Aitäh! Võib-olla vastan uuesti täpselt sellesama lausega, millega ma vastasin enne. 2023. aasta riigieelarveliste asutuste kogukulu maht oli 16,28 miljardit eurot, mis teeb esialgse eelarve täitmiseks 95%. Koos ülekantavate vahenditega on eelarve täitmine 87,4%. See on see, mis meil on teada, see on teadmine, mille alusel me töötame ka järgmise aasta eelarvet tehes.
Miks ma seletan seda? Võib-olla teie küll teate, aga meil on ka inimesed, kes seda ülekannet kuulavad, ega tea, miks jääb nii-öelda raha üle, [miks raha] ei kasutata ja [tekivad] need ülekantavad vahendid? Esiteks, 15. maiks peavad valitsusasutused ülekantavate vahendite käskkirja ettepanekud Rahandusministeeriumiga kooskõlastama ja 31. maiks peavad nad need käskkirjad allkirjastama ja avalikustama oma kodulehel.
Need ülekandmise põhjused on väga erinevad. Näiteks investeeringute hangete edasilükkumine, hangete luhtumine, edasilükkunud soetuste jäägid, mida kasutatakse samadeks tegevusteks järgmisel aastal, mingite tegevuste ärajäämine või planeeritud mahust vähem kasutamine, antavate toetuste puhul sihtgrupp või nõudlus oli väiksem, taotlejaid oli vähem, hangete või teenuste hinnad kujunesid planeeritust soodsamaks, mis on ju positiivne, ei olnud võimekust [teatud] tegevusi või teenuseid planeeritud mahus ellu viia.
Näiteks kui on olnud ühekordsed eelarvevahendid, mida ei jõutud ühe aastaga [ära kasutada], siis need kantakse üle. Osades valdkondades on pikemaajalised lepingud. Kui me räägime näiteks teadusrahastusest, siis on mitmeaastased projektid, mis kantakse tekkepõhiselt kuluks sellel aastal, kui projekt lõpeb. Ka on eraldatud sihtotstarbelised toetused, mille tekkepõhine kasutamine on osaliselt edasi lükkunud järgmisesse aastasse, mis tähendab, et toetusi ei saa kuludesse kanda seni, kuni pole toetuse saajalt tegevusaruannet laekunud.
Loomulikult, kui me paneme kokku järgmise aasta eelarvet, siis me kõiki neid ülekantavaid vahendeid vaatame väga terava silmaga just sellel põhjusel, et kui see raha jääb üle ja teistes kohtades on puudu, siis me peaksime saama neid vahendeid kasutada nende asjade tarbeks, mida riigil on vaja teha. Seega me peame mingeid karme kokkuhoiumeetmeid vähem tegema, kui me saame kasutada neid ülekantavaid vahendeid.
Aga nii nagu öeldud, 15. maiks peavad valitsusasutused esitama Rahandusministeeriumile need ettepanekud, need kooskõlastama, ja 31. maiks on need asjad ka avalikud, nii nagu ma aru saan.