Lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Ma kõigepealt luban, et kuna kiire kampaaniaaeg on juba alanud, siis ma säästan teie aega. Ma loodan, et te kulutate seda selle jaoks, et suhelda inimestega ja mõelda mõned head mõtted, selmet otsida veelgi rohkem raha kampaania jaoks. Kindlasti ei kuluta ma ära 15 minutit teie ajast.
Aga esiteks tahan väga tänada Jüri Adamsit ja Allar Jõksi, kes võtsid vaevaks teha minu arust ära väga oluline töö, millele toetudes on võimalik edasi minna nendel, kes tahavad midagi muuta erakondade rahastamises, muuta seda läbipaistvamaks. Jüri Adamsil oli väga hea ülevaade ja kokkuvõte sellest, kuidas erakondade rahastamise temaatika on 18 ja poole aasta jooksul, nagu ta ise täpselt ütles, Eestis arenenud, ja Allar Jõks esitas minu arust üsnagi tervikliku muudatuspaketi, millele toetudes oleks võimalik juba hommepäev erakonnaseadus ette võtta. Paraku oleme näinud, et siin saalis ei ole piisavalt neid, kes seda tegelikult teha tahaksid. Nii et tuleb lootusrikkalt vaadata järgmise koosseisu poole ja loota, et seal on neid inimesi rohkem.
Ma ei hakka täna enam rääkima sellest, millest ma teile juba mitu korda olen rääkinud ja mõnegi ära tüüdanud, sellest, et me peaksime midagigi tegema selle jaoks, et parandada Eesti poliitikute, poliitika ja Riigikogu mainet. Küll aga nimetan neid asju, mis minu arvates on praegu valesti ja mis ei lähe kokku sellega, mida üks demokraatlik riik peab eesmärgiks seadma.
Me oleme põhiseaduses seadnud eesmärgiks, et meie valimised on ühetaolised. Paraku nad seda mitte kuidagi ei ole. Põhiseaduse § 60 põhjal saab ühetaoliste valimiste kohta öelda, et iga valija kohta arvestatakse võrdne arv hääli, antud hääled lähevad ka võrdselt arvesse, st neil on võrdne kaal. Jah, sellega võime nõustuda. Edasi saab öelda, et see sisaldab ka seda, et kõikidele kandidaatidele ja kandideerivatele erakondadele peavad olema tagatud võrdsed tingimused. Vabariigi Valimiskomisjoni koduleheküljel on siin toodud näitena võrdne eetriaeg. Ükskõik millise paindajuga tubli poliitdemagoog ka on ja kui ta isegi tõestab meile juriidiliselt korrektses keeles, et praegu on kõigil võrdsed võimalused, siis paraku peame nii viimaseid kui ka eelolevaid valimisi vaadates tõdema, et see ei ole sugugi tõsi. Ainuüksi Riigikogus esindatud erakondadel on riigieelarvest saadavates vahendites viiekordne vahe, rääkimata nendest, kes ei ole Riigikogus, kes saavad kümneid kordi väiksemaid toetusi või ei saa üleüldse toetust. Millistest võrdsetest tingimustest me räägime, kui me teame, et suur osa sellest rahast kulutatakse kampaaniaks?
Ma ei hakka pikemalt käsitlema administratiivsete ressursside väärkasutamist, aga tuleb mainida, et võimu omamine nii riigi- kui ka munitsipaaltasandil, samuti see, kui võimulolijad mehitavad olulisi riigi- ja munitsipaalameteid tublide parteisõdurite või lihtsalt lähedaste sõpradega, annab valimiskampaanias selgeid eeliseid ja tekitab ebavõrdset konkurentsi.
Me eeldame, et me soovime vältida korruptsiooni igal tasemel, ka poliitilisel tasemel. Paraku, kui me oleksime päris ausad, siis suurel osal meist peaks siin saalis olema seljas näiteks selline hokisärk, kuhu peale oleks kirjutatud, kes on olnud need annetajad, kelle abiga erakond on ta Riigikokku toonud. Me ju ei soovi tegelikult, et Riigikogu koosneks vaid suurettevõtjate esindajatest. Ainult jõuline rahaline tugi teeb võimalikuks saada valituks, aga see paneb ka kohustuse sponsorit erikohelda. See on see palju viidatud kohustus teha seadusi nende jaoks, kes on maksnud.
Vaadates kahte eelmist punkti, peab paraku tõdema, et kui see, mida rääkis Jüri Adams, mida rääkis Allar Jõks ja mida ma üritasin praegu veel kord üle korrata, on tõsi, siis keskmine Riigikogu liige on keskmisest enam korrumpeerunud ehk keskmisest suurem pätt või keskmisest loomuldasa oluliselt rikkam. Riigikogu tuleks sellisel juhul nimetada mingiks muuks koguks, sest ta ei esinda siis kindlasti mitte kogu riiki, vaid ainult privilegeeritud klassi.
Me oleme endale seadnud eesmärgiks (eriti kohane on seda mainida nüüd, 2011. aasta jaanuaris), et valimised ei tohi kaasa tuua julgeolekuohtu. Ehk raha ei saa tulla välisriigilt, ei riigi fondidest, riigi- ega munitsipaalettevõtetelt või nendega otseselt seotud fondidest. Samal ajal jätsime selle punkti oma seadustest 2003. aastal välja, olgugi et kogu ülejäänud Euroopa Liit peab seda kohustuslikuks. Me peaksime seda uuesti kaaluma. Aga lõppkokkuvõttes taandub asi jällegi sellele, kas erakonnad on sunnitud võidurelvastuma ja milline on surve, et hankida raha ükskõik millise hinnaga.
