Austatud eesistuja! Lugupeetud minister! Head rahvasaadikud siin ja ekraanide taga! Ja kõik teaduse sõbrad ja huvilised! Mul on hea meel rääkida sellest, mis on toimunud kultuurikomisjonis. Me oleme selle teemaga tegelenud neli korda, neist ühe korra väga sisuliselt. Nimelt, komisjoni 20. jaanuari istungil tutvustas minister eelnõu ja vastas küsimustele. Ülejäänud kordadel [tehti] menetluslikud otsused. Seetõttu ma pikemalt peatungi just sellel, mis toimus 20. jaanuaril.
Kohal olid komisjoni juhataja Heljo Pikhof, komisjoni liikmed Vadim Belobrovtsev, Helle-Moonika Helme, Liina Kersna, Tõnis Lukas, Margit Sutrop, Kadri Tali ja Tanel Tein ning Mario Kadastik Signe Kivi asendusliikmena. Haridusministeeriumist olid kutsutud minister Kristina Kallas, teadus- ja arendustegevuse ning kõrg- ja kutsehariduse poliitika asekantsler Renno Veinthal, teadus‑ ja arendustegevuse poliitika osakonna nõunik Mariann Saaliste, õigus‑ ja personalipoliitika osakonna õigusnõunik Kirke Treial ning teadus‑ ja arendustegevuse poliitika osakonna nõunik Kairi Värv, Majandus‑ ja Kommunikatsiooniministeeriumist innovatsiooni ja tehnoloogia osakonna arendusvaldkonna juht Mikk Vahtrus.
Kõigepealt sai sõna minister, kes tutvustas seda protsessi. Ma ei hakka sellest pikalt rääkima. Põhimõtteliselt ütles ta, et see protsess sai alguse juba 2020. aastal ja neli aastat on seda põhjalikult arutatud. Teatavasti jäi eelmisel Riigikogul see [pooleli], see kukkus menetlusest välja ja seda protsessi alustati peale Riigikogu valimisi uuesti. Kõike seda, mis on siin uut, tutvustas minister täna siin saalis isegi põhjalikumalt kui komisjonis. Ja lähen kohe küsimuste juurde. Küsimusi oli päris palju ja arutelu oli pikk, ma võtan peamised teemad kokku.
Kõigepealt juhtis Mario Kadastik tähelepanu sellele, et selle rahastusmeetme puhul – see on 4. peatükis, kus räägitakse, millised meetmed on, üks meede on tegevustoetuse eraldamine – on osakaalud delegeeritud määrusesse. Ta arvas, et see võiks olla seaduse tasemel. Need tulemusnäidikud, mille järgi seda raha eraldatakse, on praegu jäetud seadusest välja ja määruse tasemele. Kadastik tõi välja ka selle, et raha eraldatakse lepinguga, aga seaduses pole täpsustatud, millise lepinguga, mis on selle lepingu sisu ja kuidas selleni jõutakse. Kadastiku sõnul tuleks aluseks võtta asutusega sõlmitavad halduslepingud, kust saab üle tuua vastavad protseduurid ja rakendussätted.
