Lugupeetud Riigikogu juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Järgneva sõnavõtu jooksul pööran tähelepanu neljale teemale. Esiteks räägiksin euroala stabiilsusest, raha stabiilsusest, teiseks makromajanduse stabiilsusest Eestis, kolmandaks paar sõna Euroopa eelarveraamistikust ja neljandaks hästi lühidalt mõni mõte ka finantsstabiilsusest.
Alustuseks euroala hinnastabiilsusest. Euro on Eesti jaoks olnud äärmiselt oluline küll juba mõnda aega, kuid kui varem mõjutas euro meid kaudselt ning rahapoliitilist vastutust saime kanda ikkagi ainult Eesti rahapoliitika eest, siis alates euroalaga liitumisest on euro ja Eesti üks ja sama asi. Ehkki majandusliku paradigma mõttes ei olnud muutus meil nii suur kui mõnedes riikides, sest meil oli vahetuskurss juba enne fikseeritud, on euroala ühine rahapoliitika ja inflatsiooni arengud meie jaoks siiski tähtsamad kui varem. Nii seepärast, et eurot kasutades mõtleme euro väärtusele paratamatult rohkem kui enne ja see mõjutab ka meie otsuseid, kui ka seepärast, et varasemad riskid, mis olid seotud valuutakomiteega ja seetõttu hinnastabiilsusega, on tänaseks möödanik.
Tahan siinkohal rõhutada, et euroalaga liitudes on oluliselt muutunud Eesti Panga tegevusfookus, mitte ülesannete tegevusfookus. Olles osa euroala keskpankade süsteemist, on meie kohustus osaleda eurosüsteemi rahapoliitika otsuste tegemises ning nende elluviimises selleks, et saavutada euroala ühiseid eesmärke rahapoliitika vallas. Euroala rahapoliitika teostamisel ei ole mitmeti mõistetavust selles, mis on meie eesmärk. See on väga selge – see on hinnastabiilsus. Hinnastabiilsus määratletakse kui euroala ühtlustatud tarbijahinnaindeksi tõus alla 2%, kuid selle ligidal keskpikas horisondis. Ei ole ühegi liikmesriigi, sealhulgas Eesti rahvuslikes huvides, et eurosüsteem, st ka Eesti Pank, sellest üldeesmärgist kõrvale kalduks. Selle üldise peaeesmärgi täitmine ongi meie peamine rahvuslik erihuvi euroalal. Euroopa Keskpanga nõukogu on oma rahapoliitikaalastes otsustes sellest ka lähtunud ning viimasel istungil aprillis tõsteti inflatsiooniriskide suurenemise tõttu rahapoliitilist intressimäära 0,25 protsendipunkti võrra.
Peatuksin paari sõnaga nendel põhjustel. Nii maailma- kui ka euroala majandus on hakanud kriisist oodatust kiiremini taastuma ja ilmutab järjest tugevamat tervist. Kasv on küll aeglasem, kui enne kriisi n-ö normaalseks peeti, kuid märksa kiirem näiteks aasta tagasi prognoositust. Muidugi, see taastumine pole olnud kõikides riikides ühtlane ning osa riikide võlakriis ohustab majanduse taastumise jätkumist tegelikult euroalal tervikuna. Sellest hoolimata on maailmamajanduse olukorra paranemine koos mitme muu põhjusega oluliselt tõstnud maailmaturgudel mitme toorme hinda. See on olnud ka peamine tegur, mis on mõjutanud euroala viimaseid hinnaarenguid, ja aprillis oli aasta hinnatõus koguni 2,8%.
