13:58 Istungi rakendamine
14:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, head kolleegid! Avan Riigikogu täiskogu kolmapäevase istungi.
Head kolleegid! 14. juuni on päev, mil me mälestame juuniküüditamise ohvreid. Mõeldes neile inimestele, teadvustades endale ja mõeldes ka sellele, et ennekõike meie kätes on see, et mitte kunagi mitte midagi ligilähedast, sarnast Eestimaa ja eestimaalastega ei juhtuks, mälestagem neid küüditatuid leinaseisakuga. (Leinaseisak.) Aitäh!
Järgnev on juba tavapärane toiming. Kohaloleku kontroll, palun!
14:01 Kohaloleku kontroll
14:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohalolijaks registreerus 77 Riigikogu liiget, puudub 24. Järgnevalt on võimalus üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Jaak Aab, üks protseduuriline küsimus, palun!
14:02 Jaak Aab
Tänan, austatud juhataja! Minu protseduuriline küsimus on ikkagi päris protseduuriline küsimus ja puudutab tänast päevakorda.
14:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Me selleni, head kolleegid, jõuame peale seda, kui me oleme selle punkti läbinud. Siis me tuleme päevakorra täpsustamise juurde.
14:03 Jaak Aab
Ma saan aru, et juhatajal on sõnumeid. Okei.
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jah. Tanel Kiik, kas sama?
14:03 Tanel Kiik
Austatud aseesimees! Ma võtan oma protseduurilise küsimuse tagasi. Ma ootan õiget aega.
14:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Me tuleme selle juurde. Aga nüüd siis eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Palun, Rain Epler!
14:03 Rain Epler
Aitäh, hea eesistuja! Head kolleegid! Nagu tänagi uudistest lugeda sai, kurdab Transpordiameti juht selle üle, et raha ei jätku ei teedele ega mujalegi. Kuna infrastruktuuri ja teede teema on liikumas kliimaministri vastutusalasse – kui Riigikogu peaks nii otsustama siin lähipäevil või ka sügisel, kes teab, kunas see otsus lõpuks sünnib –, siis tahakski küsida värskelt kliimaministrilt, anda talle järgmine arupärimine.
Transpordiameti andmetel langevad riigiteede ehituse mahud tänavu nii madalale, et osa maanteid jääb korda tegemata ning sinna tuleb paigaldada kiiruspiirangu‑ ja hoiatusmärgid. Teetööde kilomeetrite maht on kahe aastaga vähenenud kolmandiku võrra. Valitsuse otsusega lõpetatakse ka Suure väina püsiühenduse ja selle toimimiseks vajaliku taristu riigi eriplaneering ning keskkonnamõju strateegiline hindamine, millega kavandati püsiühendust mandri ja Muhu saare vahel. Teehoiuraha on uus valitsus kärpinud sedavõrd, et lähiaastail pole võimalik tolmuvabasid katteid üldse ehitada. Miinimumprogrammina tehakse teatud lõikudel küll tolmutõrjet, ent tolmust suurem probleem on kruusateede üldine kehv seis, mis lõhub masinaid. Eestis on peaaegu 1600 kilomeetrit riigile kuuluvaid kruusateid, mis ootavad tolmuvaba katte alla viimist.
Sellest tulenevalt soovime küsida koos Anti Poolametsaga ministrilt kolm küsimust, mis puudutavad plaane, kuidas sellest alarahastamise murest üle saada ja kuidas infrastruktuuri olukorda edaspidi parandada. Aitäh!
14:05 Aseesimees Toomas Kivimägi
Mart Maastik, palun!
14:05 Mart Maastik
Lugupeetud eesistuja! Head kolleegid saalis! Mul on üle anda liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõu. Ma ei hakka seda siin sõna-sõnalt ette lugema, aga mõte on järgnevas. Praegune mopeedautode tühimassipiirang on 425 kilogrammi. Ise puutusin selle asjaga kokku, kuna mu tütar sai 14. Maal elades on keeruline lapsi kooli ja trennidesse viia, naine on mul kogu aeg nagu taksojuht. Ja need mopeedautod on tegelikult selline … Kuna piirang on 425 kilogrammi, need on nii kerged, siis need ei ole turvalised, seal puudub metall. Sellest lähtuvalt ongi ettepanek muuta seadust ja lubada ka tavaautodega sõita, millel on samamoodi nagu mopeedautodel kiirusepiirang 45 kilomeetrit tunnis küll peal, aga mis looks ikkagi turvalisema tee punktist A punkti B nii lastele kui ka täiskasvanutele. Aitäh!
14:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Lauri Laats, palun!
14:07 Lauri Laats
Hea istungi juhataja! Head kolleegid! Mul on täna üle anda Riigikogu otsuse eelnõu "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele elektri üldteenuse klientide universaalteenuse hinnalt börsipõhisele hinnastamisele viimiseks". Kui sellest eelnõust rääkida, siis ma juhin tähelepanu ühele vastusele, mis tuli lugupeetud Riigikogu liikmele Aleksei Jevgrafovile kliimaminister Kristen Michalilt. Nimelt, Riigikogu liige Aleksei Jevgrafov palus kirjalikult kliimaministrilt vastust järgmisele küsimusele. Küsimus kõlas nii. [Pöördun] kliimaministri poole, et saada vastuseid elektri üldteenuse klientide üleviimise kohta universaalteenuse hinnalt tagasi börsipõhisele hinnastamisele. [Sellele tuli] ka vastus. Minister selgitas, et tõepoolest on universaalteenusel veel märkimisväärne hulk kodutarbijaid. Mai lõpu seisuga oli universaalteenusel 138 674 kodutarbijat ja üldteenusel universaalteenuse hinnaga 95 872 kodutarbijat. Minister nõustus, et tegemist on tõesti väga olulise teemaga, ning viitas sellele, et ka ministeeriumis valmistatakse ette säärast eelnõu, nagu meie tahame täna üle anda. Ta mainis, et seadusemuudatus on plaanis esitada lähiajal, aga edasine sõltub juba seadusandja töörütmist. Selle peale ma ütlen, head sõbrad, hea minister, kliimaminister Kristen Michal: Riigikogu taha see asi ei jää. Kui tullakse keset suve ja soovitakse ikkagi inimestele head teha, siis Keskerakond kindlasti tuleb kokku ja võtab selle seaduse ka vastu.
14:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg!
14:07 Lauri Laats
Ja mis puudutab seda eelnõu, siis siin ongi lühidalt öeldud, et meie soov on kiiremas korras viia inimesed universaalteenuselt üle börsipõhisele paketile. Aitäh!
14:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg! Arvo Aller, palun!
14:10 Arvo Aller
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Tahan üle anda käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, kus me soovime langetada käibemaksu standardmäära tulenevalt sellest, et uus valitsus planeerib tõsta käibemaksumäära, mis kokkuvõttes suurendab Eesti inimeste toidukorvi maksumust, suurendab sõidu- ja eluasemekulusid ning vähendab inimeste toimetulekut praeguses raskes majanduslikus olukorras.
Meie tehtav muudatus on üks võimalik appitulek inimestele, et neile jääks rohkem raha kätte, nende toidukorv oleks soodsam, kütuse hind oleks soodsam, sõidukulud oleksid soodsamad. See kokkuvõttes parandaks inimeste endi toimetulekut ja väheneksid kulutused sotsiaalvaldkonnale, väheneks vajadus sotsiaalabiteenustele. Me soovime vähendada standardmäära, samas me jätaksime samaks kaupadele ja teenustele kehtivad vähendatud määrad, soodusmäärad praeguses käibemaksuseaduses, mis on 5% ja 9%. Lisaks on veel olemas nullmääraga käibemaks, mis on neljas võimalik käibemaksuprotsent. Nii et selle ettepanekuga me oleksime ka Euroopa Liidu mõistes täiesti abikõlblikud – Euroopa Liidu harilik käibemaksumäär peab olema vähemalt 15. Loodan, et seda [eelnõu] toetatakse. Aitäh!
14:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kert Kingo, palun!
14:12 Kert Kingo
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Annan iseenda ja Rene Koka nimel üle arupärimise terviseminister Riina Sikkutile seoses abielu mõiste muutmisega perekonnaseaduses. Reformierakonna, Eesti 200 ja sotsiaaldemokraatide koalitsioonileping näeb ette homoabielu legaliseerimist perekonnaseaduse muutmise teel. Teadaolevalt on kavas muuta seadust nii, et edaspidi saavad abielluda kaks samast soost isikut, ühtlasi on plaanis vastu võtta kooseluseaduse rakendusaktid.
Mittetulundusühingu Ühiskonnauuringute Instituudi tellitud ja Norstati läbi viidud hiljutisest küsitlusest selgub, et 52% vastajatest ei toeta perekonnaseaduses abielu mõiste juures sõnade "mehe ja naise" asendamist sõnadega "kahe füüsilise isiku", 40% toetab. Teisisõnu, abielu mõiste muutmise vastastel on valijaskonnas mitte väga suur, aga siiski selge ülekaal. Seejuures on perekonnaseaduse sellise muutmise toetus kõige suurem eesti rahvusest noorte lastetute naiste seas. Nende valijate hulgas, kellel on vähemalt üks laps, on vastuseis sellele muudatusele suurem kui poolehoid, eriti kõrge on vastuseis paljulapseliste vanemate seas. Kui 18–34-aastaste vastajate seas on enamuses vastajad, kes on sõnastuse muutmise poolt, siis alates 35. eluaastast on ülekaalus vastajad, kes sõnastuse muutmist ei toeta. Vastajate haridustaseme põhjal aga suuri erinevusi ei teki ning perekonnaseaduse sõnastuse muutmise puhul on kõikide haridustasemete puhul vastaseid enam kui toetajaid. Nendele andmetele tuginedes soovime terviseminister Riina Sikkutilt saada vastuseid meie esitatud küsimustele, ja neid küsimusi on kolm. Aitäh!
14:14 Aseesimees Toomas Kivimägi
Henn Põlluaas, palun!
14:15 Henn Põlluaas
Austatud eesistuja! Head kolleegid! Mul on esitada kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Lühidalt, see puudutab Riigikogu saadikute niinimetatud kahel toolil istumist: olemist nii Riigikogus kui ka kohalikus omavalitsuses.
See küsimus on aastate jooksul käinud nagu kuum kartul ühes ja teises suunas. Kui 2005. aastani said Riigikogu liikmed kandideerida ja olla valitud kohalikku omavalitsusse, siis 2005. aastal jõuti seisukohale, et see on vastuolus kohaliku omavalitsuse autonoomia, võimude lahususe, tasakaalu ja ametite ühildamatuse põhiseaduslike põhimõtetega. Riigikogu IX koosseis kehtestas reegli, et alates järgmisest valimisest ei saa Riigikogu liige kuuluda samaaegselt kohaliku omavalitsuse volikogusse.
Samal aastal mõtles Riigikogu ümber – järgmine koosseis peale valimisi – ja otsustas selle õiguse tagasi anda. President Arnold Rüütel ei kinnitanud seda, kuna ta leidis, et nende mandaatide samaaegne kandmine ei ole põhiseadusega kooskõlas. Temaga jäi nõusse ka Riigikohus ja see keelati ära. Ka õiguskantsler leidis, et see ei ole absoluutselt põhiseaduskohane ega ole ka kooskõlas personaalse võimude lahususe põhimõttega.
14:17 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg, hea kolleeg!
14:17 Henn Põlluaas
2017. aastal mindi aga taas selle vana praktika juurde. Ja nüüd selle …
14:17 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg on otsas, hea kolleeg!
14:17 Henn Põlluaas
… eelnõu järgi peaks nad lahutama teineteisest.
14:17 Aseesimees Toomas Kivimägi
Varro Vooglaid, palun!
14:17 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Austatud kolleegid! Taas tänan võimaluse eest anda üle arupärimine, väga sisuline, oluline asi. Seekord proua Signe Riisalole, kes on teatavasti sotsiaalkaitseminister. Arupärimine seondub abordijärgsete tüsistuste kohta andmete kogumisega.
Abordil võivad teatavasti olla ulatuslikud tagajärjed nii naiste füüsilisele kui ka vaimsele tervisele. Hoolimata kõrgest abortide suhtarvust, ei ole teadaolevalt Eestis neid mõjusid uuritud. Abordiga seotud andmete kogumise alusdokumendiks Eestis on raseduse katkemise / katkestamise andmekaart, mille peavad täitma kõik, kes raseduse katkestavad või katkenud rasedusega naistele arstiabi annavad. Vastavalt kaardil antud loetelule tuleb märkida võimalikud tüsistused, mis tekkisid 24 tunni jooksul pärast aborti. Hiljem avalduvate komplikatsioonide kohta teadaolevalt andmeid ei koguta.
Ometi suur hulk abordi füüsilistest ja vaimsetest tagajärgedest ei pruugi avalduda kohe. Aborditaolise traumaatilise kogemuse järel võib esineda unetust, kõrgendatud ärrituvust, keskendumisraskusi, masendust ja enesetapumõtteid, rasket süütunnet, enesehinnangu langust ja teisi probleeme, mis kõik häirivad enese ja perekonnaeluga toimetulekut ning mida on võimatu kaardistada vahetult pärast protseduuri. Mõistagi peaksid naised, kes abordi tagajärgede all kannatavad, saama vajalikku abi, ning naised, kes aborti kaaluvad, saama täpset ning asjakohast informatsiooni nii protseduuri enda kui ka selle võimalike tagajärgede kohta.
Sellega seoses on meil ministrile kaks küsimust. Esiteks, kas Eesti pädevad ametkonnad plaanivad parandada abordiga seotud tüsistuste kohta informatsiooni kogumist, eesmärgiga saada reaalne ülevaade abordi tagajärgedest, mille all naised kannatavad, ning anda aborti kaaluvatele naistele nende kohta täpset informatsiooni? Ja teiseks, kui andmete kogumist ei ole plaanis täiendada, siis millistel kaalutlustel peetakse õigustatuks seda informatsiooni mitte koguda, arvestades, et need andmed puudutavad aastas hinnanguliselt rohkem kui 3000 naist? Esitan arupärimise iseenda nimel. Aitäh!
14:20 Aseesimees Toomas Kivimägi
Anti Poolamets, palun!
14:20 Anti Poolamets
Lugupeetud juhataja! Austatud kolleegid! Mina annan üle arupärimise terviseminister Riina Sikkutile ja küsin temalt kolm küsimust, mis puudutavad abielu mõiste muutmist perekonnaseaduses. Ja muidugi me tahame ennekõike teada, mis tema vastutusvaldkonnas muutub.
Teatavasti perekonnaseaduse muutmisega muudetakse üle 80 seaduse, moonutatakse kogu Eesti õigusruumi. Tehakse väga radikaalne samm, rünnatakse väga paljusid vähemusi. Nii jõhkrat vähemustevastast rünnakut ei ole mina isiklikult Eesti Vabariigis enne näinud. Rünnatakse Eesti kristlikku vähemust, kes on kindlasti Eesti üks kõige suuremaid vähemusi, rünnatakse kiriku institutsiooni tervikuna umbes sama toorelt nagu jakobiinid Prantsusmaal – sama psühhopaatlik kallaletung, nagu me oleme näinud nende revolutsionääride tegemistes. Mulle tuleb meelde Pariisi Kommuun, kus laamendati ja muudeti kõiki seadusi, mis kellelegi pähe tuli.
Ehk siis, ma olen väga mures selle revolutsioonilise pisiku pärast, mis siin leegitseb nagu aastal 1917. Huvitav, rahuajal nälga ei ole, aga revolutsiooniline pisik möllab. Kuna te olete terviseminister, siis äkki uurite ka revolutsioonilise pisiku kohta, et kuidas see teile külge on hakanud? Aitäh!
14:22 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jaak Valge, palun!
14:22 Jaak Valge
Lugupeetud istungi juhataja! Lugupeetud kuulajad! Minul on arupärimine regionaalminister Madis Kallasele. Teatavasti on valitsus kollektiivne organ ja kõik ministrid vastutavad valitsuse tegevuse eest. See arupärimine puutub abielu mõiste muutmisesse. Arupärimisele on alla kirjutanud Jaak Valge ja Henn Põlluaas, aga see ei tähenda seda, et selle arupärimise taga oleksid ainult need kaks inimest. Teatavasti Norstati küsitluse järgi 52% Eesti Vabariigi kodanikest ei toeta perekonnaseaduses abielu mõiste muutmist. 52% Eesti Vabariigi kodanikest tähendab ligikaudu 600 000 inimest. Ja see tähendab, et ka selle arupärimise taga on meil nii palju inimesi.
