14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud kolleegid! Rõõm teid jälle näha. Alustame Riigikogu täiskogu III istungjärgu 13. töönädala esmaspäevast istungit. Ja, head kolleegid, kõigepealt palun kohaloleku kontroll.
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on end registreerinud 66 Riigikogu liiget, puudub 35.
Asume päevakorra kinnitamise juurde. Teatavaks tehtud päevakorras on toimunud mõned muudatused. Vabariigi Presidendi käesoleva aasta 26. aprilli otsusega nr 398 on Piret Hartman nimetatud regionaalministriks. Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 56 lõike 1 punkti 11 ja lõike 2 alusel olen täiendanud tänase istungi päevakorda ministri ametivandega ja ametivande andmine on meie tänane esimene päevakorrapunkt. Riigikogu liikmed Martin Helme, Arvo Aller, Jaak Valge, Rain Epler, Rene Kokk, Helle-Moonika Helme, Mart Helme, Leo Kunnas ja Ants Frosch on tagasi võtnud peaministrile esitatud arupärimise nr 576, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi kolmandaks päevakorrapunktiks. Ja õiguskomisjon on teinud ettepaneku arvata selle töönädala neljapäevase istungi päevakorrast välja neljas päevakorrapunkt, milleks on Vabariigi Valitsuse algatatud tööalasest Euroopa Liidu õiguse rikkumisest teavitaja kaitse seaduse eelnõu numbriga 257 teine lugemine.
Head kolleegid, kas me saame asuda päevakorra kinnitamise juurde? Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Head kolleegid, palun! (Helistab kella.) Palun natukene vaiksemalt, et ma kuuleks Urmas Reinsalu küsimust.
15:02 Urmas Reinsalu
Jah. See ei ole istungi protseduuri kohta, see on sisuline ettepanek kõigepealt päevakorra kohta. Mul oleks küll ettepanek seda päevakorda kvaliteetsemaks muuta. Siin on sees kaks eelnõu homsel päeval. Üks on järjekordne uus maks, magusa joogi maksu eelnõu. Oleks ettepanek see päevakorrast sellel nädalal välja võtta. Ja samamoodi, kui valitsuskoalitsioon ei kaitse oma koalitsioonilepingut, mis puudutas keskmise pensioni tulumaksuvabastust, siis Isamaa tuleb neile appi ja teeb ettepaneku sellel töönädalal homne kolmas päevakorrapunkt menetlusest välja võtta.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg, ma kordan veel korra üle. Te tegite ettepaneku arvata selle nädala päevakorrast välja teisipäevane neljas päevakorrapunkt, jah? Ja teine oli ... Andke korra mikrofon veel Urmas Reinsalule.
15:03 Urmas Reinsalu
Ettepanek oleks homsest päevakorrast arvata välja meie ette laudadele antud materjalides olevad päevakorrapunktid 3 ja 4.
15:03 Esimees Lauri Hussar
Selge. Aitäh!
15:03 Urmas Reinsalu
See on siin keskmise pensioni tulumaksuvabastuse kaotamise eelnõu ja uue maksu kehtestamine, mis kannab hellitavat nimetust magusa joogi maks.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Toomas Uibo, palun! Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:04 Toomas Uibo
Jaa, aitäh! Eesti 200 fraktsiooni poolt ütlen, et me ei ole nõus nende muudatustega päevakorras.
15:04 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Selge, seega ei saa me seda muudatusettepanekut arvestada. Kas on veel täiendavaid küsimusi päevakorra kohta? Urmas Reinsalu, teine küsimus, palun! Küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:04 Urmas Reinsalu
Tõepoolest, Toomas Uibo kaitses koalitsiooni huvisid ja vastavalt kodukorraseadusele tegelikkuses need eelnõud jäävad menetlusse ja see on kodukorraseaduse kohane.
