09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Hanno Pevkur
Head kolleegid, tere hommikust! On teisipäev, alustame täiskogu VII istungjärgu 1. töönädala teisipäevast istungit. Nüüd on Riigikogu liikmetel võimalik üle anda eelnõusid või arupärimisi. Kas härra Helmel on enne eelnõusid ja arupärimisi protseduuriline või on teil soov üle anda eelnõusid või arupärimisi? Teil on mõlemad näpud püsti. Palun mikrofon!
10:00 Mart Helme
Aitäh, härra eesistuja! Mul on küsimus seoses meie eilsete protseduuriliste küsimustega, mis puudutasid peaministri kutsumist parlamendi ette. Kas juhatus on vahepeal saanud selgust peaministri töögraafikust ja võimalusest meie ette ilmuda?
10:01 Aseesimees Hanno Pevkur
Olin eilse arutelu pinnal ise peaministriga ühenduses ja minu teada ka Riigikogu esimees oli peaministriga ühenduses. Me saime kinnituse, et neljapäevaks on peaminister Vabariigi Valitsuses planeerinud pikema arutelu energiahindade teemal. Seetõttu ta Riigikogu ees neljapäeval olla ei saa. Aga ta on homme infotunnis ja seal saab neid teemasid käsitleda, kuid neljapäevaks on planeeritud pikem arutelu valitsuses. Härra Reinsalu.
10:01 Urmas Reinsalu
Aitäh, austatud istungi juhataja! See olukord, mis Eestis energiakriisiga seoses valitseb, on täiesti ebanormaalne. Ja praegune käsitlus ei vasta Eesti avalikkuse, Eesti inimeste ega Eesti ettevõtjate huvidele – see, kuidas valitsus seda on käsitlenud. Parlamendi opositsioon soovib pidada erakorralist arutelu koos peaministriga, [et teada saada,] millised on lahendused. Küsimus on selles, et me ei soovi seda pidada mitte Stenbocki majas, vaid Eesti parlamendis. Ja see ei ole mitte mingisugune kius või jonniajamine, et me ei soovi [energiakriisi teemal] pidada infotundi, sest informatsiooni see valitsus tegelike lahenduste kohta paraku ei ole esitanud, vaid me soovime pidada sellist parlamentaarset debatti, kus opositsioonil on võimalik teha oma ettepanekuid ja parlamendil on võimalik kuulata peaministri sisulist käsitlust, ettekannet kujunenud kriisi kohta. Küsimus on selles, et parlamendi juhatus, kes parlamendi tööd korraldab, peaks tekitama selle formaadi, suhtuma tõsiselt sellesse ettepanekusse. Mida te olete teinud? Millal see formaat aset leiaks? Palun ärge vastake, et selleks on infotund – see formaat ei ole piisav praeguses kriisis.
10:02 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Härra Reinsalu, te peaksite kodu- ja töökorda väga hästi teadma. Need formaadid, millised võimalused on meil siin Vabariigi Valitsusega debatti või diskussiooni pidada ja millised on meie omavahelised võimalused, on kodukorras toodud. Need võimalused on seal loetletud: kirjaliku küsimuse esitamine valitsuse liikmele, sealhulgas peaministrile, arupärimine, millele peaminister või mõni muu valitsuse liige tuleb teie ette vastama ja debati võimalus on kõige suurem, ning infotund. Ja ärgem unustagem, et tõepoolest nii-öelda poliitilised avaldused, mis on kodu- ja töökorras toodud, lähtuvad eelkõige valitsuse liikmete võimalusest tulla parlamendi ette, mitte teistpidi. Seda on korduvalt arutatud. Jah, kui valitsuse liikmel on soov ja vajadus tulla, siis ta selle tee valib. Aga minu hinnangul on muud vormid oluliselt paremad, et seda sisulist debatti pidada. Tarmo Kruusimäe, palun!
10:03 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Eile te võib-olla ei viibinud saalis, kui me rääkisime, et 17. detsembril Euroopa Liidu asjade komisjon otsustas, et nad ei anna kooskõlastust ja et see vajab parlamentaarset, laiemat arutelu. Tegime ettepaneku, et selle nädala neljapäeval, juhul kui peaminister ei leia tahet tulla parlamendiga rääkima, me võiksime siin ise pidada arutelu. Kujunenud on olukord, kus meil on üle 3000 lehekülje kõikvõimalikku rohelist materjali selle rohekäkk-55 kohta. Kas me ei saaks pidada siin parlamendis seda arutelu?
10:04 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! See, kuidas suure saali päevakord tekib, on täpselt reguleeritud kodu- ja töökorras. Lihtsalt niimoodi, et esmaspäeval tuleb mõte neljapäeval midagi arutada – sellist võimalust meil ei ole. Urmas Reinsalu, palun!
10:04 Urmas Reinsalu
Aitäh! Ma ei ole nõus praeguses kriisis sellise käsitlusega, et vorm on parlamendi tegevuse sisu eesmärk. Nagu piletitega nukuteatriks taandate te praegu parlamendi, et millised vormilised protseduurid või liturgilised võimalused on ette nähtud. Käsitlege seda asja juhatuses ikkagi eesmärgipäraselt ja sisuliselt. Miks te juhatusega ei kutsu siis – juhul, kui te leiate, et on täiesti mõeldamatu ja kohatu avaliku debatina seda arutelu energiahindade kriisi üle läbi viia – kokku parlamendi vanematekogu? Kas te olete seda arutanud, et parlamendi vanematekogu siia paluda? Paluda siia proua peaminister, parlamendi fraktsioonide juhid, juhatuse liikmed ja viia läbi arutelu selle üle, millised on erinevad lahendused selles energiakriisis. Ainukene asi, mida peaminister eelmisel nädalal oli võimeline ütlema, oli see, et tema ei tea lahendusi. Eile tegi peaminister avalduse kriisi lahendamiseks, andes Taavi Aasale ülesande. Selline käsitlus on minu arvates praegu täiesti ebaveenev ja ebapiisav. Härra juhatuse liige, [mul on] väga konkreetne ettepanek: on võimalik leida ka teistsuguseid formaate, kuidas parlamendi arutelu teel parlamenti kaasates püüda seda kriisi lahendada.
10:06 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Me kindlasti arutame neid võimalusi täna Riigikogu juhatuses. Mart Helme, palun!
10:06 Mart Helme
Aitäh! Mulle jäi kõrvu teie väide, et esmaspäeval tuleb Riigikogus kellelegi mõte kutsuda peaminister välja ja siis peabki nii olema. Vabandust, aga ma juhin teie tähelepanu sellele, et Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna volikogu juhtis juba oktoobrikuus tähelepanu sellele, et talvisel kütteperioodil elektrienergia hinnad ilmselgelt tõusevad ja selleks on vaja juba valmistuma hakata. Nüüd on meil see olukord käes ja me tahame, et peaminister tuleks ja ütleks meile, mis on valitsuse plaan. Ja teil ei ole nagu mitte mingit toetust parlamendiliikmena sellele, et kutsuda peaminister siia, et ta saaks ühiskonda rahustada, ühiskonnale positiivseid signaale saata ja oma igipõlist kommunikatsiooni, halba kommunikatsiooni parandada. Palun, et teie tema erakonna liikmena ja Riigikogu aseesimehena, esimese aseesimehena, ikkagi toetaksite vähemalt 30 Riigikogu saadiku soovi kuulata siin peaministrit. Uskuge mind, nende 30 saadiku selja taga on suur osa Eesti avalikkusest, kes samuti sooviks kuulda, mida ütleb peaminister. Pugeda infotunni formaadi taha – no te teate vana parlamendihundina väga hästi, et infotund on väga piiratud formaat ja selle raames ei saa me sellele küsimusele küll nii põhjalikult keskenduda, et anda ühiskonnale selge nägemus, plaanid, konkreetsed lubadused, mida siis valitsus ikkagi ette võtab.
10:07 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Minu vastus härra Kruusimäele oli seotud sellega, et ma sain aru – kui ma sain õigesti aru –, et jutt oli "Eesmärk 55" arutelust, mitte peaministri arutelu küsimusest.
Nüüd, härra Helme, teile vastuseks: loomulikult selle informatsiooni Riigikogu esimees peaministrile eile andis. Kui ma otsin kõige kiiremat võimalust, tõesti, olles olnud mõningad aastad parlamendis, siis näen, et kolmapäevane infotund ongi kõige akuutsem, kõige kiirem võimalus. Muuseas, kui te infotunnis esitate peaministrile küsimuse, on teil võimalik esitada kaks küsimust. Ent kui tavaliselt on olnud poliitilised avaldused ja minister või peaminister siin olnud, siis on olnud võimalik üks täpsustav küsimus igal Riigikogu liikmel.
Nii et eks neid võimalusi tuleb kasutada nendes raamides, mis meile seadus on ette andnud. Kui me tahame neid muuta, siis selleks on ettevalmistamisel kodu‑ ja töökorra seaduse eelnõu. Ootan kõigi panust, et tõesti näiteks suurendada seda võimalust, kuidas parlament saab valitsuse liikmeid siia kutsuda.
