Aitäh, austatud aseesimees! Lugupeetud kolleegid! Ja kõik meie jälgijad ja kuulajad! Sisuliselt arutame täna siin mitmel korral mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamist ja mina olen siin puldis eelnõuga 592. Ilmselt ei oleks see nii aktuaalne, kui see seadus ei oleks niivõrd vildakas ja niivõrd ühiskonda riivav ja ebaõiglane. Ilmselgelt on aeg öelda automaksule ei ja pöörata see tagasi.
See ei ole ebaõiglane mitte ainult ühe maksuna, kui me vaatame seda kui vaid maksu. Kui me vaatame tervikuna seda, mis see kaasa toob meie inimestele ja ettevõtlusele, inimesi koormava ebaõiglusena tervikuna, siis peab ütlema, et selle maksu tegijad ja pealesurujad ei saanud vist päris täpselt aru, miks nad midagi teevad. Siin on täna arutatud ka seda, et algselt tuli see välja keskkonnamaksu nime all. Maksu maaletooja, kes on siin komisjoni ettekandja, rääkis sellest, kuidas automaksuga hakatakse päästma maailma ja loodust. Alguses plaaniti sellega kokku korjata 120 miljonit. Tänaseks on see summa, mida tahetakse kokku saada, üle 200 miljoni.
Aga see, mis on tehtud meie inimestele, meie ettevõtjatele, meie peredele, on käsitlemata kahju. Ja mulle tundub, et meie valitsejad ei ole ka seda tagasisidet analüüsinud, mis on ühiskonnast tulnud. Me teame kõik, et meie põhiseaduse §‑s 28 on selgelt kirjas, et lasterikkad pered ja puuetega inimesed on riigi ja kohaliku omavalitsuse erilise hoole all. Aga kahjuks meie viimased valitsused ei ole seda ei mõistnud või lihtsalt ei hooli. Ma arvan, et õigem on öelda, et nad lihtsalt ei hooli sellest. Ja maks, millest me praegu räägime, lööb eriti valusalt just madalama sissetulekuga inimesi ja muudab nende hakkamasaamise veel raskemaks. See näitab selgelt hoolimatust meie inimeste suhtes. Tegemist on ebavõrdsust tekitava maksuga, ma isegi ütleksin, et koormisega. See maks karistab just nimelt neid, kellel on niigi raske.
Räägiti sellest, et see maks on väga oluline, et me saaksime hoida keskkonda. Nüüd aga näeme – ja seda kõike tegelikult tõid EKRE saadikud välja selle maksu arutamise ja menetlemise ajal –, et me tekitame olukorra, kus tegelikult on surutud inimesi sõitma just nimelt vanemate ja loodust rohkem saastavate sõidukitega. Inimestel ei ole valikut. Nad teevad selle valiku sellepärast, et vana autoga sõitmine on lihtsalt rahakoti mõttes odavam. Seal ei ole mingit pistmist sellega, et nad tahaksid sõita vana saastavama autoga, aga midagi ei ole teha, kui riik neid selleks sunnib. Nüüd on loodud olukord, kus uuema või uue auto ostmine on puhas luksus ja seda saavad teha ainult jõukamad inimesed. Ja see on lisaks keskkonnale tegelikult löök ka ohutusele, mida me tõenäoliselt näeme lähiaastatel.
Maal elamine – ka sellest oli väga palju juttu selle arutelu käigus. Seda ei võetud kuulda. Aga ma mõistan. Kuna ministeeriumi ametnikud rääkisid siin menetluse käigus, et nad ei ole tuvastanud vahet transpordi kättesaadavuses Tallinna kesklinnas ja mõnes väiksemas Eesti linnas, siis on arusaadav, et arusaam sellest puudus. Tõenäoliselt ei ole Tallinnast väljas väga palju käinud need inimesed, kes seda maksu menetlesid. Aga maal on vaja viia lapsi kooli, lasteaeda, on vaja tööle saada. Tegemist on hajaasustusega, bussid ei liigu, Bolti ei ole, tõuksidega sõita ei saa, ei ole elektrirollereid või taksosid võtta, nii nagu on linnas. Auto on maal hädavajalik vahend selleks, et elada.
