14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, austatud Riigikogu! Rõõm teid tervitada Riigikogu täiskogu V istungjärgu 4. töönädala esmaspäevasel istungil. Me alustame istungit. Head kolleegid, palun teeme kõigepealt kohaloleku kontrolli.
15:00 Kohaloleku kontroll
15:01 Esimees Lauri Hussar
Nii, head kolleegid, kohalolijaks on end registreerinud 88 Riigikogu liiget, puudub 13.
Läheme kõigepealt päevakorra täpsustamise ja kinnitamise juurde. Sotsiaalkomisjon ja kultuurikomisjon on teinud ettepaneku arvata selle töönädala kolmapäevase istungi päevakorrast välja järgmised [punktid]: Vabariigi Valitsuse algatatud ravimiseaduse muutmise seaduse eelnõu 501 teine lugemine ja Vabariigi Valitsuse algatatud teadus‑ ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu 554 esimene lugemine. Nende eelnõude arutelu oli kavandatud kolmapäeval esimeseks ja kolmandaks päevakorrapunktiks. Need on algatajate ettepanekud selle nädala päevakorra kohta.
Aga enne, kui me saame selle päevakorra kinnitamise juurde minna, vaatan, et käsi on püsti kolleeg Rain Epleril. Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun! Head kolleegid, saalis on lärm. (Helistab kella.) Siin päris hästi ei kuule, mida küsitakse või millised seisukohad Riigikogu liikmetel on. Palun kuulame nüüd Rain Eplerit. Rain Epler, palun!
15:02 Rain Epler
Aitäh, hea istungi juhataja! Küsimus ei ole otseselt tänase istungi, vaid üldse Riigikogu töökorralduse ja puhtalt protseduurika kohta. Mul on tegelikult kaks teemat, nii et võtan ükshaaval.
Üks teema on see, et ma olen saanud teilt tagasi juba mõned [minu kirjalikud küsimused], näiteks selle, mille ma olin esitanud Kliimaministeeriumile. See kirjalik küsimus oli sel teemal, et Kliimaministeerium on tulemas välja algatusega, et looduskaitseseaduses sätestataks uute mõistetena hüvitus‑ ja leevendusalad. Need on mõisted, [millega tähistatakse seda,] kui ehitatakse näiteks raudtee või tuulikupark ning seetõttu raadatakse metsa ja tehakse loodusele kahju, ja siis kusagil tuleb majandusmetsas tegevust piirata, et see kahju hüvitada. Ma palusin Kliimaministeeriumil modelleerida, kui suur on nende hinnangul hüvitus‑ ja leevendusalade mõju Eesti riigile, Eesti riigi majandustegevusele. Kliimaministeerium vastas mulle esmalt, et nad ei oska seda mõju hinnata, sest ka nende enda jaoks on asi liiga ambivalentne. See ühelt poolt näitab, kuidas ministeeriumid mõjuhinnangutega tegelevad. Aga siis korraldas riik hoonestusõiguse oksjonid just nimelt maismaa tuuleparkide jaoks, et maatükkidele hoonestusõigust anda. See konkretiseeris küsimust märgatavalt ja ma saatsin Kliimaministeeriumile küsimuse, kus need alad olid välja toodud, ja palusin neil modelleerida konkreetse kaasuse pealt, et kui nüüd tehakse tuulepargid, siis millised saavad olema need hüvitus‑ ja leevendusalad. Aga kahjuks selle täpsustava küsimuse, mis kitsendas skoopi ja tegelikult andis ministeeriumile võimaluse sellist mõju Eesti riigis majanduslikus mõttes hinnata, te saatsite tagasi põhjendusega, et kirjalik küsimus peab olema lühidalt vastatav, lisaks sellele, et ta on ka ise lühike. Enne, kui ma lähen küsimuse juurde, ütlen veel, et ma natuke aega varem saatsin Kliimaministeeriumile küsimuse, kus ma palusin infot selle kohta, kui palju Keskkonnaamet on andnud kooskõlastusi erinevatele majandustegevustele looduskaitsealadel või [kui sageli ta on kooskõlastamisest] keeldunud. Nad alguses vastasid, et see võtab väga kaua aega, et kuni pool aastat võib minna, ja ma kirjutasin vastu, et kui me saame vastused kevadistungjärgu lõpuks, siis see sobib. Ja kujutage ette, nad juba möödunud nädalal saatsid need vastused. Oli palju tööd vaja teha, aga ma usun, et ministeerium ise sai parema pildi ja mina Riigikogu liikmena sain hea ülevaate.