Hea meelega arutaks muidugi täna esimese punktina teie enda fraktsiooni eelnõu 484, aga selleni me vist veel ei jõua. Härra Seeder.
10:09 Helir-Valdor Seeder
Aitäh, austatud juhataja! Ma saatsin eile Isamaa fraktsiooni nimel juhatusele kirja ettepanekuga, et peaminister tuleks parlamendi ette ja teemaks ei oleks mitte rohepööre kõige laiemas mõttes, vaid ikkagi konkreetselt praegu akuutselt kujunenud elektrituru olukord, mis puudutab väga paljusid inimesi nüüd ja praegu. Te ütlesite, et me peaksime lähtuma sellest formaadist, mis meil on. No me saame seda formaati siin ju täiesti ise kujundada. Minu küsimus on: kas teie ei pea vajalikuks sellist arutelu Riigikogu saalis, mis on täiesti kooskõlas meie kodu‑ ja töökorra seadusega, kui me nii otsustame ja palume peaministrit siia tulla? Kas te leiate, et selline arutelu ei ole vajalik? Kas juhatus kavatseb seda ettepanekut arutada ja millal võiks oodata juhatuse vastust, kui juhatus suvatseb seda arutada?
10:10 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Helir, juhatuse koosolek, nagu sa ise väga hästi endise juhatuse liikmena mäletad, on teisipäeviti. Nii et juhatuse koosolek toimub täna. Urmas Reinsalu, palun!
10:10 Urmas Reinsalu
Aitäh, austatud istungi juhataja! Praeguses kriisis on väga halb märk, väga halb sümptom ühiskonnale see, et valitsus on pugenud peitu nagu mutt maa alla. Seda enam on kummastav, et parlamendi juhatus ei võta endale vastutust ega [järgi] elementaarset loogikat, et kaitsta parlamendi eesõigusi selle kriisi lahendamisel, tuua need probleemid parlamendisaali, vaid vastupidi, on moodustanud mingi Mannerheimi liini selle maa alla pugenud valitsuse kaitseks. Minu küsimus on selline: kas juhatus on arutanud seda kriisi ja millised on juhatuse käsitlused, kuidas on võimalik kiiresti ja venitusteta parlamendisaalis arutada võimalikke lahendusi? On ilmselge, Eesti avalikkusele on selge, kõigile mõtlevatele inimestele on selge, et need viisid ja meetmed kriisi lahendamiseks, mida on pakkunud välja valitsus, ei ole piisavad, kohased ega mõistlikud. Asi on selles, et parlament ei saa siin kõrval lihtsalt passida – sellise parlamendi tasalülitamise mõttekäiguga ma kategooriliselt ei ole nõus. Härra juhatuse liige, te ütlesite, et te arutate minu ettepanekut vanematekogu kohta. Milline on siis juhatuse käsitlus – see kriis ei ole tulnud meile täna kaela –, kuidas me parlamendis püüame valitsusega dialoogi pidades seda kriisi lahendada? Valitsus eraldi võetuna on jooksnud lati alt läbi.
10:12 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Reinsalu, teil on alati värvikad kalambuurid ja värvikad sõnavõtud ning kindlasti jätavad need stenogrammi ja parlamendi ajalukku kena jälje. Selle koha pealt ma arvan, et ega me väga palju edasi hetkel ei saa. Isamaa fraktsiooni ettepanek on tõepoolest juhatusele laekunud ja juhatus täna koguneb. Eile suhtles Riigikogu esimees peaministriga. Mina sain täna hommikul samamoodi peaministrilt signaali, et neljapäevaks on Vabariigi Valitsus planeerinud pikema arutelu teie tõstatatud teemaga seonduvalt. See ei ole mingisugune uus teema. Kõik teavad, et on kriis, energiakriis, ja seda teemat arutatakse. Kui laekub täiendavat informatsiooni kas juhatuselt või Vabariigi Valitsuselt, siis loomulikult on võimalik seda ka Riigikogu liikmetega jagada.
Härra Kruusimäe, palun!
10:12 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Eile tunnistas ka Riigikogu esimees, et opositsioon on heas toonuses, ja seda head positiivset energiat niisama raisku lasta ja neljapäeval lihtsalt jõude vedeleda oleks ebaotstarbekas. Jah, ma möönan, et võib-olla peaminister tahabki teha rekordit, et ei käi kaks kuud siin parlamendi ees. Aga mu küsimus on, et kui see rohekäkiasi ei edene, siis kas me ei võiks neljapäeval arutada hoopis parlamendiliikme head tava või halba tava. Ikka vähemalt mingi arutelu meil toimuks.
10:13 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Ma olen täiesti veendunud, et Riigikogu liikmed ei vedele. Võib‑olla teil on selline komme neljapäeviti, aga ma ei saa iga Riigikogu liiget [samamoodi] käsitleda. Mina olen aru saanud, et Riigikogu liikmed planeerivad oma töögraafikut vastavalt sellele, millised on nende vajadused ja millised on suure saali tööülesanded. Neljapäeval meil praegu suure saali päevakorras midagi ei ole, järelikult on meil võimalik planeerida muid tegevusi. Kert Kingo, palun!
10:14 Kert Kingo
Ma tänan! See olukord on juba rohkem kui piinlik, kuidas teist päeva järjest me üritame veenda, et peaminister tuleks parlamenti ja räägiks ühiskonda teravalt puudutavatel teemadel. Ma mäletan väga hästi, kui Reformierakond ja Kaja Kallas olid ...
10:14 Aseesimees Hanno Pevkur
Ma korraks vabandan, proua Kingo, ma korraks vabandan. Head kolleegid, võtame saalis vaiksemaks! Mul on tõesti isegi läbi mikrofoni ja kõlarite raske kuulda, mida Kert Kingo räägib. Palun!
10:14 Kert Kingo
Mul on väga hästi meeles, et kui Kaja Kallas oli opositsioonis, siis tema oli siin kõige valjuhäälsem sõnavõtja, kui mõni minister tema nipsu peale minuti pealt Riigikogusse kohale ei tulnud. Nüüd me teist päeva järjest üritame veenda, et proua peaminister suvatseks parlamendiliikmetele rääkima tulla. Mulle tundub, et Kaja Kallas kas ei soovi oma tööd teha või ta lihtsalt ei saa sellega hakkama, ja võib-olla oleks tal mõistlikum tagasi astuda, sest ilmselgelt ei soovi ta parlamendi ees rääkida ühiskondlikel teemadel.
10:15 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Nagu ma teile vastasin, on Vabariigi Valitsus planeerinud neljapäevaks parlamendi istungiga samaks ajaks ehk kella 10‑ks [oma istungi]. Ka tavapäraselt algab Vabariigi Valitsuse istung neljapäeval kell 10 ja selleks korraks ongi planeeritud just nimelt energiakriisi arutelu. Ma arvan, et eelkõige peab Vabariigi Valitsus lahendused välja pakkuma, ja kui need lahendused välja pakutakse, siis loomulikult jagatakse neid ka parlamendiga.
Head kolleegid, ma siiralt sooviks minna tänase päevakorra juurde, sellepärast et tänases päevakorras on meil kaks väga olulist punkti. Aga ma näen, et meil on protseduurilised küsimused jätkuvalt sellised, mis istungi läbiviimist ei puuduta, vaid puudutavad üldpoliitilisi arutelusid. Nende esitamiseks kõige õigem koht oleks olnud eile vabas mikrofonis, kus igal Riigikogu liikmel oli võimalik oma mõtteid avaldada. Selleks on formaat täiesti olemas. See, kui me siin lihtsalt pingpongi mängime, meid väga palju edasi ei vii. Nagu ma ütlesin, juhatuse koosolek toimub täna ja juhatus arutab kindlasti ka vanematekogu kokkukutsumist. Kõik need võimalused me kasutame ära, nii et ärge selle pärast muretsege.
Urmas Reinsalu, palun!
10:16 Urmas Reinsalu
Aitäh, härra istungi juhataja! Ma ei ole nõus teie niisuguse tüdinud hoiakuga. Me arutame kõige tähtsamat küsimust – seda, et kriisi tuleb lahendada rahvaesinduses. Rahvaesindus ei saa jääda kõrvale kriisi lahendamisest. Kui te ütlete, et tahate edasi minna, teid see töö ei huvita, siis andke istungi juhatamine Riigikogu esimehele üle ja me saame selle küsimusega edasi minna. Küsimus puudutab ju väga põhimõttelist käsitlust: kuidas me kvalifitseerime seda kriisi, mida valitsus paraku on vähendanud, pisendanud? Te ütlesite õieti, et ega see kriis ei ole nipsust täna tulnud siia lauale. Jah, selle eest on hoiatatud ja selle vastu protesti väljendatud – absurdse, Euroopa kõrgeima hinnatõusu vastu, selle õudusfilmiliku stsenaariumi vastu, millega seisid silmitsi meie inimesed, seisid silmitsi ettevõtjad juba eelmisel aastal. Kuid valitsuse käsitlus sellest on olnud täielikult, nagu ma ütlesin, lati alt läbi jooksev. Ja nüüd te ütlete, et valitsusel on käsitlus selle kriisi lahendamiseks olemas – nüüd, kus see kriis on juba plahvatusena paisunud – ja valitsus kavatseb seda neljapäeval arutada. Andke andeks, aga see on minu jaoks totaalselt ebapiisav.
Me ei vaja niisugust nurga taga arutamist, me vajame tegelikku debatti parlamendis. Valitsuse ülesanne, valitsusjuhi ülesanne peab olema siia parlamenti tulla selle kriisi keskmes, selle tormi keskmes, et anda aru, mis on valitsuse käsitlus. See arutelu, kui valitsus soovib seda arutada, et oodata veel 48 tundi või 72 tundi selle kriisi süvenemist ja ühiskondlike probleemide kasvu – ma arvan, et me võime koguneda ka erakorraliselt. Minu hinnangul on nii, mul ei ole mingit probleemi selles suhtes ja ma arvan, et ka parlamendiliikmetel ei ole probleemi, et teha see arutelu kolmapäevasel päeval ja kuulata, milline on peaministri käsitlus.
Miks meil on praegu tekkinud olukord, kus keset kriisi – ja see on erinevate kriiside puhul nii, ma juhin tähelepanu, see on sümptomaatiline praegu ja oli ka eelmisel aastal – valitsusjuht ütleb, et valitsus ei pea võimalikuks tulla siia, et anda käsitlus kriisi lahendustest ja kuulata ära kõigi parlamendijõudude seisukohad. Miks me kardame seda arutelu selles kriisis, kui Eesti ühiskond ootab vastuseid ja ootab ka õieti püstitatud küsimusi ja hinnangut kriisile? Miks me kardame parlamendis seda arutelu? Mis on selle põhjus, härra istungi juhataja?
10:18 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Reinsalu! Väike keeleline täpsustus: kasutage sõna "õieti" asemel sõna "õigesti". Aga, härra Reinsalu, te olete siin nüüd protseduuriliste küsimuste käigus 4 x 2 minutit öelnud ühte ja sama juttu. Mina vastan teile ka samamoodi. Kui me vestleksime teiega kusagil teisel pool, teie oleksite istungi juhataja, siis te kindlasti lähtuksite samuti eelkõige kodu- ja töökorrast, sellest, kuidas Riigikogu istungit saab läbi viia, mitte sellest, mis on emotsionaalsed arvamused. Minul on ka emotsionaalne arvamus, aga seda ma siit puldist ei ütle. Omavahel me võime igasuguseid asju arutada. Peaminister peab juhatama Vabariigi Valitsuse istungit neljapäeval, mis seda teemat muu hulgas arutab. (Hääl saalist.) Kolmapäeval on ta infotunnis, kus te saate kindlasti neid küsimusi temalt ka küsida.
Härra Grünthal, palun!
10:19 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja ja aseesimees! Mulle isiklikult tundub, et te praegu rikute meie kodu‑ ja töökorra seadust. Asi on nimelt selles, et teie volitused ja õigused on sätestatud meie seaduse kolmandas peatükis. Praegu on olukord, kus parlamendiliikmed soovivad kutsuda siia peaministrit ja teie blokeerite seda. Mina ei ole suutnud leida sellest seadusest normi, mis annaks teile õiguse keelduda [täitmast] parlamendisaadikute soovi näha peaministrit siin saalis. Küll on võimalik Riigikogu juhatusel lahendada teatud küsimusi, mis on määratletud seadusega või siis mõne muu reguleerimata protseduurilise küsimusega, aga see on ainult juhatuse pädevuses. Äkki te nimetate selle normi, mis annab teile õiguse praeguses olukorras, pehmelt öeldes, parlamendiliikmete soov, palve ja saadikud pikalt saata?
10:21 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Grünthal, tänan teid selle küsimuse eest! Kui me hakkame nüüd normi tõlgendama, siis ma julgen väita, et see, mis praegu saalis toimub, ei ole mitte kuidagi käsitletav protseduuriliste küsimustena. Me oleme seda korduvalt arutanud, protseduurilisi küsimusi ei ole sellises sõnastuses kodu‑ ja töökorras kordagi mainitud. [Protseduurilised] küsimused on istungi läbiviimise korra kohta. Need küsimused, mis siin on esitatud, ei ole ükski olnud istungi läbiviimise korra kohta.
See, mis puudutab istungi juhatajat – jaa, ma saan aru, et te tahate kuulata, väga õige. Istungi juhataja juhatab istungit ja kui tekivad protseduurilised küsimused, mis on istungi läbiviimise korra kohta, siis ta nendele vastab.
Sellest, mis puudutab Riigikogu liikme õigust peaministrit või teisi valitsuse liikmeid välja kutsuda, ei räägi kodukord üldse midagi. Kodukord räägib peaministri või ministri poliitilisest avaldusest. Riigikogu liikmel on õigus esitada kirjalik küsimus või arupärimine, samuti õigus esitada suulisi küsimusi infotunnis. Need on Riigikogu kodukorras reguleeritud formaadid.
Härra Reitelmann, palun!
10:22 Urmas Reitelmann
Aitäh, härra eesistuja! Meil siin saalis räägitakse kriisist, aga tegelikult on väga paljudes kodudes ja paljudes ettevõtetes käes katastroof. Kui te loete ühismeediat, siis näete, et tavalised inimesed on raevus sellest, et Riigikogu mitte midagi ette ei võta. Tehke ometi midagi, ütleb vox populi. Meie maine on kaalukausil ja me oleme praegu väga hapras situatsioonis. Seetõttu on mul ettepanek: kui te võtate juhatuse täna kokku, siis otsustage kokku kutsuda ka vanematekogu, et kaaluda tõsiselt peaministrile umbusalduse avaldamist, sest ta ei ole võimeline seda valitsust juhtima. See on meie kõigi huvides, ennekõike Riigikogu maine huvides ja ka Reformierakonna otsestes huvides. Ja see on ennekõike Eesti rahva ellujäämise küsimus. Palun tehke seda!
10:23 Aseesimees Hanno Pevkur
Tänan! Tutvustan veel kord kodukorda. Kodukorras on reguleeritud ka umbusalduse avalduse menetlemine, selle saab Riigikogu menetlusse anda 21 Riigikogu liiget. Henn Põlluaas, palun!
10:23 Henn Põlluaas
Aitäh, austatud eesistuja! Me oleme vaieldamatult ühes suurimas kriisis, mida Eesti on peale taasiseseisvumist läbi elanud, sellepärast et need energiahinnad ning inflatsioon ja kõik selle tagajärjed on sõna otseses mõttes katastroofilised, kui see nii edasi jätkub. Valitsus eesotsas peaminister Kaja Kallasega, nagu me mitmest avaldusest oleme näinud, ei kavatsegi tegelikult mitte midagi ette võtta. Nii et selles suhtes, unustades igasugused kodu- ja töökorra seadused ja protseduurid, tuleb sellises kriisis tegutseda kiirelt, koheselt.
Kui Riigikogu nõuab, et peaminister tuleks selgitama neid samme, kuidas ja mida valitsus kavatseb ette võtta, siis tuleb tegutseda momentaanselt ja peaminister peab Riigikogu soovile vastu tulema. Aga nagu näeme, me juba teist päeva nõuame peaministri tulekut siia saali, ja nagu teame, on see juba mitmes kord selle valitsuse ajal, kui peaminister poeb peitu. Ma olen ka varem nende asjade puhul tõmmanud paralleeli sellega, kui algas sõda ja Saksamaa tungis Venemaale, siis Stalin kadus kolmeks päevaks avalikkuse eest. Me näeme igas kriisis, kuidas Eesti peaminister Kaja Kallas kaob täpselt samamoodi avalikkuse eest, kui kriis on haripunktis.
Mina leian, et see neljapäevane valitsuse istung ei ole põhjus Riigikokku mitte tulla. Ja kui on, siis palun väga, peaminister võib tulla seda avaldust esitama ka täna. Meil on veel aega kella kaheni. Ta võib tulla seda tegema ka homme. See, et neljapäeval on valitsuse istung, ei ole mitte mingisugune vabandus. Nii et ma edastan veel kord Riigikogu liikmete poolt enam mitte palve, vaid nõude, avaliku nõude, et peaminister tuleks Riigikogu ette aru andma. Ja ma olen väga tänulik teile, kui te veel kord selle sõnumi isiklikult edastaksite peaministrile.
10:26 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Ma luban teile, et ütlen selle soovi peaministrile edasi. Samas olen veendunud, et ka peaministri büroos inimesed jälgivad Riigikogu istungit ja kuulasid teie sõnavõttu praegu tähelepanelikult. Aivar Kokk, palun!
