14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Lauri Hussar
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Alustame Riigikogu täiskogu II istungjärgu 10. töönädala esmaspäevast istungit. Kõigepealt, head kolleegid, palun kohaloleku kontroll!
15:00 Kohaloleku kontroll
15:00 Esimees Lauri Hussar
Kohalolijaks on registreerunud 78 Riigikogu liiget, puudub 23.
Asume päevakorra kinnitamise juurde. Teatavaks tehtud päevakorras on toimunud üks muudatus: Helle-Moonika Helme ja Alar Laneman on tagasi võtnud regionaalminister Madis Kallasele esitatud arupärimise maksupaketi terviklike mõjude kohta, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi kuuendaks päevakorrapunktiks.
Meil on küsimusi istungi läbiviimise protseduuri kohta. Urmas Reinsalu, palun!
15:01 Urmas Reinsalu
Aitäh, austatud härra Riigikogu esimees! Möödunud töönädalal päevakorra kinnitamise ajal – see oli töönädala alul, ülemöödunud esmaspäeval – küsisin ma teilt, härra Riigikogu esimees, kas teie parlamendi, rahvaesinduse juhina olete teinud mingeid katseid – või peate seda mõistlikuks? –, et vältida sellist praktikat, mis muudab usaldusküsimusega seotud eelnõude menetlemise nüüd juba parlamendi tavaprotseduuriks, mis kindlasti ei ole kooskõlas põhiseaduse vaimuga. Ja siis te mulle tegelikkuses ei vastanud. Te võtsite selle teadmiseks ja ütlesite, et te ei ole eraldi huvi tundnud või midagi muud taolist. Ma kordan oma küsimust. Ma arvan, et see poliitilise vastasseisu lahendamine põhiseaduse vaimu vastase praktikaga ei ole asjakohane. Poliitilises ummikseisus peaksime me otsima lahendust poliitiliste läbirääkimiste teel. Mul on väga kahju, et seda on süstemaatiliselt välditud. Üks teie kabinetis toimunud alla tunniajane kohtumine ei ole kindlasti selleks piisav, ei ajaline ega ka sisuline panus kõigi asjaosaliste poolt. Minu küsimus on, härra Riigikogu esimees: milline on teie käsitlus? Kas poliitilisi läbirääkimisi oleks asjakohane pidada? Milline on teie enda panus sellesse rahvaesinduse juhina?
15:02 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma olen korduvalt näidanud üles initsiatiivi nii Riigikogu vanematekogu kokkukutsumisel kui ka erakondade esimeeste kokkukutsumisel. Lisaks olen ma korduvalt juhtinud tähelepanu sellele, et liigne obstruktsioon paraku ei saa sellisena jätkuda. Kui te olete lugenud kõiki neid eelnõusid, mis on pandud usaldusküsimusega hääletusele, siis nende eelnõude seletuskirjades on ju väga selgelt lisatud konkreetne põhjus, miks need eelnõud on pandud usaldushääletusele. Vabariigi Valitsus on põhjendanud eelnõude usaldusküsimusega sidumist eelnõude seletuskirjades, kus on märgitud, et opositsiooni kasutusele võetud obstruktsiooni taktika takistab eelnõude menetlemist. Selgitatakse, et eelnõud on seotud 2024. aasta riigieelarve menetlusega, need mõjutavad riigieelarve laekumisi ja riigieelarve alusel kasutab valitsus riigile laekuvat raha poliitika elluviimiseks. Nendes seletuskirjades tuuakse välja ka see, et kui 2024. aasta riigieelarvet ei võeta vastu 2024. aasta alguseks, siis võib iga kuu teha kulutusi ühe kaheteistkümnendiku ulatuses eelmise eelarveaasta kulutustest. Väga selged põhjendused on kirjas.
Tanel Kiik, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:04 Tanel Kiik
Lugupeetud Riigikogu esimees! Kõigepealt, ma igati nõustun eelkõneleja, härra Reinsalu välja toodud murekohtadega. Kahtlemata ka minu jaoks ja keskfraktsiooni jaoks on see probleem, kui Riigikogu tavaks muutub pelgalt usaldushääletusega [seotud eelnõude] menetlemine. See tähendab seda, et Riigikogu liikmetel ei ole võimalik eraldiseisvaid muudatusettepanekuid arutada ega hääletada ja ei ole ka võimalik tavapärast, normaalset debatti pidada, sest koalitsioon hääletab mustvalgelt valitsuse poolt ja opositsioon mustvalgelt valitsuse vastu sõltumata eelnõu sisust. Nii et tegelikult see on väga tõsine probleem. Millegipärast püüab praegune koalitsioon seda pisendada, naeruvääristada ja kuidagi EKRE mureks teha – ei, see on kogu parlamendi mure.