Eriti suure löögi alla pandi suurpered ja puuetega inimesed. See maks, mis tuleb maksta inimestel, kes vajavad oma pere või puude pärast sõidukit, millega saab sõita näiteks seitse inimest, on ebareaalne. Me räägime automaksusummadest 600–800 eurot ja veel rohkem, selleks et seitsmeliikmeline perekond saaks liikuda.
Kurioosum on veel see, et kui võtame näiteks mingi konkreetse auto, näiteks 2015. või 2016. aasta mahtuniversaali, siis [näeme, et] see maks on täiesti vildakalt tehtud, sellepärast et sarnase sõiduki eest võid sa maksta aastamaksu suurusjärgus 480 eurot või ka 51 eurot ja auto registreerimistasu sarnaste autode puhul 1434 eurot või 413 eurot. See on omakorda tekitanud ühiskonnas sellise omamoodi tegevuse, et inimesed kammivad läbi sadu ja sadu autosid, toksivad autonumbreid kalkulaatorisse sisse, et saada aru, mis on selle riigi fantastilise seaduse tulemusena ühe või teise auto aastamaks ja registreerimismaks. Täiesti absurd!
Küll aga oleme lugenud sellest, et meil jagati automaksutoetust ka nendele inimestele, kellel üldse autot polegi. See on jälle üks näide sellest, et tegelikult riigil puudub ülevaade oma rahanduspoliitikast. Ma olen siin korduvalt välja toonud, et mõned aastad tagasi oli majandusministeeriumi real üle 100 miljoni euro, mis oli tegevustega täiesti sisustamata. Me räägime, et meil ei ole raha. Selle aasta eelarve valguses käis valitsuses jagelemine selle üle, kas on raha gaasijaama ehituseks või ei ole. Valitsuse liikmed ise ei teadnud seda, lõpuks leiti kuskilt 100 miljonit eurot. Nüüd me kuuleme, et meil viiakse eelmise aasta riigieelarvest üle enam kui miljard eurot, üle miljardi euro vahendeid, mis jäid kasutamata eelmisel aastal. Ja selle taustaks on kogu aeg jutt: riigil ei ole raha, meil on väga raske, me peame minema peretoetuste kallale, suurperede kallale, midagi ei ole teha, raha ei ole. See ei ole adekvaatne jutt.
Küll aga anname toetusi kasutatud elektriauto soetamiseks. Palun väga! Tahad osta neli-viis aastat vana elektriauto, saad riigilt taotleda selleks toetust. Sobib! Elektriautode ostjate puhul on ju selgelt tegemist sihtgrupiga, kus on jõukamad inimesed, kes suudavad osta ja ostavad neid autosid ka ilma selle toetuseta. Aga ei, me külvame raha kopterilt, aru saamata, kuhu see läheb, ja tegelikult ei huvita see ka valitsust, nagu aru saada on. Toetame vanade, kasutatud elektriautode soetamist, mida meie ühiskonnas tegelikult nagunii suudavad lubada ja ostavad jõukamad inimesed.
Tuleme tagasi selle keskkonnamaksu [jutu] juurde, millega meile ja ühiskonnale seda müüdi. Automaksu maaletooja, juhtfiguur ja esindusnägu Mart Võrklaev rääkis kogu aeg sellest, et põhimõte on, et saastaja maksab. Saastaja maksab – see on meie põhimõte ja selle järgi me automaksu teeme ja disainime, väga oluline. Kus see põhimõte täna on? Kõige soodsam on sõita vanade diiselautodega, sellepärast et need on kõige vähem maksustatud autod, või mõne vana Ameerika autoga, mis saastab palju rohkem kui paar-kolm aastat vana kaasaegne auto, mis on palju väiksema keskkonnasaastega ja palju turvalisem kui 10–15 aastat vana auto. Jälle aeti meile mingisugust udujuttu sellest, kuidas keskkonna nimel tehakse meile mingi maks. See ei vasta absoluutselt tõele.
Inimesed ei loobu oma autost, midagi ei ole teha. Eks sellega tõenäoliselt ka maksu tegijad arvestasid, et küll inimene ära maksab läbi häda, liikuda tal on vaja, eriti maapiirkonnas, küll ta maksab, nutab ja maksab, jätab siis võib-olla midagi ostmata, midagi väga olulist, aga maksab. Ja nüüd me olemegi tegelikult saavutanud olukorra, et kui rääkida autotöökodadega või ka inimestega tänavalt, [küsida], kuidas automaksu kehtestamine nendele mõjunud on, siis vastus on ühene. Autotöökojad ütlevad, et nende klientide arv on vähenenud, sellepärast et inimesed üritavad teha nagu üheksakümnendatel aastatel ja enne seda võimalikult palju asju kodus ära – mis vähegi võimalik on. Ma ei tea, vahetavad piduriklotse ja õli. Kuidas õli vahetamine kodus keskkonnasäästlik on? Igaüks võib edasi mõelda, kuhu see õli jõuab. Vaevalt et kõik see õli jõuab jäätmejaama. Ühesõnaga, inimesed teevad kõikvõimalikke remondi‑ ja hooldustöid, millega ise hakkama saavad, rohkem kodus. Seal on ka teatud risk auto tehnilisele korrale, kui seda ei tee litsentseeritud töökojad.
Teiseks, autorehvide [tõttu] on löögi all [ka inimeste ohutus], sest inimesed [mõtlevad], et nüüd venitan pikemalt nende rehvidega välja. Kui muidu oleks vahetatud ära, pandud uuemad rehvid, siis nüüd võetakse risk. See risk võetakse enda ja oma pere[liikmete] elu arvelt, sellepärast et riik on neid sinnamaani surunud. See ei ole mitte sellepärast, et inimene kuidagi tahaks seda teha, vaid sest riik on ta nurka surunud ja soodustab vanade autode pidamist.
Omaette aspekt, mida ma olen korduvalt siin välja toonud ja mille juurde ma jätkuvalt jään, on see, et vanade autode [hulga] suurenemise tõttu autopargis hakkavad ühel hetkel üles minema raskete õnnetuste ja avariide numbrid, mida me tõenäoliselt suure kurbusega näeme lähiaastatel. Ei ole vaja väga palju mõelda, [et mõista], et kui [võrrelda] 10, 15 või 20 aastat vana autot ja tänapäevast uut autot, siis turvavarustus ja turvalisus on [viimasel] hoopis paremal tasemel kui vanadel autodel. Ja kahjuks, tahame või ei taha, kandub see ühel hetkel liiklusstatistikasse üle – selles ma olen üsna veendunud – ja kindlasti kahjuks negatiivse poole peale.
Nüüd vaatame veel, mida riik selle automaksu kehtestamisega teinud on. Riik lükkab oma inimesed ja ettevõtjad väga jõuliselt halli tsooni, kus hakatakse mõtlema erinevate skeemide peale, kuidas hakkama saada. Kui me vaatame automüügistatistikat, mis alles hiljuti välja tuli, siis mida me näeme? Läti müük suurenes eelmise aasta sama ajaga võrreldes 14,8%. Leedu müüs kuni 25,7% rohkem eelmise aasta sama ajaga võrreldes. Aga pange tähele, Eestis langes sõidukite müük üle 56%. Üle 56%! Pole ju väga palju vaja põhjusi otsida. Võtame näiteks põllumeeste, ehitajate, jahimeeste, teetaristuehitajate ja üldse erinevate infraga tegelevate ettevõtete sõiduvahendid, erinevad kastiautod. Toome Volkswageni näite: selle aastamaks on circa 1000 eurot ja registreerimistasu pea 8000 eurot. 8000 eurot peab maksma juurde selle auto eest, mille varem sai osta ilma lisakuluta, pluss aastakulu. Ma arvan, et me saame kõik aru, kellele see kulu edasi kantakse. Kõigile meile, kogu ühiskonnale, kõigile meile, kes me erinevaid teenuseid tarbime.
Riik tegelikult sunnib inimesi ja ettevõtjaid mõtlema välja erinevaid skeeme, kuidas ökonoomitada ja sellest maksust pääseda seaduslikul [moel], võib-olla vahest ka natukene hallil alal kõndides. Huvitav oleks küsida, pärast saamegi komisjoni ettekandja käest küsida, kas ta on ka käinud ja rääkinud inimestega sellest, mis päriselt toimub. Toon mõne näite. Sellise auto puhul nagu Audi Q7, olen kuulnud, on vähemalt üks juhtum, et inimene vormistas selle auto matkaautoks. Pani auto pagasnikusse kraanikausi sisse, käis autoregistris, vormistas selle auto matkaautoks ja sai aastamaksu oluliselt soodsamaks, kui muidu oli. Kas Eesti riigi eesmärk on tõesti sundida inimesi tegelema selliste asjadega selleks, et mõistlikult autot omada? Järgmine näide. Luuakse osaühinguid, mille ainuke vara on üks või kaks autot. Selleks, et autot müüa ja mitte makse maksta, luuakse osaühing, pannakse auto sinna. Ja mina ei pane pahaks neid käike inimestele, absoluutselt ei pane, sellepärast et kui riik ei saa aru, mida ta teeb oma maksupoliitikaga, siis inimene peab olema leidlik ja vastama sellisele käitumisele. Aga kas see on see tee, mida mööda Eesti peaks minema, see, kuhupoole tahame minna? No ma ei tea, mina ei taha, et meil oleks selline Eesti, kus valitsus sedasi käitub ning surub oma inimesi ja ettevõtteid [teatud viisil] käituma.
Ja löök majandusele on kahtlemata suur, sellepärast et transpordi‑ ja teenindusettevõtete hinnad tõusevad, nagu ma juba enne ütlesin, autode müük langeb, autode hooldus läheb jälle sisuliselt põranda alla. Sellest kaotavad meie ettevõtted. Ja see ei ole see suund, kuhu me peame liikuma. Eesti majandus vajab hoogu ja aitamist, mitte pidurdamist. Aga praegu tundub vägisi, et tehakse kõik selleks, et pidurdada Eesti majanduse arengut ja hoida seda tagasi. Sellepärast et meid juhivad, kuidas ma ütlen, majanduse toimimisest mitte aru saavad inimesed.
Aga on ka lahendus. On aeg tunnistada, et mootorsõidukimaksu kehtestamine oli viga. Ei peaks kartma seda tunnistada. See on üks, ma ütleks, mõtleva poliitiku tunnus, et kui ta näeb ja saab aru, et midagi on valesti läinud, siis ta julgeb seda tunnistada ja julgeb teha otsuseid selle parandamiseks. Aga kahjuks seda ei taheta teha. Ma toon näite. Kogu selle automaksu menetlemise protsessi ajal ma kõikvõimalikes kohtades püstitasin küsimuse, et mis saab siis, kui auto varastatakse ära aasta jooksul – aasta alguses või aasta keskel, ei olegi vahet – või auto hävib. Kuna seda müüdi kogu aeg kui keskkonnamaksu, siis on ju täiesti ebaloogiline maksta aastamaksu sõiduki eest, mis ära varastati või hävis, põles ära. Ei! Seda ei saanud kuidagi kuulda võtta, sest see ettepanek tuli opositsioonilt ja isegi opositsiooni mõistlikke ettepanekuid ei saa kuulata. Mis tulemus on? Nüüd me oleme jõudnud selle tulemusena sinna, et õiguskantsler on pöördunud Riigikogu poole, palunud võtta see menetlusse ja see viga ära parandada. Aga raske oli seda teha siis, kui me seda menetlesime, raske oli kuulata ja arvesse võtta. Mitte kuidagi ei saanud!
Siit me jõuame jälle sinna välja, et tark poliitik julgeb tunnistada viga ja teeb ka korrektuure, kui on vaja. Aga ei, meil on teerullipoliitika. Rullime edasi! Saame aru küll, et eelnõu menetluse käigus küsimustele vastata ei oska, aga ikka rullime edasi. Tuleb rohkem kuulata! See on, Mart Võrklaev, teile: teie kui selle maksu maaletooja ja ideoloog oleksite võinud rohkem kuulata ka huvigruppe. Aga ainult kuulamisest ei ole ka kasu, on vaja võtta teadmiseks ja talletada see, mida räägitakse.
Lõpetuseks tahangi öelda, et ei pea kartma vaadata üle valesid otsuseid. Me küll kahjuks nägime, et eelmise hääletuse puhul midagi ei muutunud – täpselt sama, nagu see olukord on varem olnud –, aga ma siiski kutsun üles: mõelge, võtke natuke aega. Võib-olla peaks võtma isegi kümme minutit pausi enne hääletust ja andma veel aega natukene mõelda. Tunnistame koos selle mootorsõidukimaksu kehtetuks ja lõpetame selle jama ära! Tunnistame, et see oli üks viimaste aegade suurimaid ämbreid, mille valitsus on teinud. Aitäh!