Ma olen saanud kogenenumate kolleegide abiga aru, et seda laadi küsimused – ja see on täiesti legitiimne küsimus, eks ole – on seni jõudnud ministeeriumidesse ja on saanud vastused. Kuidas ma siis saaksin infot selle kohta, milline on nende hüvitus‑ ja leevendusalade mõju? Üks võimalus on see, et kuna seal oli 267 maatükki, siis ma saan esitada 267 kirjalikku küsimust. Võib-olla on igaüks neist teie arvates piisavalt lühidalt vastatav. Mu küsimus on, miks te piirate sellist info küsimist.
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma sain aru, hea kolleeg, teie küsimusest. Kõigepealt ütlen, et see küsimus ei ole kindlasti käesoleva istungi läbiviimise protseduuri kohta. See on pisut laiemalt selle kohta, kuidas esitada kirjalikku küsimust. Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 147 ütleb väga selgelt, et küsimus peab olema lühike ja võimaldama ka lühikest vastust. Te kirjeldasite, millise skaala see küsimus omandas. See kindlasti ei oleks võimaldanud lühikest vastust. See oli ka [tagasisaatmise] põhjus ja see põhjendus on ka teile saadetud vastuses kirjas. Aga te võite kindlasti küsimusi täpsustada. Teil on võimalik esitada küsimusi infotunnis, teil on võimalik esitada küsimusi ministritele ka arupärimiste näol. Nii et teil on neid võimalusi päris palju ja kindlasti on teil võimalik neid küsimusi uuesti esitada.
Nii, Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:07 Martin Helme
See on nüüd järjekordne näide selle kohta, kuidas meil Riigikogus reeglid ei kehti. Selle ajani, kui Lauri Hussar sai spiikriks, sai kirjalikke küsimusi saata põhimõtteliselt ilma igasuguse piiranguta. Juhtus küll seda, et arupärimise peale öeldi, et see on kirjaliku [küsimuse] formaat, palun vormistage ümber kirjalikuks küsimuseks. Aga mitte kunagi varem ei juhtunud sellist asja, et Riigikogu spiiker oleks öelnud Riigikogu saadikule, et teie küsimus on liiga pikk või nõuab liiga pikka vastust, seetõttu ma ei edasta seda ministrile.
Me oleme ju väga palju näinud selles Riigikogu koosseisus seda, et spiiker Hussari juhtimisel ei edastata ministritele ka arupärimisi. Või kui edastatakse, siis ei panda arupärimistele [vastamist] päevakorda, sest Riigikogu juhatus leiab, et arupärimisi on liiga palju ja riigikogulastele on liiga kurnav esmaspäeviti neid arupärimisi siin kuulamas käia.
Te tegelikult olete välja lülitanud nii kirjaliku küsimuse kui ka arupärimise formaadi, võttes opositsioonilt ära võimaluse täitevvõimu kontrollida selles funktsioonis, nagu see on mõeldud. See ei ole mingi obstruktsioon või trollimine. Kui siin mõnelt ministrilt küsitakse konkreetsete alade kohta konkreetseid arve, eelarvemõjusid, siis ta loomulikult ei oska käigu pealt infotunnis niisuguste numbritega vastata. Ta ütleb, ja nii ütleb iga normaalne minister, et esitage kirjalik küsimus. Aga siis see kirjalik küsimus tuleb teie laualt tagasi saadiku lauale. Meil ongi täisring, meil ei olegi kuhugi pöörduda.
