Härra juhataja! Austatud kolleegid! Ma tuletan tagasivaatavalt meelde, et Vabariigi Presidendi valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu oli esimesel lugemisel 16. juunil. Üsna üksmeelsete toetusavaldustega otsustas Riigikogu esimese lugemise lõpetada. Muudatusettepanekud laekusid 2. juuliks, pärast mida on komisjon arutanud eelnõu koguni kolmel korral: 20. septembril, 27. septembril ja 11. oktoobril.
Tagasivaatavalt veel niipalju, et eelnõu sisu puudutab ühte täpselt reguleerimata jäänud protseduuri: kui Vabariigi Presidendi valimine läheb Riigikogust edasi valimiskogusse, siis kuidas kohalike omavalitsuste volikogud täpselt valivad oma esindajad valimiskogusse. On häirinud see praktika nendes volikogudes, kus esindajaid on rohkem kui üks, et volikogu enamus võtab endale kõik kohad, hääletades kandidaate läbi ükshaaval. Teoreetilise põhistuse kohta niipalju, et parlamendil lasub üldiselt kohustus otsustada kõik avaliku võimu toimimise ja põhiõiguste seisukohalt olulised küsimused. See küsimus on otsustamata jäänud. Nagu siin kuulamiste käigus on välja tulnud, omal ajal ka päris kummalisel põhjusel. Nimelt, kui Vabariigi Presidendi valimise seadust omal ajal arutati ja ette valmistati, siis selle protseduuri läbitöötamiseks ei jätkunud lihtsalt aega.
Nüüd aga muudatusettepanekute ja komisjoni arutelude juurde. Muudatusettepanekute tabel on meil kõigil olemas, kuid enne, kui ma lähen nende probleemide juurde, mis muudatusettepanekute tabelis kajastuvad, peaks puudutama mõnda probleemi, mis komisjonis kõne alla tulid, kuid mida komisjon muudatusettepanekutena siiski ei esitanud. Need on need kaks küsimust, mida Vabariigi Valimiskomisjoni esindaja Alo Heinsalu meie ette tõi. Need kajastuvad ka Vabariigi Valimiskomisjoni põhiseaduskomisjonile esitatud arvamuses. Siin vajaksid need probleemid markeerimist, kuid seaduse muutmisele me selles kontekstis ei läinud. Kõigepealt on probleem selles, mis saab juhul, kui Vabariigi Presidendi valimise viiendas hääletusvoorus, see on valimiskogu teine hääletusvoor, ükski kandidaat valituks ei osutu. Nimelt, praeguse seaduse § 26 lõige 2 ütleb, et valimiskogu teises hääletusvoorus osutub valituks kandidaat, kelle poolt hääletab hääletamisest osavõtnud valimiskogu liikmete enamus. Ehk lahtiseks jääb küsimus, mis saab siis, kui on väga palju kehtetuid sedeleid, mis ei anna häält kummalegi kandideerivale kandidaadile. Sellist patiseisu saaks ära hoida, kui valimiskogu valiks Vabariigi Presidendi lihtsalt poolthäälte enamusega. Teine küsimus, mille Vabariigi Valimiskomisjon samuti põhiseaduskomisjoni ette tõi, on see, mis saab siis, kui Riigikogu, adudes seda, et 2/3 häälteenamust ühel kandidaadil ei õnnestu saada, jätab kas esimeses, teises või kolmandas hääletusvoorus lihtsalt kandidaadid esitamata. Ka siin oli Vabariigi Valimiskomisjoni ettepanek minna teise ja kolmanda hääletusvooru puhul niisugusel juhul otse valimiskogusse edasi. Miks komisjon, pidades neid probleeme teoreetiliselt küll täiesti põhjendatuks, ei vormistanud selle kohta muudatusettepanekuid? See tuleneb nimelt sellest praktikast, et me oleme hoidunud üldiselt aasta ja vähem enne valimisi valimiskorras oluliste muudatuste tegemisest. Võib-olla oleme siin olnud kohati n-ö pühamad kui paavst ise, kuid komisjon asus siiski seisukohale, et selleks, et lahendada küsimus, mille regulatsioon ilmselgelt puudub, ei laienda me selle eelnõu konteksti probleemidele, mis annaksid seaduses ja valimiskorras olemasolevaga võrreldes täiesti teistsuguse lahendi.
