Aitäh! Kõigepealt selle esimese küsimuse kohta. Tõepoolest, kui te annate mulle need konkreetsed näited, millest juttu on, siis ma palun vastuse teha ja te kindlasti selle vastuse saate. Selles ei ole mingit kahtlust. Reeglid on igal pool samad: ühesuguseid tuleb kohelda ühetaoliselt ja erinevaid erinevalt. See pilt peaks olema selge. Ma eeldan, et seal on mingid nüansid, mida me siin omavahel suheldes ei saa üksteisele edasi öelda, vahest [teil mingi info on, aga mul ei ole]. Aga täpsustame ja siis me mõlemad saame targemaks, kas on ühetaolisi koheldud erinevalt või erinevaid erinevalt, nagu peaks olema. Selle saame omavahel selgeks ja ma hea meelega aitan.
Elektriautode puhul, ütleme, üldiselt ma ei ole päris sellega nõus, mida te ütlete, et elektriauto on ainult nagu ühiskonna kõige jõukama osa tulevik. Ma väidan ikkagi, et kui elektriautode puhul vaadata [keskmist] kilomeetri hinda, siis kui sul on palju sõitmist – ma ei tea, mis see tänane optimum on, ei ole uut arvutust teinud –, ma aasta tagasi vaatasin, et 15 000 – 20 000 kilomeetri puhul tegelikult on juba mõistlikum osta soodsama hinnaga või mõistliku hinnaga elektriauto. See tasub ära. Aga eks iga tarbija teeb ise need otsused. Ilmselt tulevikus [elektriautosid] tuleb järjest juurde.
Nüüd, mis puutub erinevatesse toetustesse, siis üldjoontes muidugi maailm oleks parem, kui ei peaks uute tehnoloogiate turule toomist toetama ja turg ise toimiks, inimesed hakkaksid neid tarvitama. Aga nagu me ennegi energeetikadebatis oleme arutanud, olukord on selline, et kunagi toetati päikesepaneelide panemist majade katustele. Päikeseenergeetikat me selleks, et seda turule saada, enam ei toeta. Täna me ilmselt niigi peame mõistlikuks, et meie majadel on päikesepaneelid, nende tasuvus omatarbimise puhul on 7–10 aastat. Meile tundub see mõistlik, [päikeseenergia] muutub meie kliimas veel tasuvamaks ja mõistlikumaks. Aga kunagi see oli kurioosum. Ma mäletan aega, kus inimesed ütlesid, et päikesepaneel maja peal on midagi naeruväärset, see sobib ainult väikese taskukalkulaatori kasutamiseks, ega ta rohkem välja ei anna ja tasuvaks ei muutu. Nüüd on muutunud. Samamoodi on energeetikas: tulevad maismaapargid, tulevad erinevad lahendused. Turule on ideaalselt vastu tulnud ju seesama Mandri-Euroopa suurim akupark, mis Eestisse tuleb. Nii et uusi lahendusi sünnib pidevalt.
Aga elektriautode puhul meil oleks ilmselt vaja suuremat kasutatud elektriautode turgu. Ma ei ole viimasel ajal vaadanud, kas see on kasvanud. Soomes aasta tagasi rõõmustati, öeldi, et neil on nüüd tegelikult juba enam-vähem korralik kasutatud elektriautode turg. Kui see teisene turg tekib, siis on võimalik ka mõistlikuma hinnaga elektriauto soetada, [arvestades], millised need kulud on, millised need võimalused on.
Ma arvan, et me jõuamegi ühel hetkel sinna, et me ei pea enam, nagu te [ütlesite] ja nagu ka mulle meeldiks, sellele uuele tehnoloogiale peale maksma, et see turule tuleks, vaid see ongi normaalne uus tehnoloogia, mida inimesed kasutavad. Ja siis me hakkame järgmise tulevikutehnoloogia poole vaatama.