Meie arusaamise järgi sedavõrd olulise muudatuse tegemine, pealegi juhul, kui sellist muudatust ei olnud näha valimiskampaania ajal – tuletan meelde, et valimisprogrammides oli ainult kahel väiksel erakonnal homoabielu seadustamine –, nõuab kindlasti rahvahääletust ja pikemat diskussiooni. Ja seetõttu on meil rida küsimusi ka regionaalministrile. Nimelt …
14:24 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg on nüüd täis, Jaak! Hea kolleeg, siin on see 12. mai jäänud veel parandamata, te olete jätkuvalt … See trükimasin teil vist trükib tuimalt kõigile seda 12. maid sinna peale. Võib ära parandada selle. Ma võin paluda mõnda IT-spetsialisti, et ta aitaks selle kuupäeva ära muuta, kui te neid välja trükite. Siis on lihtsam võib-olla.
Rene Kokk, palun!
14:25 Rene Kokk
Aitäh, austatud aseesimees! Nüüd on muidugi juhtunud see lugu, et kui eile me arutasime siin saalis selle üle, et ei ole ükski arupärimine jäänud üle andmata ja võimalusi on olnud, siis kahjuks on nüüd juhtunud nii, et tegelikult eile ma ei saanud enda arupärimist üle anda. Ma olin esimene, kes joone alla jäi. Ja siis juhtuski see, et juhatus otsustas minult selle võimaluse eile ära võtta. Nii olen ma pidanud siin kuupäeva ka mitu korda muutma.
Aga miks ma siin puldis olen? Olen puldis arupärimisega majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole ja soovin selle arupärimise kaudu saada infot riigi infrastruktuuri alarahastamise probleemide kohta. Meie ühiskonnas tihti räägitakse, et peab olema suur plaan ja pikk plaan ja rohkem ambitsiooni. Me teame, et lätlased on välja käinud plaani, kuidas 20–30 aasta jooksul teha teetaristu Lätis selliseks, et igast geograafilisest punktist oleks võimalik jõuda kahe tunniga Riiga. Aga mida me Eestis teeme? Eestis oleme võtnud ära sajad miljonid teetaristu ehituse pealt, mis on pannud selle sektori põhimõtteliselt hinge vaakuma. Juba praegu on olukord, kus ettevõtjad müüvad oma tehnikat ja koondavad inimesi, rääkimata sellest, et meil on tee-ehitus ja teeinfra parandamine ja uuendamine olnud aastaid-aastaid alarahastatud ja tegelikult on see olukord väga halb.
Tulenevalt sellest on meil ministrile üle anda mõned küsimused, millele ootame vastust. Omaette kurioosum on veel see, mis puudutab üldse teid, et nüüd uue korralduse järgi on see üle läinud kliimaministeeriumile ehk kliimaministrile, mis on omaette päris huvitav pretsedent – pool riigi juhtimist on antud kliimaministrile. Aga noh, kuulame siis, mida arvab sellest majandus- ja infotehnoloogiaminister. Aitäh!
14:27 Aseesimees Toomas Kivimägi
Ants Frosch, palun!
14:28 Ants Frosch
Tänud, hea juhataja! Head kolleegid! Meil oli täna siin siseminister küll olemas, aga siseministrile tuleb minult ja Rain Eplerilt üks arupärimine. Umbkaudu üheksa aastat tagasi läks Eesti piirilt kaduma Eesti ametnik – viidi Venemaale ja ta veetis seal kaks aastat. Kui kaua veedavad Venemaal meie kaks piirivalveameti logistikut – alltöövõtjat, nagu meile on selgitatud –, on täiesti prognoosimatu. Asjatundjad on täna Postimehes ja muudes väljaannetes kinnitanud seda, et tõenäoliselt soovib Vene pool vahetuskaupa, vaevalt nad sealt niisama tulema saavad. Tõenäoliselt võib prognoosida analoogselt Eston Kohveri juhtumiga pika vinnaga pusimist. Kui me mõtleme selle peale, millised olid aastal 2014 ja millised on aastal 2023 Eesti ja Venemaa suhted, siis on selge, et prognoosi teha ei ole üldse võimalik.
Aga konkreetne arupärimine on seotud valitsuse plaaniga sulgeda Koidula piiripunkt. Probleem on selles, et kohalike piiriäärsete elanike humanitaarsetel kaalutlustel piiriületused pannakse löögi alla, sest sõita Koidulast ringiga Luhamaale ja ületada seal piir selleks, et minna Petserisse või Petseri kanti oma sugulaste kalmudele või sugulastega kohtuma, on ääretult aja- ja ressursikulukas, vastuvõetamatu eriti vanematele inimestele. Siin on meie poolt kolm küsimust, palume neile vastust.
14:30 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg! Siin on juba progressi olnud, 15. mai on algne kuupäev. Helle-Moonika Helme, palun!
14:30 Helle-Moonika Helme
Aitäh, hea Riigikogu aseesimees! Me oleme siin kõik need päevad arutanud suurperede toetuse äravõtmist, seda seadusemuudatust, mis meile on siia laua peale toodud ja mida üritatakse nüüd teerulliga Riigikogust läbi rammida. Samas me loeme meediast, kuidas hinnad tõusevad ja majandus langeb. Ja nüüd tuli ka uudis, et kuue kuu euribor, laenumaksete euribor, tõusis 3,7%-ni. Mulle on suurperede esindajad peale seda hakanud kirjutama ja on öelnud, et teate, see on nüüd tõeline kingitus suurperedele. Meile on siin üritatud selgeks teha, et suurpered kuuluvad nagu sellisesse vaesemasse segmenti ja neid peabki vaatama kui mingeid teise sordi inimesi, aga on suurperesid, kes on oma lastele tänapäevaste elutingimuste pakkumiseks võtnud laenu, ja see laenuintresside tõus lööb neid väga valusalt. Nad ütlevad, et neilt mitte ei võeta liigset lastetoetust ära, vaid nende pere saab praegu koos hinnatõusu, laenude tõusu ja toetuste vähendamisega kohustuse leida igakuiselt juurde ligi 700 eurot, et tasuda arveid.
