Aitäh! Hea Riigikogu! See on äärmiselt oluline eelnõu selle tõttu, et karistamine, karistamiseni jõudmine, selle põhimõtte tagamine, et süütut inimest kuidagi riigi jõuga süüdi ei tunnistataks, aga ka selle tagamine, et süüdi olev inimene saaks õiglase karistuse ja ohvrite jaoks oleks õiglus jalule seatud ja et me jõuaksime vajadust mööda heidutavate karistusteni, et inimesed kurja ei kavandaks või vähemalt seda täide ei viiks – kõik need on äärmiselt olulised küsimused Riigikogus arutamiseks.
Tegemist on ühe osaga kohtureformist, mis lisaks nendele põhimõttelistele väärtusküsimustele tegeleb sellega, et vähendada kohtute koormust. Ja kui me mõtleme, siis juba umbes 4000 aastat on meil kirjalike allikate järgi, alates Hammurapi seadustest Babüloonias, tegelikult süüdistatava mõistuspäraste õiguste tagamisega tegeletud. Ma väga loodan, et ka Riigikogus tuleb nendel teemadel pikk ja põhjalik arutelu.
Ühtlasi soovin väga tänada Justiits- ja Digiministeeriumis karistuspoliitikaga [tegeleva] talituse ametnikke eesotsas talituse juhataja Andreas Kanguriga, kes on selle eelnõuga pikalt ja põhjalikult tööd teinud.
Sissejuhatuseks nimetan seda, et kuigi me räägime siin kriminaalasjade menetlemise kiirendamisest, siis tegelikult esimese astme kohtus oli eelmisel aastal keskmine kohtumenetluse kestus kriminaalasjade puhul 61 päeva. Maailma vaates on see väga hea näitaja. Rõhutada tasub vast sedagi, et umbes neli viiest kohtuasjast lahenes eelmisel aastal kokkuleppemenetluses ja kokkuleppemenetluses kulus otsuseni jõudmiseks keskmiselt vaid 33 päeva. Samal ajal me näeme seda, et tegelikult on meil viimasel ajal keskmine kohtumenetluse kestus tõusnud: 41 päevalt 2016. aastal on see pikenenud 66 päevani. Samal ajal aga on asjade üldine arv vähenenud 7786 asjalt 2016. aastal 3152-ni ehk rohkem kui poole vähemani.
See ütleb meile seda, et kui asjade arv väheneb, aga menetluse pikkus samal ajal kasvab, siis menetlused on üha keerulisemad, üha rohkemate osalistega ja võtavadki ühelt poolt paratamatult rohkem aega. Teiselt poolt vast on kõik kursis niinimetatud Tallinna Sadama kaasusega, mille puhul inimeste õiglustunne sai selle pika venitamise tõttu riivatud. See eelnõu, mida teile esitlen, [võtab] ära terve rea seniseid võimalusi kohtuasju venitada.
Kahjuks mitte ainult Tallinna Sadama kaasuses, vaid ka muudes kaasustes on olnud peamine menetluse venitamise võimalus see, et kõigepealt ei ilmuta kohale ja esitatakse hiljem arstitõendeid, mis võivad olla tegelikult antud olukorras, kus arst pole patsienti üldse üle vaadanud. Ja kui me mõtleme seda, et Eestis on umbes 350 000 inimest, kes võtavad igal hommikul vererõhu alandamise ravimit, ja kui sa jätad selle hommikul võtmata, ongi sul kohe vererõhk nii kõrge, et sa saad jätta kohale ilmumata. Niimoodi on tõesti väga lihtne menetlust venitada ja aegumist oodata.
Teine venitusviis on olnud kaitsjate poolt erinevate üllatustõendite esitamine kohtulikul uurimisel, samuti on süüdistatavad kasutanud võimalust kaitsjaid sageli vahetada. Kuna uus kaitsja peab alati ennast asjaga kurssi viima, siis ka see teeb menetluse pikaks.
Tutvustangi teile peamisi muudatusi, mis teie ees on. Kuna eelnõu on pikk ja põhjalik, siis ma kõiki muudatusi ei käsitle, üksnes kõige olulisemaid. Üks probleem on olnud selles, et praegu kehtiva seaduse järgi tuleb kohtus uurida tõendeid absoluutselt kõige kohta, isegi selliste asjaolude või kuriteoepisoodide kohta, milles tegelikult vaidlust ei ole ja millele süüdistatav vastu ei vaidle. Eelnõuga seadustatakse omaksvõtt ja juhul, kui osapooled on kokku leppinud, et mõnes asjas vaidlust ei ole, siis saab oluliselt kiiremini sellest kohast edasi minna.
