Austatud Riigikogu aseesimees! Lugupeetud kolleegid! Austatud minister Jaak Aaviksoo! Minu ülesanne täna on teile tutvustada, mida on kultuurikomisjon ülikooliseaduse, rakenduskõrgkooli seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõuga nr 89 esimese ja teise lugemise vahepeal teinud.
Vabariigi Valitsus algatas selle eelnõu eelmise aasta 12. septembril, pärast seda valmistati eelnõu põhjalikult ette esimesele lugemisele esitamiseks. Esimene lugemine toimus täiskogus eelmise aasta 17. ja 22. novembril. Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks, 6. detsembriks esitasid oma ettepanekud Eesti Keskerakonna fraktsioon, Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon ja Riigikogu liige Jevgeni Ossinovski. Lisaks tuli ettepanekuid Eesti Üliõpilaskondade Liidult, Eesti Ettevõtluskõrgkoolilt Mainor, EBS-ilt, Haridus- ja Teadusministeeriumilt, Rektorite Nõukogult ning TTÜ üliõpilasesinduselt.
Kultuurikomisjon valmistas eelnõu teiseks lugemiseks ette kaheksal istungil. Kõigil neil osalesid ka Haridus- ja Teadusministeeriumi esindajad. 2012. aasta 12. jaanuaril osales komisjoni istungil haridus- ja teadusminister, kes esitas oma seisukohad laekunud ettepanekute kohta. Kultuurikomisjon otsustas ka ise esitada muudatusettepanekuid, tulenevalt enne ja pärast esimest lugemist komisjonis toimunud aruteludest ning lähtudes komisjonile esitatud pöördumistest ja ettepanekutest.
Head kolleegid! Teile väljajagatud muudatusettepanekute loetelus on kokku 35 muudatusettepanekut ning teile on loomulikult välja jagatud ka eelnõu teise lugemise tekst. Lisaks on teile välja jagatud väga põhjalik teise lugemise seletuskiri, mille kultuurikomisjoni tubli sekretariaat on ette valmistanud.
12. jaanuaril otsustas kultuurikomisjon esitada eelnõu 89 teisele lugemisele Riigikogu täiskogu päevakorda tänaseks, 25. jaanuariks ettepanekuga teine lugemine lõpetada. Sellise otsuse me tegime demokraatliku hääletuse põhjal: 6 poolt, 3 vastu, 1 erapooletu.
Nüüd lubage mul asuda muudatusettepanekuid teile lähemalt tutvustama. Juhin tähelepanu, et seletuskirjas on muudatusettepanekud põhjalikult lahti räägitud ja selleks, et oleks lihtsam jälgida, on muudatusettepanekud seletuskirjas organiseeritud teemade kaupa, mitte jooksva numeratsiooni järgi. Selline käsitlemise vorm võimaldab meil üsna kristalliseerunud vaidluskohti paremini välja tuua ja endale selgeks teha.
Kõigepealt selgitan muudatusettepanekuid, milles räägitakse tegevustoetuse taotlemisest ja eraldamisest kõrgharidusõppe läbiviimiseks. Need on ettepanekud nr 1, 2, 23, 31 ja 32.
Ettepanek nr 1 on korralduslik ja selgitav, selle tegi kultuurikomisjon ise ja seda ma pikemalt ei selgita. Ettepanek nr 2 on samuti kultuurikomisjoni ettepanek. See näeb ette muuta erakooli tegevustoetuse taotlemise põhimõtteid. See ettepanek on sõnastatud heas koostöös Haridus- ja Teadusministeeriumiga. Ettepanek tuleneb sellest, et komisjon kasutas kaasamist ja lähtus EBS-i ettepanekust, milles juhiti tähelepanu, et seaduseelnõu ei kohtle piisavalt võrdselt ja ühesugustel alustel eraõiguslikke kõrgkoole ja avalik-õiguslikke ülikoole. Muudatusettepaneku kohaselt võib nüüd erakoolile eraldada tegevustoetust ka ühe õppekava jaoks, samuti suurema arvu või kõigi õppekavade jaoks, kui niiviisi kokku lepitakse. Oluline on, et kui õppekava jaoks eraldatakse tegevustoetust, siis ei saa üliõpilastelt nõuda õppemaksu tasumist, vaid üldiste reeglite järgi õppekulude hüvitamist.
Ettepanek nr 31 on samuti kultuurikomisjoni ettepanek. Selle sisu on täiendada tulemuslepinguga kokkulepitavaid punkte stipendiumifondi eraldamise aluste ja ka osakoormusega õppekava avamise erandi punktidega (eelnõu § 8 punkt 28). Tahan teie tähelepanu juhtida sellele ja tuua seletuskirjast välja just nimelt selle, et selle muudatusettepaneku alusel võib tegevustoetuse eraldamisel kokku leppida õppekavad, mille puhul õppeasutus võib läbi viia ka ainult osakoormusega õpet. Mõningatel juhtudel võib teatud sihtgruppide huve arvestades olla vaja õppetööd selliselt korraldada, et õppekava alusel on võimalik õppida ainult osakoormusega. See lepitakse ülikooli ja ministeeriumi vahel kokku tulemuslepingus. Näiteks võib tuua sellised juhud, kui inimesed jätkavad haridusteed põhitöö kõrvalt. See on üsna levinud õpetajakoolituses, aga ka Sisekaitseakadeemias täiendavad oma kutseoskusi sisejulgeolekuspetsialistid, kes samal ajal töötavad. Nii et selline paindlik süsteem on vajalik.