Kuna kõik see, mis Eestis toimub, on ületanud juba igasuguse piiri ning inimeste hakkamasaamine ja toimetulek väga kannatab, siis ma annan sisse tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, mis nende inimeste olukorda natukenegi parandab. Aitäh!
14:32 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Olen 30 minutit võtnud juhatuse nimel vastu eelnõusid ja arupärimisi. Lähtudes sellest ja vaadates seda, mis on ekraanil, mina juhatajana tõden taas paraku seda, et ei ole soovi päevakorra menetlemise juurde jõuda, või on see pigem etendus Riigikohtule. Sellest tulenevalt on Riigikogu esimees kutsunud kokku Riigikogu juhatuse erakorralise [kogunemise] kell 14.35. Juhataja vaheaeg kümme minutit.
V a h e a e g
14:43 Aseesimees Toomas Kivimägi
Vaheaeg on lõppenud, head kolleegid. Jätkame täiskogu istungit. Ma esmalt tutvustan äsja lõppenud Riigikogu juhatuse [koosoleku] seisukohti. Nimelt, tagamaks põhiseaduse §‑s 65 pandud Riigikogule ülesannete täitmine ja esmaspäeval, 12. juunil 2023 kinnitatud Riigikogu selle nädala päevakorra menetlemine, tegid juhatuse liikmed Lauri Hussar ja Toomas Kivimägi ettepaneku lõpetada tänasel istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine, et Riigikogul oleks võimalik täita teisi oma põhiseadusest tulenevaid ülesandeid. Juhatuse liige Jüri Ratas ei nõustunud ettepanekuga ja jäi oma 15., 16. ja 22. mail ning 12. ja 13. juunil esitatud seisukohtade juurde. Ka Lauri Hussar ja Toomas Kivimägi jäid oma seisukohtade juurde, mis kanti ette eile ja on eilse istungi stenogrammis. Kuna juhatus konsensust ei saavutanud, soovivad juhatuse liikmed Lauri Hussar ja Toomas Kivimägi panna selle küsimuse Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 16 lõike 4 alusel Riigikogu täiskogus päevakorraväliselt hääletusele. Hääletusele pannakse ettepanek lõpetada tänasel, 14. juuni täiskogu istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Selline on juhatuse ettepanek.
Nüüd, võtan mõned nõndanimetatud protseduurilised küsimused selle ettepaneku kohta. Henn Põlluaas, palun!
14:44 Henn Põlluaas
Aitäh! Tõtt-öelda mind väga häiris teie ütlus, et teile tundub, et me ei tahagi siin päevakorra juurde jõuda, justkui me oleksime mingisugused muidusööjad siin, kes tööd ei taha teha. Vastupidi, mina isiklikult esitasin täna väga asjaliku ja olulise mandaatide lahususe teemalise seaduseelnõu. Mul on plaanis esitada järgmine seaduseelnõu. See kõik on töö. Kui te peate seda millekski muuks, näiteks ajaraiskamiseks, siis on see minu meelest äärmiselt taunitav. See on täpselt samasugune töö, nagu kõik muud päevakorrapunktid meil terves nädalas. Nii et ma ootaksin teilt küll vabandust.
14:45 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg! Ma ei näe põhjust vabandada, sellepärast et ma ei ole kordagi öelnud, et see, mida te eelneva poole tunni jooksul tegite, ei ole töö. Ma ei ole mitte kordagi seda öelnud. Jah, ma tõepoolest mainisin, et ma näen ja loen siit soovi mitte jõuda päevakorra menetlemise juurde, ja see ongi see koht, kus minul istungi juhatajana ongi kohus sekkuda selleks, et tagada erinevate põhiseadusest tulenevate ülesannete tasakaal ja täitmine. Väga lihtne.
Helle-Moonika Helme. Palun, ei ole mõtet kommenteerida minu seisukohti, aga sellesama konkreetse juhatuse hääletusega seonduvaid repliike kindlasti võtan. Palun, Helle-Moonika Helme!
14:45 Helle-Moonika Helme
Jaa, aitäh sõna andmast! Loomulikult ma esitan protesti, aga enne seda ma ikkagi [ütleksin midagi], te ei pääse kommentaarist. Ma tahtsin lihtsalt öelda, et te olete täpselt sama etteaimatav, nagu teie väidate, et meie oleme teile etteaimatavad ehk et teie teate, et me ei tahagi nagu midagi asjalikku üle anda, vaid me tahame siin, ma ei tea, teie sõnul põhiseaduslikku korda rikkuda. Tegelikult see nii ei ole. Mina oleksin tahtnud üle anda arupärimise, väga sisulise arupärimise Kaja Kallasele. Ma ütleksin, et peaministri ülesanne ei ole ainult valitsuse töö juhtimine ja meie lauale seaduseelnõude saatmine, mida meie oleme siis kohustatud menetlema. Temal on ka kohustus tulla siia arupärimistele vastama. Ja et see toimuks, peab sellele eelnema võimalus, et meie Riigikogu liikmetena saaksime need arupärimised siin Riigikogu saalis üle anda. Need on sellised vastastikused kohustused, mida teie tahate meilt ära võtta. Seoses sellega ma tahangi fikseerida protokollis protesti, et teie tegevus on seadusvastane, juhatus ületab oma volitusi ja me ei ole sellega nõus.
14:47 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Jätan protesti rahuldamata. Veel kord, selleks annab aluse Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 13 lõige 2 punkt 18. Ma olen veendunud, et selline õigus on juhatusel täiesti olemas. Ja need väited, et kas asjalik või mitte – ma ei ole hinnanud teie eelnõude ja arupärimiste sisu. Ma ei ole kordagi seda hinnanud. Ma ei ole öelnud, et need ei ole asjakohased. Ma ei ole seda öelnud. Ja viide mingile põhiseadusliku korra rikkumisele – ka seda etteheidet ma ei ole kordagi teile teinud, ma ei ole seda kordagi teile teinud.
Võtan veel neli protseduurilist küsimust, mis on üleval, rohkem ei võta. Aivar Kokk, palun!
14:47 Aivar Kokk
Aitäh, Toomas! Kõigepealt ma tahaksin küsida: kas on mingi lahendus see, et kõikidel istungitel 25 minutit peale algust juhatus võtab endale aja, kutsub kokku koosoleku? Sellel nädalal on kolmas kord nii, et umbes 27. minutil sihuke asi tehakse. Sa ütled, et sa protseduurilisi rohkem ei võta, aga kahjuks sa lugesid enne ette juhatuse otsuse. Juhatuse otsuses ei olnud kirjas, et protseduurilisi küsimusi täna vastu enam ei võeta. Kui te tahate seda otsust teha, siis te peate jälle erakorralise juhatuse koosoleku tegema ja sellise otsuse tegema. Ei ole päris niimoodi, et kaks inimest juhivad ülejäänud 99 inimest siin saalis. Demokraatia peaks natukenegi toimima. Ma saaksin aru, kui siin kaks või kolm tundi järjest oleks neid küsitud, ja siis te oleksite teinud [sellise otsuse], aga te ei pea enam poolt tundigi vastu, et inimesed saaksid üle anda oma eelnõuprojekte või arupärimisi. Ja ma veel kord rõhutan: tänase juhatuse otsuses ei ole kirjas, et protseduurilisi küsimusi võetakse vastu üks või kaks. Te rääkisite eelnõudest ja arupärimistest.
14:49 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg! Riigikogu juhatuse tähenduses ei juhi kaks inimest – Riigikogu juhatuses on kolm inimest. Kolm inimest on need, kes juhatuse mõistes ja tähenduses juhivad Riigikogu. Ja kui Riigikogu juhatuse liikmed ei saavuta konsensust, siis hääletab lausa suur saal sellesama otsuse üle. Nii et see on täiesti arusaamatu etteheide, just nagu kaks inimest juhatusest juhivad. Meid on juhatuses kolm, palun ära tee kolleeg Jüri Rattale liiga.
Teiseks see, mis puudutab seda, kui palju me oleme aega kulutanud – see on 30 minutit, mitte 25 minutit, sa püüad seda lühendada. Ma panin täpselt kirja aja, millal algas eelnõude ja arupärimiste üleandmine, nii et ka see on täiesti väärinfo sinu poolt, selliselt väita. Ja tõepoolest, veel kord, põhiseaduse § 65: on 16 ülesannet, mis on Riigikogule pandud. Ja mitte kunagi ajaloos mitte üheski Riigikogu [koosseisus] ei ole saanud opositsioon nii palju sõna nagu viimase kahe kuu jooksul selle koosseisu ajal. Teie etteheited sellest, just nagu opositsiooni vaigistatakse, on täiesti alusetud. Te vaigistate koalitsiooni. Te vaigistate koalitsiooni ega lase koalitsioonil tööd teha.
Siim Pohlak, palun!
14:50 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Te jätsite Aivar Koka küsimuse ühele poolele tegelikult vastamata. Mis õiguse alusel te neid protseduurilisi siin piirate oma suva järgi? Kas seda ka juhatus hääletas või hääletab suur saal või kuidas sellega on? See ei saa ju kuidagi suvaõigusega käia. Ja teiseks ma ka protesteerin selle vastu, et te lihtsalt lõpetate eelnõude ja arupärimiste vastuvõtmise, ja protesteerin ka selle vastu, et te lõpetate protseduuriliste küsimuste võtmise.
14:50 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Eelnõude ja arupärimiste kohta on juhatuse otsus, milles konsensust ei ole. See on see, mis läheb hääletusele, nii et seda otsustab suur saal, kas me lõpetame eelnõude ja arupärimiste vastuvõtmise täna või mitte. Ja teine, mis puudutab protseduurilist, täpsustusega Aivar Kokale – seda tõepoolest juhatuses ei arutatud, see on minu hinnangul istungi juhataja pädevuses.
Kert Kingo, palun!
14:50 Kert Kingo
Ma tänan, lugupeetud istungi juhataja! Te ütlesite sellise huvitava lause, et te lõpetate arupärimiste [vastuvõtmise] selleks, et täita teile põhiseadusega antud ülesandeid. Ja nüüd on olukord, kus teie täidate endale põhiseadusega antud ülesandeid selliselt, et takistate saadikutel põhiseaduse §-s 103 sätestatud õigust anda üle arupärimisi ja algatada eelnõusid. Seletage juristina mulle ära: mõlemad õigused tulenevad põhiseadusest, aga mille põhjal teie võtate vastu otsuse, et teie põhiseaduslik õigus on suurem kui meie põhiseaduslik õigus?
14:51 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma kahtlen, et ma ütlesin, et mina tahan täita põhiseadust. Ei. Küsimus on selles, et Riigikogu saaks täita talle põhiseadusega pandud ülesandeid. Riigikogu, mitte mina. Et Riigikogu saaks täita põhiseaduse §-s 65 talle pandud ülesandeid, selleks on see ettepanek. Ja see on pikk jutt selle kohta, et üks põhiseaduslik õigus ei saa prevaleerida teiste põhiseaduslike õiguste-kohustuste üle – need on mõlemad põhiseadusest tulenevad õigused ja kohustused. Nii see sama § 65, kus on 16 ülesannet, põhiseaduslikud ülesanded, kohustused ja ka õigused Riigikogule, kui ka see, millele teie viitate. Tõepoolest, põhiseaduses on kirjas ka õigus anda üle arupärimisi, see on põhiseaduse säte, aga see ei saa domineerida teiste õiguste üle. Siin on valida tasakaal, seda on kõik öelnud.
Jaak Valge, palun!
14:52 Jaak Valge
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Te olete siin parlamendis arupärimiste ja eelnõude üleandmist korduvalt ja korduvalt piiranud ning kasutanud selleks väga tihti põhjendust ja sõnastust, et arupärimise [üleandmise] õiguse kasutamine ei tohi areneda parlamentaarsele süsteemile ebakohaseks väärvormiks. See põhjendus selle sõnastusega pärineb teie tellitud kommentaaridest. Aga sinna kommentaaridesse on see tulnud Eesti autoritaaraja Rahvuskogu ja Riiginõukogu peasekretäri Artur Mägi tekstist, millele on nendes kommentaarides ka viidatud, ja see tekst pärineb 1938. aastast – see tähendab ajast, mil parlament oli tasalülitatud. Sellise põhjenduse kasutamisega te loote väga halva konnotatsiooni. Minu soovitus on seda põhjendust mitte kasutada. Aga mul on ka küsimus: kas te olete seda sõnastust kasutanud ebateadlikult või te tahategi parlamenti suruda samasse seisu, kui see oli Eesti autoritaarajal?
14:53 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma arvan, et kontekst on täiesti erinev võrreldes selle ajaga, millele teie viitate, millal see tsitaat on öeldud. Mul ei lähe kunagi meelest Postimehe kunagise peatoimetaja Mart Kadastiku märkus või sõnum, mis ta ütles mulle: kontekst on peaaegu sama tähtis kui tekst. Üks ja sama tekst erinevas kontekstis võib olla hoopis teise tähenduse ja teise sõnumiga. Ja teiseks täpsustan, et mina ei ole neid kommentaare tellinud. Ma tõepoolest ei tea, kes need on tellinud. Mina isiklikult seda teinud ei ole.
Me asume nüüd hääletuse juurde. Siim Pohlak, kas soovite … Palun mikrofon Siim Pohlakule!
14:54 Siim Pohlak
Aitäh, lugupeetud juhataja! Jah, sooviks võtta enne hääletust EKRE fraktsiooni nimel kümme minutit vaheaega.
14:54 Aseesimees Toomas Kivimägi
Vaheaeg kümme minutit.
V a h e a e g
15:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
EKRE fraktsiooni võetud vaheaeg on lõppenud, jätkame täiskogu istungit.
Head kolleegid! Panen hääletusele juhatuse liikmete Lauri Hussari ja Toomas Kivimägi ettepaneku lõpetada tänasel, 14. juuni istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:04 Hääletustulemused
15:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Poolt on 51 Riigikogu liiget, vastu 0 Riigikogu liiget. Ettepanek leidis toetust. Eelnõude ja arupärimiste üleandmine tänasel istungil on lõppenud. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud viis eelnõu ja seitse arupärimist.
Järgnevalt, head kolleegid, läheme päevakorra täpsustamise juurde. Nimelt on arupärimise esitajad võtnud tagasi arupärimise nr 433, mis oli kavandatud kolmapäevase istungi 12. päevakorrapunktiks. See on tänase istungi 20. päevakorrapunkt. Seega seda päevakorrapunkti täna ei avata. Lisaks informeerin teid sellest, et eilsel kohtumisel Riigikohtu esimehega [selgus], et ka Riigikohtu esimees ei saa täna kahjuks esineda ülevaatega kohtukorraldusest, põhjusel, et ta on lähetuses ja konverentsil, nii et ka see punkt langeb päevakorrast välja.
Aga nüüd, head kolleegid … Jaak Aabil on siiski veel üks protseduuriline küsimus. Palun!
15:06 Jaak Aab
Austatud juhataja! Ma sain aru, et rohkem informatsiooni teil päevakorra kohta ei ole, aga ma täpsustan korra üle. Needsamad arupärimised, millest me rääkisime juba esmaspäeval ja mis teisipäeval arutlusele ei jõudnud, jõudsid kolmapäevasesse päevakorda – ma saan aru, et peaminister Kaja Kallas on tulemas, et vastata neile esmaspäevases päevakorras olnud arupärimistele, mis nüüd on tänases päevakorras.
15:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Minul puudub informatsioon selle kohta, et Kaja Kallas ei saa tulla, nii et ma arvan, et see sõltub väga palju sellest, mis kell ja kuidas ja millise tempoga Riigikogu töötab. Ilmselgelt Kaja Kallas ei saa olla 24 tundi valvel, tal on ka teisi tööülesandeid, mida ta peab täitma.
Head sõbrad! Seni, kuni need ei ole korduvad küsimused ja kuni need käivad päevakorra täpsustamise kohta, ma neid võtan. Kui need hakkavad korduma või need ei ole päevakorraga seotud, siis ma lõpetan.
Vadim Belobrovtsev, palun!
15:07 Vadim Belobrovtsev
Aitäh! Ei kordu. Ja küsimus puudutab just päevakorda. Kui me vaatame meie täiskogu I istungjärgu 8. töönädala päevakorda, siis me näeme, et teisipäeval peab meil olema Riigikohtu liikme Margit Vuti ametivanne, ja siis on Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorraldusest. Kas need asjad ikka tulevad või jäävad kuidagi üldse unarusse?
15:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma siiralt palun kuulata. Ma siiralt palun kuulata! Eelmine küsimus Jaak Aabilt oli selle kohta ja ma andsin selgituse, et Riigikohtu esimees ei saa tulla. Ametivande kohta minul puudus informatsioon, aga sekretariaadil on informatsioon selle kohta: ka Margit Vutt ei saa oma tööülesannete tõttu ametivannet andma tulla. Nii et ka see tegelikult [jääb ära]. Kuigi mina väidan, et see, kas on päevakorra[punkti] arutamise võimatus, tekib sellel hetkel, kui me oleme jõudnud selle päevakorrapunkti juurde ja kui päevakorrapunkti arutamise ajal ei viibi ettekandjat [saalis]. Me ei tea praegusel hetkel, mis kell [me päevakorrapunkti arutama hakkame], kas ettekandja saab tulla või ei saa tulla, eks ju, me ei tea, mis päeval [see juhtub], on see kolmapäeval või neljapäeval. Selles mõttes see [päevakorrapunkti arutamise võimatus] formaalselt tekib siis, kui me oleme selle päevakorrapunkti juurde jõudnud. Tõepoolest, ma ei kavatse teid hanitada, head kolleegid. On päris kindel, et Margit Vutt ei saa tulla ametivannet andma ja Riigikohtu esimees ei saa anda ülevaadet kohtukorraldusest.
Kalle Grünthal, palun!
15:08 Kalle Grünthal
Ma võtan oma protseduurilise maha.
15:08 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Ants Frosch, palun!
15:08 Ants Frosch
Aitäh! Ma kujutan ette, et …
15:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kas Ants loobub?
15:09 Ants Frosch
Ei, sugugi mitte.
15:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aga siis mikrofon on sulle. On sul midagi öelda või ei ole?
15:09 Ants Frosch
Loomulikult on, aga ma ei kuule isegi iseennast, rääkimata siis ... (Juhataja helistab kella.) Ma ei kuule sind ka.
15:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, palun vaikust! Ants Frosch ei kuule iseennast ka, ammugi teised. Aga mikrofon on teil. Head kolleegid, palun vaikust! Austame kolleege!
15:09 Ants Frosch
Mul on selline tehniline küsimus, see puudutab puhtalt päevakorda. Kas reaalajas oleks võimalik seda päevakorda hoida update'ituna? Ma saan aru, et siin võivad olla mingid protseduurilised nüansid, aga me oleme siiski e‑riik, nagu me armastame rõhutada. Oleks võib-olla mugavam Riigikogu liikmetel ka järge pidada.
15:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Veebis on ka olemas see päevakord. Aga tõepoolest, ka kolleeg istungiosakonnast kinnitas, et see [arutelu] võimatus tekib sellel hetkel, kui me oleme selle päevakorrapunkti juurde jõudnud. Nii et praegusel hetkel – isegi teades seda infot, mida ma ütlesin, mis puudutas Riigikohtu esimeest härra Villu Kõvet ja mis puudutas ka Riigikohtu liiget Margit Vutti – meil ei ole voli neid punkte päevakorrast maha võtta, sellepärast et me ei tea, kas midagi muutub, kas selleks ajaks on need inimesed, ettekandjad äkki kohal. Lihtsalt see eelinfo on ja väga suure tõenäosusega nad ei ole [kohal]. Aga maha võetakse ikkagi alles siis, kui me oleme ühe või teise päevakorrapunkti juurde jõudnud. Siis istungi juhataja ütleb, et menetluse võimatuse tõttu langeb päevakorrapunkt välja. Punkt.
Aga nüüd kaks viimast, Henn Põlluaas ja Rainer Epler!
15:10 Henn Põlluaas
Aitäh! Minul on küsimus nende vasturepliikide kohta, mis esmaspäeval ära jäid.
15:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg, me jõuame selleni. Me jõuame selleni.
15:11 Henn Põlluaas
Millal me jõuame?
15:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Siis, kui me avame selle päevakorrapunkti. Me jõuame. Ärge muretsege, me jõuame selleni. Ja saate küsida ka. Rain Epler, palun!
15:11 Rain Epler
Jaa, aitäh!
15:11 Aseesimees Toomas Kivimägi
Palun, Aivar Kokk, mitte kommenteerida. Sa tahaksid nagu kaasjuhataja olla. Sulle väga meeldib koha pealt rääkida, aga see on vähe teine koht. See ei ole Jõgeva praegu siin. Palun, Rain Epler! (Saalist räägitakse.) Vabandust selle repliigi pärast, aga olgu peale. Rain Epler, palun!
15:11 Rain Epler
Te siin rahustate kolleege, ütlete, et ärge muretsege. Ma ütlen teile ka, et ärge muretsege, kui minu küsimus on tulemas. Ma pingutan, et küsida kordumatuid küsimusi, kuna te enne mainisite, et võib-olla kellegi küsimus kordub. Aga mu küsimus on see. Kui te rääkisite arupärimistest ja sellest, kas Kaja Kallas tuleb siia või ei tule, siis te viitasite sellele, et tema mõned teised tööülesanded võivad segada siia tulemist. Kas selles oli varjatud viide või üleskutse sellele, et pidagem rahulikku, pikka ja sisukat arutelu, et me jõuaks lähemale öötundidele, sest siis on vähem põhjust arvata, et Kaja Kallasel on mingeid muid tööülesandeid, ja ta saab ilusasti tulla siia arupärimistele vastama?
15:12 Aseesimees Toomas Kivimägi
See oli nüüd väga loominguline tõlgendus, aga ma ei juhtinud tähelepanu kindlasti mitte sellele.