Tema teine küsimus puudutas infrastruktuuri. Võib-olla just sellele vastas minister pikemalt. Praegu ei ole Kadastiku sõnul eelnõus kirjeldatud infrastruktuuri kulude katmist ja see element on kadunud, kuigi varasemalt see oli. Võiks tuua tagasi infrastruktuuritoetused, mida ei saa katta muude toetustega. Näiteks ülikoolide puhul on see kõrgharidusseaduses muude tegevuste all. 2019. aastal toodi teadus‑ ja arendustegevuse korralduse seadusesse 85% garantii, et tagada teadusasutuste finantsiline jätkusuutlikkus. Kui see langeb alla 80%, siis selleks võiks olla mingid erimeetmed. Tegelikult see omal ajal tulenes ka sellest, et teaduse baasfinantseerimise tingimustes võeti arvesse projektiraha, ja kui sa projekte ei saanud, siis see summa järjest vähenes. Järgmise toetuse puhul juba arvestati, et sa tegelikult ei ole seda raha saanud. [Võiks] olla stabiilsusmehhanism. Ministri sõnul on soov liikuda sellise rahastussüsteemi poole, kus eraldi silte ei oleks. Ta ei toeta ka seda, et nii-öelda karbiraha sinna sisse kirjutatakse, kuna see peaks tegelikult olema üldise investeeringuvõimekuse [osa] ning teadus‑ ja arendusasutus peab planeerima nii-öelda karbiraha jätkuvalt tegevustoetusest. Ei ole plaanis lisada eraldi sildiga [rahastust] majade ehitamiseks ja õppetegevuseks, ainult andmebaase ja laboreid rahastatakse eraldi. Seega jäi tegelikult õhku küsimus, kuidas siis ikkagi tagatakse jätkusuutlikkus. Eks seda saame hiljem arutada.
Minister lisas, et finantsautonoomia tagamine just ülikoolidele on oluline, ning puudutas neid osakaale ja mõõdikuid – neid võiks täpsemalt sõnastada. Aga osakaalude fikseerimine omakorda võtab paindlikkuse. See on tegelikult olnud otsustamise koht. [Minister] tõi näiteks, et Helsingi Ülikooli rahastuse osakaalud räägitakse läbi halduslepingutes. Kui panna need väga detailselt paika, siis need võivad hakata mingit arenguprotsessi pärssima. Eelistus on luua seaduslik raamistik, mis annab teadus‑ ja arendusasutustele aina rohkem finantsautonoomiat.
Võib-olla on oluline ka see, et üheksakümnendatest pärinev poliitika, et reformida teadus‑ ja arendussüsteemi rahastussüsteemi kaudu, ei ole ministri meelest enam õige ja tuleb usaldada süsteemi ennast. See on päris oluline väide, ma arvan. Võib-olla saame arutelude käigus arutada, et kui süsteem ei toimi, siis kas usaldusest endast piisab.
Mario Kadastik sõnas, et sellisel juhul tuleks seadusesse tuua ka halduslepingud, see võimaldaks komponente läbi rääkida. Ta juhtis tähelepanu näiteks üleminekusätetele ja sellele, et KBFI ei ole ainsana saanud infrastruktuuritoetust. Kui üleminekusättega muudetakse senise baastoetuse nime, kuid summa jääb samaks, siis nõutakse teadusasutuselt lihtsalt sama raha eest rohkem. See jäi ka natuke õhku, mis sellega siis teha.
Tõnis Lukas küsis, kus asub eelnõus kokkulepe, mille alusel läheb baasfinantseerimise raha era[õiguslikele] teadus‑ ja arendusasutustele Majandus‑ ja Kommunikatsiooniministeeriumi eelarvest. Sellele minister vastas, et kokkulepe era[õiguslike] teadus- ja arendusasutuste rahastamiseks on eelnõus õiguslikult formuleeritud.
Lisaks küsis Tõnis Lukas rahvusteaduste loetelu kohta. Ta küsis, kuidas see tekkis ning kas eelnõus toodud loetelu on avatud. Selle peale selgitas asekantsler Renno Veinthal, et rahvusteadused katavad Eesti ajalugu, folkloristikat, keeleteadust, kunstiteadust, sealhulgas muusika‑ ja teatriteadust, kirjandusteadust ja teisi teadusi, mille uurimistulemustel on otsene mõju eestlaste enesemääratlusele. Mariann Saaliste selgitas, et rahvusteaduste definitsioon on samas sõnastuses ka kehtiva teadus‑ ja arendustegevuse korralduse seaduse alusel [kehtestatud] baasfinantseerimise määruses. Kuigi HTM soovis seda definitsiooni eelnõu varasemas versioonis muuta, siis jäi just tollase kultuurikomisjoni ettepanekust lähtuvalt definitsioon muutmata ja on täna meie ees nii, nagu see praegu kehtib.
Liina Kersna toetab TAIKS‑iga regulatsioonide vähendamist ja tundis huvi, kas on läbi viidud analüüs, kui palju siis teadusvaldkonna regulatsioonid vähenevad, ja kas ülikoolide autonoomia [küsimus] on leidnud lahenduse. Kristina Kallas vastas, et autonoomia teema leidis lahenduse. Eelnõust on välja võetud HTM-i õigus reguleerida tegevustoetuse kasutamist ning Haridus‑ ja Teadusministeerium saab nüüd reguleerida ainult sihttoetusi. Regulatsioonide küllus tuleb üle vaadata ka rakendussätetes. Teadlaste murekoht on olnud, et teaduse 1% rahastamise kokkuleppe puhul [kaasati] sinna ka teised ministeeriumid, raha taotlemine muutus palju bürokraatlikumaks ja igal ministeeriumil on oma reglement, kuidas teadusraha taotleda. Ministri sõnul käib töö ka rakendussätete tasandil, et projektide kirjutamine ja teadusraha taotlemine toimuks alati ühesuguste reeglite järgi.
Margit Sutrop sõnas, et eelnõu §‑s 10 nimetatakse Eesti Teadusagentuuri asemel rakendusüksust, ja küsis, miks see ei võiks seal olla oma nimega. Kuigi ETAG on HTM-i sihtasutus, kes jagab uurimistoetusi ja nõustab teisi ministeeriume, ei saa ta samas seada teadusraha jagamise standardeid. Seetõttu on täna olukord, kus iga ministeerium saab jätkuvalt tegutseda oma äranägemise järgi, mis teeb selle maastiku ebaselgeks. Oli küsimus, mida saaks teha selle probleemi lahendamiseks. Seda on ammu teadvustatud, aga eelnõu järgi jääb kõik ikka samaks.
Kristina Kallas sõnas, et küsija tõstatas teema, mis on TAIKS‑i eelnõu ettevalmistamisel olnud üks tõsisemaid vaidluskohti. Ministri sõnul oli soov, et HTM‑ile tekiks võimalus reguleerida teaduse rahastamisel nii teaduse kvaliteedi küsimusi kui ka teaduseetikat, aga teised ministeeriumid tunnevad, et HTM-il ei ole põhiseaduslikku õigust sekkuda teiste ministeeriumide haldusalasse. Kompromiss on see, et see kohustus läheb Riigikantseleile, kes aga tegelikult ei soovi välja arendada paralleelset teadussüsteemi kompetentsi, see ei ole ka mõistlik. Minister sõnas, et selle konflikti saab eelnõu menetlemise käigus lahendada Riigikogu, kuna ministeeriumid omavahel seda lahendada ei saa. See on siis Riigikogu vastutus. Kuna HTM peab vastutama teaduse kvaliteedi eest, võiks olla tema ka see, kes juhib, kuidasmoodi ministeeriumide teadusprojektides kvaliteedikriteeriumeid ja ka eetilisi põhimõtteid järgitakse.
Kirke Treial selgitas, miks kasutatakse eelnõus nimetust rakendusüksus ega öelda Eesti Teadusagentuur. Tegemist on Justiitsministeeriumi soovitusega. Nende seisukoht on, et seadustes ei nimetata konkreetseid asutusi nimeliselt, kuna nimed võivad muutuda.
Helle-Moonika Helme küsis, kui palju luuakse uusi struktuure ning kui sõltumatu saab olema teadus‑ ja innovatsiooniprotsess. Helme avaldas arvamust, et teadlased tahavad teha teadust, soovivad raha, aga ei soovi, et neile igasuguseid asju veel ette kirjutatakse. Minister siis selgitas, et ei looda uusi struktuure, välja arvatud teaduseetika komitee, mille tööd hakkab korraldama Eesti Teadusagentuur. Täna sellist riiklikku komiteed ei ole. Seda funktsiooni täidab praegu peamiselt Tartu Ülikooli inimuuringute eetika komitee. Aga eetikapõhimõtete sõltumatuse pärast ei pea muretsema ja [eelnõu] üldsätetes on hästi välja toodud teadus‑ ja arendusasutuse definitsioon. Minister selgitas ka, et riigi teadussüsteemi finantssõltumatus suureneb, mitte ei vähene, ja et tegelikult on selles seaduseelnõus ka positiivseid uudiseid.