Lõppkokkuvõttes me tahame ju valida inimesi ja ideid. Praegu tuleb taas tõdeda, et me valime tihtipeale kuvandit. Nagu me hästi teame, suure raha eest teeb meedia mullist mehe ehk mainekujunduseksperdid ja reklaamibürood löövad läikima kõik selle, mis võib-olla tegelikult ei läigigi. Nagu üks netikommentaator tabavalt ütles, tegelikult on roheline must ja jänes siga. Seda me ju ei taha, me tahaksime siia valida inimesi nende omaduste järgi, mis neil tegelikult on, mitte selle järgi, mis meile meedia vahendusel on pettekujutelmana ette maalitud.
Ma olen veendunud, et suur samm ühetaoliste, korruptsioonivabade, julgeolekuriski vähendavate sisuliste valimiste poole on kindlasti valimiskuludele ülempiiri ehk n-ö töökeeles öeldes lae seadmine. Sellepärast tuletan meelde, et sotsiaaldemokraadid koostöös roheliste ja Rahvaliiduga (siis, kui neil oli veel fraktsioon) esitasid 18. juunil 2009 seaduseelnõu, kus me tegime ettepaneku seada valimiskulutustele ülempiir viis miljonit krooni ehk praeguse vastena ligi 350 000 eurot. Oleme teinud ka järgmise ettepaneku, kuna esimene seaduseelnõu on küll läbinud esimese lugemise, aga on siis loomulikult jäänud komisjoni tolknema. Kui me vähegi tahame, me võime selle vastu võtta veel selle koosseisu ajal.
Selleks et oleks raskem sellest ülempiirist mööda hiilida, millest siin ka juttu oli, on suurepärane võimalus kaasata sõltumatuid eksperte ja sedasama kodanikuühiskonda, kes meil tekkimas on ja mingite ülesannetega juba nii suurepäraselt hakkama saab. Ta suudab seni katta küll vaid väga väikseid sektoreid, aga siiski. Tuleks tellida neilt valimiskulude audit, mis ei tegele mitte erakondade esitatud raamatupidamisdokumentide kontrollimisega, vaid monitoorib tegelikult kasutatud teenuste mahtu. Sellisel juhul muutub väga raskeks peita väidetavalt kaks korda suuremaid valimiskampaaniakulusid. Minu arust, head kolleegid, ei ole veel lootusetult hilja võtta uuesti ette see eelmise aasta lõpus meie ette pandud Riigikogu otsus, mis nägi ette eraldada vahendeid korruptsioonikomisjonile, nagu me seda kutsume, sellise auditi tellimiseks. Ma arvan, et sotsiaaldemokraadid isegi ei pretendeeriks autorlusele, kui keegi selle initsiatiiviga välja tuleks. Me hea meelega ühineksime selle initsiatiiviga. Väidetavalt on kaks korda suuremad kulud avalikkuses mitmel korral kõlanud. Kuigi Jüri Adams oma kokkuvõttes oli optimistlik, kõlab see tegelikult ju pessimistlikult: "Optimistlikul hinnangul on 2011. aasta alguse seisuga Eestis valimiskampaaniate majandusliku külje seadusliku ja avaliku osa koguväärtus suurem, kui on varimajandusliku külje koguväärtus." Optimistlikul hinnangul. See osa, mida me kunagi ei näe, võib olla tegelikult veelgi suurem.
Aga mida me kohe teha saame, lisaks sellele, et me oleme juhtinud ühiskonna tähelepanu sellele probleemile ja loodame, et nende siin välja toodud ohtude ja argumentide taustal jälgib avalikkus veidi rohkem seda, mida me selle kampaania käigus kulutame, ette võtame ja mida pärast selle kohta väidame? Lisaks siinsele arutelule, katsele seisukohti lähendada ja loomulikult eespool mainitud sotsiaaldemokraatide initsiatiivide toetamisele on meil võimalik ka ise midagi ette võtta. Meil, kes me oleme alustanud kampaaniat, maksab ehk kõigil korraks Riigikogu kandidaadina, selleks et võib-olla ei oleks pärast piinlikult valus valesti elatud aastate ehk sundotsuste pärast, millega ei oleks tahtnud end tegelikult siduda, läbi mõelda ja äkki ka oma erakonna peasekretärilt või mõnelt teiselt asjaomaselt isikult küsida: kes see maksab memme vaeva, tasub taadi kannatused? Ehk kes ja kui palju minu kampaania eest tegelikult maksis? Võiks küsida ka seda, kuidas see raha tegelikult teenitud on ja mis ma selle eest võlgnen. Nagu ütleb Jüri Adams: "Kelle katus ma olen? Millist varimajandust ma edendan?" Kindlasti on tunduvalt väiksem moraalne probleem (paljude jaoks on see sestap lihtsamini mõistetav, pragmaatilisem ja praktilisem) küsida enda käest, kes maksab erakonna võlad, kui me teame, et osa erakondade võlad on hiigelsuured juba enne tõsiste kampaaniakulutuste algust. Mis saab siis, kui tuleb välja, et riigi toetus peaks ühel või teisel põhjusel vähenema?
Kõigest hoolimata, hoolimata sellest, et suurem osa praktilisi inimesi ei tule saali kuulama sellist lastelalinat, nagu on arutelu erakondade rahastamise, demokraatia ja võimaliku korruptsiooni üle, tahan ma siiski uskuda ja üles kutsuda teid uskuma, et maailma või vähemalt iseennast on võimalik paremaks muuta. Ehk maksab meil kõigil siiski veel enne tõsise kampaania algust kordki endalt küsida, millise surve alla me ennast nende valikutega asetame ja kas see annab meile võimaluse teha selliseid otsuseid, millesse me usume, ehitada sellist riiki, millest me unistame. Tänan tähelepanu eest!