras nii taha?
15:02 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Esialgu oli ta planeeritud küll teisipäevaks, aga teisipäevane päevakord on juba nii pikk, et sinna ei ole võimalik seda panna sellepärast, et meil on Riigikohtu esimees Villu Kõve, siis meil on konkurentsiseaduse muutmine, teine lugemine, ja maaelukomisjoni algatatud alusharidusseaduse muutmine. Kõik väga olulised ja pikad punktid, mistõttu teisipäeval lihtsalt ei oleks olnud aega selle konkreetse eelnõu menetlemiseks, seda enam, et teisipäeval on ees teised lugemised. Ja kolmapäeval on soov alustada lõpphääletustega ja teiste lugemistega, mistõttu ta oleks ikkagi jäänud tahapoole. Meil ei ole võimalik seda ettepoole tõsta, sellepärast et tegu on esimese lugemisega. Sellisel juhul …
Head kolleegid, me oleme siin selle istungjärgu jooksul üritanud päevakordi kokku panna nii, et see päevakord oleks oleks mõistlik ja tehtav. Ma usun, et see, me mõned tunnid istume siin kauem ja teeme tõsist tööd, on siiski jätkuvalt realistlik. Ja see sõltub meist kõigist, et me pingutaksime piisavalt, et me jõuaksime kõik need eelnõud ka selle töönädala jooksul ära menetleda.
Lauri Laats, ettepanek seoses päevakorraga. Lauri Laats, palun!
15:03 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Eesti Keskerakonna fraktsiooni poolt sooviks välja võtta päevakorrast kolmapäevasest päevast punkti 21 – 620 SE – ja punkti 22 – 621 SE.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Selge. Suur tänu! Ja Andrei Korobeinik, ettepanek seoses nädala päevakorraga. Andrei Korobeinik, palun!
15:04 Andrei Korobeinik
Ma täpsustaks üle. Esmaspäevane punkt nr viis, mis on eelnõu keset põnevaid arupärimisi – mis see põhjus on, miks eelnõu ei ole meil alguses, nagu aastakümneid on olnud?
15:04 Esimees Lauri Hussar
Jaa, põhjus on väga lihtne. Kuna peaministri päevakava on väga tihe, siis peaminister palus, et ta saaks teie ees olla oma nelja arupärimisega kõigepealt, ja see on ka põhjus, miks see punkt on täna tõstetud viiendaks. Ja see on olnud ka meil mõningatel kordadel varasem praktika. Kui peaministril on olnud reis või peaminister peab teiste ametikohustuste täitmisel viibima kusagil mujal, siis me oleme selles küsimuses peaministrile, arvestades tema koormust, ka vastu tulnud. Nii et praegu, antud juhul see oli kokkulepe. Ma usun, et nii viies punkt kui ka kõik neli esimest punkti pälvivad kindlasti väga palju tähelepanu ja kindlasti Riigikogu liikmed siin saalis aktiivselt võtavad nii arupärimisest kui ka selle eelnõu menetlemisest osa.
Tõnis Lukas, ettepanek seoses nädala päevakorraga. Palun!
15:05 Tõnis Lukas
Aitäh, härra juhataja! Ma küsin peaaegu analoogilise küsimuse, aga ma tahan teada, kuidas teil see päevakorra lõplik tegemine käib. Siin on kolmapäeval 20. punktina Isamaa fraktsiooni algatatud laulu‑ ja tantsupeo seaduse eelnõu 598. Samamoodi komisjon taotles seda teisipäeva ja minuga käidi veel rääkimas, kas ma olen valmis, mina kui fraktsioonipoolne ettekandja, et see kandub üle kolmapäeva. Ma ütlesin, et kui kandub üle kolmapäeva, mis seal siis ikka teha. Aga siis pärast minuga enam keegi ühendust ei võtnud, ka neljapäeval veel oldi terve päev ikkagi komisjonis teadlikud sellest, et see läheb teisipäevasele istungile. Ma küsin teilt lihtsalt seda, et kui te selle otsuse teete, kas te peaksite küsima või ühendust võtma ka ettekandjatega, kas see sobib, kas panna sinna. Kas käib mingi eelhäälestus ka või lihtsalt teete otsuse ja vaatate, mis saab?