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! See ei vasta tõele. Kõigepealt, kõik arupärimised, mis vastavad Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele, on Riigikogu menetlusse jõudnud ja on ka siin Riigikogu ees vastuse saanud. Ka täna näiteks on meil neli arupärimist, millele vastab peaminister Kristen Michal. Kõik küsimused, mis vastavad Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele, jõuavad adressaadini ja saavad ka vastuse.
Rain Epler, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:09 Rain Epler
Aitäh! Nagu ma ütlesin, mul on kaks teemat. Tuleme tänasele istungile mõnes mõttes lähemale, aga küsimus on ikkagi üldine. Te ise võtsite mõni aeg tagasi vedada ühe sellise õilsa võitluse, et riigikogulaste kuluhüvitisi tuleks vähendada, ja jõudsite sellega mingisse punkti. See selleks.
Mina esitasin ministritele arupärimised, et nad tuleksid ja räägiksid meile siin saalis, kuidas nende ministeeriumis on reguleeritud esinduskulude kasutamine, kuidas nad neid möödunud aastal kasutasid, mis sai ülejäägist ja nii edasi. Väga huvitaval kombel te olete ka need arupärimised tagasi saatnud ja olete öelnud niimoodi, et neist ei selgu, millised seadusega pandud ülesanded on ministrid arupärijate hinnangul täitmata jätnud või mida nad ei ole täitnud nõuetekohaselt. Ma vaatan näiteks tänast päevakorda. Ma ei hakanud isegi nädalate kaupa tagasi minema, sest piisab tänasest. Mul on hea meel, et peaminister on arupärimistele vastamas ja me saame temalt infot küsida, aga kui nüüd võtta kinni sellest teie lausest, siis päris täpselt tegelikult ei selgu, millised seadusega pandud ülesanded on ministrid arupärijate hinnangul täitmata jätnud või mida nad ei ole täitnud nõuetekohaselt. Ometi need arupärimised [siin on]. Mul on väga hea meel Keskerakonna üle, et nemad ei ole sattunud teie repressioonide ohvriks. Tegelikult oleks ju hea kuulata, mida ministrid räägivad sellelsamal teemal, mille pärast te nii suurt südamevalu tundsite – ikka need kuluhüvitised. Ja siis te otsustate, et ei, ministrid ei peaks tulema sellel teemal siia aru [andma]. Äkki te siis seote [need asjad], räägite ära, kuidas tänaste arupärimiste puhul on teie jaoks selge, et ministrid on jätnud midagi täitmata või on seadusvastaselt käitunud.
15:10 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! See ei ole küll enam üldse kuidagi istungi protseduuri kohane. (Pahased hääled saalis.) Kõik arupärimised, mis vastavad Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele, jõuavad Riigikogu menetlusse. Te ise tõite ka väga selgelt välja, et arupärimine peab juhtima tähelepanu probleemile. Selline teie stiilis infopäring kindlasti ei vasta sellele, mis on arupärimise formaadi mõte. Arupärimise formaadi mõte on pisut teistsugune. Te juhtisite sellele täiesti õigustatult tähelepanu ja nii see on. Kui arupärimine vastab formaadile, siis ta ka Riigikogu menetluses on.
Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:11 Urmas Reinsalu
Aitäh, härra Hussar! Ega teie elu ka kerge ei ole. Aga mulle jäi kõrvu üks asi, mis te eelküsijale ütlesite. Te andsite niisuguse mõttekäigu, et küsimused peavad olema esitatud nõnda, et neile saaks vastata lühidalt. See on teie tõlgendus, et saaks vastata lühidalt. Aga mulle tuli kohe [silme] ette üks teie viimane nii-öelda initsiatiiv, kui Riigikogu juhatus lükkas tagasi minu esitatud arupärimise. Minu küsimus peaministrile puudutas valitsuse poliitika juhtimist. Minu küsimuse põhjustas see, et valitsuse automaksu initsiatiivi kohta olid esitanud vastandlikke väiteid siseminister Läänemets ja eelmise kabineti rahandusminister härra Võrklaev. Minu küsimus peaministrile oli selline, mis võimaldanuks vastata sisuliselt jah või ei. Kuna olid vastandlikud väited, [siis ma küsisin,] kumb räägib tõtt ja kumb luiskab, kas Võrklaev või Läänemets. See küsimus puudutas valitsuse töö korraldamist, valitsuse poliitika juhtimist, mille eest vastutab peaminister. Te saatsite [minu arupärimise] tagasi, [väites,] et need küsimused, mis puudutavad valitsuse poliitika kujundamist, ei puuduta peaministri võimkonda.