10:26 Aivar Kokk
Hea juhataja! Minu teada on energiakriis olnud juba mitu kuud. Rääkida täna, et neljapäeval hakatakse arutama, kuidas lahendada energiakriisi, on natuke imelik. Meil on tekkinud kahtlus, kas peaminister üldse julgeb Riigikogu ette tulla, sest terve detsembrikuu ei käinud ta ühelgi kolmapäeval meil siin aru andmas ega küsimustele vastamas. Ja kui mõned päevad tagasi TV3 küsis Kaja Kallase käest kommentaari suurte arvete kohta, siis Kaja Kallas vastas, et kui on nii suured arved, siis tal ei ole selget vastust, mis sellega teha saab, ja et kindlasti saab mõelda erinevaid lahendusi, kuid tal ei ole praegu lahendust pakkuda. Ma saan aru, et seda lahendust ei ole olnud kolm-neli kuud pakkuda. Norra tegi nädalavahetusel uue ettepaneku, ta tegi [ettepaneku] juba novembris, selleks et detsembris inimeste arved ei oleks lakke kukkunud. Nüüd nädalavahetusel tegi uue. Ja nüüd me räägime, et meil neljapäeval midagi hakatakse arutama, kuna Keskerakond trambib jalgu juba viimane kuu aega.
Äkki ikkagi oleks võimalik sul kui sama erakonna liikmel peaministriga rääkida, et võib-olla ta teeks täna öösel selle koosoleku ja arutataks, mis võimalused on täna Eesti elanikke päästa. Küsimus ei ole ainult elektri hinnas, sama küsimus on ju ka gaasi ja soojamajanduse puhul. Kui veebruarikuus need arved tulevad, siis on, ma arvan, inimestel ka need säästud, nagu ajakirjanduses on lugeda, et mõned sotsiaaltöötajad ütlevad, et kas sul kirsturaha ei olegi, et maksta elektriarveid. Kas ikkagi ...
10:28 Aseesimees Hanno Pevkur
Kas teil on küsimus ka?
10:28 Aivar Kokk
... ei oleks võimalik tuua need inimesed siia, peaministri?
10:28 Aseesimees Hanno Pevkur
Head kolleegid! Ma siiralt [palun], kui teil on küsimus, palun küsige. Ma saan aru, et igaühel on soov poliitilisi statement'e teha, poliitilisi avaldusi öelda, neid on võimalik teha ka. Selleks oli eile vaba mikrofon.
Härra Kokk pikaajalise parlamendiliikmena, rahanduskomisjoni ja majanduskomisjoni kogemusega kindlasti teab, millised sammud on senimaani tehtud. Kokku ligi 240 miljonit eurot on energiahinna tõusu kompenseerimiseks kuni 80% ulatuses, samamoodi võrgutasude küsimuse [lahendamiseks] nii elektri kui ka gaasi puhul. Samamoodi on olemas meetmete pakett, mis puudutab börsipaketiga lepinguid ja nii edasi ja nii edasi – kogumahuga 240 miljonit eurot.
Ma ei taha minna sisusse, see ei ole minu ülesanne siin praegu, aga ärge palun pange ei juhataja ega ka kellegi teise suhu sõnu, et alles nüüd Vabariigi Valitsus arutab. Mina ütlesin, et Vabariigi Valitsus arutab sellel neljapäeval. Ma ei öeldud, et alles nüüd arutab. Nii et selles mõttes, head kolleegid, minu soovitus on täna minna edasi selle istungiga ja selle päevakorraga, mis meile on ette antud. Kõiki muid küsimusi on meil võimalik arutada teistes formaatides, mis on meil kodukorras ette nähtud.
Siim Pohlak, palun!
10:29 Siim Pohlak
Aitäh, hea juhataja! Nagu ma mitu korda olen kuulnud, tuleb neljapäeval taas arutelu, veel üks arutelu. Tegusid on vaja! Oktoobris oli juba selge, et kriis tuleb, et energiahinnad tõusevad, peaministrit hoiatati, ta ei võtnud seda kuulda, ka EKRE [hoiatas]. Ma ei oska öelda, mis olid peaministri kaalutlused, kas vastandumine või lihtsalt arrogantsus, aga see teema oli õhus juba ammu. Vaadates peaministri käitumist, on selge, et valitsus on unustanud, kelle teenistuses ta on. Valitsus on rahva teenistuses, mitte vastupidi. Ma loodan väga, et teie, härra Pevkur, või keegi teie kolleegidest saadab peaministrile eilse Hannes Võrno sotsiaalmeedia postituse, millest on kujunenud tänaseks 24 tunniga Eesti ajaloos üks kõige rohkem levi saanud Facebooki postitus. Selles ütleb Võrno väga selgelt välja selle, mida suur osa Eesti rahvast mõtleb. Ma loodan, et peaminister loeb selle teksti läbi, tuleb neljapäeval parlamendi ette ja lõpetab Eesti Vabariigi Riigikogu alavääristamise, sest kriis ja olukord on tõsine.
10:30 Aseesimees Hanno Pevkur
Peeter Ernits, palun!
10:30 Peeter Ernits
Hea juhataja! Piinlik on kuulata kogu seda põhjenduste kaskaadi: infotund ja kõik muu ja peaministril on vaja arutada Stenbockis. Täna on teisipäev ja ma vaatan seda menüüd, mida me sel nädalal arutame. Siin on kümme punkti – rahvatervis, autovedu, meresõit – ja kümnest punktist viis on opositsiooni punktid. Valitsus, teades millises ... (Saalis on sumin.) Vabandust! Ma ootan, kuni kolleegid lõpetavad.
10:31 Aseesimees Hanno Pevkur
Siis me ootame koos. Head kolleegid, me ootame praegu, kuni saal vaiksemaks jääb, sest ma tahan kuulata, mis härra Ernitsal öelda on.
10:31 Peeter Ernits
Teil on ju kelluke ka. Oleks hea hommikul kellukest kuulata. Aga kui tohib jätkata? Ma ei hakka praegu rääkima, et veenge oma lugupeetud peaministrit meie ette tulema. Ei räägi seda. Võtame aega, vaatame seda menüüd. Valitsus teab, ka Kaja Kallas ja teie teate, millises olukorras me täna oleme. Küsimus on ühelt poolt elektri ja kütte hinnas, teiselt poolt rohepöörde Eesti positsioonides, millest kolleeg Kruusimäe on siin mitu korda rääkinud ja ka mina ning mida peaks kiiresti arutama, kuna meie diplomaadid istuvad Brüsselis, aga ei saa suud lahti teha, kuna parlament ei ole suutnud seda 3000 lehekülge läbi närida ja lahti mõtestada. Valitsus on tulnud sellise kümnepunktilise menüüga, kus on rahvatervis, autoveod ja meresõit, aga elektri, energia ja rohepöörde kohta – need on olulised asjad – ei ole sinna ühtegi punkti pandud. Me nüüd juba teist päeva palume, et armuline peaminister saabuks siia meiega koos arutama või, teine asi, arutama Eesti positsioone suure rohehüppe puhul, aga teie räägite infotunnist ja sellest, et Stenbockis on tal vaja arutada seda oma seltskonnaga. Minu küsimus on praegu selline: miks Vabariigi Valitsus ja valitsuskoalitsioon on esitanud meile sel nädalal sellise hapra ja elukauge menüü? Kas järgmisel nädalal tullakse samuti välja sellise elukauge, lühikese ja hapra menüüga?
10:34 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh, härra Ernits! Riigikogu täiskogu päevakorra koostab Riigikogu juhatus vastavalt Riigikogu komisjonidest tulnud sisendile. Kalle Grünthal, palun!
10:34 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma küsisin teie käest protseduurilisi küsimusi teie volituste kohta seoses sellega, et te keeldute praegu menetlusse võtmast sellist küsimust, et kutsuda peaminister siia saali selgitusi andma. Nagu ma aru sain, viitasite te sellele, et seda küsimust ei ole sätestatud meie kodu- ja töökorra seaduses. Võib-olla küll, aga samas selle seaduse § 13 [lõike 2] punkt 18 annab tegelikult Riigikogu juhatusele võimaluse lahendada protseduurilised küsimused, mis ei ole sätestatud meie seaduses. Ehk siis, siin on minu küsimus: kas teie praegu leiate, et Eesti riigis ei ole probleemseid küsimusi, ei ole energiakriisi, ei ole tervisekriisi, ei ole julgeolekukriisi, kui te ei kutsu kokku Riigikogu juhatust, et lahendada ära küsimus tuua peaminister siia saali selgitusi andma? Ma olen veendunud, et suurem osa Eesti elanikkonnast on teistsugusel arvamusel. Siin ootaks, lugupeetud Hanno Pevkur, teiepoolset sekkumist sellesse küsimusse ja Riigikogu juhatuse kokku kutsumist selle küsimuse lahendamiseks, kuna peaministri kutsumist siia saali sellisel kujul, nagu parlament soovib, ei ole tõepoolest vist protseduurilise küsimusena võimalik lahendada. Minu küsimus on selline: kas minu mõttekäik oli teile arusaadav ja kas te leiate, et peaminister ei oma õigust ja tahtmist valida valitsuse ja Riigikogu vahel?
10:36 Aseesimees Hanno Pevkur
Riigikogu juhatus koguneb kolme tunni pärast. Rene Kokk, palun!
10:36 Rene Kokk
Aitäh, austatud eesistuja! See on ilmselt kõigile selge, et peaminister väldib Riigikogusse tulemist nagu tuld. Mul on teile ettepanek, et äkki te võtate kümme minutit eesistuja vaheaega ja räägite vahepeal peaministriga, äkki ta on valmis tulema reedel siia. Kui neljapäeval on arutelu, nagu me kuulsime, siis ma olen täiesti veendunud, et opositsioonisaadikud on valmis ka reedel istungil osalema ja kuulama, mida peaministril on rääkida, kuidas sellest praegusest energiakriisist kohe suurte sammudega hakata välja tulema. Äkki te võtaksite vaheaja ja räägiksite peaministriga?
10:37 Aseesimees Hanno Pevkur
Tänan selle ettepaneku eest! Riigikogu esimees ja Riigikogu esimene aseesimees on peaministriga sel teemal vestelnud. Ja nagu ma ütlesin juhatuse kohta, siis juhatus arutab seda kolme tunni pärast. Jüri Jaanson, palun!
10:37 Jüri Jaanson
Aitäh! Mul on kaks teemat siin tekkinud. Kõigepealt, kui ma õigesti kuulsin, esitati siit Riigikogu saalist praegu Riigikogu liikmete nimel mingeid nõudmisi, ma ei tea, kas valitsusele või juhatusele. Aga ma juhiksin tähelepanu sellele, et Riigikogus on siiski 101 saadikut ja kui nõudmiste esindajad esitavad mingeid nõudmisi, siis tehku seda enda nimel või fraktsioonide juhtkonda kuuludes fraktsioonide nimel, aga mitte kõigi Riigikogu liikmete nimel. Näiteks minul ei ole mitte kellelegi siin ega juhatusele ega valitsusele hetkel nõudmisi.
Nüüd teine teema. Ma palun istungi juhatajal meelde tuletada ...
10:38 Aseesimees Hanno Pevkur
Ma korraks vabandan. Jüri, ma korraks vabandan. (Helistab kella.)
10:38 Jüri Jaanson
Teine teema: ma paluks istungi juhatajal veel kord meenutada Riigikogu saalile ja Riigikogu liikmetele, et täna kella 12‑ni on võimalik esitada küsimusi homseks infotunniks, praeguse seisuga on aega jäänud veel tund ja 22 minutit. Homme on infotunnis vähemalt minu teada peaminister kenasti kohal ja vastab kõigile nendele küsimustele, kaasa arvatud energiakriisi teemal.
10:38 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! No te tegite selle väga kenasti praegu ise ära. Andres Metsoja, palun!
10:38 Andres Metsoja
Aitäh, lugupeetud aseesimees! Mina tahan tunnustada kevadistungjärgu algust nõnda, et keskkonnakomisjoni esimees Yoko Alender tuli kohe lauda ja ütles, et muude küsimuste all tuleks üsna koheselt arutada energiatemaatikat. Samas tuleb tõdeda, et Riigikogu töö ongi tervik. Me ei saa vaadata ainult seda, mida me teeme komisjonis või mida me teeme suures saalis, vaid meie väljakutsed – just ka keskkonnakomisjoni poolt rohepöörde kontekstis – on väga suured. Me arutasime eile ees seisvat töökava, minister tegi sellest ülevaate. Ka seal on hulk tegevusi seoses rohepöördega, ringmajandusega, millega seoses meie elanikke ootavad ees olulised hinnatõusud, olgu kas või ladestustasu kontekstis, mis puudutab segaolmejäätmeid. Me kuuleme meediast, et haigekassa nõukogu arutab tervishoiuteenuste hinnakirja muutmist, sest haiglad ei tule teenuste osutamisega enam toime selle hinnakirja alusel, mis on kinnitatud. Me näeme, mis toimub elanikega. Meeldib või mitte, aga energiakriis on akuutne teema. Ma tulen teile selles mõttes võib‑olla natuke appi, et selleks, et me ei peaks tänast ja homset istungit veetma nende protseduuriliste küsimustega, äkki proua peaminister saab öelda – järgmise nädala kava on kohe-kohe kinnitamisel –, kas tal järgmisel nädalal on aega seda teemat siin arutada, sest sellel on väga palju erinevaid vaatenurki, mõttekohti, analüüsi. Minu meelest on vältimatu seda suures saalis arutada.
10:40 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh, härra Metsoja! Ma väga tänan teid selle mõttekäigu eest. Te ütlesite välja ühe väga olulise asja tuuma. Tõepoolest, need komisjonid, kes teemaga rohkem kokku puutuvad, peaksidki seda sisuliselt arutama. Samamoodi on komisjonidel võimalus tulla siia saali olulise tähtsusega riikliku küsimuse formaadis ja tuua seesama debatt, olgu see ladestamistasude [küsimus] või mingisugune muu meie tulevikku mõjutav teema, mis väärib suure saali tähelepanu, siia saali arutamiseks. Täpselt seda olekski mõistlik teha komisjonides. Ja komisjonidel on võimalus OTRK korral pakkuda välja, kes on need inimesed, kes siia suurele saalile rääkima tulevad. Nii et tõesti, see on üks formaat, kuidas teemasse süvitsi sisse minna ja seda sisuliselt arutada – mitte lihtsalt öelda, et peaks arutama, vaid minna ja arutadagi seda komisjonides sisuliselt.
Heiki Hepner, palun!
10:41 Heiki Hepner
Suur tänu, hea istungi juhataja! Me oleme nüüd teada saanud, et ega meil tõesti peaministrit ju lähiajal siia ei õnnestu saada, kui jätta kõrvale homne infotund, kus saab lühiküsimusi-lühivastuseid. Mõnes mõttes on see muidugi kurb, kui kriisi ajal toimub selline tavareageerimine [ja öeldakse, et] Riigikogu liikmed, esitage siis arupärimine ja vastavalt protseduurile seda mõne nädala pärast menetletakse. Kriisireguleerimine eeldab muidugi teist tempot. Sellepärast ma pigem pöördungi teie poole või Riigikogu juhatuse poole, kes samuti täna koguneb ja kes tegelikult peaks parlamenti esindama selles teemas ning tõsisemalt ja jõulisemalt ka valitsusele survet avaldama.
Ma toon nüüd selle momendi, mille puhul mul on tõesti suur palve, et te ka seda [juhatuses] käsitleksite. Ajakirjandusest võime lugeda, et oleme jõudnud situatsiooni, kus valitsuse liikmed ütlevad, et kõigil maksmisega hädas olevatel peredel, kes energiahüvitist ei saa, tuleb pöörduda kohaliku omavalitsuse poole. Omavalitsustel ju raha on, vähemalt aasta alguses – niimoodi öeldakse. Ehk nüüd on valitsus asunud veeretama juba täielikult kogu seda muret ja vastutust omavalitsustele. Selline ühiskonna lõhkumine ilma sisulise aruteluta on väga-väga halb. See mitte ei liida meid raskustest ülesaamiseks, vaid see lükkab meid laiali.
Sellepärast ongi mul juhatusele palve, et te suhtuksite sellesse küsimusse väga tõsiselt ja tooksite selle teema ka siia suurde saali, et omavalitsused tunnetaksid sisulist tuge ja et me ei lõhuks meie riiki laiali.
10:44 Aseesimees Hanno Pevkur
Ruuben Kaalep, palun!
10:44 Ruuben Kaalep
Hea juhataja! Te kindlasti nüüdseks juba aimate, mis on see mure, mis on enamikul küsijatel südamel. Tõepoolest, me oleme silmitsi päris sügava riikliku kriisiga ja selleks, et seda lahendada, on tingimata vaja, et peaminister tuleks Riigikogu ette seda teemat arutama konkreetselt, selgelt ja Riigikogu kaasates. Seda ei saa teha olemasolevas formaadis nagu infotund või arupärimised, vaid selle jaoks on vaja, et peaminister kas esineks poliitilise avaldusega Riigikogu ees või muul viisil suhtleks otse valitud rahvaesindusega. Eile oli ...
10:45 Aseesimees Hanno Pevkur
Ma korraks vabandan! Härrased Reinsalu, Seeder ja Ligi! See kolmik on seal pidevalt hirmus valjuhäälne, no mitte ei saa kuulata normaalselt, mida Riigikogu liikmed küsivad, teie sumin on nii palju suurem. Ma saan aru, et teid ei huvita, aga mina pean härra Kaalepile vastama, nii et ma tõesti sooviksin kuulata, mida härra Kaalep [räägib]. Temale on antud mikrofon ja teile kolmele seal ei ole antud mikrofoni. Ilma mikrofonita on võimalik väljaspool seda saali arutada omavahel kõiki poliitilisi ja mittepoliitilisi teemasid. Härra Kaalep, palun!
10:45 Ruuben Kaalep
Eile oli paljude Riigikogu liikmete soov, et peaminister tuleks nendel teemadel arutlema siia neljapäeval. Kui te ütlete, et neljapäeval ta tulla ei saa, siis kindlasti te mõistate, et kuna see on oluline teema, peaks peaminister siia tulema siis mõnel muul päeval. Mis päev see võiks olla? Kas te nõustute sellega, et seda teemat ei saa käsitleda lihtsalt infotunni formaadis?
10:46 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Riigikogu juhatajana ma pean lähtuma kodu- ja töökorrast ning seal on need formaadid ette antud, kuidas siin saalis arutelud käivad. Kui me tahame seda põhimõtet muuta, nii et meil oleks võimalik ka lihtsamini kutsuda peaministrit ja teisi ministreid siia ette, siis selleks on võimalused meil olemas – selleks tuleb kodukorda muuta. Ma arvan, et vaadates viimase paari aasta arenguid, peakski võib-olla ka selle punkti lahti võtma. Aga kahjuks ei ole me kodukorras fraktsioonide vahel kokkuleppele jõudnud, kuidas me edasi liigume. Kui me oleks valmis ka selle teema lahti võtma, siis kindlasti oleks meil võimalik palju lihtsamini kutsuda peaministrit ja teisi ministreid siia meie ette akuutsetel teemadel aru andma.
Härra Reinsalu, palun!
10:46 Urmas Reinsalu
Aitäh, härra istungi juhataja! Ma olen üllatunud sellest peidetud ähvardusest, et kui opositsioon ei taltu, siis võetakse kodu- ja töökorra seadus ette ja hakatakse seaduslikult küsimusi piirama. Ma saan teie repliiki nii tõlgendada.
10:47 Aseesimees Hanno Pevkur
Valesti tõlgendate ...
10:47 Urmas Reinsalu
Eelmise aasta sügisel oli meil tegelikult olukord, kui parlament sisuliselt saadeti põhiseadusvastaselt laiali, nagu tuvastas Riigikohus põhiseaduslikkuse järelevalve korras pretsedendina. Sellist asja ei ole tuvastatud Eesti vaba parlamendi ajaloos 40 aasta jooksul. Küsimus puudutab väga tõsist ja põhimõttelist probleemi, see on kriis riigis, ja seda käsitlust, et kui riigis on kriis, siis rahvaesindus ei saa jääda arutelust kõrvale, vaid rahvaesindus peab väljendama avalikkuses, ühiskonnas, ettevõtjate ja inimeste seas väljendatud muresid, pakkuma välja oma lahendusi ning pidama parlamendiga kahekõnet. Kui Riigikogu juhatus eitab seda käsitlust, [peitudes] formalistlike põhjenduste taha, ning eeldab, et valitsusel on prerogatiivid ja nõnda edasi parlamendi ette tulla, siis ma ütlen, et see on põhimõtteliselt erinev arusaam parlamentarismist. Parlament kutsub valitsuse enda juurde ja valitsus, kes peab lugu parlamendist ja rahvaesindusest ja rahvast, kes on selle parlamendi valinud, tuleb kohale.
See ongi tegelikult suhtumise küsimus. Kui valitsusjuht ütleb, et ta ei saa tulla, tema tahab hoopis arutada neid asju, siis see näitab suhtumist parlamenti ja see näitab suhtumist ka oma rahvasse. Minu selge ettepanek on selline: mitte minna siit parlamendi aruteluga edasi enne, kui oleme saanud valitsuselt vastuse. See valitsus ei ole suuteline seda kriisi ohjama, nagu me näeme. Järelikult tuleb see probleem tuua aruteluks rahvaesindusse. Ma palun, et te võtaksite ühendust vabariigi peaministriga ja ütleksite, et [tema senine] vastus ei ole parlamendile piisav. Parlament tahab koos peaministriga pidada kahekõnet sellel nädalal. Kriisi korral on oluline, ka ühiskonna jaoks, otsustamise kiirus kriisi lahendamisel ja ennekõike kriisi diagnoosimisel. See, kuidas valitsus kriisi diagnoosinud on, esitades parlamendile eelarve, mis ei vastanud tegelikule inflatsiooni tasemele ja mis ei vastanud energiahindade kriisi olukorrale, näitab, et valitsus diagnoosib olukorda kardinaalselt valesti. See on oht nii meie majandusele, inimeste hakkamasaamisele kui ka laiemas plaanis meie julgeolekule.
Mul on ettepanek, et me nüüd katkestaksime selle arutelu. Me ei saa sellises olukorras edasi minna, on minu hinnang.
10:49 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Reinsalu, protseduurilised küsimused on küsimused, mitte poliitilised sõnavõtud. Seda esiteks. Teiseks, teil on siin saalis kogemust isegi pikemalt kui minul. Teil on ligi 19 aastat siin saalis oldud. 19 aastat olete te elanud üsna sarnase kodu- ja töökorraga, nagu ta praegu meie ees on. Kui me soovime seda muuta, siis ei ole see kellegi teise kätes kui Riigikogu suure saali kätes. Nii et seetõttu kutsun teid üles olema aktiivne ja pakkuma välja kodukorra muudatusi, et tõesti neid eeldusi, mida Riigikogu juhataja siin kodukorrast tsiteerib, vajaduse korral muuta. Mina olen selleks debatiks kogu aeg avatud olnud ja olen ka praegu avatud, nii et ootan huviga.
Tarmo Kruusimäe.
10:50 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Mul on küsimuse vormis üks äärmiselt viisakas ettepanek. Me saime teada, et peaministril ei ole lahendusi ja ta on andnud selle suure probleemi lahendada meie superhero'le Taavi Aasale. Ja siit ka minu küsimus. Kas meil ei oleks võimalik kutsuda neljapäevaks siia Taavi Aasa, sest tema ju hakkab seda kriisi lahendama? Ilmselgelt on tal mingid teadmised ja meie soov oleks, et saaksime Taavi Aasalt saadud informatsiooni oma valijatega jagada.
10:51 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Nii peaministrile kui ka teistele ministritele kehtivad täpselt ühesugused reeglid, mis puudutavad poliitilise avalduse tegemist. Mihhail Lotman, palun!
10:51 Mihhail Lotman
Aitäh, austatud eesistuja! Üsna kummaline on praegune olukord, kus valitsus ega valitsusjuht ei käitu adekvaatselt selle kriisi tingimustes. Ma olen teiega nõus, et meil ei ole mingit võimalust peaministrit siia välja kutsuda, kui ta ise ei taha. Aga kas sellisel juhul kriisi ajal ei ole mõttekas Riigikogul endal hakata tegelema nende asjadega, millega valitsus ei saa hakkama? Kujutage ette, et meil on piiri peal relvastatud konflikt ja siis küsitakse, mida peaminister kavatseb teha. Ta ütleb, et nädala pärast tuleb siia kaitseminister, ma andsin talle ülesande, et ta teeks oma plaanid valmis, ja siis te saate sellest teada. Ma arvan, et sellises erilises olukorras ei ole meil mitte ainult õigus, vaid ka kohustus hakata ise tegelema nende asjadega, millega valitsus ei saa hakkama. Kas te ei arva, et selline võimalus on olemas?
10:52 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Riigikogul on alati võimalus tegeleda kõikide küsimustega. Kas seda teha läbi Riigikogu seadusloome, otsuseloome või arutelu, selle vormi saab Riigikogu ise valida. Tarmo Kruusimäe, palun!
10:52 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Ma tunnustan teid sellise hea mässumeelsuse eest. Ühtepidi te aeg-ajalt rikute reegleid, teistpidi jälle ütlete, et reeglid on kõikse olulisemad, mis takistavad meil tegelikult selle kriisi lahendamisega tegeleda. Ministrile ja peaministrile kehtivad ühesugused ja sarnased reeglid. Kuid mu küsimus on, et kui meil on, nagu valitsusjuht on öelnud, kriis, siis kas kriisiajal võivad kriisi reguleerimist segada mingid reeglid, mis jäävad jalgu. Ütleme näiteks, et kehtib 2 + 2 reegel, aga siin puldis ei ole seda ju võimalik järgida, sest kahte meetrit vahet ei jää, ja sellepärast ei saagi inimene kohale tulla. Kas kriisi lahendamine on olulisem kui reeglitest kinnipidamine? See on minu protseduuriline küsimus.
10:53 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Ka kriiside lahendamine on reguleeritud, see on minu vastus. Mul oli juba lootust minna eelnõude-arupärimiste juurde, aga härra Reinsalul on veel üks protseduuriline küsimus.
10:54 Urmas Reinsalu
Aitäh, austatud istungi juhataja! On otsustavaid hetki, kui tegelikult parlament peab kokku hoidma, ületama päevapoliitilise vastasseisu ja tegema koostööd tegelike lahenduste pakkumisel, milleks meid siia on kutsutud. Ma arvan, et me kõik oleme saanud väga paljudelt inimestelt õigustatult murelikke, ootusrikkaid, aga samas ka väga nõudlikke seisukohti, kuidas seda kriisi lahendada, ja kindlasti ka väga suurt kriitikat selle kohta, et need meetmed, mis on välja pakutud, on juba osutunud või eeldatavasti osutuvad ebapiisavateks või kohmakateks või lühiajalise iseloomuga meetmeteks.
Nüüd on meil küsimus selles, ma arvan, et vale oleks, härra istungi juhataja, osutada sellele, otsekui parlamendiliikmete mure olukorra pärast ja soov valitsusjuhti valitsuse nimel riigi sise- ja välispoliitikat ellu viiva institutsiooni juhina [siia kutsuda] oleks kuidagi kiuslik või vastandav kultuur. Ma tahaksin seda mõttekäiku küll siin maha võtta. Vastupidi, see on üleskutse kaasavale poliitilisele käsitlusele, et meil selles stressikeskkonnas, kus ühiskond on, ja kriisikeskkonnas tekiks juurde rohkem usaldust ja võimalik, et ka legitiimsust eri meetmetele, mida me hädasti vajaksime.
Aga olukord on selline, et need ettepanekud põrkavad nagu kuulikindla klaasi vastu ja meil ei ole võimalik praegu seda dialoogi valitsusjuhiga tekitada. Te viitasite sellele, et lõuna ajal on parlamendi juhatuse koosolek ning seal arutatakse kõlanud ettepanekuid ja püütakse leida lahendusi. Kas te suudaksite praegu selles olukorras formuleerida, milline teie hinnangul käsitlus parlamendi rollist lähemate päevade jooksul võiks olla ja mida teie välja pakuksite juhatuse koosolekul kõlanud ettepanekuid ja üleskutseid silmas pidades, nõnda et see vastaks ka parlamendiliikmete ootustele?
10:56 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! See ei olnud protseduuriline küsimus. Viktoria Ladõnskaja-Kubits, palun!
10:56 Viktoria Ladõnskaja-Kubits
Aitäh, lugupeetud Hanno Pevkur! Ma tahtsin protseduuriliselt täpsustada, kas meil on endiselt parlamentaarne riik, seoses sellega lihtsalt, et meil on peaminister, kes sisuliselt [keeldub parlamendi ette tulemast]. Meie töösuhe on selline, et parlament on peaministri tööandja, ja kui parlament, vähemalt kolmandik parlamendist tahab, et peaminister tuleks siia ja vastaks meie küsimustele, siis tegelikult peaminister peaks pakkuma võimalusi, mis päeval või mis kellaajal ta saab tulla. Parlament on selles osas väga paindlik. Me ootame vastust: kas neljapäeval, kas reedel, järgmise nädala sees? Te suurepäraselt mõistate, et kui me täna vastust ei saa, siis me homme võime uuesti küsida. Kriis kestab ja kestavad ka meie küsimused. Nii et minu küsimus on: kas me oleme parlamentaarne riik?
10:57 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh küsimuse eest! Vastus on jah. Heiki Hepner, palun!
10:57 Heiki Hepner
Suur tänu, hea istungi juhataja! Mul on tegelikult juhatusele küsimus ja ma loodan, et see on täiesti sisuline protseduuriline küsimus. Kui Riigikogu liige pöördub juhatuse poole, kas tal on kehtiva kodu‑ ja töökorra seaduse järgi õigus seda teha istungil? Ja kui tal see õigus on olemas – õigus juhatuse poole pöörduda –, kas ta siis võib ka konkreetseid ettepanekuid teha Riigikogu töö korraldamise kohta?
10:57 Aseesimees Hanno Pevkur
Istungi juhatamise ajal, nagu on Riigikogu kodu‑ ja töökorras reguleeritud, saab küsimusi küsida istungi läbiviimise korra kohta. Kui on tõesti istungi läbiviimise korda rikutud, siis on võimalik esitada Riigikogu juhatusele protest, mis tuleb lahendada. Sellised on need regulatsioonid, mis on meie kodukorras antud.
Tarmo Kruusimäe, palun!
10:58 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Mul on protseduuriline küsimus, et mida vastata valijatele. Tuletan meelde, et 13. detsembril esines Riigikogu ees majandusminister Taavi Aas seoses energiakriisiga. [Selle nädala] neljapäev on meil 13. jaanuar. Üks kuu on möödas ja siiamaani ei ole me üheltki valitsuse liikmelt saanud selget ja adekvaatset vastust, mil moel seda kriisi lahendatakse. Me saime teada, et peaminister on selle lükanud ilusti Taavi Aasa peale. Kas te teate, kas on mingeid mõjuvaid põhjusi, miks Taavi Aas ei saaks praegusel hetkel päästa valitsuskoalitsiooni mainet? Selle kuu aja jooksul on ju ilmselgelt mõni teadmine juurde tulnud.
10:59 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Minu teada on vahepealsel ajal ka Vabariigi Valitsus teinud täiendavaid otsuseid, näiteks võrgutasude kohta – need otsused on kõik kenasti leitavad. Ja nagu ma ütlesin, nende otsuste kogukulu on ligi 240 miljonit eurot maksumaksjale. Heiki Hepner, palun!
10:59 Heiki Hepner
Suur tänu! Ma tegelikult jätkaksin ikkagi selle koha pealt, kus mu eelmine küsimus või teie vastus pooleli jäi. Põhimõtteliselt võiks ju teie vastuse võtta kokku nii, et Riigikogu liige saab juhatusega suhelda ainult kirjalikult. Istungil suuliselt ei ole see võimalik, sest niipea kui me saali tuleme, oleme justkui istungil. Minu meelest meil praegu siiski veel istung ei ole alanud, me oleme alles istungi rakendamise juures. Põhimõtteliselt selle järgi oleks ju loogiline ja ikkagi võimalik Riigikogu liikmel juhatusele ka konkreetseid suulisi ettepanekuid-küsimusi esitada. Vastasel juhul olekski ainuke variant suhelda juhatusega kirjalikult.
11:00 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Hepner, loomulikult võivad kõik Riigikogu liikmed igal juhatuse liikmel suvalisel ajal nööbist kinni võtta ja pakkuda välja ettepanekuid‑mõtteid. Ei ole mingit probleemi. Nii et selles mõttes ma ei näe mingit takistust, te saate pakkuda neid mõtteid endale sobival ajal. Aga jah, ka istungi rakendamine on ikkagi osa istungist. Istung algab seaduse järgi täna kell 10, nagu ta algaski, ja istungi rakendamine on see, et kell 10 on kutsung ja pärast kutsungit on esimene istungi rakendamise osa, eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Sinnamaani me ei ole praegu veel jõudnud, kuna Riigikogu liikmetel on olnud protseduurilisi küsimusi. Aga istung ikkagi käib alates kella 10-st.
Andres Metsoja, palun!
11:01 Andres Metsoja
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Ma olen teiega selles mõttes igati nõus, et protseduur on tähtis, aga rahva esindajana olete ilmselt sama meelt, et ühiskonnas toimuv on parlamentaarsest seisukohast veelgi tähtsam. See olukord, kus me täna oleme – energiakriis –, vajab lahendamist. Teie tööst saan ma väga hästi aru, juhtida seda protsessi. Aga kas te olete minuga sama meelt, et tegelikult Eesti inimene on väärt, et seda [energiakriisi] küsimust parlament kiiremas korras siinsamas saalis peaministri eestvedamisel arutaks?
11:01 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Ma olen seda meelt, et tuleb leida lahendused, kuidas inimesed saaksid kõik üheskoos, nii parlamendiliikmed kui ka kõik, kes ei ole parlamendis, valitsuse liikmed, saaksid ühiselt sellest kriisist jagu. See on kõigile raske. See on tõsi. Tarmo Kruusimäe, palun!
11:02 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! Vaadates meie päevakava, ma näen, et meil on võimalus ühele ministrile esitada küsimusi. See on homme neljas päevakorrapunkt, vastaja on Tanel Kiik. Aga tema ilmselgelt ei ole pädev vastama meile rahvatervishoiu seaduse raames energiakriisi kohta. Mu küsimus on: kas see on niinimetatud hea tava, kui vähemalt kord kuuski käib valitsusjuht ja avab mõnes olulises teemas debati ja rahvasaadikud saavad esitada talle küsimusi? Ma saan aru, et teie fraktsioonis käivad ministrid rohkem ja teie ülevaade selle kriisi lahendamise võimalikkusest on tunduvalt parem, kui on opositsioonil. Kas seda informatsiooni oleks võimalik ka meiega jagada? Inimesed on tõesti mures ning nad näevad, et valitsus eirab debatti Riigikoguga. Kuidas ja mil moel sellist lahendust teha? Kas me saaksime homses päevakorrapunktis asendada näiteks Tanel Kiige Taavi Aasaga?
11:03 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Härra Kruusimäe, mul on tõesti siiras soovitus teile. Veel 56 minutit ja 20 sekundit on aega esitada kirjalik soov infotunnis küsimuse küsimuseks. See on kõige kiirem võimalus kohe homme kell 12 küsida peaministri käest. See kantakse üle ja Eesti rahvas saab kuulata teie küsimust peaministrile ja peaministri vastust teile.
Ivi Eenmaa, palun!
11:03 Ivi Eenmaa
Ma tänan, härra juhataja! Kuulates kõiki neid küsimusi, mida minu vaatevinklist vasakult mõne inimese poolt muudkui aga tuleb, on mul teile küsimus. Mina saan aru, et Isamaa on otsustanud tänase istungi lihtsalt kinni panna. Kas teie arvate samamoodi? Sellepärast et võibki jääda lõputult esitama küsimusi, millele te peate vastama kogu aeg ühtemoodi.
11:04 Aseesimees Hanno Pevkur
Austatud Ivi Eenmaa! Riigikogu kodu- ja töökord ei võimalda Riigikogu juhatajal protseduuriliste küsimuste arutelu lõpetada näiteks hääletusega. Iga Riigikogu liikme südametunnistuse asi on kinni pidada ka kodukorrast. Kas need küsimused, mis esitatakse, on seotud istungi läbiviimise korraga või lähevad need üle poliitiliseks debatiks või poliitiliseks sõnavõtuks, mida kodukord iseenesest meile ette ei näe, aga Riigikogu juhataja kindlasti – ükski meist kolmest ei ole selline hiromant, et näeks Riigikogu liikmete pähe, arvamaks, kas sealt on tulemas istungi läbiviimise korra küsimus või poliitiline avaldus. See peab olema iga Riigikogu liikme südametunnistuse ja väärikuse küsimus.
Härra Reinsalu, seitsmendat korda, palun!
11:05 Urmas Reinsalu
Aitäh, austatud istungi juhataja! Väga õiged sõnad istungi juhatajalt: Riigikogu liikme südametunnistuse küsimus on kinni pidada kodukorraseadusest. Tõepoolest, pretsedendina Eesti parlamentarismi ajaloos tuvastas Riigikohus põhiseaduslikkuse järelevalve menetluses põhiseaduse tahtliku rikkumise, mis leidis aset siin eelmise aasta sügistalvel ja mille eesmärk oli parlament vormiliselt kinni panna, kasutades kujundina proua Eenmaa sõnu, tahtlikult põhiseadust rikkudes parlament vormiliselt kinni panna.
Nüüd me oleme olukorra ees, mis on kutsunud esile parlamendiliikmete rahulolematuse: katse kõrval – ja paraku eduka katse kõrval – parlament vormiliselt põhiseadusvastaselt kinni panna, soovitakse parlament ka sisuliselt kinni panna. Parlamendist tahetakse ära lõigata sisuline arutelu, mis puudutab Eesti kõige olulisemat, kesksemat ja akuutsemat kriisi ja selle lahendamise teid. Sellega ei saa ükski parlamendiliige, kes on andnud Eesti põhiseadusele vande oma parlamendiliikme ülesandeid [täita] ja oma valijate ja Eesti huve kaitsta, nõus olla.
Ma olen selles mõttes täiesti nõutu, et valitsus vaikib ning on, nagu ma ütlesin, kasutades teie sõnu kujundina, "pugenud maa alla nagu mutt". Parlamendi juhatus, selle asemel et kaitsta parlamendi eesõigusi, on asunud moodustama hoopis kaitsetõket valitsusele. Kahtlemata on see minu hinnangul parlamenti alavääristav käsitlus ...
11:07 Aseesimees Hanno Pevkur
Küsimus on ka või?
11:07 Urmas Reinsalu
Minu küsimus on see: kas parlamendi ainukene võimalus viia siin läbi poliitiline debatt ja kuulata valitsust on umbusalduse avaldamine valitsusele? Ma pean tunnistama, et see madal usalduse määr, mis sellel valitsusel on siin saalis olnud, on oluliselt kahjustunud viimaste päevade ja tundide arutelusid kuulates või valitsuse tegevusetust selles kriisis jälgides. See valitsus ei vääri selle saali usaldust. Ja vormiliselt valitsus oma lugupidamatuse avaldusega parlamendi suhtes siia mitte tulles paraku seda kinnitab.
11:07 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Reinsalu, ühele teie küsimusele vastates ma ütlesin, et teie kogemus 19 aasta jooksul siit saalist ja ka Vabariigi Valitsuse poole pealt vaadates peaks andma teile piisava ülevaate sellest, millised on Riigikogu võimalused valitsuse liiget siin puldis näha.
Tarmo Kruusimäe, palun!
11:08 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea aseesimees! See vastus, mis te mulle andsite, oli vähekene eksitav. Jah, ma tean, et parlamendisaadikul on võimalus esitada infotunnis küsimusi. Aga võib-olla asjakohasem oleks rääkida kirjalikust küsimusest, sest siis saab ka sisulisi vastuseid. Me teame ju ise, et kui siia infotundi keegi tuleb, saame neid vastuseid ja mängida seda Bullies Bingot, et aga vaadake, mis te ise tegite. Mina sooviksin sellist suuremat arutelu, kus saaks esitada selliseid sisukaid küsimusi, nagu kirjalikult [esitatakse], ka suuliselt ja kus ka vastaja oleks sama sisukas, nagu on kirjalike vastuste kirjutamisel. Praegusel hetkel võib inimestele jääda mulje, et opositsiooni ainukene suhtlus valitsusega on infotund. See on aga iseenesest eksitav.
11:09 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Minu vastus ei olnud eksitav. Te küsisite kõige kiiremat võimalust ja seda ma teile ütlesin.
Nii, head kolleegid! Nüüd on võimalus üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Mart Helmel on soov seda teha. Palun!
11:09 Mart Helme
Lugupeetud istungi juhataja! Lugupeetud kolleegid! Me oleme siin nüüd tund ja kümme minutit püüdnud selgust saada erinevates küsimustes, põhiliselt küll küsimuses, kas meil on põhiseaduslik kriis ja kas parlament on see organ, mis defineerib selle riigi olemuse, ehk kas meil on parlamentaarne vabariik või meil on autoritaarne vabariik, kus valitsus otsustab, mida, kuidas, millal ja kes. Pigem jääb mulje, et meil on sedapidi vabariik.
Aga eelnõu, mille ma kavatsen meie fraktsiooni nimel üle anda, puudutab energiašokki. Me teeme ettepaneku, et valitsus peataks – valitsusele teeme selle ettepaneku – vähemalt aastaks elektribörsil [osalemise] ja kehtestaks riiklikult reguleeritud hinna ning samuti peataks vähemalt aastaks Eesti osalemise CO2‑ga kauplemise süsteemis ehk ETS-mehhanismis. Me oleme kuulnud siin väga palju igasuguseid toredaid ettepanekuid, aga kõik need on kosmeetilised ja võtavad kaua aega. Me põhimõtteliselt toetame Isamaa kolleegide ettepanekut elektrituru reformi kohta, aga kõigile on selge, et nipsu tehes see ei tule. Aga juba veebruari algul on inimestel vaja uuesti oma mammutarved ära maksta ja seetõttu on vaja reageerida kiiresti. Sellest tulenevalt ongi meie eelnõu koostatud.
Eelnõu seletuskiri annab väga hea ja väga troostitu pildi kujunenud olukorrast. Me loodame, olles kuulnud praktiliselt kõigilt – võib-olla Reformierakond välja arvatud – Riigikogus esindatud fraktsioonidelt toetust sellele, et vaja on astuda kiireid samme elektri ja teiste energiakandjate hindade langetamiseks, et seda eelnõu menetletakse maksimaalse kiirusega ja seda eelnõu toetatakse, et Eesti inimeste olukorda kohe parandada. Aitäh!
11:11 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Reinsalu, kas on taas kord tekkinud protseduuriline küsimus viimase üleantud eelnõu suhtes?
11:11 Urmas Reinsalu
Aitäh! Protseduuriline küsimus jah. See puudutab tegelikult Mart Helme osundust, et elektrituru reformi [ei ole] võimalik nipsust [ära teha]. Ma kinnitan kõigile parlamendiliikmetele ja Eesti rahvale, et elektrituru reform on võimalik [ära teha] ühe kalendrikuu jooksul. See eeldab valitsuse kui omaniku otsuseid, see eeldab ka seadusemuudatust, mida eeldab ka EKRE ettepanek. Aga see ei eelda mingisugust poleemikat ega diskussiooni Euroopa Liidu tasemel, kuna elektrituru reform on tegelikult teostatav kehtiva Euroopa Liidu õiguse raames.
11:12 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Reinsalu, see ei olnud protseduuriline küsimus. Ma väga palun teid, et te ei kuritarvitaks Riigikogu kodukorda. Kogu aeg! See oli poliitiline sõnavõtt selle eelnõu kohta, mis praegu üle anti. Kui tuleb selle eelnõu esimene lugemine, siis saate siia pulti tulla. No tegelikult ka!
Riigikogu juhatuse nimel olen vastu võtnud ühe otsuse eelnõu ja Riigikogu juhatus otsustab selle edasise menetlemise loomulikult vastavalt kodu- ja töökorra seadusele.
Nüüd kohaloleku kontroll, palun! Aga enne kohaloleku kontrolli ma teen saalikutsungi, kuna meil olid nii pikalt protseduurilised küsimused. Ma ütlesin, et ma teen enne kutsungi. Meie head abilised lihtsalt olid väga kiired. (Hüüded saalist.) Pole olnud hääletust, mida tühistada, härra Reinsalu. Pole olnud hääletust, mida tühistada! Kohaloleku kontroll ei ole hääletus.
Head kolleegid, viime nüüd läbi kohaloleku kontrolli. Palun kohaloleku kontroll!
11:12 Kohaloleku kontroll
11:13 Aseesimees Hanno Pevkur
Kohale registreerus 80 Riigikogu liiget.