Eelnõu 419 esimene lugemine lõpetati 14. mail 2024 ja muudatusettepanekute esitamise tähtajaks sai 28. mai 2024. Isamaa fraktsioon esitas eelnõu kohta kolm muudatusettepanekut, millest üks võeti tagasi, nii et edasi mindi kahe [muudatusettepanekuga]. Kultuurikomisjoni muudatusettepanekud kiideti heaks 19. novembri ja 2. detsembri istungil. Kultuurikomisjon esitas eelnõu kohta 29 muudatusettepanekut, mis valmistati ette koostöös Haridus- ja Teadusministeeriumiga. [Ministeerium] neid muudatusettepanekuid ka toetab.
Kultuurikomisjon küsis eelnõu ettevalmistamisel huvirühmadelt nende arvamust ja need laekusid 27. maiks. Oma arvamused esitasid kirjalikult Eesti Lastehoidude Liit, Eesti Eripedagoogide Liit, Harjumaa Omavalitsuste Liit, Eesti Lastevanemate Liit, Tartu Ülikooli haridusteaduste instituut, Eesti Lasteaednike Liit, Eesti Logopeedide Ühing, Eesti Haridustöötajate Liit, Eesti Linnade ja Valdade Liit ning Tartu Linnavalitsus. Nagu näete, neid huvirühmi oli tõesti väga palju.
Komisjon valmistas eelnõu ette teiseks lugemiseks 11. juunil, 8. oktoobril, 19. novembril ja 2. detsembril sellel aastal. Huvirühmad olid [arutelusse] kaasatud kahel erineval istungil. Ma ei hakkaks istungitel [osalejaid ühekaupa] üles lugema, pigem toon välja [teemad], mida nendel kohtumistel arutati. Haridus- ja Teadusministeerium tegi eelnõu menetlemise käigus ise ettepanekuid ja vastas kirjalikult ka huvirühmade ettepanekutele 16. septembril 2024. aastal. Riigikogu kodulehel on Haridus- ja Teadusministeeriumi seisukohad kõigile [kättesaadavad].
Nagu ma ütlesin, on meil täna 31 muudatusettepanekut ja nendest 29 on sellised, mida kultuurikomisjon on ette valmistanud koos Haridus- ja Teadusministeeriumiga. Toon siinkohal välja kõige tähtsamad küsimused, mida need [muudatusettepanekud] puudutavad. Esiteks, lastehoiu- ja lasteaiakoha pakkumise menetlustähtaeg. Seda linnade ja omavalitsuste liit alguses ei kooskõlastanud ja see tekitas mitmeid erinevaid diskussioone. Mul on hea meel öelda, et me leidsime sellise lahenduse, mis neile sobis. [Teiseks,] otsustustasandi [küsimus]: kes kehtestab toidukulu päevamaksumuse? Võimalus sõlmida kõrgharidustasemel õpetajaks õppiva isikuga tähtajaline tööleping pikemaks ajaks kui üks aasta. Elukoha määratlemise [küsimus]: mis on elukohalähedane lasteaed või lastehoid? Eralastehoiu õigus tegutseda ka elamus või elamumaal. Ja lastehoiurühma töökorralduse võrdsustamine lasteaiarühma töökorraldusega, kui rühmas töötab kvalifitseeritud õpetaja.
Lisaks lihvisime lastehoiu õppekava koostamist [puudutava sätte] sõnastust. See on uus asi, mis tuleb nüüd seadusesse juurde, sest lastehoiuteenus [liigub] Sotsiaalministeeriumi alluvusest Haridus- ja Teadusministeeriumi alluvusse [ja läheb üle] haridussüsteemi, ühtsesse alushariduse süsteemi. Siin saab olema õppekava, mis määratleb üldpädevuste õpetamise. Mõistagi tõstab see ka kvalifikatsiooninõudeid. Ja loomulikult on kogu see eelnõu tugevalt seotud eestikeelsele haridusele üleminekuga. Eelnõu teise lugemise ettevalmistamisel kvalifikatsiooninõudeid otseselt ei arutatud, küll aga arutati kahte Isamaa ettepanekut, millest ma ka kohe räägin.
[Räägin] natuke täpsemalt, et te saaksite aimu sisust, aga proovin mitte väga detailidesse minna. Kõigepealt, lastehoiu- ja lasteaiakoha pakkumise menetlustähtaeg. Siia kõrvale ütlen, miks on nii tähtis, et ka omavalitsused ehk haridusasutuse pidajad rahul oleksid. Võib-olla lihtsalt siia kõrvale üks selline huvitav fakt, et näiteks 2022. aastal olid alushariduse kulud kokku 460 miljonit eurot ja neid kandsid pea täielikult KOV-id. See tähendab, et riigi toetus oli kokku 32 miljonit [eurot], vanemate panus 42 miljonit [eurot], võite siis ise arvutada, et peaaegu 390 miljonit [eurot] on panustanud KOV-id. Nende tugi ja osalus alushariduse korraldamisel on üüratult suur. Seetõttu me loomulikult nägimegi palju vaeva, et kohalikud omavalitsused sellega tõesti kaasa tuleksid ja nõus oleksid. Ja selle me saavutasime.
Harjumaa Omavalitsuste Liidu ettepanek lasteaiakoha pakkumise menetlustähtaja kohta oli, et kohaliku omavalitsuse üksuse kohustusele anda haldusakt kahe kuu jooksul vastaks lapsevanema kohustus esitada taotlus mitte varem kui kuus kuud enne kohavajaduse tekkimist. Eesti Lastevanemate Liit tegi alguses ettepaneku, et taotlus võiks küll olla esitatud mitu aastat varem, aga kuna ei suudeta ennustada, millal koht vabaneb, siis võiks eelnõus sätestada, et kohaliku omavalitsuse üksus teatab vanemale hiljemalt kaks kuud enne [koha] kasutamise soovitud algusaega lastehoiu tegevuskoha. Kui taotlus on esitatud vähem kui neli kuud enne [koha] kasutamise soovitud tähtaega, teeb kohaliku omavalitsuse üksus kahe kuu jooksul taotluse esitamisest kohapakkumise. Töösse läks Tartu Linnavalitsuse ettepanek, mis ütles seda, et mõistlik oleks lastehoiu- ja lasteaiakoha pakkumine teha kahe kuu jooksul alates taotluse esitamisest. Selle ettepaneku [järgi] võib lapsevanem oma taotluse küll varem esitada, aga ta peab ütlema, millal ta seda kohta soovib kasutada, ja koha kasutamise alguse kuupäevast kaks kuud varem peab kohalik omavalitsus talle lasteaiakoha teada andma. Ja kui juhtub näiteks niimoodi, et [lapsevanem] teeb selle nii, et KOV-il on vähem kui kaks kuud aega otsustada, saab KOV seda tähtaega ikkagi kaks kuud kasutada, tema ei pea seda otsust varem tegema.
Tundus, et see [lahendus] sobis. Me saimegi sellisele kokkuleppele, et me viime selle sätte kooskõlla kehtiva ja hästi toimiva praktikaga ja sätestame taotluse lahendamisele tähtaja. Kui vanem esitab kohataotluse kohe peale lapse sündi – nagu väga sageli [tehakse] paljudes piirkondades, kus lasteaiakohti väga vähe on – ja soovib alles kolmeaastaseks saanud lapsele kohta kahe aasta pärast, siis kohapakkumine peab vanemani jõudma kaks kuud enne [koha] kasutamise [soovitud] tähtaega. See võiks olla selline sobiv praktika kõigile.
Palju vaidlusi on tekitanud elukoha läheduse määratlemine, selle tähendus. Seda on defineeritud siin [nii], et kui kohti on vähe, siis arvestatakse koha pakkumisel esmajärjekorras [lapse] elukoha lähedust lastehoiule või lasteaiale. Seda defineeritakse kui [vahemaad, mille läbimiseks ei kulu rohkem kui] 30 minutit. Mõistagi on see [definitsioon] suhteliselt subjektiivne, aga annab siiski võimaluse määratleda [seda mõistet] täpsemalt, kui seda on siiani tehtud.
Siis edasi, võimalus sõlmida kõrgharidustasemel õpetajaks õppiva isikuga tähtajaline tööleping pikemaks ajaks kui üks aasta. Tänane praktika on [üks aasta]. Eesti Linnade ja Valdade Liidu esindaja tegi ettepaneku, et õppima asunud, kvalifikatsioonile mitte vastava õpetaja tööleping võiks kehtida kolm aastat. Kui [isik] ei oma kvalifikatsiooni ja õpib või asub õppima ja [hakkab] samal ajal tööle, on ikkagi võimalik tööleping kolmeks aastaks [sõlmida]. Arutati ka, kas [see aeg] võiks olla pikem, kui [isik] on näiteks akadeemilisel puhkusel, aga ka lasteaiapidajate soov pigem oli, et see võiks piirduda kolme aastaga, sest nad ikkagi soovivad seda nõutavat kvalifikatsiooni ja samal ajal tagada ülikoolis eriala omandama asunud õpetajale tema kutsekindlus.
Siis küsimus, kas eralastehoiul on õigus tegutseda ka elamus ja elamumaal. See on muudatusettepanek nr 16 ja siin on öeldud, et jah, ta võib seda teha. Eralastehoidude liit on kogu eelnõu menetluse ajal pidanud väga oluliseks kehtestada eralastehoidudele võimalus jätkuvalt tegutseda elamus ja elamumaal. Nii see ka siis lubati.
Lastehoiurühma töökorralduse võrdsustamine lasteaiarühma töökorraldusega, kui rühmas töötab üks kvalifitseeritud õpetaja. See [küsimus] puudutab paljuski seda, mitu last võib üldse lasteaia- ja lastehoiurühmas olla. Päris pikad arutelud olid meil komisjoni istungitel, kuhu olid kaasatud ka huvigrupid. Loomulikult puudutas see ka erivajadustega lapsi, kelle puhul hinnatakse seda vajadust [nii, et ühe erivajadusega lapse vajadus] on sama nagu kolme [erivajaduseta] lapse [vajadus kokku] – koormus on suurem. Eesti Lastehoidude Liit on teinud ettepaneku muuta seadust [järgmiselt]: kui kolme- kuni seitsmeaastaste laste hoiurühmas töötab vähemalt üks täistööajaga õpetaja, võiks seal olla kuni 20 last – [sama palju] nagu lasteaia[rühmas]. Eesti Lastevanemate Liidu ettepanek oli, et lastehoius võimaldataks moodustada sellised rühmad, [nagu] on lasteaedades: liitrühmad erinevas vanuses lastele.
Kultuurikomisjon leidis, et kvalifitseeritud õpetaja olemasolu korral on tõesti mõistlik lastehoiurühmade ja lasteaiarühmade laste ja täiskasvanute suhtarvud võrdsustada. Sätestati, et kui lastehoiurühmas töötab vähemalt üks täistööajaga õpetaja, võib seal sarnaselt lasteaiarühmaga olla kuni kolmeaastaste [laste] rühmas kuni 16 last ning kogu rühma tööaja jooksul peab iga 8 lapse kohta olema tagatud lapsehoidja, õpetaja või abiõpetaja. Kolme- kuni seitsmeaastaste [laste] rühmas võib olla kuni 20 last ja kogu tööaja jooksul peab iga 10 lapse kohta olema tagatud lapsehoidja, õpetaja või abiõpetaja.
Nüüd, kui [rühmas] õpetajat ei ole ja lastehoius töötavad ainult lapsehoidjad, siis on ka eripära, et igas kuni kolmeaastaste [laste] hoiurühmas [võib] olla kuni 15 last ja lapsehoidja [peab olema] kolmeaastaste [laste] rühmas ja liitrühmas iga 5 lapse kohta ning kolme- kuni seitsmeaastaste [laste] rühmas iga 10 lapse kohta. Need normid siis said paika. Palju vaieldi ka selle üle, kas lapsi võib [rühmadesse] juurde võtta. Praegu jäi see võimalus, [et] hoolekogu otsusega [võib] kolm last lisaks võtta. Lastevanemad arutasid, kas see on hea mõte, [põhjendades,] et kuna selle eest saadakse pearaha, siis kas võib tekkida probleem, et topitakse lapsi [rühmadesse] juurde. Aga erinevaid selliseid olukordi, [et rühmas] ikkagi võib olla rohkem lapsi, ei tahaks välistada. Jäi seesama ettepanek, mis seaduseelnõus oli.
Nüüd, toidukulu päevamaksumuse otsustustasand oli ka selline asi, mis tekitas palju vaidlusi. Siiani oli hoolekogul suurem õigus, [edaspidi] hoolekogu õigus väheneb. Küll aga jääb alles hoolekogu informeerimise kohustus. Eesti Linnade ja Valdade Liidu põhjendus oli, ja ka Tartu linnavalitsus eraldi tõi välja seisukoha, et toidukulu päevamaksumuse kehtestamine omavalitsuste üleselt on väga keeruline olukorras, kus osas lasteaedades on oma köök ja osas on hanketeenus ja tegelikult sõltub lasteaed väga paljuski hanketeenuse tasust. Lisaks on seda päevamaksumuse otsustustasandi puhul raske teha ka [põhjusel, et] lasteaiad diferentseerivad toidukulu – selles sisaldub nii valmistamise kui ka toiduainete [kulu] – vastavalt perede võimalustele. Ja seetõttu lõpuks leiti, et hoolekogu arvamuse küsimine seaduse tasandil on ülemäärane, küll aga oleks mõistlik hoolekogu arvamuse ärakuulamine. See annaks võimaluse [lapsevanemaid] informeerida, kuidas tegelikult toidukulu on kujunenud, sest teame, et toidu maksumuse katab lapsevanem.
Isamaa fraktsioon esitas kolm muudatusettepanekut, millest [ühe] võttis tagasi. Üks [muudatusettepanek] puudutas [nende] laste õigusi, [kelle] kodune keel on eesti keel, ja rühmade moodustamist vastavalt keeleõppele iga lapse vajadusi ja heaolu arvestades. Teine ettepanek puudutas muusika‑ ja liikumisõpetaja kvalifikatsiooni.
Esmalt, see küsimus, [mis puudutab neid] lapsi, [kelle] kodune keel on eesti keel, oli meil arutusel kolmel erineval istungil. Viimasel istungil osales ka haridus‑ ja teadusminister, kes sai veel kord täpsustada haridusministeeriumi seisukohti ja [selgitada], miks ei saanud seda ettepanekut vastu võtta. See puudutas § 6 lõiget, mida sooviti täiendada lausega: "Eesti kodukeelega lapsel on õigus samas kohalikus omavalitsuses kohale lasteaiarühmas, kus on valdavalt eesti kodukeelega lapsed." [Samuti] sooviti täiendada § 11 lõiget 1 ja sõnastada [see järgmiselt]: "Lasteaia direktor moodustab iga lapse vajadusi ja heaolu arvestades lasteaiarühmad, võttes muu hulgas arvesse lapse eesti keele oskuse taset."
Siia juurde tõi Tõnis Lukas selgitused, kus ta ütles, et muudatust on vaja eesti emakeelega laste vajaduste ja heaolu tõttu, eestikeelse õppekeskkonna säilimise vajadustest lähtudes tuleb lasteaiajuhtidel tagada eestikeelne kasvukeskkond eesti keelt emakeelena kõnelevate õpetajate toel. [Ta] selgitas istungil, et tegemist ei ole läbiva nõudega selliste rühmade moodustamise puhul, vaid kaalutlusõiguse andmisega lasteaia juhatajale, ja see rühm võib aasta pärast kaduda, kui teistes rühmades on toimunud tasandus. Eesmärk on see, et rühmas räägitakse eesti keeles. See arutelu oli väga põhjalik.