Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Ma tutvustan teile algatajate nimel eelnõu nr 14, sotsiaalmaksu- ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu. Seaduseelnõu eesmärk on parandada füüsilisest isikust ettevõtjate olukorda Eestis avansiliste sotsiaalmaksete vähendamise teel. Samuti nähakse ette täiendav tulumaksuvabastus FIE-dele omapüütud kalade realiseerimise eest kuni 2877 eurot aastas.
Miks siis FIE-d meie meelest kaitset vajavad? Füüsilisest isikust ettevõtjana tegutsemine peaks igasuguse loogika järgi olema kõige lihtsam ettevõtlusvorm, praegu aga see Eestis kindlasti nii ei ole. Pigem kostab aina enam seisukohti, et inimesed, kes on valinud FIE-ks olemise, on pannud ennast põhjendamatult liiga raskesse olukorda. Seda, et FIE-sid jääb aina vähemaks, näitab ka statistika. Füüsilisest isikust ettevõtjate arv on oluliselt vähenenud. Ühelt poolt on selles oma roll olnud sellel, et FIE-d pidid kohustuslikult ennast äriregistrisse ümber registreerima, aga see ei ole ainukene põhjus. Kui eelnõu Riigikogus üleandmise ajal aprillis oli äriregistris 34 520 füüsilisest isikust ettevõtjat, siis nüüd on see arv vähenenud veel ligi 200 võrra. On ilmselgelt näha, et maksukoormus käib liiga paljudele inimestele üle jõu. Kui vaadata töötukassa andmeid, siis on näha, et kriisiaastatel on iga kuu sadakond inimest lõpetanud tegevuse ettevõtjana ja ennast töötuks registreerinud. Silmas peab pidama, et inimene, kes annab iseendale tööd, on kindlasti riigile väga palju kasulikum. Meil oleks mõttekas liiga suureks osutunud maksukoormust vähendada.
Enne valimisi lubasid koalitsioonierakonnad soodustada väikeettevõtlust Eestis, sealhulgas parandada FIE-de olukorda, näiteks oli juttu tegevusloamaksu kehtestamisest. Reaalsete tulemusteni pole kahjuks jõutud ja sellele jutule ei ole mitte midagi järgnenud.
Füüsilisest isikust ettevõtja on osaühinguga võrreldes mitmes mõttes oluliselt kehvemas olukorras. Eelkõige on FIE-de probleem tulu- ja sotsiaalmaksu avansilised maksed. Kui tulumaksu avansilistest maksetest on võimalik veel vabaneda, esitades maksuametile avalduse, siis sotsiaalmaksu avansilised maksed tuleb maksta ka tulu puudumise korral. Seda tuleb teha iga kvartali kolmanda kuu 15. kuupäevaks jooksva kvartali eest kolmekordselt sotsiaalmaksuseaduse §-s 21 nimetatud kuumääralt arvutatud summas (kuumäär on 278 eurot ja 2 eurosenti). Samas on osaühingus lihtne: kui palka välja ei maksta, siis ei maksta ka sotsiaalmaksu. FIE on aga sunnitud iga kvartal maksma 275 eurot ja 24 eurosenti sotsiaalmaksu, ükskõik, kas tal on üldse ettevõtlustulu või mitte. Seejuures oli 2009. aasta füüsiliste isikute esitatud koondandmete alusel FIE-de keskmine maksustatav kvartaalne tulu 7850 krooni, millelt tegelikult tuleks sotsiaalmaksu maksta 3591 krooni ehk 229 eurot 51 eurosenti. Eelnõu kohaselt maksaks füüsilisest isikust ettevõtja edaspidi aastas sotsiaalmaksu mitte vähem kui §-s 21 nimetatud kuumäära 8-kordselt summalt. See tähendab, et FIE peab iga kvartali kolmanda kuu 15. päevaks maksma jooksva kvartali avansilisi makseid kahekordselt kuumääralt arvutatud summas, s.o 183 eurot senise 275 euro asemel.
Meie käest küsiti komisjonis, miks me vähendame selle avansilise makse koormust ainult kolmandiku võrra, kas meil ei olnud soovi olla nii lahke, et see nullini viia, kui ühel kuul või ühes kvartalis teenistust üldse ei ole. Me siiski arvame, et kui FIE on tegevuse lõpetanud, siis on korrektne, kui ta ka tegelikult seda teeks ja vajaduse korral ennast kas töötuna arvele võtaks või asuks muule tegevusalale. Aga praegu tuleb vaadata, et väga paljud füüsilisest isikust ettevõtjad tegutsevad valdkondades, kus tegelikult iga kuu miinimumpalga ulatuses teenistust ei saagi.