Minu küsimus teile on nüüd see. Andke nõu ka lihtsale inimesele saalist! Mis küsimused teie hinnangul on need, mis kuuluvad Eesti Vabariigis peaministri pädevusse ja mille kohta tohib küsida? Selgitage, millega te sisustate täidesaatva võimu juhi, Eesti Vabariigi riigijuhi pädevuse, mille kohta poliitika valdkonda puudutavalt tohib küsimusi esitada, tingimusel, nagu te panite praegu piirangu, et vastused peavad olema lühikesed, eks, [need küsimused peavad] võimaldama lühikesi vastuseid.
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Te ajate nüüd kõik segamini. Me räägime kõigepealt kirjalikest … (Hääl saalist.) Me räägime kirjalikest küsimustest, mille kohta § 147 RKKTS‑is ütleb väga selgelt, et küsimus peab olema lühike ja see peab eeldama ka lühikest vastust. Arupärimine on reguleeritud §‑s 139, te võite selle koos kommentaaridega üle vaadata. Muuseas, te tsiteerisite väga õigesti ka seda RKKTS‑i kommentaari, et arupärimisele vastamine on väga selgelt seotud ka sellega, et see peab puudutama ministri võimkonda. Väga selgelt! Lugege see vastus, mis teile on saadetud, veel põhjalikult läbi.
Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:14 Martin Helme
Ei noh, ma kuulasin seda juttu ja tuli meelde see teada-tuntud tõsiasi, et totalitarism on alati tujukas. Täna ma tahan nii ja peaminister saab tulla vastama, sest see ei ole võimkonda puudutav rikkumine või seaduste mittetäitmine, et ei võetud vastu pangamaksu. Täna tohib! Eelmine või üle-eelmine nädal, või millal see meil siin oli, võisid Riigikogu liikmed anda oma eelnõusid ja arupärimisi üle enne kui valitsuse esindaja, aga mõni päev ei või. Totalitarism on alati tujukas, [kõik sõltub sellest,] kuidas Hussaril parasjagu tuju on.
Meie probleem on selles, et ei arupärimisi ega kirjalikke küsimusi ei saa esitada nii nagu vanasti. Ja vaat see on oluline asi, eks ju, demokraatlike institutsioonide puhul: kirjalikud reeglid ja kirjutamata reeglid. Vanasti võis esitada päris pika küsimuse, millele võis päris pikalt vastata nii kirjalikult kui ka suulises formaadis. See oli, ütleme niimoodi, pigem erand ja haruldus, kui Riigikogu juhataja ei saatnud neid küsimusi ministrile edasi. Tavaliselt [ei saatnud ta neid edasi] siis, kui need olid tõesti vormistatud kuidagi ülejala. Aga sisusse ei sekkutud. Nüüd te sekkute kogu aeg sisusse, vaatate meile sealt siira pilguga otsa ja ütlete: "Aga teie küsimus ei vastanud paragrahvile ja ma ei lasknud seda edasi." Vaat, see ongi see totalitaristi tujukus ja see on lihtsalt häbiväärne. Te olete hävitanud Riigikogus normaalse toimiva parlamentaarse demokraatia ja opositsiooni võimaluse täitevvõimu kontrollida, juhtida tähelepanu vigadele ja pakkuda välja paremaid alternatiive. See on lihtsalt nii mage, nii kohutav, et ma ei tea, kuhu te pärast puldist äraminemist häbenema lähete, aga [kuhugi te] peaksite minema.
15:15 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei saa teiega kuidagi nõustuda, et vanasti oli kuidagi muru rohelisem ja taevas sinisem. Ei olnud. Ka vanasti tagastati teie arupärimisi, tagastati ka küsimusi, mis olid kirjalikult esitatud. Nii et ma ei tea, millisele infole teie tuginete, aga ma ei saa teiega kindlasti nõustuda, Martin Helme.
