Lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud arupärijad ja head saadikud! Siseministrile on edastatud arupärimine Venemaa kodanike hääleõiguse kohta Eesti kohalike omavalitsuste valimisel Venemaa Ukraina-vastase sõja ajal ning on esitatud kolm küsimust.
Esimene küsimus: "Kas Teie hinnangul on Venemaa kodanike hääleõigus Eesti kohalike omavalitsuste valimistel moraalselt aktsepteeritav, arvestades muu hulgas, et Eesti on vastu Venemaa kodanike osalemisele rahvusvahelistel võistlustel, on keelanud Venemaa numbrimärgiga autod Eestis ega väljasta Venemaa kodanikele turismiviisasid?" Põhiseaduse autorid on teadlikult andnud kohaliku omavalitsuse maa-alal püsivalt elavatele isikutele ja sealhulgas kolmandate riikide kodanikele võimaluse hääletada kohalike omavalitsuste volikogude valimisel. Juhin tähelepanu, et sellega ei ole nimetatud isikutele antud õigust olla valitud. Vastavalt kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seadusele on kandideerimisõigus hääleõiguslikul ja vähemalt 18‑aastasel Eesti kodanikul ning Euroopa Liidu kodanikul. Seega, kohalike omavalitsuste volikogudesse kolmandate riikide kodanikud kuuluda ei saa. Valitsuse moraalne kohustus ja põhiseaduslik ülesanne on kaitsta Eesti riiki, rahvast ja siinseid elanikke. Selleks oleme välise mõju vähendamiseks piiranud näiteks Venemaa propaganda levikut ehk koomale tõmmanud teatud telekanalite levi või keelustanud võltsmeediaväljaannete, nagu Sputnik, levitamise Eestis. Samuti oleme kitsendanud relvaomanike ringi, astunud samme üle Venemaa piiri liikumise vähendamiseks ning liigume selles suunas, et lasteaedades ja koolides toimuks eestikeelsele õppele üleminek ja õpe oleks eesti keeles. Oleme loomulikult piiranud ka erineva kauba voolu Venemaalt Eestisse ning see tähendas ka Venemaa numbrimärkidega autode siiatuleku lõpetamist. Samuti on praegu oluline vähendada Kremli juhitava võrgustiku mõju näiteks Moskva patriarhaadi kaudu usuorganisatsioonides. Need on konkreetsed sammud Venemaa režiimi mõjutustöö tõkestamiseks Eesti pinnal ja need on siinses sotsiaalses ruumis mõeldud meie ühiskonna ühtsemaks ja tugevamaks muutmiseks. Julgeolekuasutused seiravad olukorda ja omavad ülevaadet ohtudest.
Tänases julgeolekuolukorras oleks mõnes mõttes hoopis ajalooline võimalus muuta Eesti ühiskond sidusamaks. Selleks on vaja erinevaid tegevusi. Mõnes mõttes on ohtlik ühiskonda killustada, tekitada meeleheidet ja alust radikaliseerumiseks. Ka need on asjad, mille eest julgeolekuasutused meid kõiki hoiatanud on. Meie eesmärk on see, et Eestis oleks vähem neid inimesi, kes ei ole Eesti kodanikud, ja oleks järjest rohkem neid inimesi, kes on Eesti kodanikud. See on loogika, mis on olnud Eesti seadusandluses, nii on see olnud juba palju aastaid ning ka tänane valitsus seda joont loomulikult jätkab. Tänases olukorras oleks nii siseturvalisuse kui ka laiemalt julgeoleku mõttes ülioluline, et me kuidagi ei soodustaks Venemaa katseid siin viiendaid kolonne moodustada. Vastupidi, me töötame selle nimel, et Venemaal ei õnnestuks meie riiki ja rahvast lõhestada. Selleks ise alust anda ei ole ka mõtet.
Teine küsimus: "Kas teie hinnangul kujutab Venemaa kodanike hääleõigus Eesti kohalike omavalitsuste valimistel Eestile julgeolekuohtu?" Kui toetuda faktidele ja teemakohastele teaduslikele uuringutele, siis saab järeldada, et julgeolekuohuks võib saada hoopis venekeelse elanikkonna võõrandumine Eesti kohalikus ja riigi elus kaasarääkimisest. Seda ütlevad nii sotsiaalteadlased kui ka julgeolekuspetsialistid. Tuleb vaadata numbreid ja tuleb vaadata uuringuid, mille seas kõige paremad on need, mille Kultuuriministeerium tegi lõimumismonitooringu näol. Kui me vaatame ka viimaseid Riigikogu valimisi, siis näeme, et sealt joonistub välja kaks sõnumit. Esimene sõnum on see, et 60% siinsetest Vene kodanikest, kes kohalikel valimistel valida saavad, on Eesti suhtes pigem positiivselt meelestatud. Samas joonistus Riigikogu valimistel välja väga selgelt kahjuks – ma ütlen, et kahjuks – see, et üks kolmandik Ida-Virumaal valimas käinud valijatest, kes on Eesti kodanikud, valisid väga selgelt venemeelseid jõude, teiste hulgas ühte erakonna Koos liidritest, kes on saanud praeguseks juba süüdistuse riigireetmises. Selliseid isikuid valiti. Ehk selgelt on näha, et probleem ei jookse mitte kodakondsuse liini mööda, vaid on hoopis keerulisem ja sügavam. Loomulikult, kui neid kahte asja kõrvutada, siis saame kõik väga lihtsalt aru, et kui valimistelt võtta ära teatud hulk positiivselt meelestatud inimesi, siis nende osakaal, kes on negatiivselt meelestatud, suureneb. Ma arvan, et julgeolekule võib sellel tõesti mõju olla. Kellegi valimisõigus ei ole olemuselt muidugi julgeolekuoht, ohuks on ikka konkreetsed kavatsused ja teod. Nende kohta on ka karistusseadustikus konkreetsed karistused ette nähtud. Ja näiteks, kui rahvaesindaja kohalikus volikogus või Riigikogus osutub julgeolekuohuks või kurjategijaks, ei muuda see tema valijaid automaatselt samaväärseks julgeolekuohuks või kurjategijaks. Selline tõlgendus vähemalt ei peaks olema ühelegi demokraatlikule riigile kohane, et automaatselt selliseid järeldusi üle kanda.
Kolmas küsimus: "Kas juhul kui Venemaa ründaks sõjaliselt Eestit, toetaksite jätkuvalt Venemaa kodanike hääleõiguse jätkumist Eesti kohalike omavalitsuste volikogude valimistel?" Kui rääkida sõjalisest rünnakust Eesti vastu, tuleb rääkida valimiste asemel hoopis kaitsetahtest. Venekeelse elanikkonna valmidus osutada Venemaa sõjalisele ründele relvastatud vastupanu näitab selgelt kasvu. Relvastatud vastupanu toetavate venekeelsete eestimaalaste osakaal oli 2021. aasta 61%‑lt 2023. aastaks kasvanud 70%‑le ja vastupanu eitajaid oli jäänud vähemaks, 26% asemel 15%. Need andmed pärinevad Kaitseministeeriumi tellitud uuringust. Lisaks ei saa me täielikult mööda faktist, et regionaalne lõhestatus ja elanike võõrandumine nende asukohariigi – ma pean praegu silmas Eestit – poliitilises elus osalemisest on osutunud nõrkuseks, mida Venemaa on paljudes teistes riikides ära kasutanud. See on ka Eesti jaoks tegelikult väljakutse, olgu kõne all meelestatuse mõjutamine või koguni sõjaline sissetung ja roheliste mehikeste operatsioonid. Seega, sõjalisest rünnakust rääkides peaksime kohalikke elanikke ja poliitilise osaluse küsimust vaatlema hoopis sellest aspektist, kuidas teha meie riiki tugevamaks, sest valimisõiguse äravõtmine seda ühtsust kuidagimoodi ka näiteks Ida-Virumaal kasvatada ei võimalda, vaid loob kindlasti pinnast selle jaoks, et tekiks rohkem inimesi, keda on piiri tagant võimalik kergemini manipuleerida, enda eesmärkide jaoks ära kasutada, neid radikaliseerides, ma ei tea, süvendades separatistlikke meeleolusid, neid tagant õhutades ja kõiki muid tegevusi kasutades.
Seega, lõpetuseks uuesti üleskutse: ärme palun keskendume ainult sellele poolele, et meil on ühe või teise riigi kodanikke siin mingi arv. Põhiküsimus on ju selles, et nende meelestatus oleks selline, et nende soov astuda Eesti riigi eest Venemaa vastu välja oleks võimalikult suur. See on see, mille nimel see valitsus töötab. Aitäh!