Mu küsimus on hästi lihtne ja konkreetne. Täna on päevakorras tavapäraselt arupärimistele vastamine ja mõned üksikud on sinna ka jõudnud. Aga kui näiteks pooled Riigikogu liikmed otsustaksid täna pidada kõne emma-kumma usaldusega seotud eelnõu kohta, siis me ei jõuaks mitte ühegi arupärimiseni. Kas see on adekvaatne päevakorra planeerimine, et arupärimistele [vastamise] asemel me hakkame hoopis valitsuse usaldushääletusega juba esmaspäeval pihta?
15:05 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Sellepärast meil ongi tänase istungi päevakorras vähem arupärimisi, kui meil on olnud varasematel nädalatel, et pärast seda, kui meil on eelmisest nädalast üle tulnud eelnõud menetletud, me jõuaksime veel käsitleda ka arupärimisi.
Varro Vooglaid, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:05 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Kõigepealt ma ütlen omalt poolt ka ära selle, et alates sellest hetkest, kui te teatasite, et te astute erakonna esimehe kohalt tagasi ja pühendute Riigikogu kordategemisele, mina Riigikogu lihtliikmena pole küll tähele pannud mitte ühtegi sammu, vähemalt mitte ühtegi sellist sammu, milles oleks võimalik osaleda või millesse oleks võimalik panustada. Hea meelega tervitaks tõesti selliseid nähtavaid samme selles suunas liikumiseks teie initsiatiivina.
Aga ma tahtsin küsida teie käest tõesti täiesti rangelt protseduurilise küsimuse. Eelmisel nädalal õiguskomisjonis ilmnes selline olukord, et mitmed EKRE fraktsiooni algatatud eelnõud oleks pidanud saama saadetud suurde saali esimesele lugemisele, sellepärast et vastavalt kodu- ja töökorra seaduse § 97 lõikele 2 peab eelnõu esimene lugemine toimuma Riigikogu täiskogus seitsme töönädala jooksul eelnõu menetlusse võtmisest. Ja sai [juhitud] ka komisjoni juhi tähelepanu sellele, et tegelikult see aeg on möödunud. See, kas juhatus paneb nad päevakorda või mitte, on üks küsimus, mille üle me oleme vaielnud juba ka Riigikohtus, aga see, et komisjon ei saada neid isegi juhatusele – see on nüüd samm edasi. Kas see on teie arvates kooskõlas meie kodu- ja töökorra seaduse ja parlamentaarsete tavadega? Kui ei ole, siis ma küsin ka teilt, mida teie või juhatus laiemalt kavatseb ette võtta selleks, et tagada komisjonide töötamine kooskõlas meie kodukorraseadusega.
15:07 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! See ei ole nüüd küll protseduuriline küsimus, aga vastan. Kui kellelgi on küsimusi seoses komisjoni tööga, siis peab nende lahendamist alustama komisjonis. Kui see tulemust ei anna, siis järgmine võimalus on pöörduda Riigikogu juhatuse poole, kellel on probleemi arutamiseks ja lahendamiseks võimalus kokku kutsuda Riigikogu vanematekogu.
Siim Pohlak, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta.
15:07 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Kõigepealt ma küsin: kas te kinnitaksite või ütleksite mulle, kas juhataja, Riigikogu esimees, on erapooletu institutsioon, kes ei esinda koalitsiooni, vaid esindab kogu parlamenti? Kas see on nii? Kui see on nii, siis küsin ka, et milliseid pingutusi te olete teinud selleks, et oleks kaitstud ka opositsiooni õigused. Mis protseduure te olete ette võtnud, et parandada seda poliitilist kultuuri, kus valitsuskoalitsioon üldjuhul sõidab alati opositsioonist tuimalt üle? Kas te olete mingeid pingutusi ette võtnud? Ja kas te olete Riigikogu esimees kui erapooletu isik või olete siiski koalitsiooni esindaja? Kuidas te oma rolli ise kirjeldaksite?