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg! Ma selgitasin ka neid põhimõtteid, millest lähtuvalt juhatus selle nädala päevakorra projekti on koostanud, ja see on seotud ka sellega, et mis meil on juba teisipäeval ees. Seal olid ikkagi väga-väga suured ja mahukad teemad ees. Varasema praktika järgi ma võin öelda, et Riigikohtu esimehe kuulamine võib võtta aega poolteist kuni kaks tundi vähemalt, lisaks veel konkurentsiseadus ja nii edasi. See oli põhjus, et me tõstsime päris mitu eelnõu ka teisipäevalt ära, sealhulgas ka Erkki Keldo eelnõu, lihtsalt põhjusel, et me ei jõua neid teisipäeval ära menetleda. Ja selleks, et me saaksime kolmapäeval alustada teiste lugemistega, sellepärast tõsteti ka see konkreetne eelnõu kolmapäevaks. Aga nagu öeldud, et selle istungjärgu jooksul meil ei ole väga palju ööistungeid olnud ja me oleme väga tõhusalt töötanud, ma usun, et me jätkame täpselt samamoodi ka sellel nädalal.
Peeter Ernits, teil on, ma saan aru, ettepanek päevakorraga seoses. Ma juhiksin tähelepanu sellele, et kui on nagu protseduuriline küsimus, siis pange käsi, ja kui on konkreetne ettepanek päevakorra muutmisega seoses, siis võtke sõnavõtt, siis me suudame seda järge pidada. Aga Peeter Ernits, palun!
15:08 Peeter Ernits
Auväärt juhataja! Te ütlesite Moonika Helme ettepaneku peale, et mitte peita töölepingu seaduse öhe, nii-öeda vastu neljapäeva, et panna ta teisipäeva, ja ütlesite, et maaelukomisjoni algatatud alushariduse ja nii edasi seadus on väga oluline. Auväärt juhataja! Maaelukomisjoni liikmena võin öelda, et tegemist on ülimalt, selline vigade paranduse, puhas tehniline eelnõu, üldse mitte nii oluline. Nii et see võiks täitsa vabalt olla ööl vastu neljapäeva. Nii et väike parandus, see ei ole väga oluline eelnõu. Vigade parandus.
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge. Aga teinekord võtke seesama protseduurilisena, sest ma võtan praegu need ettepanekud päevakorraga seoses ära ja siis ma kuulan veel protseduurilised küsimused ära. Anti Poolamets, teil on ka küsimus päevakorraga seoses, protseduuriline küsimus.
15:09 Anti Poolamets
Aitäh armulikkuse eest, et te lubasite küsida! Aga ma tahan rõhutada sedasama asjaolu, et punkt 19, see on ainult üks näide tegelikult. Teema, mis puudutab sadu tuhandeid töötajaid, ja te panete selle ööseks kella kaheks! See jätab mulje, et te peidate selle rahva eest ära. Meie institutsiooni üks eesmärk on töötada avalikult, tagada avalikkus, ajakirjanike ligipääs, kodanike võimalus, huvigruppide võimalus siin rõdul vaadata. Mulle tundub, et Riigikogu juhatus on nüüd obstruktsiooni tegemise üle võtnud, et kui obstruktsioon keelati ära, siis te hakkate ise ööistungeid korraldama. See ei ole prioriteetide paigasolek. Te ütlete, et tuleb mingi kuulamisega tegeleda, kus tegelikult midagi ei otsustata, jorutame ja jorutame kaks kuni kolm tundi, aga nüüd, kui on fundamentaalse tähtsusega seadus, panete selle öö peale. Teil on prioriteedid paigast ära. Minu meelest on aeg teha fraktsioonidele ettepanek, et hakkaksite nagu päriselt mõtlema, et ööistungid ei ole see ala selliste teemade puhul.
15:10 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Aitäh, et te muuseas ööistungeid meelde tuletasite. Ma arvan, et selle viimase istungjärgu jooksul meil praktiliselt selliseid tõsiseid ööistungeid ei olegi olnud. Ja ei ole ka olnud sellist klassikalist obstruktsiooni kümneminutiliste vaheaegadega. Kindlasti tunnustan ka selle eest, et seetõttu on toimunud ka oluliselt sisulisem arutelu. Arvestades seda praktikat ja seda, et meil on praegu ka tulnud ettepanek kaks punkti välja võtta, siis ma usun, et teie poolt mainitud kellaajaks me oleme loodetavasti juba istungi lõpetanud. Aga mis puudutab nüüd seda loogikat, kuidas päevakorda kokku pannakse, siis kõigepealt on kolmandad lugemised ja lõpphääletused, siis on teised lugemised ja siis on esimesed lugemised. Niimoodi pannakse see päevakord kokku ja sellest lähtuvalt see järjekord valdavalt on siin teie ees ka laual.