No kaitsjate sagedase vahetamise abil kohtuasja venitamist ma juba nimetasin. Selle lahenduseks saab kohus võimaluse määrata riigi õigusabi korras asenduskaitsja paralleelselt põhikaitsjaga, kui kaitsja ei ole mingil põhjusel suuteline ebamõistlikult pika aja jooksul oma kalendrist näiteks leidma sobilikku aega kohtuistungiteks või ei saa muul põhjusel kohale tulla. Samuti pannakse kaitsjale kohustus kliendisuhte lõppemisest viivitamatult teada anda. Ka see aitab menetlustoimingute puhul vähendada seni praktikas ilmnenud üllatusi, kus isik küll ilmub kohtusse kohale, aga alles siis teatab, et tal kaitsjat ei ole, ja kaitsja määramiseks tuleb menetlustoiming edasi lükata.
Probleeme on palju olnud ka sellega, et süüdistatav ei tule kohale. Teatavasti on üle maailma see põhimõte ja ka meie põhiseaduses loomulikult, et süüdistataval on õigus olla kohtus oma asja arutamise juures. See on üks õiglase kohtumenetluse alusgarantiisid. Aga nagu ma alguses nimetasin, meil lähevad kohtuasjad üha keerulisemaks ja korraga on üha rohkem süüdistatavaid kohtus, nii et kui üks süüdistatav ei ilmu kohale, mõjutab see ka ülejäänud süüdistatavate jaoks kohtu kriminaalmenetluse venimist. Ja kui on mitu süüdistatavat ja nad järjepanu puuduvad, siis võib viivitus venida nii pikaks, et satubki ohtu kriminaalasja arutamine mõistliku aja jooksul.
Lahendusi on pakutud eelnõus mitu tükki. Näiteks selgemalt sätestatakse video vahendusel osalemine. Sellisel juhul loomulikult peab olema süüdistatava kaitse õigus tagatud, peab olema tagatud ka kaitsja turvaline ühendus süüdistatavaga ja süüdistatava võimalus pidada kogu kohtuliku arutamise vältel nõu oma kaitsega. Ja kui tegu on lihtmenetlusega, siis süüdistatava ja kaitsja omavaheline suhtlemine kohtuistungil kaasaegsete sidevahendite vahendusel peaks olema enamasti aktsepteeritav.
Lisaks, kuna meil video vahendusel peetavad kohtuistungid, mis teatavasti koroonakriisi ajal laialdaselt kasutusele võeti, on osutunud paljudel juhtudel väga praktiliseks ja mõistlikuks, siis me vaatame ka seda, kuidas luua paremaid võimalusi kohtumajas ka pealtvaatajatele ja kuidas osaleda saab ka inimene, kellel endal videoseadet ei ole.
Veel luuakse võimalus kriminaalasja arutada ka sellisel juhul, kui süüdistatav on täiesti sõnaselgelt, konkreetselt väljendanud seda, et ta ei ole mingil juhul huvitatud selle kohtuasja arutamise juures olema. Kohus peab ikkagi olema täiesti kindlalt veendunud, et süüdistatav ei ole kergekäeliselt oma võimalustest loobunud.
Ja kolmandaks seadustatakse võimalus arstitõendi välja andnud arsti ülekuulamiseks. See võib esiotsa kõlada ehmatavalt, aga tõepoolest, seadusemuudatus näeb ette, et tervishoiutöötajal ei ole õigust ütluste andmisest keelduda, kui ütlused puudutavad sellise isiku tervist, kes väidab, et tema vilets tervislik seisund on mõjuvaks põhjuseks kohtusse mitte ilmuda. Nii et kohtud saavad ka õiguse kontrollida ja täpsustada tervisetõendites sisalduvaid andmeid. Ja kõike seda ikka selle nimel, et pahatahtlik venitamine oleks senisest rohkem välistatud. Aga loomulikult, kui inimesel on tõesti tõsine tervisehäda, siis on igati asjakohane, et istungid edasi lükkuvad.
Selle huvides, et kohtutes saaks asjad kiiremini just kannatanute jaoks lahendatud, on võimaldatud seda, et kriminaalmenetluse käigus saab samasse asja liita samaaegseks läbivaatamiseks ka tsiviilhagi. Sellega on mõeldud seda, et kuriteoga kahjustada saanud hüveolukord taastatakse. Samal ajal on see seaduse paragrahv praeguses kriminaalmenetluses jätnud lahti võimaluse esitada kõikvõimalikke nõudeid. Praktikas on ette tulnud selliseid olukordi, kus tegelikult esitatakse selliseid tsiviilhagisid, mis oma mahukuselt ja keerukuselt ületavad olulisel määral arutletavat kriminaalasja ja hakkavad tegelikult kriminaalasja menetlust takistama. Mõnikord esitatakse ka ilmselgelt ebarealistlikke haginõudeid, mis ei võimalda kohtuasja läbi vaadata lühimenetluses, kuigi tegelikult muus osas seda teha saaks.
Ja lisaks on meil veel selline mure, et kohtud näevad, et sageli on kannatanu sellises olukorras, et ta tegelikult võiks saada oma varalise seisundi poolest riigi õigusabi, aga ta seda õigusabi ise ei ole taibanud otsida. Kohtud näevad, et tegelikult inimesel oleks õigus riigi poolt rohkem abi saada, aga ta ei taipa või ei oska seda küsida. Kehtiv seadus aga ei võimalda kohtul määrata ega taotleda riigi õigusabi sellisele kannatanule, kelle puhul on näha, et tema huvid ja õigused ei ole tegelikult hästi kaitstud, kui tal kvalifitseeritud esindajat ei ole.
Seega me pakume eelnõus välja mitmed lisavõimalused, et menetleja saab kriminaalmenetluses tsiviilhagi hinnata ja vajadusel ka mitte läbi vaadata, seda just olukorras, kus muidu satuks ohtu lühimenetlus ja järelikult oleks otstarbekam tsiviilhagi suunata ikkagi tsiviilkohtumenetluse korras läbivaatamisele. Ja lisaks saab riik laiendada võimalusi abistada neid inimesi, kes kannatanutena vajavad rohkem abi, aga ei ole taibanud või osanud seda küsida ja kes ise ei ole võimelised oma huvide eest seisma. Kuigi neile eestkostjat määratud ei ole, saab ikkagi riik seda rohkem teha. Sellisel juhul on kannatanute õigused kriminaalmenetluses ja ka tsiviilhagiavalduste esitamisel palju paremini kaitstud. See võib riigile loomulikult kaasa tuua mõningast lisakulu, aga meie eesmärk on ikkagi see, et kannatanute õigused oleksid senisest paremini kaitstud.
Nüüd, üks suur probleem on olnud see, et esitatakse palju kumulatiivseid tõendeid. Lihtsustatult lahti seletades juhtub see niimoodi, et ühe ja sama asja kohta esitatakse võimalikult palju erinevaid tõendeid selles hirmus, et äkki kohus mõne tõendi kuulutab lubamatuks. Ja kahjuks seda kasutatakse ka nagu mugavuslahendusena, millest on ühtpidi küll võimalik aru saada, miks niimoodi tehakse, aga teistpidi mõjutab see kohtupraktikat ka selles suunas, mida ta ei tohiks teha. Kui kohtule esitatakse sama asja kohta väga palju erinevaid tõendeid, siis hakkavad ka mittelubatud tõendid tegelikult mõjutama kohtuniku siseveendumuse kujunemist. Ja selleks, et seda kuhjumist vältida ja selle tulemusena kohtu tööd kiirendada, on eelnõus [välja pakutud] lahendused, et tõendite lubatavuse hindamine tuuakse eelmenetluse faasi ja piiratakse samal ajal ka kohtu enda võimalust juba vastu võetud tõendeid hiljem lubamatuks tunnistada.
Ja kui tõendite üle vaidlust ei ole, siis ei tohiks tõendite vaidlus ka üldmenetlusse üle kanduda. Jällegi, lühimenetlus, nagu nimigi ütleb, on oluliselt kiirem ja nähakse ette ka erinevaid võimalusi, kuidas lühimenetlusse saab niimoodi, et mõlema poole õigused on kaitstud, senisega võrreldes oluliselt lihtsamini minna. Muu hulgas muudetakse seda, et lühimenetlusest loobumise võimalus tuuakse ettepoole. Edaspidi peab süüdistatav kohtuliku uurimise alguseks olema lõplikult otsustanud, kas ta soovib asja läbivaatamist lühimenetluses või mitte. Kui süüdistatav lühimenetlusest loobub, ei liigu menetlus enam tagasi prokuratuuri, vaid asja saab kohtus kiiremini edasi vaadata.
Nüüd, on terve hulk veel selliseid tehnilisemaid täiendusi ja parandusi, mille vajadus on välja tulnud praktika pealt. Näiteks täpsustatakse mitmeid kordasid, tõendite vastuvõtmise tingimusi. Olulisemana tooksin välja selle, et praegu kulub kohtutel tohutult palju aega näiteks ümberkirjutamisele. Tõepoolest, meil on ju selline olukord, kus praegune seadus nõuab, et kui kedagi soovitakse vahistada või mingit läbiotsimisluba on vaja, siis peab kohtunik ümber kirjutama kõik selles taotluses esitatud põhjendused, isegi kui ta nendega nõustub. Selline ümberjutustuse kirjutamine on tegelikult mõttetu ja seadusega lubatakse see lahendada nelja tähega ehk võib peale kirjutada näiteks "Nõus". Aga võib peale kirjutada ka "Luban", võib peale kirjutada ka "Taotlus rahuldatud". Ei pea seda kõike ümber kirjutama.
Vahekaebused – kindlasti on paljud inimesed ajalehtedest lugenud, kui palju nendega õnnestub kohtumenetlust venitada, kui selleks huvi on. Ka selles osas tehakse mõistlikke, kõikide osapoolte õigusi arvestavaid täpsustusi ja parandusi.
Aga ma lõpetan oma ettekande ühe küsimusega, mis kindlasti tekitab laiemat avalikku arutelu kui eelnevalt märgitud väga põhimõttelised ja väga olulised küsimused. Nimelt, põhiseaduse § 24 ütleb seda, et kohus kuulutab oma otsused avalikult, välja arvatud juhul, kui alaealise, kannatanu või õigusemõistmise huvid seda nõuavad. Meil praegu on selline tragikoomiline olukord, et kohtulahendid kuulutatakse avalikult, aga seejärel peidetakse ära. Avalikud on alles jõustunud kohtuotsused.
Tegelikult ikkagi põhiseaduse mõte on olnud see, et kohtuotsuste avalik kuulutamine tähendabki seda, et need ikka kuulutatakse avalikult ja pärast seda neid ära ei peideta. Kõikide kohtuotsuste avalikustamine ikkagi võimaldab paremini aru saada, kuidas kohtupraktika kujuneb, võimaldab kohtupraktikat analüüsida. Ja siinkohal ütlen kohe ära, et tegelikult Eestis kaevatakse edasi ainult umbes 8% maakohtutes kriminaalasjades tehtud otsustest. Ja omakorda nendest perioodil 2016–2022 apellatsiooniastmes tühistati ainult umbes 1,3%. Oleks tõesti palve, et kui ajakirjandus kajastab kohtuotsuseid, siis oleks selgelt kirjas, kas tegemist on jõustunud kohtuotsusega või alles näiteks esimese kohtuastme otsusega, mida võib-olla veel edasi kaevatakse.
Avalikustamisega lõpetades [märgin], et ka siin on mitmed muudatused. Nimelt saavad kohtutoimikutele sõnaselgelt juurdepääsu kõik, kellel selleks on mingi põhjendatud huvi. See puudutab ajakirjanikke, aga puudutab ka näiteks õigusteadlasi või üliõpilasi, kes soovivad oma magistritöid teha. Kohtule jääb otsus sealt vajadust mööda mingeid andmeid kustutada, aga kohtutoimikutele ligipääs suureneb oluliselt. Ja samal ajal vähendatakse isikuandmete kogumist. Neid andmeid, mis otseselt vajalikud ei ole, ikkagi ei koguta. Nii et kui ajakirjanikud on soovinud kohtulahenditele ligi pääseda ja ka kohtu toimikutele ligi pääseda, siis nende töö Eesti kultuurile oluliste tekstide loomiseks muutub oluliselt tõhusamaks ja kohtuotsused muutuvad oluliselt paremini jälgitavaks. Suur aitäh!