Rain Epler, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:16 Rain Epler
Ma tulen teie eelmise vastuse juurde tagasi. Tegelikult ei väitnud ma midagi ja ma ei tulnud teile appi ühegi selgitusega, ma tsiteerisin teile teid ennast, kui te saatsite arupärimised tagasi, öeldes: "… ent neist ei selgu, millised seadusega pandud ülesanded on ministrid arupärijate hinnangul täitmata jätnud või ei ole neid täitnud nõuetekohaselt." Nii, see oli nüüd tsitaadi lõpp.
Ma lähen oma küsimusega edasi. Vaadake tänases päevakorras olevaid arupärimisi. Ma lihtsalt kommentaarina ütlen, et mul on väga hea meel, et need on jõudnud saali ja saab peaministrit küsitleda. Aga kas te selgitaksite, mõeldes enda lausele, et [arupärimistest] ei selgunud, millised seadusega pandud ülesanded on ministrid arupärijate hinnangul täitmata jätnud või mida nad ei ole täitnud nõuetekohaselt, et kas siis nende puhul oli nii, et vaatasite peale ja see selgus, kuid minu küsimuse puhul, [millele vastates oleksid] ministrid saanud võimaluse oma esinduskulude kasutamist selgitada, see siis ei selgunud? See oli mu küsimus. Ja tsitaat oli teie enda tsitaat.
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Minu tsitaat tugines väga selgelt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele ja selle kommentaarile. Ma jään selle juurde, et ka need arupärimised, mis täna on siia jõudnud, vastavad Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele. Aitäh! Head kolleegid! Nii …
Lauri Laats, ma saan aru, et ettepanek päevakorraga seoses.
15:17 Lauri Laats
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Vaatan seda päevakorda ja projekti, mis puudutab seda nädalat täiskogus. Me oleme tavaliselt harjunud, et neljapäev on Keskerakonna päev, nüüd on see aga sujuvalt liikunud esmaspäeva peale, kui on lausa kuus Keskerakonna fraktsiooni punkti. Selline tunne, et tegemist on ikkagi liikuva pühaga. (Esimees naerab.)
Aga kui rääkida sisust ja ettepanekust, siis Keskerakonna fraktsioonil on ettepanek jätta tänasest, esmaspäevasest päevakorrast välja punkt nr 5, ehk võtta see menetlusest praegu välja ja me siis menetleme seda hiljem.
15:18 Esimees Lauri Hussar
Lauri Laats, ma palun korra täpsustada. Kas te palusite selle nädala päevakorrast välja võtta, te ei palunud seda menetlusest välja võtta? Selle nädala päevakorrast, selge. Ühesõnaga, ettepanek on selle nädala päevakorrast välja arvata tänane päevakorrapunkt nr 5. Meil on siis kolm väljaarvamist selle nädala päevakorrast.
Nii, head kolleegid, asume tänase päevakorra kinnitamise hääletuse juurde. Meil on kolm ettepanekut. Sotsiaalkomisjon ja kultuurikomisjon on teinud ettepaneku arvata selle töönädala kolmapäevase istungi päevakorrast välja järgmised eelnõud: Vabariigi Valitsuse algatatud ravimiseaduse muutmise seaduse eelnõu 501 ning Vabariigi Valitsuse algatatud teadus‑ ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu 554. Keskerakonna fraktsioon on teinud ettepaneku arvata tänasest päevakorrast välja viies päevakorrapunkt, Keskerakonna fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu 535 arutelu. Me asume päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamise juurde.
