13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, väga lugupeetud Riigikogu liikmed! Tundsin juba teie järele igatsust, kaks päeva teid ei näinud. Aga alustame kolmapäevase kohaloleku kontrolliga. Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Kohaloleku kontroll
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohale registreerus 79 Riigikogu liiget, puudub 22.
Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Reili Rand, palun!
14:01 Reili Rand
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Sotsiaaldemokraadid algatavad täna eelnõu, mis tõstaks pere esimese ja teise lapse lapsetoetuse 100 eurole kuus, samale tasemele, mis on kehtinud juba mõnda aega kolmanda ja järgmiste laste puhul. See on lihtne ja selge samm võrdse kohtlemise suunas …
14:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
(Helistab kella.) Härra Randpere, siin on üks oluline eelnõu, mida tutvustatakse praegu.
14:01 Reili Rand
… öeldes selgelt: iga laps on sama väärtuslik. Samuti sisaldab eelnõu ettepanekut tõsta üksikvanema toetus 100 eurole kuus. Üksikvanemad kannavad sageli kahekordset vastutust, kuid saavad toetust, mis ei kata isegi igapäevaste kulude kasvu. Ka nende pered väärivad samaväärset tuge, olgu laps esimene või kolmas.
Aga see eelnõu ei ole ainult väärtuspõhine. See on ka väga praktiline vastus tänastele oludele – oludele, kus perede toimetulek on muutunud ebakindlaks mitte ainult väikese, vaid ka keskmise sissetulekuga leibkondade jaoks. Viimaste aastate hinnatõusud, eriti toidukorvi kallinemine, on suurendanud oluliselt igakuiseid kulutusi. Üha rohkem keskmise sissetulekuga peresid tunneb, et toimetulek on muutunud hapraks. Need on õpetajate, päästjate, hooldustöötajate pered, meie ühiskonna alustalad. Kui pere peab eelarves tegema kärpeid, siis paraku tehakse neid olude sunnil ka kõige olulisematest kohtadest: kvaliteetne toit, laste osalemine trennis või huviringides. Samal ajal räägivad valitsuserakonnad üha rohkem vajadusest suurendada inimeste omaosalust, olgu see koolilõuna eest maksmisel või huvihariduses osalemisel. See tähendab, et riik eemaldub, samas kui vanema õlgadele pannakse üha rohkem. Sotsiaaldemokraadid ei nõustu selle suunaga.
Oluline on rõhutada, et muudatus ei jäta kõrvale ka lasterikkaid peresid. Kui peres on kolm või enam last, siis saavad esimesed kaks last samuti senisest rohkem, see tähendab näiteks viieliikmelise pere puhul 40 eurot lisatuge kuus.
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aga nüüd tänan teid.
14:03 Reili Rand
Loodan südamest, et vähemalt laste võrdne kohtlemine, üksikvanemate toetamine ja perede toimetuleku tagamine on teemad, milles suudame üle erakondade piiride kokku leppida. Aitäh!
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Tiit Maran, palun!
14:04 Tiit Maran
Aitäh! Nagu te kõik mäletate, selle aasta märtsis kutsus uus valitsuskoalitsioon ootamatult kokku ettevõtjatest koosneva majanduskasvu nõukoja, kelle ülesanne oleks nagu vähendada bürokraatiat ja aruandlust. Loomulikult, liigne bürokraatia on midagi taolist, mida mitte kuskil ei ole tarvis. Ja siis ootamatult selgusid selle liikmed: Viljar Arakas, Robert Kitt, Paavo Nõgene, Jüri Raidla, Anne Samlik, Taavi Kotka, Veiko Veskimäe, Raul Jeets, Raul Kirjanen, Kai Realo, Ain Hanschmidt ja Hando Sutter. Tekkis huvitav olukord, et ei ole selge, mille alusel need inimesed välja valiti. Samuti ei ole selge, kuidas antud olukorras on lahendatud võimalus, et nendel ettevõtjatel tekib huvide konflikt, sest neil on järsku ootamatult otseühendus valitsusega.
Täna, kui meil oli infotund, sai esitatud valitsusjuhile selgituste saamiseks mitmed küsimused, millele sisuliselt me vastuseid ei saanud. See lihtsalt näitab, et see teema, mille ma tahan püstitada, on oluline. Ehk siis arupärimine on ettevõtjate nõukoja loomise ja selle liikmete võimaliku huvide konflikti kohta. Me tahaksime teada, milliste kriteeriumide järgi nõukogu liikmed üldse valiti. Kuidas on selles valikuprotsessis tagatud, et ei tekiks huvide konflikti, et bürokraatia kaotamise varju all tegelikult ei toimetataks eraettevõtjate erahuvide [põhjal]? Kuidas me ikkagi saavutame selle, et ka kõik muud huvid, mis kaasnevad ühiskonnas, saavad kaasatud selles protsessis?
14:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh!
14:06 Tiit Maran
Ja nii edasi. Aitäh!
14:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Lauri Laats, palun!
14:06 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes te jälgite meid interneti vahendusel! Täna soovime Keskerakonna Riigikogu liikmete poolt üle anda arupärimise taristuminister Kuldar Leisile ja teemaks on praamiühendus Eesti saartega. Nimelt, see on ju fakt, et kui me külastame saari või siis saare elanikud käivad vahepeal mandril ja lähevad koju tagasi, siis selle teekonna eest makstakse kaks korda rohkem kui siis, kui külastatakse näiteks Võru, Tartut, või makstaks siis, kui Tartu ja Võru elanikud külastaks Tallinna ja nii edasi. Ma arvan, et see ei ole õiglane ja see kindlasti pärsib saarte konkurentsivõimet. Ja loomulikult me räägime ettevõtjate konkurentsivõimest, ühes majandusruumis ju tegutsetakse. Kõik, mis puudutab praamiühendust ja pileti hinda, tegelikult teeb selle teenuse kallimaks.
On tekkinud küsimusi selle kohta, kui läbipaistev kogu see hinnastamine ja pileti hind on. Ka selle kohta on mitmeid-mitmeid küsimusi siinsamas arupärimises välja toodud. Selge on see, et hind peab olema kõigile arusaadav ja läbipaistev. Minu arust on ülekohtune, et meil praegu riigiettevõte teenindab saari, aga samas lepingus on kirjas, et see on võimalik ja ta peab teenima aastas kasumit 8%, mis liidetakse pileti hinnale ja mille meie kõik maksame kinni lisaks kõikidele muudele maksudele. Ja me küsime ka viienda praamihanke kohta mitmeid küsimusi: miks see praamihange tühistati ja millised on uue praamihanke edusammud praegu kogu selles olukorras?
14:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu ühe seaduseelnõu ja kaks arupärimist. Ja nüüd on küsimus, oletan, et eilsele istungi juhatajale. Helir-Valdor Seeder.
14:08 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Ei, mitte eilsele istungi juhatajale, vaid tänase infotunni juhatajale, kes on Riigikogu esimees. Ta lõhkas siin infotunni lõpus uudispommi, teatades Riigikogu saalile, et infotunnis esinevad ministrid ei peagi küsimustele vastama. Ütles, et minister otsustab, kas ta vastab või mitte. Mina tean, et kehtib meil seadus, kus öeldakse, et minister peab vastama küsimusele, muidugi oma võimete ja teadmiste raames, nii nagu see on olnud. Me teame, et küsimus läheb teinekord teemast mööda ja vastus läheb teinekord teemast mööda, aga vastama ikka peab. Kuidas meil on, kas nüüd on muutunud juhatuse suhtumine infotunni läbiviimisse ja ministril on vaba voli ka mitte vastata – lihtsalt vaikib, istub maha ja läheb järgmine küsimus?
14:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Minule teadaolevalt ei ole juhatus oma seisukohti muutnud, nii et minister ikkagi peab vastama infotunnis Riigikogu liikmete küsimustele. Aga nagu sa viitasid, vahel lähevad küsimused vastustest mööda ja vahel vastused küsimustest mööda, seda on ikka juhtunud.
Aga Lauri Hussaril on samuti protseduuriline küsimus istungi juhatajale ja ilmselt mitte ainult mulle.
14:10 Lauri Hussar
Kuna siin juba protseduuriliselt teema tõstatati, siis ma küsin teie käest, lugupeetud istungi juhataja, kuidas meie Riigikogu kodu- ja töökorra seadus ette näeb: kui infotunnis küsitakse teemaväline küsimus, kas siis minister peab sellele küsimusele vastama või ta võib sellele küsimusele vastata? Sellepärast et meie kollases raamatus, nii seaduses kui ka kommentaarides, mis puudutavad infotundi, on väga üheselt välja toodud, et minister võib sellele küsimusele vastata, aga ta ei pea sellele küsimusele vastama. Kuidas teie konkreetselt infotunni reegleid tõlgendate lähtuvalt Helir-Valdor Seederi sellekohasest küsimusest? Kas istungi juhataja on õigesti tõlgendanud Riigikogu kodu- ja töökorra seadust teie hinnangul?
14:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Üks, millele juhatus üksmeelselt on tähelepanu juhtinud, on see, et kui on soov saada võimalikult konkreetne ja täpne vastus, siis peaks olema küsimus võimalikult konkreetne ja täpne. Siin on juhatus olnud täiesti üksmeelne, et kui on sellised väga abstraktsed [teemad] nagu "Olukorrast riigis", siis ei ole põhjust ka eeldada, et minister vastab küsimustele just täpselt nii, nagu te eeldate. Nüüd küsimus, kas minister peaks vastama või mitte. Ma arvan, et ikka peaks vastama, aga ta ei ole kohustatud sisuliselt vastama, lihtsalt viisakuse mõttes andma teada, et kuna see ei ole [teemaga] seotud, siis ta ei ole selleks valmistunud. Nii et sellest tulenevalt, kui küsimused on väga abstraktsed ja üldised, on igati arusaadav, et minister sisuliselt ei vasta nendele küsimustele. See on ennekõike ikkagi väljakutse Riigikogu liikmetele, kes peaksid oma küsimused võimalikult konkreetselt esitama, siis on võimalus saada ka võimalikult konkreetne vastus.
Mart Helme, palun!
14:11 Mart Helme
Aitäh! No võib-olla on härra Hussar teinud siin järeldused. Kuna Riigikohus on andnud Riigikogu juhatusele nii-öelda enesekorraldusõiguse, [õiguse] suvaliselt otsustada, mis on nii ja mis on naa, siis võib-olla ta on sellest teinud oma laiemad järeldused. Aga ma juhiks tähelepanu ikkagi sellele, et Lauri Hussarit infotunni juhatajana ei ole kunagi häirinud see, kui saalist tuleb proteste, mis nõuavad, et ministrid vastaksid konkreetsetele küsimustele konkreetselt. Näiteks täna küsiti konkreetselt, kes isikutest nimeliselt vastutavad selle möödunud nädalal Läänemerel toimunud intsidendi eest. Kes võtab vastutuse? Ei mingit vastust, ei mingeid nimesid, ainult umbmäärased laialivalguvad osundused. Mina küsisin väga konkreetselt, kas peaministri arvates julgeolek tähendab sõtta tikkumist Venemaaga või tähendab julgeolek eelkõige siiski sõjast hoidumist. Ei mingit vastust, loetakse mulle ette mingisugust rahvusvahelise mereõiguse paragrahvi. Me ei küsinud seda. Me ei saa konkreetseid vastuseid ja juhataja ei juhi vastajate puhul tähelepanu sellele, et nad jätsid küsimusele vastamata ja neil on kohustus vastata. Need on väga konkreetsed küsimused, need ei ole laialivalguvad küsimused, aga vastust ei tule. Ja kedagi ei huvita. Süüdi jääb just nagu küsija. Kas see on nüüd ikkagi töö- ja kodukorraga kooskõlas?
14:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Head kolleegid, kui väga täpne olla, siis me läheme sellest formaadist praegu välja. Tegemist on istungiga ja sellega seonduvad küsimused istungi läbiviimise korra kohta oleksid kohased. Seetõttu ma nende kolme küsimusega, mis on üleval, selle lõpetan. Need kolm veel võtan. Ja Mart Helmele samuti püüan vastata.
Veel kord: tihtipeale küsija ei jää rahule ka seetõttu, et vastus ei ole sisuliselt see, mida küsija ootas. Ja siis tehakse sellest järeldus, et [minister] just nagu ei ole vastanud küsimusele. Nii et tihtipeale on ootused midagi muud. Kõik inimesed on erinevad, ka arusaam küsimusest ja arusaam vastusest on samuti väga erinevad.
Ikkagi üldjuhul, veel kord, minu selge sõnum on üks ja ühene, siin on Riigikogu juhatus väga üksmeelne: me eeldame, et ministrite vastused oleksid võimalikult konkreetsed, aga selle väga oluline eeldus on see, et ka küsimused on väga selged ja konkreetsed. Ja tõepoolest ei ole harvad juhtumid, kus minister on valmis hiljem ka kirjalikult vastama. Ma olen igal juhul seda meelt, et kui ei olda kindel oma vastuses, ei teata täpset informatsiooni, on palju õiglasem ja viisakam lubada vastata hiljem kirjalikult.
Varro Vooglaid, palun!
14:14 Varro Vooglaid
Jaa, ma mõtlesin, et ma võtan ka siis korra sõna ja lisan oma mõtted sellesse diskussiooni, mis puudutab infotunni korda. Kolleeg Seeder esitas eelnevalt küsimuse veidikene tendentslikult, mistõttu te ei saanud vastata sellele päris täpselt, sest asjaolud olid tegelikult oluliselt teistsuguseid. Seal ei olnud küsimus selles, et oleks olnud tegemist teemaga, mis on väga uduselt sõnastatud, ja selle tõttu on raske otsustada, kas [vastus] läheb teemasse või mitte. Infotunnis oli konkreetne olukord, kus küsimus oli registreeritud teemal "Intsident Soome lahel" ja siis täiendav küsimus esitati hoopis relvaseadusega seonduvalt, millel ei olnud absoluutselt mitte mingisugust puutumust selle teemaga. Nii et seal oli täiesti selge, isegi ei olnud vaieldav, kas see on teemast täiesti mööda, teisel teemal või mitte. Minu meelest, olles kuulunud Riigikogu juhatusse, härra Seeder võiks teada, et § 146 lõige 9 meie kodu- ja töökorra seaduses ütleb täiesti ühemõtteliselt, et valitsusliige võib vastamisest põhjendatult keelduda, kui küsimus ei puuduta taotluses märgitud probleemi. (Saalist öeldakse midagi.) On ju täiesti selge, et kui me räägime protseduurikast, kas võib keelduda sellisele küsimusele vastamisest, mis on täiesti teisel teemal, siis seaduses on see selgesõnaliselt kirjas ja härra Seeder saaks seda sealt ka lugeda, kui ta võtaks selle lahti.
14:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg, selle täpsustuse eest! Nagu me näeme, ka Riigikogu liikmed on [eri arvamusel]: üks arvab, et üks küsimus on tendentslik, teine ei ole, [teine] arvab, et ei ole. Nii et selles mõttes on need tõlgendused ja arusaamad väga erinevad. Ma printsiibis nõustun teie tähelepanekuga, aga see arusaam, kust algab [teemaga] seotus ja kust maalt see lõpeb, [on erinev], seda on alati väga raske tõlgendada – kes tahab seda väga laialt tõlgendada, kes kitsamalt. Nii et teoreetiliselt võib iga küsimuse siduda konkreetse [teema] alla, kui seda väga tahta teha. Aga printsiibis, jah, olen teiega päri, et need küsimused võiksid käia ja peaksid käima ikkagi konkreetse [teema] kohta, ka täpsustavad küsimused, mis saalist tulevad. Aga veel kord, me oleme siin suhteliselt liberaalsed olnud. Ka mina juhatajana olen olnud suhteliselt liberaalne, ma ei taha sekkuda küsimuste sisusse ega taha sekkuda ka vastuste sisusse. Eelnevalt oleme sellise põhimõttelise seisukoha võtnud. Ja siin kutsume üles veel kord olema, juba kolmandat korda ütlen, võimalikult konkreetsed, siis on eeldus ka võimalikult konkreetseks vastuseks.
Peeter Ernits, palun!
14:16 Peeter Ernits
Härra juhataja! Tore diskussioon on praegu. Varasemates koosseisudes oli suht erinev see, kuidas suhtutakse, kui ministrihärralt või ‑proualt küsida midagi, konkreetne küsimus, aga mõned kogenumad võivad vastata ei tea mida selle peale. Milline on siis praeguses koosseisus see nii-öelda tavaõigus või praktika? Kas võib ministrihärra või ‑proua vastata suvalise vastusega, mis ei puutu [teemasse], vähemalt otseselt, kui on otsene küsimus? Või kas ei peaks äkki meie töö‑ ja kodukorra seadusesse tegema mingit muudatust, et ikkagi tajudes seda, et küsijal on vähe võimalusi, annaks see, kes juhatab Riigikogu istungit, [võimaluse] minna uuele ringile, sest [vastus] ei ole nagu teemasse? Kas peaks täiendama kodu‑ ja töökorra seadust?
14:17 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, ma arvan, et tõenäoliselt seda tegema ei peaks. See on jällegi, võib tunduda, Riigikogu liikmete ahistamine. Ma ütlen veel kord, et igaühe hinnang, kas küsimus on seotud konkreetse eelnõuga või konkreetse teemaga, on väga subjektiivne. Ja veel kord, mina juhatajana ei pretendeeri võtma seisukohta, kas üks või teine konkreetne küsimus on [teemaga] seotud või mitte. Siis meil tekiks siin tohutu laat ja tohutu vaidlus ja kümned protseduurilised küsimused. Pigem on see vastaja valik, kas ta vastab kõikidele nendele küsimustele või ta ei vasta sellele, mis ei ole [teemaga] seotud. Nii et ma arvan, et siin liigset, täiendavat bürokraatiat või piirangut Riigikogu liikmete või ka ministrite jaoks tekitama ei peaks.
Nüüd võtab selle teema kokku auväärt Riigikogu esimees Lauri Hussar. Palun!
14:18 Lauri Hussar
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Ma tahan siiralt tänada kõiki kolleege, kes on lõpuks aru saanud, et ka küsimused peavad teemas püsima. Aitäh, siiralt! Pisut üle kahe aasta läks aega, aga nüüd on sellest põhimõttest ka aru saadud, nii et ma tõesti väga tänan.
14:18 Aseesimees Toomas Kivimägi
Suur tänu! Head kolleegid, leidsime üksmeele.