Aitäh, proua spiiker! Austatud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Julgeolek on kõige lihtsamal kujul seisund, mis tagab riigi ja rahva edasikestmise. Meie ajal ei saa aga enam nii lihtsat vaadet rakendada. Rahvas ootab riigilt julgeoleku tagamisel õigustatult rohkem kui lihtsalt säilimise väljavaadet. Riigilt loodetakse abi ka olukorras, kui mõne sündmuse tõttu on inimeste kindlustunne kõikuma löönud või ähvardab mingi nähtus tavapärast elukorraldust, nii nagu ka praegune kriis lennunduses. Julgeolekukorraldus peab suutma nende nähtustega paindlikult kohaneda ja kasvatama ohtudega hakkama saamiseks riigi võimekust ja oskusi kõikehõlmavalt. Sama puudutab ohtude globaliseerumist. Suvalises maailma punktis konfliktide või katastroofi ajel sündinud kriis võib raputada ka meie elu ja pelgalt sõjaliste vahenditega kriisi raugema sundida on peaaegu võimatu. Ikka peab olema lahendus terviklik, et rahu ja julgeolek saaksid püsida. Niipalju sissejuhatuseks.
Edasi Eesti julgeolekupoliitika aluste olemusest ja uuendamise põhjustest. Rahuaja riigikaitse seaduse kohaselt sõnastab julgeolekupoliitika aluste dokument julgeolekupoliitika eesmärgi, põhimõtted ja tegevussuunad. Selles mõttes on julgeolekupoliitika alused põhimõtteline juhisdokument, mis sõnastab terviklikult Eesti julgeolekukäsituse, kajastades kõiki riigi julgeoleku tagamise olulisi valdkondi. Ühtlasi kujutavad julgeolekupoliitika alused endast raamdokumenti ja alust valdkondlike ja üksikasjalikumate arengu- või tegevuskavade koostamiseks. Julgeolekupoliitika aluste dokument ise ei ole koostatud strateegia ega arengukavana, selles dokumendis ei puudutata ressursse ega taktikalisi küsimusi, mis on alama astme dokumentide eesmärk.
Täna Riigikogus arutusel olev dokument on Eesti julgeolekupoliitika aluste kolmas versioon. 2001. aastal heaks kiidetud julgeolekupoliitika alused käsitlesid perioodi, mil Eesti valmistus saama NATO ja Euroopa Liidu liikmeks. Nende eesmärkide saavutamine ja sellest tulenenud olulised muudatused Eesti rahvusvahelises seisundis ja julgeolekukorralduses tingisid 2004. aastal vajaduse julgeolekupoliitika aluseid uuendada. Julgeolekupoliitika aluste uuendamise algatamisel 2009. aastal lähtus valitsus vajadusest koostada julgeolekupoliitika alused NATO ja Euroopa Liidu liikmena omandatud kogemuste põhjal, samuti julgeolekukeskkonna arengu tõttu. Valitsuse hinnangul võimaldab ajakohastatud julgeolekupoliitika aluste koostamine riigi julgeolekupoliitikat sihipärasemalt ellu viia. Julgeolekupoliitika aluste kehtivus ei ole ajaliselt piiritletud, kuid on loomulik, et iga Riigikogu koosseisu ametiajal valitsus vähemalt korra hindab julgeolekupoliitika aluste ajakohasust ja vajadusel töötab välja uue eelnõu. Mõistetavalt tuleb seda teha, kui muutused julgeolekukeskkonnas on sellised, mis nõuavad julgeolekupoliitika muutmist.
Nüüd sellest, kuidas kõnealune julgeolekupoliitika aluste dokument valmis. Julgeolekupoliitika alused on valitsuse koostatav ja Riigikogus heaks kiidetav dokument, mille puhul eeldatakse, et see valmib valitsuse ja parlamendi tihedas koostöös. Nimelt, rahuaja riigikaitse seaduse kohaselt kuulavad välis- ja kaitseminister enne julgeolekupoliitika aluste ja nende muudatuste heakskiitmist valitsuses ära Riigikogu välis- ja riigikaitsekomisjoni seisukohad. Nii on see ka seekord toimunud. Selle dokumendi ettevalmistamisse on lisaks valitsusasutustele, eri ministeeriumidele väga tihedalt olnud kaasatud ka Riigikogu, ennekõike siis väliskomisjoni ja riigikaitsekomisjoni kaudu.
