13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere kaunist kevadpäeva, head kolleegid! Alustame Riigikogu täiskogu kolmapäevast istungit. Kohaloleku kontroll, palun!
Kohalolijaks registreerus 74 Riigikogu liiget, puudub 27. Nüüd on aeg arupärimiste ja eelnõude üleandmiseks. Urmas … (Henn Põlluaas hüüab saalist midagi. Juhataja helistab kella. Naer saalis.) Te peate silmas kohaloleku kontrolli? Või jäite hiljaks äkki? Head kolleegid, siis tühistan eelneva kohaloleku kontrolli ja … Kuidas? Täpsustan, et Henn Põlluaas on süsteemi järgi kohal. Ei löönud teid välja. Kas teisi lõi ka välja? Ants Frosch? Nojah, kuna see on niivõrd oluline hääletus, mille järgi valija vaatab, kas Riigikogu liige üldse on kohal või mitte, siis me peame tegema uuesti kohaloleku kontrolli. Tõepoolest, süsteemis vähemalt paar kolleegi ei kajastu, kes tegelikult kohal on. Ehk veel kord: tühistan eelneva kohaloleku kontrolli ja teeme uue kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll, palun!
14:00 Hääletustulemused
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Saigi palju parem tulemus. Mitmed kolleegid on teile tänulikud. Kohalolijaks registreerus 81 Riigikogu liiget, puudub 20.
Ja nüüd, head kolleegid, on aeg anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Alustab Urmas Reinsalu. Palun!
14:03 Urmas Reinsalu
Lugupeetav parlament! Neli kuud on möödunud automaksu kehtestamisest ja me oleme näinud seda, et automüüjate esindusorganisatsiooni hinnangul on aprillikuu seisuga uute sõiduautode müük selle aja jooksul ligi 50% kukkunud. Seda seadust põhjendanud argumendid on tegelikult osutunud mittevettpidavaks. Isamaa Erakond algatab seaduse, mis näeb ette mootorsõidukimaksu seaduse täies mahus kehtetuks tunnistamise.
Valitsus on seda maksu põhjendanud eelkõige kliimaeesmärkidega. Kliimaseaduse [eelnõu] seletuskirjas on öeldud, et ehitatakse rattateid, ning küsimused, mis on tekkinud seoses sellega, et väiksema sissetulekuga inimestel on probleeme, mis puudutavad liikuvust, lahendatakse nii – valitsus rajaneb oma seisukohas teatud uuringule –, et vaesemad inimesed sõidavad rohkem rattaga. Seega siis on rattateede rajamine otsekui kompensatsioon sellele omandi täiendavale maksustamisele. Me leiame, Isamaa leiab, et see on täiesti irrelevantne argument.
Kliimaministeeriumi esindajad toovad välja, et ongi valitsuse poliitika selline, et kuni viiekilomeetrist trassi läbivad inimesed peaksid liikuma kas jala või kasutama ühistransporti. Me leiame, et ka see argument mootorsõidukimaksu kaitseks on täiesti irrelevantne.
Nii et sellele maksule ei ole sisulisi põhjendusi. Kuna 15. juunil on inimestel selle maksu maksmise aeg, siis on mul palve rahanduskomisjonile, et komisjon aegsasti menetleks seda eelnõu, et me saaksime selle seaduse vastu võtta juba enne 15. juunit. Aitäh!
14:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Anti Poolamets, palun!
14:05 Anti Poolamets
Austatud saadikud! Annan üle Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni konventsiooni nr 169 põlis- ja hõimurahvaste kohta ratifitseerimise seaduse eelnõu.
Põlisrahvad on nagu maakera kanaarilinnud, kes oskavad meid hoiatada ohtude eest, olgu see siis loodusrikkuste hävimine või rahvusliku rikkuse hävimine. Eelkõige oleks vaja sellist põlisrahvast [kaitsvat] deklaratsiooni eestlaste endi jaoks. Kui numbreid meelde tuletada, siis 1945. aastal oli eestlaste osakaal rahvastikus 97%, okupatsiooni ja kolonisatsiooni tulemusel jõudis see 1989. aastaks 61%-ni. Vahepeal olukord küll paranes, aga nüüd on see jälle järsult halvenemas. Nii et eks meid põlisrahvana [aina kehvemasse] staatusesse lükatakse praegu päris suure jõuga. Meil on vaja samuti kaitset.
Aga tuletame meelde, kui julmalt käib Venemaa ringi oma põlisrahvastega, millist keelelist genotsiidi korraldab ta maride, mordvalaste, komide ja teiste meie hõimurahvastest põlisrahvaste vastu. [Tuletame meelde], mis toimub Puna-Hiina kontrolli all olevas Tiibetis, kus hävitatakse põlisrahva keel, hävitatakse loodust. Ja sama toimub veel paljudes kohtades üle maailma. Ja meie kui kunagi karmilt rõhutud rahvas peaksime kaitsma ka teiste väiksemate rahvaste õigusi. Aitäh!
14:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Andres Metsoja, palun!
14:07 Andres Metsoja
Aitäh, austatud aseesimees! Head kolleegid! Ka opositsioon püüab leida neid kohti, kus saaks halduskoormust vähendada meie elanikel ja ettevõtjatel ja teistpidi vähendada ka sellega seonduvat rahalist koormust. Meil on selline seadus nagu liikluskindlustuse seadus. Selles seaduses on kirjas, et kõik haagised, [ka need], mis seisavad kodus ja liikluses ei osale, tuleb kindlustada. Kui seda ise ei tee, siis tuleb Eesti Liikluskindlustuse Fondi kaudu peale sundkindlustus ja selle eest tuleb ilmtingimata tasuda.
Isamaa fraktsiooni arvates ei ole see mõistlik. Punkt üks: et haagis kunagi ei liikle liikluses üksinda, eraldiseisvana, vaid on autorongi osa. Autorongil on liikluses osaledes kindlasti ees mootorsõiduk, millel peab liikluskindlustus olemas olema. Ja kui tekib mõni kahjujuhtum, siis ilmselgelt tuleb seda kahjujuhtumit käsitleda tervikuna. Ei pea ju olema sundkindlustust näiteks katuseboksil või jalgrattahoidjal, miks peaks siis haagisel eraldi kindlustus olemas olema?
Nii et meie arvame laiemalt, et selline kindlustuse liik nagu kerghaagise O1- ja O2-kategooria puhul peaks liikluskindlustuse Eestis ära lõpetama. Seda edaspidi ei oleks vaja. Ja sellekohase ettepaneku me menetluseks esitame. Aitäh!
14:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Lauri Laats, palun!
14:10 Lauri Laats
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Täna soovin Keskerakonda kuuluvate Riigikogu liikmete nimel üle anda arupärimise regionaal- ja põllumajandusministrile Hendrik Johannes Terrasele. Teemaks on KOV-ide otsustusõiguse suurendamine maamaksumäärade kehtestamisel.
Maamaksuseaduse muudatused, millega muudeti kohalike omavalitsuste õigusi maamaksumäärade kehtestamisel ja kaotati senine võimalus kehtestada erinev maksumäär põllumajanduslikus kasutuses olevale haritavale maale ja looduslikule rohumaale, on tekitanud päris palju probleeme. 2022. aastal Maa-ameti läbi viidud maa korralise hindamise tulemusel tõusis paljude katastriüksuste maksustamishind märkimisväärselt. Kehtiva seaduse kohaselt ei ole omavalitsustel enam võimalik haritavat maad ja metsamaad maksustada erinevalt, kuigi nende sihtotstarve ja kasutuskoormus on olulisel määral erinev. Näiteks juhul, kui omavalitsus peab mõistlikuks, et põllumajandusmaa maamaks kasvaks aastas 10–15% võrra, võib ühtne määr tähendada samal ajal metsamaa maksu langust kuni 60%. Selline olukord ei ole tasakaalus ega arvesta omavalitsuse vajadust [pidada silmas] kohalikke eripärasid ning toetada maa tootlikku kasutust.
Tulenevalt sellest soovimegi ministrilt oma küsimustele vastuseid. Ja küsimusi on kolm. Kas teie ministeerium tunnistab probleemi, mis on tekkinud omavalitsuste otsustusõiguse vähendamise tõttu maamaksumäärade kehtestamisel? Kas te peate põhjendatuks, et omavalitsusel oleks taas õigus eristada põllumajanduslikus kasutuses olevat haritavat maad ja looduslikku rohumaad teistest maatulundusmaa liikidest? Ja on ka kolmas küsimus, mida ma hetkel ei jõua ette lugeda, aga mis on ka väga vajalik. Loodame diskussiooni ja õige pea ka vastuseid. Aitäh!
14:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
Vadim Belobrovtsev, palun!
14:12 Vadim Belobrovtsev
Aitäh, hea istungi juhataja! Head kolleegid! Eesti inimesed! Meil on arupärimine haridus‑ ja teadusminister Kristina Kallasele ja küsimuseks on õpetajate palgad.
Õpetajate palgad on Eestis ammu ajale jalgu jäänud ning seda probleemi peetakse õpetajate terava puuduse põhipõhjuseks. Õpetajate järelkasv on meie riigis selgelt ebapiisav ja olemasolevad palganumbrid potentsiaalseid kandidaate ei kõneta. Viimane tõsiselt võetav õpetajate palga alammäära tõus toimus mitu aastat tagasi. Alates 1. jaanuarist 2024 tõstis valitsus õpetaja brutopalga alammäära 54 euro võrra ehk 1803 euroni. Kui õpetajad alustasid selle peale streiki, lisas valitsus tagasiulatuvalt 1. jaanuarist veel 17 eurot bruto, mis paljudele tundus naeruväärsena.
Ma tuletan meelde, et aastal 2023 sõlmiti koalitsioonileping, kus on selge lubadus, et aastaks 2027 jõuab õpetajate palk vähemalt 120%‑ni Eesti keskmisest palgast. Aga [on teada], et eelmise aasta detsembris oli see number 2269 eurot, minu poolt eelnevalt mainitud õpetajate palga alammäär aga 1820 eurot. Seega on näha, et õpetajate palk ei ole selle numbri lähedalgi.
Nii et enne, kui valitsus hakkab arutama järgmise aasta eelarvet, me küsime ministrilt, kas tema hinnangul on praegu Eestis kehtivad õpetajate palgatingimused väärikad. Kas õpetajate palga alammäär 1820 eurot bruto on tema arvates piisav? Millised on Haridus‑ ja Teadusministeeriumi plaanid seoses õpetajate palkadega? Kas õpetajad saavad arvestada sellega, et 1. jaanuarist 2026 nende palga alammäär kasvab? Kas see lubadus, mis on koalitsioonilepingus, on jätkuvalt kehtiv ja kas see on ka tõsiselt võetav? Nii et Keskerakonna fraktsioon pöördub nende küsimustega haridusministri poole.
14:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel võtnud vastu kolm seaduseelnõu ja kaks arupärimist. Saame minna tänase päevakorra juurde.