Rahandusministeerium ütles oma arvamuses eelnõu kohta, et sellise erandi kehtestamine vähendab FIE-de tulevast pensioni, kuna ühe aasta pensionikindlustusstaaži saamise eeldus on sotsiaalmaksu tasumine kuupalga alammääralt. See on tõenäoliselt ka kõige suurem garantii, et FIE-d ei hakkaks tahtlikult oma tulusid väiksemana näitama. Iga inimene mõtleb oma pensioni peale ja peab teadma, et kui ta ei suuda sotsiaalmaksu maksta täismahus ehk vähemalt miinimumpalga pealt, siis seetõttu kannatab edaspidi tema pension. Aga vastuargument siin on see, et praegune olukord, kus FIE-d on oma avansilised maksed lihtsalt Maksu- ja Tolliametile võlgu, ju ei näita, et nad sooviksid väiksemat pensioni, see lihtsalt näitab, et nad on hädas. Kui raha ei ole ega tule, siis ei ole võimalik ka makse maksta. Kas siis Rahandusministeeriumi arvates on tõesti parem praegune olukord, kus FIE-d jätavad avansilised maksed lihtsalt tasumata, kus neil tekivad viivised, kus FIE lõpetab tegevuse ja asub täiendama töötute nimekirja? Ka sellisel juhul, kui inimene on ise endale töö andmise asemel liiga kaua hoopis töötute nimekirjas olnud, saab ta vanaduspensioni asemel tulevikus rahvapensioni.
Eelnõu § 2 võimaldab füüsilisest isikust ettevõtjal lisaks maksuvabastusele omatoodetud põllumajandussaaduste ja endale kuuluvalt kinnisasjalt saadud metsamaterjali võõrandamise puhul saada täiendavat maksuvabastust 2877 eurot aastas ka omapüütud kalade realiseerimise eest. See paragrahv puudutab Eesti rannakalureid, kes jaotuvad üle Eesti väga ebavõrdselt: rannakalurid elavad seal, kus on randa ja kus ranna lähedal on kala. Neid inimesi ei ole palju, eri andmetel umbes poolteist tuhat. Võrreldes nendega, kes põllumajanduses või erametsaomanikena juba sellist maksusoodustust saavad, on see arv väga väike. Aga rannakaluritel on see, et nad saaksid samasuguse toetuse, nagu on ette nähtud põllumeestele, olnud hingel juba möödunud sajandist alates. See oli Riigikogus arutusel 1995. aastal, selliseid pöördumisi tegid Hiiu- ja Saaremaa kalurid juba 1998. aastal. Viimane selline pöördumine tuli Riigikogu liikmetele selle aasta juunis. See eelnõu annab rannakaluritele samasuguse maksuvabastuse, nagu on põllumajandustootjatel ja erametsaomanikel, kes on FIE-d.
Eile rahanduskomisjonis, kui seda eelnõu arutati, arvas rahandusminister, et kui rannakaluritel on raske, siis mitte sellepärast, et neil on liiga suur maksukoormus, vaid ranna ääres on kala lihtsalt vähe ja rannakalureid ongi liiga palju. Tegelikult on rannakalureid palju vähemaks jäänud. Väga paljudes valdades moodustavad inimesed, kes tegutsevad kalandussektoris, märkimisväärse osa töötavast elanikkonnast. Ei saa nii üleolevalt suhtuda sellesse traditsioonilisse tegevusharusse.
Tulumaksuseaduse § 32 muutmine ning täiendava maksuvabastuse kehtestamine omapüütud kalade realiseerimise eest vähendab tulumaksu laekumist 3,5 miljonit eurot. Avansilise sotsiaalmaksu kohustuse vähendamine mõjutab sotsiaalmaksu laekumist riigieelarvesse, aga vähenemine tekib nende FIE-de puhul, kelle tegelikud tulud on praegu kehtivast kolmekordsest alammäärast väiksemad. Meile kättesaadavate andmete põhjal ei ole võimalik täpselt välja arvutada, kui paljud FIE-d tegelikult saavad iga kvartal vähem tulu, kui praegune sotsiaalmaksumäär ette näeb. Orienteerivalt võib see summa olla neli miljonit eurot. Kui me peame silmas, et Rahandusministeerium prognoosib, et ainuüksi järgmisel aastal hakkab sotsiaalmaksu rohkem laekuma 85 miljonit eurot, siis see neli miljonit eurot FIE-de maksukergendust ei moodusta sotsiaalmaksu kasvust märkimisväärset protsenti. Sotsiaalmaksu üldsummast 1,7 miljardit eurot moodustab see päris piisakese. Tuleb silmas pidada, et selle meetme abil saame paljud inimesed taas olukorda, kus nad annavad iseendale tööd, maksavad kõiki makse ja maksavad ka sotsiaalmaksu kahekolmandikulises mahus.
Nii et ma palun Riigikogul seda teemat arutada. Mõnes mõttes annab see FIE-de teema võimaluse ka koalitsioonisaadikutele (juhul kui esimest lugemist ei katkestata, vaid eelnõu läheb edasi komisjoni), sest lubadus FIE-de olukorda lihtsustada on taas laual. Tänan tähelepanu eest ja olen tänulik küsimuste eest!