Kui vaadata seda, millele selles dokumendis on kõige rohkem tähelepanu pööratud, siis esmalt tuleb öelda, et julgeolekupoliitika aluste dokument ei muuda põhjalikult senise järjepideva julgeolekupoliitika aluseid ja sihte. Eesti on Euroopa Liidu ja NATO liige, osa Lääne demokraatlike riikide kogukonnast, kes usub, et julgeolek teenib inimõiguste, põhivabaduste ja peamiste inimlike väärtuste teostamise huve. Sellest lähtudes täpsustavad julgeolekupoliitika alused julgeolekupoliitika teostamise võimalusi ja eesmärke, eriti avara julgeolekukäsituse põhjal ühiskonna toimepidevuse ja sidususe alal. See dokument lähtubki avarast julgeolekukäsitusest, see tähendab et Eesti julgeolekupoliitika arvestab kõiki riigi julgeolekut mõjutavaid tegureid, olenemata nende tekke allikast või kohast, ja et julgeolekupoliitika teostamine hõlmab kõiki julgeoleku tagamiseks olulisi valdkondi. Seetõttu käsitleb julgeolekupoliitika aluste dokument julgeoleku aspekte ka teatud valdkondades, mida traditsiooniliselt julgeolekupoliitikaga ei ole seostatud, näiteks ühiskonna sidusus, rahva tervis, keskkonna turvalisus. Üks olulisemaid järeldusi selles dokumendis on suurem tähelepanu ühiskonna sidususele ja toimepidevusele. Kuid julgeolekupoliitika loob üksnes aluse arengule ja heaolule ning seetõttu ei käsitle julgeolekupoliitika aluste dokument heaolu-, majandus- ja sotsiaalpoliitika ning muude poliitikate kõiki tahke.
Lugupeetud Riigikogu! Eesti julgeolekupoliitika eesmärk kindlustada Eesti riigi sõltumatus ja iseseisvus, territoriaalne terviklikkus, põhiseaduslik kord ja rahva turvalisus tuleneb põhiseadusest ja on seega julgeolekupoliitika alusena muutumatu. Julgeolekupoliitika eesmärk ja põhimõtted loovad raamistiku julgeolekukeskkonna hindamiseks ja julgeoleku tagamiseks vajalike tegevussuundade määramiseks. See dokument esitab koondatud kujul julgeolekupoliitika põhimõtted, mis väljendavad üldarusaamu, millest Eesti julgeolekupoliitika teostamisel lähtub. Üks olulisimaid põhimõtteid, nagu öeldud, on avar julgeolekukäsitus. Teine keskne põhimõte on suunitlus ohte ennetavale tegevusele ja julgeolekuohtude ilmnemisel nendele paindlikule reageerimisele. Julgeolekupoliitika alused hõlmavad riigi terviklikku tegevust julgeoleku kindlustamisel ja rõhutavad ametkondade tegevuse koordineerimise ja kõikide vahendite kaasamise vajadust. Julgeolekupoliitika alused tõstavad esile ka kodanikuühiskonna kaasamise põhimõtte: riik toetab kodanikuaktiivsust julgeoleku kindlustamisel ja turvalisuse suurendamisel. Oluline lähtekoht on julgeolekupoliitika teostamine põhiõigusi ja vabadusi järgides ja põhiseaduslikke väärtusi kaitstes.
Ükski riik ei suuda julgeolekut tagada üksi. Eesti mõistab enda ja liitlaste julgeolekut jagamatuna, st et meie liitlasi mõjutavad arengud mõjutavad ka meid otseselt ning samuti vastupidi, mistõttu on hädavajalik teha julgeoleku tagamiseks koostööd. Eesti liitlased on NATO ja Euroopa Liidu liikmed, partnerid on kõik teised riigid, kellega Eesti teeb julgeoleku kindlustamise eesmärgil koostööd.
Eesti julgeolek on lahutamatult seotud maailmas toimuvaga. Globaalne julgeolekukeskkond tervikuna on ennustamatum kui kunagi varem. Uute ohtude esilekerkimine ei tähenda traditsiooniliste ohtude kadumist. Uued ja vanad ohud põimuvad ja võivad ohustada julgeolekut mitmesugusel viisil, näiteks konfliktidega kaasnevad infosõja erinevad vormid ja küberrünnakud.
Julgeolekukeskkond on üks, kuid julgeolekupoliitika alustes vaadeldakse seda globaalsel, Euro-Atlandi ja Eesti tasandil. Kolme tasandi väljatoomine võimaldab paremini ilmestada eri arengute mõju. Julgeolekupoliitika alustes on loobutud ohtude liigiti vaatlemisest ja julgeolekut mõjutavaid arenguid esitatakse enam omavahel seostatuna. Võrreldes kehtivate julgeolekupoliitika alustega käsitleb uus dokument ohte rohkem põimununa ja julgeolekumõõtme ilmnemist enamates valdkondades kui seni. Kokkuvõtvalt on julgeolekukeskkond muutunud vähem ennustatavaks ja julgeolekuohud mitmekesisemaks, kuid Eesti seisund muutuvas julgeolekukeskkonnas NATO ja Euroopa Liidu liikmena on kindlustunud. See aga ei tähenda, et me võiksime olla kuidagi rahul ja passiivsed.
Head Riigikogu liikmed! Julgeolekupoliitika tegevussuundade peatükis sõnastataksegi valdkonniti tegevuste eesmärgid ja üldsuunised välispoliitika, kaitsepoliitika, turvalisuspoliitika ja ühiskonna toimepidevuse ja sidususe alal. Välispoliitikat rakendab Eesti oma rahvusvahelise seisundi ja julgeoleku kindlustamiseks. Peamised välispoliitika tegevussuunad on sarnased seni julgeolekupoliitika alustes sätestatuga: tegevus NATO-s, Euroopa Liidus, kahe- ja mitmepoolsete suhete arendamine, kriisiohje ja relvastuskontroll, aga ka inimõiguste ja demokraatlike väärtuste edendamine. Konfliktide ennetamise ja kriisiohje puhul on uudsena välja toodud kõikehõlmav lähenemisviis, kriisiohjel peavad sõjaline panus, tsiviilvahendid ja arenguabi vajadusel üksteist täiendama. Selle näiteks on Eesti tegevus Afganistanis. Arengukoostöö ja kaitsealase abikäe poliitika alal on Eesti partnerid eelkõige riigid, kes soovivad Eesti kogemustest õppida ja edendada demokraatlikku ühiskonnakorraldust.
Kaitsepoliitika tegevussuunas käsitletakse riigikaitset laiemana kui üksnes sõjaline kaitse. See hõlmab riigistruktuuride ja rahva kõiki võimalusi riigi julgeoleku tagamiseks Eesti-vastase sõjalise iseloomuga tegevuse korral. Riigikaitse osadena toimivad peale sõjalise kaitse ka tsiviilsektori toetus, sisejulgeoleku tagamine, välistoetuse leidmine, elutähtsate teenuste toimepidevus ja psühholoogiline kaitse. Eesti sõjaline kaitse tugineb esmasel iseseisval kaitsevõimel ja NATO kollektiivkaitsel. Julgeolekupoliitika alustes antakse kaitsevõime arendamise peamised suunad, mille elluviimist täpsustatakse edaspidi sõjalise kaitse strateegilises kavas.
Kollektiivkaitse tugevdamisel rõhutab dokument NATO nähtavuse, usutavuse ja võimekuse vajadust. NATO ümberkujundusprotsessis toetab Eesti piisavate sõjaliste võimete arendamist kõigi NATO ülesannete täitmiseks. Sõjaliste võimete kasutamist kajastatakse ka välispoliitika valdkonnas kriisiohje või kaitsealase abikäe poliitika vahendina. Lisaks on kaitsekoostööl oluline roll kahe- ja mitmepoolsete suhete arendamisel.
Üks pidevalt tähelepanu pälviv teema on kindlasti kaitsekulutuste määr. Julgeolekupoliitika alused seab eesmärgi saavutada kaitsekulutuste tase 2% sisemajanduse kogutoodangust ja seda hoida. Turvalisuspoliitika tegevussuundades on kajastatud sisejulgeoleku valdkonnad, millel on vahetu seos riigi julgeoleku tagamisega: põhiseadusliku korra kaitse, hädaolukordadega tegelemine ja tagajärgede leevendamine, välispiiri valve, terrorismi-, rahvusvahelise organiseeritud kuritegevuse ja korruptsioonivastane võitlus.
Eesti kuulumine Schengeni õigusruumi on toonud suurema vastutuse välispiiri valvel. Sisepiiride kadumisega kaasnevaid võimalikke negatiivseid tagajärgi vähendatakse kompensatsioonimeetmete abil, näiteks Schengeni infosüsteem, tugevdatud kontroll välispiiridel, piire ületav politseikoostöö. Hädaolukordade ennetamisel ja nende tagajärgede leevendamisel rõhutatakse ühiskonna kõigi osaliste koostöö olulisust, kiiret teavitamist, ennetuseks ja valmisolekuks vajalike õppuste korraldamist, vabatahtlike kaasamist ja tsiviil-militaarkoostöö tähtsust.
Terrorism, rahvusvaheline organiseeritud ja küberkuritegevus ning korruptsioon on julgeolekupoliitika alustes välja toodud kui riigi julgeolekut enim ohustada võivad kuriteoliigid. Varasemast käsitlusest erinevalt kajastavad julgeolekupoliitika alused tegevussuundi ühiskonna toimepidevuse ja sidususe alal. Elutähtsate teenuste toimepidevus, elektrooniline side, küber- ja energiajulgeolek, transpordi infrastruktuur, finantssüsteemi ja keskkonna turvalisus, ühtlane regionaalne areng, lõimumine, psühholoogiline ja rahva tervise kaitse on valdkonnad, mis kindlustavad riigi valmidust säilitada riigi ja elanikkonna jaoks esmatähtsad funktsioonid või tugevdavad ühiskonna sidusust, et parandada võimet julgeolekuohtudega toime tulla. Ühiskonna toimepidevuse ja sidususe valdkonnad on olemuselt küll erinevad, kuid nende horisontaalne iseloom mõjutab mitmeti julgeolekupoliitika eesmärkide saavutamist.
Uudse lähenemisena tahan esile tuua energiajulgeoleku arengusuundade käsitlemise, muu hulgas tuumaenergia kasutuselevõtu võimaluse kui varustuskindluse suurendamise vahendi. Küberjulgeolekut olulise teemana on käsitletud nii toimepidevuse kui ka kuritegevuse tõkestamise aspektist.
Psühholoogilise kaitse väljaarendamine on julgeolekupoliitika alustes samuti uus teema. Lisaks rõhutatakse ühtlase regionaalarengu julgeoleku tugevdamist soodustavaid tegevussuundi ja vaadeldakse rahva tervise kaitset julgeoleku kindlustamise osana.
Lugupeetud Riigikogu! Läbivad jooned Eesti julgeoleku kindlustamisel on nii riigisisese kui rahvusvahelise koostöö edendamise vajadus, vajadus tagada erinevate vahendite ja võimete ristkasutus erinevates olukordades, vajadus suurendada koostööd tsiviil- ja sõjalise sektori vahel. Sõnum on lihtne: riigil peab olema võimalus kasutada vajadusel kõiki ressursse erinevate ohtude ennetamiseks või nende mõju vähendamiseks. Koostöö edendamine annab lisaväärtuse vajalike võimete loomiseks ja arendamiseks.
Nagu juba oma sõnavõtu alguses mainisin, oli julgeolekupoliitika aluste eelnõu koostamisel koostöö Riigikogu komisjonide ja Riigikogu liikmetega väga hea. Ma tahan tänada nii välis- kui ka riigikaitsekomisjoni asjatundliku nõu ja abi eest. Usun, et selle koostöö tulemusena oleme saanud nüüdisaegse julgeolekukäsitluse põhjal hea alusdokumendi, mis aitab meie julgeolekupoliitikat koordineeritult ja mõtestatult ka ellu viia. Aitäh!