Aitäh, hea istungi juhataja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Haiguste ennetamine on odavam kui ravi ja tervishoid vajab lisaraha, aga peame samal ajal pidevalt astuma samme, ja suuremaid samme, et haigusi ennetada. Tervena elatud eluaastate [arv] on suures osas pikalt seisnud 2009. aasta tasemel ja vaadates üldist olukorda, oleme tugevalt alla Euroopa Liidu keskmise. Tarku otsuseid tehes on meil võimalik tervena elatud eluaastaid juurde võita. Uuringud näitavad, et üha enam Eesti õpilasi on liigse kehakaaluga. Ligi kolmandik noori on ülekaalulised. Probleemi süvenemist ilmestavad Eesti 11‑, 13‑ ja 15‑aastaste kooliõpilaste tervisekäitumise 2002. aasta uuringu andmed, mille järgi viimase 20 aasta jooksul on ülekaaluliste õpilaste osakaal kolmekordistunud. 2002. aastal oli neid 7%, 2022. aastal juba 20% ja sageli jääb lapseea ülekaal püsima. Enamik rasvunud lastest on ka täiskasvanueas rasvunud. Sama uuringu kohaselt tarbib karastusjooke 91% lastest, sealjuures 34% lastest tarbib karastusjooke mitu korda nädalas.
Tasakaalustamata toitumine on peamine ülemäärase kehakaalu tekkimise ja säilimise põhjus, mis omakorda on paljude haiguste riskiteguriks ning seotud mitmete terviseprobleemidega: vaimse tervise probleemid, luu‑ ja lihaskonna probleemid, südame‑ ja veresoonkonnahaigused, teist tüüpi diabeet, samuti mitmed vähid. Rahvusvahelised eksperdid on hinnanud, et peaaegu 40% enneaegsetest surmadest Eestis on seotud muudetava riskikäitumisega. Sellest 18% on just tasakaalustamata toitumisega seotud. Toitumist mõjutavad elukeskkond ja valikud, mis meil on. Meile on teada, et Eestis tarbitakse liiga palju toidupüramiidi ülemisse osasse kuuluvaid tooteid ja liiga vähe köögivilju, tarbitakse liiga palju suhkruid, soola ja küllastumata rasvhappeid.
Seega meil on vaja luua [sobiv] elukeskkond just lastele, nii nagu ma oma valdkonna aastakõnes "Eesti 2035" eesmärke tutvustades palusin: loome lastele elukeskkonna, mis soodustab tervislike valikute tegemist. Ja magusate jookide hinna tõus aitab üheskoos teiste tegevustega just laste tervist hoida. Kõik me joome sisse vähem suhkrut ja see on kõigi meie tervisele hea. Muidugi tuleb ka liikumist populariseerida, kõrge soola‑, suhkru‑ ja rasvasisaldusega tooteid vähendada, nende turundust piirata ja kergelt mõistetav pakendimärgistus luua.
Need on vajalikud tegevused, aga neist ei piisa. Siin ja praegu räägime magusa joogi maksust. See ei lahenda kõiki neid terviseprobleeme, mis meil on, aga see on üks viis, kuidas lapsi kui hinnatundlikku gruppi suunata tervislikumate valikute juurde. Ja eesmärk on muidugi kaitsta rahva tervist, vähendada magusates jookides suhkrukogust ja magusainete kasutamist, et toetada elanikkonna tasakaalustatud toitumist.
Maailma Terviseorganisatsioon ja Maailmapank on öelnud, et rahvatervise vaatest on magusate jookide maksustamine prioriteetne meede, mida tuleks kasutada võitluses ülekaalu ja toitumisega seotud krooniliste mittenakkuslike haiguste ennetuses. Samuti on Rahvusvaheline Vähiuuringute Fond, UNICEF, Ameerika Pediaatria ja Südame Assotsiatsioon ja paljud teised organisatsioonid nentinud, et magusate jookide maksustamine on põhjendatud rahvatervise eesmärgiga. Miks? Sest magusad joogid ei sisalda olulises koguses vajalikke toitained, nad ei ole vajalik osa toidulauast ega tasakaalustatud toitumise osa. Nende joomine ei tekita täiskõhutunnet ja suhkur imendub organismi kiiresti. Inimese organism, ka lapse organism, ei vaja tegelikult magustatud jooke. Sellised suhkruga magustatud joogid annavad arvestatava koguse energiat, kuid ei sisalda vitamiine, mineraale ega kiudaineid. Kuna täiskõhutunnet ei teki, on meil keeruline teadvustada nendest saadavat energiat ja väga kerge on üleliigselt seda energiat sisse juua. See sillutabki teed tervisemurede tekkimisele.
Lisaks sellele on teadusuuringud leidnud, et vedelal kujul suhkrute tarbimine on tervisele eriti kahjulik, kuna maks omastab vedelal kujul tarbitud suhkruid kiiremini kui tahkel kujul. See omakorda muudab meie keha metabolismi, mõjutades seeläbi insuliini, kolesterooli ja metaboliite, tõstab vererõhku ja soodustab põletikke. Ja sellest tulenebki teist tüüpi diabeedi, südame‑ ja veresoonkonnahaiguste risk.
Metaanalüüside süstemaatilised ülevaated kinnitavad, et hästi disainitud eluliselt mittevajalike toitude ja jookide maksustamine, sealhulgas magusate jookide maksustamine, toob kaasa soovitud positiivsed käitumismuutused. Me ei soovi tänaste hinnatõusude juures muuta kallimaks põhitoiduaineid, nagu leib, jogurt. Uus maks peab olema hästi sihitud ja selle maksmine välditav, ja täpselt niimoodi meie magusa joogi maks on disainitud. Eelnõu kohaselt on magusa joogi maks astmeline, maksumäära astmed sõltuvad toote suhkrusisaldusest ja magusainete kasutamisest. Maksu alla lähevad joogid, mille suhkrusisaldus on vähemalt viis grammi, kuid alla kaheksa grammi 100 milliliitri joogi kohta. Nende jookide puhul kohaldatakse maksumäära 15 senti ühe liitri joogi kohta. Joogid, mille suhkrusisaldus on kaheksa ja enam grammi 100 milliliitri kohta, saavad maksumäära 45 senti ühe liitri joogi kohta. Ehk lihtsustatult öeldes: rohkem suhkrut sisaldavad tooted on maksustatud kõrgemalt. Lisaks maksustatakse kolmeastmeliselt esimesest grammist alates jooke, millele on lisatud magusainet või nii magusainet kui suhkrut. Me ei soovi roosuhkru või naturaalse suhkru asendamist kunstlike magusainetega.
Valitud maksumeede on ettevõtjate jaoks motiveeriv, kuivõrd võimaldab joogis suhkrusisalduse vähendamise kaudu saavutada joogi maksustamise madalama maksumääraga või joogi mittemaksustamise. Seega, maksu maksmist on tarbijal võimalik vältida mitte soetades limonaadi, aga oma toodete jaoks on võimalik saavutada madal maksumäär või minna maksuvaba toote kategooriasse ka tootjal, kui ta muudab retsepte. Maksu maksmist on võimalik vältida. Tootjatel on võimalik vähendada tavapärast suhkrusisaldust 10 grammi 100 milliliitri kohta kahe grammi võrra 7,9‑ni ja jõuda tegelikult 15‑sendise maksumäära peale ehk kolm korda vähendada oma maksumäära, kui suhkrusisaldus väheneb oluliselt väiksema sammuga. Aga samal ajal ma soovin kiita ettevõtjaid, kes on juba suhkrusisaldust oma jookides vähendanud ning liikunud või astumas samme selles suunas, et muuta tooted vähem magusaks. Retseptimuudatuste kaudu on võimalik nii suhkru, soola kui ka küllastunud rasvhapete kaudu meie kõigi tervist parandada.
Nüüd nendest toodetest, mida me ei maksusta. Maksust on vabastatud köögivilja‑, puuvilja‑ ja marjamahlad, kuhu ei ole lisatud suhkrut või magusainet. Samuti on vabastatud piim ja piimatooted, kuivõrd need on oluline osa täisväärtuslikust ja toitainete sisalduse poolest tasakaalustatud toidulauast ning võivad sisaldada ka mõningaid toitaineid, näiteks kaltsiumi, aga ka valku. Maksust on vabastatud ka taimsed joogid, ravimid ja magusad joogid, mida kasutatakse ravimite tootmiseks ja valmistamiseks, samuti toidulisandid toiduseaduse tähenduses ning alkohol alkoholiseaduse tähenduses. Ja näiteid on eelnõus veel.
Tulenevalt sellest, et eelnõu eesmärk on tervist kaitsta ja suunata inimesi väiksema suhkrutarbimise poole, on magusa joogi maks tõenduspõhine lähenemisviis rahva tervise kaitseks. Tervishoiutöötajate esindusorganisatsioonid on toetanud magusa joogi maksu rakendamist ka Eestis, nende seas arstide liit, õdede liit, hambaarstide liit, tervisedenduse ühing, lastearstide selts ja perearstide selts. Tõsi, mitmed neist leiavad, et tegelikult võiks veelgi jõulisemalt rahva tervise kaitseks välja astuda, see puudutab maksumäära või maksubaasi laiendamist. Mõistagi on tervishoiutöötajate seisukoht põhjendatud. Praegu näiteks Euroopas on magusa joogi maks rakendatud Belgias, Horvaatias, Soomes, Prantsusmaal, Ungaris, Itaalias, Lätis, Maltal, Hollandis, Portugalis.
Nii. Ühe korra on magusa joogi maksu Eestis menetletud, aga see jäeti välja kuulutamata, sest algses eelnõus oli rahvusvahelise reisi ajal kaasamüük maksuvaba. Täna loetavas eelnõus sellist erisust ei ole. Algses eelnõus või selles seitsme aasta taguses eelnõus oli ka jaemüüjal kohustus jälgida, kas tarnija on joogi pealt maksu maksnud, ning kui selgus, et mitte, siis tuli jaemüüjal endal deklareerida ja maksta. President pidas seda korda praktikas võimatuks. Ja sellist korda enam ette nähtud ei ole. Maksukohuslane on tootja ja maaletooja. Palun teil esitatud eelnõu esitatud kujul toetada. Aitäh!