Head kolleegid! Head Eesti inimesed! Siin teie ees sõna võtma ajendas mind Põhiseaduse Assamblee liikme, meie põhiseaduse ühe autori Liia Hänni hiljutine arvamusartikkel meedias, kui ta järjekordselt avaldas rahulolematust kavatsuse üle muuta põhiseadust ja võtta kolmandate riikide kodanikelt ära valimisõigus. Tsiteerin tema kahte mõtet.
Esiteks: "Põhiseaduse püsivusel on eriti keerulistel aegadel suur väärtus. Põhiseaduse muutmisele asumine keset Euroopas lõõmavat sõda on ohtlik ja vastutustundetu ettevõtmine. Tavaliselt vastutab riigi stabiilsuse eest eelkõige valitsus, kes peaks suutma maandada sisepoliitikas üles kerkivaid taotlusi hakata riiki ümber kujundama. Seekord on teisiti, kuna Reformierakond peaministri juhtimisel on asunud põhiseaduse muutmist tagant tõukama." Selle mõttega ma olen täiesti nõus. Järgmise mõttega paraku mitte: "Eestis nagu polekski erakonda, mis asuks kaitsma Eesti põhiseaduse senist vaba ja demokraatlikku väärtusruumi. Keskerakond on küll põhiseaduse muutmise vastu (See on tõsi. – V. B.), aga selle erakonna positsiooni seostatakse pigem poliitilise omakasuga, mitte selge poliitilise maailmavaatega."
Austatud Põhiseaduse Assamblee liige võib olla täiesti kindel, et Keskerakond on põhiseaduse sellise muutmise vastu põhimõtteliselt, sest me arvame, et selline samm ei ole demokraatlikule õigusriigile sobiv. Poliitilisest omakasust on siin asi kaugel, sellest peaks mõtlema pigem selle algatuse autorite motiivide kontekstis. Juba mitu eksperti politoloogia ja sotsioloogia valdkonnas on avaldanud arvamust, et Keskerakonnale tooks selline põhiseaduse muudatus valimistel pigem kasu, kuna see mobiliseeriks valimisõiguslikke [inimesi]. Nii et tegu ei ole poliitilise kasuga, vaid põhimõttelise hoiakuga.
Tegelikult on raske uskuda, et samal ajal, kui meie riigis on terve rida probleeme, mis puudutavad põhimõtteliselt kõiki Eesti elanikke, meie siin kulutame nii palju poliitilist ja parlamentaarset ressurssi sellele, et võtta kohalikel valimistel valimisõigus ära inimestelt, kes ei ole mitte midagi valesti teinud. Lihtsalt niisuguse initsiatiivi autorite arvates on neil vale kodakondsus või siis pole seda kodakondsust üldse. Nende poliitikute arvates sellest juba täiesti piisab, et jätta need inimesed ilma ühest põhiõigusest, mis on neile Eesti põhiseadusega tagatud.
Enamgi veel, needsamad poliitikud on valmis lausa kiirkorras põhiseadust muutma, et elimineerida kohalikelt valimistelt need Eesti elanikud, kellest väga paljud on Eestis sündinud, terve oma elu siin elanud, kes on lojaalsed Eesti riigi maksumaksjad, kasvatavad siin lapsi ja lapselapsi. Ei pea olema selgeltnägija, et ennustada, mis suunas muutub nende inimeste suhtumine Eesti riiki, kui see riik teatud poliitikute kätega võtab neilt ära põhimõtteliselt ainsa võimaluse kohalikus poliitilises ja ühiskondlikus elus kaasa rääkida. Ilma Eesti Vabariigi kodakondsuseta ei ole neil võimalik ühegi erakonna liige olla, nad ei saa kandideerida ei kohalikel ega parlamendivalimistel. Aga tänu põhiseadusele saavad nad oma sõna sekka öelda selles kontekstis, kes hakkab kohalikul tasandil juhtima linna või valla asju, mis on tegelikult oluline. Selline [võimalus] on Euroopa Liidu riikides väga laialt levinud. Euroopas on lausa 16 riiki, kus kolmandate riikide kodanikud saavad kohalikel valimistel hääletada, ning on terve rida riike, kus need inimesed saavad lausa kandideerida kohalike omavalitsuste juhtorganitesse.
On hästi sümptomaatiline, et aina rohkem inimesi, kellel puudub igasugune poliitiline huvi, avaldab kriitilist arvamust põhiseaduse muutmise ja valimisõiguse äravõtmise kohta. Paar nädalat tagasi võtsin osa Riigikogu põhiseaduskomisjoni istungist, kuhu olid kutsutud külalised, kellel pole poliitikaga otsest sidet, alustades õiguskantslerist ja lõpetades Eesti Juristide Liidu esindajatega. Erinevate alade eksperdid väljendasid rahulolematust plaani üle muuta Eesti põhiseadust ja võtta kohalikel valimistel ära valimisõigus arvestatavalt Eesti elanikkonnagrupilt.
Aina vähem usutavana kõlab julgeolekuargument. Nii õiguskantsler kui ka endine kapo juht näiteks väljendasid mitu korda hästi reljeefselt, et mingit julgeolekuohtu Eestis elavate kolmandate riikide kodanike või mittekodanike valimisõigus kohalikel valimistel endast ei kujuta. Küll aga ütles põhiseaduskomisjoni koosolekul Eesti politoloog, Tartu Ülikooli võrdleva poliitika professor Piret Ehin, minu küsimusele vastates, et valimisõiguse äravõtmine mõjub kindlasti halvasti lõimumisele, ühiskonna ühtsusele ja nende inimeste ühiskondlikku ellu kaasamisele, sest inimesed, kes pole mitte midagi valesti teinud, saavad järsku riigilt signaali, et riik näeb neis mingisugust ohtu ega taha, et nad kuidagi ühiskondlikus elus osaleksid.
Samal ajal, kui me juba mitmendat kuud tegeleme siin "olulise" probleemiga, on meie riigi majanduse seis väga halb ja keeruline. Konjunktuuriinstituudi juhi Peeter Raudsepa sõnul on majanduse tervis nigel: "Me ei näe majanduse madalseisust täna väljapääsu. Peamine probleem on, et ettevõtete tootlikkus on langenud, mahud kas langevad või kiratsevad, stiimulid investeeringuteks on oluliselt langenud." Maksutõusud süvendavad seda olukorda veelgi. Tarbimismaksude kiire tõus on suur probleem, me ei saa oma majandust niimoodi elavdada. Toidukaupade hinnad on kahe aastaga tõusnud keskmiselt 40% võrra ja inflatsioon jätkub. Suurte pankade analüütikud tõdevad, et inimesed kardavad töötuks jääda, mis on ka loogiline, sest töötus Eestis kasvab neljandat kuud järjest. Eelmise aasta lõpus viis Norstat Luminori panga tellimusel läbi uuringu, mis näitas, et vaid kolmandik Eesti ettevõtjatest ootab müügimahtude kasvu. Eesti majandus on kahanenud juba kümme kvartalit järjest ning lähiajal olulist kasvu ei ole ette näha. See seletab ka meie ettevõtjate pessimistlikke ootusi.
Selle kõige taustal tegeleme me inimestelt valimisõiguse äravõtmisega. Kas see lahendab meie majandusprobleeme? Kas kellegi elu Eestis muutub paremaks, kui mitukümmend tuhat inimest jäävad korraga kohalikel [valimistel] valimisõigusest ilma pelgalt selle alusel, et neil on vale pass? Isegi mitte vale kodakondsus, sest me räägime ka mittekodanikest, kellel ei ole üldse mitte mingit kodakondsust. 30 aastat ei olnud see mingi probleemi ja nüüd järsku on!
Ma loodan siiralt, et sellest algatusest ei tule mitte midagi välja. Keskerakond seda kindlasti ei toeta, nagu ta ei toeta ka eelnõu, mida siin äsja esitleti. Me seisame meie riigi demokraatliku korra eest, et siin riigis inimestelt ei võetaks niisama ära õigusi ja põhiseadus oleks väga oluline dokument, mille kallale ei minda poliitiliste hetkehuvide pärast. Aitäh!