Austatud Riigikogu! Sotsiaalkomisjon ja kultuurikomisjon on teinud ettepaneku arvata selle töönädala kolmapäevase istungi päevakorrast välja järgmised eelnõud: Vabariigi Valitsuse algatatud ravimiseaduse muutmise seaduse eelnõu 501 ja Vabariigi Valitsuse algatatud teadus‑ ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu 554. Eesti Keskerakonna fraktsioon on teinud ettepaneku arvata käesoleva nädala päevakorrast välja tänane viies päevakorrapunkt, eelnõu 535 arutelu. Koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu V istungjärgu 4. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:22 Hääletustulemused
15:23 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 78 Riigikogu liiget, vastu 6, erapooletuid 1. Päevakord leidis kinnitamist.
Järgnevalt, head kolleegid, on võimalik anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Palun siia Riigikogu kõnetooli kolleeg Urmas Reinsalu. Palun!
15:24 Urmas Reinsalu
Lugupeetav parlament! Isamaa fraktsioon esitab parlamendi menetlusse Riigikogu otsuse eelnõu, mis puudutab Eesti elektritootmisvõimsuste ja elektrivõrkude arendamise tegevuskava väljatöötamist, et tagada Eestis energiakindlus. Me leiame, et selles tegevuses peab valitsus parlamendi juhise järgi lähtuma järgmistest eeldustest.
Esiteks, Eesti on võimeline tootma elektrienergiat tarbimise mahus, sealhulgas tagama varustuskindluse juhitava võimsusega. Teiseks, ühiskonnal, ettevõtjatel, investoritel on energiapoliitilise tuleviku kohta selgus. Kolmandaks, langetatud valikute korral on tuvastatav nende maksumus kogu elektrienergia terviktsüklis tootmisest tarbimiseni. Neljandaks, tegevused on allutatud elektrienergia konkurentsivõimelise hinna saavutamisele. Punkt.
Härra peaminister! Nagu Eesti avalikkus kaks nädalat tagasi kuulis, on parteijuhid võimukoalitsioonist langetanud oma energiapoliitilised otsused, mida kavatsetakse asuda kiirkorras teostama. Isamaa fraktsiooni hinnangul ei vasta selline rabe käitumine Eesti majanduse ja Eesti ühiskonna huvidele, elektrienergia varustuskindlust, energiajulgeolekut ja elektrienergia konkurentsivõimelist hinnataset puudutavalt inimpõlve perspektiivis. Valitsuse sõnastatud poliitiline kavatsus ei ole asjakohane. Seetõttu paneb Isamaa ette, et parlament arutaks seda venitusteta ja kujundaks seisukoha selle vaate suhtes, milline on energiapoliitika, mis on Eesti ühiskonna pikaajalist energeetilist vajadust ja [ühiskonna] huvisid realiseeriv. Aitäh!
15:26 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nii. Palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Kalle Grünthali. Palun!
15:26 Kalle Grünthal
Lugupeetud kolleegid! Soovin esitada ühistranspordiseaduse [muutmise seaduse] eelnõu. Seda seetõttu, et taksonduses on kord Eesti Vabariigis käest ära. Toimub täiesti põhjendamatu nõndanimetatud elektroonilisi seadmeid omavate taksode eelistamine tavataksode ees. Tavataksodele esitatakse kõrgendatud nõudmisi, samas kui nende puhul, mida rahvas kutsub näiteks Boltiks, on nõuded hoopis teistsugused. Selline selektsioon, ütleme, ühes ärisektoris on põhjendamatu ja põhimõtteliselt põhiseadusvastane. Tingimused peavad ühes sektoris olema võrdsed.
Teine probleem on siin aga see, et niinimetatud Bolti taksodel on põhimõtteliselt lubatud kasutada juhte, kes eesti keelt ei valda. Tänahommikuses "Telehommiku" saates Kanal 2‑s ütles Bolti esindaja, et nemad on taksode roolist kõrvaldanud 700 juhti. See on ennekuulmatu. Eesti Vabariigis on taksojuht teenindaja ja ta peab oskama eesti keelt B1‑tasemel.
Antud seadusemuudatusega soovingi korrastada taksopargi ja taksode eeskirju, et need oleksid võrdsetel tingimustel sätestatud kõigile, lähtudes põhiseaduse §‑st 12, ning autojuhid oskaksid eesti keelt B1-tasemel. Aitäh!