Kuid minu küsimus puudutab nüüd seda kõikehõlmavat voluntarismi, mis on [ilmnenud] komisjonide töös muudatusettepanekute komplekteerimisel. See on väljunud juba igasugusest seaduse mõtte ja sättega kooskõlas olevast tõlgendusest ja minu meelest ei ole see ka mingisuguses puutumuses nende Riigikohtu otsustega eelmisest aastast, millele siin on koalitsiooni esindajad ja ka Riigikogu juhatuse esindajad viidanud.
Ma toon näite ühest eelnõust, mis sellel nädalal menetlusest välja võeti. See puudutab niinimetatud Euroopa Liidu teavitajakaitse või vilepuhuja direktiivi ülevõtmise eelnõu, kus Isamaa kolm muudatusettepanekut – kolm muudatusettepanekut! – on liidetud kokku üheks muudatusettepanekuks, viitega, et "aga need kõnelevad samast asjast". Minu põhimõtteline protest on selle vastu, et parlamendi opositsioonil on tegelikkuses sisulise tööriistana alles jäänud ainult muudatusettepanekute esitamine ja nüüd on mindud seda teed, et neid on hakatud klammerdama isegi ilma mingisuguse ettekäändeta, et see nii-öelda parlamendi tööaega kuidagi röövib ja nõnda edasi.
Härra Riigikogu esimees! Miks te lasete sellisel käitumisel toimuda, seda ise tagant suisa õhutades? See on seaduse sätte ja mõtte ühemõtteline rikkumine.
15:06 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu, hea kolleeg! Mis puudutab muudatusettepanekute menetlemist komisjonis, siis kõigepealt tasub kindlasti neid küsimusi käsitleda komisjonis. Kui eelnõu, mille kohta on küsimusi, jõuab Riigikogu saali, siis kindlasti tuleks käsitleda neid küsimusi ka komisjonipoolse ettekandja ettekandes ja ka küsimuste-vastuste ajal.
Mis puudutab nüüd seda, millised on komisjonide õigused, siis komisjonide õigused on kindlasti väga laiad. Kui te viitasite siin eelnevalt kohtulahenditele, siis ka üks viimane kohtulahend viitab sellele, et komisjonil on võimalik tegeleda ka muudatusettepanekute paketeerimisega, kui on näha, et tegu on obstruktiivsete ettepanekutega. Aga seda peab juba komisjon ise hindama. Antud juhul Riigikogu juhatus on küll kindlalt seda meelt, et sisulised ettepanekud peavad jõudma saali hääletusele, ja nende puhul me kindlasti [arvame], et selline paketeerimine ei peaks olema võimalik. Aga komisjonide enesemääramise ja enesekorralduse õigus on väga suur, nad langetavad neid otsuseid ise.
Urmas Reinsalu, veel üks küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:07 Urmas Reinsalu
No ärge ohake nii murelikult. Tähendab …
15:07 Esimees Lauri Hussar
Meil on siin palju punkte.
15:07 Urmas Reinsalu
… loomulikult, me tõstatasime oma esindajate kaudu õiguskomisjonis küsimuse, miks Isamaa kolm muudatusettepanekut nii-öelda summeeriti kokku. Ja vastus oli: "Aga põhiseaduskomisjonis tehti ka nii." Mingisuguse muu eelnõuga. See oli kogu sisuline, kvalitatiivne selgitus. Ja ma nüüd võin teile öelda, ma ju saan aru, et te soovite seda seaduse sisust üle rullivat agendat kasutada selleks, et see automaksu ja maksutõusude pakett siit parlamendist võimalikult voolujooneliselt läbi rullida. See on teie sisuline agenda.
Kuid ma päris täpselt ei saanud aru sellest. Te viitasite, et juhatus on seisukohal, et kõik sisulised muudatusettepanekud peaksid tulema eraldi saali hääletusele, kuid – siis [tegite] sammu tagasi – komisjonil on suur otsustusõigus. Minu küsimus on nüüd selles, kuidas teie hinnangul parlamendi juhatus olukorras, kus komisjon siiski paketeerib erinevaid sisulisi muudatusettepanekuid, parlamendi liikmete, eri fraktsioonide liikmete õigusi kaitseb. Milline on see töövorm või -meetod? Kuhu peaks parlamendi liikmed pöörduma? Juhatus viitab, et ta seisab selle eest. Milline on siis selle eestseismise meetod? Kuidas te seda näete?
15:09 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma ei ole selle konkreetse küsimusega seoses toimunud arutelust komisjonis lugenud, ma ei tea, milline see arutelu oli. Aga nagu ma ütlesin, Riigikogu juhatus lähtub põhimõttest, et komisjonide enesekorraldusõigus on väga suur ja komisjonid peavad langetama ka otsused muudatusettepanekute kohta. Riigikogu juhatus kindlasti ei asu komisjoni rolli. Komisjonil on ikkagi väga selgelt oma roll ja Riigikogu juhatusel on oma roll. Riigikogu juhatus kindlasti komisjoni rolli selles küsimuses ei asu.
Urmas Reinsalu, neljas küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:10 Urmas Reinsalu
Aitäh, lugupeetav parlamendi esimees! Siiski te minu eelmise küsimuse peale viitasite seda, et Riigikogu juhatuse seisukoht on – ma nüüd ei taha teile sõnu suhu panna, ma püüan osundada teie vastuse mõttele –, et sisult erinevad muudatusettepanekud peavad tulema parlamendis eraldi hääletamisele. Ja siis järgmise küsimuse vastuses te viitasite, et see on tegelikult ikkagi komisjoni pädevus. Küsin teilt selgelt üle: kas teie parlamendi esimehena olete seisukohal – kas kogu juhatuse nimel või mitte –, et muudatusettepanekute esitajatel on õigus nõuda, et muudatusettepanekud tuleksid parlamendis hääletamisele eraldi? Kas see on parlamendi liikmete subjektiivne õigus kodukorraseadusest tulenevalt või mitte? Mis on teie hinnang?
15:11 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Kui nad on esitatud selgelt obstruktiivsel kaalutlusel, siis, nagu ma ütlesin, komisjonil on suur enesekorraldusõigus ja komisjonid on seda paketeerimist kasutanud. Nad on kasutanud seda paketeerimisvõimalust ka varem. See on praktika, mille komisjonid on oma töös välja kujundanud.
Mart Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:11 Mart Helme
Jaa, see on ikkagi seotud sellesama teemaga, mida me praegu siin arutame. Ei vasta tõele, et sisulised ettepanekud jõuavad ilusti arutamisele ja jõuavad ka siia saali. Mina olen teinud erinevate eelnõude kohta täiesti selgelt sisulisi ettepanekuid, mis on seotud ühte kimpu mõne teise saadiku samuti sisulise, kuid erineva ettepanekuga. Omavahel täiesti sobimatud ettepanekud on kimpu [seotult] siia saali saadetud või komisjoni menetluses olnud. Nii et see jutt ei vasta absoluutselt tõele, et sisulised ettepanekud peavad [saali] jõudma ja jõuavad. Nad ei jõua, ja ei jõua sellepärast, et praegune Riigikogu juhatus ja ka komisjonide juhid kasutavad täiesti voluntaristlikku metoodikat, et opositsiooni tasalülitada. Nüüd on see jõudnud selleni, et me ei saa siin vaheaegu võtta ja varsti ilmselt ka mitte enam küsimusi esitada.
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma võin teile kinnitada, et me ei kasuta voluntaristlikku taktikat. Riigikogu juhatus, juhatuse liikmed on ka korduvalt varem istungit juhatades selgitanud, mil moel, millisel viisil komisjonid enesekorralduse õigust [kasutavad], kuidas muudatusettepanekud jõuavad saali ja kuidas komisjon toimetab. Lisaks on komisjoni esindajatelt alati võimalus üle küsida, mille alusel ja kuidas nad on oma otsused langetanud.
