Austatud Riigikogu juhatus! Austatud Riigikogu liikmed! Mul on võimalus siin esindada tervet hulka inimesi, kes aasta jooksul püüdsid Eesti majanduse konkurentsivõime mõnedel teemadel midagi uut välja mõelda ja teile tutvustada. Siin [slaidil] on ka näha eksperdikogu liikmed. Peale selle oli kaasatud terve rida eksperte. Mis rolli mängib eksperdikogu, seda on enne ka räägitud. Eksperdikogu liikmed on meil siin ilusti näidatud. Aga oluline on ka see pilt: kaasatud oli terve hulk inimesi, kes on oma valdkonna asjatundjad. Energeetikast oli siin juba juttu, kaasatud olid Einari Kisel ja Arvi Hamburg. Põllumajanduse teemal oli kaasatud Rando Värnik oma töörühmaga, Eesti Pangast Martti Randveer oma töörühmaga ning Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametist oli Martin Vallimäe, kes kirjutas selle osa, kuidas ja missugusel moel Eestis kogu see [valguskaablitega ühendamise] teema peaks arenema.
Ma siin kõigepealt näitangi teile selle raporti üldist struktuuri. Esimeses osas me räägime, mis maailmas toimub, seal on kogu väliskeskkonna temaatika, siis on ekspordi ja konkurentsivõime küsimused, seejärel Läti ja Leedu võrdluse osa ning siis eriteemad.
Nendest eriteemadest on kindlasti üks kõige olulisem ja selline, mille üle ongi väga palju arutelusid, kogu see taastuvenergiaküsimus: milline peaks olema mõistlik tasakaal, kuidas see tasakaal leida, nii et kogu süsteem oleks kokkuvõttes tõhus. Me ei saa rääkida üksikult võetud tarbija või tootja huvidest.
See [sideühenduste] osa on ka selline, kus on väga palju tehnilisi asju. Selles raporti peatükis on palju juttu sellest, missugused on nõuded ja kuidas me ise oma nõuetega kogu selle lairiba ehitamise muudame kallimaks. Seal on selle kohta päris palju näiteid, päris uskumatuid näiteid ka.
Aga veel võib etteruttavalt öelda, et see raport ei ole veel päris valmis. Suure kiirusega püüti selleks ajaks saada valmis esimene versioon, aga sügisel tuleb see [variant], kus arutatakse üksipulgi neid peatükke. Praegu olen ma selles seisus, kus ma räägin nagu [tegijate nimel, tutvustan seda,] mida teatud töörühmad erinevatel teemadel siin kokku on pannud.
Päris alguseks, ma ikkagi mõtlesin, oleks vaja paari sõnaga rääkida üldisest taustsüsteemist. Kui lugeda meie ajakirjandust, siis tekib vahel selline arusaam, et miks see Euroopa Liit ootab ja kuidas ta ikka kohe ei reageeri, tuleks ikka kohe panna Ameerikale vastutollid paika. Mulle meeldib Richard Baldwini väide, et me saame kaitsta reeglitepõhist kaubandussüsteemi kõige paremini, kui me järgime reegleid. Aga mis ta selle juures mõtles, on see, et kogu [Euroopa] vastutegutsemine peaks olema reeglitepõhine. Selles on oma väga suur mõte.
Vaatame, kuidas on Hiina käitunud praeguses vastasseisus Ameerika Ühendriikidega. Tema on täpselt seda teinud. Sellest on võib-olla vähe räägitud, aga Hiina on kõik oma Ameerika-vastased sammud ilusti teada andnud Maailma Kaubandusorganisatsioonile, need ära registreerinud. Selles mõttes ei ole ta reeglitest välja läinud.
Selles valguses on mul siin üks pilt, kus ma olen ära registreerinud juuni alguse seisuga [USA tegevuse tollimaksude kehtestamisel]. Vaadake! Värvid ei ole juhuslikult valitud: punasega on kirjas kehtestamine ja rohelisega edasilükkamine. Seda rohelist värvi tuleb veel ja veel, ma pakun. Siin me näeme, mis on toimunud, kuidas Ameerika on tegelikult käitunud – ma arvan, et igasuguste majandusseaduste vastaselt.
Kogu see tollipoliitika, mida Trump praegu ajab, oleks sobinud eelmise sajandi algusesse, siis see oleks töötanud. Praeguses väärtusahelapõhises majanduses, kus ühe ettevõtte väljund on teise sisend ja kus vahepeal on palju vahesamme, ei ole võimalust, et keegi on nii tark, et ta näeb ette kõike seda, kuidas need seosed tulevikus realiseeruvad.
[Sellelt slaidilt] on selgelt näha, et on kolm käitumisloogikat. Baldwin on oma töödes seda ka hästi põhjendanud. Tal olid huvitavad terminid ja ma jätsin need alles. Esimene on strateegiline kannatlikkus. See on see, et selles võitluses ei tasu endale praegu liiga palju kahju teha. Kui üks riik kehtestab tollimaksu, näiteks kui Euroopa kehtestaks tollimaksu Ameerika kaupadele, siis kinni maksaksid selle tollimaksu esimeses järjekorras Euroopa tarbijad, kes neid kaupu ostavad. Selles mõttes see võidujooks tollide kehtestamisel on tegelikult ainult nagu võitlus liikumises sinnapoole, kus olukord majanduses lihtsalt ainult halveneb.
Teine punkt on see, et reeglitele toetuv kaitse tähendab seda, kui mõeldakse niimoodi, et me teeme valmis kaitsesammud. Seda praegu ka tehakse, Euroopa Liit on praegu ju nende meetmetega ametis. Sealt edasi tuleb mul ka üks soovitus. Aga [neid tehakse vastavalt WTO reeglitele].
Mitmepoolse koostöö arendamine on kolmanda punkti põhiküsimus. Väljaspool Ameerika Ühendriike toimub 85% maailma kaubandusest. Ma ei ole põhimõtteliselt nõus sellega, mida mõni päev tagasi öeldi ühes artiklis ühes ajalehes, et Euroopa Liidul ei ole mingit jõudu läbirääkimistel Ameerikaga. See ei vasta tõele. Euroopa Liidul on väga suur läbirääkimiste jõud. Näiteks, kõige suurem kaubagrupp, mida Euroopa Liit Ameerikasse ekspordib, on ravimid, suur hulk ravimeid. Nende asendamine üleöö on väga keeruline. See on selline koht – me nägime seda selle eelmise pildi peal –, kus tegelikult ei ole Trump kuigi palju neid tollimaksusid üldse veel kehtestanud, ta on ainult ähvardanud. Nüüd on küsimus, kuidas sellele reageeritakse. Seda saab teha erineval moel.
Järgmine slaid on selle kohta, mis siis tegelikult toimub ja kuidas see Eestit puudutab. Kaubaeksport Ameerikasse ei ole tegelikult väga suur, see on kuskil 4%. Aga kindlasti on päris suur kaudne eksport. Eesti tarnib Rootsi, Saksa, Soome ja teiste riikide hargmaistele ettevõtetele ja nemad omakorda ekspordivad lõpptoodangu Ameerikasse. Nii et see seos on meil ikkagi päris tugev. Ka teenuste puhul on see seos väga tugev.
Mul on küsimus. Ma ei tea, võib-olla ma murran siin lahtisest uksest sisse. Meie ju tegelikult oleme Euroopa Liidu väliskaubanduspoliitika kujundajad. Riigikogu on ka siin üks osaline. Euroopa Liidus on selline süsteem, et Euroopa Liidul on ühtne väliskaubanduse volinik, kes esindab meid WTO‑s ja kaubandusläbirääkimistel. Aga igal nädalal saab kokku komisjon Brüsselis, kus kõikide liikmesriikide esindajad esitavad oma seisukohti. Ma ei tea, kui palju on arutatud seda, milline on meie positsioon Euroopa Komisjonis, selles kaubanduskomitees. Aga see on üks asi, mille üle peaks väga tõsiselt mõtlema. On olnud olukordi, kus on tehtud otsuseid niimoodi, et väga suurt poliitilist nõusolekut ei olnudki. See on üks selline asi, mis on, ma arvan, päris oluline selles, kuidas me oma huvisid kaitseme. Sellel on mõte vaid siis, kui Euroopa Komisjoni jõud on seal taga.
Aga minnes edasi nende teemade juurde, panen rõhu raporti taastuvenergiaosale. Siin on hea näide, et on tehtud kaks uuringut. Eelmisel aastal alustati uuringut, mida tegi Martti Randveer. Taastuvenergia tootmise puhul on väga oluline vaadata, mida teevad teised. Selles uuringus küsiti, mida teevad Läti, Leedu ja Soome, millised on ühendused ja milline võiks olla mõistlik taastuvenergia osakaal Baltimaade kogutarbimises, et me saaksime elektri madalama kogumaksumuse. Analüüsi tulemus ütles, et see vahemik on 50–80%. See uuring tehti eelmisel aastal. Sel aastal tegi ta edasi. Kui teaduste akadeemias oli energeetikaarutelu, ta tutvustas neid uusi tulemusi. Tema jutu kokkuvõte on see, et me peaksime energiapoliitikat tegema väga tihedas koostöös oma naaberriikidega, mitte isoleeritult. Kogu see arutelu peaks käima erinevate riikide vahel. See annaks palju parema tulemuse, kui me koordineerime seda tegevust, sest sellest, mida teised teevad, oleneb ka meie käitumine.
Teine uuring on Kadri Männasoo ja Einari Kiseli tehtud. Seal küsitakse – ma näitan ka seda kohe –, milline oleks see mõistlik tasakaalupunkt. Vaatame kolme asja, vaatame tarbijate elektrikulusid, vaatame mittejuhitava taastuvenergia tootjate äritulemit ja riigi energiasüsteemi tervikuna. Kadri tegi selle pealt täitsa ägeda mudeli, minimeeris tarbijate kulu ja maksimeeris neid teiste tulemeid. Ühesõnaga, mõte oli teha selline mudel, et kellegi tulu ei saaks kasvada, ilma et kellelgi teisel [olukord halveneks]. Põhiseisukoht on see, et me tegelikult peame vaatama kõikide osaliste tulusid-kulusid, mitte ainult elektri hinda. Elektri hind on üks osa sellest.
See tema mudel, mis sealt välja tuli? Tuli välja intuitiivselt väga loogiline tulemus, et me saame madalama elektrile tehtava kogukulutuse, kui me mittejuhitavat taastuvelektrit hoiame vahemikus 60–80% tarbimisest. Ma näitan pärast ühte joonist ka, kus on näha, mis pärast 80% toimub. Tal oli terve rida tulemusi: mida kõrgem on mittejuhitava taastuvenergia osakaal, seda madalam on elektri lõpphind tarbijatele, aga teatud tasemest hakkab see stagneeruma, sest püsikulude komponent on väga suur. Teiselt poolt, mida kõrgem on mittejuhitava taastuvenergia osakaal, seda rohkem hakkab langema taastuvenergiatootjate kasumimarginaal. See on see, mille kohta Raivo Vasnu ütleb, et tuulikud eile seisid, [sest hind oli liiga madal]. See ongi see küsimus, et kui sul ei ole toetust, siis teatud hetkel see kasumimarginaal läheb niivõrd alla, et ei tasu enam toota. Järgmine asi on püsikulukomponent, et tuleb maksta teenuste eest rohkem.
Neid asju on arutatud ju ennegi. Aga mõte on see, et meil on vaja neid kolme poolt korraga vaadata. See on üks näide. Kadril oli seal kolm stsenaariumi. Üleval vasakul on näha, kuidas tarbijahind läheb alla, kui mittejuhitava [energia] osakaal tarbimises kasvab, ja ühel hetkel ta enam ei lähe alla. Minu arust tasub vaadata alumise rea keskmist pilti, kus on päikese‑ ja tuuleenergiatoetuse vajadus. Need sinised punktikesed lähevad pärast 80% väga üles. Seal on ilusti näha, kuidas vajadus toetuste järele hakkab siis kasvama. Selles tema mudelis on püütud seda optimeerida.
Nüüd ma näitan veel tervet hulka pilte, mis illustreerivad seda teemat. Kui me mõtleme, kus me mittejuhitava taastuvelektriga oleme, siis siin on pilt 2023. aasta seisu kohta. 2025. aastal, kui Sopi park korralikult tööle läheb, võiks Eesti jõuda 40%‑ni. Kui me räägime 60%‑st, 70%‑st, 80%‑st, siis meil on tegelikult ruumi mittejuhitava elektri osakaalu suurendamiseks küll. Koos salvestuste ja juhitavate jaamadega on see hallatav süsteem.
Teine slaid, mis siin on, on päris huvitav just selles mõttes, et siin on peal tuulikute toodang ja toetusega tuulikute toodang, mõlemad. 2025. aasta kohta on siin prognoos, see ei ole veel realiseerunud, see on prognoos. Ma ka uurisin, kust see siis tuleb. See tuleb ikkagi Sopi-Tootsi pargist, mis hakkab tootma väga palju ja kus kogu see toetuste skeem on hoopis leebem. See pilt on läinud paremaks. Samal ajal, mida see pilt meile veel näitab? Ta näitab seda, kuidas 2014, või ütleme, 2015–2023 Eestis tuulikute toodang praktiliselt ei kasvanud, sest meil ei tehtud mitte midagi juurde. Me kümme aastat ootasime. Oli vaja Ukraina sõda, siis hakkas juhtuma. Kogu see vaidlus Tootsi üle ei olekski muidu lahenenud. See lahenes siis seitsme päevaga. Seitsme päevaga lahendasime asja, mille üle me enne 11 aastat olime vaielnud. Halb on muidugi öelda, et tänu sellele, et maailmas on olukord nii keeruliseks läinud, hakkasid asjad juhtuma.
Järgmine asi, mis tuli sealt tööst välja ja mis on jällegi väga praktiline teema. Kui võrrelda erinevaid riike ja vaadata, kuidas nemad on elektri puhul kasutanud erinevaid aktsiise, tasusid ja lõive, mis seal peal on, siis on olemas palju suurem diferentseeritus, eristamine: väike, keskmine, suurem elektritarbija. Meil on seda vähe. Meil tuli seda natukene juurde, 2014. aastal üks doktorant kaitses oma doktoritöö [elektrimahuka tööstuse kohta] ja pärast seda võeti elektriaktsiisi teema üles, aga see on siiani siiski väga ebapiisav eristamine. Võib öelda, et meil ei ole diferentseeritud tarbimist ei majapidamistes ega mittemajapidamistes. Mittemajapidamised on tegelikult tööstus ja ka avalik haldus on seal sees. Soovitus on, et peaks mõtlema, kas me tahame diferentseerida seda erinevates segmentides.
Ma näitan mõnda pilti. Siin on pilt, mis aitab näidata seda, et börsihind üksi ei tähenda veel väga palju. Vaadake näiteks Soome ja Rootsi börsihinda ja seda, mis on see hind, mida majapidamine tegelikult maksab. See on siin nüüd alla ja üle 5000 kilovatt-tunni aastas, kahes rühmas. Me näeme ka seda loogikat, kuidas suurel tarbijal, isegi majapidamisel, on lõivud madalamad kui väiksel tarbijal. Võib öelda, et diskrimineeritakse väikest tarbijat. Poliitikul on muidugi väga raske minna sellist sõnumit ütlema, et neid tuleb diskrimineerida [tööstuse kasuks].
Aga ma näitan kohe järgmist pilti. Mis Eestis toimub? Meie majapidamised on väga suured elektritarbijad. Sellel pildil siin vasakul pool on kolmas tulp Eesti kohta. Seda saab lugeda ülevalt alla, üleval on kõige suuremad tarbijad, üle 15 000 kilovatt-tunni aastas, siis on kuni 15 000 kilovatt-tunni tarbijad ja siis tulevad juba 2500–5000 kilovatt-tundi ja väiksemad [tarbijad]. Vasakul on Rootsi ja Soome, kus on hästi palju majapidamisi, kes tarbivad väga-väga palju elektrit. Ja siis kohe tuleb Eesti. Paremal pool on teine pilt, kus on näidatud soojuspumpade arv 1000 majapidamise kohta. Eesti on neljandal kohal. Võiks veel tuua kolmanda pildi, mis räägib päikesepaneelidest. Seal me oleme vist Euroopas neljandad mingi suhtarvu poolest.
Mida see ütleb? See ütleb seda, et majapidamised on ennast ühelt poolt väga palju elektrifitseerinud, elektri hind sellel hetkel oli selline, et nad on neid samme teinud, või neil on ka oma hajustootmine, mis lubab neil niimoodi tarbida. See vajaks põhjalikumat uurimist. Aga ma tahan öelda, et siin on vaja palju arutelu selle üle, milline on Eesti nõudlus ja milline saab olema Eesti nõudlus tulevikus. Seda asja oleks vaja põhjalikult uurida, kuidas ja missugusel moel see on kujunenud.
Nüüd järgmine pilt. Siin on mittemajapidamiste elektrihinnad. Täpselt sama loogika: on börsihind ja on lõpphind. Me jälle näeme, et börsihind ja see, mis lõpuks hind on, ei lange kokku, need on väga erinevad, mõlemal pool, nii [tarbimise korral] alla 2000 kui ka üle 2000 megavatt-tunni aastas.
Siin oli ka võrdlus Läti ja Leeduga. Väikeste tarbijate puhul on Eesti lausa kõige odavam ja suurte puhul on samal tasemel.
Aga see diferentseerimise vajadus, millest ma siin enne rääkisin, tuleb ka võrguteenuste kuludest välja. Kadri pani raporti peatükki sisse ka selle pildi, millised on võrguteenuste kulud majapidamistel ja mittemajapidamistel. Meil oli see Leedu võrdlus, sellepärast ma siia kirjutasin, et näiteks Leedu majapidamiste võrgukulud on 2,5 korda kõrgemad kui Eestis praegu. Mittemajapidamistel on nad siin natukene kõrgemad.
Elektritariifide diferentseerimise vajaduse juures [tekkis üks võimalik põhjendus], mida Raivo Vasnu avab järgmises ettekandes. Me ajasime Raivoga enne juttu. Ta räägib natukene magnetitehasest. Magnetitehase laienduse juures võib tulla väga suur küsimus sellest, kas me suudaks kuidagi teha diferentseeritud energiahinna seda tüüpi objektidele. Aga see on võib-olla veel küsimuste ja vastuste osa. Me võime rääkida ka sellest, et tegelikult peaks Eestil kogu selle magnetitehasega Euroopa Liidu puhul ikka väga palju suuremad plaanid olema.
Aga tuleme tagasi praeguse raporti juurde. Kolmas soovitus siin on selle kohta, et näiteks Saksamaal on päris palju uuritud, missugused on geograafilised erinevused tuulerežiimi puhul. Seda [teadmist] mõistlikult kasutades on võimalik ka tootmist rohkem tasakaalustada. Sellist uuringut meil ei ole, vähemalt Kadri ei leidnud, et seda oleks tehtud. Tegelikult oleks seda vaja teha, sest Eesti on ka üks selline merelise ja mandrilise kliima[vööndi] piiril asuv piirkond, kus see mängib rolli ja kus tasub sellega tegelda.
Viimane suurem soovitus oli see, et me peaksime nendesse juhitavatesse võimsustesse investeerima ka just arenduse poole pealt, vaatama, mida annab teha, kuidas me saame neid paremaks teha, selle asemel et öelda, et me lihtsalt sellega ei tegele.
Nii et vaat sellised punktid.
Järgmine suur osa oli elektrooniline side ja sellega seotud küsimused. Selle kohta on siin terve rida soovitusi. Ma ei hakka neid slaide enam üles panema, sest aega on meil küllaltki vähe, aga ma mõned põhiseisukohad siiski ütlen ära.
Esimene asi, kõigepealt, tal on seal väga huvitav taustainfo, kust tuleb välja, et Eesti on näiteks mobiilinterneti kiiruse poole pealt 24. kohal ja lairiba poolest olime me 66‑ndad. Nii et see lairibateema ja probleem on tegelikult olemas, [kiiruse poolest oleme keskmikud.]
Aga seda raportit lugedes te saate aru ka sellest, et on ülihuvitav, kuidas neid võrdlevaid tabeleid tehakse. OECD kasutab isegi sellist terminit, et seal kasutatakse turunduslikke kiirusi. Mida see tähendab? See tähendab, et arvutatakse selle põhjal, mida telekomid ise ütlevad, [millist kiirust] nad pakuvad. [Milline on tegelik kiirus, seda me ei tea.] Ma tulen selle juurde kohe tagasi, miks see oluline on.
Aga hästi, lähme edasi soovitustega. Esimene soovitus on väga üldine: me peame sidetaristuprojektid tegema koos ehitusprojektiga, mitte hiljem. Me teeme sidetaristuprojekte kuidagi pärast lisaks ja see läheb nii palju kallimaks, kui me seda ei planeeri. Tegelikult tuleks see kohe ära teha ja pärast oleks meil kokkuhoid väga suur. Tal on seal selle kohta palju põhjendusi.
Teine suurem soovituste rühm, mis tal oli, oli see, et kohalike omavalitsuste ja ka maaomanike teadlikkust peaks kõvasti tõstma. Tal on seal näited, mida [on hea teada]. Näiteks tuleb välja, et me oleme ka siin võib-olla rohkem sakslased kui sakslased ise. Meie nõuded on sellised, et kui on liiklusmärk ja tuleb kahe meetri sügavusele panna kaabel, siis tuleb sealt alt läbi minna, mitte kõrvalt ringi minna. Või see, et Põhja-Eestis on ju väga palju paekivi, mis paikneb küllalt kõrgel. Tegelikult ei oleks probleemi, me võiksime rahulikult panna kaabli sinna paekivi peale ja mitte pingutada selleks, et terve meetri jagu paekivi purustada, mis muudab kaabli [paigaldamise] mitu korda kallimaks. Ühesõnaga, väga palju on võimalik teha mõistlikke samme ja [neid asju] on võimalik ka kohalikel omavalitsustel otsustada. Ehk oleks vaja palju rohkem teadlikkust selle kohta, missugused õigused on kohalikel omavalitsustel neid asju otsustada ja teha ka muudatusi.
Raportis oli veel selline näide. Vaadake neid tabeleid riikide kohta. Rootsi on igal pool valguskaabli puhul esimeste hulgas või lausa esimene riik. Tuleb välja, et Rootsi lubab valguskaablit freesida tee serva ja seda tehakse põllumajandustraktoriga. Ei ole vaja minna sügavustesse väga keerulise tehnikaga. Selline kokkuhoid võiks ju ka meil mõistlik olla.
Tal oli seal veel terve hulk häid tehnilisi tähelepanekuid, mida võiks teha. Lisaks veel see, et korteri‑ ja majaomanikel on õigus oma valguskaablivõrk ise valmis teha ja siis on neil tugev läbirääkimiste jõud võrreldes pakkujatega, kes neid teenuseid pakuvad. Ka sellised asjad. Seal oli selliseid soovitusi päris palju.
Kolmas soovitus oli selle kohta, et tegelikult on turul ka ebaausat käitumist. Trahvid, mis selle eest määratakse, on väga-väga väikesed, suurusjärgus 3000 eurot, midagi niisugust, kui samal ajal sa mingi sammuga võid saada kasu võib-olla miljonites eurodes. Seda oleks vaja tugevdada ja turujärelevalvet oleks vaja tugevdada.
Raportis on näide, et mobiilsidekiirust kontrollitakse päris hästi ja seda tehakse tihedasti, aga [fikseeritud ühendusi] mitte. Lätis seda tehti ja tuli välja, et kui lubati 500, siis tegelik kiirus oli 200, kui lubati 120, siis oli 80 ja nii edasi. Ühesõnaga, väga suur erinevus selle vahel, mida oli lubatud ja mida tegelikult pakuti. Veelgi enam, tuli välja, et Läti seaduste järgi on isegi nii, et kui sa lubad kiiruseks 1000, siis sa pead garanteerima sellest 25%. Meil sellist asja ei ole, aga seal nii on.
Sealt tuleb järgmine järeldus, mis on tegelikult oluline. Me kipume võrdlema enda hindasid Läti ja Leedu omadega ja teeme kohe järelduse, et Lätis ja Leedus on kõik selles valdkonnas tohutult odavam. Aga tuleb välja, et neid hindasid niimoodi võrreldes me ei võrdle nagu õunu õuntega. Üks asi on ka see, et Lätis ja Leedus on tähtajalised lepingud, meil on tähtajatud lepingud. Sa pakud Lätis pooleks aastaks soodustust ja hind ongi all, pärast tuleb tegelik hind tagasi. Nii et vaat sellised soovitused on siin veel.
Katsun nüüd minna põllumajandussektori osa juurde ka. Põllumajandussektori soovitusi on seal hästi palju ja väga palju on hästi detailseid soovitusi. Aga kui nüüd võtta kokku väga üldiselt, mis on üks mõte, mis sealt välja tuleb, siis see on küsimus toidujulgeolekust ja isevarustatusest. Sellest on varem ka ju palju räägitud, aga praegu on see muutunud hästi oluliseks.
Sellel on kaks poolt. Ühelt poolt on see küsimus sisenditest, et meil oleks ka kodumaiseid sisendeid. Siin on näiteks see väetiste teema. Aga teine pool, mis läheb otseselt kokku selle aruteluga, mida siin enne peeti tööstuse üle, on see, et Eestis peaks leiduma ka tööstust, mis seda tooret töötleks lõpptoodeteks, et meil oleks see võimekus olemas. Seal on räägitud ka sellest, kuidas Eesti tegelikult on teatud oludes peaaegu et saartalitlusel ka selles valdkonnas. Me peaksime olema võimelised selliseid tooteid väärindama.
Võib-olla toon ka Eesti ja Leedu võrdluse. Ma toon toiduainetetööstusest näiteks piimatööstuse, mis on hästi teada näide. Meie piimatööstused on lihtsalt olnud liiga väikesed, killustatud ja ei ole olnud võimelised tootma niisugust kogust nagu Leedus. Tulemus on see, et Eesti põllumajanduse kõige tähtsam ekspordiartikkel on toorpiim. See on üks asi, mis kindlasti on näide selle kohta, et me peame mõtlema seda laadi töötlemisvõimsuste arendamisele ja seda ka innustama. Siin on ka taust selle saartalitluse kohta.
Teiseks oli siin väga selgelt välja toodud termin "ringbiomajandus". Aga mõte ongi just selles, et meil oleks mitmekesised põllumajandusettevõtted, kes pakuksid rohkem huvi ka investoritele, et seal oleks koos nii teravilja- ja piimatootmine kui ka biogaasi tootmine ja töötlemine. Sellised mudelid kuuluvad tuleviku põllumajandusse ja toetusskeemid peaksid olema seda laadi, et need meid sinna suunda viiksid.