Head kolleegid! Täna on meil võimalik jälgida, kuidas Riigikogu võtab ehk õigemini meie lugupeetud partnerid koalitsioonist võtavad erinevaid hoiakuid ja käsitlevad seaduseelnõusid täiesti erinevalt. Ajaline vahemaa kahe hetke vahel ei olegi pikk. Natuke aega tagasi oli siinsamas saalis sotsiaaldemokraatide esitatud eelnõu, mis käsitles päästeteenistusi ja eripensione ehk päästetöödel osalejate ja demineerijate pensioniootele jäämist. See oli väga vajalik eelnõu. Ka komisjonis tunnistati, et see on väga vajalik. Tunnistati, et kogu eriteenistuste eripensionide temaatika on jäänud väga pikalt toppama. Aga seda konkreetset eelnõu ei jäetud menetlusse sellepärast, et Vabariigi Valitsusel on plaanis vaadata läbi kogu eripensionide pakett, ja öeldi, et selleks, et terviklikust pildist mitte ühte osa eraldada, seda eelnõu ei käsitleta. Toimus hääletus ja eelnõu lükati tagasi.
Praegu on täpselt samasugune juhtum. Sotsiaalministeeriumi eestvedamisel on käivitatud kollektiivsete töösuhete valdkonna reform. Kooskõlastatult töövõtjate esindusorganisatsioonidega lähevad ülevaatamisele kollektiivlepingu seadus, kollektiivse töötüli lahendamise seadus ja kollektiivse töötüli lepitaja põhimäärus. See tähendab tervet paketti. Eelkõneleja Valdo Randpere ütles, et meil ei ole barrikaade. Tõesti, barrikaade ei olegi. Nii tööandjad kui ka töövõtjad on näinud, et kollektiivsed töösuhted ja sellega seotud seadused tuleb üle vaadata. Miks me siis praegu võtame välja ühe punkti, kollektiivlepingu seaduse § 11, ja katsume seda probleemi lahendada täiesti eraldiseisvalt? Seesama normitehnika eeskiri ütleb, et see oleks võimalik ainult juhul, kui tegemist oleks eriliselt pakilise asjaoluga. Mis asjaolu teeb selle seadussätte muutmise eriti pakiliseks? Mitte ühtegi selgitust sellele ei ole.
Läheme uuesti normitehnika eeskirja juurde, mille eelmine koosseis nii suurepärasena meie ette tõi. Tõesti on eeskirjas öeldud, et seaduseelnõu seletuskirjas peab olema ära toodud eelnõu ja seletuskirja koostaja, töörühma esindaja ning näiteks ka eelnõu ja seletuskirja juriidilist kvaliteeti kontrollinud juristi nimed. Miks me tegelikult nii väga uurime seda, kust eelnõu pärit on? Muud väga head põhjendust peale selle, et õiguskantsler on õigusega viidanud võimalikule põhiseaduse riivele, eelnõu kiireloomuliseks menetlemiseks ei ole. Ka õiguskantsleri viide on muidugi väga hea põhjendus, aga kui oleks teada, kes ja mis eesmärgiga on eelnõu koostanud, siis oleks meil võimalik kõike seda paremini arutada. Seni me teadsime, et meie hea kolleeg Marko Pomerants on olnud nii sotsiaal- kui ka siseminister. Nüüd selgub, et ta on ka hea tankist, kes on seadnud oma laia rinna selle eelnõu kaitseks välja ega hooli sellest, kui see rind auklikuks tulistatakse.
Mis puudutab Riigikogus menetletavate eelnõude normitehnika eeskirja, siis selles eeskirjas on peale paragrahvi, mis näeb ette, et seletuskirjas peavad olema kirjas eelnõu koostajate nimed, ka nõue, et seletuskirjas oleks osa "Eelnõu kooskõlastamine, huvirühmade kaasamine ja avalik konsultatsioon" (eeskirja § 50). Paraku ei ole sellist osa eelnõu seletuskirjas olemas, lihtsalt sel põhjusel, et eelnõu koostamise juures on kooskõlastamine, huvirühmade kaasamine ja avalik konsultatsioon ära jäänud. Väga lihtne põhjus. Pean tunnistama, et erinevalt kolleeg Valdo Randperest ei saa ma väita, et tegemist oleks hea õigusloome tavale ja normitehnika eeskirjale vastava seaduseelnõuga. Eelnõu ei vasta hea õigusloome tavale ega normitehnika eeskirjale.
Kui sisuliste asjade juurde minna, siis üks väga suur puudus, mis sellel seaduseelnõul on ja millele juhtis tähelepanu ka Sotsiaalministeerium, on see, et seadusmuudatus ei arvesta individuaalseid töösuhteid ega seda, millised võivad olla muudatused individuaalsetes töösuhetes, ehk ta ei kaitse töötajate omandatud õigusi. See väide, et kogu Euroopa elab teistmoodi, on demagoogiline. Põhjamaad elavad väga teistmoodi ja terve nende kollektiivtöösuhete pakett on teistsugune. Aga mis puudutab seda, et töötajate omandatud õigused jäävad kehtima ka siis, kui kollektiivlepingu kehtivus lõpeb, siis selline praktika on mitmes Euroopa riigis, näiteks Saksamaal, kus töötajate kollektiivlepingutest tulenevad individuaalsed õigused on pärast kollektiivlepingu kehtivuse lõppemist väga kindlalt kaitstud.
Üks punkt eelnõus räägib kollektiivlepingu ülesütlemise tähtajast. Öeldakse, et ülesütlemine peaks olema võimalik kolmekuulise etteteatamisajaga. Vaatame asja reaalselt, kolme kuuga ei toimu mitte midagi. Kolme kuu jooksul võib kollektiivse töösuhte lõpetamise sooviga hakata tegelema hoopis riiklik lepitaja ja tema töö koos kõigi protseduuridega võib kesta mitu kuud kauem kui see kolm kuud. Kindlasti ei ole kolmekuuline etteteatamisaeg piisav.
Lõpuks, Euroopa sotsiaalharta. Ei ole hea lugeda sotsiaalharta artiklist 6 ainult esimesi punkte ja viimaseid punkte mitte lugeda, nagu Valdo Randpere siin nii osavalt demonstreeris. Kui viimane punkt ikkagi ütleb, et tuleb arvestada varem kehtinud kollektiivlepinguid, siis neid me peaksime ka arvestama.
Sellega seoses on Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonil ettepanek eelnõu esimest lugemist mitte lõpetada. Aitäh!