Austatud istungi juhataja! Riigikogu liikmed! Olen teie ees taas kord eelnõuga, mis sedakorda puudutab peaasjalikult puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seadust ja mille peamine eesmärk on puudega lapse vanuse [ülem]piiri tõstmine. Ühtlasi muudame selliseid seaduseid nagu muuseumiseadus, ravikindlustuse seadus, sotsiaalhoolekande seadus ja veel mõni seadus eesmärgiga viia kõik vanusepiirid kooskõlla. Tulevikus käsitleme puudega lapsena kõiki [puudega isikuid], kes on kuni 18-aastased, mitte kuni 16-aastased nagu täna, misjärel nad on sunnitud liikuma täisealistega ühte töövõime sihtrühma, kus nad kaotavad terve hulga hüvesid ja teenuseid, mis on ette nähtud just lastele. Kuivõrd ÜRO lapse õiguste konventsioon näeb ette, et me käsitleme [isikut] lapsena ning pakume talle lapsele sobivaid teenuseid ja soodustusi kuni 18-aastaseks saamiseni, me seda muudatust tegemas oleme. Taustaks saab öelda veel seda, et selle ettepaneku on teinud juba väga ammu puuetega laste vanemad, eri liiki puudega laste vanemate esindusorganisatsioonid, puuetega inimeste koda ning soovituses oleme toetust saanud ka Õiguskantsleri Kantseleilt.
Aga mida siis täpsemalt muudetakse? Täna määratletakse puudega lapsena [puudega isikut] sünnist kuni 16-aastaseks saamiseni ning 16-aastaseks saamise hetkest tuvastatakse tal tööealise puude raskusastet ja hinnatakse [töö]võimet. Erandiks on muutumatu või progresseeruva püsiva seisundiga lapsed, kellel on võimalik tuvastada puue kuni 16-aastaseks saamiseni ega ole iga kolme aasta tagant vaja uuesti puuet tuvastada. Tulevikus on see vanusepiir 18 [eluaastat] ja täpselt samamoodi muutub see, et kui on püsiv progresseeruv seisund, siis ei pea kuni 18-aastaseks saamiseni puude staatust värskendama.
Kuidas need sätted rakenduvad? Arusaadavalt on meil üleminekuperiood ja seaduse jõustumine on kavandatud 1. veebruariks 2027. aastal. Kui laps saab peale seda 16-aastaseks, siis me rakendame vana süsteemi ehk maksame toetusi välja selles ulatuses, mis talle varasemalt on ette nähtud. Kõigile, kes tulevad sellesse süsteemi vanusega peale, me maksame puudega lapse toetust nii, nagu nad seda seni on saanud. Kuni 16-aastase puudega lapse [kohta tehtud] otsuseid pikendatakse kahel juhul: kui 1. veebruaril 2027. aastal on lapsel puude tuvastamise otsus kestvusega kuni 16 aastat ja kui on otsus, mis lõpeb enne 18-aastaseks saamist. Sellisel juhul me pikendame neid otsuseid automaatselt, et ei peaks topelt taotlema ja noor millestki ilma ei jääks.
Ütlen ka kohe ära, millised on muutused 16–18-aastaste noorte jaoks. Riiklik toetus on 1. veebruarist 2027. aastal puudega lapsele 270 eurot. Hetkel on see 241 eurot, aga teadupärast koos mootorsõidukimaksuga me tõstsime ka toetusi, nii et 270 eurot saab olema sügava puude korral, raske puude korral 180 eurot ja keskmise puude korral 139 eurot. Tänase süsteemi kohaselt oleksid 16–18-aastased saanud osalise töövõime korral 351 eurot, nii et rahalises mõttes nad tulevikus tegelikult kaotavad. Aga olgu öeldud, et nendel, kellele on määratud vähenenud töövõime toetus, me üleminekuperioodil kuni nende 18 [elu]aasta täitumiseni seda toetust ei muuda ehk nad saavad positiivselt rohkem.
Me muudame ka muuseumiseadust, kus on ette nähtud soodustus ehk tasuta muuseumikülastus [puudega] kuni 16-aastasele lapsele ja tema saatjale. Tulevikus on riigimuuseumide [külastus] tasuta [puudega] kuni 18-aastasele lapsele ja tema saatjale. Ühistranspordiseadust [muudame] samamoodi. Täna on [tasuta sõidu õigus puudega isikul] kuni 16. eluaastani, sügava puudega 16‑aastasel ja vanemal isikul, raske nägemispuudega isikul ning raske või sügava nägemispuudega isiku saatjal või [puudega isiku] juht- või abikoeral. Tulevikus tõuseb tasuta transpordi õiguse vanusepiir samamoodi 18 eluaastale.
Ravimite soodustused. Kehtiva seaduse alusel on ministri määrusega kehtestatud loetelusse [märgitud] 75%‑lise soodustusega ravimite soodustus 4–16-aastastele lastele 90%. Muudatuste jõustumisel on see 90% kuni 18‑aastastele lastele.
Hooldushüvitised ja töövõime[tushüvitised], mis on ette nähtud. Töövõimetushüvitise maksmise ja hoolduslehel olemise korral, ka alla 3-aastase lapse puhul, me samamoodi nihutame vanusepiiri 18 aasta peale. Ehk hooldushüvitise ja töövõimetushüvitise maksmine hoolduslehel alla 3-aastase lapse või alla 18-aastase puudega lapse hooldamise puhul on tagatud.
Õigus rehabilitatsiooniteenusele on sotsiaalsüsteemi vaatest võib-olla kõige suurem muudatus. Taas kord, lapsele ette nähtud rehabilitatsiooniteenust on võimalik saada kuni täisealiseks ehk 18-aastaseks saamiseni. Erihoolekanne on ka keerukam teenus. Seni on meil olnud olukord, kus 16. eluaastast on olnud võimalik [isik] teenuse järjekorda panna, aga teenuse saamine on olnud võimalik alates 18. eluaastast. Seaduse jõustumisel on võimalik teenust saada jätkuvalt alates 18. eluaastast, aga järjekorda ei ole võimalik 16-aastaselt panna, vaid teenuse vajaduse hindamiseks kasutab Sotsiaalkindlustusamet töövõime hindamise andmeid. Puuduva töövõime hindamise otsus on vajalik ka ööpäevaringse erihoolekandeteenuse ja töötamise toetamise teenuse saamiseks. Töötukassa võtab töövõime hindamise taotluseid vastu kolm kuud enne lapse 18-aastaseks saamist, et kogu teenuste pakett, mis talle vajalik on, oleks võimalik selle aja jooksul korraldada.
Selles eelnõus on veel mõned muudatused. Esimene neist on seotud kohalikus omavalitsuses ja Sotsiaalkindlustusametis abivajaduse hindamise vahendi jätkurakendusega. See võimaldab Sotsiaalkindlustusametil kasutada hindamisel neid hindamisvahendeid, mis on STAR‑is ehk sotsiaalteenuste ja ‑toetuste andmeregistris – see on kohaliku omavalitsuse kasutada, aga täna tehakse seda sisuliselt Excelis –, ning tagada kohalikele omavalitsustele täpsemad andmed puude tuvastamise ja töövõime hindamise kohta.
Veel üks muudatus on puude raskusastmega seotud tegutsemise ja osalemise piirangute andmete vahetamine töötukassaga. See on olnud eeskätt isikuandmete kaitse taga, aga nüüd me sätestame ka selle võimaluse. Ma võin etteruttavalt öelda, et tegelikult hinnatakse juba täna 90%‑l juhtudest sama hindamisprotsessi käigus samade andmete alusel nii inimese töövõimet kui ka puuet. Aga selleks, et neid andmeid saaks nüüd korrektselt ja veel paremini vahetada, on tarvis muudatusi.
Ja sarnaselt teiste sotsiaalteenustega kehtestame rehabilitatsioonimeeskonna liikmete kehtiva karistuse kontrolli nõude. See on olnud selline seaduseauk või hall ala. Enamasti on sotsiaalhoolekande seadusega kõikidele teenuseosutajatele sätestatud ranged reeglid ja nüüd on ka rehabilitatsioonimeeskonna puhul täiendav kehtiva karistuse kontrolli nõue. Siinkohal tuleb muidugi kohe ära öelda, et mis puudutab alaealistele osutatavaid teenuseid, siis seal kehtivad rehabilitatsioonimeeskonnale nõuded, mis on lastekaitseseaduses. Lastekaitseseaduses on karistusregistrist karistatuse kontroll teatud paragrahvides juba ette nähtud, aga täiskasvanutega [töötavate inimeste] osas meil sellist nõuet seadusest tulenevalt seni ei ole olnud.
Nüüd eelarvest ka. Riigi eelarvestrateegias 2025–2028 eraldatakse lisavahendid Sotsiaalministeeriumi valitsemisalale, et katta puudega lapse vanuse [ülempiiri tõstmisega] seotud seaduste [muutmisega] kaasnevad kulutused, ja Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumile, et katta ühistranspordiseaduse muudatusega seotud kulud. Me räägime IT-arenduste kulust, summadest, mis on ühekordsed. 2027. aastal on tulenevalt sellest seadusest IT-arenduse kulu ainult 12 000 eurot. Kuigi tuleb öelda, et tegelikult on IT-süsteemi arenduste algus 2026. aastal, kui me [teeme] juba siin vastu võetud või menetluses olevate seaduste [alusel] põhjalikumalt muudatusi. Osa muudatusi saab selles raamistikus tehtud või see baas loodud.
Aga töövõimetoetuse muudatuste järel töötukassa kulu väheneb. Esimesel jõustumise aastal makstakse vähenenud töövõimega inimeste toetusi välja natuke üle 2 miljoni vähem ja aasta-aastalt see [kokkuhoid suureneb]. 2029. aastal, kui kõik need 16–18-aastased noored on jõudnud uude süsteemi, on kokkuhoid 11 miljonit. Arusaadavalt tekib küsimus, mida riik selle 11 miljoniga teeb. Valitsuses on saavutatud väga positiivne kokkulepe: me suurendame Sotsiaalkindlustusametis puudega lapse toetuse sihtgruppi. See on üks koht, [kuhu raha läheb], 2,2 miljonit kulub sinna.
Aga veelgi olulisem, me saame pakkuda laste rehabilitatsiooniteenust oluliselt suuremas mahus, 8,7 miljoni eest rohkem. Kui vaadata üldse puuetega inimeste sotsiaaltoetuste eelarvet, siis on see käesoleval aastal 59,6 miljonit ning lastele [mõeldud toetused] moodustavad sellest circa 17 miljonit. Sotsiaalse rehabilitatsiooni teenusele saame nüüd ka ressurssi oluliselt juurde. Sotsiaalse rehabilitatsiooni kogukulu käesoleval aastal on 22,2 miljonit ja laste osa sellest on pool. See on väga kõnekas, sellepärast et laste osakaal on puuetega inimeste seas suhtelise väike, kuivõrd enamuse moodustavad vanaduspensionieas olevad inimesed. Aga sotsiaalse rehabilitatsiooni [eelarvest] sisuliselt pool läheb laste toetamiseks, sest lastel, kes kasvavad ja on oma arengu väga olulises faasis, on kõige olulisem saada pidevalt vajalikke rehabilitatsiooniteenuseid, et oma potentsiaal maksimaalselt välja arendada. Aga ma olen nüüd valmis vastama küsimustele.