Ettepanek nr 23 tuli Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonilt ja käsitles baasmaksumuse mõiste allesjätmist. Kuna aga – ma tahan seda rõhutada – eelnõu loobub riiklikust koolitustellimusest kui seesugusest mehhanismist ja tegevustoetuste eraldamise kord põhineb tulemuslepingutel ehk täiesti uutel alustel, siis ei olnud mõttekas ka sellist mõistet nagu baasmaksumus alles jätta.
Oli ka vaidlusküsimus, kuidas ikkagi tulemusleping sõlmitakse, kes seda ette valmistab. Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni ettepanek nr 32, mis ühtis Eesti Üliõpilaskondade Liidu ettepanekuga, nägi ette sätestada valitsuskomisjoni moodustamise kohustus tulemuslepingu sõlmimise läbirääkimiste tarvis. Komisjon leidis, et igasuguste komisjonide moodustamine on valitsuse pädevuses. See on täidesaatva võimu otsustada, kuidas ta oma tööd organiseerib. Parlament ei kirjuta valitsusele ette, kas see peab moodustama ühe komisjoni, kaks komisjoni või rohkemgi, vaid see on ministeeriumide ja valitsuse pädevuses. Oluline on öelda, et eelnõu alltekstis on see mõte, et tulemuslepingud kinnitab Vabariigi Valitsus, see ei saa olla ministri suva.
Ma toon eraldi välja väga olulise punkti, millest me esimesel lugemisel väga põhjalikult rääkisime. Olid hirmud seoses sellega, mis saab erarahast, mis saab siis, kui mõni eraisik, füüsiline isik või ka eraettevõte soovib finantseerida õppekava avamist ja õpet ülikoolis. Ettepanekus nr 29 öeldakse sõnaselgelt, et juriidilistel ja füüsilistel isikutel on õigus taotleda ülikoolis õppekohtade avamist omavahendite arvel ja õppekohtade täitmisel lähtutakse käesoleva seaduse §-s 132 sätestatust. See on see, mida Reformierakonna fraktsioon ja IRL-i fraktsioon on rõhutanud. Komisjonis leiti konsensusega, et see peab nii olema. Paragrahvi 132 mõte on ikkagi selles, et kuigi õppekoht luuakse füüsilise isiku või ettevõtte finantside toel, toimub kandideerimine ja n-ö kvalifitseerumine üldistel alustel. Ehk punkt 1, ennast raha eest ülikooli sisse osta ei saa, ja punkt 2, väga oluline on ka see, et sellistest kohtadest antakse teada vastuvõtutingimustega seoses, mitte ei selgu kunagi hiljem, et keegi andis meile raha ja nüüd on võimalik veel kord kandideerida või, ütleme, nimekiri pikemaks teha. Ei, see on kehtestatud vastuvõtutingimustes üldistel alustel. Mingisugust onupojapoliitikat siin olla ei saa.
Muudatusettepanekud nr 3–6, 19 ja 27 käsitlevad akadeemilist puhkust. See teema on olnud ka komisjonis üsna aktiivselt kõne all. Me otsisime kuni komisjoni viimase istungini sobivat varianti, kuidas probleemi lahendada. Kultuurikomisjoni muudatusettepanek nr 3 sätestab, et akadeemilisel puhkusel oleval üliõpilasel on õigus kuulata loenguid, kuid mitte sooritada eksameid ega arvestusi. Nii et õppetöös osalemine kui seesugune on lubatud. Esialgses variandis kehtis akadeemilise puhkuse ajal üsna jäik keeld, nii et kui natuke utreerida, siis võib öelda, et üliõpilane ei tohtinud ülikooli lähedalegi tulla. Komisjon on muutnud seda korda tõesti palju paindlikumaks, nüüd on lubatud loenguid kuulata, praktikumidel osaleda jne. Üldnormina peab kõrgkool tagama üliõpilasele õppetöös osalemise võimalused. Akadeemilisel puhkusel õppekava täitmise keeldu on muudetud, lubatakse vajaduspõhiselt ka eksameid ja arvestusi teha. Need vajadused me oleme sõnastanud selliselt, et õppekava täitmise keeldu ei kohaldata keskmise, raske või sügava puudega isikule, alla kolmeaastast last või puudega last kasvatavale vanemale või eestkostjale ega üliõpilasele, kes on akadeemilisel puhkusel seoses kaitseväeteenistusega.