Urmas Reinsalu, viies küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:13 Urmas Reinsalu
Lugupeetav Riigikogu esimees! Ma ei saanud tegelikult oma küsimusele vastust. Minu küsimus oli selline: kas teie kui parlamendi esimehe hinnang on selline, et kodukorraseaduse järgi peavad parlamendi liikmete esitatud muudatusettepanekud eraldi parlamendis hääletamisele tulema? Te vastasite, et see on komisjoni küsimus ja et seal on otsustus seotud sellega, kas need [ettepanekud] on tehtud obstruktiivsel kaalutlusel või mitte. Konkreetne näide: Isamaa esindajad esitasid sellesama Euroopa Liidu teavitajadirektiivi kohta kolm muudatusettepanekut: need puudutasid seaduse pealkirja, need puudutasid seaduse sisu, need puudutasid seaduse numeratsiooni. Ja need seoti kokku üheks muudatusettepanekuks mitte mingisuguse viitega obstruktiivsusele, vaid viitega, et põhiseaduskomisjonis tehti ka nii.
Minu küsimus teile on: kuidas teie parlamendi esimehena kodukorraseadust tõlgendate? Kas parlamendi liikmetel on õigus [nõuda], et nende ettepanekud tulevad eraldi hääletusele? Ja teiseks: milline õiguskaitse võimalus teie hinnangul parlamendi liikmetel on? Kas võib pöörduda juhatuse poole või on ainus õiguskaitse võimalus, nagu te osundate, see, et küsida neidsamu ettepanekuid kimpu sidunud koalitsiooni esindajalt, kes seda eelnõu ette kannab, selgitavaid küsimusi? Kas see on kogu parlamendi opositsioonierakondade esindajate [ainuke] õiguskaitse võimalus teie hinnangul?
15:15 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nagu ma ütlesin, juhatus ei anna hinnanguid muudatusettepanekute saali toomisele. Siin on komisjonil suur enesekorraldusõigus. Mis puudutab nüüd seda, kui on tehtud menetluslikke vigu, siis on alati võimalik pärast muudatusettepanekute läbivaatamist teine lugemine katkestada ja hinnata olukorda, milles me oleme. Antud juhul juhatus ei ole seisukohal, et siin on varasematel kordadel menetluslikult eksitud. Nii et ma ei saa seda kuidagi kinnitada.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:15 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Ma kuulan siin neid küsimusi-vastuseid ja selle taustal mul tekkis endal kaks küsimust Riigikogu töökorralduse kohta. Esimene neist seisneb selles, kas te nõustute sellega, et komisjonid on kohustatud tegutsema meie kodukorraseaduse kohaselt. Kas nad on kohustatud tegutsema viisil, mis on kooskõlas kodu- ja töökorra seadusega? Ja teiseks: kes Riigikogus peab teostama järelevalvet selle üle, et komisjonid ka päriselt tegutseksid kooskõlas kodu- ja töökorra seadusega? Kas selleks on juhatus? Kas see on juhatuse ülesanne või ei ole?
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nagu ma eelnevalt välja tõin, komisjonidel on suur enesekorralduse õigus. Juhul kui on kaebusi komisjoni töö kohta, siis on Riigikogu liikmetel alati õigus pöörduda ka Riigikogu juhatuse poole ja sellisel juhul Riigikogu juhatus kujundab oma [seisukoha] konkreetselt Riigikogu liikmete tõstatatud küsimustes.
Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:17 Urmas Reinsalu
Aitäh, lugupeetav Riigikogu esimees! Ma tahan siiski põhimõtteliselt protestida ja avaldada tungivalt muret selle pärast, et minu hinnangul parlamendi enamus, koalitsioon, on asunud sisuliselt ülehelikiirusel kuritarvitama seda enamuse jõudu, mis nende kätes praegu on. Näiteks toon kas või sellesama minu poolt osundatud kolme muudatusettepaneku komplekteerimise õiguskomisjoni menetluses üheks muudatusettepanekuks viitega, et põhiseaduskomisjonis nii tehti.
Kuid te viitasite sellele, et parlamendi liikmetel on õigus pöörduda selle komplekteerimise küsimuses – eelmine küsimus seda puudutas – parlamendi juhatuse poole ja juhatus seda küsimust siis eeldatavalt arutaks. Milline saaks siis olla juhatuse otsus selles küsimuses? Ma tahaksin aru saada, olen ka oma eelmistes küsimustes palunud selgust saada nendes õiguskaitsevahendites, mis parlamendi liikmete käsutuses on. Ma saan aru, et teie pakutud õiguskaitsetee on selline, et parlamendi liikmed peaksid pöörduma parlamendi juhatuse poole seoses komisjonide meelevaldse tööga, mis enesestmõistetavalt on, nagu me teame, tegelikult koalitsiooni poolt poliitiliselt orkestreeritud. Kas siis juhatus kujundaks oma seisukoha? Kas [saaksime teada], milles seisneb juhatuse õiguskaitseline seisukoht? Kas juhatus siis ei too neid [eelnõusid] parlamendisaali, ei pane päevakorda ja palub komisjonil otsuse ümber vaadata? Ja teiseks: kas sellel arutelul, kui juhatus hakkab neid proteste, nagu te ütlesite, arutama, on õigus osaleda ka nendel protestide esindajatel?
15:19 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! See on olnud ka varasem praktika, et kui on küsimus komisjonide tööst, siis on Riigikogu fraktsioonid pöördunud Riigikogu juhatuse poole. Riigikogu juhatus sellisel juhul kujundab oma seisukoha ja annab sellest ka teada. See ongi praktika, mida on varasemalt kasutatud ja mis kindlasti, kui vastavad avaldused tulevad, jätkub täpselt samamoodi.
Varro Vooglaid, palun küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:19 Varro Vooglaid
Suur tänu! Kuna ma ei saanud oma eelnevale küsimusele vastust, siis ma tahan seda küsimust korrata. Me kõik oleme ju nõus, et komisjonidel on enesekorralduse õigus, selle üle vaidlus puudub. Aga minu küsimus seisnes selles, kas on või ei ole Riigikogu juhatuse ülesanne hoolitseda selle eest, et komisjonid tegutseksid kooskõlas Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusega ehk teostaksid oma enesekorralduse õigust meie kodu‑ ja töökorra seadusega ette nähtud piiride raames. Kas see on juhatuse vastutus või ei ole? Siis me edaspidi teame, kas on põhjendatud selliste küsimustega juhatuse poole pöörduda. Kordan veel kord: kas selle eest hoolitsemine, et komisjonid tegutseksid kooskõlas meie kodu‑ ja töökorra seadusega, on juhatuse vastutus või ei ole?
15:20 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Iga Riigikogu liikme kohustus on seista hea selle eest, et täidetaks Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadust. Aga, head kolleegid … Urmas Reinsalu, ma võtan viimase küsimuse ja siis me läheme päevakorra kinnitamise juurde. Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta. Aga tõesti protseduuri kohta – me käsitleme siin juba mingisuguseid Riigikogu toimimise tööpõhimõtteid, aga me ei käsitle selle nädala päevakorda, mille kinnitamise üle praegu see arutelu käib. Urmas Reinsalu, palun!
15:21 Urmas Reinsalu
Minu küsimused ei puudutanud formaalselt võttes tõesti töönädala päevakorra kinnitamist, aga need puudutasid palju põhimõttelisemat küsimust: seda, kas parlamendi enamuse tahet jõustatakse õiguspäraselt ehk kodukorraseaduse sätet ja mõtet järgides. Ja siin on väga põhimõtteline vajakajäämine. Ma pean tunnistama, et teie vastused selles küsimuses olid koalitsiooni enamuse esindaja vastused, mitte erapooletu parlamendiarbiitri ehk spiikri vastused. Ja mind hämmastas see nüansseeritus, millega te soovisite väita, et parlamendi juhatuse pädevuses ei ole parlamendi kodukorraseaduse sätte ja mõtte rakendamise kaitsmine parlamendis. Me teeme siin väga olulisi otsuseid, mis puudutavad inimeste elu, mis puudutavad Eesti ühiskonda, Eesti majanduskeskkonda. Ja minimaalne, mida õigusriigis taotleda [tuleb], on see, et nende asjade menetlemine toimub õiguspäraselt. Seetõttu ma pean veel kord tungivalt protestima ja kutsuma parlamendi liikmeid seni, kuni me pole saanud selgust selles vildakas tõlgenduses, millele on asutud parlamendi komisjonides, hääletama vastu selle töönädala päevakorra kinnitamisele.
15:22 Esimees Lauri Hussar
Selge, aitäh! Teie protest on mulle arusaadav. Kuna see ei puuduta selle töönädala päevakorda, siis mul ei ole siin võimalik seda protesti kuidagi lahendada. See lihtsalt väljub tavapärase protesti piirest, aga te väljendasite oma seisukoha ära. Mulle on see teie seisukoht täiesti selge.
Hea kolleeg Rain Epler! Ma küll ütlesin, et ma rohkem küsimusi ei võta, aga nüüd ma võtan selle viimase. Palun, Rain Epler, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:23 Rain Epler
Aitäh! Mina sain aru, et te ütlesite, et te võtate Urmas Reinsalu viimase küsimuse.
15:23 Esimees Lauri Hussar
Jaa, ma nägin, et teil oli käsi püsti, ja ma tegin väikese möönduse. Teie küsimus on veel lubatud. Palun!
15:23 Rain Epler
Minu küsimus puudutab tegelikult seda arutelu, mis siin on kestnud, ja ka teie vastuseid. Ühes vastuses ütlesite, et kui Riigikogu liikmetel on proteste komisjonide töö kohta, siis nad peaksid juhatuse poole pöörduma. Aga siis küsis kolleeg Vooglaid väga konkreetse ja ma ütleks jah- või ei-vastusega küsimuse – emma-kummaga siis –, kas Riigikogu juhatusel on kohustus jälgida seda, et komisjonid töötaksid küll enesekorraldusõigust kasutades, aga siiski kodu- ja töökorra ja muude seaduste piires, või ei ole. See küsimus on ju vastatav jah- või ei-vastusega. Selle asemel te ütlesite, et kõigil Riigikogu liikmetel on kohustus seda jälgida. Noh, ma ütleks, et see on selline demagoogiline vastus. Kuna te enne olite öelnud, et Riigikogu liige saab juhatuse poole pöörduda, siis see justkui viitab sellele, et juhatusel nagu on mingi kontrollifunktsioon. Kas te vastaksite härra Vooglaiu küsimusele jah või ei? Siis me teame, kuidas jälle edasi minna. Kui te ütlete "ei", siis ei ole ju mõtet teile ka neid kaebusi saata, mida te kutsusite üles saatma?
15:24 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Nagu ma juba eelnevalt ütlesin, Riigikogu juhatus ei sekku Riigikogu komisjonide töösse. Komisjonide enesekorraldus-, oma töö korraldamise õigus on väga suur. Kui on küsimusi komisjonide töö kohta, siis võib alati pöörduda ka Riigikogu juhatuse poole. Riigikogu juhatus sellisel juhul arutab komisjonide tööd.
Aga, head kolleegid, me asume nüüd päevakorra kinnitamise hääletuse ettevalmistuse juurde.
Austatud Riigikogu, olen täiendanud tänase istungi päevakorda regionaalminister Piret Hartmani ametivandega. Arupärijad on tagasi võtnud tänase istungi kolmandaks päevakorrapunktiks kavandatud arupärimise nr 576 ja õiguskomisjon on teinud ettepaneku arvata neljapäevase istungi päevakorrast välja neljas päevakorrapunkt, milleks on Vabariigi Valitsuse algatatud eelnõu 257 teine lugemine.
Koos nende muudatustega panen hääletusele Riigikogu täiskogu III istungjärgu 13. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:27 Hääletustulemused
15:28 Esimees Lauri Hussar
Poolt on 52 Riigikogu liiget, vastu 23, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Ja nüüd, head kolleegid, on võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Kõigepealt palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:28 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kaks seaduseelnõu. Esiteks, sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erihoolekandeteenused ja elukoha aadressi muutmine) eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust sotsiaalkaitseminister. Ja teiseks, Finantsinspektsiooni seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust rahandusminister. Mõlemad seaduseelnõud on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:29 Esimees Lauri Hussar
Suur tänu! Järgnevalt palun Riigikogu kõnetooli Anastassia Kovalenko-Kõlvarti. Palun!
15:29 Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Aitäh! Head kolleegid! Annan üle arupärimise õiguskantsler Ülle Madisele. Arupärimine puudutab seda otsust, millega eelmisel istunginädalal otsustati opositsioon tasalülitada ja võtta ära parlamentaarse demokraatia viimasedki instrumendid. Praegu tegelikult tekib kahtlus, et koalitsioon soovib sellisel viisil, ilma debati, ilma muudatusettepanekute menetlemiseta läbi suruda kõik ebapopulaarsed ja läbimõtlemata eelnõud, olgu [nende sisuks] kas automaks, suhkrumaks, trahvide ja riigilõivude mitmekordne suurendamine või pensionäride maksustamine.
Õiguskantsler on varasemalt juba öelnud, et obstruktsiooni ei saa, ei tohi ega ole vaja keelata, sest see on parlamentarismi osa. Sadade muudatusettepanekute esitamine, kõnede pidamine ja vaheaegade võtmine on oluline osa sellest, oluline [võimalus] seista valijate eest. Obstruktsioon konkreetsete eelnõude vastu on alati olnud ja see on andnud muu hulgas võimaluse otsida kompromisse ja jõuda koalitsiooniga erinevate kokkulepeteni. Aga täna me oleme jõudnud olukorda, kus tegelikult koalitsioon enam isegi ei ürita teha nägu, et soovitakse opositsiooni kuulata, soovitakse opositsiooniga arvestada ja kuulda ka rahva häält.
Riigikogu juhatus on opositsiooni tegevust piirates tegelikult eksinud mitme põhiseadusest tuleneva printsiibi vastu, olgu selleks parlamendi vähemuse kaitse nõue või mandaadi teostamise võimaluste võrdsuse nõue. Aga mis kõige olulisem: riigivõimu kõrgeim kandja on rahvas. Põhiseaduse kommenteeritud väljaanne ütleb, et Riigikogu liige ei esinda üksnes oma valijate või valimisringkonna huve, vaid ta teostab riigivõimu kogu rahva esindajana. Kahjuks selle põhimõtte vastu on nii Riigikogu juhatus kui ka kõik koalitsioonisaadikud, kes sellise otsuse poolt hääletasid, väga rängalt eksinud. Seetõttu soovime austatud õiguskantsler Ülle Madise arvamust tekkinud olukorra kohta.
15:32 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Ma palun Riigikogu kõnetooli Kalle Grünthali. Palun!
15:32 Kalle Grünthal
Austatud kolleegid! Et kõik ausalt ära rääkida, pean alustama sellest, et käesolev eelnõu sai ajendi tegelikult Võrumaal toimunud sündmustest. Väidetavalt on liitlassõdurid pannud toime vägistamisi. Politsei eitab seda. Kohalik elanikkond ütleb, et kõik tõendid on olemas. Ma arvan, et lugupeetud siseminister Lauri Läänemets peaks seal läbi viima sisekontrolli.
Nüüd aga eelnõu juurde. Püüdsin ka mina möödunud nädalal välisminister Margus Tsahkna käest saada informatsiooni selle kohta. Aga oh sa ime, ma sain sihukese koslepi sealt puldist, et anna ja imesta. Ehk siis sisuliselt sulane, kes allub Riigikogule kui tööandjale, plõksib siin kogu aeg Riigikogu liikmete kallal.
Võtsin siis lahti selle Ühendriikide ja Eesti Kaitseväe koostöölepingu ja vaatan seda ja imestada ei suuda. Seesama Tsahkna on sõlminud ja teinud valmis lepingu, mis on tegelikult vastuolus põhiseadusega. Eesti Vabariik ei tohi sõlmida välislepinguid, mis on vastuolus põhiseadusega. Ja vastuolu seisneb selles, et Eesti on loobunud kaalutlusotsuse alusel karistusõigusliku jurisdiktsiooni teostamise eesõigusest. Ehk siis, kui Ühendriikide sõdurid panevad siin toime kuriteo, siis Eesti õigusruum neid ei karista. Aga lähtudes õigusalasest dogmaatikast, on ilmselge see, mida ütleb karistusseadustiku § 6 lõige 1: Eesti karistusseadustik kehtib Eesti territooriumil kõikide isikute suhtes. Ja kui see seda ei ole, siis on igatahes oht suveräänsuse kaotamisele.
Nendele, kes hakkavad kritiseerima, ütlen, et see puudutab ainult kurjategijaid. Ja sellega seoses annan ma üle eelnõu, mille kohaselt Vabariigi Valitsust palutakse viia see koostöölepe kooskõlla põhiseadusega ka selles osas, milles on praegu vastuolu.
15:34 Esimees Lauri Hussar
Palun nüüd Riigikogu kõnetooli Jaak Valge. Palun!
15:34 Jaak Valge
Aitäh! Lugupeetud Riigikogu esimees! Lugupeetud valitsuse liikmed! Mul on au üle anda arupärimine minu enda ja EKRE fraktsioonist Varro Vooglaiu, Arvo Alleri ja Rain Epleri nimel. See arupärimine on lugupeetud siseministrile, kes väga teretulnult juhtub siin ka kohal viibivat. Ja selle taust on järgmine. Nimelt, Kaitsepolitseiameti aastaraamatus märgitakse, et on põhjust kahtlustada, et Venemaa eriteenistus andis ülesande lõhkuda Eesti siseministri Lauri Läänemetsa ja uudisteportaali Delfi venekeelse toimetuse juhi Andrei Šumakovi auto. Kaitsepolitsei andmetel on mõlemat juhtumit asunud uurima kriminaalpolitsei koos Kaitsepolitseiametiga. Kriminaalmenetluses praegu kogutud andmed viitavat, et Vene eriteenistus on koordineerinud Eesti Vabariigi julgeoleku vastast hübriidoperatsiooni. Kaitsepolitseile teadaolevalt on selle eesmärk olnud Eesti ühiskonnas hirmu külvata ja pingeid tekitada.
Ja nüüd on meil sellega seoses teile järgmised küsimused. Kas see on tõsi, et Andrei Šumakovil ei ole üleüldse autot ega autojuhiluba ja auto kuulub hoopis tema abikaasale Darja Saarele? Teiseks, kui see on tõsi, miks siis kriminaalpolitsei, Kaitsepolitseiamet, Siseministeerium ja siseminister on seda seni varjanud? Ja mul on veel küsimusi, aga kuna mu aeg sai otsa, siis suur tänu tähelepanu eest!
15:36 Esimees Lauri Hussar
Palun nüüd Riigikogu kõnetooli Andrei Korobeiniku. Palun!
15:36 Andrei Korobeinik
Aitäh, austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Eesti on digitaalse majanduse eestvedaja ning seetõttu on oluline, et Eesti seisukohad ja otsused selles valdkonnas oleksid tehtud avatult ja kaalutletult. Mul on arupärimine Tiit Riisalole, majandus- ja infotehnoloogiaministrile, seoses platvormitöö direktiivi hääletusega nii Euroopa Liidu Nõukogus kui ka Euroopa Liidu asjade komisjonis Riigikogus. Siin on kaheksa küsimust, mis puudutavad seda, miks Eesti hääletas poolt teisel katsel, mitte esimesel, ja mis seos on Eesti hääletusel ja Bolti-poolsel lobitööl. Loodan, et minister leiab aega ja vastab minu küsimustele põhjalikult. Aitäh!
15:38 Esimees Lauri Hussar
Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kolm eelnõu ja [kolm] arupärimist ja juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele.