09:58 Istungi rakendamine
10:00 Esimees Lauri Hussar
Tere hommikust, lugupeetud kolleegid! Rõõm teid nõnda rohkearvuliselt siin täna näha! Me alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu 6. töönädala neljapäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt on mul teile palve, et teeme kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll, palun!
10:00 Kohaloleku kontroll
10:01 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on end registreerinud 56 Riigikogu liiget, puudub 45.
Nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Ja palun siia Riigikogu kõnetooli kolleeg Martin Helme. Palun!
10:01 Martin Helme
Lugupeetud kolleegid! Annan üle 21 Riigikogu saadiku allkirjadega, eelkõige EKRE ja Keskerakonna fraktsiooni liikmete, aga ka fraktsioonitute saadikute allkirjadega umbusaldusavalduse kliimaminister Yoko Alenderile. Me peame vastuvõetamatuks, et avalikkusele on korduvalt ja teadlikult valetatud seoses plaaniga toetada meretuuleparki 2,6 miljardi euro ulatuses. Hiigelsuure rahaeraldisega seoses on käinud kaasas eksitamised, segadused ning salatsemised. Me peame vajalikuks kogu plaaniga seotud asjaolude põhjalikku väljaselgitamist ja vajadusel ka kriminaalasja algatamist. Korduvalt valetamisega vahele jäänud kliimaministril Yoko Alenderil tuleb võtta poliitiline vastutus ja ametist tagasi astuda. Noh, me teame meie tänase valitsuse poliitilist kultuuri, keegi ei astu kunagi tagasi. Selle tõttu me olemegi siin umbusaldus[avaldusega].
Ja me näeme nii kliimaministri kui ka tegelikult laiemalt valitsuse tegevuses selgelt viiteid korruptsioonile kõige kõrgemal tasemel. Sellega seoses on meie meelest kogu valitsuse usaldusväärsus saanud ränga põntsu. Alender on valitsuse pressikonverentsil öelnud, et avalikkusega Kliimaministeerium tuuleparkide toetamisega seotud korrektseid andmeid jagada ei soovi. Ka sellega seoses on ta meile valetanud, justkui ta ei saaks neid andmeid avaldada. Korrektseid andmeid Kliimaministeeriumi poolt tuuleparkide toetamise kohta aga avalikkus vajab, sest tegemist on väga suurte summadega väga pikaks ajaks Eesti maksumaksja arvel. Sellega seoses anname üle umbusaldus[avalduse].
10:03 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Ja palun nüüd Riigikogu kõnetooli kolleeg Urmas Reinsalu. Palun!
10:03 Urmas Reinsalu
Lugupeetav parlament! Proua Alender on kõige väiksem tegelane selles kaoses, mis on tekitatud energeetikas. Tõenäoliselt temagi loeb ajalehtedest, mida härra Michal koos härra Kasemetsaga korraldab.
Isamaa fraktsioon esitab arupärimise vormis nõudmise, et erakorraliselt peaminister tuleks järgmise töönädala alul parlamendi ette ja annaks aru kujunenud energeetikakaosest, mille puhul lisaks küündimatusele ja sisulisele [läbipaistmatusele] on ühiskonnas tõstatunud ka tõsine küsimus korruptiivsest mõjust.
Peaminister peab andma aru, milliste lähteandmete alusel sõlmiti kolme valitsuspartei esimehe energiaalane kokkulepe jaanuaris; milline oli ametis oleva kliimaministri roll selle kokkuleppe ettevalmistamisel; kes tegelikult härra Michali arusaama järgi juhib sisuliselt valitsuses Eesti energeetikavaldkonda; kas kokkuleppe tegemisel viibis lisaks kolmele valitsuspartei juhile veel inimesi; kuidas hindab härra peaminister valitsusjuhina Kliimaministeeriumi juhtimiskvaliteeti ja millisena näeb Kristen Michal enda kui valitsusjuhi isiklikku vastutust kujunenud segaduses energiavaldkonnas. Lisaks me peame oluliseks, et valitsusjuht annaks hinnangu, kas ta peab asjakohaseks Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamist tuuleparkide subsideerimise skandaaliga seoses ning on valmis andma valitsuse nimel parlamendi käsutusse kogu vajaliku teabe. Ja lisaks on meil peaministrile nõudmise vormis küsimus, kas ta peab asjakohaseks seoses usalduse ja kompetentsi kriisiga kehtestada moratoorium valitsuse energeetikapoliitilistele rahalise mõjuga üksikotsustele, kuni on välja selgitatud tõde juhtunus ning kinnitatud energiamajanduse arengukava.
Me loodame, et peaminister tajub minimaalseltki vastutust ja on valmis tulema viivitamatult järgmise töönädala esmaspäeval parlamendi ette aru andma. Küsimus ei ole ainult kliimaministris, kes loomulikult on ilmutanud haruldast ebakompetentsust ja kelle koht ei ole valitsuses. Selle eest vastutab peaminister isiklikult ja kogu valitsus. Aitäh!
10:05 Esimees Lauri Hussar
Nii, head kolleegid! Olen võtnud Riigikogu juhatuse nimel vastu ühe eelnõu ja ühe arupärimise. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele. Aga arvestades, et Riigikogu menetlusse on antud ka üks oluline avaldus, ma, head kolleegid, võtan praegu pool tundi juhataja vaheaega.
V a h e a e g
10:36 Esimees Lauri Hussar
Austatud Riigikogu, juhataja võetud vaheaeg on lõppenud. On tulnud ettepanek päevakorra täiendamiseks. 21 Riigikogu liiget on esitanud umbusaldusavalduse kliimaminister Yoko Alenderile ja Vabariigi Valitsus soovib selle arutamist tänasel istungil esimesel võimalusel. Seega, tuginedes Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 56 lõike 1 punktile 2 ja lõikele 2 olen täiendanud tänase istungi päevakorda selle nõude aruteluga ja see toimub esimese päevakorrapunktina.
Enne kui me saame päevakorrapunkti juurde asuda, on küsimusi istungi läbiviimise protseduuri kohta. Andrei Korobeinik, palun!
10:37 Andrei Korobeinik
Jaa, suur tänu selle võimaluse eest! Ma alustuseks tahaks uurida, millest oli tingitud see vaheaeg. Kas midagi juhtus vahepeal? Tundus, et see istung toimus niimoodi hästi sujuvalt, ühtegi murekohta ei olnud, sa said oma tööülesandega suurepäraselt hakkama, ja siis järsku tuli vaheaeg. Kas sa oskad valgustada, millest see tingitud oli?
10:37 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Vastavalt ka RKKTS-i kommentaarile juhataja ei pea oma otsuseid, mis puudutavad vaheaja võtmist, põhjendama. Aga mina põhjendan seda. Meid ootab ees istungivaba nädal ja kuna on antud sisse oluline avaldus, siis antud juhul ma pidasin oluliseks nõu pidada Vabariigi Valitsuse liikmetega, kes soovisid asja arutada. Ja Vabariigi Valitsus soovis arutada seda küsimust esimesel võimalusel ja seda me nüüd tegema hakkamegi.
Vadim Belobrovtsev, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
10:38 Vadim Belobrovtsev
Jaa, aitäh! Mul ongi väga konkreetne protseduuriline küsimus, mis puudutab tänast istungit. Me oleme ausalt öeldes juba harjunud sellega, et neljapäeval on puldi taga Arvo Aller, kes on meil Riigikogu aseesimees. Iseenesest oli selline meeldiv üllatus täna tema asemel just teid siin näha. Mis on siis tänasel istungil nii olulist, et Riigikogu esimees otsustas, et tema peab isiklikult istungit vedama ja seda juba loodud traditsiooni, kui võib niimoodi öelda, muutma?
10:38 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Mul on ka alati meeldiv teiega kohtuda. Aga see oli meie omavaheline kokkulepe Arvo Alleriga. Ja ärge muretsege, ka Arvo Aller tuleb täna istungit juhatama. Nii on meil kombeks, et me neljapäeval juhatame istungit koos.
Andrei Korobeinik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
10:39 Andrei Korobeinik
Suur tänu! Kas sa oskad natukene kirjeldada seda päevakorra muutmise protseduuri? Kas selleks kogunes Riigikogu juhatus kokku või see praegu pannakse saalis hääletamisele? Ma eeldan, et kollases raamatus on selle kohta kenasti kommenteeritud punkt olemas. Ma peast ei mäleta, kuidas see seal on.
10:39 Esimees Lauri Hussar
Jaa, õige! Seda reguleerib meie kollase raamatu § 134. Põhimõtteliselt ütleb see paragrahv, et Vabariigi Valitsus saab nõuda sellise küsimuse kiiremat otsustamist. Antud juhul ütleb § 134 lõige 1, et Vabariigi Valitsusele, peaministrile või ministrile umbusalduse avaldamise nõue võetakse päevakorda kõige varem ülejärgmisel päeval pärast nõude esitamist, kui Vabariigi Valitsus ei nõua kiiremat otsustamist. Ja Vabariigi Valitsus palus meil arutada seda küsimust esimesel võimalusel. Seda, miks ta seda palus, ma teile juba põhjendasin.
Vadim Belobrovtsev, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
10:40 Vadim Belobrovtsev
Jaa, aitäh! Kuna minu jaoks on see esimene koosseis, siis võib-olla ma küsin küsimusi, mida staažikam Riigikogu liige ei küsiks. Aga siiamaani on meil viimase peaaegu kahe aasta jooksul olnud mitu umbusaldus[avaldust]. Kui mälu mind ei peta, siis pandi neid päevakorda niimoodi, et kui päevakord oli ammendatud, siis tuli umbusaldus[avaldus]. Jällegi, kui ma õigesti mäletan, siis näiteks taristuministriga oli täpselt nii, et istung sai nagu läbi, aga lisapunktina tuli taristuministri umbusaldamise küsimus. Miks täna on natuke teistmoodi? Ma tean, et kolleegid EKRE fraktsioonist kindlasti ootasid seda, et nende punkt, mis on täna ainsa punktina päevakorras, on kohe esimesena menetlusel. Aga nüüd järsku tuli midagi vahele. Miks see niimoodi on?
10:41 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg, Vabariigi Valitsus on palunud arutada seda esimesel võimalusel. Seda lubab ka RKKTS-i § 134. Ja see on ka väga selge põhjus, mispärast me arutame seda küsimust tänase istungi esimese päevakorrapunktina.
Mart Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
10:42 Mart Helme
Aitäh, härra esimees! Ma olin tõesti väga mures, et äkki Arvo Aller ei saagi täna istungit juhatada, te selle mure võtsite maha. Aga nüüd mul on teine mure. Äkki Yoko Alender mõistab umbusalduse avaldamise käigus oma ebakompetentsust ja otsustab teatada meile tagasiastumisest ja siis äkki ei saa Toomas Kivimägi istungit juhatada. Ei saagi nagu kõik, esimees ja aseesimehed, istungiga kätt valgeks. Kas te lohutate mind ja ütlete, et Toomas Kivimägi ka ikka jõuab istungit juhatada?
10:42 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg, ma võin teile kinnitada, et minu läbisaamine Arvo Alleriga on suurepärane ja me saame suurepäraselt ka istungi juhatamisega hakkama. Aga kindlasti ka Toomas Kivimägi on väga hea istungi juhataja. Seda saan teile kindlasti kinnitada.
Nii, Andrei Korobeinik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
10:42 Andrei Korobeinik
Suur tänu selle võimaluse eest! Hea kolleeg Vadim Belobrovtsev küsis, mis on see esimene võimalus. Meil vahepeal oli ju selline hea tava, et ikkagi päevakorras [olevad punktid] võetakse ette ja siis tehakse see valitsuse poolt nõutud täiendus ära. Mis nii kiiret oli? Tegelikult järgmine punkt on ju hästi oluline, see on Nordica uurimiskomisjoni moodustamine. Võib-olla see säästab meil riigieelarves korralikult raha. Mitte nii palju muidugi, nagu heal ministril Yoko Alenderil on plaanis kulutada, aga ikkagi arvestatavad summad. Miks just selline otsus?