Nüüd muudatusettepanekutest. Need jagunevad suures osas kaheks. Ühed on need, mille on algatanud komisjon ja mille vajalikkust käis komisjonis põhjendamas Vabariigi Valimiskomisjon. Need muudatusettepanekud on tabelis numbrite 1, 2 ja 7 all. Need puudutavad valijameeste valimisel seda põhimõtet, et valitakse volikogu istungil üles seatud kandidaatide hulgast. Seaduseelnõus, nii nagu erinevad fraktsioonid seda esitasid, ei olnud selgelt esitatud see põhimõte, et volikogu peab kõigepealt esitama kandidaadid, mistõttu võis jääda mulje, et on võimalik langetada valik kõigi volikogu liikmete hulgast. Sama puudutab põhimõtet, et liisku heidetakse üksnes juhul, kui kandidaatide häälte arvud on võrdsed ja selle tõttu pole kõik vajalikud volikogu esindajad valijameeste kogusse valitud, mille puhul algse sõnastuse järgi võinuks jääda mulje, et liisku tuleb heita ka juhul, kui tegelikult on kõik valitud. Need on üsna tehnilist laadi täiendused, millega muudetakse ka kohaliku omavalitsuse korralduse seadust nii, et tekib viide Vabariigi Presidendi valimise seadusele.
Teine muudatusettepanekute osa, millel siin tuleb kindlasti peatuda, on need muudatusettepanekud, mille ettenähtud tähtajaks esitas Riigikogu liige Evelyn Sepp. Neist ettepanekud nr 3 ja 4 näevad tegelikult ette valimiskogu koosseisu suurendamise. Nendes muudatusettepanekutes esitatud protseduuri järgi antakse suuremate omavalitsuste volikogudele täiendavalt valijameeste kohti juurde. Me tegime kiire arvutuse. Kui praegust omavalitsuste struktuuri arvestades oleks valimiskogu liikmete arv 347, kellest 246 tuleb kohalikest omavalitsustest ja 101 Riigikogust, siis muudatusettepaneku alusel suureneks see arv 404-ni ehk 303 liiget tuleks kohalikest omavalitsustest. Muudatusettepanekute tabelis on võimalik seda skeemi ka jälgida. See algab sellest, et kõige suuremates omavalitsustes hakkab 10 liikme asemel olema 20 jne. Kui praeguse seaduse järgi on 10 sellist omavalitsust, kust tuleb rohkem kui üks valimiskogu liige, siis muudatuse järgi oleks selliseid omavalitsusi koguni 29 ja liikmete arv oleks tunduvalt suurem. Komisjon asus seisukohale, et ka see muudab olemasolevaga võrreldes olulisel määral valimiskorda ning muudab valimiskogu proportsiooni oluliselt Riigikogu kahjuks ja kohalike omavalitsuste suunas. Lähtudes jällegi sellest põhimõttest, et me ei tee valimiskorras muudatusi sellel lühikesel ajal enne tuleval aastal toimuvaid presidendivalimisi, jõudsime seisukohale, et me neid muudatusettepanekuid ei arvesta, nagu mitte ka neid Evelyn Sepa ettepanekuid, mis annavad suuremates volikogudes, kus valitakse rohkem valijamehi, ka volikogu liikmetele rohkem kui ühe hääle.
Põhiseaduskomisjoni debatid olid sisukad ja huvitavad, jõudes kohati ka selliste probleemideni nagu Vabariigi Presidendi pädevus ja tema funktsioonid ning võimalused teda tagasi kutsuda, selle otstarbekus või otstarbetus, aga need ei puuduta esitatud muudatusettepanekuid, seetõttu ma nendel aruteludel pikemalt ei peatu. Aitäh!