15:08 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Riigikogu esimehe ülesanded on kirjeldatud nii põhiseaduses kui ka Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduses. Ma võin teile kinnitada, et me oleme Riigikogu juhatuses teinud väga suuri pingutusi selleks – vaatamata opositsiooni rakendatud obstruktsioonile, mis on suuresti halvanud Riigikogu töö –, et opositsioonil oleks võimalus olla ära kuulatud. Me oleme nii teie eelnõusid kui ka teie arupärimisi, ma usun, käsitlenud täiesti proportsionaalselt. Ja kindlasti opositsioonisaadikute õigused nii sõna võtmise kui ka sõna saamise osas on täielikult kaitstud.
Urmas Reinsalu, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:09 Urmas Reinsalu
Aitäh, härra Riigikogu esimees! Küsimus on selles, et vajakajäämised puudutavad ühiskonna võimalust olla ära kuulatud nende otsuste kaudu, mida me siin langetame või oleme asumas langetama. Kogu austuse juures, härra Riigikogu esimees, te tegelikult ei vastanud mu küsimusele. Minu küsimus oli, et kuidas teie käsitlete võimalust poliitilisest vastasseisust üle saada ja panustada poliitilistesse läbirääkimistesse. [Vastamise] asemel te lugesite mulle ette valitsuse algatatud eelnõude seletuskirja mingeid aspekte. Te viitasite sellele, et te suhtute sellesse väga tõsiselt, nii-öelda arutelu formaati ja kaasamisformaati parlamendijõudude vahel, ja viitasite ka parlamendi vanematekogule. Ja mu täpsustus ongi: selles vastasseisus, mis on uuele tasemele jõudnud seoses selle kaskaadi usaldushääletustega valitsuse poolt, millal viimati parlamendi vanematekogu kogunes ja mis küsimust seal arutati? Värskendage parlamendiliikmete mälu!
15:10 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg, see ei ole küsimus tänase istungi läbiviimise protseduuri kohta. Aga vastan: viimati kogunes Riigikogu vanematekogu septembri keskel ja siis me arutasime täpselt samamoodi seda obstruktsiooni, mis siin Riigikogu saalis on pikka aega toimunud. Kahjuks me lahendust ei leidnud. Kindlasti koguneb Riigikogu vanematekogu ka lähiajal, seda enam, et meil on ka mitmeid parlamendi töökorralduslikke küsimusi, mida me peame üheskoos arutama.
Tanel Kiik, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:11 Tanel Kiik
Austatud Riigikogu esimees! Tegelikult mu küsimuse sisu, kui te tähelepanelikult kuulasite – ma eeldan, et te seda tegite –, oli see, et nende usaldushääletuste arupärimiste ette toppimisega saavutatakse olukord, kus parlament arupärimisteni võib, aga ei pruugi jõuda, sest teatavasti on igal saadikul õigus pidada kõnet kaheksa minutit ja meil on siin 100 saadikut. Kahe eelnõu puhul see tähendab kuskil suurusjärgus 1600 minutit, peaaegu 30 tundi. Tõenäoliselt nii palju aega ei kulu, aga ikkagi on see minu hinnangul ebamõistlik päevakorra planeerimine ja opositsiooni arupärimiste võimaluse piiramine. See oli mu küsimuse sisu, mitte see, et te panete vähem arupärimisi, siis jõuab need ära menetleda. Vähem eelnõusid peaks olema tänases päevakorras. Küsimus on väga konkreetne, väga lihtne. Mitmel päeval käesoleval nädalal on plaanis Riigikogu istung, pidades silmas ka võimalust kutsuda kokku täiendavaid istungeid ja muid selliseid mehhanisme, mis on parlamendil olemas?
15:12 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Minul ja kõigil teil on laudadel Riigikogu töönädala päevakord. Mina usun, et see on täiesti jõukohane päevakord, mille me oleme selleks nädalaks kokku pannud. Ma kindlasti loodan, et arutelud tulevad sisulised ja kellelgi ei ole plaanis põhjendamatult aega viita. Ma loodan, et me jõuame selle töönädala jooksul kõik need päevakorrapunktid ära menetleda.