Eelkirjeldatud olukorda arvestades võib selgelt näha ohtu, et hinnasurve kasvab pärast kriisi nii Euroopas kui ka laiemalt. On väga oluline, et inflatsiooni hiljutine kasv ei tooks kaasa ulatuslikku inflatsioonisurvet keskmise aja jooksul. Seetõttu on eurosüsteemi keskpankade ülesanne olla praegu eriti tähelepanelik, et ohjata hinnastabiilsust ohustavaid riske. Peamiselt nende riskide vähendamiseks nõukogu intresse ka tõstis. On selge, et praegune intressi väga madal tase on jätkuvalt piisav tugi majanduse kriisist taastamisel. Samas tuleb selgelt teadvustada, et närvekõditavad probleemid mõnes euroala riigis on intressi tõstmise otsusele tähtsad ainult nii palju – ainult nii palju! –, kui need mõjutavad euroala üldist arengut. Selleks, et leevendada rahapoliitika toimimist ohustavaid riske, võeti juba mõni aeg tagasi vastu otsus kasutada ka mittestandardseid meetmeid, mis on aidanud ajada euroalal efektiivset rahapoliitikat olukorras, kus mõned turud hästi ei toimi. Kuid need sammud on oma iseloomult ajutised ning ei takista karmistamast rahapoliitikat selleks, et taltsutada inflatsiooni ohtu.
Eesti majanduse olukord on selles üldpildis praegu suhteliselt tasakaalus ning oluliselt parem, kui veel aasta tagasi oleks tihanud oodata. Eesti majanduskasv on pärast kriisi taastumas eeskätt ekspordi toel. See kinnitab meie varasemaid arusaamasid, et Eesti majanduse käekäik sõltub ühest küljest sellest, kuidas läheb meie välispartneritel, ja teisest küljest loomulikult sellest, kuidas meie ettevõtted suudavad kohanduda maailmaturu nõudmistega. See on aidanud mõnevõrra parandada ka olukorda tööturul, kus hõive on hakanud kasvama, kuid siin on veel pikk tee käia, et olukorraga võiks päris rahule jääda.
Euroalaga liitumine on avaldanud majandusele üldjoontes ootuspärast mõju. Nagu eeldatud, on finantseerimistingimused muutunud paremaks ning Eesti on atraktiivsem investeerimispaik. Samas ei olnud õige oodata ning see pole ka nii läinud, et kõik probleemid laheneksid euro tõttu, saati siis üleöö. Koos toormehindadega on ka Eestis väga kiiresti kasvanud inflatsioon, mis juba mõnda aega muret valmistab. Kõige suurem mure aga ei seisnegi vahest selles, et see kasv on prognoositust kiirem või et ta on praegu kiirem euroala keskmisest. Peamine risk on võib-olla see, et sellest tulenevalt võivad järgmised sammud ohustada konkurentsivõimet pikemas perspektiivis, ja selline näitaja hoiatab, et n-ö lihtne aeg makrostabiilsuse hoidmisel, kus kriisi järelmid majandust tagasi hoidsid, võib läbi saada rutem, kui on eeldatud. Mõnevõrra on sellel rindel meid rahustanud see, et toormehindade surved ei ole seni hoogsalt üle kandunud muudesse hindadesse või palkadesse. Riigil on majanduspoliitikat kavandades oluline kaasa aidata, et seda riigisisestel põhjustel ka ei juhtuks. Välisriiklikel või euroülestel põhjustel on loomulikult esmatähtis hoida euroala rahapoliitika jätkuvalt kindlal joonel. Kuid on ikkagi tähtis, et ka oma riigi poliitika toetaks samme, mis mäletavad neid riske, täpsemalt öeldes riskide realiseerumist, mis eelmises tsüklis selles kontekstis aset leidis.