Helir-Valdor Seeder, ettepanek seoses päevakorraga ja istung läbiviimise protseduuriga. Palun!
15:11 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Mul on ettepanek päevakorra osas, et tõsta kolmapäevaks kavandatud päevakorrapunkt nr 20, eelnõu 598 teisipäeval neljandaks päevakorrapunktiks. Ja teades, et teisipäevane päevakord on pingeline, võib juhtuda, et ei jõua läbi arutada, siis need punktid meie praktika kohaselt nihkuvad kolmapäeval esimesteks, nii nagu ka kultuurikomisjonis see teadmine oli. Ja ka ettekandja, kes neljapäeval veel komisjonis oli, teadis, see läheb teisipäevasesse päevakorda, siis me saame arvestada ka ettekandja tegijaga. Mii et see on igati meie senise praktika ja ka kodukorraga kooskõlas. Minu ettepanek: 20. punkt teisipäeval neljandaks punktiks.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge pilt. Kui nüüd keegi sellele ettepanekule vastu ei ole, siis me saame tõsta teisipäeval neljandaks punktiks.
Kalle Grünthal, küsimusi istungil … Isegi … Ei, vabandust! Ettepanek seoses päevakorraga. Palun!
15:12 Kalle Grünthal
Aitäh, kulla peremees! Mul on selline ettepanek selle töölepingu osas, seaduse osas, mis on siin pandud kolmapäevaks. See on ülimalt oluline punkt, sest teisipäeval toimub siin maja ees ka meeleavaldus selle osas. Äärmiselt vääritu on selline oluline punkt, mis puudutab enamust Eesti ühiskonnast, jäetakse öö peale. Minu ettepanek on tõsta teda kuskile esimese kümne eelnõu hulka, et vähemalt suurem osa inimesi saaks ikkagi jälgida, mis siin saalis toimub.
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge pilt! Siin oli konkreetne ettepanek ka, kuhu see eelnõu tõsta. Õnne Pillak, ettepanek seoses päevakorraga. Õnne Pillak palun!
15:13 Õnne Pillak
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Reformierakonna fraktsioon ei toeta päevakorras muudatuste tegemisi.
15:13 Esimees Lauri Hussar
Selge. Aitäh! Nii, küsimused istung läbiviimise protseduuri kohta. Tõnis Lukas, palun!
15:13 Tõnis Lukas
Aitäh, juhataja! Harva ma küsin protseduuriliselt, aga nüüd ma küsin lihtsalt sellepärast, et aru saada Riigikogu kui seadusandja liikmena, et kas siis, kui te teete need viimased otsused, ma küsin lihtsalt, kas te näiteks siis kui te panite … Minult te ettekandjana ei küsinud, kas sobib viia see kolmapäeva 20. punktiks. Aga kas te näiteks 19. punkti ettekandjalt, majandus ja tööstusminister Erkki Keldolt eelnevalt uurisite, kas talle sobib selline päevakorra ümbertõstmine ja punkti nihutamine sinna?
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Erkki Keldot on teavitatud sellest, et tema punkt on liikunud teisipäevalt kolmapäevale. Jüri Jaanson, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:14 Jüri Jaanson
Jaa, aitäh! Kui ma nüüd õieti kuulsin, siis paremalt poolt või vasakult poolt õigemini minust vaadates, siin kahe parlamendisaadiku poolt tuli märge, et ühte seda eelnõu nüüd arutatakse ühel kindlal ajal ehk ühe-kahe ajal öösel. Tahtsin igaks juhuks üle küsida, et ega kuskil ei ole ilmunud mingisugune ajakava, millal mingit eelnõu arutatakse, ja kui see on, siis palun laiemalt ka tutvustada seda.
