Nii. Eelnõu 513, 2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu kolmas lugemine. Eelnõu teine lugemine toimus siin 13. novembril ja vahepeal rahanduskomisjon arutas eelnõu, selle kolmandat lugemist ette valmistades, 2., 5. ja 9. detsembril.
Riigieelarve tulude kogumaht 2025. aastal on 17,7 miljardit eurot. Võrreldes 2024. aasta eelarvega kasvavad tulud 0,9 miljardi euro võrra ehk 5,2%. Kulude kogumaht 2025. aastal on 18,2 miljardit eurot, kasvades 2024. aastaga võrreldes 0,6 miljardit eurot ehk 3,5%. Investeeringute kogumaht on aastaga kasvanud 9,4% võrra, 0,8 miljardilt eurolt 0,9 miljardile eurole. 2025. aasta maksukoormuseks kujuneb 35,8% SKP‑st, mis on 0,7% võrra kõrgem tase kui 2024. aastal. Aga maksutase jääb Eestis ka järgmisel aastal Euroopa Liidu riikide madalama [tasemega] kolmandiku sisse.
Mis on selle eelarve puhul kõige tähtsam? Kõige tähtsam on see, et nokk on ülespoole: juba teist aastat kasvavad tulud kiiremini kui kulud, 2025. aastal koos investeeringutega 3,8%. Majanduskasvu prognoositakse erinevalt, nominaalselt 6% või 7% kanti.
Teine asjaolu, mida tuleb rõhutada järgmise aasta eelarve puhul, on see, et Eesti riik on [kaitstud] ja saab järjest paremini kaitstud. Riigikaitse tähtsus või riigikaitsekulude kasv sai valimistel mäekõrguse toetuse. Kulude kasv on 3,8%, seal sees on riigikaitsekulude kasv 9,3%. NATO kaitseplaanide muutus nõuab täiendavaid vahendeid ja seetõttu kehtestatakse juba järgmiseks aastaks üks osa julgeolekumaksust. Nagu meie peaminister on öelnud, järgneb maksurahu. Me võtame laenu valdavalt relvade ja laskemoona ostuks ning ka sisejulgeoleku kuludeks. Ma arvan, et keegi ei arva, et laenu võtmata jätmine nendeks otstarveteks oleks tark. Me jätkame Ukraina abistamist, kes kogu läänemaailma eest oma riigis sõda peab.
Kolmas aspekt, mida tasub välja tuua, on sotsiaalkulud. Need kasvavad 7,6% selle üldise 3,8%‑lise kasvu sees. Kasvavad nii pensionid kui ka mitmed teised sotsiaaltoetused. Riigi kuludest moodustavad sotsiaalkulud kõige suurema osa ja riigi kulud võrrelduna SKP‑ga on 40% juures, mis on Põhjamaade tase.
Kärpe alt on välja jäetud õpetajate palgad, sisejulgeoleku valdkond ja küberturvalisus. Kärpida ei saa ka välisvahendite arvel tehtavaid kulusid. Kui me välisvahendid Euroopa Liidule tagasi saadame või kasutamata jätame, siis selle tõttu eelarvepositsioon ei parane. Samuti ei saa kärpida riiklikke omaosalusi välisvahendite eest tehtavates projektides.
Riigi tuludest ja kuludest võrdselt moodustavad suure osa edasiantavad kulud, näiteks tervisekindlustus, mis kantakse edasi Tervisekassasse ja muude maksutulude arvel [läheb sinna raha] veel juurdegi, füüsilise isiku tulumaks läheb pea kogu ulatuses edasi kohalikele omavalitsustele ning töötuskindlustusmaks töötukassasse.
Ardo Hanssoni analüüsi kohaselt vähenevad tööjõu‑ ja majanduskulud riigis nominaalselt 1% ja tema hinnangul on see esimene kord üle mitme aasta. See on seda suurem saavutus, et eelarve ise kasvab.
See eelarve toetab ka konkurentsivõime kasvu. Kuigi me tõstame makse ja kogume ühiskonnalt raha eelarvesse, me siiski panustame või anname ühiskonda 2,5 korda rohkem raha ehk 0,7 miljardit eurot laenu ja 1,7 miljardit eurot välisraha.
Meil on programmid suurtööstuse arenguks, suuremahuliseks taastuvenergia arenguks, kaitsetööstuse arendamiseks. Ministrid tutvustasid komisjonis ka oma haldusalade sisejulgeolekuprogrammi. Haridusministeeriumi eelarves on väga suur osa, 61 miljonit, [ette nähtud] eestikeelsele haridusele üleminekuks. Teadus‑ ja arenduskulud kasvavad 13%, aga ka teedeehitusele on 2025. aastal rohkem raha kui sellel aastal. Tuleb 100 miljoni euro suurune kaitsetööstuse fond ning 74 miljonit on ette nähtud elektrivõrkude tugevdamiseks ja uute liitumisvõimaluste väljaehitamiseks.
Nüüd lähen komisjonis toimunud arutelu juurde. Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks oli 28. november ja selleks ajaks laekus 17 muudatusettepanekut, sealhulgas Eesti Keskerakonna fraktsioonilt 16 ja Isamaa fraktsioonilt 1 ettepanek, mis koosnes mitmest ettepanekust. Pealiskaudsel vaatlusel paistis, et Isamaa ettepanek oli seesama nii-öelda alternatiivne eelarve, mille nad esitasid 2025. aasta eelarve kohta ka enne teist lugemist.
Rahanduskomisjon jättis Isamaa fraktsiooni muudatusettepaneku läbi vaatamata ja muudatusettepanekute loetellu kandmata, sest see ei vastanud Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse nõuetele. See üks ettepanek sisaldas kaheksat erinevat ettepanekut ja need olid esitatud koos. Näiteks oli muudatusettepanek nr 1 seotud riigieelarve ülesehitusega, aga riigieelarve ülesehitust ei saa teatavasti muuta riigieelarve endaga. Muudatusettepanekutega nr 2–6 suurendati erinevaid kulusid, aga katteallikana nähti ette keskvalitsuse kulude vähendamine. Sellist rida eelarves ei ole, aga täpsemalt ei olnud ära näidatud, missuguseid tulemusvaldkonna programmitegevuse kulusid tuleks vähendada. Vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse §‑le 120 peab eelarve eelnõu kohta esitatud muudatusettepanek sisaldama muudatusega kaasnevate riigieelarve eelnõu tulude, kulude, investeeringute ja finantseerimistehingute muudatuste täpseid sõnastusi. Muudatusettepanekuga nr 8 anti Vabariigi Valitsusele korraldus riigi eelarvestrateegia uuesti kinnitada, milleks aga ei saa kohustada 2025. aasta riigieelarve seadusega, sest tegemist on Vabariigi Valitsuse dokumendiga ja see volitus on neile antud seadusega. Samuti ei ole riigieelarve seadusest tulenevalt lubatud 2025. aasta riigieelarve seadusega muuta ega kehtetuks tunnistada teisi seadusi.
Eesti Keskerakonna fraktsioonilt laekunud muudatusettepanekud jättis rahanduskomisjon arvestamata ja neid ei toetanud ka Vabariigi Valitsus. Seega ei kuulu need täiskogus hääletamisele tulenevalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 120 lõikest 5. Ma pean ütlema, et kõik muudatusettepanekud, mis Keskerakond esitas nii selle eelnõu teisele kui ka kolmandale lugemisele, olid esitatud väga korrektselt. Aga need olid suuremahulised, kümnetes miljonites, ja allikaks oli Vabariigi Valitsuse reserv. Ma mõistan, et kõik need ettepanekud olid kindlasti head, aga Vabariigi Valitsuse reservi ei saa tühjaks kasutada veel enne eelarveaasta algust.
Rahanduskomisjon koostöös ministeeriumiga töötas välja ühe mitmeosalise muudatusettepaneku, mis koosneb ministeeriumide valitsemisalade sisestest ja vahelistest täpsustavatest muudatustest, sealhulgas tekstiparagrahvide muudatustest. Muudatused on koostatud ministeeriumist saadud täiendava info alusel ja konkreetsed selgitused on lisatud muudatusettepanekute loetelus iga muudatuse alapunkti juurde.
Eraldi tuleb rõhutada, et täiendatud on ka seaduse lisa tulenevalt hiljuti vastu võetud riigieelarve seaduse muudatustest. Ma arvan, et ei ole veel kuut aega möödunud sellest, kui me siin riigieelarve nii-öelda baasseadust muutsime. Ma oma praktikast küll ei mäleta, et eelarve menetluse kestel oleks eelarve esitust detailsemaks muudetud. Aga Rahandusministeeriumi finantsinfobaasid on siiski niivõrd head, et ministeerium võttis selle väljakutse vastu ja sai sellega ka hakkama. Kuigi Rahandusministeerium on saanud väga palju kriitikat, on nad tegelikult ära teeninud päris suure tunnustuse, et nad eelarve menetlemise käigus suutsid selle esitada palju detailsemal kujul.
Uudne on selle eelarve puhul ka see, et seaduse osa koosneb eelarve esitusest kahel erineval kujul: üks on tegevusvaldkondade ja programmide kaupa ning teine on klassikalisel administratiivsel viisil ja kululiikide kaupa, nagu eelarvet esitati ka enne seda põhimõttelist muudatust, mis 2020. aastal aset leidis. Nii et tegelikult saavad nüüd klassikalise administratiivse ja kululiigipõhise ning programmipõhise eelarve austajad mõlemad vaadata oma lemmikpilti. Põhimõtteliselt peavad need olema – kuna iga arv tähendab eurot – omavahel identselt kooskõlas. Rahandusministeerium on kinnitanud, et nad seda on, seetõttu saavad tõelised gurmaanid vaadata neid mõlemaid koos.
Selle eelarve lisa, mis on tehtud administratiivsel viisil ja kululiikide jaotuse järgi, ning programmide vahel on need nii-öelda kulumudelid, mis tähendab ettevõtluses väga tuntud jääktulumeetodit, ehk neid administratiivseid kulusid on teatud jaotuse kaupa jaotatud programmide peale. Ehk see jääktulumeetod tähendab seda, et on otsesed kulud, siis on kaudsed kulud, mis jaotatakse kuluüksuste vahel ja lisatakse otsekuludele, ning siis on veel üldkulud, mis mingisuguse kaalutletud mudeli järgi jaotatakse kuluüksuste otsekuludele lisaks. Põhimõtteliselt on kahe erineva vaate esitamisega need kulumudelid või need jaotused jäigalt fikseeritud ja siis saab iga kord vaadata, kuidas kulumudelit muudetakse, kui soovitakse administratiivset kulu muuta, et kuhu see ulatub programmide lõikes. Nüüd ma läksin vist veidi liiga detailseks.
Aa, selle muudatusettepaneku kohta ei jäta ma ütlemata veel seda, et muudatusettepanekus sisaldub ka 18 miljoni euro võrra eelarvepositsiooni paranemine, mis tekkis seetõttu, et me rahanduskomisjonis pikalt vaagisime ja otsustasime ära jätta alkoholiaktsiisi täiendava tõusu 5% 1. juulil. Värskelt on meeles: 3,5% alkoholiaktsiisist kantakse kultuurkapitalile, arvestatakse, et 630 000 eurot läheb kultuurkapitalile alkoholiaktsiisi täiendava laekumise tõttu.
Tahan veel rõhutada, et teise lugemise arutelul tuli just siit Keskerakonna pingireast palju ette[heiteid], et midagi võiks ju ikkagi ka arvesse võtta nendest [ettepanekutest], mida siit saalist tehakse. Tõnis Lukase ettepanek rääkis Eesti Kirjanduse Seltsist, eesti raamatu aasta tähistamisest, sest möödub 500 aastat esimese eestikeelse kirjasõna avaldamisest. Ma lugesin vahepeal juurde ühest teadusartiklist, et seda teksti ennast ei ole säilinud, aga säilinud on [teated selle kohta], et katoliiklikul Saksamaal [Lüübekis] konfiskeeriti tünn, mille sees olid muu hulgas luterliku ristimisteenistuse juhendid eesti keeles. Tõsi ta on, et tänu luterluse edenemisele [tollel ajal] saame me järgmisel aastal tähistada sellist suurt sündmust nagu 500 aasta möödumist [esimese] eestikeelse [trükise ilmumisest]. Üks muudatus seetõttu ongi 150 000 euro lisamine Eesti Kirjanduse Seltsile, kes vastutab riiklikult kõikide nende pidude koordineerimise eest.
Me muidugi hakkasime mõtlema ka 2026. aasta eelarve koostamisele ja 2025. aasta aruannete koostamisele. Tekstiparagrahvidesse on nüüd lisandunud üks uus paragrahv, § 12 "Ümberkorraldatud valitsemisalade eelarvejääkide üleandmine ja ülekandmine". Nii et me soovime näha 31. märtsiks, kuhu 2024. aasta eelarvejäägid täpselt lähevad, ning juba aprillikuus hakkame valmistuma kokkuvõteteks ja 2026. aasta eelarve koostamiseks.
Lõpetuseks menetluslikud otsused. Esiteks, teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda täna, see otsus oli konsensuslik, ja teine menetlusotsus oli see, et viia läbi eelnõu lõpphääletus, selle poolt oli 4 osalenut, vastu 1 ja erapooletuid ei olnud. Nüüd on tõesti kõik. 19 minutit 20‑st kasutasin ära.