Euro kasutuselevõtu mõju Eesti inflatsioonile on olnud lühiajaliselt kahetine. Detailsemat hinnangut anda on ka veel praegu vara, kuid on ilmne, et esiteks on euroga liitumine vähendanud pikaajalisi inflatsiooniriske meie majanduses, sest enam ei tunta muret võimaliku devalveerimise ja muu sellise pärast. Võib-olla on veel vara hõisata, kuid aasta alguse konjunktuuri baromeetri näitajad ütlevad näiteks, et inimeste kartus tuleviku inflatsiooni ees on üllatavalt väike, arvestades seda, kui suured on globaalsed hinnasurved. See on hea näitaja. Muus osas võib öelda, et euro kasutuselevõtt mõne konkreetse hinna kujunemisel kahtlemata rolli mängis, eelkõige selles, kuidas need hinnad ajas muutusid. Kuid on selge, et vähegi pikemas perspektiivis ei erine koondpilt sellest, mis oli mujal Euroopas. See tähendab, mõju on pikemas perspektiivis väike. Samas on tõsi, et mõnede kaupade-teenuste hindades võib tuvastada kummalisi liikumisi, mida ei saa seletada ei euroga ega globaalsete teguritega. Seetõttu tuleb ka edaspidi pidevalt jälgida, kuidas toimib meie turg ja kas siin on selliseid väärastusi, millega peab tegelema majanduspoliitika.
Eesti eelarveraamistiku puhul tuleb avaldada tunnustust sellele, et vahepealsetele kõhklustele vaatamata on valitsus ka pärast valimisi võtnud kokkuvõttes seisukoha, et tuleb jätkata 2009. aasta kevadel paika pandud üldtasakaalu eesmärkidega. See on kooskõlas jätkusuutliku rahandusega. Kui midagi viimasest kümnendist õppida, siis eelkõige seda, et meiesugusel väikese ja avatud majandusega riigil tuleb n-ö headel aegadel olla veelgi konservatiivsem. See polegi nagu õieti konservatiivsus, ma ei taha öelda, et ma olin konservatiivne seda öeldes. See on pigem õppimine ja tasakaalukas käitumine õiges ajas ja õiges kontekstis.
Liikudes edasi euroala eelarvepoliitilise raamistiku küsimusteni, ütleksin, et euroala riikide väga suur lõimumine õigustab kindlasti tihedamat majanduspoliitilist koostööd ka selleks, et meie rahasüsteem toimiks tõhusalt. Paraku on viimase paari aasta jooksul olnud hinnastabiilsuse saavutamise puhul üks avalikkuse jaoks ebakindlust tekitav tegur just ebakõlad liikmesriikide poliitikate vahel. Meie euro stabiilsust see otseselt ohustanud ei ole, kuid see on teinud rahapoliitika toimimise ebaselgemaks ning suurendanud ebakindlust turgudel. Põhjuseks on, et keerulistes olukordades on eelarvepoliitikas varem tihtilugu jäänud peale üksikute riikide lühiajalised erihuvid, mille kohta, kui nüüd tagantjärele tark olla, võiks öelda, et see polnud ka nende huvides. See tähendab, et majanduse koordineerimise mehhanism pole olnud tõhus, liikmesriigid ei ole kinni pidanud ei pikaajalistest strateegilistest plaanidest ja eesmärkidest ega ka riigi rahanduse kohta käivatest reeglitest – mitte kõik loomulikult, aga väga paljud –, olgu need eesmärgid riigisisesed või euroala ja Euroopa Liidu ülesed.
Kuigi meie praegune eelarvepoliitika seis on kiiduväärt, on ka meil põhjust ikka ja alati peeglisse vaadata ja küsida, kuivõrd me tähtsustame näiteks sedasama riigieelarve strateegiat aastateks 2012–2015. Samuti tuleb märkida, et eelarve koostöömehhanismi tõhus toimimine eeldab, et meie erihuvi ja kohustus pole jälgida ainult enda tegemisi, vaid ka teiste euroala liikmesriikide – ja mitte ainult Kreeka või Portugali – arengukavasid ning eesmärgipüstitusi. See mõjutab nii süsteemi üldist toimimist kui ka sedakaudu meid endid siinkandis. Selle teadmise taustal on loogiline ja ootuspärane, et tänaseks on Euroopa Liidu institutsioonide tasandil majanduspoliitika koordineerimise raamistiku täiustamise ettepanekutega lõpusirgele jõutud. Peale minister Ligi sõnavõttu ei ole mul tarvilik seda üle kirjeldama hakata. Kuid raha stabiilsuse nurga alt vaadates on kartus, et selle raamistiku täiendamisel ei ole mindud lõpuni. Nimelt, kui ülemäära suurte tasakaalustamatuste puhul on ühiselt kokku lepitud neid korrigeerivates meetmetes ja ka tähtaegades, siis survemehhanismid selle kava täitmise jälgimiseks ja elluviimiseks on jäänud endiselt liiga suvakohaseks. Uus valmiv raamistik näeb ette rakendada varasemast suuremaid sanktsioone ja trahve ning muid survemehhanisme peale riigi rahanduse ka teiste makrotasakaalustamatuse ilmingute puhul. Paraku on praeguste plaanide kohaselt ministrite nõukogul suhteliselt suur otsustusõigus nende rakendamise või mitterakendamise suhtes, viidates näiteks erakorralistele teguritele. Eelnenust õppides tuleks reeglite rakendamise automaatsust suurendada, tagamaks makromajandusliku järelevalvemenetluse stimuleerivat toimet ja usaldusväärsust turuosaliste silmis.
Et uus Euroopa majanduspoliitika koordineerimise järelevalve raamistik tõepoolest toimiks, peavad euroala liikmesriigid vastavalt kohandama oma riigi raamistikke. Näiteks on eurosüsteemis levinud veendumus, et igas euroala liikmesriigi eelarveraamistikus, kavandamise, eesmärkide seadmise raamistikus peaks olema roll ka iseseisval, omaette institutsioonil. Kuidas täita seda funktsiooni Eesti olemasolevaid institutsioone ära kasutades, on ilmselt mõttekoht ka Riigikogule.
Lõpetuseks tahan praeguses faasis tähtsustada neljandat teemat ehk kriisijärgset arendustööd Euroopa finantssektori ülesehituses. Ka siin on mõneski mõttes olulisim Eesti asi Euroopa asi. Ei ole nii, et meile on olulised Eesti asjad ja võõrad Euroopa asjad. Hiljutine kriis kinnitas, et eriti ohtlik on nii meile kui ka eurole tervikuna kombinatsioon eelarvekriisist ja finantskriisist. Seetõttu on majandusanalüüsi järelevalve poole peal tugevdatud vaadet finantssektori ja üldmajanduse laiemale koosmõjule. Selles vallas alustas juba aasta alguses tegevust uus institutsioon ingliskeelse nimega European Systemic Risk Board, mis muu hulgas peab andma ka sisendid ja hinnangud eespool kirjeldatud euroala majanduspoliitika koordineerimisele järelevalve süsteemi jaoks. See on tervitatav!
Finantskriisi õppetunnid on andnud õnneks tõuke ka sellele, et piiriülene koostöö järelevalve vallas on astunud kogu Euroopas mõne sammu edasi. Samuti on varasemast rohkem hakatud tähtsustama pankade kapitalipuhvreid. Ehkki see suundumus on üleilmne, on hea meel tõdeda, et Läänemere piirkonnas, sh Eestis, on valmisolek ja tegelikult ka ettevalmistus möödunud aastatel selles suunas tegutseda suuremgi kui mõnel pool mujal. Samas tuleb võetud suunal astuda veel samme, et selline sidus süsteem Euroopas tõepoolest tõhusalt toimiks. Kahtlemata on siinkohal roll mängida ka meil ja teil.
Kokkuvõttes on Eesti rahandus saanud euroalaga liitudes palju kindlama ja toekama raami. Samas ei anna see meile võimalust teiste najal lihtsalt liugu lasta. Selleks, et eurosüsteem toimiks tõhusalt, peavad sellesse panustama kõik süsteemi osad, sh kõik rahvuslikud keskpangad. Samuti peame teadvustama, et kõrvuti kitsalt riigisiseste väljakutsetega mõjutavad meid oluliselt ja võib-olla ka kõige tähtsamas võtmes teiste riikide otsused ja käitumine, mistõttu meil on täielik õigus oodata samasugust lähenemist ka nendelt riikidelt ja kohustus sellesse töösse panustada. Suur tänu!