15:28 Esimees Lauri Hussar
Järgnevalt kolleeg Lauri Laats, palun!
15:28 Lauri Laats
Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Head inimesed, kes jälgivad meid interneti vahendusel! Sooviks täna Keskerakonna fraktsiooni poolt üle anda Riigikogu otsuse eelnõu, mis puudutab Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamist Riigikogu e‑valimiste protsessi turvalisuse uurimiseks.
Ühiskonnas on jällegi kerkinud üles väga palju küsimärke, mis puudutavad e‑valimiste turvalisust ja läbipaistvust ning seda, kuidas on võimalik e‑valimisi üldse kontrollida. Nii nagu juba väga paljud IT‑valdkonna eksperdid on öelnud, ei ole ühtegi süsteemi, mida ei ole võimalik murda ehk sinna sisse tungida. Sellest lähtuvalt tulebki moodustada uurimiskomisjon, mis ühelt poolt annaks meile vastuse, kas neil etteheidetel ja nendel küsimustel, mis on praegu uuesti üles tulnud, on tõepõhi all või mitte. Ehk kui otsustatakse, et e‑valimised vastavad tänapäeva nõuetele ja ongi turvalised, siis ei ole küsimus selles, nagu me tahaksime e-valimiste kohta ikkagi kindlasti öelda, et ei, neid ei tohiks sellisel viisil edasi kasutada. See komisjon olekski selleks mõeldud, et välja uurida vastused kõikidele küsimustele, mis on uuesti üles tulnud.
Aga loomulikult, mis puudutab minu isiklikku tunnetust, mille ma kindlasti ka välja ütlen, siis mõeldes nendele küsimustele, mis on suuremal määral ühiskonnas praegu üles tulnud, ja sellele, et inimesed arvavad, et e‑valimised ongi ebaturvalised ja valimiste salajasuse printsiipi on rikutud, siis mina kindlasti praegu e‑valimistesse ja nende turvalisusse ei usu. Aga see on minu arvamus. Loodame, et komisjon kutsutakse kokku ja hakatakse seda uurima. Aitäh!
15:31 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt kolleeg Jaak Valge, palun!
15:31 Jaak Valge
Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud daamid ja härrad, Eesti mehed ja Eesti naised! Minu ja Leo Kunnase eelmine arupärimine puudutas eesti keele kasutusala ahenemist ja tugines arvandmetele, mille kohaselt on nende täiskasvanute arv, kes saavad eesti keele selgeks, kordades väiksem kui Eestisse [elama] tulevate eesti keelt mittevaldavate isikute arv.
Seekordne arupärimine puudutab samuti eesti keele kasutusala ahenemist, aga vaatega püramiidi tipust, nimelt teaduskeele poolt. Eesti ülikoolides kirjutatakse praeguseks vaid 7% doktoritöödest eesti keeles. Kindlasti pärsib see eesti teaduskeele arengut. Lisaks ei saa suur osa välisüliõpilastest eesti keelt selgeks, mistõttu ei pruugi nad saada ka Eestis oma kvalifikatsioonile vastavat tööd. Suurem osa neist lahkub Eestist ja see teeb nende Eesti maksumaksja arvel väljaõpetamise otstarbekuse üsnagi küsitavaks. Pealegi demonstreerib Tartu Ülikooli näide, et doktoritööde ingliskeelestumine ei tõsta kuigivõrd ülikooli mainet ega kohta rahvusvahelistes edetabelites. Nagu me teame, teeb tehisintellekt varsti kõik keeled rahvusvahelises konkurentsivõitluses võrdseks, nagu Samuel Colt tegi kõik kodanikud võrdseks.
Meil on seoses sellega rida küsimusi, mis puutuvad sellesse, kas haridus‑ ja teadusminister tunnistab, et tegemist pole normaalse ega põhiseaduspärase olukorraga, ja mida ta siis kavatseb ette võtta. Aitäh!
15:33 Esimees Lauri Hussar
Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli kolleeg Mart Maastiku. Palun!
15:33 Mart Maastik
Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Mul on üle anda üks arupärimine. Ma kõigepealt vabandan Riigikogu esimehe ees, et [arupärimises] on üle 20 sõna. Kas see on [liiga] pikk? Loodan vähemalt, et vastus tuleb pikem kui kaks sõna.
Arupärimise sisu on selles, et ajakirjanduses avaldatud andmete järgi on valitsuskoalitsiooniparteide juhid kokku leppinud tegevustes energeetikas, puudutavalt taastuvenergia ning salvestuse toetamist. Lähtudes sellest on meil järgmised küsimused.
Kui suur on kavandatavate energiapoliitiliste tegevuste kogumaksumus, kusjuures tuleks eraldi välja tuua erinevate investeerimisprojektide hinnanguline kulu? Milliseks kujuneb elektrienergia lõpphind aastaks 2035? Teiseks palume selgitada andmete aluseks olevaid sisendarvutusi ja analüüsi, millel eespool viidatud arvestused rajanevad. Kolmandaks palume selgitada elektritarbimise prognoosi mudelit aastaks 2035. Kuna viimasel kuul on valitsus avaldanud erinevaid numbreid, siis palume esitada kõigi nende kohta põhjendusi. Neljandaks, kui juhitavaks võimsuseks on aastaks 2030 planeeritud 1000 megavatti aastas, siis kuidas tagatakse elektri olemasolu tipukoormuste korral, kui tuul ei puhu ja päike ei paista? Kui defitsiit on kavandatud katta importelektriga, siis palume ka Soome, Läti ja Leedu olukorra analüüsi. Ühtlasi palume selgitada, miks on otsustatud märkimisväärselt energiajulgeolekut nõrgestada ja on loobutud põhimõttest, et riigis peab juhitavate võimsuste [maht] olema tipukoormus pluss 10%. Kuuendaks, kuna valitsus on avaldanud prognostilise elektrienergia lõpphinna 2035. aastaks, siis palume selgitada hinnaprognoose erinevate hinnakomponentide lõikes. Alla olen kirjutanud mina ja veel Riina Solman ja Helir-Valdor Seeder. Aitäh!
15:35 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Te ei pea millegi pärast vabandama. Kui [arupärimine] vastab Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele, siis loomulikult me võtame selle menetlusse. Järgnevalt Marko Mihkelson, palun, Riigikogu kõnetoolist!
15:35 Marko Mihkelson
Lugupeetud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Lubage mul väliskomisjoni poolt anda üle Riigikogu otsuse "Riigikogu otsuse "Eesti Vabariigi, Leedu Vabariigi ja Läti Vabariigi Parlamentidevahelise Assamblee Eesti delegatsiooni moodustamine" muutmine" eelnõu. Aitäh! See on üle antud digitaalselt.
15:36 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nii. Palun nüüd Riigikogu kõnetooli kolleeg Priit Sibula. Palun!
15:36 Priit Sibul
Aitäh, austatud Riigikogu esimees! Lugupeetud peaminister! Head kolleegid! Nädalavahetusel ärevust tekitanud sagedusega on nüüd korras. Sagedust me suudame hoida, aga pinge on endiselt üleval. Pinge on Eestis endiselt üleval ka energia hinna tõttu. Valitsuses on toimunud hulk arutelusid, ja ma saan aru, et enam ei kahtle keegi selles, et energiamajanduse [korralduse] seaduses 2030. aastaks seatud eesmärk, et me suudaksime elektrienergia summaarset lõpptarbimist vähemalt 100% taastuvenergiaga [katta], ei täitu. Seda tunnistas lõpuks isegi Jevgeni Ossinovski ja ütles ka seda, et tõenäoliselt selline olukord, kus riik ise seadusi ei täida, ei ole mõistlik. Sellepärast teeb Isamaa fraktsioon ettepaneku seda eesmärki muuta ja [minna] tagasi selle 2022. aastal seatud eesmärgi eelsele positsioonile. Aitäh!
15:37 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Lihtsalt märkus, et pinge peabki üleval olema. (Naerab.) Elektriga on kehvasti.
Nii, head kolleegid, olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud viis eelnõu ja kaks arupärimist. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele.