14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Me alustame Riigikogu täiskogu III istungjärgu 17. töönädala esmaspäevast istungit. Head kolleegid, kõigepealt palun kohaloleku kontroll!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on end registreerinud 69 Riigikogu liiget, puudub 32.
Järgnevalt, head kolleegid, asume päevakorra kinnitamise juurde. Ja küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, Anastassia Kovalenko-Kõlvart, palun!
15:01 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh, austatud istungi juhataja! Meil on kolmapäeval automaksu eelnõu menetluses. Sooviksin aru saada sellest, et mille alusel on jälle kõik muudatusettepanekud kokku seotud. Keskerakond esitas väga palju sisulisi muudatusettepanekuid, aga enam ei ole võimalik neid eraldi hääletada, näiteks eraldi hääletada automaksuvabastust lasterikastele peredele, puuetega inimestele. Jällegi kõik sisulised muudatusettepanekud seoti kokku, nüüd on need täiesti sisutud, sest ei ole võimalik neid eraldi hääletada. Ja mitte kuskil ei ole välja toodud, mille alusel seda on tehtud. Kas te saaksite palun öelda, mis on jälle juhtunud?
15:01 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Muudatusettepanekute sidumise kohta oskab kindlasti kõige paremini vastata rahanduskomisjoni esindaja, kui toimub komisjonipoolne ettekanne. Selgitusi saab lugeda ka eelnõu seletuskirjast. Ja kui menetlemisel on tehtud vigu, siis on võimalik pärast muudatusettepanekute läbivaatamist eelnõu teine lugemine katkestada. Aga ma tahan rõhutada ühte asja, head kolleegid: juhatusel ei olnud alust eelnõu päevakorda mitte võtta. See on ka põhjus, miks see konkreetne eelnõu on selle nädala päevakorras.
Andrei Korobeinik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:02 Andrei Korobeinik
Suur tänu, austatud istungi juhataja! Aga siis te oskate võib-olla mulle nõu anda: kui eelnõu hääletamisel on ühes muudatusettepanekus mitu muudatusettepanekut ja ma mõnda toetan ja mõnda mitte, siis kuidas ma hääletama pean?
15:02 Esimees Lauri Hussar
Ma ütlesin, et muudatusettepanekute sidumise kohta oskab kõige paremini vastata rahanduskomisjoni esindaja. Aga kui nüüd see üks muudatusettepanek läheb läbi, mida komisjon ei ole toetanud, sellisel juhul teine lugemine läheb lõpuni ja seejärel eelnõu teine lugemine katkestatakse. Nii et seetõttu see protsess läheb edasi nii nagu tavaliselt, kui muudatusettepanek, mis ei ole saanud komisjoni toetust, on läbi läinud. Ja seetõttu ka katkestatakse seejärel eelnõu teine lugemine.
Kert Kingo, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:03 Kert Kingo
Tänan, lugupeetud istungi juhataja! Ma sooviksin teie põhjendusi kuulda, miks nädalast nädalasse on kolmapäevasel päeval opositsioonierakondade eelnõud pandud alati viimaseks. Palun põhjendage seda!
15:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Me oleme lähtunud päevakorda koostades sellest, et Riigikogu saaks täita kõiki talle pandud ülesandeid. Ja reeglina me oleme pannud kõik lõpphääletused ettepoole, siis teised lugemised ja kolmandad lugemised. [Vabandust], kolmandad lugemised ette, seejärel teised lugemised ja siis esimesed lugemised. Ja seetõttu päevakord näeb ka täna välja selline, et esimesed lugemised on kõige viimased.
Aivar Kokk, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:04 Aivar Kokk
Ma küsin ka kolmapäevase mootorsõidukimaksu eelnõu kohta. Kõigepealt, täna rahanduskomisjon tegi veel sinna muudatusettepanekuid Rahandusministeeriumi ettepanekul ja neid parandusettepanekuid või muudatusettepanekuid ei ole tegelikult huvigrupid üldse saanud arutada. Kas siis, kui on tehtud nii palju muudatusi, mis põhimõtteliselt muudavad seda seadust, ei peaks olema väga selge, et teine lugemine tuleb katkestada, et kõik saaksid teha ka parandusettepanekuid vastavalt nendele muudatustele, mida nüüd on ministeeriumist kümnete kaupa tulnud?
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kui seda on arutatud komisjonis, siis komisjoni liikmed on sellega tutvunud. Ja kui sellega seoses on täiendavaid küsimusi, siis, ma saan aru, rahanduskomisjoni esindaja ja ka selle eelnõu ettekandja tutvustab kõiki muudatusettepanekuid ja siis saab juba täpselt üle küsida, millega on tegu.
Anti Poolamets, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:05 Anti Poolamets
Jaa! Ma tahtsin ka üldist märkust teha selle kohta, kuidas komisjonid on hakanud viimasel ajal töötama. Näiteks kui hulk meie muudatusettepanekuid pidi olema majanduskomisjonis arutusel sellel neljapäeval, siis see istung tõsteti sootuks kella kaheksaks hommikul, mis on väga ebatavaline. Me kumbki ei jõudnud oma muudatusettepanekuid tutvustama. See oli nii-öelda pooleldi nurga taga tehtud asi. Kusagil see vilkus, see erakorraline kellaaeg, aga meie tulime eraldi kohale ja avastasime, et ennäe, kell kaheksa on istung ära peetud. Ma osundaksin sellele, et kui on tõsised muudatusettepanekud, mida on palju, siis sellised erakorralised muudatused aegades peavad ikkagi hästi põhjendatud olema ja peavad olema ka korralikud kutsed, et inimesi ei eksitataks.
15:06 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Sellega ma olen nõus, et asjaajamine peab olema kindlasti korrektne. Aga kui teil on küsimusi komisjoni juhtimise kohta, siis minul on väga keeruline seda kuidagi kommenteerida. Sellisel juhul te peate ikkagi küsimuse esitama komisjoni esimehele.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:07 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Nokk kinni, saba lahti. Saba kinni, nokk lahti. Te soovitate Riigikogu liikmetele, et rahanduskomisjoni esindaja tutvustaks neid kokku seotud muudatusettepanekuid. Te olete Riigikogu esimehena siin saalis seda ka varem soovitanud ja tegelikult ei ole see toiminud. Me oleme siis päevakorrapunkti arutelu ajal teada saanud, et need kokkusidumised on olnud kodu- ja töökorra vastased. See on minu hinnang, ja mitte ainult minu hinnang. Olen konsulteerinud ka mitmete ekspertidega ja nad on samale arvamusele jõudnud.
Ja nüüd te soovitate päevakorra kinnitamisel jällegi, et kolmapäeval, kui see päevakorda tuleb, siis saate küsida. Mida me küsime, kui me oleme juba praegu veendunud, et need on kodu- ja töökorraga vastuolus? Ja kui juhatuse liikmed võtaks vaevaks vähegi tutvuda nende materjalidega, mida komisjonist juhatusse saadetakse, siis Riigikogu juhatus, ma olen kindel, jõuab samale järeldusele. Nii et minu ettepanek on ikkagi väga selge: see kolmapäevane päevakorrapunkt nr 2, mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu 364, me ei saa seda arutada. Me ei saa seda arutada, sest see on kodu- ja töökorra seadusega vastuolus.
Enamgi veel, täna tehti suure hulga muudatuste arutelu rahanduskomisjonis ja sellega ei ole loomulikult ka Riigikogu liikmed ja fraktsioonid saanud tutvuda. Ja materjalid, tuletan meelde, auväärt Riigikogu esimees, saadetakse juba täna õhtul kolmapäevaseks istungiks ära. Saadetakse juba täna õhtul ära! Rongid on läinud.
Niisugune seadusloome niivõrd olulise eelnõu puhul – mul on lausa piinlik. Mul on lausa piinlik! Palun võtke see päevakorrast välja. Ka juhatusel on võimalik teha ettepanek katkestada. Muide, lugege kodu- ja töökorra seadust! Teie vasakul käel istuv ametnik võib teile tsiteerida seda punkti, mis viitab kodu- ja töökorras sellele, et juhatusel on tegelikult õigus [lugemine] katkestada, kui on olulisi muudatusi eelnõus menetluse käigus tulnud. Antud juhul just sellega tegemist ongi.
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Teie seisukoht on selge ja teie ettepanek on selge. Nagu ma ütlesin, juhatusel ei olnud alust eelnõu päevakorda mitte võtta. Aga ma saan aru, et selle konkreetse sõnavõtuga seoses on ka kõnesoov kohapealt. Erkki Keldo, palun!
15:09 Erkki Keldo
Aitäh! Kolleeg Helir-Valdor Seederil oli protseduuriline küsimus. Ma ei tea, kas ta protseduurilise küsimuse all saab teha ettepanekut päevakorra muutmiseks, aga kuna ta …
15:09 Esimees Lauri Hussar
Ta põhimõtteliselt tegi seda.
15:09 Erkki Keldo
Okei! Kuna see on ka tavasõnavõtuga [võimalik], siis igaks juhuks ma reageerin kohe ja ütlen Reformierakonna fraktsiooni nimel, et me ei ole nõus nädala päevakorda üldse muutma. Ehk keegi teine soovib teha muid ettepanekuid. Aga me ei ole ka konkreetselt nõus selle Helir-Valdor Seederi ettepanekuga antud eelnõu välja võtta.
15:10 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Järgnevalt Andrei Korobeinik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:10 Andrei Korobeinik
Suur tänu, hea istungi juhataja! Mulle tundub, et kolleeg Helir-Valdor tegi väga mõistliku ettepaneku, et saaks selle eelnõu välja võtta ja edasi liikuda, aga ma saan aru, et seda soovi ei ole. Ma ikkagi ei saanud vastust enda küsimusele. Kui ühes muudatusettepanekus on mitu muudatusettepanekut ja üks neist mõnele Riigikogu saadikule sobib, ta soovib seda toetada, aga ülejäänud 20 ei sobi, siis kuidas ikkagi hääletama peab? See jäi mulle totaalselt arusaamatuks teie vastuses. Kui te oskate nõu anda, siis ma tean, kuidas kolmapäeval või neljapäeva hommikul käituda. Aga praegu mul seda selgust küll juurde ei tekkinud, pigem vastupidi.
15:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nagu öeldud, Riigikogu istungi juhataja ei ole osalenud selle komisjoni töös. Seetõttu kõik muudatusettepanekuid puudutavad küsimused tuleks esitada komisjonipoolsele ettekandjale. Aga ma selgitasin teile eelnevalt protseduuri. Kui muudatusettepanek, mis ei ole saanud komisjoni toetust, leiab suure saali toetuse, siis sellisel juhul see tähendab ka pärast muudatusettepanekute läbihääletamist teise lugemise katkestamist. See on protseduur, mida Riigikogu on siiani järginud ja mis on meie kodu- ja töökorra seaduses kirjas.
Kert Kingo, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:11 Kert Kingo
Ma tänan! Ma tulen jälle oma teema juurde tagasi, sest teie antud vastus absoluutselt ei rahuldanud mind. Te rääkisite siin, et te lähtute sellest, kas on esimene, teine või kolmas lugemine ja et Riigikogus töö oleks tagatud – midagi sarnast. Meil on olnud siin nädalaid, kui tervel kolmapäevasel päeval olid ainult esimesed lugemised ja Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna eelnõud olid kõik pandud lõppu. Palun põhjendage seda selliselt, et see vastaks ka sellele, mis tegelikkuses on toimunud. Miks pannakse kogu aeg opositsioonierakondade eelnõud kolmapäevasel päeval täitsa lõppu? Ma ei räägi mingitest esimestest-teistest lugemistest, sest meil on olnud nädalaid, kui on ainult esimesed lugemised olnud ja meie oleme alati viimased päevakorras.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma lihtsalt toon välja need põhimõtted. Meie kodu- ja töökord ütleb ka väga selgelt, et eelnõud järjestatakse päevakorras menetlusetappide järgi, alustades kolmandatest lugemistest, seejärel tulevad teised lugemised ja päevakorra lõpus on esimesed lugemised. Päevakorrapunktide järjestamisel püütakse arvestada, et sama juhtivkomisjoni ja sama ettekandjaga päevakorrapunktid oleksid järjest. Ka see on üks seisukoht, millest lähtuvalt me oleme need konkreetsed [eelnõud järjestanud].
Aga mis puudutab veel seda, millistel kohtadel asuvad konkreetsed eelnõud, siis juhatus on mitmel puhul lähtunud ka sellest, et kui eelnõu on ikka korduvalt võetud päevakorrast välja või on eelnõu lugemisel tekkinud arutelu võimatus, siis sellisel juhul me oleme need konkreetsed eelnõud lisanud päevakorra lõppu. Meil on äärmiselt keeruline Riigikogu nädala päevakorda planeerida, kui meil puudub kindlus, kas arutelu leiab aset või ta ei leia aset. Sellepärast me oleme mingitel puhkudel need eelnõud lisanud sinna päevakorra lõppu.
Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:14 Urmas Reinsalu
Lugupeetav Riigikogu esimees! Kõigepealt ma tunnustan teid, et majandusminister on üles leitud. Väga meeldiv teie töö resultaat.
Nüüd, kui ma vaatan praegu seda automaksu segadust, mis parlamendis on tekitatud koalitsiooni poolt, siis ma olen sügavalt murelik. Asutakse süsteemselt kodukorraseadust rikkudes ühiskonda nii palju häirivat maksuseadust läbi suruma. Ja siin on kaks põhimõttelist asjaolu, mille puhul teie parlamendi esimehena peaksite andma oma [seisukoha]. Kõigepealt, esimene asjaolu – ma teen teile ettepaneku, et Riigikogu juhatus arutaks seda –: kuna eelnõusse on algataja poolt sisse viidud eelnõu sisu olemuslikult muutvad muudatusettepanekud, siis peaks eelnõu teise lugemise katkestama, nagu näeb ette – tõsi küll, laiaulatuslikku diskretsiooni mööndes – kodukorraseaduse kommentaar. Ja see pädevus on ka Riigikogu juhatusel. Teil ei ole võimalik – § 107 lõige 1 – pugeda üksnes juhtivkomisjoni taha. Seal on kirjas juhatuse ja juhatuse tööd korraldava esimehe vastutus hinnata, kas eelnõu kohta on tehtud nii palju muudatusettepanekuid, et sisu on muutunud ja parlamendi liikmetel peaks olema võimalus nendele reageerida, seejuures ka oma ettepanekuid teha. See on konkreetne ettepanek. Ma paluksin teie vastust. Kas te kavatsete juhatusele selle ettepaneku teha?
Nüüd, teine puudutab selle eelnõu menetluslikku teed. Isamaa on esitanud hulgaliselt ettepanekuid ja need on omavahel kokku seotud paketiks. See kultuur, mis härra Odinetsi viljeletuna sai teiepoolse õigustuse, on nüüd võimendunud. Halb praktika, halb eeskuju – me teame seda [kui üht] pedagoogikapõhimõtet – võimendub õpilaste seas paraku kiiremini kui hea eeskuju. Ja see on juhtunud praegu ka selle kokkusidumisega.
Need Isamaa muudatusettepanekud on kokku seotud puntrasse, aga nad on sisult üksteist välistavad. Mu küsimus on: kuidas parlamendi liige peab käituma, kui ta kokkuseotud muudatusettepanekus ühte alaettepanekut toetab, aga on teise vastu? Kas ta peab seda muudatusettepanekut toetama või selle vastu olema, kui [alaettepanekud] on sisuliselt vastuolus või alternatiivsetena kokku seotud? Nii et mul on teile ettepanek ja ma ootan teie vastust selle töönädala korraldamisel.
Ja teine on konkreetne küsimus: kuidas on võimalik käituda, kui sisult erinevad muudatusettepanekud on komplekteeritud ühte puntrasse ja parlamendi liige võib toetada selle puntra ühte elementi, aga olla vastu teisele? Kas tuleks olla poolt või vastu või erapooletu?
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kõigepealt vastus teie esimesele küsimusele. Riigikogu juhatus ei hinda üksikute muudatusettepanekute sisu, seda saab teha ikkagi komisjon. Komisjon saab anda nende kohta väga konkreetse hinnangu.
Mis puudutab muudatusettepanekuid, mille puhul on soov, et need läbi läheksid, või milles on elemente, mis peaksid läbi minema, siis minu soovitus on küll sellise muudatusettepaneku poolt hääletada, sest see tähendab eelnõu lugemise katkestamist. Ja sellisel juhul on võimalik komisjonil kaaluda, millised muudatusettepanekud jätta ja üldse millise konkreetse lahendusega edasi minna. See protseduur on täiesti loogiline. Nagu ma juba korduvalt olen maininud, kui komisjoni poolt mitte toetatud muudatusettepanek saab toetuse, siis eelnõu teine lugemine katkestatakse.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:18 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh, austatud istungi juhataja! Ikkagi, kui eelnõu tuleb suurde saali teisele lugemisele, on oluline, et kogu informatsioon oleks tagatud, eriti informatsioon muudatusettepanekute kohta. Tänaseks on meile ainult teada, et muudatusettepanekud on kokku seotud. Selle kohta saatis rahanduskomisjon pressiteate, aga mitte mingit infot selle kohta, mille alusel see toimus, kuidas see toimus. Vähe sellest, et iseenesest juba see kokkusidumine on vastuolus Riigikogu kodu- ja töökorra seadusega, aga veelgi enam: enam isegi ei põhjendata, ei püüta selgitada, mille alusel ja kuidas sidumine toimus. Tänaseks meil pole isegi muudatusettepanekute tabelit olemas, sest täna oli rahanduskomisjoni istung, kus arutati veel täiendavaid muudatusettepanekuid. Me isegi ei tea, mis muudatused tulevad, kuidas need hakkavad välja nägema. Kuidas me siis saame hakata hääletama?
Ja uuesti: seetõttu, et Keskerakonna erinevad sisulised muudatusettepanekud seoti kokku, on kõik muudatusettepanekud sisutuks muudetud. Näiteks kui me soovime, et Riigikogu täiskogu hääletaks selle poolt, et puuetega inimesed saaksid automaksuvabastuse, ei ole võimalik seda eraldi hääletada, sest see on seotud saja teise muudatusettepanekuga.
Soovin küsida, kuidas sellega on. Miks ei anta mitte mingit informatsiooni selle kohta, kuidas see arutelu toimus, miks need muudatusettepanekud niimoodi kokku seoti ja kuidas sellise järelduseni üldse jõuti? Millal see informatsioon saab avalikuks?
15:20 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Nagu te teate, täna õhtuni on aega teile muudatusettepanekute tabel saata. Aga ma saan aru, et 28. mai istungil, kus rahanduskomisjon tegi otsuse muudatusettepanekute kohta, võttis komisjon vastu ka väga selge seisukoha, et kui mõni seotud muudatusettepanekutest leiab täiskogu toetust, siis komisjon teeb ettepaneku eelnõu teine lugemine katkestada. See annab väga selge pildi, mis juhtub sellisel juhul, kui mõni seotud muudatusettepanek leiab Riigikogu täiskogu toetuse. Te saate täna, nagu ma ütlesin, kogu selle informatsiooni muudatusettepanekute kohta, sealhulgas muudatusettepanekute tabeli, nii nagu RKKTS ette näeb.
Henn Põlluaas, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:20 Henn Põlluaas
Aitäh, austatud eesistuja! Minu küsimus puudutab otsuse eelnõu 396 ehk teisisõnu ettepaneku tegemist valitsusele tühistada Välisministeeriumi otsus konsulaadi sulgemise kohta San Franciscos. Selle kohta on täiesti selge õigus‑ ja analüüsiosakonna analüüs, et see ei vaja koosseisu häälteenamust, piisab lihthäälteenamusest. Ometigi me loeme siit, et selle vastuvõtmiseks on vaja Riigikogu koosseisu häälteenamust. Koosseisu häälteenamust on vaja ainult sellisel juhul, kui eelnõu nõuab mõne seaduse muutmist. Seda see eelnõu ei nõua.
Ja sellised diskussioonid on meil siin olnud korduvalt ja me oleme mitmel puhul eelnõud päevakorrast tagasi võtnud. Just eelnõud, mille puhul on millegipärast seadust rikkudes pandud nõudeks koosseisu häälteenamus. Te täiesti selgelt sealtsamast puldist lubasite juhatuses seda arutada, see asi korda teha. Selle asemel saime me ainult kirja, et kas fraktsioon üleüldse soovib nende eelnõude arutelu ja menetlemist. Ma küsin: kas te kavatsete ka kunagi hakata meie seadusi täitma ja seisma selle eest, et hääletused meil siin Riigikogus toimuksid vastavalt ettenähtud korrale. Ka see koosseisu häälteenamuse nõue selle tänase otsuse eelnõu puhul tuleks ära muuta.
15:22 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma olen korduvalt nendele küsimustele vastanud ja see küsimus tõstatus ka Riigikogu juhatuse istungil. Juhatus on lähtunud ka väliskomisjoni seisukohast: väliskomisjoni istungil tõi selle esimees välja, et eelnõu Riigikogu otsusena vastuvõtmiseks on vajalik Riigikogu koosseisu poolthäälte enamus. Nii otsustas komisjon ka teise sarnase sisuga eelnõu puhul, mis oli 328 OE ja puudutas New Yorgi peakonsulaadi sulgemist. Komisjon toetas seda otsust konsensuslikult.
Ja kui me räägime komisjoni suurest enesekorraldusõigusest, siis kindlasti on [tähtis] komisjoni seisukoht, eriti kui see on konsensuslik. Sellest lähtuvalt me oleme selle konkreetse otsuse eelnõu koos [kõnealuse] klausliga tänasesse päevakorda lisanud. Mõistagi juhatus on andnud komisjonidele edasi oma väga selge nägemuse, kuidas toimetada, aga nagu ma ütlesin, komisjonide enesekorraldusõigus on suur. Seetõttu meie lõplik seisukoht kujuneb ikkagi komisjoni otsuse alusel ja antud juhul oli konsensuslik otsus, et see nõuab Riigikogu koosseisu häälteenamust.
Helir-Valdor Seeder, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:24 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Minu hinnangul Riigikogu juhatus – [teised] juhatuse liikmed ja teie Riigikogu esimehena – ei täida oma hoolsuskohustust ja seadusest tulenevaid kohustusi, kui te veeretate kogu vastutuse juhtivkomisjonile antud olukorras, mis puudutab kodu- ja töökorraga vastuolus olevalt muudatusettepanekute kokkusidumist. Korduvalt on Riigikogu liikmed juhtinud juhatuse tähelepanu ja pöördunud teie poole, aga te ei ole reageerinud.
See ei ole niisugune formaalne muudatusettepanekutesse süvenemine või keskendumine, millele te viitate, et juhatusel ei ole sellist kohustust. On küll! Kui Riigikogu liikmed korduvalt esitavad proteste, siis on elementaarne, et Riigikogu juhatus tegeleb selle teema ja probleemiga, mitte ei vaata sellest mööda. Te nagu leierkast lasete vastuseid Riigikogu liikmetele, et see ei ole teie pädevus. On küll! Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § [107] ütleb lõikes 1, et Riigikogu katkestab Riigikogu juhatuse ettepanekul eelnõu teise lugemise ilma hääletamiseta. Ja siin on täiesti alus olemas selleks pädevuseks, mis on Riigikogu kodu- ja töökorras sees, ehk kui eelnõusse on tehtud niivõrd olulisi muudatusi. See on minu kommentaar ja ettepanek teile, mis puudutab selle nädala päevakorda. Ärgem ignoreerigem, ma ütleks, mitte ainult opositsiooni, vaid üldse Riigikogu liikmeid ja nende elementaarseid põhiseaduslikke õigusi!
Aga mul on päevakorra kohta ka küsimus, protseduurikast paremini aru saamiseks esitan selle teile. Nagu me teame, esmaspäevane päevakord on tavaks koostada nii, et kui meil on seaduseelnõud või otsuse eelnõud, siis need on ees ja arupärimised on järel. Nüüd ma vaatan, et selle nädala päevakord on kinnitatud niimoodi, et kõigepealt on umbusalduse avaldamine, siis on üks arupärimine, siis on Riigikogu otsuse eelnõu ja siis lähevad jälle arupärimised edasi. Miks on niisugusel kujul tehtud see päevakord? Mul on ettepanek viia ta senise praktikaga kooskõlla, et kõigepealt on loomulikult ministri umbusaldamise teema, siis on otsuse eelnõu ja siis tulevad arupärimised üksteise järel, nii nagu tavapäraselt meil see planeeritud on.
Ja teiseks: kui nüüd minister Riisalole umbusaldust avaldatakse, kas ta tuleb ka järgnevatele arupärimistele vastama või mitte?
15:27 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Mina küll ei saa aru, kust te näete, et pärast otsuse eelnõu tulevad arupärimised. Siin ei ole seda. Siin on lähtutud otstarbekusest. Kuna Tiit Riisalo on siin ja tõenäoliselt teil on talle hulga küsimusi, siis ta tuleb ja vastab ka selle arupärimise ära ja me saame teemadega edasi minna.
Mis puudutab teie teist küsimust, kas Tiit Riisalo tuleb arupärimisele vastama, siis vastus on, et ei tule. Kui umbusaldusavaldus leiab toetust, siis teist päevakorrapunkti me ei ava.
Rain Epler, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun! Muuseas, annan teile vastuse, Helir-Valdor Seeder, et see § 107, mida te siin tsiteerisite, selle punkt 3 ütleb, et eelnõu teise lugemise võib katkestada üksnes pärast muudatusettepanekute hääletamist. Antud juhul rahanduskomisjon on selles osas oma seisukoha välja öelnud, et kui muudatusettepanek, mis ei ole leidnud komisjoni toetust, leiab täissaali toetuse, siis rahanduskomisjon teise lugemise katkestab.
Aga nüüd, Rain Epler, palun!
15:28 Rain Epler
Aitäh, härra istungi juhataja! Kõigepealt on mul selline ettepanek kaalumiseks. Koalitsioonis te otsite tikutulega kokkuhoiukohti taga. Nüüd on [teil] õigusosakonna analüüs, [mille puhul] mina eeldan, et see tugineb tegelikult seadustele ja seadusandlikule raamistikule, ja seal antakse selge vaade sellele, kuidas peaks seda San Francisco [peakonsulaadi] eelnõu käsitlema, teie aga sõidate sellest üle komisjoni enesekorraldusõigust esile tuues. Võib-olla kaalute, et paneme selle õigus- ja analüüsiosakonna kinni? Te nagunii seadusi ei täida.
Aga mul on küsimusi ka. Üks on tänase istungi juhtimise kohta. Ennist oli siin terve rida protseduurilisi küsimusi, te võtsite neid ja siis olid järjekorras sõnavõtuga Helir-Valdor Seeder ja Erkki Keldo. Teatavasti te enne valimisi sõnastasite väga selgelt põhjuse, miks Eesti 200 parlamenti tuleb: ikka selleks, et Reformierakond saaks teha neid asju, mida Reformierakond tahab teha. Kas Keldo saatis teile mingi teate, et tal on õudselt tähtis küsimus ja ole hea, võta mind enne Seederit? Või mis põhjusel te selle järjekorra ringi tegite? Või te kuidagi vaatasite kolleegide peale ja siis otsustasite, et Keldo tuleb enne võtta, kuigi Seeder on varem järjekorras? See on tänase kohta.
Teine küsimus on mul laiemalt automaksu seaduseelnõu kohta. Sellest vestlusest, mis siin saalis on arenenud, ma saan aru, et valitsus algatas eelnõu, aga meedia vahendusel me oleme kuulnud, et te koalitsioonis ei ole üksteisega kokkuleppele saanud ja nüüd sisuliselt muudatusettepanekute raames kirjutati kogu eelnõu ümber. Homme või täna hilisõhtul saame me hakata lugema, mis seal eelnõus on, ja juba kolmapäeval menetleme. Ma liitun kolleegide ettepanekuga, et juhatus saab teise lugemise katkestada ja te võiksite seda ikka tõsiselt kaaluda. Muidu see seadusloome läheb meil siin väga kummaliseks. Arvestades teie positsiooni, ma paluksin teilt ka isiklikku arvamust, kas te sellist eelnõu menetlust isiklikult peate heaks ja kvaliteetseks.
15:30 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! See väljub juba väga suuresti protseduurika piirest. Aga ma olen korduvalt selgitanud oma seisukohta, ma olen välja toonud, et eelnõu teise lugemise võib katkestada üksnes pärast muudatusettepanekute hääletamist. See on seisukoht, millest lähtuvalt me oleme eelnõu ka selle nädala päevakorda lisanud. Juhatusel ei olnud alust eelnõu päevakorda mitte võtta. Need olid meie väga selged kaalutlused.
Mis puudutab teie küsimust selle kohta, miks ma andsin Erkki Keldole enne sõna, siis [põhjus] oli see, et see oli reaktsioon Helir-Valdor Seederi protseduurilise küsimuse raames tehtud ettepanekule, mis kvalifitseerus minu hinnangul ka sõnavõtuks. Lihtsalt selleks, et meil järg ära ei kaoks, ma andsin Erkki Keldole selles kohas sõna. Just, et meil oleks natukenegi võimalik seda järge pidada. Kui meil on, ütleme, veel mitukümmend protseduurilist küsimust, siis ühel hetkel on siin kõigil väga keeruline järge pidada.
Head kolleegid! Nagu öeldud, protseduuriliste küsimustega on ka olnud olukord, kus meil need ei lõpe, ja sellisel juhul istungi juhataja peab ühel hetkel hindama, kas küsimused kipuvad korduma või mitte. Andrei Korobeinik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:32 Andrei Korobeinik
Suur tänu, istungi juhataja! Me saame teada, kas nad lõpevad või mitte, kui me natuke ootame. Siis nad võib-olla lõpevad. Kui need niimoodi paugupealt katkestatakse, siis me ei saagi teada.
15:32 Esimees Lauri Hussar
No seda enam on põhjust vahepeal võib-olla selline vahekokkuvõte teha. Aga palun!
15:32 Andrei Korobeinik
Jaa, aga teeks ehk selle kohta vahekokkuvõtte, et kui Riigikogu saadikul on üks muudatusettepanek, kus sees on hästi mitu muudatusettepanekut, ja nad ei ole obstruktsioonilised – näiteks kui tegemist on maksuerisustega puuetega inimestele või suurperedele ja nad on koos ülejäänud muudatusettepanekutega, mis võivad olla obstruktsioonilised –, kuidas Riigikogu saadik peab hääletama, kui ta tahab toetada konkreetseid sisulisi muudatusettepanekuid ja ei taha toetada muid? Mis tema võimalus on? Iseenesest Riigikogu töökord eeldab ju seda, et saadikutel võiks saalis olla õigus hääletada muudatusettepanekuid, mis kuuluvad hääletusele, mis on saanud komisjonis vähemalt kaks poolthäält. Aga antud juhul seda võimalust mul ei ole. Kuidas ma saan seda võimalust realiseerida?
15:33 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Antud juhul muudatusettepanekute suur hulk viitab ka sellele, et seal võib olla rida obstruktsioonilisi ettepanekuid. Aga seda oskab kommenteerida juba konkreetselt juhtivkomisjonipoolne ettekandja. Kui on ettepaneku sees mingeid ettepanekuid, mida soovitakse toetada, ja see konkreetne ettepanek ei ole leidnud rahanduskomisjoni toetust, siis nagu ma ütlesin, minu soovitus on sellisel juhul selle ettepaneku poolt hääletada. Ja kui see ettepanek leiab toetust, nii nagu ka rahanduskomisjon on öelnud, siis konkreetse eelnõu puhul selle teine lugemine katkestatakse ja siis hakatakse kaaluma juba rahanduskomisjonis, milline ettepanek jääb lauale ja milline mitte.
Kalle Grünthal, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:33 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma olen päris tükk aega kuulanud seda diskussiooni selle üle, mis puudutab automaksu ja muudatusettepanekute kokkusidumist. Esialgu mulle tundub olevat selline olukord, et koalitsioon on leidnud nüüd ühe võimaluse, kuidas suruda maha obstruktsiooni, ja isegi mitte obstruktsiooni, vaid opositsiooni eelnõude menetlemist. Mitte obstruktsiooni, vaid eelnõude menetlemist, sidudes nad kimpu. Ja ükskõik mida siin saadikud ka ei küsi selle olukorra kohta, teie vastus on alati kokkuvõtlikult ühesugune: komisjonil on väga suur enesekorraldusõigus ja nad võivad kõike teha. Ja kui midagi on, siis saate seda küsimust küsida komisjoni esindaja käest, kui seda asja menetletakse.
Aga ma nüüd tahaksin teada. Te muidugi ütlete ka, et Riigikogu juhatusel siin mingisugust sekkumisvõimalust ei ole. Aga kuna te olete päris tark mees, siis ma sooviksin teada, kuidas on võimalik Riigikogu liikmetel realiseerida oma kaebeõigust, kui nad näevad, et nende hinnangul ilmselgelt komisjon ja komisjoni töötajad rikuvad tegelikult töö- ja kodukorra seadust.
Et te aru saaksite, ma toon väga lihtsa, väga triviaalse näite teile selle kohta. Näiteks kui keegi tarvitab teie kallal füüsilist vägivalda, lööb teile jalaga tagumikku, siis te pöördute politseisse. See on kaebeõiguse realiseerimine. Aga kuidas me saame, kuidas Riigikogu liikmed saavad realiseerida oma kaebeõigust, kui nad näevad, et konkreetselt on rikutud Riigikogu kodu- ja töökorra seadust? Millised hoovad on? Andke nõu, siis võib-olla kaob see obstruktsiooniline küsimuste esitamine ära. Ütleksite, et näete, kaevake sinna, kaevake tänna. Aga palun konkreetset, täpset selgitust!
15:36 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Pärast seda, kui seadus on vastu võetud, see läheb ka põhiseaduslikkuse kontrolli. Seda kaalub tõesti Eesti Vabariigi president. Aga ühe eelnõu puhul me oleme näinud seda, et on pöördutud Riigikohtusse ja Riigikohus on kujundanud oma seisukoha ka muudatusettepanekute paketeerimise küsimuses, samuti selles küsimuses, kas see ülemäärane hulk muudatusettepanekuid kvalifitseerub obstruktsiooniliseks tegevuseks, mille puhul Riigikogu komisjon ja suur saal saavad väga selget seisukohta väljendada. Nii et siin on väga mitmeid erinevaid lahendusi ja on ka üks kohtulahend, mis on sellises küsimuses tehtud.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:37 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh, austatud istungi juhataja! Esiteks, Keskerakonna muudatusettepanekud polnud obstruktsioonilised, nad olid sisulised. Te ütlesite, et kui üks muudatusettepanekute pakett peaks leidma toetust, siis teine lugemine katkestatakse. Tegelikult on ju sellega tekitatud lisaprobleeme ja segadust. Kui muudatusettepanekud oleksid eraldi, kui nad poleks seotud ja me oleksime eraldi pannud hääletusele näiteks ettepaneku vabastada lasterikkad pered automaksust ja see oleks leidnud täiskogu saalis toetust, siis ju ei toimuks mitte mingit katkestamist. Nüüd on selle uue sidumissüsteemiga tekkinud päris paras segadus.
Ja mul on ka ennetavalt selline küsimus. On täiesti arusaamatu, mida me hakkame lõpuks hääletama, kui hakkame muudatusettepanekut hääletama. Enne seda kindlasti soovitakse võtta vaheaega, et aru saada, kuidas need muudatusettepanekud hakkavad välja nägema. Kas Riigikogu juhatus plaanib hakata ka neid vaheaegu piirama, nagu on varem juhtunud?
15:38 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! See on nüüd küll teie väga konkreetne seisukoht, et see protsess läheb väga keeruliseks. Mina kirjeldasin selle protsessi ära, mis juhtub pärast seda, kui muudatusettepanek, mis on kimpu seotud, leiab suure saali toetust ja komisjon konkreetse eelnõu teise lugemise katkestab. Aga mis puudutab kümneminutilisi vaheaegu, siis minule teadaolevalt juhatus ei ole langetanud ühegi eelnõuga seoses vaheaegade võtmise kohta mingit otsust. Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadus ütleb väga selgelt, kuidas neid vaheaegu võetakse.
Rain Epler, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:39 Rain Epler
Meie eelmises dialoogis jäi üks küsimus vastuseta. Tulenevalt teie positsioonist on, ma arvan, teie isiklik arvamus ka oluline. Hiljem lapsed ja lapselapsed saavad lugeda, mida arvas Riigikogu esimees. Võtame sellesama mootorsõidukimaksu eelnõu menetlemise, võtame selle, kuidas on kokku seotud muudatusettepanekuid, nii erinevate Riigikogu liikmete poolt tehtuid kui ka erineva sisuga ja tihti vastandliku sisuga. Ja ka see aspekt, et eelnõu algataja on tegelikult oluliselt eelnõu muutnud ja meie, Riigikogu liikmed, saame sellega tutvumiseks, ütleme, ühe tööpäeva. Kas teie hinnangul on see hea ja kvaliteetne menetluspraktika ja me võiksimegi tulevikus seda endale eeskujuks võtta?
Teine küsimus on kaalutlemise kohta. Te siin väga palju viitate komisjonide enesekorraldusõigusele. Tihtilugu ju küsimused puudutavad seda, et seadus ütleb ühtpidi, aga te kogu aeg seate esile selle enesekorraldusõiguse. Kas teie hinnangul siis ongi nii, et sisuliselt seadused ei mängi rolli, kõige olulisem asi, millele toetuda, ongi komisjonide enesekorraldusõigus? Nendes kahes asjas oleks väga hea teada saada teie isiklikku arvamust.
15:40 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg! Te küsisite minu isiklikku hinnangut ja minu isiklik hinnang on küll see, et liiga lühike muudatusettepanekute esitamise tähtaeg ei ole kindlasti põhjendatud. Mis puudutab seda menetlusaega, siis see võiks olla alati mõistlik. Antud juhul muidugi selle eelnõu menetlemise puhul ei saa öelda, et selleks ei ole olnud aega. On küll. Siin on väga palju ja väga põhjalikult seda küsimust arutatud. Me kindlasti ei saa öelda, et siin seda aega ei ole olnud.
Antud juhul ma lähtun sellest, et komisjon on nende asjaoludega põhjalikult kursis, komisjon teab, millega täpsemalt tegu. Seetõttu olen mina jätkuvalt seisukohal, et komisjoni enesekorraldusõigus on suur ja kindlasti on komisjonil ka parim teadmine selle kohta, kuidas ühes või teises küsimuses toimetada.
Nii, Kalle Grünthal, viimane protseduuriline küsimus. Ja siis me anname lõpuks sõna Helir-Valdor Seederile, kes on pikalt oodanud. Kalle Grünthal, palun!
15:41 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Mu küsimus on väga konkreetne ja ma loodan, et stenogrammis kajastub nii minu küsimus kui ka teie vastus. Mina küsisin teie käest, kui ma õigesti mäletan, milline on Riigikogu liikme võimalus vaidlustada komisjoni tegevust, kui ta näeb seal ebaseaduslikkust. Ja teie vastasite, et selleks on olemas põhiseaduslikkuse järelevalve kontroll, ja nii edasi. Ja nüüd ma küsin. Ja vastake täpselt, sest ma tahan seda asja konkreetselt stenogrammi saada. Kas Riigikogu liikmel on võimalik vaidlustada komisjoni väidetavalt ebaseaduslikku tegevust ka Riigikogu töö käigus ja raames?
15:42 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Teil on võimalik ka juhatuse poole pöörduda loomulikult kirjalikult selles küsimuses, mis puudutab komisjoni tööd. Aga nüüd tõesti, Helir-Valdor Seeder, nüüd on sõnavõtt kohapealt. Palun! (Kalle Grünthal hõikab saalist: "Öelge uuesti! Ma ei kuulnud, mis te ütlesite!") Teil on ka juhatuse poole võimalik pöörduda. (Kalle Grünthal protestib, et ta küsis vaidlustamise kohta.) Teil on võimalik kirjalikult juhatuse poole pöörduda. Aga, Helir-Valdor Seeder, palun, sõnavõtt kohapealt!
15:43 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, auväärt Riigikogu esimees! Me oleme nüüd oma seisukohti siin vahetanud ja need ei ole lähenenud kuidagi. Ma olen jätkuvalt arvamusel, et praegu on tegemist väga tõsise kodu- ja töökorra seaduse rikkumisega ja niisugusel kujul juba korduvalt. Aga kahetsusväärselt te ei pea vajalikuks juhatuses seda teemat isegi mitte arutada.
Ent mul on päevakorra kohta nüüd ettepanek, kuna ma juba eelnevalt registreerisin ennast sõnavõtuks, et teha muudatusettepanek. Ühte ma siin protseduurilise küsimuse raames juba panin ette, see puudutas kolmapäevast päevakorda, kust võiks jätta mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu välja. Aga ka tänase päevakorra kohta mul on ettepanek – seda tulenevalt teie vastusest, mis te mulle andsite, et tuleb arvestada ka asjaosaliste ajakasutusega. Tänase teise päevakorrapunkti, mis on arupärimine majandus- ja infotehnoloogiaministrile, võiks panna päevakorras kolmandaks ja kolmanda päevakorrapunkti, mis on Riigikogu otsuse eelnõu, võiks panna teiseks päevakorrapunktiks. Seda just lähtudes argumendist, mis te ütlesite, arvestades Riigikogu liikmete ratsionaalset ajakasutust. Need Riigikogu liikmed, kes ei ole seotud selle arupärimisega, saaksid siis tegeleda muude küsimustega, minna näiteks automaksuseaduse eelnõu muudatustega tutvuma, kuna selleks on niivõrd lühikene aeg.
Ma arvan, et Riigikogu juhatus peaks lähtuma ka Riigikogu 101 liikme ajakasutusest, mitte ainult ühe ministri ratsionaalsest ajakasutusest. Lähtugem ikkagi ka sellest! Ja sellest tulenevalt on minu ettepanek tehtud.
15:44 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kui keegi ei ole ettepaneku vastu, siis on seda võimalik ka sellisena ... Ma korra täpsustan, automaksu eelnõu kohta ei olnud ju ettepanekut praegu? Jaa, palun Helir-Valdor Seederile mikrofon!
15:45 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Automaksu eelnõu kohta ma tegin protseduurika raames juba ettepaneku, aga Erkki Keldo nurjas selle katse juba eos ja ütles, et ta ei ole nõus. Aga praegune ettepanek puudutab tänast päevakorda: et teine ja kolmas päevakorrapunkt ära vahetada järjekorras.
15:45 Esimees Lauri Hussar
Nii. Erkki Keldo, sõnavõtt kohapealt.
15:45 Erkki Keldo
Mul on kaks küsimust või õigemini üks mõte, et täpsemalt aru saada. Kui kolleeg Helir-Valdor Seeder tegi enne ettepaneku päevakorda muuta, siis ma ütlesin, et meie fraktsioon ei ole nõus üldse päevakorras muudatusi tegema. Tahaks tuleviku mõttes lihtsalt aru saada, et kui ma ühe korra ütlen, et me ei ole nõus päevakorda üldse muutma, kas ma pean iga järgmise muudatusettepaneku puhul ikkagi uuesti ütlema, et me ei ole nõus seda üldse muutma? Kui peab, siis … Ma saan iseenesest kolleegi mõttest aru, aga ma usun, et see punkt kolm, Riigikogu otsus, on nii oluline, et ükski saadik ei ole enne ära minemas. Ja kuna Tiit Riisalo ministrina on välja kutsutud, on täitsa inimlik, et ta vastab nendele teemadele lihtsalt koos ära. Nii et selle tõttu ei saa nõus olla selle muudatusega.
15:46 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ütleme, protokolli huvides on parem, kui uuesti kõlanud ettepanekute osas veel oma seisukoht üle korrata. Aga teie seisukoht oli tõepoolest juba sellel esimesel korral selge. Andrei Korobeinik, sõnavõtt kohapealt, palun!
15:46 Andrei Korobeinik
Suur tänu! Ma healt kolleegilt Helirilt ei oodanud sellist ettepanekut. Tegemist on väga olulise arupärimisega, mis puudutab Eesti 200 väga omapärast tagatoapoliitika tegemist. Keskfraktsioon ei ole nõus sellise muudatusega ja ma olen väga üllatunud, et see ettepanek üldse tuli. Nii et ka meie ei toeta seda ettepanekut.
15:47 Esimees Lauri Hussar
Selge. Aitäh, hea kolleeg! Aga nüüd ma võtan veel need kaks viimast protseduurilist küsimust ja siis me asume päevakorra kinnitamise juurde. Rain Epler, palun!
15:47 Rain Epler
Aitäh, härra istungi juhataja! Ma tahtsin lihtsalt küsida, kas teie saite samamoodi aru nagu mina, et Erkki Keldo tegi ettepaneku, et kui tema on midagi ühe korra öelnud, siis kõik peakski niimoodi olema. Ja kui te saite samamoodi aru, siis kas teie ka toetate, et see töö peaks niimoodi käima, et nagu Keldo ütleb, nii tehakse?
15:47 Esimees Lauri Hussar
Ei. Kui te kuulasite minu seisukohta, siis [teate, et] ainuüksi protokolli huvides ma küsin ikkagi üle need seisukohad. Meil on siis kõigil lihtsam istungit jälgida, sellepärast et pool tundi varem öeldud [lause] võib olla kõrvust mööda läinud. Nii et ma sain Erkki Keldo seisukohast aru, aga ka mul endal on väga selge isiklik seisukoht olemas.
Helle-Moonika Helme, palun!
15:48 Helle-Moonika Helme
Aitäh! Siin on juba tehtud ettepanekuid riigikogulaste töö parema korraldamise huvides päevakorda muuta. Konservatiivne Rahvaerakond teeb ettepaneku päevakorrapunktid neli, viis ja kuus tõsta peale teist päevakorrapunkti, et nad oleksid kolmas, neljas ja viies näiteks. Minu meelest siin on palju rohkem kaalul, palju rohkem Riigikogu liikmeid saab minna oma tööd korraldama.
Teine küsimus mul on see, et ma näen, [mille] juhatus on pannud esimeseks ja teiseks päevakorrapunktiks. Ma ei tea, kas see on kuidagi juhuslikult teil nii sattunud või te tõepoolest juhatuses olete kaljukindlad – see on siin kategoorilises imperatiivis [kirjas] –, et minister jääb ametisse. Te olete ilusti-kenasti [kirja] pannud, et kõigepealt on umbusaldusavaldus, ja te nagu eeldate, et umbusaldamine nagunii läbi ei lähe, sest seesama minister, kellele ehk eelnevalt umbusaldust avaldatakse, on pandud teises punktis ilusti-kenasti meile vastama. Võib-olla ma siin nagu [kaldun] ilukirjandusse, aga mulle näib, et te eeldate, et minister Riisalo jätkab ministrina, kuigi minu meelest on umbusaldajate avaldusel väga kaalukad põhjendused, et ta ei peaks jätkama.
15:49 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nüüd ma annan teile ühe väikese soovituse. Kui te tahate teha ettepanekut päevakorra muutmiseks, siis vajutage nuppu "Sõna". Sellisel juhul ka Helir-Valdor Seeder teeb seda ja ka Erkki Keldo. Aga kuna Erkki Keldo alles võttis sõna ja ütles, et ta ei ole nõus ühegi muudatusega, siis ma pean siinkohal välja ütlema, et ma Erkki Keldole enam selles küsimuses rohkem sõna ei anna. Ta on ennast kaks korda väga selgelt väljendanud, öeldes, et ta ei soovi nõustuda ühegi muudatus[ettepanekuga], mis on käesoleva nädala päevakorra projekti kohta tehtud. Helle-Moonika Helme, selles mõttes ma arvestan teie protseduurilist küsimust sõnavõtuna.
Vastuseks teie protseduurilisele küsimusele ma ütlesin eelnevalt, et juhul kui umbusaldusavaldus majandus- ja infotehnoloogiaministrile läbi läheb, siis me tänast teist päevakorrapunkti ei ava. See oli minu väga konkreetne vastus.
Aga nüüd, head kolleegid, asume päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistamise juurde.
Austatud Riigikogu, panen hääletusele Riigikogu täiskogu III istungjärgu 17. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada.
15:53 Hääletustulemused
15:53 Esimees Lauri Hussar
Poolt on 54, vastu 23, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõigepealt palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:54 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Täna algatab Vabariigi Valitsus neli seaduseelnõu. Esiteks, Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust haridus- ja teadusminister. Teiseks, Eesti Vabariigi valitsuse ja Katari Riigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust rahandusminister. Kolmandaks, meditsiiniseadme seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (pädevuse andmine Ravimiametile) eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust terviseminister. Ja neljandaks, Euroopa Tuumauuringute Organisatsiooni asutamiskonventsiooni ja selle juurde kuuluva finantsprotokolli ning eesõiguste ja puutumatuse protokolliga ühinemise seaduse eelnõu. Nimetatud seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust majandus- ja infotehnoloogiaminister. Kõik neli seaduseelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:55 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Kalle Grünthali. Palun!
15:55 Kalle Grünthal
Head kolleegid! Hea Eestimaa rahvas! Ma arvan, et selles asjas puudub vaidlus, et see parlament on muutunud pooleldi naljanumbriks. See heas mõttes vana parlament, kus oli väärikus ja ausus – seda enam ei eksisteeri. Ja viimastel aastatel on saanud tavaks ka see, et ministrid, kes käivad siin infotunnis aru andmas, arupärimistele vastamas ja mingi eelnõu menetlemisel mingisugust teavet jagamas, tihtipeale annavad teadvalt valeütlusi. Kahjuks näitab selline tegevus väga [halba] tendentsi: see laieneb üha. Kuna parlamendil on suur enesekorraldusõigus, siis tuleb sellele piir ette tõmmata, sest tegelikult on selline tegevus riigivastane. Kuidas me saame siin õigusloomet teha, kui meile esitatakse valeinformatsiooni? Kogumis on aga kannatajaks Eesti rahvas, kes peab järgima valeinformatsioonile tuginevaid õigusakte.
Johtuvalt eeltoodust esitan karistusseadustiku muudatuse, mis käsitleb ministri valeütlusi Riigikogus. Ministri poolt Riigikogus arupärimisele vastamisel või infotunnis või eelnõu menetlemisel teadvalt valeütluse andmise eest, kui küsija on teda eelnevalt hoiatanud, et sellise tegevuse eest on ette nähtud karistus, karistatakse rahalise karistuse või kuni kolmeaastase vangistusega. Sama teo eest, mis hõlmab, ütleme, Riigikogu tööks vajalike dokumentide esitamist, mis samuti valeinformatsiooni [annavad], on karistus suurem: rahaline karistus või kuni viieaastane vangistus. Ma usun, et Riigikogu liikmed kõik soovivad vana head parlamenditava taastada. Aitäh!
15:57 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Martin Helme. Palun!
15:58 Martin Helme
Head kolleegid! Teatavasti on Eesti üks selliseid Euroopa riike, kus on kõige vähem vabasid päevasid ja tähtpäevasid. Ja veelgi hirmsam: kui peaks juhtuma nii, et vabariigi aastapäev või jõulud satuvad nädalavahetusele, siis me jääme üldse oma vabast päevast ilma. Ja meil on üle anda pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu, et teha kaks olulist muudatust. Esiteks, oleme ikka nagu päris kristlik Euroopa riik ja hakkame tähistama ka ülestõusmispüha 2. püha ehk esmaspäeva. Kui me tähistame ristilöömise päeva, suurt reedet, leinapüha, siis oleks ikkagi ilus, kui me tähistame ka ülestõusmispüha 2. püha ehk rõõmupäeva. Ja teine oluline muudatus on, et rahvuspüha langemise korral iganädalasele puhkepäevale loetakse iganädalaseks puhkepäevaks rahvuspühale järgnev tööpäev ehk siis esmaspäev. Ja kui on lausa kaks pühadepäeva järjest, siis esmaspäev ja teisipäev. Ma arvan, et Eesti inimesed on selle ära teeninud. Aitäh!
15:59 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Eerik-Niiles Krossi. Palun!
15:59 Eerik-Niiles Kross
Head kolleegid! Annan 45 Riigikogu liikme poolt üle Riigikogu avalduse eelnõu, mille me oleme pealkirjastanud "Demokraatia kriisist Gruusias".
15:59 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Palun Riigikogu kõnetooli Igor Taro. Palun!
16:00 Igor Taro
Austatud eesistuja! Austatud Riigikogu liikmed! Keskkonnakomisjoni nimel esitan kaks otsuse eelnõu. Esimene on "Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liikme nimetamine" ja teine on "Sihtasutuse Keskkonnainvesteeringute Keskus nõukogu liikme tagasikutsumine ja uue liikme nimetamine". Riigikogus on mõlema eelnõu menetlemisel komisjoni esindajaks määratud keskkonnakomisjoni liige Tiit Maran. Eelnõu tekstid on elektrooniliselt esitatud.
16:01 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kaheksa eelnõu ja juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.