Tere hommikust, head kolleegid! Rahanduskomisjon arutas presidendi poolt välja kuulutamata jäetud mootorsõidukimaksu seaduse uuesti arutamisega seonduvat kahel erakorralisel istungil: 1. ja 8. juulil. Komisjon otsustas konsensuslikult mitte toetada seaduse muutmata kujul uuesti vastuvõtmist, mis tähendab, et komisjon soovib seadust muuta ja jätkata menetlust. Ja komisjoni üldine seisukoht on, et presidendi osutatud põhiseaduse riive tuleb parandada.
Juhul, kui täiskogus menetlemise järel otsustatakse mitte toetada eelnõu muutmata kujul uuesti vastuvõtmist, on komisjoni ettepanek määrata muudatusettepanekute esitamise tähtajaks neli tööpäeva, [19. juuli] kell 16.
Pisut ka aruteludest komisjoni istungitel. 1. juulil rahanduskomisjoni erakorralisel istungil toimus presidendi otsuse sisuline arutelu. Osales presidendi kantselei esindaja Hent-Raul Kalmo, samuti Rahandusministeeriumi esindaja Erle Kõomets, Sotsiaalministeeriumist olid sotsiaalala asekantsler Hanna Vseviov ja õigusosakonna juhataja Helen Tralla ning Riigikogu Kantselei õigusnõunik Katre Tubro samuti. Istungil osales ka sotsiaalkomisjoni nõunik-sekretariaadijuhataja Heidi Barot ning meie pressinõunik Gunnar Paal.
Kõigepealt kuulasime Hent-Raul Kalmo ülevaadet. Ta avas presidendi otsuse tagamaid. Võiks välja tuua, et valitsuse kaalutlus on olnud lähtuda autodest, mille puhul on lihtsam erandit määratleda. Põhiseaduse § 12 sunnib aga vaatama inimeste olukordi. Räägitakse inimeste maksukohustusest, mis on seaduse järgi sõltuvuses sellest, milline on nende sõiduvahend. Võrdse kohtlemise põhimõte nõuab, et lähtutakse inimeste olukorrast – tuleb hinnata, kas sarnases olukorras inimesi koheldakse võrdselt. Ja puuetega inimeste puhul on erinevus selles, et üks on sunnitud sõiduvahendit ümber ehitama – see ei puuduta lihtsalt selle inimese otsust, kas ta on otsustanud seda teha, vaid see puudutab seda, kas inimesel on vajadus sõiduki ümberehituse järele. President tugines – õigustatult – Eesti Puuetega Inimeste Koja seisukohale, et seaduse eesmärgist tulenevalt ei ole põhjust inimesi eristada. Ainuke erinevus on auto ümberehitamisel. Ehk siis senine eelnõu keskendus autole, kas seda on kohandatud või ümber ehitatud, aga presidendi arvamus on, et lähtuda tuleks inimesest, kas inimesel on puue, ja kohelda võrdselt inimesi lähtuvalt nende tervislikust seisukorrast.
Aivar Kokk tõstis esile, et vaadata võiks transporti üldisemalt, sest Tallinnas on ühistransport hästi korraldatud, kuid mõnes teises Eesti paigas seda ei ole. Jürgen Ligi kõneles üldisemalt teoreetiliselt teemal, et ebavõrdseid olukordi ei ole kuidagi võimalik lõpuni taandada ühele võrdsuse printsiibile. Ja automaksu eelnõu eesmärk ei ole võrdsustada puudega inimesi või tagada kellelegi transport, vaid automaksu eelnõu eesmärk on mingil määral korvata autode mõju keskkonnale nii tootmisel, kasutamisel kui ka taristute väljaehitamisel.
Hent Kalmo seisukohast võiks veel välja tuua lause, et võrdse kohtlemise põhimõtet ei saa laialt käsitleda nii, et see muutuks liiga suureks piiranguks maksupoliitikale ja teistele erisusi tegevatele poliitikatele. Riigikogu otsustab, kui suuri erisusi on mõistlik teha.
Andrei Korobeinik tõstatas Riigikogu komisjoni istungil lasterikaste perede vaesusriski teema. Ta märkis, et automaksu rakendamisel kindlasti suureneb lasterikaste perede vaesusrisk, sest neil, kes elavad maal, ongi vaesusrisk suurem kui neil, kes elavad linnas. Noh, ma arvan, et see ei ole nii ühene, et maal elavad vaesed ja linnas rikkad.
Hent Kalmo vastas, et kui president hindab § 28 rikkumist – see puudutab lasterikkaid peresid –, siis ta ei pea lähtuma üksnes sellest, kas nende perede toetusi tõstetakse või milline on inimeste majanduslik olukord. See on § 28 tõlgendus praktikas, et kas nad üldiselt on sattunud sellisesse vaesusriski, mis sisuliselt põhiseadusega ei ole lubatud. Räägitakse absoluuttasemest ja sellisel juhul tuleb arvesse võtta kõiki kehtivaid lastetoetusi, üldist majanduslikku olukorda, kaasa arvatud inflatsioon. Ja § 28 on tekitanud palju vaidlusi, kuna paneb sotsiaalpoliitikale väga sisulise piirangu. Ta nõuab, et teatud grupid ei oleks olukorras, mis riivab vaesuse näol väga tugevalt nende inimväärikust. Ja § 28 ei saa tõlgendada nii, et see määrab sisuliselt, milline peab olema riigi sotsiaalpoliitika. Kindlasti on arvamusi, millised grupid väärivad toetust või mis täpselt on vaesusrisk, aga need on küsimused, mida peab Riigikogu otsustama poliitilises debatis.
Priit Lomp tundis huvi, et kui Riigikogu nüüd seadust muudab, kas siis sätteid, mida seaduses ei muudeta, on jätkuvalt võimalik vaidlustada ning milline oleks Vabariigi Presidendi eelistatud lahenduskäik tekkinud probleemile. Hent Kalmo vastas, et Riigikogu liikmetel võib olla selline soov saada vekslit, mis oleks lahendus, mille puhul kindlasti president seaduse välja kuulutab, aga kahjuks president isegi parima tahtmise juures seda anda ei saa. See ei tähenda, et president ei võiks olla konstruktiivne. Siht on see, et puudus saaks kõrvaldatud. Presidendi veto ei ole eesmärk, vaid põhiseaduspärasus on eesmärk. Lisaks, kui president toob välja ühe puuduse, siis on kaudselt eeldus, et seal ei ole varjatud puudusi, mis õigustaksid täpselt sama teksti puhul, kui puudus on kõrvaldatud, seaduse vetostamist teistkordselt.
Võib küll järeldada, et president ei ole näinud nimetatud seaduses mõnda teist vastuolu põhiseadusega, aga ei saa järeldada, et kui nüüd seaduses tehakse muudatusi, siis seal ei pruugi olla vastuolu põhiseadusega, sest sageli võib muudatustega muutuda kogu seaduse loogika. Seaduse puhul ei saa alati eristada ühte sätet või kõiki teisi sätteid, sest nendel sätetel võib olla koosmõju. See, et president ei leidnud teiste sätete puhul vastuolu põhiseadusega, ei tähenda seda, et ei olnud kõhklusi.
Andrei Korobeinik tundis huvi, kas president kaalus normitehnilisi teemasid. Sellele vastas Hent Kalmo, et president on Eesti õiguskorra põhiprintsiipide kaitsja ja tegemist on põhimõttelise küsimusega. Praegu ollakse olukorras, kus praktikat alles kujundatakse. Nimetatud seaduse puhul valiti uus moodus. Riigikohus on andnud eelnevalt mõned juhtnöörid, mida hakatakse rakendama. [Tekib] ka praktika, mis sageli kujuneb siduvaks ja mille reegleid hakkab võib-olla järgmine koalitsioon samamoodi kasutama. Antud juhul kujunevad väga põhimõttelised reeglid ja on täiesti ilmne, et president peabki seda protsessi väga hoolikalt jälgima.
Riigikohtu viimane seisukoht on, et valitsusel on vajaduse korral ka eelnõu umbusaldusküsimusega sidumise võimalus. Põhjus, miks usaldusküsimusega sidumise võimalus on piiratud, on asjaolu, et on ka teisi mooduseid, kuidas saab obstruktsiooniga võidelda. Riigikohus on otsesõnu maininud sidumise võimalust. Konkreetse seaduse puhul oli olukord, millega nõustusid nii koalitsiooni kui ka opositsiooni esindajad, et ühelt poolt olid obstruktsioonilised ettepanekud, aga teiselt poolt ettepanekud, mis kindlasti seda ei olnud, ehk sisulised ja siirad. Komisjon vaevalt saab hakata iga muudatusettepaneku puhul vaatama, kas ettepanek on sisuline ja siiras, see on ohtlik tee. Seega kasutati ühte moodust, mille puhul vähemalt püüti saavutada, et juhul, kui on enamus küsimuse teisiti otsustamiseks, on mehhanism, kuidas see lõpuks ikkagi jõuab Riigikogule otsustamiseks. Komisjon nägi selleks ka vaeva.
Samas ei mõelnud komisjon piisavalt sellele, et neid ettepanekuid oleks võimalik olnud grupeerida ka teisiti. Viis grupeerida ettepanekud paragrahvide järgi on selles mõttes õigustatud, et ei nõua sisulist otsustamist, mis on siiras ja mis mitte, vaid tähelepanu keskendub soovile paragrahvis midagi muuta. Ja selles mõttes on otsuse langetamise võimalus olemas. Teisalt võib paragrahvide all olla üsna erinevaid küsimusi, näiteks erandid, kas räägitakse lasterohketest peredest või puuetega inimestest. Üldise reeglina paragrahvide järgi grupeeringud ei ole õige tee. Aga teiselt poolt, kui komisjon mainis, et see oli erandlik olukord, siis seda kindlasti ka president arvestas.
Veel oli juttu mootorsõidukimaksu sisu poole pealt. Hanna Vseviov selgitas, et kui mootorsõidukimaksu välja töötati ning käivitusid arutelud, kas ja milliseid sihtgruppe toetada, siis koostöös Eesti Puuetega Inimeste Kojaga jõuti just nimelt arusaamisele, et ei ole võimalik teha sihtgrupipõhiseid maksuerisusi, sest siis oleks lõpuks sihtgrupi hulgas kõik Eesti elanikud. Võib küll üht‑ või teistpidi vaadata, et igal pool on mingit laadi ebaõiglus. See on põhjus, miks otsustati, kui rääkida puuetega inimeste majanduslikust toimetulekust või neile ligipääsu tagamisest nende ühiskonnaelus osalemise toetamiseks, et seda oleks mõistlik teha hoopis otsetoetuste kaudu. Mootorsõidukimaksu eelnõu seletuskirjas toodi välja ja tehti vastav poliitiline kokkulepe, et täiendav raha suunatakse puuetega inimeste toetuste tõusu ja lisaks muudetakse erinevaid abivahendeid, mis on puuetega inimestele vajalikud ühiskonnaelus osalemiseks, rahaliselt kättesaadavamaks.
Tõusetus veel küsimus, kas need toetused ja mootorsõidukimaks käivad ühte jalga. Ja seda selgitas Rahandusministeeriumi esindaja Erle Kõomets, et Rahandusministeerium esitas valitsusele eelnõu, mis oli ministeeriumi hinnangul põhiseadusega kooskõlas. Koos Sotsiaalministeeriumiga nähti lahenduste pakkumiseks palju vaeva ja lahendus oli just selline, nagu juba kõnelesin. Vabastus on äärmiselt kitsalt piiritletud ja käsikäes vabastusega planeeriti sotsiaaltoetuste tõusu. Nüüd, kui presidendi kantselei on probleemi kirjeldanud ja on saadud rohkem teavet, milline oli presidendi mõttekäik, saab tunnistada, et probleemiga on vaja täiendavalt tegeleda. See komisjoni arutelu oli ka Rahandusministeeriumile abiks raamide seadmisel, mis defineeriks lahendused. Maksuseaduses koheldakse nii erinevate puuetega inimeste kategooriaid kui ka tavainimesi ühtviisi, menetledes seotakse mitmesugused sotsiaaltoetused automaksu eelnõuga ning lahendatakse probleem, et puuetega inimesed ei jääks kehvemasse olukorda. Sotsiaalministeeriumiga koostöös püütakse õiged lahendused leida, kaaludes, kuidas eelnõusid omavahel siduda ning menetlusega edasi liikuda.
See on vastus sellele, et president oma sõnavõttudes on öelnud, et sotsiaaltoetused ja maksud peaksid käima ühte jalga. Kui üldiselt peetakse erinevate valdkondade eelnõude sidumist nii-öelda kobareelnõudeks halvaks tavaks, siis praegusel juhul võiks see olla põhjendatud. Kui praegu vastu võetud ja välja kuulutamata eelnõu seletuskirjas oli antud poliitiline lubadus puuetega inimestele puuetega seotud toetuste tõusuks, siis nad oleksid pidanud olema koos seadusega. Ja sellele on raske vastu vaielda.
Ma ise arvan, et tänu presidendi märkustele läheb see seadus paremaks ka sisuliselt, mitte üksnes me ei lahenda siin põhiseaduslikkuse riive kõrvaldamise probleemi.
Ja lõpuks ka menetluslikud otsused, mis võeti vastu 8. juuli istungil. Määrata juhtivkomisjoni esindajaks siinkõneleja. Teiseks, mitte toetada Vabariigi Presidendi poolt Riigikogule tagasi saadetud mootorsõidukimaksu seaduse muutmata kujul uuesti vastuvõtmist. Need kaks menetlusotsust võeti vastu konsensuslikult. Ja kolmas, tingimuslik: juhul kui täiskogus menetlemise järel otsustatakse mitte toetada eelnõu muutmata kujul uuesti vastuvõtmist, määrata muudatusettepanekute esitamise tähtajaks neli tööpäeva, [19. juuli] kell 16. Selle poolt oli 6 ja vastu 2 rahanduskomisjoni liiget.
Nii et palun, lugupeetud täiskogu, mitte toetada mootorsõidukimaksu seaduse muutmata kujul vastuvõtmist. See on minu poolt kõik.