15:15 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! See ajakava on meil seaduses kirjas ja ütleb, millal algab kolmapäevane istung ja millal lõpeb kolmapäevane istung. Kõik võivad seda seadusest lugeda ja kõik teavad väga hästi, millal siis kolmapäevane istung lõpeb ja algab neljapäevane istung. Nii et ma usun, et kõik kolleegid siin saalis on sellega tuttavad. Heljo Pikhof … Aa, muuseas, küsimus oli paremalt poolt minu poolt vaadates. Nii, Heljo Pikhof, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:15 Heljo Pikhof
Suur tänu! Tegelikult me õiguskomisjonis tükk aega vaagisime seda, mis kuupäev see võiks olla, kui me arutame töölepingu seaduse eelnõu esimesel lugemisel Riigikogu suures saalis, ja lõpuks leidsime, et see võiks olla siis teisipäev, 10. juuni. See oli kindel otsus meil komisjonis. Nüüd see sellisel moel, nagu eelnõu pandud kolmapäevasele päevale, et ta on kuskil südaöösel, tegelikult oleks ta pidanud olema teisipäeval, et kui ära ei jõua menetleda, oleks kolmapäevasele päevale edasi läinud. Ei saa sellist, kuidas ma ütlen, sellist lahendust juhatuse poolt kuidagi pidada õigeks.
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Aga juhatus on … Ma olen siin juba juhatuse kaalutlusi selgitanud, kuidas juhatus selle päevakorraprojekti koostas ja miks ei olnud võimalik teisipäevasele päevale seda esimest lugemist jätta.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:16 Varro Vooglaid
Suur tänu! Minu tähelepanu köitis lihtsalt asjaolu, et kolleeg juhtis omalt poolt tähelepanu, et õiguskomisjon tegi ettepaneku panna see teisipäevasesse päevakorda. Ma olen väga sageli kuulnud teid ise ütlemas, et meie ikkagi austame komisjonide ettepanekuid ja lähtume nendest. Antud juhul te ei ole andnud mitte mingisugust sisulist selgitust selle kohta, miks te seekord ei lähtunud õiguskomisjoni ettepanekust. Ja kolleeg Helir-Valdor Seederi ettepanek tõsta see teisipäeval viimaseks päevakorrapunktiks, on ju väga mõistlik ja täiesti tehtav. Ma arvan, et teie ka ei vaidle sellele vastu. Seal ei oleks mitte midagi teostamatut. Aga kui praegu ei ole see teostamatu, kuidas ta siis eelnevalt päevakorra projekti koostades juhatuse jaoks teostamatu oli, eriti pidades silmas, et õiguskomisjon just vastavasisulise ettepaneku oli teinud. Saate te seda sisuliselt palun selgitada? Vastasel juhul jääb selline mulje, et te olete sihilikult kavandanud selle kolmapäeva öösse vastu neljapäeva, et see võimalikult vähe tähelepanu saaks.
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Juhin tähelepanu, et kolmapäevane päevakord on juba täis eelnõusid, mille osas tõenäoliselt meil jätkab arutelu vähemalt kolmeks tunniks, kui mitte neljaks tunniks. Sinna ei olnud mõistlik enam rohkem eelnõusid jätta. Tegu on teise lugemistega. Antud juhul tegu on esimese lugemisega, mis läks oma kohale kolmapäevases päevakorras. Kui Riigikogu suudab toimida efektiivselt, siis me hakkame ka konkreetseid punkte, millele te siin viitate, oluliselt varem menetlema kui teie poolt mainitud kellaajal ja sellisel juhul ma usun, et ka see öötöö siin teid nii palju ei kohuta. Ja teine asi on see, ma ütlen, head kolleegid, et ma mäletan selle koosseisu ajal ka ikka väga palju unetuid öid ja ka kümneminutilisi vaheaegu ja eelnõude ja arupärimiste menetlusse andmist. Hea, et me enam selliste asjadega ei tegele. Mul on väga hea meel, et me tegeleme sisulise aruteluga. Ja ma usun, et sellest praktikast lähtuvalt ja sellest trennist lähtuvalt, mida me siin saalis oleme saanud, ma usun, et ka öösel ja hilistel õhtutundidel töötamine ei tohiks mitte kedagi kohutada. Me oleme selleks valmis ja teame, et ka meie Riigikogu kodukorra seadus annab meile väga selge raamistiku, millistel aegadel Riigikogu täiskogu koguneb.
Head kolleegid, ma võtan veel kolm viimast protseduurilist küsimust ja siis on kaks ettepanekut seoses päevakorraga ja siis me läheme päevakorra kinnitamise juurde. Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus!
15:19 Kalle Grünthal
Aitäh, kulla peremees! Vaadake, te olete siin tihtipeale öelnud ühe väga ilusa lause välja, et komisjonidel on väga suur enesekorralduse õigus ja Riigikogu juhatus ei sekku sellesse küsimusse, kui siin vahel tekivad mingisugused vaidlused, ja põhimõtteliselt jääb see kõik nende otsustada. Praegu ma kuulen, et ühel hetkel see teie poolt välja toodud dogma millegipärast ei kehti. Miks on siis niimoodi, et ühel hetkel käib asi niipidi ja ühel hetkel teistpidi. Kui õiguskomisjon on selle asja paika pannud, kellel on väga suur enesekorraldusõigus, nagu te räägite, siis peaks selle eelnõu menetlemine toimub teisipäeval. Teil puudub igasugune kaalutlusõigus seda asja tõsta teistpidi mingi ööistungi peale. Juhin tähelepanu ka veel seda, et samal päeval toimub siinsamas Riigikogu ees ju ka meeleavaldus selles suhtes, kus tööandjad ei ole nõus sellega. Ja see operatiivne info koos selle meeleavaldusega peaks langema kõik kokku. Palun tõmmake selles osas tagasi, sest tuletan veel kord meelde, et teie endi sõnul komisjonidel on väga suur enesekorraldusõigus ja juhatus juhindub sellest. Palun tõsta ta ikkagi, vahetada seal konkurentsiseadusega ära, see ei ole üldse nii oluline.
15:20 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Komisjonil siiski ei ole õigust päevakorra projekti koostada, seda teeb ikkagi Riigikogu juhatus ja lähtub ka sellest põhimõttest, et see päevakord oleks koostatud viisil, mis arvestaks selle päevakorra koostamise põhimõtteid ja arvestaks ka seda, et see päevakord oleks selles ajaraamis tehtav. Nii et see on ka põhjus, miks selline päevakorra projekt on tehtud.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:20 Varro Vooglaid
Jaa. Aitäh! Teate, minu teistkordse küsimuse esitamise põhjus seisneb selles, et esimesel korral, kui ma pöördusin protseduurilise küsimusega teie poole, te lihtsalt täiesti tuimalt jätsite sellele vastamata. Ma küsisin ja täiesti konkreetselt. Te hakkasite rääkima, et teil on hea meel, et siin ikkagi ei ole ööistungeid kevad olnud ja et Riigikogu peaks olema harjunud öösiti töötama tulenevalt eelnevast praktikast ja nii edasi. Aga ma ei küsinud selle kohta. Ma küsisin selle kohta, et kui te olete varem alati öelnud, et te juhindute väga tugevalt komisjoni ettepanekust – ja komisjon tegi ettepaneku menetleda seda eelnõu teisipäeval, see on selgelt välja toodud: teisipäeval –, siis miks te tõstsite selle kolmapäevale. Miks te ei järginud komisjoni ettepanekut? Te ei vastanud sellele.
Ja selle tõttu ma küsin uuesti. Miks ei saanud panna nädalakava projektis seda eelnõu, mis puudutab sadu tuhandeid inimesi Eestis ja mille vastu on eelduslikult väga suur ühiskondlik huvi, teisipäeval viimaseks päevakorrapunktiks pärast teisi lugemisi? Palun nüüd ärge rääkige nendest asjadest, mida ma ei küsinud …
15:21 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma olen sellele küsimusele juba vastanud. Me koostasime selle päevakorra lähtuvalt sellest, kuidas see oleks jõukohane Riigikogule nii esmaspäeval, teisipäeval kui ka kolmapäeval. Ja kolmapäeval on meil kõige pikem tööaeg ja vastavalt vastavalt sellele on ka päevakord koostatud. Tegu on esimese lugemisega ja ta läks sellele kohale, kuhu esimesed lugemised lähevad.
Ma lubasin võtta kolm küsimust. Jaak Valge, ma võtan teie protseduurilise küsimuse, siis ma võtan Priit Sibula ja Heljo Pikhofi ettepaneku ja siis me läheme päevakorra kinnitamise juurde. Jaak Valge, palun!