10:43 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma pean teid natukene kurvastama. Uurimiskomisjoni moodustamise arutelu on juba mitmendat nädalat meil päevakorras ja päris mitmel päeval, kuhu see sai pandud – esmaspäev ja teisipäev on olnud, ka neljapäev on olnud –, on meil tekkinud arutelu võimatus. Seega, valitsuse soov oli arutada [umbusalduse] küsimust esimesel võimalusel ja seda me praegu teeme. Muuseas, see praktika on väga levinud, et kui valitsus avaldab soovi arutada [säärast asja] esimesel võimalusel, siis võetakse see esimese päevakorrapunktina ette.
Aga, head kolleegid, ma võtan nüüd kolm viimast protseduurilist küsimust – ma tean, et teil on kõigil täna veel väga palju tähtsaid toimetusi ees –, et me saaksime asuda selle olulise arutelu juurde ja selle lõpuni ära menetleda. Riigikogu kodu- ja töökorra seadus ütleb väga selgelt, et kui umbusalduse avalduse arutelu on alanud, siis see menetletakse lõpuni. Nii et sellega me peame täna arvestama.
Vadim Belobrovtsev, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
10:44 Vadim Belobrovtsev
Jaa, aitäh! Ma alustan sellest, et ma sellest loogikast ausalt öeldes väga aru ei saa. Te ise ütlesite, et meil on täna palju tegemist ja nii edasi, et võiksime kiiremini edasi liikuda. Samal ajal pannakse see küsimus tänasele istungile, kuigi oli täiesti võimalik panna see järgmise istungi punktiks.
Aga minu küsimus on jällegi tingitud sellest, et minu jaoks on see esimene koosseis. Ma tahaks küsida seda. Reeglina kõik küsimused, mis on seotud päevakorraga, on [arutusel] esmaspäeval. Me saame siin kõik kokku, arutame nädala päevakorda, üks teeb ettepaneku, teine teeb ettepaneku, et mõni punkt visata sellest nimekirjast välja või lisada midagi. Ja siis hääletab Riigikogu selle poolt või vastu. Nüüd on meil selline olukord, et anti sisse umbusaldus[avaldus] ja järsku otsustati, et tuleb see kohe esimese punktina tänasesse päevakorda, kus seda varem ei olnud. Selline täiesti erakordne samm, aga Riigikogu ei ole midagi otsustanud. Lihtsalt öeldakse, et nüüd nii on, ja kogu lugu. Kas see on tavapraktika ja mis paragrahviga see nagu reguleeritud on?
10:46 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma olen teile selle paragrahvi juba ette lugenud. Kordan veel kord üle: § 134, võite selle üle lugeda ja põhjalikult läbi vaadata koos kommentaaridega. Ma olen sellele küsimusele vastanud.
Andrei Korobeinik, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
10:46 Andrei Korobeinik
Ma olen üsna kurb, et te niimoodi ähvardate, et protseduurilisi küsimusi küsida ei saa. Tegemist on väga olulise punktiga ja ma olen täiesti kindel, et teie hea kolleeg Arvo Aller poleks olnud nii karmikäeline ja oleks võimaldanud ikkagi sellist viisakat, konstruktiivset parlamentaarset arutelu. Parlament on ikkagi kõige tähtsam seadusandlik organ Eesti Vabariigis ja sedasi parlamenti vaigistada minu arust ei ole väga demokraatlik valitsemisviis. No kahjuks koalitsioon on läinud seda teed.
Aga ma siiski ei saanud vastust enda küsimusele või õigemini ma sain isegi nagu sellise vastupidise vastuse. Te ütlesite, et kuna järgmise punkti [teema] puhul tekkis tihti arutelu võimatus, siis, ma saan aru, te kartsite, et seda [arutelu] ei tule ka täna. Aga seda enam on küsimus, miks te ei pannud seda ikkagi enne umbusaldusavalduse arutelu esimeseks päevakorrapunktiks. Poleks seda olnud võimalik arutada, oleks see [käsitlus] lõppenud 30 sekundiga. Mis teid takistas? Kas heal kliimaministril on kuhugi kiire? Kas, ma ei tea …
10:47 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma sain teie küsimusest aru. Vabariigi Valitsus avaldas soovi arutada seda esimesel võimalusel ja ma lugesin teile ette ka § 56, mis võimaldab minul päevakorda täiendada. Ja seda ma olen teinud. Antud juhul me asumegi selle olulise arutelu juurde. Te olete ise avaldanud soovi seda arutelu pidada ja see arutelu tuleb kohe põhjusel, et meil tuleb vahele istungivaba nädal. Ja see, et me saaks enne istungivaba nädalat selle olulise arutelu ära pidada, on ka põhjus, miks me praegu just selliselt päevakorda täiendasime.
Lubasin võtta kolm küsimust, Rain Epler on viimane. Rain Epler, palun!
10:48 Rain Epler
Jaa, aitäh! Minu küsimus on natuke laiemalt meie töö protseduurika kohta ja see on natukene seotud ka minister Yoko Alenderiga. Ma plaanisin kirjaliku küsimuse vormis peaministrilt küsida, kas ta peab Yoko Alenderit sobivaks ministriametisse. Aga kuna te olete pehmelt öeldes küsitavatel põhjustel nii arupärimisi kui kirjalikke küsimusi, nende edasisaatmist blokeerinud, siis ma mõtlesin, et ma küsin teie käest, kas see küsimus peaministrile oleks teie arvates piisavalt lühidalt vastatav. Kui ma selle peaksin esitama, kas siis on lootus, et see küsimus jõuab peaministrini, või te leiate mõne muu küsitava põhjuse, et seda küsimust mitte edastada?
10:49 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma olen teile juba saatnud ühe päris põhjaliku vastuse, kuidas Riigikogu esimees ja teised Riigikogu juhatuse liikmed kirjalikele küsimustele ja arupärimistele vaatavad, kuidas neid menetlusse võetakse. Muuseas, pärast seda, kui meil see arutelu toimus, ma olen tähele pannud, et mitte ühtegi kirjalikku küsimust ega arupärimist ei ole tagasi saadetud. Kõik on vastanud Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele. Juhul kui te esitate selle küsimuse viisil, mis vastab Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele, siis ei ole mitte mingisugust põhjust teie küsimust tagasi saata. Nii et see on kriteerium, mille alusel neid küsimusi käsitletakse.
Aga, head kolleegid, me asume tänase esimese päevakorrapunkti juurde. (Ohkab sügavalt.) Vadim Belobrovtsev, tõesti, see on nüüd viimane küsimus. Viimane protseduuriline küsimus, palun!
10:50 Vadim Belobrovtsev
Absoluutselt! Erinevalt meie valitsusest ma alati pean oma lubadustest kinni. Meil on lihtsalt huvitav protseduur iseenesest. Te ütlesite, et valitsus tahab, et see oleks täna esimene punkt, ja kohe ja praegu me peame seda arutama. Aga mis tähendab konkreetselt "valitsus"? Kuidas see protseduur üldse välja näeb? Me ei tea mitte midagi. Me andsime sisse umbusaldus[avalduse], pärast seda te võtsite pool tundi vaheaega. Mis selle aja jooksul juhtus, seda me ei tea.
Ja siis te tulite siia konkreetse otsusega, kuna valitsus tahtis, et see oleks esimene punkt. Ja meil on selline paragrahv, otsus on vastu võetud. Tahaksin aru saada, kuidas see süsteem töötab. Jällegi, võib-olla staažikamad Riigikogu liikmed teavad seda, aga mina ei tea. Tahakski aru saada, mis juhtus selle poole tunni jooksul ja kuidas see süsteem töötab. Kes küsis kellelt? Kust tuli see vastus? Mida tähendab siin "Vabariigi Valitsus"? See ei ole ju konkreetne inimene. Kes oli see konkreetne inimene, kes ütles, et me tahame, et see oleks niimoodi? Kuidas see protseduuriliselt välja näeb? Ma arvan, et protseduurilisem enam üks küsimus olla ei saa.
10:51 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Vastan täiesti protseduuriliselt. Kell 10.02 tuli kolleeg Martin Helme siia Riigikogu kõnetooli ja andis üle umbusaldusavalduse kliimaministrile. Kell 10.16 edastasin mina selle Vabariigi Valitsusele, misjärel tuli Vabariigi Valitsuselt vastus, et nad soovivad arutada seda esimesel võimalusel. Misjärel vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse §-le 56 ma täiendasin tänast päevakorda. See on väga konkreetne protseduur. (Saalist öeldakse midagi.)