Margit Sutropi küsimusele, kuidas toimub rahvusteaduste baasfinantseerimise raha jagamine, kelle määrata see on, vastas Mariann Saaliste, et rahvusteaduste baasfinantseerimine tuleb HTM-i eelarvest nagu seni. Aga uus on see, et kui seni on TAKS‑is fikseeritud, et 5% läheb rahvusteadustele, siis nüüd TAIKS‑i eelnõus on see vähemalt 5%, mis tähendab, et seda on võimalik suurendada.
Siis arutasime erinevate definitsioonide üle: kuidas on defineeritud teadlane, kuidas on defineeritud teadmussiire. Neid küsimusi saame kaasamisprotsessi käigus enne teist lugemist kindlasti veel arutada.
Liina Kersna küsis, kas eelnõu aitab jõuda selgusele ja [kindlaks määrata], kui palju raha teadusesse üldse suunatakse. Kristina Kallas vastas, et vaatamata kahele valitsuskabineti otsusele ei ole Rahandusministeerium tulnud välja ettepanekuga, kuidas mõõta teadusraha, ja seaduseelnõu seda teemat ei käsitle. Kairi Värvi sõnul ei võimalda töös olev riigieelarve infosüsteem märgistada eraldi teadus‑ ja arendustegevuse kulusid. Rahandusministeerium viib läbi täiendavat analüüsi, kuidas neid eraldi märgistada, ja analüüsi valmimise tähtaeg on veebruaris.
Margit Sutrop küsis ka selle kohta, kuidas toimub teaduseetika komitee rahastamine – see on see uus struktuur – ja kuidas toimub lisaks selle töö korraldamisele selle tasustamine, kui koormus suureneb. Kairi Värv selgitas seda rahastamist [ja ütles], et positiivselt evalveeritud teadus‑ ja arendusasutustele ei osutata tasulisi teenuseid, vaid see tuleneb HTM-i eelarvest. Ilmselt vajab täpsustamist, kuidas see liigub Eesti Teadusagentuuri ja kas arvestatakse suurenevat töökoormust. Arutamisel on ka näiteks üliõpilastööde läbivaatamine teaduseetika komitees – kas meil on selleks tegelikult rahalised võimalused üldse olemas? Tasulisi teenuseid on võimalik osutada väljaspool evalveeritud teadusasutuste ja kõrgkoolide ringi ning teaduseetika komitee moodustamise eesmärk on luua keskne komitee, kuhu kõik saavad pöörduda, aga ei pea pöörduma. Sai selgeks ka see, et teadusasutuste alakomiteede rahastamine jääb asutuste [endi teha]. Kui nad ei soovi viia oma teadusprojekte hindamiseks ja kooskõlastamiseks kesksesse komiteesse ja teevad näiteks oma institutsionaalse komitee, siis nad vastutavad ka selle rahastamise eest.
Heljo Pikhof tegi ettepaneku võtta eelnõu täiskogu päevakorda 12. veebruaril, mitmete koosolekute käigus see muutus. [Pärast] 10. veebruari [istungit] otsustati 18. veebruari koosolekul lõpuks võtta see päevakorda 26. veebruaril, see on täna. Selle ettepaneku puhul, et see üldse võtta täiskogu päevakorda, oli konsensus, kõik hääletasid selle poolt. Teha ettepanek esimene lugemine lõpetada – oli jällegi konsensus. Ja määrata juhtivkomisjoni esindajaks Margit Sutrop – oli samuti konsensus. Nii me oleme tänasesse päeva jõudnud. Aitäh teile!