15:22 Jaak Valge
Suur tänu! Mul on küsimus tänase istungi läbiviimise korra kohta ja nimelt, et kuidas seda istungit läbi viia nii, et ka, ütleme, pealiskaudsel vaatlemisel võiks jääda mulje, et äkki ongi tegemist parlamentaarse riigiga. Meil on nimelt siin kaheksa arupärimist ja arupärimine teatavasti on selline instrument, mille kaudu parlament kontrollib ja suunab kaudselt täitevvõimuorganite või ametiisikute võimkonda reguleerivate õigusaktide täitmist. Aga meil on tekkinud selline halb praktika, et arupärimise poole pealt läheb arupäritav minema. Ja minu küsimus on järgmine. Kas Riigikogu juhatusel oleks võimalik nende ministritega kokku leppida, kellele arupärimine on esitatud, et nad oleksid saalis kuni protsessi lõpuni? Sest ainult niimoodi saab ju arupäritav teada, kas arupärijad on vastusega rahule jäänud või ei ole rahule jäänud, ja saab ka vajadusel lõpukõne pidada. Kui minister läheb minema, siis ta ju ei saa otsustada seda, kas tal on vajadust lõpukõnet pidada või mitte. Ja tegelikult jääb arupärimine poolikuks. Kas oleks selline kokkulepe võimalik?
15:23 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Te mainisite ka ise, et tegu on kokkuleppega. Sellist kohustust otseselt ei ole, aga hea tava see kindlasti on ja mina kindlasti Riigikogu esimehe ja istungi juhatajana teie ettepanekut toetan. Nii, aga nüüd ma võtan Priit Sibula ja Heljo Pikhofi. Priit Sibul, palun, teie ettepanek seoses päevakorra projektiga.
15:23 Priit Sibul
Kuivõrd juhatus ei pidanud võimalikuks komisjoni ettepanekut arvestada, siis me teeme fraktsiooni poolt ettepaneku kolmapäeva 20. päevakorrapunkt, laulu- ja tantsupeo seaduse eelnõu menetlus tõsta neljapäeva hommiku esimeseks päevakorrapunktiks.
15:24 Esimees Lauri Hussar
Nii, hästi, kui keegi sellele vastu ei ole, siis on võimalik see tõsta neljapäeval esimeseks päevakorrapunktiks. Heljo Pikhof, palun ettepanek seoses päevakorra projektiga. Palun!
15:24 Heljo Pikhof
Ausalt öeldes jäi mul südamele kriipima, kui te ütlesite, et kui kolmapäeval Riigikogu efektiivselt töötab. Kas te mõtlete tõesti efektiivse töötamise all seda, et Riigikogust lihtsalt eelnõud jooksevad läbi, et me ei aruta mitte midagi, opositsiooni tahate tasalülitada? Tegelikult see teie väljaütlemine Riigikogu esimehena on väga kahetsusväärne.
Ja mida ma tahtsin öelda? Tegelikult seda on siin saalis juba korduvalt öeldud. Ametiühingud, keda ei kaasatud eelnõu lõppversiooni arutelule, tahaksid kuulata, kuidas see arutelu siin saalis kulgeb. Ütleme siis, inimesi, kes on väljastpoolt Riigikogu, te ei austa. Selles mõttes, et südaöösel, kell kaks või kolm, kindlasti inimesed, töövõtjad ja tööandjad, seda istungit jälgima enamasti ei hakka. Siit tulenevalt on ettepanek, et eelnõu esimene lugemine toimuks teisipäeval, nii nagu komisjon üksmeelselt kokku leppis.
15:25 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Selle ettepanekuga seoses on Reformierakonna fraktsiooni esimees väljendanud oma seisukohta, et seda muudatust me oleks saanud siis teha, kui keegi ei oleks sellele vastu olnud. Nii et seda ei ole meil võimalik teha.
Mihkel Lees, palun!
15:25 Mihkel Lees
Reformierakonna fraktsioon ei toeta viimati esitatud päevakorra muudatuse ettepanekuid, nii et jääme ikka …
15:26 Esimees Lauri Hussar
Ehk siis neljapäeval esimeseks päevakorrapunktiks tõstmist, mis puudutab eelnõu 598. Selge, aitäh!
Nii, head kolleegid! Järgnevalt me asume päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamise juurde.
Head kolleegid, algataja on teinud ettepaneku arvata kolmapäevase päeva päevakorrast välja 21. ja 22. päevakorrapunkt, milleks on eelnõude 620 ja 621 esimesed lugemised, ning koos selle muudatusega panen hääletusele käesoleva töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:29 Hääletustulemused
15:29 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 44 Riigikogu liiget, vastu 34, erapooletuid on 1. Päevakord on kinnitatud.
Ja nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi ja palun siia Riigikogu kõnetooli kolleeg Lauri Laatsi. Palun!
15:29 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna Keskerakonna fraktsiooni poolt sooviks üle anda Riigikogu otsuse eelnõu "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 9-le protsendile". Väga hea, et ka peaminister on saalis, saan talle otse üle anda need sõnumid, mida ma sain eelmine nädal, olles Mustamäel ja vesteldes Mustamäe elanikega. Tegelikult olukord on väga halb, just nimelt toimetuleku poolest.
Esimene küsimus, mis tõstatati, oligi, et toidu hinnad on kallid ja kuidas on võimalik toidu hinnad alla viia. Ja loomulikult selleks on üks võimalus just nimelt käibemaksu langetamine ja selle ettepanekuga ma teie ees siin ka olen. Me oleme seda ettepanekut teinud, ma arvan, kuus korda ja kõik need kuus korda on valitsus selle ettepaneku tagasi lükanud ehk valitsev koalitsioon ja seda ettepanekut lükkas tagasi ka eelmine koalitsioon, kus olid ka sotsiaaldemokraadid. Nii et teema on väga oluline, arvestades ka igapäevaselt toidukorvi hinna kasvu, inimeste üleüldist toimetulekut. Ja kui vaadata ka inflatsiooni, siis tegelikult me väga hästi saame aru, et toidu hind on üle 40% aastate jooksul kasvanud, ja vaadates neid viimaseid statistika näitajaid, viimaseid inflatsiooni näitajaid, siis toit on aastaga veelgi kallinenud 7,1%. Nii et ma loodan, et peaminister saab ka selle asja tõsidusest aru ja võtab suuna õiges teekonnale.
15:31 Esimees Lauri Hussar
Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Jaak Valge. Palun!
15:32 Jaak Valge
Aitäh, härra eesistuja! Ja head Eesti mehed ja naised! Meil siin Leo Kunnasega on väga mahukas arupärimine siseministrile ja see käib siis Ukraina kodanikele, eelkõige mobilisatsiooniealistele meestele antud ajutise ja rahvusvahelise kaitse kohta. Ja nimelt kasvab meil pidevalt kaitset saanud mobilisatsiooniealiste meeste arv, ulatudes nüüd juba 12 000-ni ja nende osakaal on suurenenud isegi 30%-ni. Ehkki mobilisatsioonikohuslastel on keelatud Ukrainast lahkuda, on see rühm isegi üleesindatud, see tähendab, et Ukraina rahvastikus on nende osakaal väiksem kui 30%. Ja niisiis mööngem, et need, kes kujutasid ette, et sõjakoleduste eest vajavad kaitset eelkõige naised ja lapsed ja vanurid, need on eksinud. Eesti põgenikepoliitika praktika kohaselt tuleb just noortele ja keskealistele valgetele meestele eelistatult kaitset pakkuda. Proua Urve Tiidus, kas teie teadsite, et nemad on just kõige nõrgemad, kes kõige rohkem kaitset vajavad? Aga igatahes siit tõukub edasi rida küsimusi, mida mul pole aega ette lugeda, aga fundamentaalseks küsimuseks on see, et kas Eesti põgenikepoliitika, mis erineb kardinaalselt meie naaberriikidest ja mille tulemusena saavad need valged noored, keskealised mehed siin just elukoha Eestis, et kas see ei õõnesta Ukraina võitlust Venemaa vastu ja kas Eesti Vabariik ei kuritarvita rahvusvahelise kaitse staatust. Aitäh!
15:34 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Rohkem kõnesoove ei ole. Olen vastu võtnud ühe eelnõu ja ühe arupärimise, juhatus otsustab nende edasise menetlemise seaduses ettenähtud korras.