10:00 Istungi rakendamine
Aseesimees Jüri Ratas
Head ametikaaslased, tere hommikust! Alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu 18. töönädala neljapäevast istungit. Kõigepealt palun kõnetooli neid Riigikogu liikmeid, kes soovivad üle anda eelnõusid või arupärimisi! Viktor Vassiljev, palun!
Viktor Vassiljev
Härra eesistuja! Head kolleegid! Tere hommikust! Kõik sündmused siin ilmas on omavahel seotud. Me praegu istume ja arutame põhikooli- ja gümnaasiumiseadust. See arutelu algas tegelikult tollest hetkest, kui õpetajad avaldasid meelt ja tahtsid palka juurde saada. Selle asemel, et süsteemi raha juurde tuua, korraldatakse nüüd aga midagi ümber, lõigatakse maha muid kulusid, kaotatakse lisatasud ja atesteerimine, seda klassijuhatajast kuni koristaja ja katlakütjani välja. Sama toimub tervishoius. Töötajad streikisid ja tahtsid palka juurde. Praegu aga kinnitatakse tervishoiuteenuste uusi piirhindu, milles on suurendatud tööajakomponenti, aga palgakomponenti lisatud ei ole. See tähendab, et selline nagu tervishoiuteenuse hind oli, selliseks see ka jäi. Tööajakomponenti on nagu suurendatud, aga vastavalt on vähendatud midagi muud, mis selles hinnas sisaldub, olgu see raha mõeldud siis kääride ja valuvaigistite ostmiseks või katlakütjale maksmiseks. Seoses sellega on meil, Keskerakonna liikmetel, arupärimine sotsiaalminister Taavi Rõivasele. Me tahame teada, kuidas on lood tervishoiuteenuste hindade tööaja- ja palgakomponendiga. Miks ei ole täidetud tervishoiutöötajatega sõlmitud kollektiivlepingut ja mis saab sellest asjast edasi, kui lepingut ei täideta? Kas tervishoiutöötajad hakkavad uuesti streikima? Nendele küsimustele soovime vastust.
Aseesimees Jüri Ratas
Palun Riigikogu kõnetooli Heljo Pikhofi!
Heljo Pikhof
Austatud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Annan Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel üle patsiendiseaduse eelnõu, mis on hästi mahukas. Selle kohta on andnud arvamuse enam kui 76 organisatsiooni, erialaliitu ja ametiasutust, lisaks neile veel terve hulk kodanikke, sest see eelnõu oli meil ka internetis, et sellele saaks hinnangut anda. Patsiendiseaduse eelnõu eesmärk on sätestada patsiendi ja talle tervishoiuteenuse osutaja õigused ja kohustused ning reguleerida tekkinud vaidluste lahendamise korda. Eelnõuga reguleeritakse ka teadusuuringu korraldamise nõudeid ning patsiendi kaasamist teaduslikku uuringusse, samuti kliinilisse õppetöösse. Me peame väga oluliseks, et patsiendiseadus oleks iga inimese laual ning see oleks hästi loetav ja arusaadav. Hoolimata võimalusest, et patsientide õigusi ja kohustusi tervishoiuteenuse osutamisel tekkivate suhete reguleerimisel saab sätestada mitmetes tervishoidu käsitlevates seadustes, on väga paljudes riikides seda valdkonda reguleeritud eraldi seaduses, patsiendiseaduses, näiteks Soomes, Norras, Taanis, Islandil ja mujal. Selle põhjus, nagu ma juba ütlesin, on asjaolu, et patsiendiseadus on hästi loetav ja arusaadav. Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Aitäh! Andke see eelnõu nüüd palun minu kätte! Palun Riigikogu kõnetooli Yana Toomi!
Yana Toom
Austatud juhataja! Head ametikaaslased! Keskerakonna fraktsiooni liikmete nimel on mul üle anda arupärimine haridus- ja teadusminister Jaak Aaviksoole. See arupärimine käsitleb kutsehariduse õppekeelt. Me võtsime äsja vastu kutseõppeasutuse seaduse, mis muu hulgas näeb ette, et aastast 2020 peavad need noored inimesed, kes omandavad kutseharidust põhikooli baasil ja samas omandavad keskharidust, tegema seda eesti keeles samas proportsioonis, nagu praegu näeb ette põhikooli- ja gümnaasiumiseadus ehk 60 : 40. Kuna me teame väga hästi, et gümnaasiumiõppes ei ole eesti keelele üleminek väga hästi õnnestunud ja on tekitanud rohkelt probleeme, siis tahamegi küsida ministri käest, kas neid õppetunde on arvestatud ja millised on plaanid. Nimelt huvitab meid, kui palju õppureid omandab praegu kutse- ja keskharidust eesti ning kui palju vene keeles. Me tahame ka teada, kui suure osa üldisest kutseõppe mahust moodustavad venekeelsed õppekavad. Milline on kutsekoolide õppejõudude eesti keele oskus? Kui paljud neist on võimelised juba praegu oma ainet eesti keeles õpetama? Kuidas on kavas suurendada selliste spetsialistide osakaalu tulevikus? Milline on ülemineku konkreetne plaan? Kas kutsekoolid peaksid igal aastal hakkama näiteks ühte ainet eesti keeles õpetama? Milline võimalus on seda teha kutsekoolil, kus tahetakse kehtestada muu õppekeel kui eesti keel? Nagu te kõik hästi teate, näeb näiteks PGS seda ette. See mehhanism küll praktikas ei tööta, aga vähemalt teoorias on see võimalus täiesti olemas. Nendele küsimustele me ootamegi ilmselt septembris härra Aaviksoo vastuseid. Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Palun Riigikogu kõnetooli Marianne Mikko!
Marianne Mikko
Austatud istungi juhataja! Lugupeetud kolleegid! SDE fraktsiooni nimel on mul au anda üle Kaitseliidu seaduse § 25 muutmise seaduse eelnõu. Kuni selle aasta 1. aprillini kehtinud Kaitseliidu seaduses ei olnud kodakondsuse alusel piirangut Kaitseliidu eriorganisatsioonide liikmeks astumisel, aga alates 1. aprillist 2013 sätestab seadus, et noorliikmeks võib olla vaid 7–18-aastane Eesti kodanik. Kaitseliidu noorteorganisatsioonide eesmärk on kasvatada noortes armastust oma kodumaa vastu, suurendada ühtekuuluvustunnet ja armastust eesti keele ja meele vastu ning pakkuda noortele vaimseid ja kehalisi võimeid arendavaid tegevusi. Igal lapsel ja noorel, kes elab Eestis, võiks olla õigus sellisest tegevusest ja õpetusest osa saada. Kodakondsuse alusel noorte eristamine pigem tõrjub kui integreerib kodakondsuseta noori. Kodakondsuseta noorte osalemine Kaitseliidu eriorganisatsioonides aitab kaasa riigikeele õppimisele. Grupikuuluvus on väga mõjus vahend riigile lojaalsuse kasvatamisel. Senine praktika on selgelt viidanud, et kodakondsuseta noorte kuulumine Kaitseliidu eriorganisatsioonidesse ei kätke endas ohtu. Nende õigus neisse organisatsioonidesse kuuluda näitab, et riik ei sea kahtluse alla kodakondsuseta noorte lojaalsust riigile ja heatahtlikkust Eesti vastu. Kodakondsuse alusel kehtestatud piirangu kaotamine seadusest näitab, et riik ei tõuka eemale kodakondsuseta noori, kes on huvitatud Kaitseliidu töös osalemisest. Loodan, et te suhtute sellesse seadusmuudatusse heatahtlikult. Suur tänu!
Aseesimees Jüri Ratas
Palun Riigikogu kõnetooli Inara Luigase!
Inara Luigas
Austatud istungi juhataja! Lugupeetud kolleegid! 15 Riigikogu liiget annavad üle arupärimise välisminister Urmas Paetile. Mõni päev tagasi saime meediast lugeda, et Venemaa ja Läti on omavahel kokku leppinud lihtsustatud piiriületuses, mis tähendab, et inimesed, kes elavad kuni 50 kilomeetri kaugusel piirist, saavad taotleda luba ja käia viisavabalt teises riigis külas. See leping jõustus 6. juunil 2013, allkirjastati see juba aga 2010. aasta 20. detsembril. Õiguse selline leping sõlmida annab Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EÜ) nr 1931/2006. Sellega kehtestataksegi liikmesriikidele reeglid, mille alusel nad saavad sõlmida Venemaa Föderatsiooniga lihtsustatud piiriületuse lepingu. Mõni aasta tagasi, aastatel 2008 ja 2009, menetlesime sama teemat Riigikogus ja esitasime arupärimisi välisministrile. Toona ütlesid valitsuskabineti esindajad, et selle teemaga nemad edasi ei tegele, ja lõid selle teema lukku. Välisminister Urmas Paet toonitas korduvalt, et tuleb vaadata ka naaberriikide praktikat. Ta väitis, et kui neil läheb hästi, siis pöördume ka meie selle teema juurde tagasi. Nüüd on lätlased selle lepingu sõlminud ja inimesed liiguvad viisavabalt üle piiri. Lihtsalt öeldes tähendab see, et piirist kuni 50 kilomeetri kaugusel elavad inimesed, kellel on soovi majanduslikult, kultuuriliselt või sotsiaalselt läbi käia Venemaal elavate inimestega, saavad luba taotleda lihtsustatud korras. Me ootame välisministrilt vastuseid. Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Palun Riigikogu kõnetooli Jevgeni Ossinovski!
Jevgeni Ossinovski
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel annan Riigikogu menetlusse kodakondsuse seaduse § 29 muutmise seaduse eelnõu. Teatavasti reguleerib kodakondsuse seaduse § 29 seda korda, kuidas Eesti kodakondsus võetakse ära inimeselt, kellel on lisaks Eesti kodakondsusele veel mõni teine kodakondsus. See toimub selle paragrahvi alusel. Inimesele antakse võimalus mingi aja jooksul loobuda muu riigi kodakondsusest ning säilitada nii Eesti kodakondsus. Paraku on aga juba pikka aega olnud selliseid juhtumeid, et inimesel ei ole võimalik täita seda ettekirjutust ja teise riigi kodakondsusest loobuda. Näiteks tean ma järgmist juhtumit. Kahe mittekodaniku ehk halli passiga inimese laps on saanud Eesti kodakondsuse naturalisatsiooni korras, misjärel on selle lapse üks vanem astunud Venemaa Föderatsiooni kodakondsusesse ja saanud Venemaa Föderatsiooni kodakondsuse lisaks endale ka lapsele, olemata teadlik sellest, et Eestis on topeltkodakondsus keelatud. Kui sellel lapsel palutakse loobuda Venemaa Föderatsiooni kodakondsusest, siis selgub, et Venemaa ei lase alaealistel oma kodakondsusest loobuda, mistõttu ei ole sellel perekonnal võimalik täita Politsei- ja Piirivalveameti ettekirjutust ning jääda Eesti kodanikeks, hoolimata sellest, et nad tegelikult seda soovivad. Selle eelnõuga anname Politsei- ja Piirivalveametile selles küsimuses kaalutlusõiguse ning võimaldame inimesel Eesti kodakondsuse säilitada, kui teisest kodakondsusest loobuda on kas võimatu, ohtlik või ebamõistlikult keeruline. Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Yana Toom, palun!
Yana Toom
Austatud eesistuja! Head kolleegid! Keskerakonna fraktsiooni liikmete nimel on mul au anda üle arupärimine sotsiaalminister Taavi Rõivasele. See arupärimine käsitleb selle kirjavahetuse sisu, mida me ministriga vahetpidamata peame lapse heaolu hindamise juhendmaterjali üle. Nagu me kõik mäletame, tellis Sotsiaalministeerium MTÜ-lt Perede ja Laste Nõuandekeskus riikliku laste heaolu uurimise juhendmaterjali, mis kannab pealkirja "Lapse heaolu hindamise abivahend lastekaitsetöötajatele". Sotsiaalministeerium toetas käsiraamatu valmimist 25 000 euroga. Kirjavahetusest härra Rõivasega sain ma üllatusega teada, et tegelikult mingi raamatuga tegu ei ole, 25 000 eurot maksis juhendmaterjal, mis on internetis PDF-faili kujul. Kui me pärisime, kui palju võiks selle raha eest näiteks seda trükisena välja anda, siis selgus, et tiraaž pidi olema 100 000 ringis. Juhendmaterjal on sattunud terava kriitika alla ka sisu poolest, kuna see on väidetavalt täis vigu ning koostatud suuresti kopeerimis- ja kleepimismeetodil. Juhendmaterjali ei ole kooskõlastatud autoritega, kelle teoseid on selle materjali koostamiseks kasutatud. Autoriteks on Tartu Ülikooli teadlased, kes on seda juhendmaterjali väga madalalt hinnanud. Selle aasta aprillis ja juunis pöördusin ma ministri poole kirjaliku küsimusega selle materjali kohta. Paraku olid ministri vastused niivõrd ebamäärased, et oleme sunnitud pöörduma tema poole arupärimisega. Loodame, et kui ta siia saali ilmub, siis saame teada ka seda, kuidas on võimalik, et sellise summa puhul ei ole tehtud riigihanget, mida teatavasti peaks tegema siis, kui summa ületab 10 000 eurot. Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Head ametikaaslased, rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kolm eelnõu ja neli arupärimist. Meie kodu- ja töökorra seaduse kohaselt otsustab Riigikogu juhatus nende edasise menetlemise.
Liigume nüüd teadete juurde. Riigikogu juhatus on kinnitanud Riigikogu liikme Kaja Kallase majanduskomisjoni esimeheks ning Riigikogu liikme Urve Palo majanduskomisjoni aseesimeheks. Palju õnne! Riigikogu esimees on edastanud Riigikogu liikmete arupärimised sotsiaalminister Taavi Rõivasele ning majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsile.
Head ametikaaslased, teeme reipalt kohaloleku kontrolli!
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 80 Riigikogu liiget, puudub 21.