Tere hommikust, lugupeetud Riigikogu! Lugupeetud Riigikogu juhataja! Minul on au täna teile ette kanda Vabariigi Valitsuse algatatud kohtute seaduse muutmise seaduse eelnõu 698. Eelnõu eesmärk on esiteks luua selge ja arusaadav regulatsioon kohtuniku osalise tööajaga töötamiseks. Teisalt on eesmärk tõhustada kohtunikueksamikomisjoni tegutsemist koosseisu töökoormuse ühtlustamise ja komisjoni volituste kestvuse muutmise abil. Täiendavalt on eelnõus muudatused, mis käsitlevad kohtunikuametist omal soovil lahkumist, kohtu kodukorra kehtestamist ning lisatasusid. Muudatused tingib eeskätt asjaolu, et praegu puudub kohtunikul osalise tööajaga töötamise võimalus. Kohtute seaduse kohaselt on vaid kohtu esimehel võimalik vähendada oma töökoormust õigusemõistmisel, ja seda esimehe ülesannete täitmiseks vajalikul määral. Osalise tööajaga töötamise võimaluse loomine kohtunikele aitab kaasa kohtunike suure töökoormuse vähendamisele, kohtuasjade kiiremale lahendamisele ning menetlusaegade lühenemisele, mis toob lõppkokkuvõttes kaasa menetlusosaliste suurema rahulolu.
Kavandatava muudatusega luuakse kohtunikele võimalus töötada osalise töökoormusega. Seda ei võimaldata siiski piiramatult, vaid üksnes siis, kui kohtunikul on õigus olla lapsehoolduspuhkusel ehk kuni lapse kolmeaastaseks saamiseni, ning kui kohtunikul on tuvastatud osaline töövõime ja tal ei ole võimalik terviseseisundi tõttu täistööajaga töötada. Eelnimetatud juhtudel tuleb kohtuniku taotlus rahuldada ja nii saab ta automaatselt õiguse töökoormust vähendada. Kui aga kohtunik soovib töötada osalise koormusega mõnel muul põhjusel – näiteks õpingute jätkamine doktoriõppes, vanema hooldamise vajadus või pikaajaline enesetäiendamine välismaal –, siis ei ole see aluseks kohtuniku töökoormuse automaatsele vähendamisele. Niisugusel juhul võib kohtunik taotleda töökoormuse vähendamist kuni üheks aastaks ning taotluse rahuldamise üle otsustab kohtu esimees, kuulanud ära kohtu üldkogu arvamuse. Eraldi tuleb esile tõsta asjaolu, et osalise töökoormusega töötamisel vähendatakse proportsionaalselt kohtuniku töökoormusega ka tema ametipalka.
Teiseks kavandatakse eelnõuga suurendada kohtunikueksamikomisjoni koosseisu ning volitatakse komisjoni esimeest määrama konkreetne koosseis komisjoni liikmete hulgast igaks istungiks või temaatiliselt. Samuti on eelnõus kirjas, et lühendatakse kohtunikueksamikomisjoni koosseisu volituste aega praeguse viie aasta asemel kolme aastani. Kohtunikueksamikomisjon on üks enim koormatud kohtusüsteemi omavalitsuse organeid. Viimaste aastate statistika järgi peab komisjon aasta jooksul 9–14 istungit. Istungitevahelisel perioodil hindavad komisjoni liikmed kohtunikueksami kirjalikke töid ja samuti kohtunikukandidaadiks kandideerijate kirjalikke töid.
Komisjoni liikmed täidavad komisjoni ülesandeid oma põhitöö kõrvalt, mistõttu võib olla raske kohtuniku põhitööülesandeid õigel ajal ja kvaliteetselt täita. Eelnõus esitatud muudatuste eesmärk on komisjoni liikmete koormust vähendada, lühendades komisjoni volituste aega ja suurendades komisjoni koosseisu, andes sel moel võimaluse moodustada komisjoni liikmetest ka erinevaid koosseise. Muudatuste tulemusel väheneb ja ühtlustub kohtunikueksamikomisjoni liikmete koormus ning seeläbi suureneb kohtunike motivatsioon osaleda kohtusüsteemi omavalitsusorganite töös.
Kavandatud on ka muudatused seoses kohtuniku lisatasuga kohtu esimehe ülesannete täitmisel. Kehtiva regulatsiooni kohaselt makstakse esimese ja teise astme kohtu esimehele kohtu esimehe ülesannete täitmise eest lisatasu 15% tema ametipalgast juhul, kui kohtunike arv kohtus on kuni 14, ja 25% tema ametipalgast, kui kohtunike arv kohtus on vähemalt 15. Seega on kohtu esimehe ülesannete täitmise eest makstav lisatasu suurus sama, sõltumata sellest, kas kohtus töötab 15 kohtunikku või näiteks 66 kohtunikku. Kohtu esimehe vastutusalas on õigusemõistmise korrakohane toimumine kohtus. Õigusemõistmise korrakohane toimumine on üks riigi põhiülesandeid, mille tagamine on kohtute seaduse kohaselt kohtu esimehe ülesanne. Kehtiv lisatasu määr ei arvesta praegu kohtu esimehe vastutust ning tööd korrakohase õigusemõistmise tagamisel, need asjad on vaja kooskõlla viia. Suurema kohtunike ja ametnike arvuga kohtu esimehele makstav lisatasu on mõeldud igapäevase suure töökoormuse kompenseerimiseks. Muudatusega antakse võimalus maksta kohtunikule kohtu esimehe ülesannete täitmise eest lisatasu 35% tema ametipalgast, kui kohtunike arv kohtus on vähemalt 30, ja 45% ametipalgast, kui kohtunike arv kohtus on vähemalt 45. Selle tulemusel suureneks praktikas kahe kohtu esimehe lisatasu, mis viidaks kooskõlla kohtunike arvuga kohtus ja kohtu esimehe vastutusega kohtu juhtimisel.
Eelnõuga pannakse kohtunikule lisakohustus teatada omal soovil kohtunikuametist lahkumisest ette vähemalt kuus kuud. Muudatus on vajalik, et tagada kohtukorralduse sujuvus. Praegu kohtunikuametist lahkumise etteteatamise tähtaega seaduses ei ole.
Viimasena tuleb esile tõsta muudatust kohtu kodukorra kehtestamisel. Edaspidi ei ole kodukorra kehtestamisel vaja kohtute haldamise nõukoja nõusolekut. Lähtudes kohtuasutuste enesekorraldusõigusest ja pidades silmas seda, et Riigikohus tegutseb ka põhiseaduslikkuse järelevalve kohtuna, ei ole mõistlik nõuda kohtute kodukordade kehtestamisel heakskiitu kohtuväliselt organilt ehk kohtute haldamise nõukojalt. Tänan teid tähelepanu eest!