Härra juhataja! Lugupeetud kolleegid! Mul on rõõm ja au teile ette kanda Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni algatatud kriminaalmenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu 291. Enne seda, kui ma asun eelnõu sisu juurde, toon mõningad arvud, mis ajendasid meid seda eelnõu algatama. Nende kuritegude arv, kui pannakse toime vägivallategu avaliku korda kaitsva võimuesindaja suhtes, on aastate jooksul tunduvalt suurenenud. Kui 2003. aastal me saime rääkida 159 faktist, siis 2010. aastal oli neid 258. Aga nüüd selle seaduseelnõu eesmärgi ja sisu juurde.
Kõigepealt pean ära õiendama ühe arusaamatuse, mis kindlasti häirib teie kui seadusandjate silma. Seletuskirjas on öeldud, et kriminaalmenetluses moodustavad kokkuleppemenetlused 97%. Nagu mulle Justiitsministeerium hiljem vastas, on tegelikult 55% juhtumite korral kohtulahendini jõutud kokkuleppemenetluse teel. See 97% hõlmab kõiki mitteüldmenetlusliike, kuhu alla lähevad ka liht- ja käskmenetlused jne, mis moodustavad enamuse Eesti kohtumenetlusliikidest. Üldmenetluste osa on Eestis suhteliselt väike. Aga hoolimata sellest, et kokkuleppemenetlusi ei ole mitte 97%, vaid 55%, on devalveeritud karistuspoliitika üks olulisemaid eesmärke, milleks on kindlasti ennetus, ühiskonnale sõnumi andmine, mis on lubatud ja mis ei ole. Tahtlikke kuritegusid toime pannud isikud on sellest võimalusest haaranud ning kasutavad kokkuleppemenetluse tingimusi, pääsemaks võimalikest raskematest karistustest.
Ühelt poolt vähendab kokkuleppemenetlus kindlasti küll riigi menetluskulusid ning kiirendab menetlusprotsessi, kuid sellega kaasnevad negatiivsed nähtused, näiteks kurjategijate karistamatusetunne ning ühiskondliku õiglustunde vähenemine, toovad kaasa otseselt mõõdetamatu, kuid kaudse kahju riigi ja samuti õiguskaitseorganite autoriteedile ning suurendavad kindlasti ka retsidiivsust.
Üks näide kokkuleppemenetluste negatiivse mõju kohta on ka see, et seda saavad tihtipeale ära kasutada kurjategijad, näiteks selleks et vähendada süüdistatavate ringi, pannes mõnele oma kuriteokaaslasele kohustuse kokku leppida ja teised jäävad siis süüdistatavate ringist väljapoole.
Kehtiv kriminaalmenetluse seadustik piirab ka juba praegu tunduvalt kuritegude ringi, mille puhul on kokkuleppemenetlust keelatud kohaldada. Nende kuritegude hulka kuuluvad enamikus teod, kus otsest kahju kannab riik ja ka rahvusvaheline julgeolek. Nii kuuluvad selliste kuritegude hulka mitmed süüteod inimsuse ja rahvusvahelise julgeoleku vastu, raskemad isikuvastased kuriteod, näiteks tapmine ja mõrv, samuti pantvangistamine ja ka vägistamise kvalifitseeritud ehk raskendavad koosseisud. Ka on nende hulgas ära toodud osa raskemaid ja ohtlikumaid varavastaseid kuritegusid, nagu kvalifitseeritud ehk raskendatud röövimise alaliigid ja väljapressimine. Nende hulka kuuluvad sellised riigivastased teod nagu terrorism, rünne kõrge riigiametniku elule ja tervisele, rünne rahvusvaheliselt kaitstud isiku elule ja tervisele, osalemine erinevates riigi kaitsevõime vastastes kuritegudes ning avaliku korra ja julgeoleku vastastes süütegudes. Nendele kuritegudele, mille puhul kokkuleppemenetlus on välistatud, on kriminaalmenetluse seadustikus pühendatud terve paragrahv.
Äramärkimist vajab ka see, et osa õigusemõistmise vastaste süütegude puhul ei tohi kokkuleppemenetlust kohaldada. Näiteks ei ole see lubatud juhul, kui kohtunikule, rahvakohtunikule, uurijale, prokurörile, kaitsjale, kannatanu esindajale või tema lähedastele on tekitatud raske tervisekahjustus. Samas, kui tegu on pelgalt vägivallateoga, on kokkuleppemenetlus arusaamatutel põhjustel lubatud. Kuid kaitseväeteenistusalaste süütegude puhul on kokkuleppemenetlus keelatud juba pelgalt vägivallateo eest teenistuses oleva isiku vastu. Jääb arusaamatuks, miks on kokkuleppemenetlust lubatud kohaldada vägivallateo puhul, mis on toime pandud võimuesindaja või avalikku korda kaitsva muu isiku suhtes seoses tema ametikohustuste täitmisega. Ette rutates peab ütlema, et see paragrahv kaitseb peale politseinike ka paljusid teisi isikuid, kes kuidagi kaitsevad avalikku korda, näiteks vanglaametnikke ja ka turvamehi, juhul kui nad täidavad oma ametikohustusi avaliku korra huvides.
Vägivallategu on ähvardamine, valu ja piina tekitamine või igasugune kehaline väärkohtlemine, mis ei too kaasa raskemaid füüsilisi tagajärgi ehk püsivat terviseriket. Mingil määral on arusaadav kokkuleppemenetluse kohaldamine juhul, kui sellised teod pannakse toime isikliku vaenu, viha või kättemaksu ajendil, kui kannatanu ei täida ametikohustusi ning ründe eesmärk on konkreetselt teise isiku füüsiline tervis. Kuid kui eesmärk on rünnata avalikku korda ja näidata üles lugupidamatust võimuesindaja suhtes, siis on kokkuleppemenetluse kohaldamine siinkõnelejale mõistetamatu. Ründe hetkel ei ole ju ründe eesmärk tekitada füüsilist kahju teisele isikule, vaid eesmärk on otseselt rünnata korralekutsujat või isikut, kes täidab ühiskonna huvides oma ametiülesandeid. Teisisõnu: kurjategija ründab neid reegleid ja arusaamisi, milles tsiviliseeritud ühiskonnas on kokku lepitud.
Analoogselt karistusseadustiku §-ga 274 "Vägivald võimuesindaja ja avalikku korda kaitsva muu isiku suhtes" täidab sisuliselt sama eesmärki ka karistusseadustiku § 303 "Vägivald kohtuniku, rahvakohtuniku, uurija, prokuröri, kaitsja, kannatanu esindaja ja tema lähedase suhtes". Kuigi esimeses paragrahvis on kaitstavaks hüveks avalik kord ja teises õigusemõistmine, on nende eesmärgid lähedased ja teineteisega otseses seoses. Ilma avalikku korda rikkumata ei saa toimuda ka õigusemõistmine, mistõttu ei ole kokkuleppemenetluse kohaldamine põhjendatud ka siin. Nii nagu esimesel juhul, nii rikub kurjategija siingi ühiskondlikku kokkulepet ehk seaduskorda kõige otsesemal ja vahetumal viisil, rünnates isikuid, kes on kutsutud ja seatud meie ühiseid huve kaitsma.
Seega on seaduseelnõu üks eesmärk välistada kokkuleppemenetluse kohaldamine isikute suhtes, keda süüdistatakse karistusseadustiku §-de 274 ja 303 põhjal. Eesmärk on lisada need paragrahvid kokkuleppemenetlust välistavaid süütegusid sisaldavate paragrahvide nimistusse.
Seaduseelnõu teine eesmärk on kitsendada kokkuleppemenetluses kokkulepitavate tingimuste hulka isikute puhul, kellele eelnevalt on määratud karistused tahtlike kuritegude eest ehk kes on juba varem olnud kokkuleppemenetluse subjektiks ega ole teinud sellest järeldusi. Nad ei ole täitnud varasema kokkuleppemenetluse kaudu karistuse kohaldamise olulist eesmärki: mõjutada süüdlast edaspidi hoiduma uute süütegude toimepanemisest ja kaitsta sellega meie ühist õiguskorda. Teisisõnu on eelnõu eesmärk vähendada retsidiivsusele kalduvate kurjategijate karistamatusetunnet ja samas suurendada ühiskondlikku õiglustunnet ja õiguskindlust.
Eelnõuga kitsendatakse kokkuleppemenetluses kahtlustatava või süüdistatava ja kaitsjaga läbiräägitavate tingimuste ringi, välistades nende hulgast läbirääkimised karistuse liigi ja määra üle juhul, kui kahtlustatavat või süüdistatavat on varem täisealisena karistatud tahtliku kuriteo eest. Siin pole oluline, kas eelnevalt on tema suhtes kohaldatud üldmenetlust või mõnda muud menetlusliiki. Isikule, kes on teadlikult taas toime panemas kuritegu, ei saa võimaldada tingimist ehk läbirääkimist temale määratud karistuse liigi ja määra üle.
Esmakordsel karistuse määramisel on kokkuleppemenetluses subjektiivne faktor isegi mõistetav, sest kurjategija eksimus võib olla tingitud paljudest välistest mõjuteguritest. Kuna kokkuleppemenetluse aluseks on ka oma süü tunnistamine, siis on esimesel korral mõistetav, et süüdistatavale antakse võimalus talle määratava karistuse üle kaasa rääkida. Teisel ja järgmistel kordadel oleks aga mõistlik see välistada. Süü tunnistamine võib küll mängida karistuse määramisel olulist rolli, kuid tingimise võimaldamine isikule, kes teadlikult on asunud retsidiivsele teele, on ühiskondliku õiglustunde aspektist taunitav ning annab süüdistatavale võimaluse liiga lihtsalt vähendada talle määratavat karistust. Selline võimalus suurendab kindlasti karistamatusetunnet. Seega ei teeni selline karistuse määramine karistusseadustikus äratoodud olulist eesmärki: mõjutada süüdlast edaspidi hoiduma süütegude toimepanemisest.
Tulles viimase aspekti juurde, mis puudutab kokkuleppemenetluse läbirääkimisi, peab märkima, et kokkulepe on tegelikult ju väga lai. Karistuse liik ja määr on ainult üks osa sellest. Teise poole ehk süüdistatava või kahtlustatavaga räägitakse läbi näiteks kuriteo kvalifikatsiooni suhtes, kuriteoga tekitatud kahju suuruses, kuriteo asjaolude suuruses ning paljudes teistes aspektides, näiteks arutatakse konfiskeerimisele minevat vara. Karistuse liigi ja määra üle läbirääkimine on eelnõu esitajate arusaama kohaselt, ütleme, kurjategijale liigne luksus. Karistuse liigi kohta ettepaneku tegemine peaks kokkuleppemenetluses olema süüdistaja ehk prokuratuuri pädevuses. Teine pool otsustab, kas ta nõustub sellega või mitte, kui ta ei nõustu, siis ta valib üldmenetluse.
Kindlasti on vaja märkida, et erinevalt Vabariigi Valitsusest meie kindlasti ei arva, et seoses selle seaduse rakendamisega riigi kulud otseselt suureneksid. Mingil määral, jah, võib seda ohtu näha, kuid meie lähtume ikkagi positiivsest programmist, et kui ühiskonnale anda signaal, et me ei tolereeri retsidiivsust, siis pigem võib see kulusid kokku hoida. Peale selle ei sõltu sisejulgeolekule ja ka õiguskaitsele eraldatavad rahasummad menetlusliikidest. Jumal tänatud, sest muidu ei oleks tegemist mitte õigusriigi, vaid finantsriigiga.
Kutsun teid üles seda seaduseelnõu toetama. Märgin veel, et me tegelikult ju ei leiuta jalgratast. Rõhutan, et kokkuleppemenetlus on Eesti kriminaalmenetluses piiratud koosseisude puhul niigi lubatud. Küsin väga retoorilise küsimuse: kas rünne kõrge riigiametniku elule ja tervisele on ohtlikum kui rünne avalikku korda kaitsva võimuesindaja elule? See vahetegemine on võimuesindajate suhtes lausa diskrimineeriv. Aitäh!