Aitäh, lugupeetud asespiiker! Head kolleegid! Minister tegi enne siin sellise kergelt haavunud näo ja ütles, et mõistab, et opositsioon tahab teha obstruktsiooni, aga ärgu nad nüüd missiooni asjadele tehku obstruktsiooni. No ma ei mõista, ma pean ausalt tunnistama, et mind selline seisukohavõtt irriteerib. Aga miks siis mitte? Meil on üle 30 otsuse eelnõu, mille meie fraktsioon on teinud ja sellel istungjärgul sisse andnud. Need ei ole isegi komisjonidesse jõudnud, kuigi seitse nädalat on täis saanud, rääkimata siia saali jõudmisest. Seisavad meie OE-d, mis on täpselt samamoodi olulised, tähtsad. Näiteks on seal mõned eelnõud, mis on Eesti rahvusliku jõukuse seisukohalt väga olulised. Seisavad, kedagi ei huvita. Ja siis on mingid Kaitseministeeriumi eelnõud, mille kohta öeldakse: vaat nende puhul ärge nüüd küll siin palun venitage, meil on vaja tähtsaid asju ajada. Vabandust! Valitsuse asjad ei ole tähtsamad kui opositsiooni asjad, vähemalt ei tohiks olla. Ma protesteerin sellise mõtteviisi vastu.
Nüüd, läbiv teema nende praeguse üheksa eelnõu puhul, mis meil siin eile olid ja täna liiguvad, on ikkagi vajadus avada sisuline arutelu. Ja me nägime, kuidas sisulise arutelu avamise katse sai kohe vastulause. Jürgen Ligi teatas meile siin, et on asju, mille üle lihtsalt ei arutleta. Universumi direktor andis meile korralduse ja olgu see nüüd meile kõigile teada. Sinna juurde käib mingisugune aksiomaatiline hoiak, et küsida ei tohi, arutada ei tohi, kursimuutust kuidagigi kontempleerida ei tohi, sellepärast et nii on.
Me oleme käinud 20 aastat missioonidel. Sealsamas Liibanonis, ma arvan, oleme me ka umbes 20 aastat istunud, võib-olla isegi natuke kauem, ma praegu peast ei tea. See Liibanoni missioon on vist üks vanimaid missioone, mis meil on. Ammu enne, kui me Afganistani läksime ja sinna demokraatiat eksportima hakkasime, juba ammu-ammu enne, kui me läksime Iraaki massihävitusrelvi leidma, olime me juba Liibanonis rahu tagamas. Noh, see on ju täiesti selgelt näha, et selle missiooni algne mõte on muteerunud, meie enda tegevused seal on ammu muutunud. Nüüd istub seal lihtsalt üks luuraja, kes hoiab Eesti lippu ja ehitab võrgustikku umbes sama raha eest, mille eest saaks Metsküla kooli pidada.
Okei, ma ei saa öelda, et üks on tähtsam tegevus kui teine, aga kui siin enne Meelis Kiili rääkis sellest, kuidas ta insenerimõtlemisega näeb, et kasutegur on väga kõrge, siis ma väidan, et ühe maakooli pidamise kasutegur 36 000 eest on ka väga kõrge. Kaaluda jälle, ma ütlen, on raske. Nii et kasutegureid on mujal ka.
Ma ei saa aru sellest jutust, et kui sa võtad üles debati, et kas see on mõistlik, kas see toob meile kasu, kas meie riskid on õigustatud, kas meie riskid on maandatud, siis teatatakse meile, et punkt üks, arutada ei tohi, punkt kaks, kui arutada tahad, siis sa oled Eesti riigi vaenlane, Eesti julgeoleku kahjustaja ja üleüldse putinist. See muidugi näitab mingisugust, ütleme, instinktiivset käe liikumist kabuuri poole vestluses inimestega, kes sinuga nõus ei ole, ütleksin niimoodi. See oli väike selline göringlik mõttevälgatus – iga kord, kui ta kuuleb sõna "kultuur", liigub käsi kabuuri poole. No Jürgen Ligil iga kord, kui ta kuuleb eriarvamust, liigub käsi kabuuri poole.
Nüüd, siin majas sellessamas Riigikogu koosseisus on avatud arutelu abielu tähenduse üle, abielu on ära perverteeritud. Tohtis! Tohtis avada [arutelu]. Räägitakse, ka siitsamast puldist on rääkinud üks meie endine kultuuriminister sellest, kuidas mehed loomulikult saavad sünnitada. Saab avada arutelusid, igasugustel teemadel on avatud arutelusid, isegi kui need on nii pöörased, et nendel ei ole mingit kokkupuutumist päris maailmaga. Isiklikult mulle see ei meeldi, meie erakonnale ei meeldi, aga ma väidan täiesti kategooriliselt, et mu käsi ei liikunud kabuuri poole. Tuleb siis lihtsalt vaielda hulluste vastu.
Mõne sõnaga sellest konkreetsest eelnõust ka. Jälle, siin eile lasti lendu selline andekas termin, et piirkond on dünaamiline. Muidugi on piirkond dünaamiline, sest tegemist on Lähis-Idaga, seal on Kaini ja Aabeli aegadest saadik tapetud üksteist ja kõiki, kes sinna kuidagi ka mujalt mailt on sattunud. Ja see dünaamika on meil viimase kuu aja jooksul eriti hästi silme ees olnud. Pean nõustuma sellega, mida Mart enne ütles, et Liibanon on läbi kukkunud riik. See riik ei ole riik, sellel riigil ei ole tegelikult keskvalitsust, puudub võim suurte osade oma territooriumi üle, puudub võim tervete hulkade relvastatud üksuste üle. Seal ei ole mingisugust sellist riiki, mida meie mõistame riigina. No lihtsalt ei toimi! See on põhimõtteliselt üks õnnetu maariba, mille pärast kaklevad korraga iraanlased, türklased, süürlased, venelased, ameeriklased, hiinlased loomulikult ka ja veel terve hulk [riike]. Ja siis seal on üks meie mees, kes ehitab võrgustikku. Ma mõistan küll, luurajaid peab ka olema.
Aga mul on selle kohta alati muidugi üks ja sama küsimus: miks me siin parlamendis peame tegelema ühemeheliste missioonide lähetamisega? Niisugused missioonid ei ole ju tegelikult sõjalised missioonid. Ju me saadame sõjaväelise auastmega mehi, nii-öelda ühemehelisi sõjavägesid missioonidele Eesti riigi heaks tööd tegema ka ilma parlamendist läbi laskmata. Saavad seal oma välislähetuse rahad ja sotsiaalgarantiid ja kõik asjad. Miks me peame selle siit parlamendist läbi saatma? Kui mingi mees läheb kuhugile, ma ei tea, Ladina-Ameerikasse või Aafrikasse mingit muud asja ajama, siis seda me siit läbi ei lase. See käib hoopis teisi kanaleid pidi. Mulle ei ole see kunagi arusaadav olnud. Ma saan aru, kui me saadame päriselt sõjaväelise üksuse, ükskõik kas see on rühm, jagu või midagi veel suuremat, aga ühe- ja kahemehelistest missioonidest ma aru ei saa. Miks me peame seda üldse parlamendis otsustama? Ma arvan, muide, et eilse ja tänase arutelu tulemusel see võib-olla muutub.
Igatahes mulle tundub, et kogu see missioon on kahtlane. Ma teen meie fraktsiooni nimel ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.