Komisjon sõnastas ka ettepaneku nr 19, mida varem ei olnud ja mis on minu hinnangul väga oluline. See on rakendussäte, mis näeb ette, et üliõpilase suhtes, kes seaduse jõustumise hetkel juba on akadeemilisel puhkusel, kehtivad akadeemilise puhkuse lõpuni ikka need reeglid, mis kehtisid siis, kui ta akadeemilisele puhkusele läks. Keset mängu reegleid ei muudeta.
Edasi räägin muudatusettepanekutest nr 11–14, 16 ja 25, mis käsitlevad üliõpilase õigust õppida õppekulusid hüvitamata. Need ettepanekud on tehtud samuti heas koostöös Haridus- ja Teadusministeeriumiga ning käsitlevad seda kuulsat õppekava täitmist 30 ainepunkti ulatuses täisajaga õppides ja õppekulude hüvitamist. Kultuurikomisjoni otsuste lähtekoht selles küsimuses on, et õppekulude hüvitamise nõue on kõrgkooli õigus, mitte kohustus ning tegevustoetuse eraldamise korral on võimalik teatud õppekavade puhul kehtestada nii õppekeele kui ka õppekava täitmise mahu erandeid ülikooli missioonist ja eesmärkidest ning riigi vajadustest lähtuvalt. Õppeaasta maht on 60 ainepunkti. On oluline märkida, et eelnõu kohaselt on semester pool õppeaastast ehk viis kuud. Üliõpilane peab selleks, et saada järgmisel semestril õppida õppekulusid hüvitamata, täitma õppekava esimesel semestril vähemalt 30 ainepunkti ulatuses. Peab olema selge piir, kas ta õpib täisajaga või osakoormusega, see valikukoht peab olema hästi selge. Mis on oluline? Komisjon kehtestas paindliku regulatsiooni, et arvestus toimub semestrite jooksul kumulatiivselt. Lahtiseletatult võib nüüd, vastupidi varasemale jäigale süsteemile, ühel semestril koguda ka rohkem ainepunkte, näiteks 35 või 40 punkti, ja teisel semestril selle võrra vähem. Esimesel semestril võib koguda kõik ainepunktid, mida on õppekava täitmiseks vaja, ja kogu ülejäänud aja võib kirjutada bakalaureusetööd või, ma ei tea, mis töid veel. See võimalus on. Te näete, et süsteem on kindlasti paindlikumaks muutunud. Ma toonitan veel kord seoses semestri mõistega, et täpsem definitsioon võimaldab arvestada kevadsemestri hulka suveülikoole, praktikume ja kõike muud ning seega on võimalik rohkem ainepunkte koguda. Seda varem ei olnud.
Oluline on ka see, et me sätestasime, et õppekulude hüvitamine peab olema (s.o ettepanek nr 15) kulupõhine, mis tähendab, et üliõpilaselt ei saa näiteks kahe täitmata ainepunkti eest nõuda kogu semestri õpingute hüvitamist. Varem ei olnud see tekst nii selge ja arusaadav: kui jäi üks või kaks punkti puudu ja ülikool leidis, et kõik õppekulud tuleb hüvitada, siis tuligi maksta terve semestri eest. Ei, hüvitamine toimub nüüd ikkagi kulupõhiselt, maksta tuleb selle eest, mis puudu jääb. Vahemärkusena ütlen, et see ei tähenda, et kui sa maksad, siis ei peagi eksamit tegema, vaid sa maksad ja pead ka eksami ära tegema. Haridus- ja Teadusministeerium toetas seda kultuurikomisjoni ettepanekut.
Ettepanekud nr 17 ja 26 räägivad õppekohtade täitmisest. See on väga oluline muudatus. Nimelt, me seame seaduses üldnormina sisse lävendi põhimõtte. Sõna "lävend" te sealt ei leia, sest sellist terminit ei ole olemas ja selle definitsiooni ka ei ole, aga see on sõnastatud üldnormina. Ülikool on kohustatud immatrikuleerima üliõpilaseks isiku, kes on täitnud kõrgkooli kehtestatud sisseastumisnõuded. Need nõuded võivad olla minimaalse punktide summaga kõrgkooli sisseastumiseksami sooritamine, gümnaasiumi lõpuhinnete arvestamine, vestluse või testi kaudu antav hinnang isiku motiveeritusele õppekava järgi õppimiseks. See on pikalt sõnastatud, aga põhimõte on lävendis. Oluline on ka see, et põhjendatud juhul võib kõrgkool sisse seada vastuvõetavate või immatrikuleeritavate üliõpilaste arvu ülempiiri, täites õppekohad paremusjärjestuse alusel. Üldjuhul on see nii õppekorralduslikel põhjustel, sest me ei saa ikkagi vastu võtta 200 arstitudengit, kui patoanatoomilises laboris on õppekohti piiratud arvul. See on selge.
Nüüd ma hakkangi lõpule jõudma. Mis puudutab rakendamisega seotud muudatusettepanekuid nr 18, 20 ja 35, siis mäletate, et esimesel lugemisel oli tõsiselt päevakorral, kas ikka on võimalik seadust jõustada 1. septembrist 2012. Nüüd on ettepanek ...