Nii, head kolleegid, ma võtan veel kolm viimast protseduurilist küsimust. Kalle Grünthal, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:12 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Tõsi on see, et obstruktsioon on praegu halvanud Riigikogu töö. 6. novembril teatasite teie erakonna juhatuse koosolekul, et te astute esimehe kohalt tagasi ja kavatsete pühenduda Riigikogu juhtimisele, et lõpetada see olukord ja teha Riigikogu korda, et parlament saaks täita kõiki põhiseaduses sätestatud ülesandeid. Nüüd on sellest olukorrast, kus te teatasite, et te kavatsete Riigikogu remontima hakata, parlamenti remontima hakata, möödas ligi kuu aega. Öelge palun, lugupeetud Lauri Hussar, konkreetselt ja täpselt: milliseid samme [te olete astunud] ja mida te olete teinud selleks, et Riigikogu saaks teie sõnul korda tehtud?
15:13 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! See ei ole küsimus tänase istungi läbiviimise protseduuri kohta. Kert Kingo, palun, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta!
15:13 Kert Kingo
Ma tänan! Ma jätkan sama koha pealt. Te enne ütlesite väga selgelt, et teie Riigikogu juhatusega olete teinud suuri pingutusi, et Riigikogu tööd saada, ütleme, patiseisust välja. Äkki ütlete, millised need konkreetsed pingutused on olnud. Mina olen ka siin Riigikogus ning ei ole märgata olnud mitte mingeid tulemusi ega ole kuulda olnud mitte mingit sõnumit ei komisjonide töös, ei istungitel, mitte kuskil – mitte midagi ei ole kuulda ega näha olnud. Ja teine küsimus. Iga asja kohta te ütlete, et see ei ole protseduuriline küsimus. Palun öelge täpselt, millised küsimused konkreetselt kvalifitseeruvad protseduuriliste küsimuste alla ja millised mitte.
15:14 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, Kert Kingo! Teie laual on või vähemalt teile on sellel aastal antud uus Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse kommenteeritud väljaanne. Seal on väga selgelt kirjas, mis on protseduuriline küsimus. Lugege see läbi ja te saate väga konkreetse vastuse.
Martin Helme, küsimus istungi läbiviimise protseduuri kohta, palun!
15:15 Martin Helme
Aitäh! Ma olen seda raamatut lugenud ühtepidi ja teistpidi …
15:15 Esimees Lauri Hussar
Seal on vastus ka.
15:15 Martin Helme
… ja küsin nüüd protseduurilise küsimuse päevakorra kohta. Ma sissejuhatuseks küsin: Lauri Hussar, kas teil häbi ka on? Nädalast nädalasse pannakse meile lauale päevakord, kus eelmisel töönädalal käsitlemata jäänud päevakorrapunktid ei ole esmaspäeval, ei ole teisipäeval, vaid on kolmapäeval kõige lõpus. Ja juhuslikult on need alati opositsioonierakondade fraktsioonide esitatud eelnõud. Nüüd meil on päevakord, mida ei ole sugugi mitte sama printsiibi järgi tehtud, vaid näe, koalitsiooni prioriteetsed eelnõud on pandud, nii nagu meie kodukord muide ette näeb, tõepoolest, järgmisel nädalal esimestena. Kuidas saab nii olla, et kui on opositsioonierakondade esitatud eelnõud jäänud eelmisel nädalal pooleli või menetlemata, siis neid ei panda esimestena, nagu kodukord ette näeb, aga näe, valitsuse omad pannakse? Häbi ka on või?
15:16 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Hea kolleeg, Riigikogu juhatus on lähtunud Vabariigi Valitsuse taotlusest siduda need eelnõud usaldushääletusega ning panna need päevakorda esimesena. Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 137 lõike 3 kohaselt võetakse eelnõu teiseks lugemiseks päevakorda Vabariigi Valitsuse määratud ajal, kuid mitte varem kui ülejärgmisel päeval pärast usaldusküsimusega sidumist. Hea kolleeg, see on olnud pikka aega tava ja sellest tavast me oleme kinni pidanud.
Head kolleegid, kuna Tõnis Möldril on käsi veel püsti, siis ma annan Tõnis Möldrile sõna. Tõnis Mölder, palun!
15:16 Tõnis Mölder
Aitäh, hea istungi juhataja! Minul on selline küsimus. Ma kirjutasin teile 6. novembril sooviavalduse ja ma ootan jätkuvalt sellele avaldusele vastust, et saaks ka siin parlamendi suures saalis sisulist arutelu pidada. Millal Riigikogu juhatus minu avaldust arutab? Millal ma võiksin sellele kuu aega tagasi esitatud avaldusele vastuse saada?
15:17 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Jälle ei ole tegu protseduurilise küsimusega, aga vastan teile, hea kolleeg, et juhatus tegeleb teie taotlusega palehigis. Võite seda oma endiselt fraktsioonikaaslaselt üle küsida.
Head kolleegid, nagu ma ütlesin, teatavaks tehtud päevakorras on toimunud üks muudatus. Helle-Moonika Helme ja Alar Laneman on tagasi võtnud regionaalminister Madis Kallasele esitatud arupärimise maksupaketi terviklike mõjude kohta, millele vastamine oli kavandatud tänase istungi kuuendaks päevakorrapunktiks. Enne, kui me asume hääletuse ettevalmistamise juurde, Helir-Valdor Seeder, palun!
15:17 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Mul ei ole protseduurilist küsimust, mul on ettepanek päevakorra kohta. Aga enne ma kommenteerin teie vastust, mis on hästi vastuoluline, te räägite iseendale vastu. Te ütlete, et vastavalt valitsuse taotlusele on terve rida eelnõusid seotud usaldusega ja need tuleb panna päevakorda esimesena. Nii on ka valitsus taotlenud. Ja siis te panete Riigikogu saadikute ette [päevakorra], mis on vastuolus teie öelduga: kaks usaldusega seotud päevakorrapunkti on tõesti täna esimesena, vahepeal on arupärimistele vastamised ja siis tulevad jälle usaldushääletusega seotud eelnõud. Nii et ei ole kõik esimeseks pandud, nagu te väitsite.
15:18 Esimees Lauri Hussar
Hea kolleeg, te teate väga hästi, miks eelmise nädala eelnõud üle tulid.
15:18 Helir-Valdor Seeder
Lubage, ma lõpetan! Mul on ettepanek päevakorra kohta: tõsta tänase päevakorra esimene ja teine punkt, mis on enne arupärimisi, arupärimiste järele üheksandaks ja kümnendaks päevakorrapunktiks. Tõsi, üks arupärimine kukub vahelt ära, nii et siis kaheksandaks ja üheksandaks, et me saaksime alustada tavapäraselt arupärimistega ja seejärel tuleks eelnõud. Mul on selline ettepanek päevakorra kohta.
15:18 Esimees Lauri Hussar
Aitäh, hea kolleeg! Ma lihtsalt tuletan teile meelde, et need, mis on esimesena, on eelmisest nädalast üle tulnud eelnõud. Te teate seda väga hästi. Erkki Keldo, palun!
15:19 Erkki Keldo
Aitäh! Tõesti on niimoodi, et eelmisel nädalal jäi pooleli ühe seadus[eelnõu menetlemine], mille puhul läheb esimesena pulti minister. Oleks imelik, kui vahepeal oleksid arupärimised ja minister peaks veel ootama meie järele. Sellest tulenevalt Reformierakonna fraktsioon ei ole nõus nädala päevakorda muutma.
15:19 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Head kolleegid, asume hääletuse ettevalmistamise juurde, aga enne, Martin Helme, palun!
15:19 Martin Helme
Teil oleks imelik, meil mitte. Aga ma palun kümme minutit vaheaega enne päevakorra kinnitamise hääletust.
15:19 Esimees Lauri Hussar
Kümme minutit vaheaega EKRE fraktsiooni palvel.
V a h e a e g
15:29 Esimees Lauri Hussar
Head kolleegid, asume töönädala päevakorra kinnitamise juurde. Arupärijad on tagasi võtnud tänase istungi kuuendaks päevakorrapunktiks kavandatud arupärimise nr 297. Seega jääb see punkt päevakorrast välja.
Head kolleegid, koos selle muudatusega panen hääletusele Riigikogu täiskogu II istungjärgu 10. töönädala päevakorra kinnitamise. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:30 Hääletustulemused
15:30 Esimees Lauri Hussar
Päevakorra kinnitamise poolt on 51 Riigikogu liiget, vastu 32, erapooletuid ei ole. Päevakord on kinnitatud.
Järgnevalt, head kolleegid, on võimalik anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Kõigepealt palun siia Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:31 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kaks seaduseelnõu. Esimeseks, välismaalaste seaduse muutmise seaduse (Euroopa Liidu sinine kaart) eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust siseminister. Teiseks, tolliseaduse muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust rahandusminister. Mõlemad eelnõud on edastatud elektrooniliselt.
15:31 Esimees Lauri Hussar
Aitäh! Rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kaks eelnõu. Juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusele.